quote:
op 26 Mar 2004 14:45:26 schreef Marloes:Deze gemeente vraagt bij een inkomen van 22.708 euro/jaar een bijdrage van 440 euro/jaar, ofwel bijna 2% VVB. Hogere inkomens worden in de tabel niet genoemd; voor ons voorbeeldgezinnetje zou dit percentage neerkomen op 38 euro per maand.
Hier wordt ongeveer 2,5% gerekend (vh netto-inkomen), bij het voorbeeldgezin dus 47,50 euro per maand.
Deze gemeente rekent 3% van het bruto salaris, ofwel per jaar netto 972 euro en per maand netto 81 euro.
Lijkt me (vanwege de grote landelijke verschillen) een natte-duim-beleid.. Iemand met een andere indruk?
Ik ken een gemeente waar de gevraagde VVB voor een inkomen van 22700 een bijdrage aan VVB vraagt van ong. 72 euro per maand. Dat komt dus aardig in de buurt van het hoogste percentage dat in deze 3 voorbeelden wordt genoemd.
Wel vraag ik mij of in hoeverre dit soort hoge normbedragen echt gehaald worden. In een vorige gemeente hadden we ook vrij hoge normbedragen. waarbij ik de indruk had dat verreweg de meesten daar ruim onder de norm bleven. Maar uit angst voor minder VVB inkomsten wilde men de VVB tabel niet 'realistischer' maken.
In een andere bijdrage in deze reeks wordt gepleit voor een landelijke bijdrage om daarmee verschillen tussen arme en rijke gemeenten, tussen langer bestaande gemeenten met vrij lage lasten en andere dure opbouwgemeenten evenwichtiger te kunnen verdelen.
Op zich een sympathieke gedachte. Zo krijgt het kerkverband dat zeker in de GKV zo belangrijk is, nog een betere invulling.
Maar wel vraag ik me af of het praktisch realiseerbaar is. Misschien is het dan beter om een soort solidariteitsheffing extra te vragen, daaruit een fonds te vormen en daar waar nodig is, geld uit te halen. Eigenlijk een verbreding van wat we nu hulpbehoevende kerken noemen.
Goede ideeen moeten wel uitvoerbaar zijn, anders zoeken naar wat optimaal mogelijk is.