Auteur Topic: Mattheus Passion  (gelezen 1030 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Mattheus Passion
« Gepost op: april 05, 2004, 12:41:36 pm »
Gaat iemand er nog heen of is al geweest?

Met m'n moeder ging ik bijna ieder jaar maar de laatste paar keer kwam het er steeds niet van... vorig jaar was het bijvoorbeeld niet zo haalbaar omdat ik in Australië zat.

Ik vind het wel schitterend... kan me niet meer voorstellen dat ik het vroeger te lang vond duren.
De eerste keer weet ik nog, ik was denk ik 11 of zo (zat nog op de basisschool in elk geval) en op een gegeven moment ging ik de Aria's tellen in het programmaboekje want die duurden zo lang.  
Bombus terrestris Reginae

Sarah

• Bekijk profiel
Mattheus Passion
« Reactie #1 Gepost op: april 05, 2004, 12:43:32 pm »
Ik wilde heel graag, had kaarten gereserveerd... Dirigent Jo Ivens... Maar toen bleek m'n vriend het écht niet te zien zitten, hebben we ze op het laatste moment in mogen ruilen en zijn we wat gaan drinken.

Had ook de hele passion op cd gekocht, had alleen maar de hoogtepunten. Maar in zo'n kerk is het toch wel heel veel fantastischer volgens mij.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Mattheus Passion
« Reactie #2 Gepost op: april 05, 2004, 12:45:04 pm »
Ja echt gaaf.... alleen die kerkbanken!  

De laatste keer ging ik in de Oosterpoort (schouwburg achtige concertzaal) ook geweldig, mooie akoestiek en... pluche stoelen  

Toch heeft de kerk idd wel een meerwaarde. Eerste keer was in de Sint-Jozef kerk, is toch meer een "gewijde sfeer" of zo, kan het niet zo goed omschrijven.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2004, 12:46:02 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
Mattheus Passion
« Reactie #3 Gepost op: april 05, 2004, 01:50:31 pm »
jah hij is schitterend
ik doe er zelf aan mee..met de bach vereniging. in naarden(2x), tilburg en aardenburg
(als lid van jongens van sacramentskoor breda)

JS.Bach  
Bach is like touching heaven, with both feets on the ground...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Mattheus Passion
« Reactie #4 Gepost op: april 05, 2004, 02:16:43 pm »
quote:
Sarah schreef op 05 april 2004 om 12:43:
Ik wilde heel graag, had kaarten gereserveerd... Dirigent Jo Ivens... Maar toen bleek m'n vriend het écht niet te zien zitten, hebben we ze op het laatste moment in mogen ruilen en zijn we wat gaan drinken.

Had ook de hele passion op cd gekocht, had alleen maar de hoogtepunten. Maar in zo'n kerk is het toch wel heel veel fantastischer volgens mij.

In de kerk kun je niet zo gauw afgeleid worden... Als je thuis een CD opzet ga je eerder even iets anders doen, of je kletst even met iemand.... Je zit er minder in....
Alleen mijn man houdt niet van de geschoolde vrouwenstemmen... Vind 'ie vreselijk. Dus helaas zal het er niet van komen dat ik met hem samen erheen ga....
Gelukkig heb ik genoeg familieleden die er wel heen willen. Dat moet jij dan ook maar op die manier gaan doen, Sarah...

Ik ben trouwens naar de Johannes geweest... Iets minder bekend en iets minder lang....
Wel mooi hoor.... Het openingskoor kende ik wel.....
Mooi vind ik altijd als het koor zingt als het volk....

Het was ook heel mooi stil tussendoor en na afloop...
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Sarah

• Bekijk profiel
Mattheus Passion
« Reactie #5 Gepost op: april 05, 2004, 02:20:52 pm »
kzou dus naar t sacramentskoor luisteren ja, uit Breda.

(het was in de basiliek te Hulst)

Johannespassion heb k ook op cd Priscilla/aquila. En ik wil wel met m'n moeder gaan, zij is er heel enthousiast over. Maar ik weet niet of ik dat leuk ga vinden. M'n familie gelooft niet en kijkt daarom toch anders tegen zaken aan. Klinkt stom, maar ik vind het moeilijk om dan samen van zoiets te genieten.

Maar het is nu toch voorbij, ik maal er niet zo om dat k t gemist heb.

Kvind eigenlijk de achtergrond boeiender dan het op zich. Geschiedenis, waarom het nu nog zo populair is. Ik kan geen duits, vind ik erg jammer, maar 'k versta er dus niet zoveel van. Zou dus eerst een vertaling willen lezen, etc.  

'k speel geen muziekinstrument, dus volgens mij kijk je dan sowieso anders tegen muziek aan.... uh luister...

Weet je wat ik me afvraag... waarom wél naar Bach's passions, en niet naar de Passion van Mel Gibson? (ik kijk even naar mezelf) Ik ben bang dat het niet uit principe is dat ik niet naar de film ging... hihi
« Laatst bewerkt op: april 05, 2004, 02:26:13 pm door Sarah »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Mattheus Passion
« Reactie #6 Gepost op: april 05, 2004, 02:54:09 pm »
quote:
Sarah schreef op 05 april 2004 om 14:20:

Johannespassion heb k ook op cd Priscilla/aquila. En ik wil wel met m'n moeder gaan, zij is er heel enthousiast over. Maar ik weet niet of ik dat leuk ga vinden. M'n familie gelooft niet en kijkt daarom toch anders tegen zaken aan. Klinkt stom, maar ik vind het moeilijk om dan samen van zoiets te genieten.

Maar het is nu toch voorbij, ik maal er niet zo om dat k t gemist heb.

Kvind eigenlijk de achtergrond boeiender dan het op zich. Geschiedenis, waarom het nu nog zo populair is. Ik kan geen duits, vind ik erg jammer, maar 'k versta er dus niet zoveel van. Zou dus eerst een vertaling willen lezen, etc.

We kregen een boekje erbij met vertaling en uitleg over de muziek bij de verschillende onderdelen....
quote:

Weet je wat ik me afvraag... waarom wél naar Bach's passions, en niet naar de Passion van Mel Gibson? (ik kijk even naar mezelf) Ik ben bang dat het niet uit principe is dat ik niet naar de film ging... hihi

Daar dacht ik ook over na toen ik er woensdag zat.. En vvroeg me ook af wat het verschil is...
Woorden op muziek.... daar moet je net als in de Bijbel zelf een voorstelling van maken. In die zin worden er dus niet letterlijke beelden aan je opgedrongen.... (Plotseling vielen mij wel alle schilderijen in de rk-kerk waar we in zaten op en heb je in de gaten hoeveel er bij de rk om de uitbeelding van het lijden gaat.... En dat is allemaal de mens Jezus die je ziet....)
De passion werd oorspronkelijk in de kerkdienst gespeeld.... Na het eerste deel kwam de preek van de dominee.... (dat was bij de Johannes zo dus neem ik aan ook bij de Mattheus)
In die zin heeft het een andere oorsprong. En het is de letterlijke tekst uit de bijbel die gezongen wordt met koren er tussendoor en Aria's die een bepaald onderwerp uitdiepen door erover te zingen.

Het totale gebeuren is dus wel heel anders dan een film..... Maar nooit verkeerd om daarover na te denken.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
Mattheus Passion
« Reactie #7 Gepost op: april 05, 2004, 08:48:23 pm »
jammer dat je niet meer bent gegaan naar de uitvoering in Hulst...we hebben een hele goede recentie gehad van de krant(ook wij van het jongenskoor:))

the passion heb ik ook nog niet gezien, ben wel heeeeeeeeeeeel benieuwd...
is eigelijk ook gewoon een matth. passion, maar dan in film en gruwelijker...
waar in de matth. passion maar 1 regel staat over zn geseling, zo wordt dat in de film 15 minuten lang uitgebeeld

Sarah

• Bekijk profiel
Mattheus Passion
« Reactie #8 Gepost op: april 05, 2004, 09:04:38 pm »
quote:
sacramentskoorralph schreef op 05 april 2004 om 20:48:
jammer dat je niet meer bent gegaan naar de uitvoering in Hulst...we hebben een hele goede recentie gehad van de krant(ook wij van het jongenskoor:))

the passion heb ik ook nog niet gezien, ben wel heeeeeeeeeeeel benieuwd...
is eigelijk ook gewoon een matth. passion, maar dan in film en gruwelijker...
waar in de matth. passion maar 1 regel staat over zn geseling, zo wordt dat in de film 15 minuten lang uitgebeeld

Ja maar muziek en beeld zijn ook niet te vergelijken met elkaar denk ik.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2004, 09:11:27 pm door Sarah »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Mattheus Passion
« Reactie #9 Gepost op: april 05, 2004, 10:18:12 pm »
quote:

Door sacramentskoorralph - Monday 05 April 2004 20:48   

Wat een leuk onderschrift....

Wat vind je van deze kreet van een zwager van mij:

Geen dag zonder Bach (voor de echte fans....)

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
Mattheus Passion
« Reactie #10 Gepost op: april 06, 2004, 12:54:20 pm »
haha thnx

ja die kreet klopt ook wel, dat gaat voor mij ook op in ieder geval...:)

en idd, beeld en muziek zijn niet te vergelijken, maar het verhaal komt op het zelfde neer, dat prob. ik te zeggen.