Auteur Topic: God de Vader  (gelezen 15569 keer)

tikvah

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #50 Gepost op: april 21, 2004, 09:05:02 am »
Je kunt beter de statenvertaling gebruiken Josh, in de nieuwere vertalingen ontstaat onduidelijkheid door weglaten van gebruik van hoofdletters. Bij mij staat:

De Heere bezat Mij in het beginsel Zijns wegs, voor Zijn werken, van toen aan. Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest; van den aanvang, van de oudheden der aarde aan.
Ik was geboren, als de afgronden nog niet waren, als nog geen fonteinen waren, zwaar van water.;
Aleer de bergen ingevest waren, voor de heuvelen was Ik geboren.

He P&a hoe vat jij deze bijbeltekst op, bovenstaande?

Of er wordt mee bedoeld dat Jezus er al was aan het allereerste begin, dus altijd al. Of dat Hij later is gekomen
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 10:19:19 am door tikvah »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #51 Gepost op: april 21, 2004, 10:09:55 am »
Beste Joshua,
wat mij nu opvalt aan jouw antwoorden, is dat jij steeds allerlei schitterende sites post, die wij moeten lezen....

Nu wil ik van jou zelf een bijbeltekst over bijvoorbeeld dat Jezus is gemaakt door de God.... en niet Godzelf is......
En een reactie die inhoudelijk is over de eeuwige dood en die niet zegt, ik heb die teksten al getackeld..... Wat je daar ook mee mag bedoelen.....

Als dit de conclusies zijn, en die vind je nu toch een beetje te ver gaan?
Wat vind je dan van al die stellingen waar ik op heb gereageerd?

Op Pugna, die zo z'n best heeft gedaan, reageer je ook niet.....
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 10:11:13 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

B@rt

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #52 Gepost op: april 21, 2004, 10:40:20 am »
Ik heb een kijkje genomen op de site van logon. Wat ik daar allemaal tegenkwam, sorry maar dit heeft niets meer met de Bijbel te maken. Als daar vragen gesteld worden als:
quote:
Was Christus de enige zoon Gods?

De Bijbel vermeldt heel nadrukkelijk dat Christus niet de enige zoon Gods is. Toen de aarde gegrondvest werd, waren de zonen Gods tezamen en juichten de morgensterren of lichtbrengers en jubelden al de zonen Gods (Job 38:4-7).

En misschien heb ik maar zo in eens gekopieërd. Jammer dan.
waarom "promoot" je zulke onzinnige crap?

Vraag van mijn kant is of jij achter de inhoud kan scharen die er op die site staat

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #53 Gepost op: april 21, 2004, 11:19:46 am »

quote:

tikvah schreef op 21 april 2004 om 09:05:
Je kunt beter de statenvertaling gebruiken Josh, in de nieuwere vertalingen ontstaat onduidelijkheid door weglaten van gebruik van hoofdletters. Bij mij staat:

De Heere bezat Mij in het beginsel Zijns wegs, voor Zijn werken, van toen aan. Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest; van den aanvang, van de oudheden der aarde aan.
Ik was geboren, als de afgronden nog niet waren, als nog geen fonteinen waren, zwaar van water.;

He P&a hoe vat jij deze bijbeltekst op, bovenstaande?

Of er wordt mee bedoeld dat Jezus er al was aan het allereerste begin, dus altijd al. Of dat Hij later is gekomen

Jezus is de eniggeboren Zoon van de Vader......een onafscheidelijke eenheid.....hetzelfde Leven....dezelfde Geest............
Dit is iet heel anders dan scheppen:
Ps 33,9
Want Hij sprak en het was er, Hij gebood en het stond er.

Iets uit niets laten ontstaaan is scheppen......

Buiten dat lijkt het me vreemd dat als Jezus was geschapen, Hijzelf in staat zou zijn te scheppen.... Terwijl door Jezus de wereld en alles wat er is is geschapen.....

citaat uit een boek van H.A. Ironside..

quote:

"Het is Christus als het ongeschapen Woord, die tegelijkertijd de Eniggeboren Zoon is is; woorden die ongetwijfeld paradoxaal klinken, maar toch geheel Schriftuurlijk zijn.
Er zijn er geweest die hebben gemeend, dat de uitdrukking "Eniggeboren Zoon" noodzakelijk heenwees naar een tijdperk, hoever ook, dat de Zoon er nog niet was....
Dit weerlegt het evangelie van Johannes duidelijk als het zegt"
"Dit was in den beginne boij God".
Hij was niet de Eniggeborene in de zin van eens een begin van leven te hebben ontvangen maar in de betekenis van de plaats hebben van de Eniggeborene des Vaders, een van natuur en wezen met de Vader.
Nooit was er 1 ogenblik in de eeuwen, die voorbijgegaan zijn, en in de eeuwigheid zelf, dat Hij niet rustte in de schoot der Eeuwige Liefde. Dit geheim - deze Goddelijke verborgenheid - te verklaren, is onmogelijk.
Zoals Mattheus zegt: Niemand kent de Zoon dan de Vader.
Vandaar dat het geloveige hart rusten en aanbidden kan, wanneer de twijfelaar tevergeefs zoekt naar een verstandelijke verklaring van een mysterie dat het menselijk verstand te boven gaat..".
Spreuken 8 : 22 e.v.

Weer een citaat:

quote:

Hier neemt de bijbel ons mee ver voor het begin van Genesis 1: 1, naar dat ongeschapen begin waarvan gesproken wordt in Joh. 1: 1 (in den beginne was het Woord, en het woord was bij God en het Woord was God, dit was in den beginne bij God...)
Daar in die voorbije eeuwigheid, toen alles wat ontstond, z'n aanvang kreeg was het Woord, en dat Woord was God, de eeuwige Wijsheid van God. Het is een tafereel van innige gemeenschap, waarin wij mogen blikken: "De Heere bezat Hem." "Het Woord was bij God, en het Woord was God."
Onuitsprekelijke liefde was het kleed, waarmee God Zich omhulde, want de Wijsheid (dit hst 8 ) was het voorwerp van het welbehagen des Heren van eeuwigheid.
....
Het beeld van de Eniggeborene sluit - zoals eerder opgemerkt - de gedachte in aan [eenheid van wezen.
Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn Eniggeboren Zoon gegeven heeft (Joh.3:16)"
Gods gedachten zijn hoger dan onze gedachten. Onze beste menselijke woorden zijn slechts een armelijke voertaal om uitdrukking te geven aan een zo wonderbare waarheid....
Soms een beetje poetische taal uit een oud boek, maar geeft precies de gedachte weer die ik zelf ook heb... Wie zijn wij om God te willen begrijpen in de eenheid van de Vader en de Zoon....
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 12:03:49 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #54 Gepost op: april 21, 2004, 11:29:48 am »

quote:

Begrijp ik nou goed dat jij niet in de Godheid van Jezus gelooft?
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #55 Gepost op: april 21, 2004, 12:04:34 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 21 april 2004 om 11:29:
[...]

Begrijp ik nou goed dat jij niet in de Godheid van Jezus gelooft?
Volgens mij heb je het goed, Jezus is goddelijk gemaakt...vind hij....

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #56 Gepost op: april 21, 2004, 03:19:32 pm »
Jezus is de Zoon van GOD die (Goddelijke) macht heeft ontvangen van GOD.  En daarmee is Jezus Goddelijk (als een GOD=a-like God); Jezus kan o.a. met deze macht opstaan uit de dood én het geeft Hem eeuwig leven.

En het eeuwig leven dat GOD Jezus gaf, vinden wij weer in Jezus zegt de Bijbel.

Maar de Bijbel zegt dus óók héél duidelijk, dat ná  de wederkomst Jezus de ontvangen Goddelijke Macht zal teruggeven aan GOD.  En dat dan GOD in allen zal zijn.

Lees de studie 'Godheid Jezus' maar eens. Je zal van de ene verbazing in de andere vallen.  Temeer omdat ook de Grondteksten, geschiedenis, theologie (en oorsprong ervan) worden behandeld; eveneens het taalkundige aspekt.

Wie Jezus is: Hij is onze Heer -onze Hogepriester/Middelaar- voor de Eeuwige GOD.

1 GOD én 1 Heer (voor ons om schoon voor GOD te kunnen verschijnen). Maar géén '3-ene-god' dus.

En voor de mensen die toch nog niet 'meekunnen'....de volgende vraag:

Uit wiens hand ontving het Lam de boekrol...  Uit de hand van GOD op de troon of...van een drie-ene-god dwz 'van zichzelf' ????
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 03:23:28 pm door Joshua »
Josh

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #57 Gepost op: april 21, 2004, 03:51:19 pm »
Interessante link over ontstaan van de drie-eenheid-leer  

http://users.pandora.be/v...nmap_nieuw/Trinitatis.htm
Josh

tikvah

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #58 Gepost op: april 21, 2004, 03:53:21 pm »
joshua, maar het is toch duidelijk dat we geloven in die drie wezens? Ik snap niet wat je bedoelt. Wij zeggen niet dat het 3 in 1 persoon is. Nee drie personen en die zijn 1

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #59 Gepost op: april 21, 2004, 04:10:07 pm »
Als je gelooft in '3 wezens' zoals jij dat zegt, weet dan wel, dat het dus niet een drie-ene-God betreft.

Geloven in Jezus én GOD is bijbels.  Maar Jezus is niet GOD, maar de Heer van GOD én onze Heer.

Jezus is de Zoon van GOD; niet een deel van een '3-ene-GOD'.  

Eén GOD én één Heer.  

Een Hogepriester biedt een zoenoffer aan aan GOD namens het Volk.  Een hogepriester biedt geen offer aan zichzelf aan!

Een Middelaar bemiddelt tussen twee partijen. Niet tussen zichzelf en een andere partij.

drie-eenheid is gewoon onbijbels en richt schade aan aan het beeld, opvoeding en vrucht van Christenen.
Josh

Mart

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #60 Gepost op: april 21, 2004, 04:11:44 pm »
lekker on topic dit allemaal. er is al een topic over de drieeeeeenheid.  :/   :w

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #61 Gepost op: april 21, 2004, 04:16:29 pm »
Kennelijk leiden vele topics tot dezelfde kern. Tja, daar kan ik niks aan doen.
Sorry hoor!
Josh

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #62 Gepost op: mei 03, 2004, 08:50:13 pm »
Beste Pugna,

Eén zijn in de Geest betekent nog NIET, dat Jezus God is.  Duidelijk werd uit de aangegeven tekst:'

1 Korinthe 8:5-6
"Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden en vele heren zijn), Nochtans hebben wij maar één God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem; en maar één Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem."

Dus: Nochtans hebben wij maar één God, den Vader!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Joh 1:1 wordt beantwoord in 1 Joh1:1-5.  En in het kader van die 'eenheid' moet je de door jouw overige teksten dus bekijken.

Nogmaals: als wij in de Geest zijn behoren wij ook tot die eenheid, maar dat maakt ons GEEN GOD !!!!!   Net zo min dat Jezus daarmee GOD wordt.

De enige GOD is Zijn Vader in de Hemel!!!!

Dus: 'Nochtans hebben wij maar één God, den Vader!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!'
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 08:50:55 pm door Joshua »
Josh

Pugna

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #63 Gepost op: mei 04, 2004, 07:09:28 pm »
Joshua,

Is het hierbovenstaande een reactie op wat ik geschreven heb in het topic: 1 GOD én...1 Heer????

Zo ja, zou je dan mijn post als quote willen invoegen, het is nu erg onduidelijk.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Pugna

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #64 Gepost op: mei 04, 2004, 07:16:27 pm »

quote:

Johannes 1:1
1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

quote:

1 Johannes 1:1-5
1 Hetgeen van den beginne was, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze ogen, hetgeen wij aanschouwd hebben, en onze handen getast hebben, van het Woord des levens;
2  (Want het Leven is geopenbaard, en wij hebben het gezien, en wij getuigen, en verkondigen ulieden dat eeuwige Leven, Hetwelk bij den Vader was, en ons is geopenbaard.)
3  Hetgeen wij dan gezien en gehoord hebben, dat verkondigen wij u, opdat ook gij met ons gemeenschap zoudt hebben, en deze onze gemeenschap ook zij met den Vader, en met Zijn Zoon Jezus Christus.
4  En deze dingen schrijven wij u, opdat uw blijdschap vervuld zij.
5 En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben, en wij u verkondigen, dat God een Licht is, en gans geen duisternis in Hem is.

:?

Ik zie niet in hoe jij hier mee wilt onderbouwen dat Christus geen God is.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #65 Gepost op: mei 04, 2004, 08:31:06 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 19 april 2004 om 15:37:
[...]

Eigenlijk schrik ik wel van wat je hier zegt..... je mag me de bijbelstekst geven waar God zegt dat Hij Jezus heeft gemaakt.... :?

Lees mijn post hier in dit topic van 2 april nog maar eens als je wilt......
Joshua, ook in de verwijzing wordt dit niet bewezen.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #66 Gepost op: mei 06, 2004, 10:00:20 pm »
Ik weet dat de Jehova's getuigen zeggen dat Jezus een engel is,geschapen door GOD
Alleen door JEZUS

Parel

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #67 Gepost op: mei 08, 2004, 02:10:36 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 mei 2004 om 20:31:
[...]

Jezus is niet gelijk aan God

Filipenzen 2:

quote:

6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;
7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;

Jezus is niet eeuwig

Spreuken 8:

quote:

22 De HEERE bezat Mij in het beginsel Zijns wegs, voor Zijn werken, van toen aan.
23 Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest; van den aanvang, van de oudheden der aarde aan.
24 Ik was geboren, als de afgronden nog niet waren, als nog geen fonteinen waren, zwaar van water;
25 Aleer de bergen ingevest waren, voor de heuvelen was Ik geboren.
26 Hij had de aarde nog niet gemaakt, noch de velden, noch de aanvang van de stofjes der wereld.
27 Toen Hij de hemelen bereidde, was Ik daar; toen Hij een cirkel over het vlakke des afgronds beschreef;
Hebreeen 3:

quote:

1 Hierom, heilige broeders, die der hemelse roeping deelachtig zijt, aanmerkt den Apostel en Hogepriester onzer belijdenis, Christus Jezus;
2 Die getrouw is Dengene, Die Hem gesteld [gemaakt] heeft, gelijk ook Mozes in geheel zijn huis was.

tegenstelling met de twee bovenstaande versen:
God is wel eeuwig

Openbaringen 1:

quote:

8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.

Jezus weet niet alles
Mattheus 24:

quote:

35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
36 Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.

God is meer dan Jezus (vier versen)
1 Korinthiers 15:

quote:

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.
Mattheus 19:

quote:

17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.
Johannes 14:

quote:

28 Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik.
1 Korinthiers 11:

quote:

3 Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.

maar toch:
God wil dat wij de Zoon eren

Johannes 5:

quote:

22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft al het oordeel den Zoon gegeven;
23 Opdat zij allen den Zoon eren, gelijk zij den Vader eren. Die den Zoon niet eert, eert den Vader niet, Die Hem gezonden heeft.

en

Johannes 14:

quote:

6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
7 Indien gijlieden Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu kent gij Hem, en hebt Hem gezien.
8 Filippus zeide tot Hem: Heere, toon ons den Vader, en het is ons genoeg.
9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?
10 Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken.
11 Gelooft Mij, dat Ik in den Vader ben en de Vader in Mij is; en indien niet, zo gelooft Mij om de werken zelve.
12 Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader.
13 En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde.
14 Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen.
15 Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden.
16 En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid;
17 Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn.
is voor mij wel duidelijk
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2004, 02:15:21 am door Parel »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #68 Gepost op: mei 08, 2004, 11:32:20 am »

quote:

Parel schreef op 08 mei 2004 om 02:10:

quote:
Priscilla en Aquila schreef op 04 mei 2004 om 20:31:
[...]

Filipenzen 2:
quote:
6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;
7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;

Voor de duidelijkheid: wij vroegen Joshua om te bewijzen vanuit de Bijbel dat Jezus geschapen was, wij stellen dat Hij er was van voor de schepping. Door Hem is juist alles geschapen. Wij vinden dat in de link die Joshua gaf dat niet wordt aangetoond.

De tekst uit Fil. 2 toont juist aan dat Hij God is/was, er staat nl. Hij vindt het geen roof, geen diefstal dat Hij gelijk is aan God. Maar Hij heeft Zich vernederd. En toen is Hij zelfs tijdelijk lager dan de engelen geweest. Hebr. 2:7
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2004, 11:32:40 am door Priscilla en Aquila »

Parel

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #69 Gepost op: mei 08, 2004, 01:30:12 pm »
Johannes 17:24 'Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.'

Jezus kreeg de zichtbare gestalt van God

Johannes 1:18 Niemand heeft ooit God gezien: de eengeboren Zoon, die in des Vaders schoot is, die heeft hem ons verkondigd.'
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2004, 01:31:25 pm door Parel »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #70 Gepost op: mei 08, 2004, 02:35:27 pm »

quote:

Parel schreef op 08 mei 2004 om 13:30:
Johannes 17:24 'Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.'

Jezus kreeg de zichtbare gestalt van God

Johannes 1:18 Niemand heeft ooit God gezien: de eengeboren Zoon, die in des Vaders schoot is, die heeft hem ons verkondigd.'
Jezus kreeg niet de zichtbare gestalte van God....

Hij WAS de zichtbare gestalte van God....

Vergl: Filp. 2
5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is.

Col 1
15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, 16 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; 17 en Hij is vóór alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem;

Eerstegeboren zegt iets over de positie, de eerste plaats hebben. de belangrijkste zijn...niet over dat je geboren bent....

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #71 Gepost op: mei 08, 2004, 02:44:10 pm »

quote:

.......

Ik heb al erder deze teksten gepost, die zijn toch niet anders te lezen dan dat Jezus ook God is.....

Jes 9,5
Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God Eeuwige Vader, Vredevorst.

1 Joh 5,20
Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is en ons inzicht gegeven heeft om de Waarachtige te kennen; en wij zijn in de Waarachtige, in zijn Zoon Jezus Christus. Dit is de waarachtige God en het eeuwige leven.

En vergelijk deze teksten eens:

Heb 1,2
heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft

Heb 1,8
Maar van de Zoon: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap..

Johannes 1
1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is.
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid.

Gen 1
26 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. 27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2004, 02:44:32 pm door Priscilla en Aquila »

Parel

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #72 Gepost op: mei 08, 2004, 03:33:15 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 08 mei 2004 om 14:35:
[...]

Jezus kreeg niet de zichtbare gestalte van God....

Hij WAS de zichtbare gestalte van God....

Vergl: Filp. 2
5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is.
nee, want voordat Jezus Mens werd, bestond Hij naast God

Exodus 33:20

quote:

Hij zeide: Gij zult mijn aangezicht niet kunnen zien, want geen mens zal Mij zien en leven.

wie was het dus die sommigen zagen in het Oude Testament? God kan het niet zijn, blijkt uit dit vers.. Nee, het was Jezus, het beeld van God..

Johannes 1:18

quote:

Niemand heeft ooit God gezien
Joh. 6:46

quote:

Niet, dat iemand de Vader gezien heeft; alleen die van God komt, die heeft de Vader gezien.

quote:

Col 1
15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, 16 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; 17 en Hij is vóór alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem;

Eerstegeboren zegt iets over de positie, de eerste plaats hebben. de belangrijkste zijn...niet over dat je geboren bent....

dat is jouw uitleg, maar als je deze teksten lees dan kan dat niet:

Openbaringen 3:

quote:

14 En schrijf aan den engel van de Gemeente der Laodicensen: Dit zegt de Amen, de trouwe, en waarachtige Getuige, het Begin der schepping Gods:

Openbaringen 3 gaat niet over God, maar over Jezus, want God heeft natuurlijk niet Zichzelf geschapen..

Spreuken 8:

quote:

24 Ik was geboren, als de afgronden nog niet waren, als nog geen fonteinen waren, zwaar van water;

wanneer je spreuken 8 als symbolisch wil opvatten, waarom doe je dat dan niet bij de profetieen over Jezus geboorte en Zijn kruisiging? ik zie helemaal geen reden om dit als symboliek te lezen.. ik zou ook niet weten hoe ik dat symbolisch zou moeten opvatten..

Eerstgeborene is dus werkelijk Eerstgeschapene

Parel

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #73 Gepost op: mei 08, 2004, 03:39:23 pm »
het is een beetje het over en weer gooien van bijbelteksten geworden.. moet ik nu een weerwoord geven op de bijbelteksten die lijken te zeggen dat Jezus God is en de teksten die ik heb aangehaald, dus duidelijk tegenspreken?

God is meerder dan Jezus en Jezus weet ook niet alles.. dat zijn teksten waar je absoluut niet om heen kunt..

Voor wat betreft de Heilige Geest:

Ook de Heilige Geest is geen onderdeel van de drieeenheid

Lukas 1:

quote:

35 En de engel, antwoordende, zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden.
Mattheus 10:

quote:

20 Want gij zijt het niet, die spreekt, maar het is de Geest uws Vaders, Die in u spreekt.

vergelijking geest van de mens met de Geest van God..

1 Korinthiers 2:

quote:

11 Want wie van de mensen weet, hetgeen des mensen is, dan de geest des mensen, die in hem is? Alzo weet ook niemand, hetgeen Gods is, dan de Geest Gods.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2004, 12:30:28 am door Parel »

Pugna

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #74 Gepost op: mei 09, 2004, 09:03:28 pm »

quote:

[...]

Filipenzen 2:

Volgens mij staat hier juist dat Jezus wel gelijk is aan God.

quote:

Jezus is niet eeuwig

Spreuken 8:
22 De HEERE bezat Mij in het beginsel Zijns wegs, voor Zijn werken, van toen aan.
23 Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest; van den aanvang, van de oudheden der aarde aan.
25 Aleer de bergen ingevest waren, voor de heuvelen was Ik geboren.
26 Hij had de aarde nog niet gemaakt, noch de velden, noch de aanvang van de stofjes der wereld.
27 Toen Hij de hemelen bereidde, was Ik daar; toen Hij een cirkel over het vlakke des afgronds beschreef;

Hebreeen 3:
1 Hierom, heilige broeders, die der hemelse roeping deelachtig zijt, aanmerkt den Apostel en Hogepriester onzer belijdenis, Christus Jezus;
2 Die getrouw is Dengene, Die Hem gesteld [gemaakt] heeft, gelijk ook Mozes in geheel zijn huis was.

Spreuken 8 zegt letterlijk dat Jezus eeuwig is, Hij is van eeuwigheid af gezalfd.

Gesteld, in Hebreeën 3, betekend gewoon aangesteld en niet gemaakt.

quote:

tegenstelling met de twee bovenstaande versen:
God is wel eeuwig

Openbaringen 1:8
Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.

Parel, dit zegt Jezus van Zichzelf, lees Openbaring 1 maar na.

quote:

Jezus weet niet alles

Mattheus 24:
35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
36 Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.

1 Korinthiers 15
28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

Mattheus 19
17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.

Johannes 14
28 Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik.

1 Korinthiers 11
3 Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.

maar toch:
God wil dat wij de Zoon eren

Johannes 5
 22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft al het oordeel den Zoon gegeven;
23 Opdat zij allen den Zoon eren, gelijk zij den Vader eren. Die den Zoon niet eert, eert den Vader niet, Die Hem gezonden heeft.

en

Johannes 14
6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
7 Indien gijlieden Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu kent gij Hem, en hebt Hem gezien.
8 Filippus zeide tot Hem: Heere, toon ons den Vader, en het is ons genoeg.
9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?
10 Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken.
11 Gelooft Mij, dat Ik in den Vader ben en de Vader in Mij is; en indien niet, zo gelooft Mij om de werken zelve.
12 Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader.
13 En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde.
14 Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen.
15 Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden.
16 En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid;
17 Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn.

is voor mij wel duidelijk

Pugna

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #75 Gepost op: mei 09, 2004, 09:20:51 pm »

quote:

Parel schreef op 08 mei 2004 om 15:39:
het is een beetje het over en weer gooien van bijbelteksten geworden.. moet ik nu een weerwoord geven op de bijbelteksten die lijken te zeggen dat Jezus God is en de teksten die ik heb aangehaald, dus duidelijk tegenspreken?

Lijken? Het eerste vers van het Johannes evangelie is heel duidelijk.

quote:

In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

Het Woord, dat is Christus lees de volgende verzen maar, was (is) God.

quote:

God is meerder dan Jezus en Jezus weet ook niet alles.. dat zijn teksten waaote]r je absoluut niet om heen kunt..

De meeste verzen waar staat dat de Vader meerder is dan Jezus of dat Jezus niet alles weet, gaan wel over Jezus toen Hij nog op aarde was. Toen Hij, volgens Filipenzen 2:5-6,  Zijn Goddelijke heerlijkheid had afgelegd.

Zie ook:

quote:

Johannes 17:5
En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

quote:

Voor wat betreft de Heilige Geest:

Ook de Heilige Geest is geen onderdeel van de drieeenheid

Lukas 1:

[...]

Mattheus 10:

[...]

Wat je hier mee wilt bewijzen is mij een raadsel.

quote:

vergelijking geest van de mens met de Geest van God.

1 Korinthiers 2:

[...]
Ja? En? Wat wil je hier mee zeggen?
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2004, 09:57:54 pm door Pugna »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #76 Gepost op: mei 09, 2004, 09:32:36 pm »
Als je het niet wil zien, dan zie je het niet, al lees je de bijbel honderd keer in je leven helemaal door......

En Johannes 1 gaat hij niet op in,  net  als die teksten uit Hebreeen:

Heb 1,2
heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft

Heb 1,8
Maar van de Zoon: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap..
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2004, 09:35:35 pm door Priscilla en Aquila »

Parel

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #77 Gepost op: mei 10, 2004, 05:13:02 am »

quote:

Pugna schreef op 09 mei 2004 om 21:03:
[...]

Volgens mij staat hier juist dat Jezus wel gelijk is aan God.

[...]

hoezo staat dat er?

vertaling Nederlands Bijbelgenootschap 1951:

quote:

5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was,  
6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht,
vertaling Nederlands Bijbelgenootschap en Katholieke Bijbelstichting 1996:

quote:

5 U moet die gezindheid hebben die ook Christus Jezus had.
6 Hij had de gestalte van God,
maar heeft zich niet willen vastklampen
aan zijn gelijkheid met God.  
Willibrord Vertaling:

quote:

5 Die gezindheid moet onder u heersen die ook in Christus Jezus was:
6 Hij die bestond in de gestalte van God
heeft er zich niet aan willen vastklampen
gelijk aan God te zijn.
Groot Nieuws Bijbel:

quote:

5 U moet die instelling hebben die mensen, verbonden met Christus Jezus, past
6 Hij had de gestalte van God, maar heeft zich niet angstvallig aan zijn gelijkheid met God vastgeklampt
Hier staat zelfs niet alleen dat Jezus niet gelijk was aan God (als gegeven), maar dat Jezus niet gelijk wilde zijn aan God

quote:

Spreuken 8 zegt letterlijk dat Jezus eeuwig is, Hij is van eeuwigheid af gezalfd.

Hij is van eeuwigheid af aan gezalfd zeg je, maar toch is Hij geboren? Dat kan in ieder geval niet allebei waar zijn..

Of je het hebt over eeuwigheid in de toekomst of in het verleden maakt ook nog verschil, en dat blijkt ook wel als je gaat kijken wat de Hebreeuwse teksten zeggen:

Spreuken 8:23
http://www.sabda.org/sabd...mp;v=23&version=av_st

'van eeuwigheid af'
http://www.sabda.org/sabdaweb/tools/lexicon/?w=05769

quote:

1) long duration, antiquity, futurity, for ever, ever, everlasting,
    evermore, perpetual, old, ancient, world
    1a) ancient time, long time (of past)
    1b) (of future)
        1b1) for ever, always
        1b2) continuous existence, perpetual
        1b3) everlasting, indefinite or unending future, eternity

de Statenvertaling waaruit ik het vers haalde is op zich dus niet verkeerd vertaald, maar deze vertaling is duidelijker:

quote:

22 De Heer heeft mij als eerste geschapen,
lang geleden, voor al het andere.
23 Ik ben gemaakt in het begin van de tijd,
ik was er al voor de aarde bestond.

quote:

[...]

Parel, dit zegt Jezus van Zichzelf, lees Openbaring 1 maar na.

[...]
Openbaringen 1:

quote:

1 De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft;

net zoals uit de Evangelien, blijkt ook hieruit dat Jezus niet alwetend is, maar dat God aan Jezus de openbaring geeft, die Jezus weer doorgeeft aan Johannes.. Zeggen dat dit symbolisch of niet letterlijk opgevat moet worden is voor mij net zo onlogisch als zeggen dat Jezus, als God zijnde, tot de Vader bidt, dus tot Zichzelf.. Of Hij was volledig Mens, of volledig God, of slechts goddelijk door de Heilige Geest (gestalte Gods, mensen naar Gods beeld geschapen)

Dat laatste is mijns inziens juist, want:

2 Petrus 1:

quote:

2 Genade en vrede zij u vermenigvuldigd door de kennis van God, en van Jezus, onzen Heere;
3 Gelijk ons [toev. wij mensen] Zijn Goddelijke kracht [toev. de Goddelijke kracht van Jezus, afkomstig van God] alles, wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft, door de kennis Desgenen, Die [toev. de kennis van Jezus] ons [toev. wij mensen] geroepen heeft tot heerlijkheid en deugd;
4 Door welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij door dezelve der goddelijke natuur [toev. dezelfde natuur als van Jezus] deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden zijt het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid.
5 En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,
6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,
7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.
8 Want zo deze dingen bij u zijn, en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.
Jezus is de Zoon van God én mens, de Bijbel zegt: geboren uit de Geest én de mens Maria en kwam als mens op Aarde: de eniggeboren (vleesgeworden) Zoon van God, maar Hij was tegelijkertijd de eerstgeboren Zoon (schepsel) van God.

Wij mensen zijn slechts als mens geboren en kunnen alleen uit de Geest wedergeboren worden..

De Alpha en Omega kan alleen betrekking hebben op God

dat geeft de volgende tekst ook nog duidelijk aan:

Openbaringen 3:

quote:

14 En schrijf aan den engel van de Gemeente der Laodicensen: Dit zegt de Amen, de trouwe, en waarachtige Getuige, het Begin der schepping Gods:
Behalve Spreuken 8, een duidelijke tekst die het heeft over Jezus, het begin van Gods schepping. Hij kan niet tegelijktijd de Alpha zijn en ook nog eens het begin van de schepping..
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 07:39:26 am door Parel »

Parel

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #78 Gepost op: mei 10, 2004, 06:47:58 am »

quote:

Pugna schreef op 09 mei 2004 om 21:20:
[...]

Lijken? Het eerste vers van het Johannes evangelie is heel duidelijk.

[...]

Het Woord, dat is Christus lees de volgende verzen maar, was (is) God.

[...]

dus er is sprake van een viereenheid? Als het Woord BIJ God was, hoe kan dan het Woord Zelf God zijn?

In het Grieks heb je geen onbepaalde lidwoorden die bij ons vertaald kunnen worden met 'een'.. Hoe wordt het Griekse woord 'Theos' dus vertaald wanneer het onbepaalde lidwoord ontbreekt? We zouden hier dus dat onbepaalde lidwoord moeten tussenvoegen, willen we onderscheid kunnen blijven maken tussen God en Jezus, wat in de Evangelieen ook gedaan wordt (God is meer dan Jezus, God weet meer dan Jezus)..

quote:

De meeste verzen waar staat dat de Vader meerder is dan Jezus of dat Jezus niet alles weet, gaan wel over Jezus toen Hij nog op aarde was. Toen Hij, volgens Filipenzen 2:5-6,  Zijn Goddelijke heerlijkheid had afgelegd.

dat staat er niet, dat staat in de kantekeningen  :) Jezus heeft nooit zijn goddelijkheid verloren..

1 Korinthe 11:3-4

quote:

Christus is het hoofd van elke man, de man is het hoofd van zijn vrouw, en God is het hoofd van Christus

een tijdsloze tekst

quote:

Zie ook:

[...]

[...]

Jezus is tijdens Zijn leven op aarde meerdere malen verheerlijkt geworden, niet alleen na Zijn Hemelvaart, maar ook toen Hij wonderen deed, aan het kruis stierf, opstond uit de dood.. en dat alles deed Hij door de kracht van de Heilige Geest, omdat God het wilde. Want zijn kruisiging was niet Zijn wil, maar Gods wil.

Vlak voor Zijn sterven:

Johannes 12:

quote:

23 Maar Jezus antwoordde hun, zeggende: De ure is gekomen, dat de Zoon des mensen zal verheerlijkt worden.

Door Zijn sterven is de Naam van God ook verheerlijkt geworden

Johannes 12:

quote:

28 Vader, verheerlijk Uw Naam. Er kwam dan een stem uit den hemel, zeggende: En Ik heb Hem verheerlijkt, en Ik zal Hem wederom verheerlijken.

quote:

Wat je hier mee wilt bewijzen is mij een raadsel.

[...]
Jezus heeft het hier over een andere Trooster, van God afkomstig, niet van Jezus

Verder is het hier duidelijk wat Jezus bedoelt met: Wie mij gezien heeft, heeft God gezien. Niet omdat het God Zelf was die ze zagen, maar omdat iedereen in Hem God kon zien, omdat de Vader in Hem is en Hij in de Vader. Net zoals wij mensen de goddelijkheid van Jezus kunnen bevestigen door naar zijn voorbeeld te leven..

quote:

Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.
Kun je dus zeggen dat God Jezus is? Zelfs als je zou beweren dat Jezus zijn goddelijkheid aflegde tijdens zijn Mens zijn?

quote:

Ja? En? Wat wil je hier mee zeggen?
dat de Heilige Geest geen onderdeel kan zijn van de drieeenheid
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 07:32:09 am door Parel »

Parel

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #79 Gepost op: mei 10, 2004, 07:14:13 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 mei 2004 om 21:32:
Als je het niet wil zien, dan zie je het niet, al lees je de bijbel honderd keer in je leven helemaal door......

En Johannes 1 gaat hij niet op in,  net  als die teksten uit Hebreeen:

heb ik inmiddels gedaan..

quote:

Heb 1,2
wat wil dit zeggen dan? God heeft in het Oude Testament ook tot mensen gesproken, niet in de Zoon, maar in de profeten. Dat is juist die tegenstelling die in bovenstaand vers genoemd wordt.. dit hoort nog voor dat tekstgedeelte wat je aanhaalde: God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon;

Jezus sprak dus namens God

quote:

Heb 1,8

de teksten uit Hebreeen lees ik nu voor het eerst van je volgens mij...

Je bedoelt dat de Zoon hier God wordt genoemd? Hier kun je denk ik heel duidelijk een parallel trekken met Psalm 82 waarin God de mensen goden noemt, als zijnde rechters die rechtspreken, net zoals Jezus als Koning recht zal spreken in rechtmatigheid vanaf Zijn troon (niet als God Zelf (die enig en ondeelbaar is), maar aan de rechterhand van God), want het is Jezus die oordeelt, niet God..

Johannes 5:

quote:

Psalm 82

quote:

1 Een psalm van Asaf. God staat in de vergadering Godes; Hij oordeelt in het midden der goden;
2 Hoe lang zult gijlieden onrecht oordelen, en het aangezicht der goddelozen aannemen? Sela.
3 Doet recht den arme en den wees; rechtvaardigt den verdrukte en den arme.
4 Verlost den arme en den behoeftige, rukt hem uit der goddelozen hand.
5 Zij weten niet, en verstaan niet; zij wandelen steeds in duisternis; dies wankelen alle fondamenten der aarde.
6 Ik heb wel gezegd: Gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen des Allerhoogsten;
7 Nochtans zult gij sterven als een mens; en als een van de vorsten zult gij vallen.
8 Sta op, o God! oordeel het aardrijk, want Gij bezit alle natiën.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 07:31:21 am door Parel »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #80 Gepost op: mei 10, 2004, 08:50:50 am »
Dank je Parel, maar ik stop om hierover met je te praten.....

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #81 Gepost op: mei 10, 2004, 09:14:39 am »
Kol 1:15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, 16 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn,

quote:

Gen 1:1 In den beginne schiep God de hemel en de aarde.
de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;

quote:

Rom 13:1 Ieder mens moet zich onderwerpen aan de overheden, die boven hem staan. Want er is geen overheid dan door God en die er zijn, zijn door God gesteld.
17 en Hij is vóór alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem; 18 en Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente. Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, zodat Hij onder alles de eerste geworden is.

quote:

Joh 1:1 1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God.
19 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, 20 en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is.

Joh 5:16 En daarom wilden de Joden Jezus vervolgen, omdat Hij deze dingen op sabbat deed. 17 Maar Hij antwoordde hun: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook. 18 Hierom dan trachtten de Joden des te meer Hem te doden, omdat Hij niet alleen de sabbat schond, maar ook God zijn eigen Vader noemde en Zich dus met God gelijkstelde.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 09:15:48 am door spacy »
[JESUS]Life[/JESUS]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #82 Gepost op: mei 10, 2004, 09:22:01 am »
He Spacy, wat vinden we het duidelijk he? :)

Ik vraag me altijd af wat iemands beweegredenen zijn om niet in de Godheid van Jezus te geloven....
Volgens Parel en Joshua klopt deze tekst uit Filipenzen 2 dus niet......

5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden,

Zij vinden dat Jezus het 'Gode gelijk zijn' WEL heeft geroofd....want Hij was het niet volgens hen...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #83 Gepost op: mei 10, 2004, 10:20:37 am »

quote:

Parel schreef op 10 mei 2004 om 07:14:
heb ik inmiddels gedaan..

Ook het 'honderd keer lezen....? :)
Waar om kan het Woord niet BIJ God zijn en ook God zijn....
In Genesis 1 staat ook: Laat ONS mensen maken....en een paar verzen verder: En God schiep de mens.....
In ieder geval ontkracht jij dit gedeelte van Johannes 1 vers 1:' en het woord was God'
Evenals Hebr. ...'door Wie Hij ook de werled geschapen heeft."
En vogens mij staat de bijbel er verder ook vol mee....

quote:

wat wil dit zeggen dan? God heeft in het Oude Testament ook tot mensen gesproken, niet in de Zoon, maar in de profeten. Dat is juist die tegenstelling die in bovenstaand vers genoemd wordt.. dit hoort nog voor dat tekstgedeelte wat je aanhaalde: God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon;

Jezus sprak dus namens God
En het gaat nat. om de combinatie met door wie hij ook de wereld geschapen heeft.
Hoe combineer je dat met Genesis 1: In den beginne schiep God de hemel en de aarde...
Of had Hij daar ook belangrijke schepselen voor?
Dat kan toch nooit van z'n leven: Een schepsel die zelf ook iets kan scheppen....

quote:

de teksten uit Hebreeen lees ik nu voor het eerst van je volgens mij...
Zie quote: door Priscilla en Aquila - Saturday 08 May 2004 14:44

quote:

Je bedoelt dat de Zoon hier God wordt genoemd? Hier kun je denk ik heel duidelijk een parallel trekken met Psalm 82 waarin God de mensen goden noemt, als zijnde rechters die rechtspreken, net zoals Jezus als Koning recht zal spreken in rechtmatigheid vanaf Zijn troon (niet als God Zelf (die enig en ondeelbaar is), maar aan de rechterhand van God), want het is Jezus die oordeelt, niet God..

Even kijken wat ik vet had gedrukt:
Uw troon, o God....staat anders wel met een hoofdletter, en in psalm 82 niet.

quote:

Johannes 5:    
Je zegt hier:
net zoals Jezus als Koning recht zal spreken in rechtmatigheid vanaf Zijn troon Dat klopt wat je hier zegt....
Maar dan: (niet als God Zelf (die enig en ondeelbaar is), maar aan de rechterhand van God), Ik zou niet weten wat hier niet zou kunnen, en je moet wel goed citeren want er staat niet God oordeelt niemand, maar er staat de Vader oordeelt niemand.....
 want het is Jezus die oordeelt, niet God. zoals ik als zei: De VADER heeft als GOD het oordeel aan de ZOON gegeven (als GOD)......

Maar goed, als je denkt dat je eerst moet kunnen begrijpen als mens hoe de eenheid tussen de Vader en de Zoon en de Heilige Geest er is, of zou werken....
Dan ben je wel heel hoogmoedig. Zeker als je het niet begrijpt en het daarom maar ver weggooit als onmogelijk....
Hoe zouden wij in het mysterie God kunnen indringen, laat staan het begrijpen of analyseren....

quote:

Psalm 82

daar ben ik al een keer voor Joshua uitgebreid op in gegaan.
Daar worden mensen voorgesteld als goden omdat ze gezag van God hebben ontvangen
Zoals van Mozes dit wordt gezegd:

Ex 7,1
De HERE echter zeide tot Mozes: Zie, Ik stel u als God voor Farao; en uw broeder Aäron zal uw profeet zijn.

Toch nog een poging gedaan, al wilde ik er niet meer op ingaan.... :)
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 10:22:29 am door Priscilla en Aquila »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #84 Gepost op: mei 10, 2004, 10:24:06 am »
Parel, hoe zie jij Jezus dan wel als Hij niet (de Zoon van) God zou zijn?

Gisteren in de kerk lazen we dit Bijbelgedeelte, en ik vind hem erg belangrijk in deze discussie en heb hem geloof ik nog niet gezien, dus post ik hem hier nog maar even:

1 Johannes 5:

quote:

Het overwinnend geloof in Jezus Christus
5
1 Een ieder, die gelooft, dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder, die Hèm liefheeft, die deed geboren worden, heeft (ook) degene lief, die uit Hem geboren is. 2 Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen. 3 Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar, 4 want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwonnen heeft: ons geloof. 5 Wie is het, die de wereld overwint, dan wie gelooft, dat Jezus de Zoon van God is? 6 Dit is Hij, die gekomen is door water en bloed, Jezus Christus, niet slechts met water, maar met het water en met het bloed. En de Geest is het, die getuigt, omdat de Geest de waarheid is. 7 Want drie zijn er, die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één. 8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één. 9 Indien wij het getuigenis der mensen aannemen, het getuigenis van God is meerder, want dit is het getuigenis van God, dat Hij van zijn Zoon getuigd heeft. 10 Wie in de Zoon van God gelooft, heeft het getuigenis in zich; wie God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft in het getuigenis, dat God getuigd heeft van zijn Zoon. 11 En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven en dit leven is in zijn Zoon. 12 Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 10:24:21 am door Mezzamorpheus »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #85 Gepost op: mei 10, 2004, 10:29:01 am »
Jezus=God?

Is niet zo moeilijk te bewijzen. Zonder met interpretaties van teksten te smijten, wordt Jezus overduidelijk aanbeden in de Bijbel.

Je mag niemand aanbidden dan God alleen.

Conclusie: Jezus is God.

Einde discussie :)

/edit: als Jezus ook maar íets anders was geweest dan God (een soort eerste schepping bijvoorbeeld), dan had Hij onmiddelijk iedereen bestraft die Hem wilde aanbidden
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 10:30:41 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Pugna

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #86 Gepost op: mei 10, 2004, 10:16:51 pm »

quote:

Parel schreef op 10 mei 2004 om 06:47:
dus er is sprake van een viereenheid? Als het Woord BIJ God was, hoe kan dan het Woord Zelf God zijn?

In het Grieks heb je geen onbepaalde lidwoorden die bij ons vertaald kunnen worden met 'een'.. Hoe wordt het Griekse woord 'Theos' dus vertaald wanneer het onbepaalde lidwoord ontbreekt? We zouden hier dus dat onbepaalde lidwoord moeten tussenvoegen, willen we onderscheid kunnen blijven maken tussen God en Jezus, wat in de Evangelieen ook gedaan wordt (God is meer dan Jezus, God weet meer dan Jezus)..

Het Woord dat is Christus. Lees het eerste hoofdstuk van Johannes maar.
Vreemd dat je bij spreuken 8 wel weet dat met de Wijsheid Christus bedoeld word en bij Johannes 1 opeens begint over een vierde persoon in de Drie-eenheid.

quote:

dat staat er niet, dat staat in de kantekeningen. Jezus heeft nooit zijn goddelijkheid verloren.

Niet zijn Goddelijkheid, maar zijn Goddelijke heerlijkheid, aanzien, etc. Maar Christus is nooit opgehouden met God zijn. Zou een mens ooit kunnen ophouden met mens zijn, of een engel met engel zijn? En wat betreft de kanttekeningen heb jij gelijk.

quote:

1 Korinthe 11:3-4

Christus is het hoofd van elke man, de man is het hoofd van zijn vrouw, en God is het hoofd van Christus

een tijdsloze tekst

Eh, volgens mij maak jij je nu niet geliefd bij de vrouwelijke forumers.

Want als deze tekst betekend dat Christus minder is dan God de Vader, dan is ook de vrouw minder dan de man.

Ik denk dat de ‘gebruikelijke’ uitleg van de verhouding man - vrouw ook van toepassing is op God – Christus. Niet gelijk wel gelijkwaardig. Met de Vader als eerste onder de Gelijken (lees Gelijkwaardigen).

quote:

GELOOFSBELIJDENIS VAN ATHANASIUS

5. Want de Persoon des Vaders is een ander, die des Zoons is
    een ander, die des Heiligen Geestes is een ander;
  6. maar de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest, hebben één
    Godheid, gelijke eer, en gelijke eeuwige heerlijkheid.

16. en nochtans zijn het niet drie Goden, maar het is één God;

17. alzo is de Vader Heere, de Zoon Heere, de Heilige Geest
    Heere;

25. En in deze Drieheid is niet eerst, of laatst, niet meest
    of minst;

26. maar de ganse drie Personen hebben gelijke eeuwigheid, en
    zijn elkander alleszins gelijk;

27. zodat in alle opzichten, gelijk nu gezegd is, de Eenheid
    in de Drieheid, en de Drieheid in de Eenheid te eren zij.

quote:

Jezus is tijdens Zijn leven op aarde meerdere malen verheerlijkt geworden, niet alleen na Zijn Hemelvaart, maar ook toen Hij wonderen deed, aan het kruis stierf, opstond uit de dood.. en dat alles deed Hij door de kracht van de Heilige Geest, omdat God het wilde. Want zijn kruisiging was niet Zijn wil, maar Gods wil.

Vlak voor Zijn sterven:

Johannes 12:
quote:
23 Maar Jezus antwoordde hun, zeggende: De ure is gekomen, dat de Zoon des mensen zal verheerlijkt worden.

Door Zijn sterven is de Naam van God ook verheerlijkt geworden

Johannes 12:
quote:
28 Vader, verheerlijk Uw Naam. Er kwam dan een stem uit den hemel, zeggende: En Ik heb Hem verheerlijkt, en Ik zal Hem wederom verheerlijken.
Het ging mij om de woorden: met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was”.

quote:

[...]
Jezus heeft het hier over een andere Trooster, van God afkomstig, niet van Jezus

Verder is het hier duidelijk wat Jezus bedoelt met: Wie mij gezien heeft, heeft God gezien. Niet omdat het God Zelf was die ze zagen, maar omdat iedereen in Hem God kon zien, omdat de Vader in Hem is en Hij in de Vader. Net zoals wij mensen de goddelijkheid van Jezus kunnen bevestigen door naar zijn voorbeeld te leven..

Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.

Kun je dus zeggen dat God Jezus is? Zelfs als je zou beweren dat Jezus zijn goddelijkheid aflegde tijdens zijn Mens zijn?

De andere Trooster is de Heilige Geest, derde Persoon in de Drie-eenheid. Waaruit blijkt dat Die geen God zou zijn?

quote:

dat de Heilige Geest geen onderdeel kan zijn van de drieeenheid

Dat dacht ik al, ik bedoelde hoe deze tekst dat bewijst.

De geest van de mens maakt toch deel uit van de mens? Zo maakt ook de H. Geest deel uit van de Drie-eenheid.

Pugna

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #87 Gepost op: mei 10, 2004, 10:19:45 pm »

quote:

Parel schreef op 10 mei 2004 om 05:13:
[...]

hoezo staat dat er?

vertaling Nederlands Bijbelgenootschap 1951:

5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was,
6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht,

vertaling Nederlands Bijbelgenootschap en Katholieke Bijbelstichting 1996:

5 U moet die gezindheid hebben die ook Christus Jezus had.
6 Hij had de gestalte van God,
maar heeft zich niet willen vastklampen
aan zijn gelijkheid met God.

Willibrord Vertaling:

5 Die gezindheid moet onder u heersen die ook in Christus Jezus was:
6 Hij die bestond in de gestalte van God
heeft er zich niet aan willen vastklampen
gelijk aan God te zijn.

Groot Nieuws Bijbel:

5 U moet die instelling hebben die mensen, verbonden met Christus Jezus, past
6 Hij had de gestalte van God, maar heeft zich niet angstvallig aan zijn gelijkheid met God vastgeklampt

Hier staat zelfs niet alleen dat Jezus niet gelijk was aan God (als gegeven), maar dat Jezus niet gelijk wilde zijn aan God
Dit moet een grapje zijn. Alle vertalingen die jij aanhaalt zeggen het zelfde.Jezus is gelijk aan God en heeft het aan God gelijk zij afgelegd.

quote:

Filippensen 2
5  Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;
6  Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;
7  Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;
“geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn
Dus Hij was het en niet, zoals jij leest, kan het worden.

quote:

Hij is van eeuwigheid af aan gezalfd zeg je, maar toch is Hij geboren? Dat kan in ieder geval niet allebei waar zijn.

Of je het hebt over eeuwigheid in de toekomst of in het verleden maakt ook nog verschil, en dat blijkt ook wel als je gaat kijken wat de Hebreeuwse teksten zeggen:

Spreuken 8:23
http://www.sabda.org/sabd...mp;v=23&version=av_st

'van eeuwigheid af'
http://www.sabda.org/sabdaweb/tools/lexicon/?w=05769
quote:
long duration, antiquity, futurity, for ever, ever, everlasting,
evermore, perpetual, old, ancient, world
1a) ancient time, long time (of past)
1b) (of future)
1b1) for ever, always
1b2) continuous existence, perpetual
1b3) everlasting, indefinite or unending future, eternity
de Statenvertaling waaruit ik het vers haalde is op zich dus niet verkeerd vertaald, maar deze vertaling is duidelijker:
quote:
22 De Heer heeft mij als eerste geschapen,
lang geleden, voor al het andere.
23 Ik ben gemaakt in het begin van de tijd,
ik was er al voor de aarde bestond.

quote:

Spreuken 8
23  Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest; van den aanvang, van de oudheden der aarde aan.
24  Ik was geboren, als de afgronden nog niet waren, als nog geen fonteinen waren, zwaar van water;
25  Aleer de bergen ingevest waren, voor de heuvelen was Ik geboren.
26  Hij had de aarde nog niet gemaakt, noch de velden, noch de aanvang van de stofjes der wereld.
27  Toen Hij de hemelen bereidde, was Ik daar; toen Hij een cirkel over het vlakke des afgronds beschreef;
28  Toen Hij de opperwolken van boven vestigde; toen Hij de fonteinen des afgronds vastmaakte;
29  Toen Hij der zee haar perk zette, opdat de wateren Zijn bevel niet zouden overtreden; toen Hij de grondvesten der aarde stelde;
30  Toen was Ik een voedsterling bij Hem, en Ik was dagelijks Zijn vermakingen, te aller tijd voor Zijn aangezicht spelende;
31  Spelende in de wereld Zijns aardrijks, en Mijn vermakingen zijn met de mensenkinderen.

“van eeuwigheid af”, dat is vanaf het begin van de eeuwigheid.

In jouw vertaling staan een paar vreemde dingen, ipv gezalfd staat er gemaakt. En in vers 22 staat opeens geschapen. Welke vertaling is dit?

quote:

[...]

Openbaringen 1:
1 De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft;

net zoals uit de Evangelien, blijkt ook hieruit dat Jezus niet alwetend is, maar dat God aan Jezus de openbaring geeft, die Jezus weer doorgeeft aan Johannes.. Zeggen dat dit symbolisch of niet letterlijk opgevat moet worden is voor mij net zo onlogisch als zeggen dat Jezus, als God zijnde, tot de Vader bidt, dus tot Zichzelf.. Of Hij was volledig Mens, of volledig God, of slechts goddelijk door de Heilige Geest (gestalte Gods, mensen naar Gods beeld geschapen)

Dat laatste is mijns inziens juist, want:

2 Petrus 1:
quote:
2 Genade en vrede zij u vermenigvuldigd door de kennis van God, en van Jezus, onzen Heere;
3 Gelijk ons [toev. wij mensen] Zijn Goddelijke kracht [toev. de Goddelijke kracht van Jezus, afkomstig van God] alles, wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft, door de kennis Desgenen, Die [toev. de kennis van Jezus] ons [toev. wij mensen] geroepen heeft tot heerlijkheid en deugd;
4 Door welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij door dezelve der goddelijke natuur [toev. dezelfde natuur als van Jezus] deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden zijt het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid.
5 En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,
6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,
7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.
8 Want zo deze dingen bij u zijn, en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.

Jezus is de Zoon van God én mens, de Bijbel zegt: geboren uit de Geest én de mens Maria en kwam als mens op Aarde: de eniggeboren (vleesgeworden) Zoon van God, maar Hij was tegelijkertijd de eerstgeboren Zoon (schepsel) van God.

Wij mensen zijn slechts als mens geboren en kunnen alleen uit de Geest wedergeboren worden..

De Alpha en Omega kan alleen betrekking hebben op God

dat geeft de volgende tekst ook nog duidelijk aan:

Openbaringen 3:
quote:

Behalve Spreuken 8, een duidelijke tekst die het heeft over Jezus, het begin van Gods schepping. Hij kan niet tegelijktijd de Alpha zijn en ook nog eens het begin van de schepping.

quote:

Openbaring 1
10  En ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin,
11  Zeggende: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste; en hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boek, en zend het aan de zeven Gemeenten, die in Azie zijn, namelijk  naar Efeze, en naar Smyrna, en naar Pergamus, en naar Thyatire, en naar Sardis, en naar Filadelfia, en naar Laodicea.
12  En ik keerde mij om, om te zien de stem, die met mij gesproken had; en mij omgekeerd hebbende, zag ik zeven gouden kandelaren;
13  En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel;
14  En Zijn hoofd en haar was wit, gelijk als witte wol, gelijk sneeuw; en Zijn ogen gelijk een vlam vuurs;
15  En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven; en Zijn stem als een stem van vele wateren.
16  En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand; en uit Zijn mond ging een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn aangezicht was, gelijk de zon schijnt in haar kracht.
17  En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij leide Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste;
18  En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels der hel en des doods.

God (de Vader) is niet gestorven en opgestaan, dit gaat duidelijk over Jezus.

offtopic:Spreuken 8 is erg mooi.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 10:27:25 pm door Pugna »

Parel

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #88 Gepost op: mei 11, 2004, 05:58:22 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 mei 2004 om 09:22:
He Spacy, wat vinden we het duidelijk he? :)

Ik vraag me altijd af wat iemands beweegredenen zijn om niet in de Godheid van Jezus te geloven....
Volgens Parel en Joshua klopt deze tekst uit Filipenzen 2 dus niet......

5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden,

Zij vinden dat Jezus het 'Gode gelijk zijn' WEL heeft geroofd....want Hij was het niet volgens hen...

nee, de verschillende bijbelgedeeltes moeten natuurlijk wel allemaal met elkaar in overeenstemming zijn.. Jezus bestond voor zijn Mens worden ook al naast God. Jezus was toen geen Mens, maar was wel de Zoon van God.. Hij is Mens geworden. Er staat nergens dat Hij de Zoon van God is geworden..

Ook na Zijn hemelvaart bestaat Hij naast God, want Hij zit niet op de troon van God, maar aan Zijn rechterhand. In een bijbeltekst die ik eerder aanhaalde staat ook dat God Hem alle macht gegeven heeft om straks te oordelen.

Openbaring 5:7
Het Lam kwam naar voren en nam de boekrol aan uit de rechterhand van hem die op de troon was gezeten.

Dus ook hier wordt gesproken over God EN Jezus, als twee aparte personen. Van een God = Jezus kan hier geen sprake zijn..
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 06:04:15 am door Parel »

Parel

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #89 Gepost op: mei 11, 2004, 06:49:27 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 mei 2004 om 10:20:
[...]

Ook het 'honderd keer lezen....? :)
Waar om kan het Woord niet BIJ God zijn en ook God zijn....
In Genesis 1 staat ook: Laat ONS mensen maken....en een paar verzen verder: En God schiep de mens.....
In ieder geval ontkracht jij dit gedeelte van Johannes 1 vers 1:' en het woord was God'
Evenals Hebr. ...'door Wie Hij ook de werled geschapen heeft."
En vogens mij staat de bijbel er verder ook vol mee....

[...]

quote:

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
Jij zegt: God is Jezus.. als dat zo zou zijn, dan kan Jezus (het Woord) niet bij God zijn, want jij zegt dat God Mens werd. Hoe kon dan het Woord bij God zijn? Als wat of wie? Is het Woord (dat BIJ God was) niet vlees geworden?

quote:

En het gaat nat. om de combinatie met door wie hij ook de wereld geschapen heeft.
Hoe combineer je dat met Genesis 1: In den beginne schiep God de hemel en de aarde...
Of had Hij daar ook belangrijke schepselen voor?
Dat kan toch nooit van z'n leven: Een schepsel die zelf ook iets kan scheppen....

waar beweer ik dat dan?

quote:

Even kijken wat ik vet had gedrukt:
Uw troon, o God....staat anders wel met een hoofdletter, en in psalm 82 niet.

Ja natuurlijk. Ik heb toch nooit gezegd dat wij mensen gelijk zijn aan Jezus? In het Nieuwe Testament staat dat wij de Zoon eer moeten geven. Daarom is die hoofdletter ook op z'n plaats. Als we Hij en Hem (van Jezus) met een hoofdletter schrijven en hij en hem (van mensen) met een kleine letter, dan lijkt het me logisch dat we dat ook doen bij God en goden.. Wij zijn goden zegt psalm 82 in de zin van dat wij rechtspreken op aarde net als dat Jezus dat doet (de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap) en daarom hier God wordt genoemd..

quote:

Je zegt hier:
net zoals Jezus als Koning recht zal spreken in rechtmatigheid vanaf Zijn troon Dat klopt wat je hier zegt....
Maar dan: (niet als God Zelf (die enig en ondeelbaar is), maar aan de rechterhand van God), Ik zou niet weten wat hier niet zou kunnen, en je moet wel goed citeren want er staat niet God oordeelt niemand, maar er staat de Vader oordeelt niemand.....
 want het is Jezus die oordeelt, niet God. zoals ik als zei: De VADER heeft als GOD het oordeel aan de ZOON gegeven (als GOD)......

Ik zeg toch niet dat er iets niet kan? Ik reageerde alleen op Hebreeen 1:8 waarin naar jouw mening duidelijk wordt gemaakt dat Jezus hetzelfde is als God, omdat Hij hier God genoemd wordt. Daar ben ik het niet mee eens en daarom haalde ik Psalm 82 aan. Jezus wordt God genoemd in relatie met Zijn rechtspreken over mensen, net als wij dat ook doen. Verder wordt aan Jezus deze eigenschap toegeschreven: het koningschap in relatie met het oordeel. God is geen Koning en God oordeelt ook niet, want Hij heeft het oordeel aan de Zoon gegeven..

quote:

Maar goed, als je denkt dat je eerst moet kunnen begrijpen als mens hoe de eenheid tussen de Vader en de Zoon en de Heilige Geest er is, of zou werken....

Begrijp je het niet dan? Vast wel, ik ben het alleen niet met je eens :)

quote:

Dan ben je wel heel hoogmoedig. Zeker als je het niet begrijpt en het daarom maar ver weggooit als onmogelijk....
Hoe zouden wij in het mysterie God kunnen indringen, laat staan het begrijpen of analyseren....

Verkeerde conclusie.. Jij gaat er dus vanuit dat ik het voor onmogelijk hou omdat ik het niet begrijp? Waarom? Omdat jij het wel begrijpt? Dat is me niet helemaal duidelijk. Je begrijpt het wel, maar eigenlijk toch niet?

Maar ja.. we zijn hier toch met een disussie bezig, niet met verwijten naar elkaar maken? :|

quote:

daar ben ik al een keer voor Joshua uitgebreid op in gegaan.
Daar worden mensen voorgesteld als goden omdat ze gezag van God hebben ontvangen
Zoals van Mozes dit wordt gezegd:

Ex 7,1
De HERE echter zeide tot Mozes: Zie, Ik stel u als God voor Farao; en uw broeder Aäron zal uw profeet zijn.
Nou precies, en lees nu nog eens Hebreeen 1:8. Dan weet je gelijk waarom ik het zie zoals ik het zie.. :) God heeft aan Jezus ook gezag en het oordeel gegeven en wordt slechts daarom God genoemd..
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 06:53:42 am door Parel »

Parel

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #90 Gepost op: mei 11, 2004, 07:33:21 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 mei 2004 om 10:24:
Parel, hoe zie jij Jezus dan wel als Hij niet (de Zoon van) God zou zijn?

Jezus is wel de Zoon van de God en is dat sinds Zijn bestaan (want Hij is geschapen) altijd al geweest. Jezus Zelf is Mens geworden.

Job 38:

quote:

4 Waar waart gij [Job], toen Ik de aarde grondde? Geef het te kennen, indien gij kloek van verstand zijt.
5 Wie heeft haar maten gezet, want gij weet het; of wie heeft over haar een richtsnoer getrokken?
6 Waarop zijn haar grondvesten nedergezonken, of wie heeft haar hoeksteen gelegd?
7 Toen de morgensterren te zamen vrolijk zongen, en al de kinderen Gods juichten.
En Jezus was als kind (of Zoon) van God daar één van, vandaar ook eniggeboren Zoon en daarmee onderscheidt Jezus zich van de andere zonen Gods.. God heeft Hem als enige uitgekozen om Zijn plan ten uitvoer te brengen..

quote:

Gisteren in de kerk lazen we dit Bijbelgedeelte, en ik vind hem erg belangrijk in deze discussie en heb hem geloof ik nog niet gezien, dus post ik hem hier nog maar even:

1 Johannes 5:

[...]
Het eerste gedeelte van 1 Johannes 5 zegt eigenlijk hetzelfde als wat Johannes 17:20 ev zegt:

quote:

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.
21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;
23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.
25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.
26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

en

Johannes 8:

quote:

18 Ik ben het, Die van Mijzelven getuig, en de Vader, Die Mij gezonden heeft, getuigt van Mij.
19 Zij dan zeiden tot Hem: Waar is Uw Vader? Jezus antwoordde: Gij kent noch Mij, noch Mijn Vader; indien gij Mij kendet, zo zoudt gij ook Mijn Vader kennen.

dus het geloven in Jezus betekent 'uit God geboren zijn', één zijn met Hem.. zodat de wereld ziet wie Hij is en wat Hij gedaan heeft, doordat wij één zijn. Wij getuigen dus van Jezus zoals God van de Zoon getuigt.

Hoe worden wij uit God geboren?

quote:

1 Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.

Biologisch gezien zijn wij uit onze ouders geboren. Geestelijk gezien kunnen we wanneer we wederom geboren worden, ook uit God geboren worden. Dan zijn wij één met Hem, terwijl Jezus vanaf het begin af aan al één was met Hem. Niet één omdat Hij gelijk is aan God, maar omdat Hij uit God geboren is. Hij was dus Mens met een Goddelijke natuur.

In het tweede gedeelte legt God een getuigenis over Jezus af, niet over Zichzelf.

quote:

9  Indien wij de getuigenis der mensen aannemen, de getuigenis van God is meerder; want dit is de getuigenis van God, welke Hij van Zijn Zoon getuigd heeft.
Wij kunnen ook getuigen van Jezus, omdat wij één zijn met Hem.
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 08:48:00 am door Parel »

Parel

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #91 Gepost op: mei 11, 2004, 07:40:42 am »

quote:

Zwever schreef op 10 mei 2004 om 10:29:
Jezus=God?

Is niet zo moeilijk te bewijzen. Zonder met interpretaties van teksten te smijten, wordt Jezus overduidelijk aanbeden in de Bijbel.

Je mag niemand aanbidden dan God alleen.

Conclusie: Jezus is God.

Einde discussie :)

/edit: als Jezus ook maar íets anders was geweest dan God (een soort eerste schepping bijvoorbeeld), dan had Hij onmiddelijk iedereen bestraft die Hem wilde aanbidden
Johannes 5:23

quote:

want Hij wil dat allen de Zoon zullen eren zoals ze de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet die de Zoon gezonden heeft'.
vraag je je nu niet af, waarom hier onderscheid gemaakt wordt als het gaat over eer geven, tussen de Vader en de Zoon?
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 07:41:04 am door Parel »

Parel

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #92 Gepost op: mei 11, 2004, 08:33:04 am »

quote:

Pugna schreef op 10 mei 2004 om 22:16:
[...]

Het Woord dat is Christus. Lees het eerste hoofdstuk van Johannes maar.
Vreemd dat je bij spreuken 8 wel weet dat met de Wijsheid Christus bedoeld word en bij Johannes 1 opeens begint over een vierde persoon in de Drie-eenheid.

[...]

zie mijn reactie aan Priscilla en Aquila
sorry, het overlapt elkaar een beetje..

quote:

Niet zijn Goddelijkheid, maar zijn Goddelijke heerlijkheid, aanzien, etc. Maar Christus is nooit opgehouden met God zijn. Zou een mens ooit kunnen ophouden met mens zijn, of een engel met engel zijn? En wat betreft de kanttekeningen heb jij gelijk.

omdat je er vanuit gaat dat God en Jezus gelijk zijn, dan is het logisch dat je dat zegt, maar door de hele bijbel heen, en ook wat de toekomst betreft, zie je heel duidelijk dat God en Jezus naast elkaar bestaan..

quote:

Eh, volgens mij maak jij je nu niet geliefd bij de vrouwelijke forumers.

Want als deze tekst betekend dat Christus minder is dan God de Vader, dan is ook de vrouw minder dan de man.

Ik denk dat de ‘gebruikelijke’ uitleg van de verhouding man - vrouw ook van toepassing is op God – Christus. Niet gelijk wel gelijkwaardig. Met de Vader als eerste onder de Gelijken (lees Gelijkwaardigen).

Zeggen dat Jezus God is maar toch niet gelijk aan God is? Lijkt me lastig.. Vrouwen hoeven zich niet benadeelt te voelen. De bijbel benadeelt Jezus ook niet t.o.v. God. Maar God is niet gelijk aan Jezus, want dat is de man ook niet aan de vrouw..

quote:

GELOOFSBELIJDENIS VAN ATHANASIUS

5. Want de Persoon des Vaders is een ander, die des Zoons is
een ander, die des Heiligen Geestes is een ander;
6. maar de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest, hebben één
Godheid, gelijke eer, en gelijke eeuwige heerlijkheid.

16. en nochtans zijn het niet drie Goden, maar het is één God;

17. alzo is de Vader Heere, de Zoon Heere, de Heilige Geest
Heere;

25. En in deze Drieheid is niet eerst, of laatst, niet meest
of minst;

26. maar de ganse drie Personen hebben gelijke eeuwigheid, en
zijn elkander alleszins gelijk;

27. zodat in alle opzichten, gelijk nu gezegd is, de Eenheid
in de Drieheid, en de Drieheid in de Eenheid te eren zij.

geloofsbelijdenis van wie? een katholieke geloofsbelijdenis?

quote:

Het ging mij om de woorden: met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was”.

Ja, maar ook hier weer, twee personen (eer de wereld was!). En niet: "die Ik had"

quote:

De andere Trooster is de Heilige Geest, derde Persoon in de Drie-eenheid. Waaruit blijkt dat Die geen God zou zijn?

quote:

Dat dacht ik al, ik bedoelde hoe deze tekst dat bewijst.

De geest van de mens maakt toch deel uit van de mens? Zo maakt ook de H. Geest deel uit van de Drie-eenheid.

Waaruit blijkt dat jouw geest niet jijzelf bent? Als Jezus God is volgens jou, is de Heilige Geest dan ook Jezus?

quote:

Pugna schreef op 10 mei 2004 om 22:19:
[...]

Dit moet een grapje zijn. Alle vertalingen die jij aanhaalt zeggen het zelfde.Jezus is gelijk aan God en heeft het aan God gelijk zij afgelegd.

[...]

“geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn
Dus Hij was het en niet, zoals jij leest, kan het worden.

Dat staat er niet.. Hij was als Mens geboren met een goddelijke natuur, omdat Hij uit God geboren is. Wij hebben daar ook deel aan (zie eerdere reactie en 2 Petrus 1:4)

quote:

“van eeuwigheid af”, dat is vanaf het begin van de eeuwigheid.

In jouw vertaling staan een paar vreemde dingen, ipv gezalfd staat er gemaakt. En in vers 22 staat opeens geschapen. Welke vertaling is dit?

nee, dat is niet wat het Hebreeuws zegt, namelijk 1a) ancient time, long time (of past)

ik lees zelf ook altijd de Staten Vertaling.. ik weet niet precies hoe het vertalen in z'n werk gaat, maar het hebreeuwse woord wat gebruikt wordt kan zowel vertaald worden met gezalfd als met geschapen.. men zal dan wel naar de context kijken ofzo.. dat weet ik niet..

quote:

God (de Vader) is niet gestorven en opgestaan, dit gaat duidelijk over Jezus.

Ik maak geen onderscheid tussen God/God en God/Vader... God is altijd al de Vader van Jezus, de Zoon geweest.. Nu wordt het wel erg ingewikkeld: God als God/God als Vader, Jezus/Zoon + nog eens een keer de Heilige Geest.. wie is nu allemaal gelijk aan elkaar? :|

God wordt in het Oude Testament ook Vader genoemd.. Hij werd het niet..
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 08:51:43 am door Parel »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #93 Gepost op: mei 11, 2004, 10:39:22 am »

quote:

Parel schreef op 11 mei 2004 om 08:33:

omdat je er vanuit gaat dat God en Jezus gelijk zijn, dan is het logisch dat je dat zegt, maar door de hele bijbel heen, en ook wat de toekomst betreft, zie je heel duidelijk dat God en Jezus naast elkaar bestaan..

Je maakt de verwarring groter door steeds te praten over: 'God" i.p.v. God de Vader..... Jij vind toch dat God Vader is van Jezus? Zeg dat er bij, en misschien gaat dan het licht nog eens op.....
Ik vind het heel inconsequent van je... want er wordt ook wel eens gesproken over 'De Vader" ZONDER dat het woordje 'God" erbij staat.
Dan zeg je toch ook niet: IK ZIE HIER EEN TEKST OVER 'DE VADER' ZONDER DAT ER GOD BIJSTAAT, DUS IS DE VADER NIET 'GOD'.
Dat zou net zo vreemd zijn als je nu doet.

1.Er zijn teksten waar duidelijk staat dat Jezus GOD IS. Ben je het daarmee eens?

2.Er zijn ook teksten waaruit jij opmaakt dat Jezus iemand anders is dan God de VADER.... Mee eens?

Jij trekt DUS de conclusie dat Jezus niet GOD is....op grond van het tweede punt.

Ik trek de conclusie dat jij de teksten van punt 1 NEGEERT en niet serieus neemt.
Punt twee is voor mij niet tegenstrijdig met punt 1 OMDAT DE BIJBEL ZICHZELF NIET TEGENSPREEKT EN ZICHZELF VERKLAART.

Als ik jou mening zou hebben, zou ik de bijbel niet serieus nemen, want ik negeer een boel teksten waarvan ik vind dat God zich heeft vergist met het bijbelschrijven.....

IK ZOU DE BIJBEL IN DE PRULLENBAK GOOIEN!!!!!!!!!!!
Hij heeft het toch hartstikke MIS????? :?

En als Jezus zegt dat er geen titttel of jota verloren gaat van de wet.....omdat die heilig en goed is....
En als je op een punt struikelt, ben je schuldig aann de hele wet... Als je een punt van de bijbel niet neemt zoals God het heeft opgeschreven, dan kun je de rest toch ook niet serieus nemen? WIE beslist dan dat de  rest WEL klopt?
Dan geldt dat ook voor de Bijbel en de teksten die jij uit je bijbel scheurt.....
En wie er aan toevoegt of AFDOET, en dat doe jij als je deze teksten negeert.....

quote:

Zeggen dat Jezus God is maar toch niet gelijk aan God is? Lijkt me lastig.. Vrouwen hoeven zich niet benadeelt te voelen. De bijbel benadeelt Jezus ook niet t.o.v. God. Maar God is niet gelijk aan Jezus, want dat is de man ook niet aan de vrouw..

Ik ben een vrouw en voel me niet benadeelt...  :D
De man is een mens......... De Vader is God.......
De vrouw is een mens........Jezus is God........
Allebei evenveel mens........Allebei evenveel God.....
De man is gelijkwaardig aan de vrouw en andersom..... De Vader is gelijkwaardig aan Jezus en andersom.....
De man heeft een andere positie dan de vrouw en andersom......
De Vader heeft een andere positie dan Jezus en andersom......
De man is het hoofd van de vrouw.....zij is dus ondergeschikt aan de man (geen moeite mee :) )
Zo is Christus ondergeschikt aan de Vader (Ik doe altijd wat de Vader behaagt)

Jezus had bijvoorbeeld onmiddelijk STOP kunnen zeggen, op elk moment van zijn leven op aarde en zijn weg naar het kruis (12 legioenen engelen stonden Hem ter beschikking)
Dan was Hij naar de hemel gegaan.
Maar Hij heeft gekozen om de wil van de Vader te volbrengen.... Hij is gehoorzaam geweest, dat duidt op de ondergeschikte positie. (Niet Mijn wil, maar Uw wil...)
Als Hij geen God was, kun je nooit een kind van God worden, DAT was namelijk net het punt waardoor Jezus als GOD en mens.....1..de wet kon volbrengen en 2. de straf op de zonde= de dood ondergaan...3. weer opstaan uit de dood......Als Hij geen God was geweest was Hij in de dood gebleven.....
Dan hadden wij nooit wedergeboren kunen worden.....

quote:

Dat doet er toch niet toe? Je moet het gewoon even lezen...

quote:

Ja, maar ook hier weer, twee personen (eer de wereld was!). En niet: "die Ik had"
Zo kunnen we nog wel even: Wat zeg je dan van Genesis 1: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, naar onze gelijkenis. ...En God schiep de mens naar Zijn beeld.
Hier zie je al meerder personen als God aangeduid. Dus het sluit niet uit dat God uit meerdere 'personen' bestaat..... (Of is dit weer een tekst die je uit je bijbel scheurt.?)

quote:

Waaruit blijkt dat jouw geest niet jijzelf bent? Als Jezus God is volgens jou, is de Heilige Geest dan ook Jezus?

Parel, je doet alsof je deze vergelijking al niet eens op een logische manier kan doortrekken zoals Pugna die bedoelt...
God= Vader
          .........Zoon/Jezus
          .........Heilige Geest

Mens= Geest
           ........ziel
           ........lichaam

Zoals je ziet wordt er niets door elkaar gehaalt......
De H. Geest is dus niet hier Jezus ofzo.....
Jou lichaam is toch ook niet hetzelfde als je geest.....

quote:

Dat staat er niet.. Hij was als Mens geboren met een goddelijke natuur, omdat Hij uit God geboren is. Wij hebben daar ook deel aan (zie eerdere reactie en 2 Petrus 1:4)

Hij is inderdaad als mens geboren uit de Heilige Geest en dus ook volledig God.
Maar je wil toch niet beweren dat wij  nu al zo zijn als Hij is?
Verder gaat de vergelijking ook niet, want Jezus was voor zijn menswording al God en dat kan ik me van mijzelf niet herinneren... :) Toen Hij mens werd, geboren werd, heeft Hij deze goddelijkheid afgelegd en is uiterlijk geworden zoals wij....
Hij was God in het vlees...
Rom. 9:5   hunner zijn de vaderen en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus, die is boven alles, God, te prijzen tot in eeuwigheid! Amen.

quote:

nee, dat is niet wat het Hebreeuws zegt, namelijk 1a) ancient time, long time (of past)
Ik kan even niet de internlinear vinden...ik edit nog even wat volgens mij hier in de grondtekst staat. edit/ I was appointed (or fashioned) from eternity....

quote:

ik lees zelf ook altijd de Staten Vertaling.. ik weet niet precies hoe het vertalen in z'n werk gaat, maar het hebreeuwse woord wat gebruikt wordt kan zowel vertaald worden met gezalfd als met geschapen.. men zal dan wel naar de context kijken ofzo.. dat weet ik niet..

Dan heb jij plotseling een andere statenvertaling dan ik heb, hier staat namelijk:

Spreuken 8 : 22 e.v.

Weer een citaat:

quote:

H.A. Ironside:
   Hier neemt de bijbel ons mee ver voor het begin van Genesis 1: 1, naar dat ongeschapen begin waarvan gesproken wordt in Joh. 1: 1 (in den beginne was het Woord, en het woord was bij God en het Woord was God, dit was in den beginne bij God...)
    Daar in die voorbije eeuwigheid, toen alles wat ontstond, z'n aanvang kreeg was het Woord, en dat Woord was God, de eeuwige Wijsheid van God. Het is een tafereel van innige gemeenschap, waarin wij mogen blikken: "De Heere bezat Hem." "Het Woord was bij God, en het Woord was God."
    Onuitsprekelijke liefde was het kleed, waarmee God Zich omhulde, want de Wijsheid (dit hst 8 ) was het voorwerp van het welbehagen des Heren van eeuwigheid.
    ....
    Het beeld van de Eniggeborene sluit - zoals eerder opgemerkt - de gedachte in aan [eenheid van wezen.
    Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn Eniggeboren Zoon gegeven heeft (Joh.3:16)"
    Gods gedachten zijn hoger dan onze gedachten. Onze beste menselijke woorden zijn slechts een armelijke voertaal om uitdrukking te geven aan een zo wonderbare waarheid....
Soms een beetje poetische taal uit een oud boek, maar geeft precies de gedachte weer die ik zelf ook heb... Wie zijn wij om God te willen begrijpen in de eenheid van de Vader en de Zoon....

quote:

Ik maak geen onderscheid tussen God/God en God/Vader... God is altijd al de Vader van Jezus, de Zoon geweest.. Nu wordt het wel erg ingewikkeld: God als God/God als Vader, Jezus/Zoon + nog eens een keer de Heilige Geest.. wie is nu allemaal gelijk aan elkaar? :|

God en de Vader zijn dus wel een en dezelfde....waarom heeft Hij dan twee namen.....
Zo wordt het toch ingewikkeld???

Als het te moeilijk voor je wordt (als ik lees hoe je alles kunt bewijzen lijkt me toch niet dat je hier serieus bent :? )kun je even hierboven kijken waar gewoon staat:
God= De  Vader
         ........  De Zoon/Jezus
         ..........De Heilige Geest
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 09:08:06 pm door Priscilla en Aquila »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #94 Gepost op: mei 11, 2004, 01:12:01 pm »

quote:

Parel schreef op 11 mei 2004 om 07:40:
Johannes 5:23
[...]
vraag je je nu niet af, waarom hier onderscheid gemaakt wordt als het gaat over eer geven, tussen de Vader en de Zoon?

Vraag je je nu niet af, waarom je de Vader niet eert als je de Zoon niet eert?

Van welk schepsel zou God dat ooit gezegd hebben?

Trouwens, er wordt hier juist geen onderscheid gemaakt, maar het wordt juist gelijk gesteld.

Hoe is de reactie van Jezus op aanbidding:

"En zie, Jezus kwam haar tegemoet en zeide: Weest gegroet. Zij naderden Hem en grepen zijn voeten en zij aanbaden Hem. Toen zeide Jezus tot haar: Weest niet bevreesd."

En die van een engel:

Openbaring 19:10  "En ik wierp mij neder voor zijn voeten om hem (engel) te aanbidden, maar hij zeide tot mij: Doe dit niet! Ik ben een mededienstknecht van u en uw broederen, die het getuigenis van Jezus hebben; aanbid God!"

Ik heb Jezus dat nooit horen zeggen. Als je Hem aanbidt, aanbidt je God, en is het perfect oké.
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 01:13:47 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #95 Gepost op: mei 11, 2004, 01:47:29 pm »
1 Joh 2,23
Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon belijdt, heeft ook de Vader.

1 Joh 5,10
Wie in de Zoon van God gelooft, heeft het getuigenis in zich; wie God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft in het getuigenis, dat God getuigd heeft van zijn Zoon.

1 Joh 5,12
Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.

2 Joh 1,9
Een ieder, die verder gaat en niet blijft in de leer van Christus, heeft God niet; wie in die leer blijft, deze heeft zowel de Vader als de Zoon.

Of doe ik nu dubbel werk......

Pugna

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #96 Gepost op: mei 11, 2004, 07:26:12 pm »

quote:

Parel schreef op 11 mei 2004 om 08:33:
...

...
Inderdaad een katholieke geloofsbelijdenis. Katholiek niet opvaten als Rooms-Katholiek (hoewel die kerk ook deze belijdenis gebruikt) maar zoals het bedoeld is als algemeen.

Deze geloofs belijdenis wordt, met de 12 artikelen en de geloofsbelijdenis van Nicea/Constantinopel, door alle christelijke kerken gebruikt. Ook door de gereformeerde.

Verder heb ik niks toe tevoegen aan de post van Priscilla en Aquila.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #97 Gepost op: mei 11, 2004, 09:04:49 pm »

quote:

Pugna schreef op 11 mei 2004 om 19:26:
[...]

Inderdaad een katholieke geloofsbelijdenis. Katholiek niet opvaten als Rooms-Katholiek (hoewel die kerk ook deze belijdenis gebruikt) maar zoals het bedoeld is als algemeen.

Deze geloofs belijdenis wordt, met de 12 artikelen en de geloofsbelijdenis van Nicea/Constantinopel, door alle christelijke kerken gebruikt. Ook door de gereformeerde.

Verder heb ik niks toe tevoegen aan de post van Priscilla en Aquila.

Dank je....
Ik heb voor je geantwoord inderdaad, scheelt je weer een boel werk :)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #98 Gepost op: mei 11, 2004, 11:32:39 pm »
parel oftewel joshua,
De oudtestamentische joden zeggen:er is maar een G'D.
Ik ben daar mee eens.
Alleen G'D openbaardt zich in meerdere personen,als je het nieuwe testament geloofd |:(

Joshua,hoe openbaard zich G'D in het O.T
Alleen door JEZUS

Parel

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #99 Gepost op: mei 12, 2004, 08:32:20 am »

quote:

Als ik jou mening zou hebben, zou ik de bijbel niet serieus nemen, want ik negeer een boel teksten waarvan ik vind dat God zich heeft vergist met het bijbelschrijven.....

IK ZOU DE BIJBEL IN DE PRULLENBAK GOOIEN!!!!!!!!!!!
Hij heeft het toch hartstikke MIS?????

En als Jezus zegt dat er geen titttel of jota verloren gaat van de wet.....omdat die heilig en goed is....
En als je op een punt struikelt, ben je schuldig aann de hele wet... Als je een punt van de bijbel niet neemt zoals God het heeft opgeschreven, dan kun je de rest toch ook niet serieus nemen? WIE beslist dan dat de rest WEL klopt?
Dan geldt dat ook voor de Bijbel en de teksten die jij uit je bijbel scheurt.....
En wie er aan toevoegt of AFDOET, en dat doe jij als je deze teksten negeert.....

quote:

(Of is dit weer een tekst die je uit je bijbel scheurt.?)

ja zeg.. sorry voor de mensen die wel normaal kunnen reageren, maar ik kap er mee..

ik laat me niet uitmaken voor ketter.. dat hoeft ook niet want dat heeft de Rooms-Katholieke kerk al voor je gedaan.. normaal en inhoudelijk discussieren is blijkbaar niet makkelijk.. je gooit die modder maar naar iemand anders toe.. als we iedereen met een afwijkende mening op deze manier zouden behandelen..

quote:

parel oftewel joshua,
De oudtestamentische joden zeggen:er is maar een G'D.
Ik ben daar mee eens.
Alleen G'D openbaardt zich in meerdere personen,als je het nieuwe testament geloofd  

Joshua,hoe openbaard zich G'D in het O.T

hoe haal je het in je hoofd? dat Joshua niet meer reageert, kan ik niet helpen..

ennuh.. laatste toevoeging: ik doe ook niet net of ik alwetend ben, helemaal niet zelfs.. in de Pinkstergemeente waar ik toe behoor, is tongentaal algemeen geaccepteerd, terwijl ik daar m'n twijfels over heb.. ik weet het gewoon niet, maar er zijn in ieder geval twee dingen waar ik van overtuigd ben: de volwassendoop (jaja) en de in mijn ogen valse leer van de drieeenheid

:w