Auteur Topic: Verschil kerk - gemeente  (gelezen 2898 keer)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Gepost op: maart 10, 2004, 04:31:38 pm »
in een ander topic kwam ik dit als gedeelte van een post tegen:

quote:

quote:

op 10 Mar 2004 16:25:47 schreef Mientje:
Wij hebben een oudere vrouw bij ons in de gemeente die lid is omdat er geen bijbelgetrouwe kerk in de buurt is.

Nou lijkt het me wel logisch om maar voetstoots aan te nemen dat Mientje lid is van een bijbelgetrouwe gemeente ;)

Maar wat is eigenlijk het verschil dan tussen gemeente en kerk? Ik ben altijd geneigd om deze 2 termen gewoon te wisselen. En alleen bij naamgeving zag ik verschil... maar dat is dus een kwestie van naam en niet van inhoud.

Blijkbaar zijn er toch verschillen, wie helpt me :)
Pinkeltjefan

Pulpeet

• Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #1 Gepost op: maart 10, 2004, 04:34:41 pm »
de kerk is de formele organisatie van een gemeente?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #2 Gepost op: maart 10, 2004, 04:35:38 pm »
Eh, een gemeente is deel van een kerk?

Er is in theorie 1 GKV maar er zijn een heleboel gemeenten.

En alle kerken zijn dan weer deel van de Kerk
(voordat er mensen boos worden  ;)  )
Bombus terrestris Reginae

Zacharov

• Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #3 Gepost op: maart 10, 2004, 04:38:30 pm »
Ik wil me graag bij deze vraag aansluiten.

Ik denk zelf altijd in de term gemeente, terwijl in de vrijgemaakte kerk het kerkverband een belangrijke plaats heeft.
De term kerk gebruik ik zelf vaak in de betekenis van: Algemene Katholieke kerk (de kerk van alle plaatsen en tijden).

Een helder en Bijbels onderscheidt is wel belangrijk voor het bepalen van de verantwoordelijkheden van mij als individu ten opzichte van de gemeente, het kerkverband, gemeenten van andere kerkverbanden en andere kerkverbanden.
edit: in die volgorde

Ik weet niet of Alfredt dit bedoelt, maar het zijn wel vragen waar ik antwoord op zoek.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #4 Gepost op: maart 10, 2004, 04:38:57 pm »
Joah... maar dat is niet wat Mientje schrijft... dus is er volgens mij (misschien alleen bij de evangelischen?)  een andere definitie.
Pinkeltjefan

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #5 Gepost op: maart 10, 2004, 04:41:45 pm »
Alle Bijbelgetrouwe kerken vormen samen één Gemeente: De Gemeente van Christus!

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #6 Gepost op: maart 10, 2004, 04:47:30 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 16:41:45 schreef Heidi:

Je neemt me de woorden uit de mond. Gemeente of gemeenschap is een bijbels woord, wat meer inhoudt dan één kerkgenootschap op zich.

Er is maar één grote gemeente, de bruid van Christus. De kerk is een instituut, dus eigenlijk niet zo geschikt, als je het bijbels bekijkt.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #7 Gepost op: maart 10, 2004, 04:53:07 pm »
Ben wel benieuwd hoe ze daar in de Gereformeerde Gemeenten over denken.

Zelf denk ik bij gemeente aan de gemeenschap van gelovigen zowel plaatselijk als de bruid van Christus. Kerk zie ik net als de anderen als een instituut. Een "plaatselijke kerk" is voor mij dus een niet bestaande uitdrukking.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zacharov

• Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #8 Gepost op: maart 10, 2004, 04:56:45 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 16:47:30 schreef Wilhelmina:

Er is maar één grote gemeente, de bruid van Christus. De kerk is een instituut, dus eigenlijk niet zo geschikt, als je het bijbels bekijkt.

Dat bedoelde ik dus met de algemene kerk.
Maar in de praktijk hebben we te maken met instituten. Ik ben lid van 1 van die instituten of misschien beter gezegd: ik ben lid van een gemeente die onderdeel uit maakt van dat instituut.

We kunnen wel zeggen we horen allemaal bij 1 grote gemeente en dat is ook zo, maar er is verdeeldheid en de manier om die op te lossen is om die verdeeldheid (of het nu tussen gemeenten of verbanden is) niet te ontkennen.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #9 Gepost op: maart 10, 2004, 05:02:52 pm »
Ik denk ook dat wij het woord gemeente gebruiken, omdat het woord kerk niet in de bijbel voor komt.

Maar ik heb daar nooit naar gevraagd hoor.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Pulpeet

• Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #10 Gepost op: maart 10, 2004, 05:14:51 pm »
Je hebt nu eenmaal een gebouw nodig. En geld. En een administratie. En een afbakening van het ledenbestand. etc

Allemaal ten dienste van de gemeente.

Misschien kun je zeggen dat de kerk de sociale en materiele verschijningsvorm van de gemeente is? En de gemeente is dan de mensen die in de kerk zitten.

Ik probeer maar wat....

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #11 Gepost op: maart 10, 2004, 05:36:51 pm »
Het woord kerk heeft toch een of andere mooie betekenis in het Grieks ofzo? (waardoor het in een keer weer een heel bijbels woord is)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #12 Gepost op: maart 10, 2004, 06:49:04 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 16:47:30 schreef Wilhelmina:
[...]

Je neemt me de woorden uit de mond. Gemeente of gemeenschap is een bijbels woord, wat meer inhoudt dan één kerkgenootschap op zich.

Kerk kan meerdere betekenissen hebben:

-het gebouw
-het instituut/kerkverband
-de plaatselijke gemeente (die kan/mag je dus ook met het woordje 'kerk' aanduiden)

Zacharov

• Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #13 Gepost op: maart 10, 2004, 07:01:19 pm »
Het gaat mij niet om de betekenissen van het woord kerk (misschien gaat het alfred daar wel om), het gaat mij meer om de praktische aanpak mbt de verschillen die er zijn tussen de diverse kerkverbanden en hoe zich dat verhoudt met individuele gemeenten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #14 Gepost op: maart 11, 2004, 10:15:05 am »
In het NT komt ekklesia voor wat vertaald is met gemeente. Het betekent uitgeroepenen (ek = uit; klesis = roepen). In de Gr. wereld was het gewoon om een groep mensen bijeen te roepen die samen gingen discussieren over een onderwerp.
In het Chr. idioom betekent gemeente
1. zij die samen van alle tijden de bruid van Christus vormen, ook wel het Lichaam van Christus, of het Nieuwe Jeruzalem genoemd.
2. zij die nu leven en bij Christus horen.
3. de plaatselijke afspiegeling van die wereldwijde gemeente., bv. de gemeente die in Efeze is.

Het woord Kerk betekent eigenlijk net zoiets. Ik dacht dat het kwam van Kurios, dat Heer betekent. Kerk = die van de Heer zijn.

Nu hebben deze twee begrippen nog meer betekenissen gekregen.
Kerk = kerkgebouw
gemeente een afsplitsing van de plaatselijke gemeente o.g.v. bepaalde leerstellingen. Als dit een onterechte scheiding is t.o.v. anderen dan is dit een sekte of partij.

Evangelische christenen hebben het eerder over gemeente dan kerk, omdat het een bijbelser woord is (niet per definitie hierdoor beter), men vaker samenkomt in een gebouw wat niet zoveel lijkt op een kerkgebouw.
Wij P&A hebben het ook vaak over de samenkomst of vergadering, naast gemeente of kerk. Je kunt ze opvatten als synoniemen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #15 Gepost op: maart 11, 2004, 10:26:53 am »
mja als ik het zo lees, zijn de begrippen persoonlijk niet synoniem maar gezamelijk wel.
Waar de een definitie X aan gemeente hangt, hangt de ander de definitie aan kerk en vice versa.
Pinkeltjefan

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #16 Gepost op: maart 11, 2004, 10:40:23 am »
De termen ‘kerk’ en ‘gemeente’ worden in verschillende groepen anders gewaardeerd.

Kerk komt van het Griekse kurios, wat ‘van Christus’ betekent (dacht ik). Iemand die in een Kerk zit, belijdt dus dat hij ‘Van Christus’ is. Dit is waarschijnlijk ook direct de reden waarom de Gereformeerde gemeenten zich geen kerk noemen. Immers, zij zijn er gezien hun bevindelijkheid niet zeker van of ze wel ‘van Christus’ zijn, laat staan dat de gehele gemeenschap ‘van Christus’ is.

‘Gemeente’ komt van Gemeenschap, Ecllesia, en heeft meer de lading van ‘groep’ of ‘verzameling mensen die iets gemeen hebben’. Bevindelijke groepen voelen zich door deze term aangetrokken, omdat ze er niet de pretentie van Kurios aan hoeven te hangen.
Daarnaast is een ‘gemeente’ of  gemeenschap al lange tijd de paraplunaam voor lossere groepen geweest. Waarschijnlijk omdat het woord gemeente iets van informaliteit uitstraalt, voelen de evangelischen zich meer aangetrokken tot deze terminologie.

‘Kerk’ en ‘Gemeente’ worden behoorlijk door elkaar gebruikt.
* Hervormden spreken over ‘kerk’ als zijnde het landelijke verband: de Nederlandse Hervormde Kerk (de énige kerk die God geplant heeft, en daarom de ware Ecclesia. Vrijgemaakte hebben zeker niet het patent op de vermeende ‘ware kerk-gedachte!)
       als Hervormden het over de plaatselijke afdeling van de NH-kerk hebben, spreken ze van ‘gemeente’. Een plaatselijke gemeente is ook een onderdeeltje van de landelijke NH-kerk, de gemeente heeft bv zelf niet de zeggenschap of het eigendomsrecht op de kerk, maar dat berust bij het landelijke verband.

* Bij Gereformeerden uit de Middenorthodoxie is de term ‘gemeente’ pas de laatste decennia in opkomst geraakt. Dat heeft deels te maken met het gereformeerde kerkmodel, waarbij alle kerken -ondanks het feit dat ze verantwoording aan de synode moeten afleggen-  een redelijke vorm van zelfstandigheid hebben. Het zijn meer zelfstandig opererende kerken. Het feit dat gereformeerden spreken over de plaatselijke kerk en hervormden over de plaatselijke gemeente heeft waarschijnlijk (maar ik gok) te maken met de verschillen in organisatiestructuur t.o.v. de Hervormden en de behoefte van gereformeerden om dit ook in woord en geschrift uitdrukking te geven.

* Bevindelijken (Gereformeerde Gemeenten (Ger. Gem)  Gereformeerde Gemeente in Nederland (Ger. Gem in Ned.), Oud Gereformeerde Gemeenten en dergelijke groepen zul je vrijwel nooit het woord ‘kerk’ in de mond horen nemen. Voor hen is de kerk de onzichtbare kerk van Christus, waarvan alleen diegenen deel uitmaken die hun persoonlijke roeping van de Here ontvangen hebben. Sommige kleine zelfstandige groepen vinden, vanuit een hun puriteinse een ultrabevindelijke opvattingen, zelfs het woord ‘gemeente’ te ver gaan. Immers: We zijn geen gemeenschap die Christus zoekt. Nee, we zijn dwalende schapen, zondaars en overtreders van de geboden Gods. Dat is geen gemeenschap: gemeenschap is er slechts in Christus, en bij de weinigen die behouden zijn. Zij noemen zich dan ook bijvoorbeeld ‘Gereformeerde Samenkomst’, ‘Gereformeerde Evangelisatie’ en dergelijke.

* Evangelischen zullen het woord kerk in algemene zin ook alleen in de mond nemen als ze spreken over de ‘onzichtbare kerk’, de uitverkorenen. Of hier een diepere theologische visie achter schuilgaat weet ik niet, maar ik vermoed dat dit meer een sociologische dan een theologische achtergrond heeft. Immers, in Amerika, waar evangelische stromingen wel tot ‘de gevestigde orde’ behoren, spreekt men wel over een kerk: The Southern Baptist Church, bijvoorbeeld of de ‘Redeemer Church’. Overigens zien we die tendens ook in Nederland ontstaan. Wellicht heeft dit te maken met een verdere emancipatie van de evangelische beweging in ons landje.
Extra aandacht verdient overigens de Vergadering van Gelovigen (of de Vergadering Der Gelovigen, dat is de meer behoudende tak.)  Deze zijn dermate wars van organisatie dat ze ook de term ‘gemeente’niet gebruikten. Ook binnen deze groep is de laatste decennia een kentering te bespeuren.

De laatste jaren wordt de term ‘gemeente’ steeds meer salonfähig, ten koste van het woord ‘kerk’. Dat is volgens mij jammer, want ‘kerk’ straalt uit wat een groep gelovigen volgens mij per definitie wil zijn: Van Christus!
Daarnaast is het zo dat er in het verleden iets bleek over de identiteit van een ‘kerk’ of een ‘gemeente’, als je hoorde welke terminologie gebruikt werd. Dat verdwijnt steeds meer; kerk en gemeente worden in de middenorthodoxie en de behoudende evangelische beweging steeds meer en meer door elkaar gebruikt. Dat gaat soms ten koste van de helderheid, maar misschien is het een eerste stap naar nog meer samenwerking. Je weet maar nooit….

overigens: Bovenstaande is mijn eigen interpretatie van de situatie zoals die nu in Nederland is. Ik kom hiertoe op basis van gesprekken met vrienden en kennissen uit evangelische, orthodoxe en bevindelijke kring (jaja, ik heb een brede vriendenschaar ;-) ) uiteraard kan het zo zijn dat bepaalde opvattingen niet gedeeld worden door iedereen. Ik hoop in ieder geval dat mensen zich niet gekwetst voelen door het beeld dat ik hier schets. Dat geldt voornamelijk voor onze bevindelijke en evangelische broeders en zusters.
...

Marnix

• Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #17 Gepost op: maart 11, 2004, 10:53:57 am »

quote:

Ik was geneigd andersom te denken. Alle bijbelgetrouwe gemeenten vormen samen de Kerk van Christus.

Maar ja... het probleem zit hem in het woord "kerk". Je hebt kerken... en je hebt de Kerk van Christus, dat zijn alle bijbelgetrouwe kerken bij elkaar. Maar Gemeente is misschien wel een mooier woord nog omdat het een bijbelse term is. Of zoals in Handelingen staat: De kring van wie behouden worden.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pulpeet

• Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #18 Gepost op: maart 11, 2004, 10:55:31 am »
Mooi overzicht, arend.

Voor katholieken is het nog anders. Daar valt de Kerk (met hoofdletter!) officieel wel helemaal samen met de gemeente (als lichaam van Christus dus). De Kerk is daar je moeder. Ik heb overigens de indruk dat heel wat katholieken dat niet meer zo strikt nemen.

Kurios is trouwens de griekse vertaling voor JHWH. Het betekent 'Heer'. Het werd ook voor 'wereldlijke' heren gebruikt.

Marloes

• Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #19 Gepost op: maart 11, 2004, 10:57:13 am »
Dit maakt de Van Dale er van:

quote:

ge·meen·te (de ~ (v.), ~n/~s)
    1 zelfstandig onderdeel van de staat, onder bestuur van een raad, een burgemeester en wethouders
    2 de gezamenlijke gelovigen van een bepaald kerkgenootschap of in een bepaalde kerk bijeen

kerk (de ~, ~en)
    1 kerkgebouw
    2 gemeenschap van alle christenen => kruiskerk
    3 kerkgenootschap
    4 kerkdienst [scherts.]
[Prediker 7:29]

Hiedeen

• Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #20 Gepost op: maart 11, 2004, 11:00:53 am »

quote:

op 11 Mar 2004 10:40:23 schreef arendpleysier:
De laatste jaren wordt de term ‘gemeente’ steeds meer salonfähig, ten koste van het woord ‘kerk’. Dat is volgens mij jammer, want ‘kerk’ straalt uit wat een groep gelovigen volgens mij per definitie wil zijn: Van Christus!
Daarnaast is het zo dat er in het verleden iets bleek over de identiteit van een ‘kerk’ of een ‘gemeente’, als je hoorde welke terminologie gebruikt werd. Dat verdwijnt steeds meer; kerk en gemeente worden in de middenorthodoxie en de behoudende evangelische beweging steeds meer en meer door elkaar gebruikt. Dat gaat soms ten koste van de helderheid, maar misschien is het een eerste stap naar nog meer samenwerking. Je weet maar nooit…

Als je deze vraag (kerk of gemeente) bekijkt, zie je dat in het Nieuwe Testament (Handelingen 2:42-47) de eerste christenen in gemeenten bij elkaar kwamen. En dat straalde heel wat uit! De eerste christenGEMEENTE groeide explosief, door de manier waarop zij gemeenten waren. Ook een gemeente is dan: van Christus.

Dat lijkt me een belangrijk argument om zoveel mogelijk het woord gemeente te gebruiken. Ook bij evangelisatie. Een gemeente (gemeenschap) komt vaak beter over dan een kerk (instituut). Veel mensen hebben een wantrouwen tegenover instituten. Laten we het voor hen niet moeilijker maken dan het vaak al is. Maak het laagdrempelig, vertrouwd.

Wat de Bijbel precies aanwijst als een goede manier om te gebruiken, weet ik niet. Ik durf daar geen harde dingen over te zeggen. Uit missionair oogpunt gebruik ik liever de term 'gemeente'.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #21 Gepost op: maart 11, 2004, 11:36:06 am »
daar ben ik het wel mee eens. Veel mensen hebben toch nog een negatief gevoel bij het woord 'kerk' (vgl de spottende Fortuyn-opmerking 'De Linkse Kerk). Of dat nu terecht is of niet, je moet voorkomen dat er bij evangelisatie een onnodige drempel wordt opgeworpen. Aan de andere kant kan gemeente ook een zekere 'klefheid' of 'rare groepjes' uitstraling hebben. Altijd lastig, vooroordelen.

Maar volgens mij is er met de intrinsieke betekenis van het woord kerk niets mis. Dat het woord door maatschappelijke omstandigheden een andere betekenis of gevoelswaarde heeft gekregen doet aan de inhoud van het woord zelf niets af. dus.  :X
...

Hiedeen

• Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #22 Gepost op: maart 11, 2004, 02:54:43 pm »

quote:

op 11 Mar 2004 11:36:06 schreef arendpleysier:
Aan de andere kant kan gemeente ook een zekere 'klefheid' of 'rare groepjes' uitstraling hebben. Altijd lastig, vooroordelen.
Dat kan inderdaad. Daarom is het belangrijk als gemeente open te zijn, zodat die vooroordelen ook worden beperkt. Open = gastvrij, hartelijk, eerlijk, echt

Pugna

• Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #23 Gepost op: maart 13, 2004, 10:02:49 pm »

quote:

op 11 Mar 2004 10:40:23 schreef arendpleysier:
De termen ‘kerk’ en ‘gemeente’ worden in verschillende groepen anders gewaardeerd.

Kerk komt van het Griekse kurios, wat ‘van Christus’ betekent (dacht ik). Iemand die in een Kerk zit, belijdt dus dat hij ‘Van Christus’ is. Dit is waarschijnlijk ook direct de reden waarom de Gereformeerde gemeenten zich geen kerk noemen. Immers, zij zijn er gezien hun bevindelijkheid niet zeker van of ze wel ‘van Christus’ zijn, laat staan dat de gehele gemeenschap ‘van Christus’ is.

Dit is ook de reden waarom ik een voorkeur heb voor de naam gemeente. Niet iedereen die in de kerk zit is ‘Van Christus’.

Christelijke Gereformeerde Gemeenten klikt goed.  :)

Nederlands Gereformeerde Gemeenten en Gereformeerde Gemeenten vrijgemaakt ook. :+
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #24 Gepost op: maart 15, 2004, 07:49:34 pm »
Kleine aanvulling op arendpleysier:

kerk < Gr. kyriakê "heer-lijk" < kyrios "heer"
(church (En.), Kirche (Du.), kyrka (Sca.), kirk (Schots))
gemeente < Ger. gemeen "samen"

De oude christelijke kerk gebruikte de naam ekklesia, eventueel aangevuld met het bijv.nw. kyraikê als aanduiding voor "de gemeente van de Heer". Dit werd gebruikt zowel voor het geheel van de gelovigen (het Lichaam van Christus) als voor het deel daarvan dat daadwerkelijk bijeenkwam in een bepaalde plaats.

église (Fr.), iglesia (Sp.), etc. < Gr. ek-klêsia "bijeenkomst,
, volksvergadering" < klê- vorm van kaleô "roepen"

Dit woord ekklêsia wordt in het NT gebruikt voor "kerk". De King James vertaling uit de 17e eeuw vertaalt dit vrolijk met "church", niet met "congregation". De Statenvertaling koos "gemeente".

Het is interessant dat het NT Grieks een ander woord heeft voor bijeenkomst, namelijk

synagoge < Gr. syn-agôgê < agô "leiden" + syn "samen"

Deze term wordt vrijwel uitsluitend gebruikt voor de Joodse synagoge. Zie echter Jac. 2,2. Gaat het hier om een bijeenkomst van christenen of van Joden?

Het onderscheid tussen ekklesia en synagoge wijst erop, dat in de NT tijd al verschil gemaakt werd tussen de traditionele Joodse bijeenkomsten van de OT gemeente en de eigen christelijke samenkomsten.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

just_rolo

• you can't see Him, but you can
    • Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #25 Gepost op: maart 22, 2004, 11:37:54 pm »
Verschil tussen gemeente en kerk?

Denk aan het verschil tussen gemeentelid en kerkganger!

Een gemeente dat zijn de mensen! De leden maken een gemeente niet een gebouw of zo!

Een kerk is zonder een gemeente inhoudloos...!!!

Hopelijk snappen jullie dit verschil, en hopelijk proberen jullie allemaal gemeenteleden te zijn i.p.v. kerkganger!

Groeten, Rolf
EVEN WHEN YOU CAN'T SEE HIM...HE IS THERE

Doarsie

• Wijze uit &#039;t oosten
    • Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #26 Gepost op: maart 23, 2004, 11:08:12 am »
quote:
op 22 Mar 2004 23:37:54 schreef just_rolo:
Hopelijk snappen jullie dit verschil, en hopelijk proberen jullie allemaal gemeenteleden te zijn i.p.v. kerkganger!

Groeten, Rolf

Niet i.p.v. maar tegelijkertijd. Een gemeente met een lege kerk is zo....leeg.

just_rolo

• you can't see Him, but you can
    • Bekijk profiel
Verschil kerk - gemeente
« Reactie #27 Gepost op: maart 27, 2004, 10:18:17 pm »
quote:
op 23 Mar 2004 11:08:12 schreef Doarseveld:
[...]

Niet i.p.v. maar tegelijkertijd. Een gemeente met een lege kerk is zo....leeg.

Je zal waarschijnlijk bedoelen een kerk zonder gemeente is zo leeg!
EVEN WHEN YOU CAN'T SEE HIM...HE IS THERE