Auteur Topic: christen en grote feesten  (gelezen 2725 keer)

arjoderoon

• Bekijk profiel
christen en grote feesten
« Gepost op: maart 18, 2004, 09:41:53 pm »
Wij mogen feest vieren en blij zijn. (gelukkig wel :))
maar waar ik wel meer over zou willen weten:
kun je als christen met een gerust geweten naar een groot feest gaan zoals trance energy?
(dan wil ik het niet hebben over zaterdagavond laat enzo, maar gewoon over dat feest zelf).

Dit omdat ik laatst door mijn nicht(je) gevraagd werd of dat kan.. omdat ik suggereerde dat ik binnenkort naar een soort gelijk feest zou gaan. (armin van buuren, en nee niet op zaterdag). Maar zou je daar willen zijn als Jezus terug komt? Mag je uit je dak gaan in een disco, "genieten" van de muziek die daar gedraaid wordt? (ja dat kan echt van die muziek, al denken sommigen daar heel anders over)
ik ben zelf een aantal keer naar een set van tiesto in een discotheek geweest en ook nu kan ik me niet indekken dat slechts is.

hoe denken jullie hierover?
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 18, 2004, 09:44:44 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 21:41:53 schreef arjoderoon:
Wij mogen feest vieren en blij zijn. (gelukkig wel :))
maar waar ik wel meer over zou willen weten:
kun je als christen met een gerust geweten naar een groot feest gaan zoals trance energy?
(dan wil ik het niet hebben over zaterdagavond laat enzo, maar gewoon over dat feest zelf).

Dit omdat ik laatst door mijn nicht(je) gevraagd werd of dat kan.. omdat ik suggereerde dat ik binnenkort naar een soort gelijk feest zou gaan. (armin van buuren, en nee niet op zaterdag). Maar zou je daar willen zijn als Jezus terug komt? Mag je uit je dak gaan in een disco, "genieten" van de muziek die daar gedraaid wordt? (ja dat kan echt van die muziek, al denken sommigen daar heel anders over)
ik ben zelf een aantal keer naar een set van tiesto in een discotheek geweest en ook nu kan ik me niet indekken dat slechts is.

hoe denken jullie hierover?
Waarom niet je moet in je leven genieten anders is er niks aan.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 18, 2004, 09:51:18 pm »
Ik zou gewoon lekker gaan dansen en genieten.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 18, 2004, 11:38:56 pm »
Ik dus niet. Vooral op die dance/trance-feesten is de duivel keihard aan het werk (meer of minder subtiel). Het leven draait meer dan om eens lekker uit je dak gaan.
Ik zeg niet dat je niet meer mag feesten als christen, maar doe dat dan op een verantwoord feest waarvan je weet dat je niet uit je bol gaat op nummers waar je je God een verdriet mee doet of erger.

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 19, 2004, 10:34:48 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 23:38:56 schreef Mezzamorpheus:
Ik dus niet. Vooral op die dance/trance-feesten is de duivel keihard aan het werk (meer of minder subtiel). Het leven draait meer dan om eens lekker uit je dak gaan.
Ik zeg niet dat je niet meer mag feesten als christen, maar doe dat dan op een verantwoord feest waarvan je weet dat je niet uit je bol gaat op nummers waar je je God een verdriet mee doet of erger.
Naar wat voor feestje ga jij dan??

arjoderoon

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 19, 2004, 11:45:08 pm »

quote:

euhm. wie zegt dat die muziek slecht is? veelal is er geen tekst in die nummers te vinden, die kan dus al niet verkeerd zijn
voor nummers als "dance with the devil" heb ik altijd al een sterke afkering gehad, en daar kan ik ook niet op uit mijn dak gaan. (dit in tegenstelling tot, helaas, sommige andere christelijke jongeren)
Ik vroeg me gewoon af:zou je daar willen zijn als Hij terug komt?
ik kon en kan op die vraag nog geen antwoord geven. Voor mijn gevoel is er niks mis mee, maar mijn gevoel wil me ook nog weleens bedriegen.
Er wordt namelijk veel geroepen van: ja slechte sfeer daar etc. maar is het mogelijk je daar niet mee in te laten en toch te genieten van een dergelijk feest?
(weet uit ervaring dat veel mannelijke personen zich daar uitermate lopen te verlekkeren aan het vrouwelijk schoon e.d. en dat er ook nog wel eens drugs gebruikt worden)
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 20, 2004, 01:11:13 am »
Moeilijk. Zelf ging ik zo'n 15 jaar geleden ook regelmatig uit. De sfeer in de disco's (party's moesten nog beginnen, house was nog erg old-school) was erg wisselvallig. Hoe later, hoe minder. Ik heb fijne avonden gehad maar net zo beroerde terwijl er weinig verschil zat in muziek en omlijsting. Je bevindt je in een groep mensen waarvan je afhankelijk bent voor het verdere verloop van de avond. En dat zijn meestal geen gelovigen (hoewel ik die ook wel regelmatig tegenkwam.) Alleen gaan was onverantwoord. Zeker na middernacht.

Is het fout? Strikt genomen niet. Muziek waarbij teksten "kunnen" zijn er zat. Is het dan goed? Ook niet echt. Het doel van zo'n avond strookt gewoonweg niet met wat je als christen het leven waarde geeft. Je kunt niet (of nauwelijks) praten. De sfeer is meestal beperkt. (Geef mij maar een cafe.) Het betonen van liefde aan de naaste gaat daar echt niet op. Het beleven van puur eigen plezier (uit je dak) is het hoofddoel. Kan leuk zijn maar ik heb het niet als bevredigend ervaren. En ja, ik zou me niet kunnen voorstellen dat, als ik Jezus naar een feest zou mogen meenemen, het dit zou zijn.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 21, 2004, 08:59:37 pm »

quote:

Ik dus niet. Vooral op die dance/trance-feesten is de duivel keihard aan het werk (meer of minder subtiel).

Als je dit zegt dan moet je ook met onderbouwingen komen. Want de duivel is denk ik nog harder aan het werk in de kerk. Zoals bij alles in het leven gaat het erom waarom doe je het? Waarom ga je er naar toe? Ga je ter eer van de Heer of alleen maar voor jezelf? Ik heb zelf een dvd van "Sensation" daarop staat zowel een verslag van "The White Edition" als "The Black Edition". Als ik naar "The White Edition" kijk dan moet mij toch van het hart dat ik nauwelijks onderscheid zie met een heftig 'praisefeest' als de Jongerendag. "The Black Edition" is duidelijk anders vormgegeven en dat blijkt ook uit de teksten van de verschillende nummers, bij het kijken van "The Black Edition" voelde ik mij ook niet echt op mijn gemak. Bij
"The White Edition" had ik daar absoluut geen last van. Nu weet ik dat mijn gevoel alleen geen graadmeter is, maar ik vind dat je festival voor festival afzonderlijk moet beoordelen. Binnenkort is er weer een 'pleasuredome' in het Gelredome in Arnhem. Ik denk dat de poster 'an sich' voor veel mensen al voldoende is om uit te maken om wel of niet te gaan.

Wat betreft feesten, een beetje christen kan natuurlijk goed feesten en dan mag het ook wel heel groot zijn. Alleen de vraag is natuurlijk hoe geef je dat vorm? De bruiloft te Kana was een behoorlijke party er was ook wijn, het zal er ook heel gezellig geweest zijn. Lees Job eens, zijn kinderen vierden ook feesten. Nee, de bijbel biedt genoeg stof om een goed feest te organiseren. Maar ja wie durft die uitdaging aan te gaan?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 22, 2004, 07:13:54 pm »
Hehe JW, het verschil zit hem in de teksten, en in het feit dat bij de EO-jongerendag energie geeft, op trancefeesten komt daar nog wel es xtc bij kijken.

Maar het verschilt een beetje per feest, het ligt er aan wat voor muziek ze draaien met wat voor teksten. Ik zou zeggen, onderzoek het en kijk of het goed is. Als je er bent, vraag je dan eens af of je Jezus er mee naar toe zou nemen als Hij nog hier op aarde was. Zo ja, dan zit het wel goed ;)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien