Auteur Topic: Koningin Juliana overleden  (gelezen 5533 keer)

Hiedeen

• Bekijk profiel
Koningin Juliana overleden
« Gepost op: maart 20, 2004, 10:06:34 am »
Prinses Juliana overleden - 20-03-'04      

Prinses Juliana is vanmorgen vroeg overleden. Ze is om tien voor zes in haar slaap gestorven op Soestdijk. De artsen hebben laten weten dat de prinses is overleden aan de gevolgen van een longontsteking, gecombineerd met algehele verzwakking van het gestel. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst bekendgemaakt. De prinses is 94 jaar geworden.

Premier Balkenende zal het overlijden om 10 uur officeel bekendmaken op radio en televisie. Koningin Beatrix is nu samen met haar zusters Irene, Margiet en Christina op Soestdijk.

Prinses Juliana had geheugenproblemen  en leefde al 5 jaar in de beslotenheid van paleis Soestdijk. Koningin Beatrix zei vorig jaar in de Kersttoespraak dat de dagen haar moeder erg zwaar vallen.

Juliana was van 1948 tot 1980 een erg geliefde koningin. In 1980 maakte Juliana bekend dat "haar krachten afnamen". Ze werd opgevolgd door haar oudste dochter Beatrix.

Juliana Louise Emma Marie Wilhelmina werd op 30 april 1909 in Den Haag geboren als enig kind van koningin Wilhelmina en prins Hendrik. In 1937 touwde ze met prins Bernhard van lippe-Biesterveld. Ze kregen samen vier dochters: Beatrix, Irene, Margriet en Marijke, later Christina genoemd.  

Bron: NOS Nieuws

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 20, 2004, 11:18:35 am »
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 20, 2004, 11:25:28 am »
Mooie leeftijd, respect voor die vrouw. Ondanks alles heel gewoon, moeten ze meer doen daar.
Live vanuit de luie stoel

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 21, 2004, 01:06:53 pm »
Ik las dat er iets is misgegaan bij de NOS toen ze de rouwrede van Balkenende uitzonden. Per ongeluk zonden ze een stuk uit van de verkeerde versie, waarin de premier op een gegeven moment niet uit zijn woorden komt.

De rede van Balkenende vond ik sowieso maar niks. Hij komt altijd zo emotieloos over. Balkie is volgens mij een nogal rationeel, wetenschappelijk type en ik snap daarom heel goed dat hij niet populair is bij de bevolking. Altijd als hij wordt geinterviewd lijkt het wel of er iemand op een knopje drukt, want hij begint meteen te ratelen. Blablablabla. Vraag me af of die duracellbatterij een keer leegraakt.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 21, 2004, 01:30:01 pm »
Alleen klopt 't bericht op nu.nl volgens mij niet:
quote:
Hij leek niet meer te weten tot wanneer Juliana koningin was geweest.

Luister zelf maar wat er fout ging: klik hier. Let op de klemtoon bij 'leven'.

/edit
Erg flauw om Balkenende alsnog een blunder in de schoenen te schuiven alsof hij niet wist tot wanneer Juliana koningin was - hij las het nb voor (en waarschijnlijk van zo'n schermpje wat nieuwslezers gebruiken) maar maakte een klemtoonfout waardoor hij werd onderbroken (hij beeindigde de zin bij 'leven' terwijl er nog een stuk tussen gedachtenstreepjes volgde).

/edit2
Nu.nl heeft er een foto bijstaan van de mededeling van Amalia's geboorte. Let op de kleur vd stropdas.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2004, 01:38:23 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 21, 2004, 03:16:36 pm »
en vandaag een prinsje geboren....

dus vreugde en verdriet....
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 21, 2004, 06:18:41 pm »
quote:
op 21 Mar 2004 13:06:53 schreef Pleun:
Ik las dat er iets is misgegaan bij de NOS toen ze de rouwrede van Balkenende uitzonden. Per ongeluk zonden ze een stuk uit van de verkeerde versie, waarin de premier op een gegeven moment niet uit zijn woorden komt.

De rede van Balkenende vond ik sowieso maar niks. Hij komt altijd zo emotieloos over. Balkie is volgens mij een nogal rationeel, wetenschappelijk type en ik snap daarom heel goed dat hij niet populair is bij de bevolking. Altijd als hij wordt geinterviewd lijkt het wel of er iemand op een knopje drukt, want hij begint meteen te ratelen. Blablablabla. Vraag me af of die duracellbatterij een keer leegraakt.

Balkenende leek meer een parodie op zichzelf. Triest zeg.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 21, 2004, 08:43:29 pm »
quote:
op 21 Mar 2004 18:18:41 schreef Lalage:
[...]

Balkenende leek meer een parodie op zichzelf. Triest zeg.

Jullie hebben het mis, of niet gezien. Balkie begon te praten, er viel iets met veel lawaai, er werd een te duidelijk exuses gezegd, en toen had Balkie zoiets van "wat gebeud hier! Er kwam een beetje rook uit zijn oren.

Kan ik mij iets bij voorstellen met zo'n belangrijke boodschap voor het volk.
De antwoorden op de voornaamste levensvragen liggen verborgen in de eenvoud. Bij Jezus

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 21, 2004, 08:53:33 pm »
Ik vind het helemaal niet erg dat Juliana is overleden. Ben ik nu lomp?

Mensen gaan nu eenmaal dood en 94 is een respectabele leeftijd. Al die aandacht op tv komt een beetje m'n neus uit. Nu nog even de begrafenis en we zijn er weer vanaf.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 21, 2004, 09:13:12 pm »
quote:
op 21 Mar 2004 20:53:33 schreef Pleun:

Mensen gaan nu eenmaal dood en 94 is een respectabele leeftijd. Al die aandacht op tv komt een beetje m'n neus uit. Nu nog even de begrafenis en we zijn er weer vanaf.

Ik heb hetzelfde. Ik word er ook niet zo door geraakt. Magere Heijn komt bij iedereen een keer op bezoek.

Wel vond ik haar (samen met Claus) de meest sympatieke lid van het koninklijk huis vond. Trix vind ik zo'n stijve trut.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 21, 2004, 11:37:23 pm »
quote:
op 21 Mar 2004 20:53:33 schreef Pleun:

Het is ook helemaal niet erg het overlijden van Juliana, ze heeft een mooi pensioen gehad. Het was wachten op het moment tot ze geroepen zou worden.
Ze heeft veel dankbaar werk vericht en het is mooi om daarop terug te kunnen zien.

Zelf vind ik de reacties (alweer) zwaar overtrokken, het lijkt weer een spelletje wie kan het de berichtgeving het mooiste brengen. Zelf vind ik dat de VRT hierin een prijs verdient. "Nederlandse Koningin-moeder dood"  (zelf zou ik het woordje mooi toegevoegd hebben.)
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 22, 2004, 04:47:00 pm »
Op deze site Koninklijkhuis een in memoriam en de mogelijkheid om een condoleance register te tekenen.

Overigens de NOS had wel degelijk een fout gemaakt bij de uitzending van de toespraak van Balkenende zie hier Excuusbrief van NOS aan Balkenende

Overigens vind ik het spreken van sommigen hier op dit forum over Juliana cs. iets 'zouteloos' hebben, maar dat zal wel aan mij liggen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 22, 2004, 04:55:25 pm »
Het ligt eraan of je iets met haar "hebt" of niet, denk ik. Ze is de koningin van mijn jeugd. Ik herinner me koninginnedagen voor de TV en dan die defiles bij paleis Soesdijk. Haar laatste daad bij dat huwelijk door ter communie te gaan, kon ik wel waarderen.

Natuurlijk is 94 een leefdtijd om te bewonderen. Het is dan te verwachtten dat het snel kan aflopen. Het was zowiezo al uitzonderlijk dat beiden nog leefden. Bernhard was er vaker slecht aan toe. Toch still strong going on. Ik wens hem en de andere oranjes veel sterkte toe en Gods troost toe.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 22, 2004, 04:58:50 pm »
quote:
De rede van Balkenende vond ik sowieso maar niks. Hij komt altijd zo emotieloos over. Balkie is volgens mij een nogal rationeel, wetenschappelijk type (...)

Dat krijg je als je professor bent toch?

Ik vond Juliana een prachtmens. Het schijnt dat Wimlex veel van haar heeft, ben benieuwd of dat ook zo leuk wordt.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 22, 2004, 05:17:06 pm »
quote:
op 22 Mar 2004 16:58:50 schreef Roodkapje:
[...]

Dat krijg je als je professor bent toch?

Dat weet ik niet. Ook slimme mensen hebben soms iets sociaals.

En dat Jan W vindt dat sommigen zouteloos praten zal wel, maar ik ben gewoon eerlijk. Het interesseert me geen biet dat Juliana is overleden.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 22, 2004, 06:06:48 pm »
quote:
op 22 Mar 2004 17:17:06 schreef Pleun:
[...]

Dat weet ik niet. Ook slimme mensen hebben soms iets sociaals.

En dat Jan W vindt dat sommigen zouteloos praten zal wel, maar ik ben gewoon eerlijk. Het interesseert me geen biet dat Juliana is overleden.

Ik zeg daar niet mee dat Balkenende slim is. Het is gewoon een stereotype professor. Geen charismatisch leider inderdaad. En dat was Juliana dan weer wel
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 22, 2004, 06:20:21 pm »
quote:
 Balkie is volgens mij een nogal rationeel, wetenschappelijk type

Haha, hij zou een goede vrijgemaakte zijn.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 22, 2004, 06:37:30 pm »
quote:
op 22 Mar 2004 18:20:21 schreef Wilhelmina:

Haha, hij zou een goede vrijgemaakte zijn.

grappig?  
...

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 22, 2004, 06:45:14 pm »
Verder ontopic over het overlijden van Prinses Juliana graag.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 24, 2004, 11:59:53 pm »
Nog even over mijn onverschilligheid t.o.v. Juliana. De reden dat ik het niet erg vind dat ze is overleden is dat ze zwaar dement was. In de krant las ik dat al in 2001 haar geheugen tot 0 was gereduceerd. Eigenlijk is Juliana dus al veel eerder gestorven.

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 25, 2004, 02:14:21 pm »
quote:
op 24 Mar 2004 23:59:53 schreef Pleun:
Nog even over mijn onverschilligheid t.o.v. Juliana. De reden dat ik het niet erg vind dat ze is overleden is dat ze zwaar dement was. In de krant las ik dat al in 2001 haar geheugen tot 0 was gereduceerd. Eigenlijk is Juliana dus al veel eerder gestorven.

Waarmee nog niets afgedaan is aan het feit dat het verscheiden van een lid van het Koninklijk Huis een emotionele gebeurtenis kan zijn voor mensen die zich haar als hun koningin herinneren. Hoewel ik overigens geboren werd na de abdicatie door Juliana, vind ik het ook in zekere zin een treurige gebeurtenis. Dat ze zo lang dement is geweest is natuurlijk extra zielig voor haar dierbaren. Niet in de laatste plaats is het waarschijnlijk vooral voor Prins Bernhard best moeilijk om haar te moeten missen na zoveel jaren samen geweest te zijn. Ook van iemand die dement is kun je houden!

Ook ik vind dus dat er wel met iets meer terughoudendheid mag worden gesproken over dit alles.
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 25, 2004, 02:18:20 pm »
quote:
op 25 Mar 2004 14:14:21 schreef Superdeboer:
[...]

Ook van iemand die dement is kun je houden!

Hou je dan niet gewoon van een kasplant of de herinnering die je aan iemand hebt?

Superdeboer

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 25, 2004, 02:21:13 pm »
quote:
op 25 Mar 2004 14:18:20 schreef Pleun:
[...]
Hou je dan niet gewoon van een kasplant of de herinnering die je aan iemand hebt?

Waarin verschilt dat van houden van de persoon voordat deze dement was dan? Is dat een verschil dat rechtvaardigt dat je bewoordingen gebruikt als: "het interesseert me nix"? Ik denk het niet. Er is iemand overleden, daar past mijns inziens een andere toon bij.
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 25, 2004, 02:26:11 pm »
quote:
op 25 Mar 2004 14:21:13 schreef Superdeboer:
Is dat een verschil dat rechtvaardigt dat je bewoordingen gebruikt als: "het interesseert me nix"? Ik denk het niet. Er is iemand overleden, daar past mijns inziens een andere toon bij.

Misschien niet, maar er zijn nuances in onverschilligheid. Als mijn moeder van 94 zwaar dement overleed zou ik verdrietig zijn ('t was m'n moeder en nu is ze dood) maar verstandelijk gezien vind ik het niet erg dat een dement iemand van 94 overlijdt.
Bombus terrestris Reginae

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 25, 2004, 02:27:01 pm »
Exactly.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 25, 2004, 02:27:02 pm »
quote:
op 25 Mar 2004 14:18:20 schreef Pleun:
[...]

Mmmm, Pleun....ik heb in een groep met zwaar demente bejaarden gewerkt als activiteitenbegeleidster. We deden snoezelen en liedjes zingen. Zelfs bij de zwaarst demente bejaarden kon je een emotionele reactie zien.
Het is zelfs heel typisch...maar ook al konden ze niet meer praten of gewone dingen doen (lopen, praten etc..), liedjes meezingen konden ze wel weer.
Apart, een menselijk geheugen.
En ik zag zonen en dochters hun moeder (mannen hadden we in aparte afdeling) bezoeken. En vaak ook gewoon met ze praten....jij ziet het als buitenstaander als een kasplantje maar deze mensen hebben ondanks zware dementie emoties. Emoties die herkenbaar zijn voor mensen die hen liefhebben. Ik vergeet niet meer dat elke week een zoon zijn moeder kwam bezoeken en haar familiefoto's liet zien,terwijl zij starend in de rolstoel zat. Toch zag hij wat in haar, in haar reacties...er zit meer in de persoon , ook al is diegene zwaar dement.
, ik vond het geweldig om dat te zien.
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 25, 2004, 02:31:06 pm »
Ik heb nog nooit met dementie te maken gehad en hoop het niet te krijgen ook.

Anyway, leerzaam stukje van je.

Superdeboer

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 25, 2004, 02:46:31 pm »
quote:
op 25 Mar 2004 14:26:11 schreef Bumblebee:
[...]
Misschien niet, maar er zijn nuances in onverschilligheid. Als mijn moeder van 94 zwaar dement overleed zou ik verdrietig zijn ('t was m'n moeder en nu is ze dood) maar verstandelijk gezien vind ik het niet erg dat een dement iemand van 94 overlijdt.

Je zou wel verdrietig zijn. Zo zijn heel veel mensen verdrietig als een vroegere Koningin overlijdt. Als jouw moeder van van 94 zwaar dement overleed (en je verdrietig zou zijn, zoals je zegt) dan wil je ook niet dat andere mensen zeggen: "ach, die is zo oud, en die was al helemaal kierewiet, dat interesseert mij geen biet." Dat komt hard over en is gewoon strijdig met fatsoensnormen naar mijn idee. Evenzo vind ik het niet kies als mensen hier komen melden dat het overlijden van Juliana ze niet interesseert. Als je er geen interesse voor hebt, waarom mijd je deze thread dan niet überhaupt, in plaats van mensen op hun hart of tenen te trappen?

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 25, 2004, 03:00:49 pm »
quote:
op 25 Mar 2004 14:31:06 schreef Pleun:
Ik heb nog nooit met dementie te maken gehad en hoop het niet te krijgen ook.

Anyway, leerzaam stukje van je.

Nee:) zolang het niet op persoonlijk vlak is kan ik je helemaal gelijk geven. Vooral het deel dat iemand nog bewust zijn/haar dementie meemaakt is schrijnend. Voor diegene zelf en voor de naaste familie die de persoon langzaam maar beetje kwijtraakt. Wel vind ik het mooi dat er zoveel nog te geven is, hoever het ook met deze mensen is...er is nog zoveel meer te vertellen....ga ik niet doen, is offtopic, maar er zijn methodes ontwikkeld voor geheugentraining en visies op hoe je met mensen omgaat die verder zijn in dementie. Er is wschl meer om heen dan je denkt:). Ik vraag me overigens af of dit ook met prinses Juliana gebeurt is, ik krijg de indruk dat ze individueel verzorgt is.  Zal ook wel het geval zijn geweest, tis tenslotte een lid van de koninklijke familie, maar ik vraag me af of ze in dit geval wel bevoordeelt is....ook al mag ze op zich toch wel blij zijn dat ze niet was opgenomen in een afdeling geriatrie met de huidige bezuinigingen
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 30, 2004, 11:31:53 am »
Vandaag de bijzetting, zou het op tv zijn?  

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 30, 2004, 11:58:35 am »
Gisteravond zag ik een animatiefilmpje over hoe dat bijzetten in z'n werk gaat, toch wel raar hoor, het is een soort ondergronds opslagmagazijn voor overleden leden van het koningshuis, ze liggen daar gewoon in stellingen naast- en bovenelkaar.
Waarom worden ze eigenlijk niet gewoon begraven  zoals gewone stervelingen ?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 30, 2004, 12:03:22 pm »
Niet elke sterveling wordt gewoon begraven.. Ga maar eens in Spanje kijken bijvoorbeeld.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 30, 2004, 12:20:46 pm »
quote:
op 30 Mar 2004 12:03:22 schreef Marloes:
Niet elke sterveling wordt gewoon begraven.. Ga maar eens in Spanje kijken bijvoorbeeld.

Daar is het zeker net andersom: gewone stervelingen worden bijgezet en koningen worden begraven... ?

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 30, 2004, 12:48:46 pm »
Was het niet zo dat bijzetten wel mocht, maar balsemen was verboden.
(Dan kan je beter niet bijzetten ook)
Correct me if i'm wrong. Het was half 3 toen ik de herhaling zag over dat bijzetten...  
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 30, 2004, 01:19:42 pm »
Je zou iemand van 96 maar moeten balsemen.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 30, 2004, 01:22:50 pm »
Vind wel beetje nep dat alle scheepvaart en verkeer tussen Rotterdam en Delft er hinder van moet ondervinden omdat ze 6.000 soldaten moeten vervoeren...  
Zorg dan dat die al in Delft zitten ofzo.. (Geen idee waar je ze moet laten.. )
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 30, 2004, 01:23:47 pm »
Zaten toch in de kuip? Zijn ze vanaf Kuip naar Delft gevaren dan?
Heb je daar geen bussen voor?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 30, 2004, 02:27:29 pm »
quote:
op 30 Mar 2004 12:48:46 schreef Joesoef:
Was het niet zo dat bijzetten wel mocht, maar balsemen was verboden.

Zie de Wet op de Lijkbezorging, hoofdstuk III, artikel 26:
Geen toegang of ingang van een graf of grafkelder mag zich bevinden of worden aangelegd in een kerk of een ander gesloten gebouw, dat niet uitsluitend tot begraven bestemd is.

Over bijzetten zie ik zo snel verder niets. Balsemen komt in hoofdstuk VI nog aan de orde.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 30, 2004, 02:35:28 pm »
Vind het trouwens allemaal grote kul dat die niet begraven worden etc.
Ik wil ook bijgezet worden maar niet daar!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 30, 2004, 02:48:00 pm »
Ik heb net langs de route gestaan en de hele stoet voorbij zien gaan. We stonden bij de reineveldse brug waar men Delft in komt. Vlakbij werden de kanonnen afgevuurd. Erg indrukwekkend. Ook de witte kleren van koningin Beatrix en haar zussen waren goed te zien in de verder donkere koets. Ik had overigens medelijden met de militairen die in donker pak in de zon ong. 2-3 uur in de houding stonden.
Je kunt nog zo weinig met de oranjes ophebben maar gezien het leven dat we allen deze mensen "aandoen" is dit wel iets wat we als samenleving voor ze terug kunnen doen. Overigens denk ik dat nog wel eens onderschat wordt wat de pluswaarde van een monarchie is ten opzichte van een replubiek. Maar goed, dat is off-topic.

Rust zacht, Juliana, Ik zie je op de nieuwe aarde.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 30, 2004, 04:39:36 pm »
Ik heb genoten dat er langs de hele route chr. liederen gespeeld werden, kon iedereen ze weer eens horen, ik heb met volle borst meegezongen.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 30, 2004, 07:19:03 pm »
quote:
op 30 Mar 2004 14:48:00 schreef Zijnkind:

Rust zacht, Juliana, Ik zie je op de nieuwe aarde.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 30, 2004, 08:50:27 pm »
Zijn kind,

Even off-topic: Ik heb vast in de buurt van jou gestaan, want ik stond ook op
de brug.
Wij zijn vanuit de fabriek met een aantal collega's naar de brug gegaan.
Ik heb er geen spijt van, het was heel indrukwekkend, zelfs degenen die zeiden het niet te interesseren, waren erg onder de indruk.
Van alle uiterlijke schijn, de vele uniformen, de legeronderdelen, maar ook de eerbied, want toen de stoet voorbij kwam was het heel stil.

Zij heeft een uitvaart gehad die ze verdiend.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 30, 2004, 08:52:46 pm »
Heej, een mini-meeting!

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 30, 2004, 09:29:08 pm »
quote:

Idd, Balkenende zegt wel wat is zijn toespraken maar zonder enige inhoud. En niet alleen nu maar dat is altijd zo geweest. Triest figuur die balkenende.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 30, 2004, 10:03:34 pm »
quote:
op 30 Mar 2004 20:52:46 schreef Does:
Heej, een mini-meeting!

En we wisten het niet eens  

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 30, 2004, 10:05:07 pm »
Blind date

Superdeboer

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 31, 2004, 06:13:41 pm »
quote:
bart1984 schreef op 30 maart 2004 @ 21:29:
[...]
Idd, Balkenende zegt wel wat is zijn toespraken maar zonder enige inhoud. En niet alleen nu maar dat is altijd zo geweest. Triest figuur die balkenende.

Mja... dan vraag ik me af of je 't niet begrijpt, of dat je gewoon niet goed luistert. Hij is premier en niet een of andere flutpresentator die allerlei onzin uitkraamt. Die toespraak naar aanleiding van het overlijden van Juliana is een formele gebeurtenis. Dit was het slot van de toespraak:
quote:
Zo verloren we prinses Juliana uit het oog. Maar we verloren haar niet uit ons hart. Zeer velen van ons voelen het overlijden van prinses Juliana als een persoonlijk verlies. Vandaag is ons land in zekere zin zijn moeder kwijtgeraakt. Wij herdenken haar met groot respect en zijn dankbaar voor alles wat prinses Juliana voor ons land heeft betekend.

Ik vind dat juist een heel betrokken zinsnede. Je moet niet vergeten dat zo'n toespraak in feite niet meer in hoeft te houden dan een bekendmaking van regeringswege. Wat verwacht je dan, dat de premier roept: "o, ik vind het zo erg voor de familie," en dat hij verder nog een stukje gaat vertellen over wat hij persoonlijk van Juliana vond ofzo?

Overigens, over inhoudsloos gesproken... die preek van Ds. Hudig bij de uitvaart gisteren... die was pas inhoudsloos. Zij kwam helaas niet veel verder dan een overzicht over het leven van Juliana, een pleidooi voor de vrede (mooi, maar dat kan elke humanist), en enige opmerkingen die zijdelings met de schriftlezing te maken hadden. Juist dáár had meer inhoud in moeten zitten, zeker nu we zo dicht bij het Paasfeest zitten. Er had een boodschap van Opstanding en Leven door moeten klinken! Maar goed, veel Nederlanders vonden het een 'indrukwekkende dienst'... niet zo verwonderlijk, als er geen puntige geloofsuitingen gedaan worden, is er ook weinig om aanstoot aan te nemen.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 31, 2004, 08:16:18 pm »
quote:
Superdeboer schreef op 31 maart 2004 @ 18:13

Overigens, over inhoudsloos gesproken... die preek van Ds. Hudig bij de uitvaart gisteren... die was pas inhoudsloos. Zij kwam helaas niet veel verder dan een overzicht over het leven van Juliana, een pleidooi voor de vrede (mooi, maar dat kan elke humanist), en enige opmerkingen die zijdelings met de schriftlezing te maken hadden. Juist dáár had meer inhoud in moeten zitten, zeker nu we zo dicht bij het Paasfeest zitten. Er had een boodschap van Opstanding en Leven door moeten klinken! Maar goed, veel Nederlanders vonden het een 'indrukwekkende dienst'... niet zo verwonderlijk, als er geen puntige geloofsuitingen gedaan worden, is er ook weinig om aanstoot aan te nemen.

Ik ben het niet met je eens. Ondanks ik niet zoveel geef om het koninklijk huis heb ik gisteren toch veel gezien en gehoord van de rouwstoet en de dienst. Ik was mijn woonkamer aan het schoonmaken en heb toen maar de TV aangezet.
 De stijl van de rouwdienst was gewoon op verzoek van de overleden koningin. Ik word niet zo snel geraakt door preken maar dit deed me wel wat. Koningin Juliana was gewoon eucomenisch ingesteld en dat kwam ook wel naar voren in die preek. Ik heb daardoor alleen maar meer respect gekregen voor Juliana en waar ze voor stond.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Superdeboer

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 31, 2004, 09:58:48 pm »
quote:
Santaarnpaal schreef op 31 maart 2004 @ 20:16:
[...]
De stijl van de rouwdienst was gewoon op verzoek van de overleden koningin. Ik word niet zo snel geraakt door preken maar dit deed me wel wat. Koningin Juliana was gewoon eucomenisch ingesteld en dat kwam ook wel naar voren in die preek. Ik heb daardoor alleen maar meer respect gekregen voor Juliana en waar ze voor stond.

Ik snap dat het op verzoek van haarzelf was, maar dat neemt niet weg dat ik het spijtig vind dat het zo'n oppervlakkige preek was. Dat Juliana oecumenisch ingesteld is wisten we al, dat ze voor vrede ijverde lijkt mij niet meer dan logisch... dat zou elk mens moeten doen. Mijn punt is alleen dat door de grote nadruk op de 'vrede' de Evangelische boodschap in de verdrukking kwam.

Als ik een telefoontje met mijn plaatselijke fractieleider van GroenLinks pleeg, kan ik ook een mooi pleidooi over wereldvrede krijgen. Natuurlijk, dat is belangrijk en goed. Ongetwijfeld. Maar de opstanding van Christus, de Verzoening en het eeuwige leven zijn beter! En daar heb ik helaas erg weinig over gehoord. Minder dan ik verwacht van een uitvaartdienst en zelfs minder dan ik van deze dominee had verwacht.

In een preek van een uitvaartdienst moet een stukje hoop meegegeven worden aan de toehoorders... er moet naar mijn gevoel iets doorklinken van de almacht van God, en van zijn eeuwige genade. Als je het dan toch over vrede wilt hebben, dan had het niet misstaan om de eeuwige vrede in Gods Koninkrijk te noemen. Maar goed, niets ten nadele van hen die het een mooie preek vonden, dat is hun goed recht uiteraard.
« Laatst bewerkt op: april 01, 2004, 11:51:22 am door Superdeboer »