Auteur Topic: Zouden dieren naar de hemel gaan??  (gelezen 4259 keer)

Rianne

• Bekijk profiel
Zouden dieren naar de hemel gaan??
« Gepost op: april 03, 2004, 12:32:19 am »
Nou, de vraag is duidelijk: wat denken jullie, zouden dieren ook naar de hemel gaan?
Heeft het te maken met of ze een ziel hebben?
Staat er iets over in de bijbel?
Ik ben benieuwd!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 03, 2004, 12:41:49 am »
dan zitten we daar met vele duizenden miljarden varkens.
miljarden maal miljarden kippen etc etc

nee ik geloof daar niet in en kan er ook geen grond voor in de bijbel vinden. Ik geloof wel dat er dieren zullen zijn, maar ik geloof niet in een soortement van verlossingsplan voor dieren. En ik denk dat het inderdaad te maken heeft met de ziel. Als we genesis lezen zien we dat de mesn als beeld van God geschapen is met een speciaal kunnen en een speciale taak. En hoewel we zo ongeveer de enige soort zijn die er zo een geweldige puinzooi van gemaakt hebben zijn wij ook de enige soort die behouden worden.
Pinkeltjefan

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 03, 2004, 12:45:51 am »

quote:

Rianne schreef op 03 april 2004 @ 00:32:
Nou, de vraag is duidelijk: wat denken jullie, zouden dieren ook naar de hemel gaan?
Heeft het te maken met of ze een ziel hebben?
Staat er iets over in de bijbel?
Ik ben benieuwd!
je zegt ook naar de hemel gaan en daarmee doel je er waarschijnlijk op dat mensen naar de hemel gaan,
maar bedoel je dan dat de ziel van de mens naar de hemel gaat of de geest van de mens, of beide?

daarbij de volgende vraag, wat is voor jou het kenmerkende verschil tussen dier en mens?
(tussen ziel en geest?)
« Laatst bewerkt op: april 03, 2004, 12:48:14 am door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 03, 2004, 12:47:14 am »
Eh cheese, zullen we het gewoon bij de vraag van de topicstarter en de bedoeling daarachter houden?

Dat lijkt me beter :)
« Laatst bewerkt op: april 03, 2004, 12:47:42 am door Wybo »
Pinkeltjefan

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 03, 2004, 12:49:47 am »

quote:

Alfredt schreef op 03 april 2004 @ 00:47:
Eh cheese, zullen we het gewoon bij de vraag van de topicstarter en de bedoeling daarachter houden?

Dat lijkt me beter :)

ik wil er achter komen waarom ze het woord ziel in dit verband gebruikt
(zie edit) en dat heeft veel met haar vraag te maken, dus voor mijn wel degelijk on topic

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 03, 2004, 12:51:44 am »
Heeft de mens eigenlijk een ziel? Of is dat maar een grieks bedenksel?

On topic:
Staat er niet geschreven, over de vrouw die vele mannen had: Zij huwen niet en worden niet ten huwelijk genomen? Nou, ik denk dat dit ook voor de aanwezigheid van dieren geldt. En dan kun je nog een onderscheid maken tussen de hemel en de nieuwe aarde.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2004, 12:54:02 am door porcupine »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 03, 2004, 12:51:45 am »
je kan toch gewoon vertellen wat jij denkt? dat is wat ze vraagt....

Ik denk toch echt dat als mensen over de ziel op zich willen praten ze maar een apart topic moeten starten. Dit topic gaat over of je denkt dat dieren naar de hemel gaan :)
« Laatst bewerkt op: april 03, 2004, 12:52:55 am door Wybo »
Pinkeltjefan

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 03, 2004, 12:59:05 am »
Jaja, je hebt gelijk.
Tenzij het 'naar de hemel gaan' afhangt van het hebben van een ziel.

'Het zou me een mooie boel worden als ook dieren naar de hemel zouden gaan.'  :?
Ik dacht dat de hemel iets meta-fysisch is. Dan zou het een tijdelijke verblijfplaats zijn voor de 'zielen' / 'geesten' van gelovigen. Terwijl dieren een ander, onkenbaar of geen meta-fysisch aspect hebben dat een verhouding heeft met God, en dus of naar een andere plek gaan, of uit hun dier-zijn bevrijd worden, of gewoon verloren gaan.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2004, 01:01:44 am door porcupine »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 03, 2004, 02:47:27 am »
Er zal iig een lam behouden blijven. OF beter...het lam redt alle schapen.

De eerste woorden van Openbaringen 22:15 geven, als je het heel erg letterlijk neemt, nogal wat verdriet voor de hondenliefhebbers onder ons.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 03, 2004, 09:27:22 am »
Een "verlossingsplan" voor dieren geloof ik nou ook niet echt in zoals Alfredt al zei. Ben er wel van overtuigd dat er dieren zullen zijn maar niet mijn Pebbles en Lebbesje zeg maar (zijn mijn 2 kittens). Zoiets dus niet. :)
Live vanuit de luie stoel

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 03, 2004, 12:29:44 pm »
Pred 3:19 Want het lot der mensenkinderen is gelijk het lot der dieren, ja, eenzelfde lot treft hen: gelijk dezen sterven, zo sterven genen, en allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren; want alles is ijdelheid, 20 alles gaat naar één plaats, alles is geworden uit stof, en alles keert weder tot stof. 21 Wie bemerkt, dat de adem der mensenkinderen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde?

volgens mij stelde prediker deze vraag dus ook al, alleen is de context wat anders.
In het hebr. staat er RUACH wat vertaald is met adem. Een dier heeft een ziel = anima, daarom wordt een dier animal genoemd in het engels. In het Hebr. is dat nefesj. Ze ademen ook dus je kunt zeggen dat ze ruach hebben. Maar geest, pneuma, levensadem hebben ze die ook?

Jes 65: 17 Want zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde ; aan wat vroeger was, zal niet gedacht worden, het zal niemand in de zin komen. 18 Maar gij zult u verblijden en juichen voor eeuwig over hetgeen Ik schep, want zie, Ik schep Jeruzalem tot jubel en zijn volk tot blijdschap. 19 En Ik zal juichen over Jeruzalem en Mij verblijden over mijn volk. En daarin zal niet meer gehoord worden het geluid van geween of van geschreeuw. 20 Daar zal niet langer een zuigeling zijn, die slechts weinige dagen leeft, noch een grijsaard, die zijn dagen niet voleindigt, want de jongeling zal als honderdjarige sterven, zelfs de zondaar zal eerst als honderdjarige door de vloek getroffen worden.
21 Zij zullen huizen bouwen en die bewonen, wijngaarden planten en de vrucht daarvan eten; 22 zij zullen niet bouwen, opdat een ander er wone; zij zullen niet planten, opdat een ander het ete, want als de levensduur der bomen zal de leeftijd van mijn volk zijn en van het werk hunner handen zullen mijn uitverkorenen genieten. 23 Zij zullen niet tevergeefs zwoegen en geen kinderen voortbrengen tot een vroegtijdige dood, want zij zullen een door de HERE gezegend geslacht zijn, en hun nakomelingen met hen. 24 En het zal geschieden, dat Ik antwoorden zal, voordat zij roepen; terwijl zij nog spreken, zal Ik verhoren. 25 De wolf en het lam zullen tezamen weiden en de leeuw zal stro eten als het rund, en de slang zal stof tot spijze hebben; zij zullen geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg, zegt de HERE.

Uit deze teksten lijkt het mij duidelijk dat er bij de nieuwe schepping dieren op de aarde zullen zijn. Maar in de hemel, in het Vaderhuis alleen christenen - gelovigen tussen pinksteren en de opname.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2004, 12:44:35 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 03, 2004, 02:11:33 pm »
Natuurlijk. hoewel sommige dieren geen ziel hebben, ze zijn wezens geschapen naar hun aard ieder andere functie...

het blijkt bv dat een mens na de dood ineens een paar gram,33 ofzo, lichter weegt, dit komt bij een dier dat vaak ziellos word genoemd, de hond, niet voor.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 03, 2004, 02:17:58 pm »

quote:

Joeri schreef op 03 april 2004 om 14:11:
het blijkt bv dat een mens na de dood ineens een paar gram,33 ofzo, lichter weegt, dit komt bij een dier dat vaak ziellos word genoemd, de hond, niet voor.

En dat zou de ziel zijn denk je? Of bedoel je dat niet.

Want om eerlijk te zijn lijkt me dat klinkklare onzin.
Bombus terrestris Reginae

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 03, 2004, 02:49:04 pm »
Ik denk dat dieren niet naar de hemel gaan, ik ben zoiets namelijk nog nooit ergens tegengekomen... Heeft iemand een verwijzing heeft die het tegendeel bewijst?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 03, 2004, 02:53:20 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 03 april 2004 om 14:17:
[...]

En dat zou de ziel zijn denk je? Of bedoel je dat niet.

Want om eerlijk te zijn lijkt me dat klinkklare onzin.

het is gewoon wetenschappelijk te meten dat het lichaam 1 seconde voor de dood een stuk meer weegt dan die na de dood, teveel om door factoren als lucht ed veroorzaakt te zijn.
dus ja, waarom zou dat niet de ziel zijn, wat anders...
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 03, 2004, 02:59:56 pm »

quote:

Joeri schreef op 03 april 2004 om 14:53:
het is gewoon wetenschappelijk te meten dat het lichaam 1 seconde voor de dood een stuk meer weegt dan die na de dood, teveel om door factoren als lucht ed veroorzaakt te zijn.
dus ja, waarom zou dat niet de ziel zijn, wat anders...
Een ziel die iets weegt...? Sorry, wil er bij mij niet in!
En 33 gram zou ik ook niet "een stuk meer" willen noemen. Als het al waar is. Ik ben wel benieuwd hoe dat "wetenschappelijk" gemeten is... begrijp me goed, ik geloof in een ziel, maar niet hierin.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 03, 2004, 03:08:04 pm »

quote:

Joeri schreef op 03 april 2004 om 14:53:
[...]

waarom zou dat niet de ziel zijn, wat anders...

Fabeltjes?
Welke wetenschapper heeft dat bewezen dan ?

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 03, 2004, 03:16:51 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 03 april 2004 om 14:49:
Ik denk dat dieren niet naar de hemel gaan, ik ben zoiets namelijk nog nooit ergens tegengekomen... Heeft iemand een verwijzing heeft die het tegendeel bewijst?

verwacht je een wetenschappelijk bewijs daarvoor?
ben je trouwens wel mensen tegengekomen, die naar de hemel gegaan zijn?
en zo ja, kan je dat dan bewijzen?
« Laatst bewerkt op: april 03, 2004, 03:26:55 pm door cheese »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 03, 2004, 03:19:24 pm »
Het is wel degenlijk waar dat een lichaam bij leven meer weegt dan na het overlijden, dit is inderdaad een gram of 35. Er is echter geen enkel bewijs of aanwijzing voor om aan te nemen dat dit het gewicht van de ziel is. Veel meer neemt men aan dat de lucht/zuurstof aan de longen ontsnapt en dat het gewichtsverschil op die wijze verklaard kan worden.

maar dit topic gaat over of dieren in/op de hemel/nieuwe aarde komen.
Pinkeltjefan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 03, 2004, 03:28:59 pm »

quote:

cheese schreef op 03 april 2004 om 15:16:
[...]

Waarom zou ik hiervoor een wetenschappelijk bewijs willen? Dat kan niet eens, want we hebben het hier over bovennatuurlijke zaken. Je moet alleen om wetenschappelijk bewijs vragen als het om natuurlijke zaken gaat.

Ik bedoelde bewijs in de zin van tekstverwijzingen in de bijbel (duh!) ;)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 03, 2004, 03:45:03 pm »
Als dieren naar de hemel kunnen, is er dan ook een dierenhel ?
Want daar mogen van mij de muggen, vlooien en luizen heen. :Y)
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 03, 2004, 03:48:17 pm »

quote:

Mientje schreef op 03 april 2004 om 15:45:
Haha, ik denk persoonlijk dat een hel voor mensen uitstekend te combineren is met een hemel voor muggen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 03, 2004, 05:44:04 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 03 april 2004 om 15:48:
[...]

Haha, ik denk persoonlijk dat een hel voor mensen uitstekend te combineren is met een hemel voor muggen.
Vooral voor muggenzifters  ;)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 03, 2004, 05:53:15 pm »

quote:

Hahaha, dan kon het grootste deel van forumleden zich daar nog wel eens ontmoeten. :'(

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 03, 2004, 05:58:16 pm »

quote:

Mientje schreef op 03 april 2004 om 15:45:
waarom zou god dieren die intuitief zijn straf vervullen straffen? :P

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 03, 2004, 05:58:49 pm »

quote:

cheese schreef op 03 april 2004 om 15:16:
[...]

www.near-death.com

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 03, 2004, 06:03:03 pm »

quote:

Joeri schreef op 03 april 2004 om 17:58:
[...]

waarom zou god dieren die intuitief zijn straf vervullen straffen? :P
Ze krijgen juist straf omdat ze ons op aarde het leven zuur maakten.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 03, 2004, 06:33:17 pm »

quote:

voor mij is dat dus wel wetenschap, maar voor onze sprookjes-wetenschapper is dat boven-natuurlijk,
dus derhalve zal ze alle ervaringen (waarnemingen) van vele mensen op dat gebied ook aan de kant moeten schuiven als niet bestaand of fantastisch of,,,,boven haar eigen natuur uitgaande,

maar dan blijkt dat er andere naturen zijn, die dat wel als een geesteswetenschap kunnen begrijpen binnen hun eigen natuur,
dus eigenlijk geeft ze dan heel eerlijk aan waar haar grenzen wat betreft opname van weten liggen...wat ze begrijpt is natuurlijk, wat ze niet begrijpt bovennatuurlijk

ze kan alleen niet generaliseren en dus zeggen dat bij andere mensen die grenzen op precies dezelfde wijze aanwezig zijn

PS ik heb de topic over BDE gestart

http://forum.gkv.nl/forum/list_messages/1027/

http://www.psy.cc/BDE.htm wetenschappelijke studie

groetjes Cheese
« Laatst bewerkt op: april 03, 2004, 06:39:23 pm door cheese »

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 03, 2004, 06:41:12 pm »

quote:

cheese schreef op 03 april 2004 om 00:45:
[...]

je zegt ook naar de hemel gaan en daarmee doel je er waarschijnlijk op dat mensen naar de hemel gaan,
maar bedoel je dan dat de ziel van de mens naar de hemel gaat of de geest van de mens, of beide?

daarbij de volgende vraag, wat is voor jou het kenmerkende verschil tussen dier en mens?
(tussen ziel en geest?)

Ik denk dat het verschil tussen mens en dier is dat God ons mensen boven de dieren heeft gezet.
Verschil tussen geest en ziel? Geen idee, het zijn een beetje abstracte woorden voor mij... Zo abstract dat ik in elk geval niet denk dat ze iets wegen! Ik geloof niet dat je ziel een orgaan is, net als bv je hart, dat lijkt me onmogelijk.
Ik had altijd het idee dat ziel en geest hetzelfde zijn...  :?
Dat we met heel veel dieren zouden zitten in de hemel (ALS ze al naar de hemel gaan), dat zou toch best kunnen? Dat lijkt me geen goede reden, want de hemel zal vast en zeker groot genoeg zijn.
Maar het lijkt me gewoon raar als dieren niet naar de hemel gaan. Zij zijn zelfs eerder dan de mens geschapen! En inderdaad, als ze al niet naar de hemel gaan, betekent dat de hel voor hen?
Of.. en andere mogelijkheid: zou er voor hen geen leven na de dood zijn??

Cheese: het woord 'ziel' gebruikte ik omdat ik het er gister hier met iemand over had... toen ik haar dezelfde vraag stelde vroeg ze mij: hebben dieren een ziel?
Als dieren geen ziel hebben, gaan ze misschien niet naar de hemel. Maar als er in de hemel WEL dieren zijn (volgens de bijbelteksten die jullie hier neerzetten), zouden die dieren dan door God geschapen zijn in de hemel?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 03, 2004, 07:24:30 pm »
Je hebt het over de hemel. Dat is dus als je nu sterft. De teksten van P&A over leeuw en lam liggend naast elkaar gaan volgens mij over de nieuwe (hemel-) aarde na de terugkomst van Jezus. Of dat dezelfde dieren zijn als nu of anderen? Geen idee. De verhouding met hen wordt ook anders. Net als met je medemensen. Je herkent elkaar maar je trouwt bijvoorbeeld niet meer. Zo kan het best dat je je favoriete huisdier weer terug zult zien maar je hoeft het niet meer aan de ketting te leggen. Hij zal geen kwaad doen. Een klein kind zal met een slang kunnen spelen. Onvoorstelbaar eigelijk.  

Dieren behoren bij de schepping van de aarde. Oude en nieuwe aarde. Net als bomen en planten die ook worden genoemd als aanwezig in het nieuwe Jeruzalem in openbaringen 21 of 22.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 03, 2004, 11:25:06 pm »

quote:

Rianne schreef op 03 april 2004 om 18:41:
[...]

En inderdaad, als ze al niet naar de hemel gaan, betekent dat de hel voor hen?
Of.. en andere mogelijkheid: zou er voor hen geen leven na de dood zijn??

Cheese: het woord 'ziel' gebruikte ik omdat ik het er gister hier met iemand over had... toen ik haar dezelfde vraag stelde vroeg ze mij: hebben dieren een ziel?
Als dieren geen ziel hebben, gaan ze misschien niet naar de hemel. Maar als er in de hemel WEL dieren zijn (volgens de bijbelteksten die jullie hier neerzetten), zouden die dieren dan door God geschapen zijn in de hemel?

Niet in de hemel betekent nog niet; dus naar de hel. Op de aarde kan ook nog.
de dieren hebben een ziel = anima (l).
Volgens de bijbelteksten zijn er dieren op de nieuwe aarde.

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 09, 2004, 10:15:14 am »
Eigenlijk zijn wij ook dieren. Alleen wij vinden onszelf inteligenter, (waar ik soms aan twijfel) dan andere dieren.

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: april 17, 2004, 01:13:26 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 april 2004 om 23:25:
[...]

Niet in de hemel betekent nog niet; dus naar de hel. Op de aarde kan ook nog.
de dieren hebben een ziel = anima (l).
Volgens de bijbelteksten zijn er dieren op de nieuwe aarde.
Hebben wij ook nog iets om over te heersen op de nieuwe aarde (anders zouden we elkaar weer moeten/ gaan overheersen ;))...
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 28, 2004, 11:00:33 am »
Jongens, we gaan de dieren toch niet letterlijk nemen die in openbaring beschreven staan....

Hoe zit het dan met het tienkoppige beest etc etc...

Dieren gaan niet naar de hemel. Bijbel spreekt dat ze gewoon tot stof weer terug keren...
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 28, 2004, 05:54:36 pm »

quote:

reindertje schreef op 28 april 2004 om 11:00:
Jongens, we gaan de dieren toch niet letterlijk nemen die in openbaring beschreven staan....Hoe zit het dan met het tienkoppige beest etc etc...
Ik had het niet over DIE beesten. Ook niet die voor de troon van God zijn of uit de zee opkomen of de draak. Wel over de gangbare dieren zoals ze nu ook al op aarde rondlopen. De leeuw, het lam, de slang etc...Ze zullen er zijn. Net als planten en bomen. Waarom zou God de nieuwe aarde een andere schepping maken? Hij zag immers in genesis 1 al dat het goed was! Dieren dus ook. Maar ik betwijfel of het dezelfde als nu zijn.

quote:

Dieren gaan niet naar de hemel. Bijbel spreekt dat ze gewoon tot stof weer terug keren...
Dat laatste wordt ook over de mens geschreven en zou dus eerder pleiten VOOR een opname in de hemel van dieren. Maar goed, ik weet het gewoon niet.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: april 29, 2004, 09:56:26 am »

quote:

Mientje schreef op 03 april 2004 om 18:03:
[...]

Ze krijgen juist straf omdat ze ons op aarde het leven zuur maakten.

zoals ik al zei, dieren die intuitief zelf de straf van god vervullen. maw wie zegt dat sommige dieren niet op een bepaald niveau leven waarbij bv een bij intuitief aangetrokken is door onze zonde, of de geur ervan en ons daardoor steekt, terwijl wij niet beseffen dat wij die steek over onszelf afroepen door wat wij hebben gedaan of gedacht?
denk niet dat dit zo'n vreemde gedachtegang is, god schept de wereld wel anders dan de biologieboeken zeggen! ieder dier naar zijn aard... de ene heeft de aard om bronnen van zondes lek te prikken.  :P
ikzelf heb dit meegemaakt dat bepaalde gedachtes of daden leiden tot dergelijke dingen...