Auteur Topic: Hoe moet je bidden?  (gelezen 2346 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Gepost op: maart 19, 2004, 08:11:32 pm »
Klinkt misschien raar deze titel, maar ik vraag me af hoe je moet bidden. Kun je ook fout bidden? En is het zo dat je God niet om sommige dingen mag vragen?

Ik kwam vanavond bij bijbelstudie dit stuk tegen:

quote:

Mark 11:20-25
(20)  En des morgens vroeg voorbijgaande, zagen zij, dat de vijgeboom verdord was, van de wortelen af.
(21)  En Petrus, zulks indachtig geworden zijnde, zeide tot Hem: Rabbi! zie, de vijgeboom, dien Gij vervloekt hebt, is verdord.
(22)  En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Hebt geloof op God.
(23)  Want voorwaar zeg Ik u, dat, zo wie tot dezen berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen; en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven, dat hetgeen hij zegt, geschieden zal, het zal hem geworden, zo wat hij zegt.
(24)  Daarom zeg Ik u: Alle dingen, die gij biddende begeert, gelooft, dat gij ze ontvangen zult, en zij zullen u geworden.

(25)  En wanneer gij staat om te bidden, vergeeft, indien gij iets hebt tegen iemand; opdat ook uw Vader, Die in de hemelen is, ulieden uw misdaden vergeve.

En dan gaat me het vooral om het gecursiveerde stukje.

Als ik bid zijn het meestal standaardzinnetjes omdat niemand mij eigenlijk geleerd heeft hoe te bidden. Als je 20 bent en je gelooft, dan gaat iedereen er vanuit dat je ook zomaar kunt bidden. (Tenminste dat is mijn ervaring).

Jezus zegt dat als je echt gelooft dat God hoort wat je aan het bidden bent, en ook gelooft dat God het echt wil doen, dat het dan ook gebeurt. Dat vind ik wel heel wat. Als ik dat lees voel ik mezelf hopeloos tekort schieten.

Wat vinden jullie?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Hiedeen

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #1 Gepost op: maart 19, 2004, 08:45:20 pm »
Moeilijk.

Ten eerste geloof ik dat God luistert als je Hem iets wil zeggen. Dus in elke vorm.
Ik heb een poosje geleden het boek 'Open lijnen' van Philip Troost gelezen. Daar staan veel waardevolle dingen in over bidden. Een aanrader!

Zacharov

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #2 Gepost op: maart 19, 2004, 08:46:03 pm »
Ik heb anderhalve week geleden een thematische bijbelstudie gedaan naar het gebed (en dan met name over het in geloof bidden). (Helaas ben ik op het moment niet thuis dus ik heb de teksten zo niet bij de hand)

Wat wel duidelijk naar voren komt in de Bijbel is dat je God in vol vertrouwen al je wensen bekend kunt maken (fil 4:6).
Als je God echt wil dienen dan zullen al je wensen aan die van Hem gelijk worden, je gebed wordt dan oa. een vragen om dingen die tot eer van God zijn.

Het is dus niet zo dat we over water kunnen lopen zoals Petrus als we dat maar geloven. Maar we kunnen in geloof over water lopen als God ons dat zou bevelen.

Het is dan niet zo dat ik als ik bid, zeker weet dat het zo gaat als ik wil, maar ik laat in mijn bidden en smeken duidelijk en eerlijk aan God weten wat ik wens.
Vervolgens kan ik in vol vertrouwen de voorgelegde zaak aan God overlaten, omdat ik weet dat God weet wat goed is. Daarnaast weet ik dat God veel waarde hecht aan de wensen van een kind van Hem (voorbeelden genoeg).
Ik doe dan ook altijd een beroep op Zijn beloften bij alles wat ik bid.

Als laatste weet ik dat als God mij mijn zonden kan vergeven (en van anderen), en dat is het grootste wat er is, Hij al het andere, wat minder is, ook kan en wil geven.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #3 Gepost op: maart 19, 2004, 08:48:03 pm »
Vraag, praat, bid , overleg, precies zoals je met je gewone vader zou doen.

God wil een relatie met je, en geen standaard gebedje.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Marloes

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #4 Gepost op: maart 19, 2004, 08:52:05 pm »

quote:

op 19 Mar 2004 20:11:32 schreef Roodkapje:
Als ik dat lees voel ik mezelf hopeloos tekort schieten.
Ken je Romeinen 8:26-27?
26 En daarbij komt ook de Geest onze zwakheid te hulp. Want wij weten niet wat en hoe we moeten bidden, maar de Geest zelf pleit voor ons bij God met verzuchtingen waarvoor geen woorden te vinden zijn. 27 En God, die ons hart doorgrondt, weet wat de Geest zeggen wil. Want de Geest pleit bij God voor de gelovigen in overeenstemming met Gods wil. (GNB)
[Prediker 7:29]

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #5 Gepost op: maart 20, 2004, 12:15:43 am »
bid met je hart in naam van jezus en wees bij voorbaat dankbaar en bid niet om straf voor anderen en liever ook niet om je eigen egoistische begeertes maar alleen om goede dingen.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #6 Gepost op: maart 20, 2004, 01:28:41 pm »

quote:

op 20 Mar 2004 00:15:43 schreef Joeri:
bid met je hart in naam van jezus
Klinkt ingewikkeld. Hoe weet je dat je dat doet dan?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Joeri

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #7 Gepost op: maart 20, 2004, 01:41:40 pm »

quote:

op 20 Mar 2004 13:28:41 schreef Roodkapje:
[...]

Klinkt ingewikkeld. Hoe weet je dat je dat doet dan?

ikzelf maak vrijwel altijd als ik bid variaties op het onze vader

'onze vader die in de hemelen zijt
uw naam worde geheiligd
uw koninkrijk kome
uw wil geschiede
zowel op aard als in de hemel
geef ons heden ons dagelijks brood
vergeef ons onze schulden zoals wij anderen vergeven
leid ons niet in bekoring -of leid ons op de juiste weg, gebruik ons om uw wil te doen etc-
en verlos ons van de kwade'
en ikzelf plaats hier dan achter 'ik dank u voor de vervulling van dit gebed en voor alles wat u voor me doet'

dit is een algemeen gebed dat alles omvat
en als ik dan voor iets aparts wil bidden dan zet ik dat erbij
zo kan je dus in de naam van jezus erbij zetten
en verder een bepaald gebed voor jezelf of iemand anders erbij zetten, ik mijn geval bijvoorbeeld verlossing van angst en bezetenheid, of je kan zeggen 'en help die en die met de operatie en geef haar de kracht om de rouw dat die en die persoon overleden is aan te kunnen of bidden voor welk probleem dan ook...
of je vervangt brood met woorden als vreugde, wat mi geestelijk brood is.
zo kan ik me beter concentreren en een persoonlijker contact met god hebben...
iets vroeger bad ik wat ik nu als erg aos beschouw alsof god mijn slaaf was ('doe dit voor me geef me dat etc') en dan was ik vaak niet eens dankbaar, geen wonder je ziet niet altijd een vervuld gebed, alles word vervuld op manieren die wij niet altijd even duidelijk zien, maar daardoor vergeten wij, of ik iig, dankbaar te zijn.
sinds ik zo bid zie ik veel vaker vervulling van gebeden :)

en het hoeft niet ingewikkeld te zijn, weet dat god alles hoort, het zal hem niet veel schelen hoe je bid, als je hart goed zit, noch zal het hem iets schelen of je hem JHWH jehova God of Karel noemt, als je maar van hem houd en dat laat uitwerken in je leven.

Groetjes Joeri :)
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

marijma

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #8 Gepost op: maart 20, 2004, 11:50:00 pm »
Ach...wat zal ik zeggen...ik ben het inderdaad eens met Mientje...praat met God.
Als je het zo ziet, dan praat ik soms hele dagen met God.
Maar ik kan je misschien wel een tip geven.

JOY

Jezus
Others
Yourself

Eerst Jezus, God loven en prijzen en danken.
Dan voor anderen bidden...en bedanken voor wat Hij al heeft gedaan!
En dan voor jezelf bidden, voor je eigen noden.

Ik bid sowieso 's avonds "officieel"om het maar zo te zeggen, buiten het praten met God om.
En dan denk ik :
"JOY"

:)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #9 Gepost op: maart 20, 2004, 11:55:53 pm »

quote:

op 19 Mar 2004 20:48:03 schreef Mientje:
Vraag, praat, bid , overleg, precies zoals je met je gewone vader zou doen.

God wil een relatie met je, en geen standaard gebedje.
Mee eens geloof ik O-) Volgens mij bid ik vaker 'tussen de bedrijven door' dan tussen 'Onze Vader en Amen'

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #10 Gepost op: maart 21, 2004, 12:23:41 am »
Sluit ik mij ook bij aan.

Leg voor aan God, wat je wilt voorleggen, en vertel het gewoon zoals jij iets hebt beleefd, zoals jij iets ziet inieder geval, zoals mientje zegt, vertel het in eigen bewoordingen zoals je het ook tegen j evader zou doen.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Joeri

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #11 Gepost op: maart 21, 2004, 10:50:44 am »
Ik ben het ook eens met mientje en zeg niet het onze vader om alles officieel te houden maar meer omdat het alles omvat... dat is beter dan doen alsof god een slaaf is die je kan gebruiken om te doen wat je wilt, zonder dankbaarheid voor zijn zegeningen. plus het geeft gewoon concentratie, maar dan wanneer je alleen maar 1 ding zegt en vraagt.

Greetz. J

Zacharov

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #12 Gepost op: maart 22, 2004, 08:51:07 pm »
Ik zou nog een reactie geven. Ik schrijf de bijbelteksten niet uit, anders wordt het een hele lange post. Maar dit heb ik tot nu toe uit mijn Bijbelstudie gehaald en samengevat.(aanvullingen uiteraard welkom) De samenvatting is wat ik uit de teksten heb gehaald en als zodanig persoonlijk gekleurd, een ander legt de accenten misschien anders. Uiteraard moeten de teksten wel in context gelezen worden.

Bidden met/in geloof

Spreek tot God in volledig vertrouwen in Jezus Christus. Volledig vertrouwen kan alleen als je volledig overgeeft aan Jezus, zodat je wil steeds meer gelijkvormig gaat worden aan de wil van God.
Dan mag je ook weten dat je krijgt wat je vraagt en je mag vragen wat je wil. God vergeeft je zonden als je Hem erom vraagt, je mag God dan ook vertrouwen in zaken die minder belangrijk zijn.
Matt.21:22,Deut.4:7,Jac.1:2-8,Hebr.11:6,Hebr.10:19-24,1Joh.3:18-24,Joh.14:14,Joh.15:7,Joh.16:24,Filip.4:6,7

Bidden met volharding

Luc.18:1-8 Zoals je ziet is ben ik hier nog niet zo mee bezig geweest.

Waarvoor/waarom bidden

Beken je zonden aan God en aan elkaar. Prijst God voor alles, wees Hem dankbaar voor alles. Richt je hart naar Gods wil. Dan mag je verwachten dat God je geeft wat je wenst.
Bidt voor alles waar God mee gediend is (bv. bekering, lofprijzing, evangelisatie, enz.).
Vergeet nooit dat je onder een open hemel leeft (zie stefanus). Je kunt/mag/moet voortdurend je hart richten op God.
Vertrouw voortdurend bij alles wat je doet volledig op God, Jezus en Zijn Geest en leef in volle overgave voor Hem.
Jac.4:1-4,Jac.5-13-18,Ef.5:20,Ef.6:18-20,Hebr.13:15,1Joh.1:8,9,Matt.9:35-38,Luc.17:11-19,Filip.4:6-9

De laatste onderdelen zijn een beetje gebrekkig en verdienen een hoop aanvulling. Maar het is slechts een enkele Bijbelstudie. Ik heb hierbij nog nauwelijks naar het OT gekeken en aan de belijdenisgeschriften en het 'onze Vader' ben ik ook niet toegekomen, maar het kan m.i. nooit kwaad om in een post te zetten wat je uit de Bijbel hebt gehaald (hoe gebrekkig ook).

Marnix

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #13 Gepost op: maart 22, 2004, 10:09:05 pm »
Bidden is praten met God... Niet praten TEGEN God maar praten MET Hem. Hij weet hoe je je voelt, wat er in je omgaat... dat kun je wel tegen Hem zeggen maar daar leert Hij niks nieuws van. Het gaat Hem om de communicatie, het samen zijn. Gebruik daarin alsjebleift geen standaard zinnen maar je eigen woorden.

Voorbeeldje: In plaats van: "Almachtige God, wilt u mij vergeven" kun je ook zeggen: Sorry Vader, ik heb er spijt van, ik baal er van dat ik de verkeerde keuzes heb gemaakt.

Gebruik je eigen woorden, je kunt bij Hem jezelf zijn.

Als je het moeilijk vindt dat te doen.... schrijf je gebed dan eens op!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

just_rolo

• you can't see Him, but you can
    • Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #14 Gepost op: maart 22, 2004, 11:27:48 pm »
Hoi iedereen!

Wat ik iedereen kan aanraden is het volgende boek:

Te druk om niet te bidden
Bill Hybels

Als je dit boek hebt gelezen zal het jullie een stuk duidelijker worden!!
Echt een superboek!!!

Groeten, Rolf
EVEN WHEN YOU CAN'T SEE HIM...HE IS THERE

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #15 Gepost op: maart 22, 2004, 11:35:52 pm »
Mee eens! :)
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #16 Gepost op: maart 23, 2004, 12:03:38 am »
Die heb ik ook eens gekregen en ik vond het een ontzettend rotboek. Zo ontzettend Amerikaans. Ik heb hem dan wel gekregen voor m'n verjaardag, maar vond hem zo erg blegh dat ik 'm aan mijn toenmalige huisgenoot heb gegeven, iets wat ik normaal gesproken niet doe.
Het ligt niet zozeer aan het onderwerp, maar aan de cultuur waaruit de schrijver komt. Daar heb ik een uitgesproken antipathie voor.

Joeri

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #17 Gepost op: maart 23, 2004, 09:34:36 am »

quote:

op 23 Mar 2004 00:03:38 schreef Roodkapje:
Die heb ik ook eens gekregen en ik vond het een ontzettend rotboek. Zo ontzettend Amerikaans. Ik heb hem dan wel gekregen voor m'n verjaardag, maar vond hem zo erg blegh dat ik 'm aan mijn toenmalige huisgenoot heb gegeven, iets wat ik normaal gesproken niet doe.
Het ligt niet zozeer aan het onderwerp, maar aan de cultuur waaruit de schrijver komt. Daar heb ik een uitgesproken antipathie voor.
wat is er dan zo amerikaans geschreven aan dat boek?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #18 Gepost op: maart 23, 2004, 10:39:45 am »
1. Die man vindt zichzelf nogal geweldig.
2. Amerikaans: als je dit en dit doet zit je op de weg naar succes, roem en macht.  :r

Laat ik het zo zeggen: ik ga voor de inhoud.

Marnix

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #19 Gepost op: maart 23, 2004, 12:01:00 pm »
:) Roodkapje, gebruik dan gewoon je eigen woorden als je met Hem praat in plaats van standaard zinnetjes.

Ik weet niet of je een relatie hebt... Stel je voor dat je verkering hebt en je vriend komt langs. Jij doet de deur open en hij zegt:

Mijn hart springt in mij op van vreugde, zo blijde ben ik om je aangezicht te mogen aanschouwen, gij die mijn hart doet smelten als sneeuw voor de zon. Wil je me veilig naar binnen brengen en mij een gezegende dag geven... jou liefde is zo geweldig, gelijk blablablablabla.

Dan zou je toch ook denken: Hallo, praat maar normaal hoor. :) Zeg dan gewoon: Ik vind het fijn je te zien, om samen te zijn, ik jou ontzettend veel van je.

Zo is God ook, wees jezelf en praat ook zo tegen Hem! Dat heeft Hij veel liever dan dat je een serie standaardzinnen achter elkaar zet.

Doe maar normaal. Bij God mag je jezelf zijn, want Hij houdt van je zoals je bent.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Joeri

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #20 Gepost op: maart 23, 2004, 12:55:45 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 12:01:00 schreef Marnix:
:) Roodkapje, gebruik dan gewoon je eigen woorden als je met Hem praat in plaats van standaard zinnetjes.

Ik weet niet of je een relatie hebt... Stel je voor dat je verkering hebt en je vriend komt langs. Jij doet de deur open en hij zegt:

Mijn hart springt in mij op van vreugde, zo blijde ben ik om je aangezicht te mogen aanschouwen, gij die mijn hart doet smelten als sneeuw voor de zon. Wil je me veilig naar binnen brengen en mij een gezegende dag geven... jou liefde is zo geweldig, gelijk blablablablabla.

Dan zou je toch ook denken: Hallo, praat maar normaal hoor. :) Zeg dan gewoon: Ik vind het fijn je te zien, om samen te zijn, ik jou ontzettend veel van je.

Zo is God ook, wees jezelf en praat ook zo tegen Hem! Dat heeft Hij veel liever dan dat je een serie standaardzinnen achter elkaar zet.

Doe maar normaal. Bij God mag je jezelf zijn, want Hij houdt van je zoals je bent.

klopt, jezus hekelde de farizeeen omdat zij dachten dat ze verhoord werden door een veelheid van woorden.

daarom het onze vader, als je dat gedachteloos zegt is niet de bedoeling, maar het omvat wel ongeveer alles...

Marnix

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #21 Gepost op: maart 23, 2004, 02:01:53 pm »
Klopt. En toch... Bidden is niet een standaardgebed opzeggen... Waarom had God een hekel aan de manier van bidden van Farizeeen? Omdat ze mooie woorden gebruikten en iedereen moest zien hoe goed ze waren... Ze baden niet omdat ze van God hielden.... Maar om zelf mooi in de picture te staan, zodat anderen goed over ze zouden denken.

Ze baden niet met hun hart. Daar gaat het om met bidden. Of je nou het onze Vader bidt, of je nou moderne taalgebruik gebruikt of moeilijke woorden: Bidt vanuit je hart.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #22 Gepost op: maart 23, 2004, 02:13:25 pm »
Dat weet ik wel allemaal met mijn hoofd, maar ik weet niet wat ik moet zeggen. Het blijft stil. Heel vaak kan ik gewoon niet onder woorden brengen wat ik bedoel.

Marnix

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #23 Gepost op: maart 23, 2004, 04:23:51 pm »
Ik ken iemand die dat ook had en die heb ik aangeraden het gebed eerst eens op te schrijven of in te typen... dan heb je alle tijd op na te denken over wat je wil zeggen.... Dat hielp heel goed.... dus misschien zou je dat ook eens willen proberen? Waarom niet he... niet geschoten is altijd mis... Dingen die je schrijft komen dan ook uit je hart.

Zou je dat eens willen proberen?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #24 Gepost op: maart 23, 2004, 04:32:39 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 14:13:25 schreef Roodkapje:
Dat weet ik wel allemaal met mijn hoofd, maar ik weet niet wat ik moet zeggen. Het blijft stil. Heel vaak kan ik gewoon niet onder woorden brengen wat ik bedoel.

Wees maar stil voor God, verkeer maar aan zijn voeten, Hij weet toch allang wat jouw wensen zijn.
de meeste mensen hebben juist moeite met stil zijn voor God.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Joeri

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #25 Gepost op: maart 23, 2004, 08:26:27 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 14:01:53 schreef Marnix:
Klopt. En toch... Bidden is niet een standaardgebed opzeggen... Waarom had God een hekel aan de manier van bidden van Farizeeen? Omdat ze mooie woorden gebruikten en iedereen moest zien hoe goed ze waren... Ze baden niet omdat ze van God hielden.... Maar om zelf mooi in de picture te staan, zodat anderen goed over ze zouden denken.

Ze baden niet met hun hart. Daar gaat het om met bidden. Of je nou het onze Vader bidt, of je nou moderne taalgebruik gebruikt of moeilijke woorden: Bidt vanuit je hart.

ik bid het onze vader niet omdat dat standaard is, maar omdat het alles wel zo'n beetje omvat,ik bid dan ook vaak met een regel ertussen ofzo...
en ik bid voor mezelf, niet zodat iedereen ziet hoe goed ik ben;waar ik zit zou het eerder gezien worden als iets belachelijks dan als iets goeds.
God Bless

J

Marnix

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #26 Gepost op: maart 24, 2004, 12:22:19 am »
Hm jammer dat het Onze Vader zo gewoon wordt omdat het zo bekend is... want het is een supermooi gebed. Ik bid het ook eigenlijk nooit meer... maar als we de opwekkingsversie of de versie van het liturgisch katern bijvoorbeeld zingen krijg bij het "want van U is het koninkrijk" vaak kippevel... het blijft een mooi gebed.

Nog een tip voor mensen die moeite hebben met bidden... ga eens samen met anderen bidden.... Bijvoorbeeld in kringgebed... dan kunnen anderen ook voor je bidden... en kun je als je wat wil zeggen daar gewoon voor bidden en daarna neemt een ander het weer over bijvoorbeeld.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #27 Gepost op: maart 24, 2004, 08:43:23 am »
Je kan gewoon zeggen wat je wil zeggen tegen God, ik heb zelf ook weleens dat ik standaard bid hoor ;) maar door je relatie met Jezus mag je Hem ook gewoon aanspreken hoe je een vriend spreekt gewoon open en vrij, zeg gewoon wat er op je hart ligt praat met Hem dat kan je echt doen zoals je tegen een vriend praat. Het hoeven geen hele constructie zinnen te zijn die mooi klinken denk dat Jezus zelfs nog liever ziet dat je gewoon zegt wat er nou is en het helpt meestal ook als je gewoon hardop bid maar dat doe ik zelf niet zo vaak maar op bv als ik bid bij vereniging merk ik wel dat ik gewoon met God praat. Maar ja als je gewoon in gedachten praat lijkt het toch zo anders eigenlijk ook wel logisch want soms spoken de andere gedachten nog half door je hoofd ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Marnix

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #28 Gepost op: maart 24, 2004, 10:17:39 am »
Amen.

Trouwens goed wat Mientje zegt... Ik hoorde een poos geleden: Aanbidden betekent letterlijk: Aan Gods voeten zijn. Een relatie is meer dan alleen met elkaar praten... Je kunt ook stil zijn, luisteren, genieten van het samen zijn... zonder wat te zeggen :)

Doet me aan dit opwekkingsnummer denken, die geeft dat mooi weer:

Aan uw voeten Heer,
is de hoogste plaats;
daarom kniel ik neer bij U.
Om bij U te zijn,
is de grootste eer;
daarom buig ik mij voor U.

Ja, ik verkies nu om bij U te zijn
en om naar U te luist'ren.
In plaats van altijd maar weer
bezig te zijn,
kom ik nu tot U, o Heer.

Mijn hart verlangt er naar
om samen te zijn,
hier in een plaats van aanbidding.
In geest en waarheid samen ‚‚n te zijn,
in aanbidding voor U.

Zoals een vader die zijn kind omarmt,
ja, zo omarmt U ook mij.
U bent een Vader
die vertroost en beschermt
en ik kom tot rust bij U.

just_rolo

• you can't see Him, but you can
    • Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #29 Gepost op: maart 29, 2004, 11:31:19 pm »
Hoe te bidden? Eigenlijk is dit een best gekke vraag. Stel je deze vraag ook als je met je bijvoorbeeld je vriend praat? Hoe moet ik met mijn vriend praten?

Je moet de relatie tussen God en jou namelijk zo "close" mogelijk maken!
Dank Hem, voor de vele dingen die je hebt gekregen
Dank Hem, voor de mooie dingen die Hij heeft gedaan en nog steeds doet
Bid tot Hem voor anderen
Bid tot Hem voor je zonden
Bid tot Hem en leg al je zonden voor en vraag om vergeving
Dank Hem, dat Hij je zonden vergeeft
Bid tot Hem, voor andere mensen (ziekten/moeiten etc)
Bid tot Hem, en stel je vragen (geen verlanglijstje van ik wil een auto, maar serieus)
Dank Hem, voor alles!!!

Schrijf eerst eens een gebed uit! Schrijf gewoon op wat je Hem allemaal wilt zeggen, dan maak je jezelf een stuk makkelijker..

(Ik zeg dit wel zo makkelijk, maar vaak heb ik er ook moeite mee hoor)

Groeten, Rolf
EVEN WHEN YOU CAN'T SEE HIM...HE IS THERE

Joeri

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #30 Gepost op: maart 30, 2004, 11:02:16 am »

quote:

op 29 Mar 2004 23:31:19 schreef just_rolo:
Hoe te bidden? Eigenlijk is dit een best gekke vraag. Stel je deze vraag ook als je met je bijvoorbeeld je vriend praat? Hoe moet ik met mijn vriend praten?

Je moet de relatie tussen God en jou namelijk zo "close" mogelijk maken!
Dank Hem, voor de vele dingen die je hebt gekregen
Dank Hem, voor de mooie dingen die Hij heeft gedaan en nog steeds doet
Bid tot Hem voor anderen
Bid tot Hem voor je zonden
Bid tot Hem en leg al je zonden voor en vraag om vergeving
Dank Hem, dat Hij je zonden vergeeft

Bid hem dat je anderen kan leren vergeven, opdat je vergeving kan ontvangen.
Dank hem dat hij je de kracht geeft te vergeven, opdat hij jouw ook vergeeft en zo het koninkrijk gods op aarde komt.

Marnix

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #31 Gepost op: maart 30, 2004, 11:05:09 am »
ik denk dat bidden meer is dan danken en bidden... Bidden is ook gewoon genieten van het samenzijn met Hem. En God niet alleen danken dat Hij van jou houdt... Maar ook Hem vertellen dat je van Hem houdt.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #32 Gepost op: maart 30, 2004, 11:08:33 am »

quote:

Bid tot Hem, en stel je vragen (geen verlanglijstje van ik wil een auto, maar serieus)

:D ...
De auto en de Nike-Air-sportschoenen in het gebed: komt op elke belijdeniscath weer terug ;).
Ik heb er wel een beetje mee geworsteld hoor (niet om de auto of de schoenen hoor). Soms hoop je gewoon enorm dat je die auto/ sportschoenen/ studieplek/ studentenkamer/ vrouw/man/ baan/... krijgt, en ben je reuze teleurgesteld als dat niet zo is. Ik heb heb later geleerd dat je beter naar die wensen moet kijken.

Volgens mij is het handig om uit te zoeken waarom je die dingen wilt hebben. Het waarom hoeft helemaal geen hebzucht of zo te zijn. Maar het blijkt vaak dat het te maken heeft met je geaccepteerd voelen door je omgeving, eigenwaarde, je eigen toekomstplannen. Kortom, met karaktertrekken en angsten die je hebt. "Als ik die auto krijg, dan ben ik toffer en hoef ik minder vaak met de bus/trein, zou een boel in mijn problemen schelen." "Als ik die studieplek krijg, dan zit het wel snor met mijn toekomst, 't is toch heel nobel om je leven aan die studie te wijden?" "Als ik die kamer krijg, dan hoef ik me geen zorgen om een dak boven mijn hoofd meer te maken en heb ik toch toffe huisgenoten/een tof plekje."

Het is vaak eigenlijk een 'alvast even invullen wat goed voor je is' gedrag, terwijl God een plan met je heeft. Eigenlijk maak je je (bijvoorbeeld) zorgen omdat je eigenwaarde laag is, en je hoopt dat door dat toffe ding mensen je beter waarderen. Eigenlijk maak je je zorgen om je toekomst en of die wel leuk/waardevol genoeg is.
En dat is niet nodig volgens mij. God belooft immers voor je te zorgen. Dat is niet meer met geld en goed, zoals bij het volk Israel. Maar hij geeft ons wel Zijn Geest, die ons steunt, troost en in ons werkt. Gevolg daarvan is -uiteindelijk- een leven met karaktertrekken als liefde, blijdschap, lankmoedigheid enzovoorts (galaten 5:22).
Kortom: draagkracht om je leven te dragen, ook als er een boel tegenslagen zijn. Als je dat beseft, dan gaat je gebed er ook anders uitzien (bij mij dan :) ).

Dus in plaats van te bidden 'Vader, zorg dat ik ingeloot wordt voor Geneeskunde, want dan krijg ik later een gerespecteerde baan waarin ik veel goeds doe' bid ik:'Vader, leid mijn leven zoals u dat wilt en respecteert, en geef mij daarmee vrede'. Waarna meestal een dank volgt omdat ik erop vertrouw dat alles goed komt zolang Zijn Wil geschied, dus komt het ook vast wel snor met mijn leventje. Hij doet alles meewerken ten goede, heeft 'Ie beloofd. (Twee keer uitgeloot zijn bleek toch niet zo'n ontzettende ramp).

Evengoed bid ik wel: 'Vader.. zus en zo is het probleem, dat vormt een oplossing, kunt u dat niet gewoon regelen? U weet het wel het beste, maar ik snap er anders niets van!'
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marnix

• Bekijk profiel
Hoe moet je bidden?
« Reactie #33 Gepost op: maart 30, 2004, 12:17:44 pm »
Als U een betere opossing weet sta ik daar voor open... (moderne variant van niet mijn wil maar die van U geschiede)