Auteur Topic: Verdriet van een ander  (gelezen 1937 keer)

Blossem

• Bekijk profiel
Verdriet van een ander
« Gepost op: april 01, 2004, 04:27:24 pm »
Tja, daar sta je dan...met al je troost, met je bemoedegende woorden, met je mooie bijbelteksten.....maar jij hebt wel twee gezonde kinderen! Wat weet jij af van het verdriet? Zou je uberhaupt iets kunnen uitspreken als troost, wat maar enigszins de lading zou dekken van hetgeen er gebeurd is? Een van mijn vriendinnen is vorige week bevallen van haar dochtertje na 26 weken zwangerschap, het meisje overleed. Ik kende haar al bijna 10 jaar, samen op dezelfde vervolgopleiding gezeten, altijd contact gehouden al zat daar soms wel een half jaar tussen. Toch was en is er die band van vriendschap.  Een paar dagen voordat ze bij me langs zou komen, heb ik haar nog door de telefoon gesproken en gefeliciteerd. Ze zou langskomen, een doos met kleertjes ophalen die ik niet meer nodig had...ze kwam niet. Ergens voelde ik wel aan dat ik niet moest bellen, ik zou het wel horen.....ach, ze was het vast vergeten; zwangeren zitten soms met hun gedachten overal en nergens.
Toen kwam maandag dat kaartje. Mijn adem stokte in mijn keel en de aarde stopte een moment met draaien.  Och Heer...

Ik heb de gok maar genomen. God laat immers niet varen het werk wat zijn hand begon. Het was een mooi ingetogen rouwkaartje, maar zonder een roep naar God, een vastklampen aan Hem. Zou ze een vuist gemaakt hebben naar de hemel...och, wie ben ik?! Menselijkerwijs zou het zo natuurgetrouw zijn. Ik weet het niet..

"Wie in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, vernacht in de schaduw des Almachtigen" Ps 91:1
Och Heer, bij wie moeten wij anders schuilen, dan bij U alleen?

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Verdriet van een ander
« Reactie #1 Gepost op: april 01, 2004, 04:45:04 pm »
Erg gevoelig onderwerp. Wie kan de diepte van een anders verdriet peilen?

Met het oog op dit topic heb ik wel een vraag: dit forum is een discussieplatform. Waar zou het gesprek, volgens jou, over moeten gaan?
HarmW

Blossem

• Bekijk profiel
Verdriet van een ander
« Reactie #2 Gepost op: april 01, 2004, 05:01:24 pm »
Wacht maar af, harm. Er zullen vast mensen zijn met soortgelijke ervaringen die ook twijfelen en niet zo goed kunnen aanvoelen hoe ze met zulke situaties om moeten gaan.

Blossem

• Bekijk profiel
Verdriet van een ander
« Reactie #3 Gepost op: april 02, 2004, 11:20:41 am »
Bedankt voor je mailtje, Harm :)

Omdat het thema van deze pijler "Christen-zijn in de dagelijkse parktijk" is, leek het mij wel zinvol om het daar eens over te hebben. Hoe ga je om met het verdriet van die ander...gelovig, niet-gelovig en het moeilijkste: mensen die wel christelijk zijn opgevoed, banden met het geloof hebben maar waarvan je niet weet of er in dat verdriet ook een hang naar God is. Durf je dan God erbij te betrekken of ben je bang meer kapot te maken dan goed?

Ken je bemoedigende teksten? Hoe heb je die ander getroost? Of hield je je stil niet wetend wat je moest zeggen? Zijn je woorden wel eens verkeerd uitgelegd of heeft het die ander dichter tot God kunnen brengen?

Kotom....we zien het verdriet van een ander (in mijn geval; een oude vriendin) maar dat kan ook je klasgenoot, vriend, vader of moeder, iemand in de buurt zijn....en situaties kunnen divers zijn. Ik noem maar wat....verloren liefde, sterfgevallen, constatering van een erge ziekte....er kan zoveel leed zijn.

Wat doe jij...strek je je uit naar die ander of ben je bang en weet je niet hoe je moet reageren?

;) Harm? Ben ik zo een beetje duidelijker? Ik zou er echt graag eens met christenen over willen praten! Juist ook omdat het ons brengt naar vragen (Waarom dan toch, Heer?) waar we (meestal) geen antwoord op weten.

Groetjes, Blossem

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Verdriet van een ander
« Reactie #4 Gepost op: april 02, 2004, 11:35:54 am »
Lastig onderwerp!
Heb niet echt ervaring met dergelijke heftige verdrietige dingen in mijn directe omgeving (26 weken is een nare leeftijd om je kind op te verliezen; dan ga je al snel denken: had het maar 3 weken langer gezeten, dan....). Ik heb meer ervaring met 'chronische problemen'.

Als je niet weet hoe de betrokken persoon tegenover God staat, maakt het de situatie extra lastig. Je wilt al snel troosten met God/bijbelteksten. Maar dat is soms een schrale troost.
Daarom denk ik dat het verstandiger is om 'op menselijke wijze' te troosten. Dus: laten merken dat je ze niet laat vallen, er langs gaan en een kop koffie drinken, ze uitnodigen voor een avondje met eten en gezelligheid, zodat ze hun gedachten kunnen verzetten.
Dat is iig wat ik zou kunnen waarderen, denk ik.

En mochten er tranen en verwijten bij de koffie komen, dan vooral luisteren. Liever niets dan teveel zeggen, is wat ik heb geleerd.

Het geeft niet als je daardoor opeens meer contact met hen krijgt dan voorheen: je ziet te vaak dat die mensen in een sociaal isolementje terecht komen, omdat de directe omgeving niet weet hoe ze ermee om moeten gaan. Dat is nooit goed, juist voor dit soort momenten hebben we medechristenen gekregen.

nouja.. sterkte!
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Verdriet van een ander
« Reactie #5 Gepost op: april 02, 2004, 04:00:18 pm »

quote:

Blossem schreef op 02 april 2004 @ 11:20:
Bedankt voor je mailtje, Harm :)

;) Harm? Ben ik zo een beetje duidelijker?

Ik vind het prachtig...
HarmW

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Verdriet van een ander
« Reactie #6 Gepost op: april 02, 2004, 04:13:00 pm »
Het is zo ontzettend moeilijk om een ander verdrietig te zien, zonder dat je weet wat je zeggen moet.

Voor me zelf houd ik steeds Spreuken 14: 10 voor ogen: "Het hart kent zijn eigen droefheid, en in zijn vreugde kan een vreemde zich niet mengen." Deze spreuk herinnert mij eraan gepaste afstand te bewaren. Ik moet in de eerste plaats accepteren dat ik de diepte van het verdriet niet volledig kan peilen, niet kan delen en niet weg kan nemen. Ik moet in de eerste plaats accepteren dat het verdriet, het verdriet van de ander is.
En ja, dan komt het vooral op luisteren aan. Ik denk dat er een enorm troostende werking vanuit gaat dat je bij iemand de ruimte krijgt om je verdriet te uiten en die je helpt om woorden te geven aan het onzegbare. De bijbel geeft niet alleen woorden van troost, maar reikt ook woorden aan voor pijn (b.v. Ps. 88 en Ps. 77).
Bemoedigende teksten moeten geen antwoorden zijn op vragen die niet gesteld worden...
HarmW

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
Verdriet van een ander
« Reactie #7 Gepost op: april 02, 2004, 08:57:54 pm »
Ach... toen ik in de examenklas zat eindigde de voorjaarsvakantie vrij apart. Ik werd op maandagochtend m'n bed uit gebeld (ik had het eerste uur vrij) met de mededeling dat één van mijn beste vrienden in de vakantie een ski-ongeluk had gehad en na enkele dagen in coma te hebben gelegen was overleden. Alsof een film stopgezet wordt en je enkele minuten naar een stilstaand beeld zit te kijken... Alsof je ineens volslagen alleen bent en de vaste grond onder je wegzakt...

Ja ik heb een vuist gemaakt naar de hemel. Ik had het uit willen schreeuwen... het wáárom?! Ik kon m'n vuisten wel kapotknijpen. Ziedend. Een jongen van zeventien jaar die niet gered was door *mijn* almachtige God. Wat theologische theorieën?! Waar is dan die genade?! Bitter drama, dat vond ik het. En dan... alsof Gods hand zelf een boodschapper stuurt... krijg je een mailtje van iemand van wie je 't helemaal niet verwacht. Die persoon wijst je op het boek Job.

In een moment van hevige aanvechting word je vanuit onverwachte hoek met de neus op teksten gedrukt, die spreken van een volhardend geloof, ondanks het feit dat de loop der dingen ondoorgrondelijk is. "Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet (Hebr. 11:1)," staat in dat mailtje. En dan weet je weer waar je het moet zoeken. Ik heb God dingen verweten, dat is niet mooi. Maar: ik heb *God* dingen verweten. Ik bleef bij God!

Toen het te zwaar werd voor een mens alleen... de uitroep: "God, schiet mij ter hulpe, want het water staat me aan de lippen!" Vervolgens ben ik zelf gaan bladeren. De bijbel door. Duizend bladzijden vloeipapier... als dáár het antwoord niet staat, dan houdt het op. Ik kwam uit bij Romeinen 8:31-39.
Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad. Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Noch dood, noch leven zal mij kunnen scheiden van de liefde van God! Niet dat daarmee het verlies goedgemaakt is. Niet dat er daarna nooit meer een moment van woedende onmacht is voorgekomen... Maar liever leven met een verlies, met momenten van woede... onder de beschermende vleugelen van de Heer, dan in de lege diepte van de eenzame worsteling.

Zonder dat mailtje had ik de Bijbel er vast ook wel bijgepakt die avond. Maar het moment, de situatie, de tekst... Dat deed me vóelen dat God me nabij was, dat ik niet alleen die weg hoefde te gaan. Dat ik gedragen werd waar ik niet meer verder kon. Dat gevoel gun ik een ieder. Het mailtje was goud waard voor mij. Ik denk niet dat je snel iets verpest met een Bijbeltekst. Wat ik zelf gemerkt heb toen: 't is altijd goed, wat mensen ook tegen je zeggen. Ieder heeft z'n eigen manier om z'n medeleven te betuigen, en 't komt altijd uit een goed hart.

De een doet dat met een Bijbeltekst en soms is dat een schot in de roos, soms treft het geen doel. Het zaad dat naast de akker valt richt echter geen schade aan naar mijn idee. Niet in zo'n situatie. Bemoediging met het Woord ten Leven is altijd goed denk ik. Het Evangelie leert ons ook dat we niet stil moeten zitten. Iemand die met zo'n verlies te kampen heeft, mag best een blik gegund worden op de Weg des Levens. Doet hij of zij er niets mee, dan houdt het op. Maar indien wel... dan kun je daar iemand z'n leven mee veranderen. Niet overdrijven. Een handreiking... al doe je het alleen maar voor jezelf... :)
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Does

• Bekijk profiel
Verdriet van een ander
« Reactie #8 Gepost op: april 02, 2004, 09:26:14 pm »
Als ik het goed begrijp wil je met dit topic naar hetgeen toe hoe je met overlijdingsgevallen omgaat? Zo ja dan wil ik even wat over mijn eigen ervaring vertellen.

Ik heb in de afgelopen 8 jaar geen sterfgeval van dichtbij meer meegemaakt en dat is maar goed ook. Op mijn 12e was de laatste en ook de hardste, mijn vader overleedt op 50-jarige leeftijd en precies 1 maand oud. We waren net klaar met het feest dat hem tot 'Abraham' benoemde. Heel rot allemaal.

Ik was 12 dus veel besef was er nog niet echt maar toen ik 16 was, was ik heel kwaad op God. Ik hield me in mijn woede maar moeilijk in en heb het echt bont gemaakt in mijn leven. Compleet het verkeerde pad opgegaan. Nu ben ik 20 en sta ik er sterk voor overigens, dat is wel lekker.

Wat ik hier boven lees herken ik zelf niet, dat ik kracht zou zoeken in de Bijbel. Dat doe ik nu ook amper, hoop dat dat eens gaat komen. Ik droom overigens wel eens over het kwijtraken van een goede vriend en wat dat met mij zou doen, om even op Superdeboer in te gaan. Hoe jij er mee omgegaan bent is opzich wel mooi. Je moet gewoon de bijbel pakken.

Had ik de bijbel maar gepakt!
Live vanuit de luie stoel

Does

• Bekijk profiel
Verdriet van een ander
« Reactie #9 Gepost op: april 02, 2004, 09:32:28 pm »
* Does krijgt overigens net te horen dat een oma van vrienden van mij overleden is. Het is maar een oma maar het was een schat van een mens en die vrienden staan mij nader aan het hart. Zal ik nu wel de Bijbel pakken? Ja, doe ik! :'(
« Laatst bewerkt op: april 02, 2004, 09:32:50 pm door Does »
Live vanuit de luie stoel

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
Verdriet van een ander
« Reactie #10 Gepost op: april 02, 2004, 09:37:29 pm »

quote:

Does schreef op 02 april 2004 @ 21:32:
* Does krijgt overigens net te horen dat een oma van vrienden van mij overleden is. Het is maar een oma maar het was een schat van een mens en die vrienden staan mij nader aan het hart. Zal ik nu wel de Bijbel pakken? Ja, doe ik! :'(
Sterkte. Ik hoop dat je dingen (her)ontdekt die je kracht geven. :)
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Verdriet van een ander
« Reactie #11 Gepost op: april 02, 2004, 11:23:13 pm »

quote:

Blossem schreef op 01 april 2004 @ 16:27:
Tja, daar sta je dan...met al je troost, met je bemoedegende woorden, met je mooie bijbelteksten.....maar jij hebt wel twee gezonde kinderen! Wat weet jij af van het verdriet? Zou je uberhaupt iets kunnen uitspreken als troost, wat maar enigszins de lading zou dekken van hetgeen er gebeurd is?

Dit heb ik ook meegemaakt met vrienden van ons:
Dit is wat ik er over poste bij het onderwerp wel of geen kinderen....

Wij hebben ook vrienden die eerst jaren geen kinderen kregen. Na veel problemen eindelijk zwanger; het kindje wordt doodgeboren met 32 weken...... Dan zie je de andere kant van het verhaal. Ik heb dit heel moeilijk gevonden, ook omdat ik opdat moment een wel heel levende baby had van 5 maanden, de derde.....
De tekst die ik voor hun opschreef weet ik nu nog: "Be still and know that I am God..... I am the Lord that healeth thee".....
Dat geldt eigenlijk voor iedere gelovige: God is erbij, en wij kunnen niet er 'achter' kijken waarom de een wel en de ander niet kinderen krijgt...... We kunnen ook niet beoordelen hoe zwaar mensen het kunnen hebben. Wel dat onze 'wonden' die we in het leven oplopen, door Hem genezen kunnen worden...
Dit stel heeft gelukkig een tijd later nog een zoontje gekregen...

Het is dus niet vanzelfsprekend......

Wat ik er aan toe wil voegen: Lijdt met ze mee..... (Ween met de wenenden...staat ergens)
En als jij je gedrongen voelt om ze toch een bijbeltekst mee te geven moet je dat gewoon doen. Wat ik later van onze vrienden merkte is dat ze heel blij waren met de hoeveelheid post die ze kregen, ook zelfs van mensen die ze niet persoonlijk kenden... Ze hadden een mandje in de kamer staan met alle post die ze hadden gekregen en hebben daar heel veel in gelezen... En elke keer weer steun aan gehad. En als ze misschien in het begin niet worden aangesproken door iets wat je hebt geschreven, misschien komt dat op een later tijdstip nog wel.
Vertel ook gewoon hoe moeilijk je het vindt zelf wel gezonde kinderen te hebben...en wat ze zelf allemaal missen zullen dat je dat ze erg voor hen vindt..... Dat wordt gewaardeerd....
Als je niets zou doen omdat je niet weet wat hebben ze ook geen steun van je... Je moet je over je schroom heenzetten...moest ik ook..Ik heb eerst een kaartje geschreven en daarop een keer aangebeld met de vraag of ik binnen mocht komen.... Vond ik heel moeilijk maar gewoon doen en je merkt aan de reactie wel of het gewaardeerd wordt...

Dit is wat ik er mee heb ervaren....
« Laatst bewerkt op: april 02, 2004, 11:28:28 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marnix

• Bekijk profiel
Verdriet van een ander
« Reactie #12 Gepost op: april 04, 2004, 12:47:16 pm »
Wat wel kan helpen is mensen die het heel moeilijk hebben vooruit laten kijken:

21b Gelukkig zijn zij die nu huilen, want eens zullen zij lachen. (Lucas 6)

En verder, je hoeft niet altijd met mooie woorden aan te komen. Dat deed Jezus ook niet toen Zijn vriend Lazarus was gestorven. Jezus kwam niet met mooie woorden die troost moesten bieden.... Hij huilde.

Wees blij met de blijden, huil met de huilenden. (Romeinen 12:15)... Want gedeelde smart is halve smart.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien