Auteur Topic: Houdt God van alle mensen?  (gelezen 9808 keer)

Rianne

• Bekijk profiel
Houdt God van alle mensen?
« Gepost op: maart 29, 2004, 02:48:22 pm »
De vraag staat al in de topic: Houdt God van alle mensen?

Staat dit los van de Uitverkiezing??  :?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 29, 2004, 02:52:18 pm »
Houdt een Vader van zijn kinderen?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 29, 2004, 03:21:28 pm »
antwoord: ja.

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 29, 2004, 03:22:39 pm »
Waarom gaan er kinderen van God naar de hel?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 29, 2004, 03:23:16 pm »
God houdt wel van alle mensen, maar alle mensen houden niet van God. Omdat hij van alle mensen houdt, houdt hij de aarde in stand.

DD: Kinderen van God gaan niet naar de hel. Alleen mensen die geen kind van God willen zijn.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 29, 2004, 03:25:22 pm »

quote:

op 29 Mar 2004 15:22:39 schreef DetectedDestiny:
Waarom gaan er kinderen van God naar de hel?
Misschien zit er wel niemand in de hel. Heb jij een kijkje kunnen nemen? Ik niet.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 29, 2004, 03:30:19 pm »
De hel is vooralsnog leeg. Dus dat klopt wel. Maar de vraag is of Gods kinderen naar de hel kunnen gaan. En of God dan wel van alle mensen houdt.

Houden van is tweerichtingsverkeer. Ik geloof en belijd dat God van alle mensen houdt, ze zijn onderdeel van zijn schepping en in die zin ook zijn kinderen. Ik geloof en belijd ook dat niet alle mensen van God houden. Het zijn ontaarde kinderen, die niets van God willen weten. Volgens de Bijbel worden dat soort mensen op de Jongste Dag niet behouden.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 29, 2004, 03:33:08 pm »
Precies. Waarom zijn we kinderen van God? Door Jezus, dankzij wat Hij deed mogen we weer kinderen van God zijn.

Als je Jezus offer ontkent ben je Gods kind niet.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 29, 2004, 03:56:48 pm »
Precies, je moet het schepsel-zijn niet verwarren met het kind-zijn
Joh 1:12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.

Je moet dus opnieuw geboren worden, uit de Geest om Zijn Kind te zijn. Zonder dat feit kun je het Koninkrijk niet zien.

De hel, d.i. gehenna, is nu nog leeg. Als eersten komen de valse profeet en de antichrist er in, volgens de Openb. pas na het oordeel komen er menselijke schepsels terecht. De doden zijn nu in het dodenrijk = sheol = hades
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 29, 2004, 03:58:58 pm »

quote:

op 29 Mar 2004 15:56:48 schreef Priscilla en Aquila:
De hel, d.i. gehenna, is nu nog leeg. Als eersten komen de valse profeet en de antichrist er in, volgens de Openb. pas na het oordeel komen er menselijke schepsels terecht. De doden zijn nu in het dodenrijk = sheol = hades
Is de hemel ook nog leeg?
Bombus terrestris Reginae

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 29, 2004, 04:12:03 pm »
Ik heb geen kijkje in de hel kunnen nemen Lonneke, maar ik heb het boek gelezen. En daar staat in dat het een waar getuigenis is, dus waarom zou ik dan nog willen kijken?

Als alleen gelovigen kinderen van God zijn (wat ik uit verscheidene reacties opmaak) dan is de vraag van de OP niet beantwoord. Houdt God van alle mensen, of alleen van zijn kinderen (gelovigen)?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 29, 2004, 04:49:58 pm »
Ja, God houdt van al zijn kinderen. Zijn liefde neemt niet af dat hij de mens de vrije keuze laat om tot eigen verdoemenis te komen. Als mensen dat willen is het hun eigen vrijheid. En wij genieten allemaal in de hemel :X

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 29, 2004, 04:51:15 pm »

quote:

op 29 Mar 2004 16:12:03 schreef DetectedDestiny:
Houdt God van alle mensen, of alleen van zijn kinderen (gelovigen)?
God houdt van alle mensen en wel zoveel dat ze zijn kinderen mogen zijn. Zij die dat niet willen en God verwerpen krijgen uiteindelijk hun zin. Maar niet nadat ze nog ruim de tijd hebben gehad om van hun dwaling af te zien. De hel is voor mij vooral een plaats waar God NIET is. Dat is de essentie van het lijden. Zonder God zijn. Mensen die beweren dat God niet meer op deze aarde is, hebben van Hem nog niets begrepen. edit: Lonneke, precies!

De 2e vraag over voorzienigheid is een vraag die wij mensen nooit volledig kunnen beantwoorden. Daar zijn we te gering in kennis voor. Je kunt God hierin niet simpel langs een maatstaf leggen of zo. Het belangrijkste is dat het allemaal in Gods hand is. Ik vertrouw erop dat het dan goed is gezien wat deze God verder voor ons gedaan heeft.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 29, 2004, 04:51:29 pm »
... God, die niet wil dat iemand verloren gaat...

...levende God, die een Heiland is voor alle mensen, speciaal voor de gelovigen ...

.. want God had de wereld zo lief ...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 29, 2004, 05:02:16 pm »

quote:

op 29 Mar 2004 15:58:58 schreef Bumblebee:
[...]

De hemel is ook nog leeg idd. De Dag des Oordeels is immers nog niet geweest.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 29, 2004, 05:02:58 pm »
Volgens mij gaan de mensen dan naar de nieuwe aarde ipv naar de hemel, maar goed.

Dat is een andere discussie.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 29, 2004, 05:15:01 pm »

quote:

[...]

Er zijn in ieder geval een heleboel engelen... :)
Paulus noemt het zo: Ik verlang om heen te gaan en met Christus te zijn, want dat is verreweg het beste...
Jezus is daar in ieder geval.... Dus is het goed....

Het vaderhuis daar zijn vele woningen... Jezus is daar nu om ons plaats te bereiden...
Als hij daarmee klaar is, ons plaats heeft bereid, zal Hij terugkomen om ons te halen:
Opdat ook gij zijn moogt waar Ik ben. Johannes 14.

Dat Vaderhuis is nu nog leeg......alleen God zelf, de Vader en de Zoon wonen daar... Straks mogen wij daar ook wonen...

Het dodenrijk heeft twee gedeelten: waar de gelovcigen naar toe gaan na hun sterven heet het paradijs.
Er zijn verschillende hemelen, Paulus is opgetrokken geweest tot in de derde hemel en heeft daar onuitsprekelijke dingen gezien...dat wordt het Paradijs genoemd...
2 Kor.12
dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel. 3 En ik weet van die persoon – of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – 4 dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

MeneerB

• Uw dokter, voor al uw religieu
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 29, 2004, 05:36:17 pm »
Als God van alle mensen houdt....houdt hij ook van Marc Dutroux, Joseph Stalin en Adolf Hitler.

Zo'n God zou niet mijn god zijn! Sterker nog: een God die van deze figuren houdt, daar zou ik niet van willen houden!
Groeten,

MeneerB

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 29, 2004, 05:50:36 pm »

quote:

[...]

Volgens mij niet.

Lukas 23:43
  En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.

Openbaring 6:9-10
9  En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen dergenen, die gedood waren om het Woord Gods, en om de getuigenis, die zij hadden.
10  En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?

Lukas 16:22-23 & 27-28

22  En het geschiedde, dat de bedelaar stierf, en van de engelen gedragen werd in den schoot van Abraham.
23  En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.
….

27  En hij zeide: Ik bid u dan, vader, dat gij hem zendt tot mijns vaders huis;
28  Want ik heb vijf broeders; dat hij hun dit betuige, opdat ook zij niet komen in deze plaats der pijniging.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 29, 2004, 06:49:53 pm »

quote:

op 29 Mar 2004 17:36:17 schreef MeneerB:
Als God van alle mensen houdt....houdt hij ook van Marc Dutroux, Joseph Stalin en Adolf Hitler.
Zo'n God zou niet mijn god zijn! Sterker nog: een God die van deze figuren houdt, daar zou ik niet van willen houden!
Denk je werkelijk dat je in de ogen van God zoveel beter bent dan deze mensen? Dan heb je nog niet begrepen hoe erg de "kleinste" zonde voor God is. En jij doet die dagelijks. Ik ook. Daarvoor heeft God in zijn liefde voor ons (en ook voor al die stalins en dutrouxs) Zijn Zoon gegeven. Het is aan ons wat we daarmee doen. Niet aan God. Je kunt God uiteindelijk niet aanspreken op de persoonlijke keuzes van een mens. Die vrijheid heeft hij ons gegeven. Wij (ook adolf, joseph en marc) maken uiteindelijk de keuze. Je kunt stoppen met van mensen te houden. Maar dat zou tegen Gods woord ingaan dat ons leert zelfs onze vijand lief te hebben. (wie zei dat het makkelijk was om christen te zijn? ;) )

Gaan deze "slechte mensen" dan naar de hel? Dat weet ik niet. Ik weet niet hoe hun persoonlijke relatie met God was. Zo ze die al hadden. Uit hun daden concludeer ik dat ze God niet erkenden maar ik weet het gewoon niet.

In de bijbel lees je een voorbeeld van koning Saul. God verleende hem de eer zijn gezalfde (zijn gezagsvertegenwoordiger) te worden en de 1e koning van Israel te zijn. Al gauw gaat Saul zijn eigen weg en naarmate zijn leven vordert verlaat hij God steeds meer. Vlak voor zijn dood raadpleegt hij zelfs liever een occult medium dan God of zijn profeet. Het loopt slecht met Hem af. Zijn opvolger David maakt ook wel fouten maar blijft zich richten op God.

Nathassssja

• Hij is Koning!
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 29, 2004, 07:13:01 pm »
Ik geloof dat als je een kind van God bent en in Jezus sterft dat je dan gelijk bij Jezus in de hemel komt. Alleen nog zonder nieuw lichaam, dit gebeurt denk ik pas (een nieuwe lichaam krijgen) als Jezus terugkomt om de gemeente op te nemen.
Degenen die in Christus gestorven zijn worden opgewekt en de levenden gaan Hem op de wolken tegemoet. Maar als je sterft gaat je ziel/geest al naar Jezus in de hemel. Dus het is wel degelijk zo dat er al een heleboel mensen in de hemel zijn.
Ook Elia werd opgenomen en Henoch.
Blijf in Mij gelijk Ik in u en ik zal u geven de wensen van uw hart.

MeneerB

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 29, 2004, 07:56:01 pm »

quote:

Denk je werkelijk dat je in de ogen van God zoveel beter bent dan deze mensen?

Ik acht mijzelf inderdaad beter dan Dutroux, Hitler en Stalin.
IK heb geen kinderen verkracht en vermoord, geen 6 miljoen joden vergast, geen miljoenen mensen de Goelag in gestuurd.

Als er een oordelende God is, dan wil ik wel dat hij dat onderscheid maakt ja.

quote:

Dan heb je nog niet begrepen hoe erg de "kleinste" zonde voor God is. En jij doet die dagelijks. Ik ook.

Ik weet niet welke zondes jij allemaal begaat hoor....en omgekeerd weet jij niet welke zondes ik bega.
Misschien leidt ik wel een heel zondeloos leven???
Ik acht mijzelf niet perfect, maar wel vrij van zonden - hooguit een vloek af en toe. maar dat is wel een stuk minder erg dan kinderen verkrachten of joden vergassen.

Noot: ik geloof niet in dogma' als erfzonde en zo. Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen daden, niet voor die van mijn voorouders. Dus als je het daar op wilt gooien, weet dan dat ik daar niet in geloof.

quote:

Daarvoor heeft God in zijn liefde voor ons (en ook voor al die stalins en dutrouxs) Zijn Zoon gegeven.

Stalin en dutroux verdienen geen liefde, en al helemaal geen zoon van God. Daar hebben ze TE erge dingen voor gedaan.

quote:

Het is aan ons wat we daarmee doen. Niet aan God. Je kunt God uiteindelijk niet aanspreken op de persoonlijke keuzes van een mens.

Nee, maar ik kan Hem WEL aanspreken op het feit dat hij Zijn liefde aan die figuren schenkt!
Natuurlijk zijn Dutroux, hitler & Stalin verantwoordelijk voor wat ze zelf doen....
maar God is ook verantwoordelijk voor Zijn eigen Liefde. En als Hij Zijn liefde aan hen wilt geven, vind ik Hem een onverantwoordelijke God.

quote:

Gaan deze "slechte mensen" dan naar de hel? Dat weet ik niet. Ik weet niet hoe hun persoonlijke relatie met God was. Zo ze die al hadden. Uit hun daden concludeer ik dat ze God niet erkenden maar ik weet het gewoon niet.

Zo er een rechtvaardige God is, zal Hij hen straffen voor hun daden. Ben je het niet met me eens dat het moeilijk te verkroppen is dat Hitler & Stalin zich nooit op aarde hebben hoeven te verantwoorden? (Dutroux staat tenminste voor de rechter!)

quote:

In de bijbel lees je een voorbeeld van koning Saul. God verleende hem de eer zijn gezalfde (zijn gezagsvertegenwoordiger) te worden en de 1e koning van Israel te zijn. Al gauw gaat Saul zijn eigen weg en naarmate zijn leven vordert verlaat hij God steeds meer. Vlak voor zijn dood raadpleegt hij zelfs liever een occult medium dan God of zijn profeet. Het loopt slecht met Hem af. Zijn opvolger David maakt ook wel fouten maar blijft zich richten op God.

Ja, ho eens even. Met  Saul loopt het slecht af, okee. maar Ome Joseph (Stalin) kon tot zeer hoge leeftijd de dictator uithangen en miljoenen mensen het leven zuur maken. HIJ heeft zich nooitm op aarde hoeven te verantwoorden. Dat is toch onrechtvaardig?
En je gaat me ECHT NIET vertellen dat Saul een ergeren koning was dan dat Stalin dictator was....  :(
Groeten,

MeneerB

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 29, 2004, 08:50:52 pm »

quote:

op 29 Mar 2004 19:56:01 schreef MeneerB:
Ik weet niet welke zondes jij allemaal begaat hoor....en omgekeerd weet jij niet welke zondes ik bega.
Ik acht mijzelf niet perfect, maar wel vrij van zonden - hooguit een vloek af en toe. maar dat is wel een stuk minder erg dan kinderen verkrachten of joden vergassen.

Noot: ik geloof niet in dogma' als erfzonde en zo. Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen daden, niet voor die van mijn voorouders. Dus als je het daar op wilt gooien, weet dan dat ik daar niet in geloof.

Nee, ik denk niet dat dit bedoeld wordt. Ik denk ook dat jullie allebei een andere definitie van 'zonde' hebben.
Christenen bedoelen met zonden niet alleen verkeerde daden, maar ook verkeerde gevoelens en gedachten.

Stel dat je een karretje achter je aan zou trekken met daarop een TV-scherm waarop alles wordt afgebeeld voor de hele wereld wat je zou denken en voelen, maar niet laat merken. Over jezelf, over andere mensen, over alles. Je zou niets verborgen kunnen houden voor de buitenwereld...

Zou je je voor zulke gedachtes schamen? En dan bedoel ik echt alles, lelijke dingen die je over je partner denkt, echt over alles. Je eerste reactie is waarschijnlijk "nee". Maar dan raad ik je aan om eens na te gaan of je echt eerlijk bent geweest tegenover jezelf...

dat is nou je zondig voelen.

/edit: Er bestaat een fundamenteel verschil tussen iemands daden en iemand als persoon. Ik kan iemand als persoon liefhebben, maar zijn daden volledig afkeuren.
Er zegt hier niemand dat God de daden van Stalin etc. goedkeurt (daar worden ze heus op afgerekend, don't worry). Heel veel mensen kunnen geen onderscheid maken tussen de persoon en het gedrag van die persoon, terwijl dat een fundamenteel verschil is.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 29, 2004, 08:58:49 pm »

quote:

[...]

:(
1 Johannes 1:10  Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 29, 2004, 09:03:40 pm »
GOD houd van alle mensen.
Jezus Christus GOD's zoon, is niet gekomen voor een selectief groepje mensen.
Nee,hij kwam naar de wereld zodat ALLE mensen behouden kunnen worden.
Joh.3:16;
Want also lief heeft GOD de wereld gehad,dat hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft,opdat een ieder die in HEM GELOOFD ,niet verloren ga,maar eeuwig leven hebbe.
Alleen door JEZUS

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 29, 2004, 09:04:01 pm »

quote:

IK heb geen kinderen verkracht en vermoord, geen 6 miljoen joden vergast, geen miljoenen mensen de Goelag in gestuurd.Als er een oordelende God is, dan wil ik wel dat hij dat onderscheid maakt ja.Ik weet niet welke zondes jij allemaal begaat hoor....en omgekeerd weet jij niet welke zondes ik bega.
Misschien leidt ik wel een heel zondeloos leven???Ik acht mijzelf niet perfect, maar wel vrij van zonden - hooguit een vloek af en toe. maar dat is wel een stuk minder erg dan kinderen verkrachten of joden vergassen.
Het maakt voor God niet uit of je 5 cent aan de kassa verzwijgt of dat je 5 miljoen fraudeert. Of je iemand kwaad toespreekt of hem daadwerkelijk dood. Of je te hard over de snelweg rijdt of dat je met je tank over mensen rijdt en ze beschiet. Of je over een vrouw fantasseert of dat je haar werkelijk neemt/verkracht. Lees de bergrede in matheus daar nog maar eens over. Je bent voor God niet beter dan anderen. En een zondeloos leven? Dan weet je echt niet wat zonden zijn. Hopelijk heb ik het nu iets duidelijker gemaakt.

quote:

Niet nodig. We maken er zelf al een zooitje van.

quote:

Stalin en dutroux verdienen geen liefde, en al helemaal geen zoon van God. Daar hebben ze TE erge dingen voor gedaan.
Niemand verdient die liefde. Des te groter Gods wonder van genade dat hij het toch geeft. Daar past alleen een verwonderd dank-u-wel van ons tegenover.

quote:

Nee, maar ik kan Hem WEL aanspreken op het feit dat hij Zijn liefde aan die figuren schenkt!Natuurlijk zijn Dutroux, hitler & Stalin verantwoordelijk voor wat ze zelf doen.... maar God is ook verantwoordelijk voor Zijn eigen Liefde. En als Hij Zijn liefde aan hen wilt geven, vind ik Hem een onverantwoordelijke God.
Als dat aanspreken van God geen danken is...zwijg dan maar liever. God gebiedt ons onze vijanden lief te hebben en voor hen te bidden. Ze behoren ook tot "de naaste". Zeker als je als christen dicht bij hen zou kunnen komen. Vroeger dacht ik wel eens als ik een band met Hitler zou hebben gehad hoe ik hem dan zou vermoord hebben. Nu denk ik dat ik het gesprek met hem zou hebben gezocht. Je liefdeloosheid valt me tegen....

quote:

Zo er een rechtvaardige God is, zal Hij hen straffen voor hun daden.
Absoluut!

quote:

Ben je het niet met me eens dat het moeilijk te verkroppen is dat Hitler & Stalin zich nooit op aarde hebben hoeven te verantwoorden? (Dutroux staat tenminste voor de rechter!)
Het is vele malen erger de toorn van God te moeten ondergaan dan die van mensen. Trouwens, wat zou jij liever hebben? Dat Dutroux een zware straf krijgt opgelegd en die vervolgens zonder berouw ondergaat met alle ongemakken? OF dat hij zich bekeerd (al dan niet in de gevangenis) en zich realiseert hoe ontzettend fout hij is geweest, wetende dat hij nooit meer goed kan maken wat hij heeft gedaan. Een plagend geweten dat hem vertelt dat hij alleen nog maar door Jezus gered kan worden?

quote:

Ja, ho eens even. Met  Saul loopt het slecht af, okee. maar Ome Joseph (Stalin) kon tot zeer hoge leeftijd de dictator uithangen en miljoenen mensen het leven zuur maken. HIJ heeft zich nooitm op aarde hoeven te verantwoorden. Dat is toch onrechtvaardig?En je gaat me ECHT NIET vertellen dat Saul een ergeren koning was dan dat Stalin dictator was....  :(
Maar zie je de paralellen dan niet? Stalin en Hitler waren bezeten door angst van oppositie en anderen die zijn macht konden aantasten. Saul volgde om die reden David en slingerde ook naar zijn zoon Jonathan een speer. Stalin en hitler dreven beiden op de rand van krankzinnigheid en gingen daar soms overheen. Saul kon tijdelijk alleen maar functioneren als David hem met muziek kalmeerde. Allen zochten het buiten God en het ging van kwaad tot erger met ze.
Wat dat verantwoorden betreft....Ik vind het alleen jammer dat ze zich (voor zover ik weet) niet bekeerd hebben want hun lot is bij God vele malen erger dan een aardse rechter hen ooit had kunnen toekennen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 29, 2004, 09:08:52 pm »

quote:

op 29 Mar 2004 21:04:01 schreef Zijnkind:
Het maakt voor God niet uit of je 5 cent aan de kassa verzwijgt of dat je 5 miljoen fraudeert. Of je iemand kwaad toespreekt of hem daadwerkelijk dood. Of je te hard over de snelweg rijdt of dat je met je tank over mensen rijdt en ze beschiet. Of je over een vrouw fantasseert of dat je haar werkelijk neemt/verkracht. Lees de bergrede in matheus daar nog maar eens over. Je bent voor God niet beter dan anderen. En een zondeloos leven? Dan weet je echt niet wat zonden zijn.

Helemaal mee eens, ZijnKind! Het is denk ik zelfs nog sterker:

Als je (als in: men) de opvoeding, de psychische verkniptheid, de intelligentie (of het gebrek daaraan), het karakter, de pervetering en de rest van de bagage van Hitler, Stalin of Dutroux had gehad, had je het dan beter gedaan? In hoeverre is onze betrekkelijke "zondeloosheid" het gevolg van het feit dat wij er alleen maar op achteruit kunnen gaan als we zondigen, in plaats van onze eigen verdienste?

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 29, 2004, 09:13:17 pm »
Rom.3:1o
NIEMAND is rechtvaardig,ook niet EEN.(ps.143:2)

Rom.5:19
Want gelijk door de ongehoorzaamheid van 1-mens zeer velen zondaren geworden zijn(erfzonde),zo zullen ook door de gehoorzaamheid van 1-zeer velen rechtvaardig worden(CHRISTUS)
Alleen door JEZUS

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 29, 2004, 09:20:18 pm »
"De hel: een plaats van verschrikking en pijn
Ook de hel is een reële, werkelijke plaats. Matthéüs 25 : 41 laat zien dat ook de hel geschapen is: “Dan zal Hij zeggen ook tot hen, die ter linkerhand zijn; Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, dat de duivel en zijn engelen bereid is.” We lezen hier over het oordeel van de volken, we lezen hier dat mensen in het vuur geworpen worden, maar dat dit oorspronkelijk in de eerste plaats bereid is voor de duivel en zijn engelen.

Wat weten we van de hel? Het is een verschrikkelijke plaats! De hel is een plaats van eeuwige pijn (Matth. 25 : 46, Lukas 16 : 23). De hel wordt niet verzadigd, staat er in Spreuken 27 : 20. De hel is een plaats van vuur, waar wening (gehuil) en tandengeknars zal zijn (Matth. 13 : 42). Markus 9 : 47b – 48 zeggen: “…in het helse vuur geworpen te worden; waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.” Openbaring 20 : 14 laat zien dat “de dood en de hel werden geworpen in de poel des vuurs; dit is de tweede dood.” Waarvan vers 10b zegt: “en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.” De hel, zoals die nu is, zal uiteindelijk dus in de poel des vuurs geworpen worden. De poel des vuurs zou dus ook een ‘uiteindelijke hel’ genoemd kunnen worden!

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 29, 2004, 09:22:21 pm »
"De hel: een echt bestaande plaats
Waar is de hel? Wanneer we verschillende passages in Gods Woord gaan bekijken, dan wordt er altijd gesproken over het feit dat de hel beneden is. Spreuken 15 : 24 zegt: “De weg des levens is voor de verstandige naar boven; opdat hij afwijke van de hel, beneden.” Tegen de duivel wordt in Jesaja 14 : 15 gezegd: “Ja, in de hel zult gij neergestoten worden, aan de zijden van de kuil.” Numeri 16 : 30 zegt bijvoorbeeld: “Maar indien de Heere wat nieuws zal scheppen, en het aardrijk zijn mond zal opendoen, en verslinden hen met alles wat het hunne is, en zij levend ter helle zullen neervaren, alsdan zult gij bekennen, dat deze mannen de Heere getergd hebben.” Niet opvaren, maar neervaren, beneden, zegt Gods Woord. De hel is beneden. Zo zijn er nog wel meerdere teksten in Gods Woord te vinden die dit laten zien (Deut. 32 : 22, Amos 9 : 2). In de laatste tekst zagen we echter dat de mensen ter helle zouden neervaren, nadat het aardrijk zijn mond zou hebben opengedaan. De hel bevindt zich (nu) dus in de aarde!

Dan gaan we begrijpen dat we in Openbaring het beest uit de aarde zien opkomen (Openb. 13). In Jesaja lazen we daarnet van de satan die neergestoten was in de hel, aan de zijden van de kuil. Dan gaan we begrijpen dat we in Openbaring 9 : 1 – 3, wanneer we lezen over de afgrond, te maken hebben met een afgrond in de aarde! De ster viel op de aarde en opende de afgrond, staat er in vers 1 en 2a. We lezen dat er rook uitkomt, “als rook van een grote oven”. We lezen dat de wezens (‘sprinkhanen’) een koning over zich hebben (Openb. 9 : 11), en die koning is “de engel van de afgrond”. De King James 1611 spreekt over de “bodemloze put”. Is dit in tegenspraak met onze Statenvertaling? Nee! Wanneer we de toelichting in de kanttekeningen bij de Statenvertaling opzoeken, met betrekking tot de afgrond, dan leggen de Statenvertalers hetzelfde uit: “D.i. een diepte zonder grond” (bij Luk. 8 : 31). Hoe kan die afgrond, die bodemloze put zich in de aarde bevinden? De aarde is toch rond, en niet zonder bodem? Het geheim zit in Jesaja 14 : 15: “Ja, in de hel zult gij neergestoten worden, aan de zijden van de kuil.” De kuil, de afgrond heeft geen bodem, maar wel zijden. Wanneer we nu naar het hart, naar de kern van de aarde gaan kijken, dan zien we dat deze inderdaad alleen maar zijden heeft.

Zulke plaatjes kunt u in alle boeken over geologie terugvinden. Wanneer we aan één zijde van de kern beginnen en naar binnen toe gaan, door het midden heen gaan, komen we vanzelf weer aan een andere zijde uit. Zo kunt u op willekeurige plaatsen beginnen, en u komt alleen maar aan zijden uit. Deze put, deze afgrond heeft geen bodem! Ziet u hoe nauwkeurig onze Bijbel is! De hel bevindt zich in het hart van de aarde, en is een vurige oven, en is een bodemloze put met zijden!

Het hart der aarde
Er is nog iets met betrekking tot de ‘hel’. Laten we Lukas 16 : 19 – 31 lezen. Heel duidelijk blijkt uit dit gedeelte dat er eigenlijk twee afdelingen zijn. De ene afdeling heet ‘HEL’, de andere ‘ABRAHAMS SCHOOT’. Deze passage speelt vóór het lijden en sterven van de Heere Jezus, en is dus eigenlijk in de Oudtestamentische situatie. In het Oude Testament is er maar één woord voor ‘hel’: het Hebreeuwse Sheol. De ene keer wordt dit vertaald met graf, de andere keer met hel. We zien echter dat zowel Oudtestamentische heiligen als ongelovigen naar het Sheol gaan! (Jakob in Gen. 42 : 38 en 44 : 31; mensen die de Heere getergd hebben in Num. 16 : 30, 33; Job in Job 17 : 13 en goddelozen in Job 21 : 7 – 13). Hoe kan dat? De verklaring vinden we in Lukas 16 : 19 – 31! Het Sheol, het hart van de aarde (Spr. 30 : 16), bestaat uit twee delen. Aan de ene kant de hel, waar pijniging is, door een kloof gescheiden van Abrahams schoot, waar rust is (was).

Jezus Christus daalde af in het hart der aarde
Wanneer we dan naar het lijden, sterven en de opstanding van Jezus Christus gaan kijken, gaan we de reis begrijpen die de Heere Jezus gemaakt heeft! In Matthéüs 12 : 40 staat: “Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten was in de buik van de walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde.” Nu zult u zeggen: “Ja, de Heere Jezus is in het graf geweest!” Maar een graf is niet in het hart der aarde! Laten we daarom naar Handelingen 2 : 27 gaan, waar staat: “Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten, noch zult Uw Heilige overgeven, om verderving te zien.” In vers 31 staat vervolgens: “Zo heeft hij [David, zie vers 29], dit voorziende, gesproken van de opstanding van Christus, dat Zijn ziel niet is verlaten in de hel, noch Zijn vlees verderving heeft gezien.” Met andere woorden: terwijl de Heere Jezus aan het kruis riep: “Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest” (Luk. 23 : 46), terwijl Zijn lichaam in het graf werd gelegd (Luk. 23 : 49 – 56), is Zijn ziel afgedaald ter helle! Jezus Christus is in het hart van de aarde, in de hel en in Abrahams schoot, geweest!

Maar waarom ging Jezus Christus naar de hel? Jezus Christus Zelf was zonder zonden, maar Hij is voor ons door de Vader tot zonde gemaakt (2 Kor. 5 : 21). Dat ging zelfs zover dat Jezus Christus voor ons aan het kruishout van Golgotha tot een vloek werd (Gal. 3 : 13). Jezus Christus droeg onze zonden in Zijn lichaam (1 Petr. 2 : 24)! Maar over het moment dat Hij terugkomt, lezen we met Hebreeën 9 : 28: “Alzo ook Christus, eenmaal geofferd zijnde, om veler zonden weg te nemen, zal ten andere male zonder zonde gezien worden door hen, die Hem verwachten tot zaligheid.” Met andere woorden: Jezus Christus heeft de zonden van ons van Zich afgelegd. Heeft Hij onze zonden aan de voeten van de Vader in de hemel gebracht? Nee! In Openbaring 21 : 27 lezen we bijvoorbeeld: “En in haar [het Nieuwe Jeruzalem] zal niet inkomen iets, dat verontreinigt, en gruwelijkheid doet, en leugen spreekt, maar die geschreven zijn in het boek des levens des Lams.” Bij God kan ongerechtigheid niet bestaan. Er is niet voor niets in Handelingen opgenomen dat Jezus Christus in de hel is geweest. Jezus Christus heeft onze zonden gebracht naar de plaats waar zij behoren! Hijzelf, Zijn ziel, is in de hel niet verlaten, Zijn lichaam heeft geen verderving (ontbinding in het graf) gezien! Jezus Christus is opgestaan uit de dood! Hij heeft onze zonden weggedragen!

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 29, 2004, 09:23:38 pm »
check verder deze website maar uit. Bevat sowieso goede bijbelstudies

http://home.hetnet.nl/~arjan26/studies/nieuw/HemelEnHel.htm

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 29, 2004, 09:36:18 pm »
Best Kind :9

Ik weet niet of ik het helemaal met je opmerking eens ben.

Natuurlijk zonde is zonde. Zonde is je doel missen, niet gehoorzamen en dat kan door 5 cent te verzwijgen of door 5 miljoen te verduisteren.

Alleen het lijkt me dat God zeer toornig is als een van zijn schepsels de dood van zovelen op zijn geweten heeft.  Want b.v Hitlers daden hadden wel heel wat tot gevolg. Ik denk dat God hem dit hoog aanrekent.

Ik weet ook niet of God op zo'n moment nog van iemand houdt.

Maar die tegen Mij zondigt, doet zijn ziel geweld aan; allen die Mij haten, hebben de dood lief Spreuken 8:36

Dit gaat over de zonde tegen de HG. Geeft toch aan dat die toch wel een tikkie erger is dan andere zonden.

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 29, 2004, 10:36:01 pm »

quote:

op 29 Mar 2004 15:33:08 schreef Marnix:
Precies. Waarom zijn we kinderen van God? Door Jezus, dankzij wat Hij deed mogen we weer kinderen van God zijn.

Als je Jezus offer ontkent ben je Gods kind niet.

nonsense, de bijbel zegt:wie door de geest geledi word is gods kind.
 en wie door de geest geleid word, kun je oa herkennen aan de vruchten van de geest, de grote glimlach, leifde, geduyld, vrede,zachtmoedigheid, vergeving,genade.
en andere dingen die paulus opschreef
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 29, 2004, 11:09:48 pm »

quote:

(
Van nature zijn wij 100% zondig en van nature kunnen wij absoluut NIKS goed doen. Dus dat jij misschien beter bent dan een van deze 3 mensen, dat komt dan puur omdat de Heilige Geest in jouw hart kan/wil werken. JIJZELF bent niet beter, maar de Heilige Geest is wel beter en kan in jou werken.

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 29, 2004, 11:15:12 pm »

quote:

op 29 Mar 2004 22:36:01 schreef Joeri:
[...]

nonsense, de bijbel zegt:wie door de geest geledi word is gods kind.
 en wie door de geest geleid word, kun je oa herkennen aan de vruchten van de geest, de grote glimlach, leifde, geduyld, vrede,zachtmoedigheid, vergeving,genade.
en andere dingen die paulus opschreef

Gaan die 2 dingen in feite niet samen?
Want na Jezus kregen wij de Heilige Geest toch?

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 29, 2004, 11:27:20 pm »
Kan het zijn, heel simpel gezegd, als ouders die van hun kinderen blijven houden, ook al doen zij veel dingen verkeerd, expres, zonder daar spijt van te hebben? Zonder dat ze willen dat hun ouders het vergeven?

Ik denk dat als God NIET van sommige mensen houdt.. en die mensen gaan uiteindelijk toch geloven, dat zij dan zeg maar de eerste stap dan gezet hebben. En dat klopt niet.

MeneerB

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 29, 2004, 11:56:06 pm »

quote:

op 29 Mar 2004 20:50:52 schreef Roodkapje:
[...]

Nee, ik denk niet dat dit bedoeld wordt. Ik denk ook dat jullie allebei een andere definitie van 'zonde' hebben.
Christenen bedoelen met zonden niet alleen verkeerde daden, maar ook verkeerde gevoelens en gedachten.

Stel dat je een karretje achter je aan zou trekken met daarop een TV-scherm waarop alles wordt afgebeeld voor de hele wereld wat je zou denken en voelen, maar niet laat merken. Over jezelf, over andere mensen, over alles. Je zou niets verborgen kunnen houden voor de buitenwereld...

Zou je je voor zulke gedachtes schamen? En dan bedoel ik echt alles, lelijke dingen die je over je partner denkt, echt over alles. Je eerste reactie is waarschijnlijk "nee". Maar dan raad ik je aan om eens na te gaan of je echt eerlijk bent geweest tegenover jezelf...

dat is nou je zondig voelen.

Huu....wat een eng idee, dat van die TV op een karretje. maar wel een mooie metafoor om over na te denken. :)
Ik vind eigenlijk niet dat alle "slechte" gedachten ook tellen als zonden - in die zin dat je er voor bestraft zou moeten worden. Het is volgens mij heel natuurlijk dat je als mens voortdurend gedachten hebt die niet door de beugel kunnen - agressieve gedachten, seksuele gedachten, machtswellustige gedachten, rare gedachten. Maar als je daar als een volwassen en ontwikkeld mens mee om leert gaan, ben je volgens mij niet zondig.
Zou een beetje raar zijn als je om zoiets menselijks als je gedachten ls zondig verklaart kan worden. Daar kun je immers niets aan doen.... en zolang je het maar bij gedachten houdt is er ook niets aan de hand, toch?

quote:

/edit: Er bestaat een fundamenteel verschil tussen iemands daden en iemand als persoon. Ik kan iemand als persoon liefhebben, maar zijn daden volledig afkeuren.
Er zegt hier niemand dat God de daden van Stalin etc. goedkeurt (daar worden ze heus op afgerekend, don't worry). Heel veel mensen kunnen geen onderscheid maken tussen de persoon en het gedrag van die persoon, terwijl dat een fundamenteel verschil is.

Die zaken kan je niet gescheiden zien. iemands daden zijn een afspiegeling van iemands persoonlijkheid, en omgekeerd wordt iemands persoonlijkheid gevormd door zijn daden en de impact ervan.
Stalin's moorden op koelakken kwamen voort uit zijn hartgrondige hekel aan rijke boeren. Omgekeerd werd zijn paranoia groter tijdens de koelakken-zuivering (door berichten van tegenstand e.d.). Zodoende kwamen zijn daden voort uit zijn persoonlijkheid en werd zijn persoonlijkheid gevoed door zijn daden.

Zodoende kan je dus niet van iemand houden ondanks diens daden. Die daden zullen altijd een rol erbij spelen.
Groeten,

MeneerB

MeneerB

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 29, 2004, 11:58:28 pm »

quote:

op 29 Mar 2004 20:58:49 schreef Wilhelmina:
[...]

1 Johannes 1:10  Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.
1 MeneerB 1:1 Het quoten van de bijbel zonder enige uitleg hierbij vat ik op als een drogreden. Met quotes uit de bijbel kun je je als persoon verschuilen achter de autoriteit van dit heilige boek.
Groeten,

MeneerB

MeneerB

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 30, 2004, 12:00:15 am »

quote:

op 29 Mar 2004 21:03:40 schreef rinuz:
GOD houd van alle mensen.
Jezus Christus GOD's zoon, is niet gekomen voor een selectief groepje mensen.
Nee,hij kwam naar de wereld zodat ALLE mensen behouden kunnen worden.

Als Jezus had geweten wat er in de 20e eeuw allemaal aan schorriemorrie heeft rondgelopen en wat er tegenwoordig nog rondloopt.... had hij dat "alle" niet zozeer benadrukt!

EDIT: hier zijn zoveel reacties op gekomen..... morgen reageer ik wel verder. IIG bedankt voor de reacties allemaal, en iedereen krijgt nog antwoord!
Groeten,

MeneerB

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 30, 2004, 09:01:44 am »

quote:

op 30 Mar 2004 00:00:15 schreef MeneerB:
[...]
Als Jezus had geweten wat er in de 20e eeuw allemaal aan schorriemorrie heeft rondgelopen en wat er tegenwoordig nog rondloopt.... had hij dat "alle" niet zozeer benadrukt!

Juist voor deze mensen is Hij gestorven.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 30, 2004, 09:44:31 am »

quote:

op 29 Mar 2004 23:56:06 schreef MeneerB:
Ik vind eigenlijk niet dat alle "slechte" gedachten ook tellen als zonden - in die zin dat je er voor bestraft zou moeten worden. Het is volgens mij heel natuurlijk dat je als mens voortdurend gedachten hebt die niet door de beugel kunnen - agressieve gedachten, seksuele gedachten, machtswellustige gedachten, rare gedachten. Maar als je daar als een volwassen en ontwikkeld mens mee om leert gaan, ben je volgens mij niet zondig. Zou een beetje raar zijn als je om zoiets menselijks als je gedachten zondig verklaard kan worden. Daar kun je immers niets aan doen.... en zolang je het maar bij gedachten houdt is er ook niets aan de hand, toch?

Kijk, dat is een leuke redenering.  :)
Jij zegt hier een aantal dingen:

- Iedereen heeft slechte gedachten, dat is alleen maar menselijk.
- Deze slechte gedachten kunnen niet door de beugel.
- Je kunt hier niets aan doen.
- Zolang je die niet tot uitvoer brengt, ben je niet zondig.

Jij hebt waarschijnlijk een goede opvoeding genoten en je hebt een goede intelligentie en een sterke persoonlijkheid, allemaal factoren die eraan meewerken dat je die zondige gedachten niet uitvoert, maar onderdrukt.

Stel je nou eens jouw tweelingbroer voor, die in een ander gezin zou zijn opgegroeid, mishandeld, geen normen en waarden en basaal fatsoen zou hebben meegekregen of door een geboorteprobleem minder intelligent zou zijn dan jij. Hij zou misschien wél iemand in elkaar slaan, een brommer stelen of iemand verkrachten. Is hij dan slechter dan jij? Of liever: ben jij beter dan hij of heb je alleen maar meer geluk gehad?

(Ik wil niet zeggen dat misdaden goed te praten zijn en niet gestraft behoren te worden, juist niet, maar benadrukken dat wij niet door onze eigen verdienste deze dingen vermijden maar door gelukkige omstandigheden. Eigenlijk zijn wij allemaal net zo slecht.)

Het feit dat iedereen "slechte gedachten" heeft, is inderdaad natuurlijk en menselijk - het centrale punt is dan ook dat mensen niet goed zijn, en "menselijk" dus ook niet goed is. Het probleem zit binnenin ons, in ons hart, en of het wel of niet naar buiten komt hangt af van andere dingen (persoonlijkheid, opvoeding, intelligentie, karakter, omstandigheden). Van binnen zijn we allemáál een Hitler, Stalin of Dutroux.

Daarom geloven christenen dat "vanuit God gezien" de ene mens niet slechter is dan de andere, maar dat we het offer van Jezus allemaal even hard nodig hebben.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 30, 2004, 11:08:43 am »

quote:

op 29 Mar 2004 23:15:12 schreef Rianne:
[...]

Gaan die 2 dingen in feite niet samen?
Want na Jezus kregen wij de Heilige Geest toch?

ja en nee.
er zijn zat christenen die eigenlijk thuishoren bij de groepjes farizeeen als ze 2000 jaar geleden leefden...
op dit forum krijg ik de indruk dat lonneke de enige is die het christendom waarlijk snapt... idd juist voor die mensen is hij gestorven meneer B.
daarom had hij ook een relatie met maria van m.  :)
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 30, 2004, 11:14:37 am »

quote:

op 30 Mar 2004 11:08:43 schreef Joeri:
idd juist voor die mensen is hij gestorven meneer B.

Ja, maar JUIST ook voor alle andere mensen. Waar het om gaat is dat IEDEREEN in even grote mate een zondaar is en even hard Jezus nodig heeft. Zeggen dat alleen "schorriemorrie" het offer van Jezus nodig heeft, is eigenlijk beweren dat de andere mensen zo ook wel goed genoeg zijn, en dat is niet zo.

Allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, en Jezus is gekomen om de zondaars (iedereen dus) te redden. Als zij dat zelf ook willen tenminste.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 30, 2004, 11:20:29 am »

quote:

op 30 Mar 2004 11:14:37 schreef Bumblebee:
[...]

Ja, maar JUIST ook voor alle andere mensen. Waar het om gaat is dat IEDEREEN in even grote mate een zondaar is en even hard Jezus nodig heeft. Zeggen dat alleen "schorriemorrie" het offer van Jezus nodig heeft, is eigenlijk beweren dat de andere mensen zo ook wel goed genoeg zijn, en dat is niet zo.

Allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, en Jezus is gekomen om de zondaars (iedereen dus) te redden. Als zij dat zelf ook willen tenminste.

niet iedereen is even zondig. (zie maria van magdala, jezus maakte een vergelijking van 1 die 50 schulden had, maria 500)

wij zijn wel bijna allen zondaars, misschien de 144.000 in openbaringen niet.
jezus zei ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.
er staat tegelijk in de bijbel geen een is er overgebleven die rechtvaardig is.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 30, 2004, 11:34:36 am »
Wat een grove ketterijen...

God houdt niet van alle mensen.
Sterker nog: Hij heeft een gruwelijke hekel aan wat zij allemaal doen en laten: Zijn wereld is een zooitje geworden, door de schuld van mensen. En niet een iemand leeft zoals Hij dat wil/verdraagt. Iedereen doet wel iets dat Zijn toorn opwekt. Hij heeft al eens op het punt gestaan de wereld te vernietigen, maar kreeg dat toen toch niet over Zijn hart. Het bleef toen bij een grote zuiveringsactie. Ook heeft Hij al eens hele steden  verwoest, of daarmee gedreigd. Puur omdat de gruwelen die daar bedreven zijn dusdanig grof waren dat Hij het niet langer meer op Zijn aarde tolereerde.

Hij heeft op allerlei manieren geprobeerd om de eigenwijze mensen te laten doen wat Hij wil. Eerst met Adam en Eva. Daarna een herstart met Noach. Ook heeft hij het geprobeerd door middel van een contract met 1 volk. 't Hielp allemaal niets.
Nu is de maat vol en gaat Hij binnenkort de aarde vernietigen. Hij gaat met al het kwade voorgoed afrekenen, duivel incluis. Maar dat is dus ook de aarde die hij liefheeft. Dus heeft Hij als laatste redmiddel Zijn Zoon gezonden die een groot aantal mensen mocht loskopen van Zijn toorn.

Want alzolief had God de wereld dat Hij zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft opdat ieder die in Hem gelooft, eeuwig leven heeft

Dus: 'ieder die in Hem gelooft' zal behouden worden... Die zijn uit genade als Zijn kinderen aangenomen. Dus ja: God houdt van zijn kinderen, maar niet meer van iedereen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 30, 2004, 11:44:38 am »

quote:

op 30 Mar 2004 11:34:36 schreef elle:
Wat een grove ketterijen...

ik vind dat idee van liefde op voorwaarden ketterij en geen ware liefde.
veel te menselijk.

quote:

God houdt niet van alle mensen.
Sterker nog: Hij heeft een gruwelijke hekel aan wat zij allemaal doen en laten: Zijn wereld is een zooitje geworden, door de schuld van mensen. En niet een iemand leeft zoals Hij dat wil/verdraagt.
de daad en de mens zijn 2 verschillenden.

quote:

Iedereen doet wel iets dat Zijn toorn opwekt. Hij heeft al eens op het punt gestaan de wereld te vernietigen, maar kreeg dat toen toch niet over Zijn hart. Het bleef toen bij een grote zuiveringsactie. Ook heeft Hij al eens hele steden  verwoest, of daarmee gedreigd. Puur omdat de gruwelen die daar bedreven zijn dusdanig grof waren dat Hij het niet langer meer op Zijn aarde tolereerde.

toorn is boosheid, niet onliefde. als jijje kind straft wil je hem op de rechte weg krijgen, betekent niet dat je hem niet liefhebt.
tenminste als datgene waarvoor je hem straft, echt onjuist is, dus niet die straffen omdat kinderen zich niet aan dat walgelijke woord 'fatsoen' houden.
god haat fatsoen. hij is dol op liefde. fatsoen is goede werken zoals farizeeen doen.

quote:

Hij heeft op allerlei manieren geprobeerd om de eigenwijze mensen te laten doen wat Hij wil. Eerst met Adam en Eva. Daarna een herstart met Noach. Ook heeft hij het geprobeerd door middel van een contract met 1 volk. 't Hielp allemaal niets.

Dat ene volk was bedoeld om de rest te zegenen.
en het hielp wel.

quote:

Nu is de maat vol en gaat Hij binnenkort de aarde vernietigen. Hij gaat met al het kwade voorgoed afrekenen, duivel incluis. Maar dat is dus ook de aarde die hij liefheeft. Dus heeft Hij als laatste redmiddel Zijn Zoon gezonden die een groot aantal mensen mocht loskopen van Zijn toorn.
arme aarde. waar je komt in de hemel is een reflectie van je eigen ziel.

quote:

Want alzolief had God de wereld dat Hij zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft opdat ieder die in Hem gelooft, eeuwig leven heeft

Dus: 'ieder die in Hem gelooft' zal behouden worden... Die zijn uit genade als Zijn kinderen aangenomen. Dus ja: God houdt van zijn kinderen, maar niet meer van iedereen.
ech wel.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 30, 2004, 12:15:57 pm »
Volgens mij heeft God zijn Zoon gegeven voor alle mensen... de vraag is, wie neemt dat aan?

Houden van is iets dat past bij een relatie. Onze relatie met God was stuk... Jezus stierf om die relatie weer heel te maken, maar liefde moet altijd van 2 kanten komen. Als we Jezus niet als onze Verlosser erkennen blijft onze relatie met God kapot. God wil dat niemand verloren gaat... maar zonder Jezus als Heer aan te nemen blijft die relatie stuk... dat ligt dan niet aan God, Hij deed alle moeite om die relatie te verbeteren, hield zo van de wereld dat Hij Zijn eigen Zoon gaf om ze te redden.... Maar als je aan het verdrinken bent en je grijpt bewust die reddingsboei die je wordt toegeworpen niet toe, dan verdrink je wel, hoe graag die persoon op de boot je ook had willen redden.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 30, 2004, 12:38:11 pm »
- Uitwerpen in de buitenste duisternis is nou niet bepaald een tuchtmaatregel te noemen, uit liefde voor je kind. Het is een definitief oordeel.
Die lui in Sodom en Gomorra hebben echt geen 2e kans gehad hoor. God zegt daar "Het geroep over Sodom en Gomorra is voorwaar groot, en haar zonde is voorwaar zeer zwaar. 21 Ik wil nederdalen om te zien, of zij inderdaad gedaan hebben naar het geroep, dat tot Mij gekomen is, of niet; Ik wil het weten. (..) Abraham bleef nog staan voor de HERE. 23 En Abraham trad nader en zeide: Zult Gij dan de rechtvaardige met de goddeloze verdelgen?" God gaat daar echt niet Zijn 'lieve kindertjes' vernietigen!

Job laat zien dat daden en mensen gekoppeld zijn en dat God daarnaar oordeelt, en het is Job die gelijk krijgt van God, en niet Bildad: "vreest dan voor uzelf het zwaard, want (uw) grimmigheid is een halsmisdaad, opdat gij moogt erkennen, dat er een gericht is." Zie ook psalm 1 en 9, en zoveel andere teksten

-  Gods kinderen komen te wonen op een nieuwe, gezuiverde aarde, met een nieuw Jeruzalem. (Jes 65,17, Jes 66,22, 2 Petr 3,13' Op 21,1)

- God haat weldegelijk mensen (maleachi 1:3, romeinen 9:13). God haat meer de slechte werken, maar dat helpt degeen die dat doet niet zoveel.

- er staat niet 'alzo lief had God de mensen'. Het is bijzonder hoogmoedig dat wij dat daar vaak toch lezen. Wij zijn maar een klein onderdeel van de wereld hoor. Het is kennelijk niet alleen om ons dat Christus is gekomen.

Er wordt vaak hard geroepen dat God = liefde (wat waar is) maar er wordt kennelijk  vaker vergeten dat God = rechtvaardig. Ieder die Zijn wil niet doet of niet is vrijgekocht door Christus, gaat hij verdelgen! Daar is niets liefdevols aan, maar het is wel rechtvaardig. Dat Hij een deel bewaart (genade) en dat Hij voor dat deel een nieuwe aarde gaat scheppen, dat is pas liefde.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 30, 2004, 12:44:24 pm »

quote:

op 30 Mar 2004 12:15:57 schreef Marnix:
Volgens mij heeft God zijn Zoon gegeven voor alle mensen... de vraag is, wie neemt dat aan?

Houden van is iets dat past bij een relatie. Onze relatie met God was stuk... Jezus stierf om die relatie weer heel te maken, maar liefde moet altijd van 2 kanten komen. Als we Jezus niet als onze Verlosser erkennen blijft onze relatie met God kapot. God wil dat niemand verloren gaat... maar zonder Jezus als Heer aan te nemen blijft die relatie stuk... dat ligt dan niet aan God, Hij deed alle moeite om die relatie te verbeteren, hield zo van de wereld dat Hij Zijn eigen Zoon gaf om ze te redden.... Maar als je aan het verdrinken bent en je grijpt bewust die reddingsboei die je wordt toegeworpen niet toe, dan verdrink je wel, hoe graag die persoon op de boot je ook had willen redden.
Veel mensen weten simpelweg niet dat ze aan het verdrinken zijn, of dat er een reddingsboei ligt.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 30, 2004, 12:49:41 pm »

quote:

op 30 Mar 2004 12:38:11 schreef elle:
- Uitwerpen in de buitenste duisternis is nou niet bepaald een tuchtmaatregel te noemen, uit liefde voor je kind. Het is een definitief oordeel.
Die lui in Sodom en Gomorra hebben echt geen 2e kans gehad hoor. God zegt daar "Het geroep over Sodom en Gomorra is voorwaar groot, en haar zonde is voorwaar zeer zwaar. 21 Ik wil nederdalen om te zien, of zij inderdaad gedaan hebben naar het geroep, dat tot Mij gekomen is, of niet; Ik wil het weten. (..) Abraham bleef nog staan voor de HERE. 23 En Abraham trad nader en zeide: Zult Gij dan de rechtvaardige met de goddeloze verdelgen?" God gaat daar echt niet Zijn 'lieve kindertjes' vernietigen!
hmm waar staat dit ook alweer...erg vaag dat olh dat zegt, een alwetende god weet toch wel alles wat op zijn aarde gebeurt?

quote:

Job laat zien dat daden en mensen gekoppeld zijn en dat God daarnaar oordeelt, en het is Job die gelijk krijgt van God, en niet Bildad: "vreest dan voor uzelf het zwaard, want (uw) grimmigheid is een halsmisdaad, opdat gij moogt erkennen, dat er een gericht is." Zie ook psalm 1 en 9, en zoveel andere teksten

-  Gods kinderen komen te wonen op een nieuwe, gezuiverde aarde, met een nieuw Jeruzalem. (Jes 65,17, Jes 66,22, 2 Petr 3,13' Op 21,1)

- God haat weldegelijk mensen (maleachi 1:3, romeinen 9:13). God haat meer de slechte werken, maar dat helpt degeen die dat doet niet zoveel.

citaten:
''eenieder die zijn broeder haat leeft in de duisternis.''
'doch ik zeg u:hebt uw vijanden lief, bidt voor wie u vervolgen, OPDAT gij moogt zijn kinderen uws vaders die in de hemelen is, WANT HIJ LAAT ZIJN ZON OPGAAN OVER RECHTVAARDIGEN EN ONREHCTVAARDIGEN''

quote:

- er staat niet 'alzo lief had God de mensen'. Het is bijzonder hoogmoedig dat wij dat daar vaak toch lezen. Wij zijn maar een klein onderdeel van de wereld hoor. Het is kennelijk niet alleen om ons dat Christus is gekomen.

Er wordt vaak hard geroepen dat God = liefde (wat waar is) maar er wordt kennelijk  vaker vergeten dat God = rechtvaardig. Ieder die Zijn wil niet doet of niet is vrijgekocht door Christus, gaat hij verdelgen! Daar is niets liefdevols aan, maar het is wel rechtvaardig. Dat Hij een deel bewaart (genade) en dat Hij voor dat deel een nieuwe aarde gaat scheppen, dat is pas liefde.

ik zie die uiterste duisternis als niets meer dan dat niet god, maar wijzelf ons daar hebben ingegooid, wat je ziet en waar je komt is een reflectie van je eigen ziel.
de dienaren worden gediend. *jezus zei zelf dat hij gekomen was om te dienen*wie vergeeft, die zal vergeven worden. *jezus vergeeft ons allen aan het kruis terwijl jezus onze zondes draagt, kan jij dat?*
daartegenover:wie oordeelt, vervalt aan het gerecht, je oordeelt dus over jezelf.
(het kan niet genoeg benadrukt worden dat zelfs al heb je gelijk en god houd niet van allen, dat je dan niet moet oordelen! jij weet NEVER waarom mensen doen wat ze doen of deden!)
zalig zij de barmhartigen hun zal barmhartigheid geschieden.
onzalig de egoisten, want waar zij komen zal niemand iets voor hen doen.

etc.