Auteur Topic: natuur en bovennatuur gescheiden of verbonden?  (gelezen 2087 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
natuur en bovennatuur gescheiden of verbonden?
« Gepost op: april 06, 2004, 10:37:29 am »
quote:
Bumblebee schreef op 06 april 2004 om 10:25:
Hallo allemaal,

Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om met elkaar verhalen te delen over dingen die je hebt meegemaakt met de geestelijke wereld.

Kom maar op!  

een geestelijke wereld las ik hier op het forum is per definitie bovennatuurlijk en wat bovennatuurlijk is, kun je toch geen ervaringen mee opdoen, want als je er wel ervaringen mee zou kunnen opdoen, zouden dat ook wetenschappelijke ervaringen kunnen zijn en ik heb gelezen bij h e e l wetenschappelijke christenen, dat dat dus onmogelijk is,
ergo over ervaringen met de geestelijke wereld is dus niets te zeggen    

Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 06, 2004, 11:34:14 am »
quote:
cheese schreef op 06 april 2004 om 10:37:
een geestelijke wereld las ik hier op het forum is per definitie bovennatuurlijk en wat bovennatuurlijk is, kun je toch geen ervaringen mee opdoen, want als je er wel ervaringen mee zou kunnen opdoen, zouden dat ook wetenschappelijke ervaringen kunnen zijn en ik heb gelezen bij h e e l wetenschappelijke christenen, dat dat dus onmogelijk is,
ergo over ervaringen met de geestelijke wereld is dus niets te zeggen

Zit nou niet de hele tijd zo flauw te doen daarover...  

Wat heeft dit nou met wetenschap te maken, ik vraag naar persoonlijke ervaringen!
Als ik vraag je een mooi verhaal te vertellen over je geliefde zeg je toch ook niet: "nee, want mijn liefde voor ... is niet wetenschappelijk aan te tonen"?

Lonneke verschilt ook met mij/ons van mening over wetenschap enzo maar die vertelt tenminste gewoon een verhaal en reageert niet de hele tijd zo gefrustreerd...

Schitterend verhaal, Lonneke!    
Dank God!
Bombus terrestris Reginae

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 06, 2004, 01:36:30 pm »
quote:
Bumblebee schreef op 06 april 2004 om 11:34:
[...]

Zit nou niet de hele tijd zo flauw te doen daarover...  

Wat heeft dit nou met wetenschap te maken, ik vraag naar persoonlijke ervaringen!
Als ik vraag je een mooi verhaal te vertellen over je geliefde zeg je toch ook niet: "nee, want mijn liefde voor ... is niet wetenschappelijk aan te tonen"?

Lonneke verschilt ook met mij/ons van mening over wetenschap enzo maar die vertelt tenminste gewoon een verhaal en reageert niet de hele tijd zo gefrustreerd...

Schitterend verhaal, Lonneke!    
Dank God!

haha, ik ben niet gefrustreerd, maar laat alleen zien als je bepaalde gedachten zoals hier in het forum geventileerd konsekwent doorvoert, dat je dan dergelijke resultaten krijgt als dat ik beschreef, (dus het aantonen van inkonsekwentie was mijn doel)
aan de links die ik gaf kun je bovendien zien, dat dergelijke onderwerpen ook reeds eerder hier op het forum waren, kortom elke ervaring is wetenschappelijk benaderbaar

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 06, 2004, 01:45:37 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 06 april 2004 om 10:56:
Cheese, ik weet niet of je mij bedoelt, maar als wetenschapper doe ik geen uitspraken over de geestenwereld, omdat de wetenschap er geen onderzoek naar doet.

Ch; jawel, die wetenschap is er wel, maar die ken jij dus niet...
maar uit je relaas begrijp ik wel dat waar jij mee in aanraking bent gekomen veel impact op je heeft gehad, dat soort geestenwereld bemoei ik me ook niet mee, nooit gedaan ook..
maar nu ik je angsten een beetje begrijp, begrijp ik tevens ook je allergie tegen dingen die in die richting liggen en waar je niet in staat bent om het kaf van het koren te onderscheiden, wat natuurlijk alleen zou lukken als je dit eerlijk wetenschappelijk zou benaderen, nml. alles wat dus te ervaren is, kun je ook wetenschappelijk ervaarbaar maken, maar dan is angst natuurlijk een slechte raadgever...

quote:
Als christen weet ik wel het een en ander over de geestenwereld. Toen ik nog geen christen was (ik was een jaar of 14/15) hielden mijn vrienden zich er wel mee bezig. Op feestjes gingen we geesten oproepen, met een vriendin legde ik tarotkaarten, we verdiepten ons in allerlei esotherische dingen, mijn favoriete stek was Yantra in Groningen. Daar verkopen ze van alles op dat gebied.
Op een avond hadden we we weer zo'n feestje. Ik was me ondertussen ook op andere godsdiensten gaan richten (las er boeken over enzo) en ik vond het glaasje draaien eigenlijk niet meer zo leuk, maar onder de groepsdruk zwichtte ik ervoor en deed mee.
Er kwam een geest, maar toen viel ook opeens de stroom uit, het was pikkedonker, iedereen joelde van uitgelatenheid, maar dat duurde niet lang: er vloog van alles door de kamer, papier, glaswerk en kleine beeldjes. Ik kreeg van alles tegen me aan. Ik huilde van de hoofdpijn omdat er een vreselijk geluid klonk. Ik kan het niet goed omschrijven, een soort heel hoog jankend geluid een beetje alsof ijzer tegen ijzer schuurt. Ik had het ijskoud en toen het voorbij was zat ik nog te klappertanden. Ik heb dagen rondgelopen met een enorme buil, omdat ik een metalen boeddhabeeldje tegen mijn hoofd aan gesmeten kreeg, verder zat ik onder de schrammen en krassen van gebroken glas. Ik heb nadien jarenlang met een litteken in mijn bovenarm rondgelopen...
Sindsdien houd ik me verre van alles wat met geesten etc. te maken heeft, en ik raad iedereen aan om gewoon te doen wat de Bijbel zegt: het met rust laten.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 06, 2004, 02:45:52 pm »
op voorstel van Pulpeet, deze vraag hier opnieuw omdat het in andere topics steeds weer opduikt...

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 06, 2004, 02:55:18 pm »
quote:
Pulpeet schreef op 06 april 2004 om 14:01:
Als we nu die begripsverwarring over de wetenschap even in een ander topic uitvechten, dan kunnen hier gewoon ervaringen geplaatst worden.

En voor de kwestie of natuur en bovennatuur gescheiden of verbonden zijn kan beter ook een ander topic geopend worden.

het is natuurlijk wel interssant als mensen omdat ze in verschillende topics posten, zichzelf dan vaak tegenspreken, net iets van op zondag geloven, maar niet doordeweeks

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 06, 2004, 02:55:38 pm »
Mag ik eerst weten wat je tot de natuur en tot bovennatuur rekent. M.a.w. wat zijn je defenities en wat is je stelling?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 06, 2004, 03:00:55 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 06 april 2004 om 14:55:
Mag ik eerst weten wat je tot de natuur en tot bovennatuur rekent. M.a.w. wat zijn je defenities en wat is je stelling?

voor mij is er geen scheiding tussen natuur en bovennatuur, alleen datgene wat we al wel begrijpen van de natuur en wat nog niet en dat is een glijdende dynamische schaal,
dus niet statisch voor eens en altijd vastgelegd...

wat nu nog niet begrepen wordt kan mogelijk in de toekomst wel begrepen worden, of reeds nu al door de een wel en door de ander niet, afhankelijk van zijn ontwikkelingsnivo in deze

en het ontwikkelingsnivo is afhankelijk van de waarnemingsmogelijkheden die tot je beschikking staan en die je kunt scholen en uitbreiden

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 06, 2004, 03:08:07 pm »
Ik snap er niks van, zou je het misschien nog wat eenvoudiger kunnen uitleggen? Ik ben niet zo'n ster in dit gebied...  
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 06, 2004, 03:22:34 pm »
Natuur is een struik op de begane grond en bovennatuur is een struik op het dakterras
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 06, 2004, 03:22:44 pm »
eenvoudiger?
nu de wereld bestaat uit
A)dat wat we kennen
en uit
. dat wat we (nog) niet kennen
en
C) beide zijn aan verandering onderhevig, oftewel dynamisch ipv statisch...
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 03:30:25 pm door cheese »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 06, 2004, 05:33:33 pm »
Aanleiding is Bumblebees opmerking over ervaringen met 'de geestelijke wereld'

Ik krijg altijd een beetje kriebels van zulke opmerkingen (net als cheese blijkbaar). Waarom de geestelijke en niet-geestelijk wereld zo los van elkaar zien? Waarom hebben bepaalde gebeurtenissen blijkbaar meer met de 'geestelijke wereld' te maken dan andere?

Volgens mij is die scheiding tussen natuur en bovennatuur slechts een interpretatieschema. Alles wat niet rationeel / materialistisch te verklaren is, is bovennatuur. En misschien is het moeilijk om als mensen na de "Verlichting" nog anders te denken. Maar er zijn best andere mogelijkheden om worst te maken van de wereld om ons heen. Niet dat de concepten natuur en bovennatuur totaal onzin zouden zijn, maar een te rigoureuze scheiding lijkt me niet houdbaar.

Ik zie alles dan toch meer als een eenheid. Als ik buiten mijn buurman tegenkom en een praatje over het weer maak, is dat ook een ervaring met de geestelijke wereld. Als je al over een geestelijke wereld wilt spreken is deze volgens mij juist verbonden met het meest basale van ons leven. Met je ademhaling en je hartslag.

Juist door zo'n duidelijke categorie van de geestelijke wereld te maken kan deze een eigen leven gaan leiden. Verhalen over allerlei bijzondere gebeurtenissen zijn slechts verhalen (die geïnterpreteerd moeten worden). Die kunnen een uitstekende functie hebben, namelijk jezelf weer eens overtuigen dat je het bij het rechte eind hebt en dat je bij de juiste club terecht gekomen bent. Maar als je daar teveel in opgaat, verlies je de link met de werkelijkheid. Die is altijd weerbarstiger dan onze verhalen.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 09:47:30 pm door Pulpeet »

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 06, 2004, 06:56:02 pm »
Ik reageer alleen even op Bumbelbee's vraag, niet op de rest want dat vind ik onnodig.

Eerst wil ik even vertellen waar ik nu sta.

Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is.
Een jaar geleden werd ik bekeerd, en zag ik hoe in dat ik Jezus Christus heb gekruisigd.

Ook 'ervaarde' ik Zijn onuitsprekelijke liefde voor mij! Voor mij, een zondaar van nature.

Dit heeft alles veranderd, tot aan de dood toe, ik weet dat ik daarna bij Jezus ben.

Maar voor mijn bekering leefde ik zonder besef van God.

Voor ik over mijn belevingen met 'gnostiek' wil vertellen, wil ik eerst even duidelijkheid over dat begrip.

-Gnosticisme; opvattingen der gnostieken die een wijsgerig, van het gangbare afwijkend inzicht hadden in de verhouding van God tot de wereld. (Kramers woordenboek)

-Gnostiek in het Latijn: Ketterij uit de 2e eeuw (Prisma)

-Gnosticus in het Nederlands: Theosoof (eerste eeuwen na het Christendom), Prisma

"De gnostikoi, de Wetenden, waren niet geïnteresseerd in de waarheden van het leven. Zij probeerden middels mythologie een antwoord te vinden voor de scheiding tussen deze wereld en de goddelijke wereld. De gnostiek kende veel Christelijke aanhang. "

-van een site-

Gnostici zijn er altijd al geweest.

Hieronder stond net mijn ervaringen met gnostiek.
Maar omdat ik niet weet of iedereen daar prijs op stelt, vraag ik je om me even te mailen als je het wil lezen, dan mail ik mijn ervaringen graag.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 07:06:02 pm door Sarah »
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 06, 2004, 07:11:47 pm »
En waar worden we geacht naartoe te mailen?

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 06, 2004, 08:58:38 pm »
nee natuurlijk en bovennatuurlijk zijn niet verbonden en weet je waarom? er IS geen bovennatuurlijk en alles is gewoon natuurlijk daaro. maar in de zin van dat wat jij niet kent bovennatuurlijk is, ja dan is het verbonden ja.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 06, 2004, 10:05:08 pm »
Nou ja... achteraf gezien...  het is niet boeiend om ervaringen van mij te lezen, want ik ben niet boeiend.

Maar God laat zien in de bijbel wat Hij ervan vindt.

Hoe Hij reageerde wanneer het volk afgoden aanbad.

Hoe hij Sodom en Gomorra wegvaagde, omdat ze ongehoorzaam waren.

Etc. etc.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 10:09:29 pm door Sarah »

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 06, 2004, 10:08:23 pm »
hoe kom je erbij sarah? alles wat bovennatuurlijk genoemd word is interresant!
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 06, 2004, 10:10:18 pm »
Ik snap jouw posts niet zo goed, maar dat kan komen omdat ik nog niet veel van je gelezen heb.
quote:
Joeri schreef op 06 april 2004 om 22:08:
hoe kom je erbij sarah? alles wat bovennatuurlijk genoemd word is interresant!

Daarom wil ik daar geen aandacht aan besteden en mijn ervaringen voor mij laten hihi.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 10:14:46 pm door Sarah »

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 06, 2004, 10:13:15 pm »
quote:
Joeri schreef op 06 april 2004 om 20:58:
nee natuurlijk en bovennatuurlijk zijn niet verbonden en weet je waarom? er IS geen bovennatuurlijk en alles is gewoon natuurlijk daaro. maar in de zin van dat wat jij niet kent bovennatuurlijk is, ja dan is het verbonden ja.

Gnostici zeggen dat het gescheiden is.

Die quote kwam van een website, het was natuurlijk onvolledig en het komt misschien wat verwarrend over...

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 06, 2004, 10:19:07 pm »
quote:
Sarah schreef op 06 april 2004 om 22:13:
[...]

Gnostici zeggen dat het gescheiden is.

Die quote kwam van een website, het was natuurlijk onvolledig en het komt misschien wat verwarrend over...

wat snap je niet aan mijn posts?

hmm ik weet niet veel van gnosticisme af, maar ik geloof niet in een scheiding.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 10:19:23 pm door Joeri »

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 11, 2004, 06:24:32 pm »
Ik heb een vraag voor Cheese. Jij beweert dat er geen scheiding van natuur en bovennatuur bestaat. (toch?)

Meestal maken mensen deze scheiding omdat ze onder 'natuurlijk' alle fenomenen verstaan die door de mens ontdekt, begrepen en beschreven kunnen worden en onder 'bovennatuurlijk' alles wat 'onze pet te boven gaat'.

Ben jij van mening dat we alles wat we waarnemen of wat ons overkomt in principe zouden kunnen begrijpen en verklaren? Betekent dit dan niet dat we dan God kunnen kennen?
« Laatst bewerkt op: april 11, 2004, 06:25:00 pm door DetectedDestiny »