Ik reageer alleen even op Bumbelbee's vraag, niet op de rest want dat vind ik onnodig.
Eerst wil ik even vertellen waar ik nu sta.
Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is.
Een jaar geleden werd ik bekeerd, en zag ik hoe in dat ik Jezus Christus heb gekruisigd.
Ook 'ervaarde' ik Zijn onuitsprekelijke liefde voor mij! Voor mij, een zondaar van nature.
Dit heeft alles veranderd, tot aan de dood toe, ik weet dat ik daarna bij Jezus ben.
Maar voor mijn bekering leefde ik zonder besef van God.
Voor ik over mijn belevingen met 'gnostiek' wil vertellen, wil ik eerst even duidelijkheid over dat begrip.
-Gnosticisme; opvattingen der gnostieken die een wijsgerig, van het gangbare afwijkend inzicht hadden in de verhouding van God tot de wereld. (Kramers woordenboek)
-Gnostiek in het Latijn: Ketterij uit de 2e eeuw (Prisma)
-Gnosticus in het Nederlands: Theosoof (eerste eeuwen na het Christendom), Prisma
"De gnostikoi, de Wetenden, waren niet geïnteresseerd in de waarheden van het leven. Zij probeerden middels mythologie een antwoord te vinden voor de scheiding tussen deze wereld en de goddelijke wereld. De gnostiek kende veel Christelijke aanhang. "
-van een site-
Gnostici zijn er altijd al geweest.
Hieronder stond net mijn ervaringen met gnostiek.
Maar omdat ik niet weet of iedereen daar prijs op stelt, vraag ik je om me even te mailen als je het wil lezen, dan mail ik mijn ervaringen graag.