ja hoor, vast.... 't was wel erg slordig. ik heb de NOS-meneer de zaak in het nos-radio1 journaal uit horen leggen. Eigenlijk is het heel simpel: de hele toestand word opgenomen, inclusief de verkeerde stukken. een technicus moet er dan voor zorgen dat de tape (een gewone band of een digitale opname) goed staat; doorspoelen tot het juiste moment dus. en net zoals er op de radio wel eens per ongeluk een verkeerd muziekje of de verkeerde repo wordt ingestart, zo is hier de band niet goed teruggedraaid. Dat gebeurt elke dag op de NEderlandse radio. Alleen een beetje sneu voor Balkenende dat het juist hem en op dit moment moet overkomen...
vwb de autocue: Ik heb op m'n opleiding een paar keer van zo'n autocue-ding moeten lezen en inderdaad, dat is bepaald niet gemakkelijk. Sommige mensen (zoals bepaalde journaal-presentatoren die ik hier niet bij naam ga noemen) leren het nooit. Je moet een lopende tekst bijhouden, je ziet nog geen hele zin in dat ding (dus je ziet ook het tekstverband niet!) en je moet ook nog eens zorgen dat het allemaal natuurlijk klinkt. Echt hartstikke lastig. In alle opgenomen en bijna alle semi-live uitzendingen worden wel slorigheidjes weggeknipt. Dus om nou te zeggen dat Balkenende zo dom was... neu.