Omdat ik 'm zo goed vond wil ik hier toch nog even iets schrijven over
One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975). Gek genoeg had ik deze film nog nooit gezien, hoewel ik al jaren weet dat-ie hoog staat aangeschreven.
Het verhaal speelt zich af in een psychiatrische inrichting, waarin Randle McMurphy (Jack Nicholson) wordt opgenomen ter observatie. Hoewel Randle een gewelddadig verleden heeft, vermoeden de artsen dat hij niet gek is, maar de boel in de maling neemt omdat hij werkschuw is.
In de inrichting, met tal van excentrieke personages (gekken dus), ontpopt protagonist Randle zich als leider van de gang, die rebelleert tegen nurse Ratched en haar regime. Jack Nicholson is fantastisch op dreef als McMurphy, ik heb echt zitten genieten van zijn spel. De grijns van die man is geweldig. Het verbaast me niet dat hij voor deze rol een Oscar heeft gekregen. Mijn sympathie voor Randle heeft er natuurlijk ook mee te maken dat ik houd van rebellen. Sympathieke rebellen dan, van assholes moet ik niks hebben.
Het einde van de film snapte ik eerst niet, maar dat komt omdat ik kleine stukjes heb gemist. De uitleg van Alfredt was zeer verhelderend. Op internet las ik dat 'One' in de filmtitel niet op McMurphy slaat, maar de enige persoon die aan de inrichting weet te ontsnappen... the Chief.
Kortom, fabuleus mooi filmpje dat ik ongetwijfeld nog eens ga zien.

ff kijken of ik nog wat anders te melden heb... Hmm, ik zou nog wat kunnen vertellen over Pleuntje en de Italiaanse, maar... nee, toch maar niet. Laat ik het erop houden dat onze verstandhouding best goed is.