Auteur Topic: Jomanda  (gelezen 6912 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #50 Gepost op: april 05, 2004, 07:43:42 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 05 april 2004 om 19:41:
[...]

Geesteswetenschap? Wat mag dat dan wel zijn? Als je occultisme etc bedoelt: dat heet spiritsme. Geesteswetenschap is de verzamelnaam voor talenstudies en geschiedenis etc.

Van occultisme en spiritisme zegt de Bijbel dat je je er verre van moet houden...
Ik bedoel de geesteswetenschap van rudolf steiner.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #51 Gepost op: april 05, 2004, 07:47:51 pm »
Nou dan ben je aan een goed adres . 8)7
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #52 Gepost op: april 05, 2004, 07:48:44 pm »
Rudolf Steiner = antroposofie, is de 19e eeuwse tegenhanger van theologie.

Rudolf Steiners gedachtengoed kom je tegen in de New Age beweging, die als wortels ook het spiritisme, de gnostiek, theosofie etc. heeft. Als iets niet christlijk is, is het dat wel. Jomanda baseert zich inderdaad ook op dit gedachtengoed.

Dit en nog veel meer in een goed boek hierover:

Aupers, S. en Otterloo, A. van. (2000). New Age. Een godsdiensthistorische en sociologische benadering. Kampen: Kok. Uit de serie "Wegwijs". Het boek wordt op de Rijksuniversiteit Groningen gebruikt bij het vak New Age en New Religious Movements bij de vakgroep Godsdienstwetenschappen aan de Theologische Faculteit. :)
« Laatst bewerkt op: april 05, 2004, 07:49:55 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

lonneke

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #53 Gepost op: april 05, 2004, 07:49:53 pm »

quote:

Mientje schreef op 05 april 2004 om 19:47:
Goh, ik wist niet dat jij je daar ook in verdiepte... :)

dingo

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #54 Gepost op: april 05, 2004, 07:50:23 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 april 2004 om 19:37:
[...]

Ik vraag me eigenlijk af na het lezen van jouw stukjes, wat je eigenlijk wel (zeer waarschijnlijk) duivelswerk noemt en of jij uberhaupt er wel in gelooft dat de duivel heel concreet hier op aarde bezig is met mensen? Zo nee, dan zou ik je Bijbeltje nog maar eens goed gaan lezen...

Natuurlijk is de duivel hier concreet aan het werk maar Jomanda dient imo vooral de Mammom met haar ingestraalde water en andere onzin. En natuurlijk gebruik de satan graag de eigenschap van mensen dat ze nou graag bedrogen worden als het maar hoop geeft.
Allemaal waar dus, maar om tegen iemand die weigert achter elke boom een duivel te zien, smalend te zeggen: "dan zou ik je Bijbeltje nog maar eens goed gaan lezen.." gaat wel wat ver. Ook daar staat iets over in de bijbel!

lonneke

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #55 Gepost op: april 05, 2004, 07:51:03 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 05 april 2004 om 19:48:
Rudolf Steiner = antroposofie, is de 19e eeuwse tegenhanger van theologie.

Rudolf Steiners gedachtengoed kom je tegen in de New Age beweging, die als wortels ook het spiritisme, de gnostiek, theosofie etc. heeft. Als iets niet christlijk is, is het dat wel. Jomanda baseert zich inderdaad ook op dit gedachtengoed.

Dit en nog veel meer in een goed boek hierover:

Aupers, S. en Otterloo, A. van. (2000). New Age. Een godsdiensthistorische en sociologische benadering. Kampen: Kok. Uit de serie "Wegwijs". Het boek wordt op de Rijksuniversiteit Groningen gebruikt bij het vak New Age en New Religious Movements bij de vakgroep Godsdienstwetenschappen aan de Theologische Faculteit. :)
Je hoeft me geen boeken aan te raden hoor ;)

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #56 Gepost op: april 05, 2004, 07:51:36 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 april 2004 om 19:37:
[...]
Ik vraag me eigenlijk af na het lezen van jouw stukjes, wat je eigenlijk wel (zeer waarschijnlijk) duivelswerk noemt en of jij uberhaupt er wel in gelooft dat de duivel heel concreet hier op aarde bezig is met mensen?

Ooit van aanvechting gehoord? De duivel die de mens probeert van God af te trekken, bijvoorbeeld door hem te laten twijfelen aan het bestaan van God? Dát is duivelswerk en ik geloof zeker dat dat bestaat. Ik kan je één ding vertellen, Jomanda doet mij niet twijfelen aan het bestaan van God. Sterker, ze laat me volkomen koud in alle opzichten. Lijkt me dan niet echt dat die duivel bij mij veel succes heeft daarmee hè.

quote:

Zo nee, dan zou ik je Bijbeltje nog maar eens goed gaan lezen...

Waarom spreken mensen al gauw op een dergelijke belerende toon? Dat is toch geen fijne open manier van discussie voeren? Ik geloof van harte in God, ik neem aan dat de duivel bestaat, maar ik geloof niet dat die als tussenpersoon een juffrouw in een blauwe jurk gebruikt om ons allemaal tot het satanisme te brengen door de dingen die ze doet. Jomanda is slinks en slaat geld uit de onnozelheid van andere mensen. Daarvoor maakt ze een sfeer die mensen enigszins doet denken aan religie (zoals ze die wellicht vroeger in de kerk ervoeren), want dat vindt nu eenmaal gretig aftrek in de huidige tijd. In zoverre is ze hooguit een oplichtster te noemen. Als de duivel z'n ding wil doen, dan doet hij dat op een treffender en individuelere manier. Ik zie Jomanda eerder als een product van de tijdgeest, niet als een aanjager daarvan.

quote:

Mientje schreef op 05 april 2004 om 19:47:

En weer zo'n goed onderbouwd statement. |:(
Pratend in zulke oneliners is het moeilijk een opbouwend open gesprek aan te knopen...
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #57 Gepost op: april 05, 2004, 07:56:16 pm »
Ik kan dit wel degelijk onderbouwen, en ik denk dat jij nog nooit van Rudolf Steiner met zijn antroposofie en zijn vriendinnetje mevr. Blavatsky de grondleggers van de New age hebt gehoord.

lonneke

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #58 Gepost op: april 05, 2004, 08:01:21 pm »

quote:

Mientje schreef op 05 april 2004 om 19:56:
Ik kan dit wel degelijk onderbouwen, en ik denk dat jij nog nooit van Rudolf Steiner met zijn antroposofie en zijn vriendinnetje mevr. Blavatsky de grondleggers van de New age hebt gehoord.
Ik ben bang dat jij steiners boeken nooit hebt gelezen gezien deze reaktie.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #59 Gepost op: april 05, 2004, 08:03:43 pm »
http://www.kheper.net/top...phy/Steiner-cosmology.htm

Voor meer informatie over mevrouw Blavatsky en haar vriendje Rudolf Steiner en hun magie en occultisme zie de link. Het komt erop neer dat zij ongeveer alles doen dat de Bijbel verboden heeft en dat Jomanda daarop voortborduurt. (Bewust of onbewust).
Met andere woorden: dit is gevaarlijk, heel gevaarlijk. Als christen moet je er zoveel mogelijk bij uit de buurt blijven.
Ik had vrienden die zich hiermee bezig hielden en als ik daar kwam voelde ik de aanwezigheid van donkere machten. (Om maar even aan te geven in welk wespennest je terecht kunt komen). Ik heb die vrienden laten kiezen: of ze gingen ermee door en ik verbrak de vriendschap, of ze stopten en ik bleef met ze omgaan. Helaas kozen ze voor het eerste.

@ Lonneke: aan jouw reacties te zien, zit jij nu al verder in de problemen dan je zelf in de gaten hebt (dit is een bloedserieus bedoelde reactie).
« Laatst bewerkt op: april 05, 2004, 08:04:36 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Superdeboer

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #60 Gepost op: april 05, 2004, 08:07:08 pm »

quote:

Mientje schreef op 05 april 2004 om 19:56:

Uh nee... ik heb er nog nooit van gehoord... val ik nu door de mand, dat je dat op zo'n snerende manier neerzet?. :/

Waar het mij om gaat, is dat het niet echt prettig over komt in een discussie via zo'n forum om mensen te bestoken met zinnen als:

• Slaap lekker verder!  :Z  :Z

• Nee dan ben je aan een goed adres!

Wellicht heb je gelijk, maar leg dan uit waarom je vindt wat je beweert. Ik ken die gasten inderdaad niet (hoewel ik er trouwens helemaal niets mee te maken wil hebben als het van die New Age types zijn). Als je een statement wilt maken ten aanzien van die mensen, leg dan uit wat je bedoelt. Wat kan ik met één zo'n zinnetje? Het komt gewoon nogal schreeuwerig over, terwijl het verder de discussie niet verder brengt. Een gesprek als dit heeft pas zin als je ook duidelijk maakt waarom je bepaalde uitspraken doet, zeker als je zelf kunt bedenken dat de ander die uitspraak niet goed begrijpt als deze op zichzelf staat. Dat was mijn punt eigenlijk, verder bedoel ik er niets verkeerds mee. ;)
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

lonneke

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #61 Gepost op: april 05, 2004, 08:10:50 pm »

quote:

[message=98787,noline]Roodkapje schreef op 05 april 2004 om 20:03

@ Lonneke: aan jouw reacties te zien, zit jij nu al verder in de problemen dan je zelf in de gaten hebt (dit is een bloedserieus bedoelde reactie).

Wat een voorbeoordeelde reaktie roodkapje! Ten eerste weet jij niet eens wat mijn intentie is om me in deze materie te verdiepen. Ten tweede ken jij mijn persoonlijke situatie niet. Ten derde weet jij niet of ik hierover ook in gesprek ben met predikanten. Ten vierde ken jij mijn draagkracht niet. Is het niet zo dat er zwakke en sterke gelovigen zijn? Je suggereert zomaar iets! Je suggereert dat ik een zwakke gelovige ben! Wie ben jij om mijn draagkracht in twijfel te trekken!
Ik begrijp dat jouw angst ook daadwerkelijk jouw eigen angst is ( wat ik ook best kan begrijpen) Maar reflecteer deze niet op mij. Ik ben jou nl. niet. Ik vind het ook helemaal niet nodig om mij te moeten verantwoorden hoor. Ik voel me op en top gelovige, als ik het zo maar eens even mag zeggen....

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #62 Gepost op: april 05, 2004, 08:17:24 pm »
Dat suggereer ik niet, ik krijg het gevoel door, dat veel mensen op dit forum, dus niet alleen jij, niet door hebben waarmee ze nou werkelijk te maken hebben. Het is gewoon niet verstandig, voor niemand niet om je met spiritsme, occultisme, antroposofie etc. bezig te houden, vooral omdat de Bijbel ook waarschuwt je ervan verre te houden. Dat ik alles wat ik zeg. En als je merkt dat je ernaar toegetrokken wordt, zit je gewoon in de puree, dat is alles, ik zeg niks over jou als gelovige, of als persoon, maar over hoe gevaarlijk dit is. Ik waarschuw alleen maar.

lonneke

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #63 Gepost op: april 05, 2004, 08:26:41 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 05 april 2004 om 20:17:
Dat suggereer ik niet, ik krijg het gevoel door, dat veel mensen op dit forum, dus niet alleen jij, niet door hebben waarmee ze nou werkelijk te maken hebben. Het is gewoon niet verstandig, voor niemand niet om je met spiritsme, occultisme, antroposofie etc. bezig te houden, vooral omdat de Bijbel ook waarschuwt je ervan verre te houden. Dat ik alles wat ik zeg. En als je merkt dat je ernaar toegetrokken wordt, zit je gewoon in de puree, dat is alles, ik zeg niks over jou als gelovige, of als persoon, maar over hoe gevaarlijk dit is. Ik waarschuw alleen maar.

"Zit je gewoon in de puree" zeg je. Wel, misschien dat dat voor sommigen geldt, ik weet het niet, ben eerlijk gezegd nooit van dat soort mensen tegen gekomen. Meestal is het ook wel zo dat dat soort mensen zich al helemaal niet meer thuis voelen op een forum als dit. Ik heb dat echt niet hoor. Ik voel me echt een christen. Ga ook wel naar de kerk. Ga met mede-gelovigen om, ook met mensen die niet geloven. Eigenlijk ga ik met iedereen om. Ik bepaal zelf wel hoor welk kaf ik van het koren scheidt om het zo maar even te zeggen.
Ik zou ook wel naar een bijéénkomst van Jomanda kunnen. Ik zou er echter niet langer dan 2 minuten volhouden denk ik maar goed....
Mmmmhh....en je zult mij ook niet zien in een satanskerk hoor omdat ik zo nieuwsgierig ben wat daar gebeurt. Onderscheidend vermogen bezit ik zeker wel. Onderzoekt alles en behoudt het goede. Er staat niet: Onderzoekt alleen het goede...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #64 Gepost op: april 05, 2004, 08:28:35 pm »

quote:

Superdeboer schreef op 05 april 2004 om 19:51:
[...]

Ooit van aanvechting gehoord? De duivel die de mens probeert van God af te trekken, bijvoorbeeld door hem te laten twijfelen aan het bestaan van God? Dát is duivelswerk en ik geloof zeker dat dat bestaat. Ik kan je één ding vertellen, Jomanda doet mij niet twijfelen aan het bestaan van God. Sterker, ze laat me volkomen koud in alle opzichten. Lijkt me dan niet echt dat die duivel bij mij veel succes heeft daarmee hè.
Bij jou en mij misschien niet, maar wel bij tig mensen die ongelovig of zwak in hun geloof staan. De duivel gebruikt meerdere technieken. Voor iedereen kan het weer wat anders zijn.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2004, 08:29:56 pm door Mezzamorpheus »

Superdeboer

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #65 Gepost op: april 05, 2004, 08:48:10 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 april 2004 om 20:28:
[...]
Bij jou en mij misschien niet, maar wel bij tig mensen die ongelovig of zwak in hun geloof staan. De duivel gebruikt meerdere technieken. Voor iedereen kan het weer wat anders zijn.
Dat is waar, daar heb je gelijk in. Maar dan nog gaat het me te ver om aan te nemen dat mevrouw Jomanda inderdaad met rare geesten in contact staat en daadwerkelijk boodschappen doorkrijgt. Ik blijf erbij dat zij niets anders doet dan geld verdienen door mensen voor het lapje te houden.
Begrijp me goed, ik *sluit niet uit* dat de duivel in haar werkt. Het kan goed dat de duivel haar verleidt tot deze acties, om zo publiek te trekken dat anders wellicht z'n toevlucht zou nemen tot het Christelijk geloof. Dat heb ik steeds niet uitgesloten. Dat is echter iets volstrekt anders dan aan te nemen dat zij actief satan achterna loopt en 'contact heeft met demonen' of wat dies meer zij. Dat laatste is namelijk iets wat mij als nuchtere Nederlander gewoon volslagen belachelijk voorkomt: ze zegt dat ze berichten doorkrijgt en daar verdient ze geld mee omdat haar publiek helaas te ontvankelijk is voor zulke onzin.

Enkele jaren geleden hadden we hier in de Betuwe een mevrouw die ook berichten van boven doorkreeg, dat we een overstroming zouden krijgen. De arme stakker bouwde een helicopterplatform in haar achtertuin, zodat ze kon vluchten als het nodig was... Als ze nou Noach had geheten dan had ik het wel een aardige grap gevonden, nu had ik medelijden met haar en meende ik dat er waarschijnlijk een steekje los aan haar zat. Nu, Jomanda is vergelijkbaar, alleen aan haar zit volgens mij geen steekje los, maar naast aandacht krijgt ze er ook geld voor. En daar is het haar volgens mij alleen maar om te doen, niet om bewust mensen tot het satanisme te verleiden.
Tot slot moet ik even zeggen dat het me in dit topic wel opvalt hoe snel mensen hun oordeel klaar hebben over hun gesprekspartners, op basis van heel weinig informatie. Als je bepaalde uitspraken niet kunt verantwoorden, schort je oordeel dan nog even op, is mijn advies. Dat maakt een gesprek als dit veel prettiger voor alle partijen. ;)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #66 Gepost op: april 05, 2004, 09:01:45 pm »
Voor superdeboer :

Ik wil absoluut niet op je neerzien, maar om iets van het werk van demonen en duivel uit te leggen aan iemand die hem nergens in ziet, zie ik het nut niet van in, want dan wordt je toch maar belachelijk gemaakt.

En geloof mij, de duivel zal liever willen dat je niet in hém gelooft dan in God.
-------------------------------
En Lonneke :

Die boeken van ze heb ik inderdaad niet gelezen, maar ik weet wel waar ze voor staan, maar ik waag me er niet aan.
En nu ga ik misschien iets raars zeggen, maar weet je dat ik in de loop van de tijd dat jij hier postte al opmerkte dat jij hier mee bezig was ?
--------------------------------
En Roodkapje :
Ik ben het 100 % eens met alles wat jij schrijft, maar kan het alleen niet zo mooi verwoorden.

Superdeboer

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #67 Gepost op: april 05, 2004, 09:09:59 pm »

quote:

Mientje schreef op 05 april 2004 om 21:01:
Ik wil absoluut niet op je neerzien, maar om iets van het werk van demonen en duivel uit te leggen aan iemand die hem nergens in ziet, zie ik het nut niet van in, want dan wordt je toch maar belachelijk gemaakt.[/q]
Dat begrijp ik. Toch is het dus niet zo dat ik de duivel nergens in zie. Ik vind alleen niet dat bij elk nieuwsfeitje dat hier verschijnt de duivel erbij moet worden gesleept. Ik ben namelijk de overtuiging toegedaan dat mensen al genoeg brokken maken en voldoende rare capriolen uithalen *zonder* dat daar überhaupt een duivel aan te pas komt. Dat zijn gewoon dingen die inherent zijn aan de onvolmaaktheid van de menselijke natuur, in mijn visie. Hoe dan ook, geen van beiden kunnen we bewijzen dat we gelijk hebben, dus erover kibbelen schiet ook niet op. ;)

[q]En geloof mij, de duivel zal liever willen dat je niet in hém gelooft dan in God.

Nou, ik geloof in God en ik erken het bestaan van de duivel, alleen ikzelf vrees hem niet. Om mijn lijfspreuk maar weer eens uit de kast te trekken:

Ik sluit me graag aan bij deze woorden van Paulus. :)

dingo

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #68 Gepost op: april 05, 2004, 09:17:52 pm »

quote:

Voor superdeboer :

Ik wil absoluut niet op je neerzien, maar om iets van het werk van demonen en duivel uit te leggen aan iemand die hem nergens in ziet, zie ik het nut niet van in, want dan wordt je toch maar belachelijk gemaakt.

En geloof mij, de duivel zal liever willen dat je niet in hém gelooft dan in God.
[...]
Sorry hoor maar dit vind ik echt wel een heel zwak argument en het lijkt idd verdacht veel op hoogmoed, alsof je hogere kennis hebt die niet voor het gewone gepeupel is. Van wie was hoogmoed ook al weer afkomstig?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #69 Gepost op: april 05, 2004, 09:23:45 pm »
Dingo,
Er zijn gewoon mensen die zich met de geestelijke wereld bezighouden, en mensen die daar niet in geïnteresseerd zijn, maar daardoor weet de een er wel meer van af dan de ander, en dat hoef je geen hoogmoed te noemen.

lonneke

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #70 Gepost op: april 05, 2004, 09:42:09 pm »

quote:

En Lonneke :

Die boeken van ze heb ik inderdaad niet gelezen, maar ik weet wel waar ze voor staan, maar ik waag me er niet aan.
En nu ga ik misschien iets raars zeggen, maar weet je dat ik in de loop van de tijd dat jij hier postte al opmerkte dat jij hier mee bezig was ?
Klopt, ik verdiep me hierin netzo dat ik me wel heb verdiept in andere geestelijke stromingen zoals krisnamurti etc. Overigens wil dat niet zeggen dat ik een aanhanger van hen ben hoor... ;)

Mart

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #71 Gepost op: april 05, 2004, 10:01:12 pm »
jomanda!  ik weet nog wel dat ze vroeger elke week op de radio was skyradio of zo geloof ik.. was wel vaaaag..  :P

jomanda:'ik krijg van boven de letter B door, kan je daar iets mee?'
'de letter B? hmm even denken hoor.... Ja, ik had heel vroeger een poes die heette Boris'
'Nou kijk, je denkt zeker nog vaak aan die poes terug? hield je veel van hem?'
'ehm nu je het zegt ja.. ik mis hem eigenlijk wel heeeeel erg'
'nou, boris die geeft nu aan me door dat je je niet druk hoeft te maken om hem hoor, je moet het nu laten rusten. de problemen die je nu hebt komen allemaal door Boris, hij heeft het nu goed en wil dat je hem met rust laat'
'O! nou , dankjewel Jomanda!'

'o ja, jomanda?'
'ja?'
'kan ik nog zo'n fles ingestraald water van je krijgen? dat geeft me zo'n rustig gevoel.'
'ja dat kan, moet je even je adresgegevens achterlaten.'
'okee. dag jomanda!'
'daaaag :w '

Zijnkind

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #72 Gepost op: april 06, 2004, 02:59:54 pm »

quote:

Superdeboer schreef op 05 april 2004 om 21:09:
Ik vind alleen niet dat bij elk nieuwsfeitje dat hier verschijnt de duivel erbij moet worden gesleept. Ik ben namelijk de overtuiging toegedaan dat mensen al genoeg brokken maken en voldoende rare capriolen uithalen *zonder* dat daar überhaupt een duivel aan te pas komt. Dat zijn gewoon dingen die inherent zijn aan de onvolmaaktheid van de menselijke natuur, in mijn visie.
Waarschijnlijk heb je mijn vorige post niet gelezen. Ik zou zeggen...spreek eens met iemand die in de occulte scene heeft gezeten en er nu uit is. En zeg dan nog eens dat het overtrokken is om de duivel aan het werk te zien. Denk je niet dat hij wil meeliften op de hypes zolang het maar niet over God gaat? Iets met een briesende leeuw...weet je nog?
Hoe dat gaat (bedrog van Jomanda is uiteindelijk ook zonde en dus zoals de duivel het wil) is onbelangrijk. Of Hij nu actief meewerkt...of dat hij iets in gang heeft gezet en het aan de zondige mens verder laat....het resultaat is vergelijkbaar. En jij en ik zullen er niet intrappen. Dat is echter geen argument. Zolang er mensen intrappen is de satan tevreden. Voor ons verzint hij wel iets anders.
Uiteraard is niet alles duivelswerk. Ons eigen vlees doet ook zijn werk.
Onze eigen verantwoording voor onze daden neemt echter nooit weg dat er een geestelijke strijd te voeren valt. Je tegenstander dan niet (of te weinig) willen zien is onverstandig temeer daar de bijbel ons er herhaaldelijk voor waarschuwt.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 03:01:37 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

lonneke

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #73 Gepost op: april 06, 2004, 03:04:02 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 06 april 2004 om 14:59:
[...]
 Waarschijnlijk heb je mijn vorige post niet gelezen. Ik zou zeggen...spreek eens met iemand die in de occulte scene heeft gezeten en er nu uit is. En zeg dan nog eens dat het overtrokken is om de duivel aan het werk te zien. Denk je niet dat hij wil meeliften op de hypes zolang het maar niet over God gaat? Iets met een briesende leeuw...weet je nog?
Hoe dat gaat (bedrog van Jomanda is uiteindelijk ook zonde en dus zoals de duivel het wil) is onbelangrijk. Of Hij nu actief meewerkt...of dat hij iets in gang heeft gezet en het aan de zondige mens verder laat....het resultaat is vergelijkbaar. En jij en ik zullen er niet intrappen. Dat is echter geen argument. Zolang er mensen intrappen is de satan teverden. Voor ons verzint hij wel iets anders.
Uiteraard is niet alles duivelswerk. Ons eigen vlees doet ook zijn werk. Onze eigen verantwoording voor onze daden neemt echter nooit weg dat er een geestelijke strijd te voeren valt. Je tegenstander dan niet willen zien is onverstandig temeer daar de bijbel ons er herhaaldelijk voor waarschuwt.
Ieder mens zondigt, gelovig of ongelovig, Jomanda of geen Jomanda, dat betekent dus dat we allemaal nog steeds onder de zonde leven, allemaal in dienst staan van de duivel. En toch is dat niet waar.

Superdeboer

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #74 Gepost op: april 06, 2004, 04:55:47 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 06 april 2004 om 14:59:
[...]
Waarschijnlijk heb je mijn vorige post niet gelezen. Ik zou zeggen...spreek eens met iemand die in de occulte scene heeft gezeten en er nu uit is. En zeg dan nog eens dat het overtrokken is om de duivel aan het werk te zien. Denk je niet dat hij wil meeliften op de hypes zolang het maar niet over God gaat? Iets met een briesende leeuw...weet je nog?[/q]
Ik heb je post wel gelezen, alleen niet op gereageerd. ;)

Ik zit er helemaal niet op te wachten om met zo iemand te praten. Wat word ik daar beter van? Als ik me er niet mee inlaat, kan het me ook niet schaden. Erbij uit de buurt blijven is het devies voor mij. Ze doen maar. :)

quote:

Hoe dat gaat (bedrog van Jomanda is uiteindelijk ook zonde en dus zoals de duivel het wil) is onbelangrijk. Of Hij nu actief meewerkt...of dat hij iets in gang heeft gezet en het aan de zondige mens verder laat....het resultaat is vergelijkbaar. En jij en ik zullen er niet intrappen. Dat is echter geen argument. Zolang er mensen intrappen is de satan tevreden. Voor ons verzint hij wel iets anders.

Dat is een interessante gedachte. :)

[q]Uiteraard is niet alles duivelswerk. Ons eigen vlees doet ook zijn werk. Onze eigen verantwoording voor onze daden neemt echter nooit weg dat er een geestelijke strijd te voeren valt. Je tegenstander dan niet (of te weinig) willen zien is onverstandig temeer daar de bijbel ons er herhaaldelijk voor waarschuwt.

Die geestelijke strijd is het moment van aanvechting/verzoeking waar ik het eerder over gehad heb. Dat zijn de aanvallen waarvan ik best wil geloven dat die afkomstig zijn van de duivel. In zoverre erken ik het bestaan, en onderken ik het gevaar van die tegenstander. Daar kun je je echter tegen wapenen met het geloof zelf.
Het is daarom inderdaad goed om vast te stellen dat 'zondig' niet automatisch inhoudt: 'duivelswerk'. Wanneer wij tegen Gods geboden handelen, dan is dat als zondig te bestempelen. Het is daarmee niet automatisch als werk van de duivel aan te merken. Dat zou namelijk betekenen dat er geen ruimte zit tussen de werkzame God en de werkzame duivel. Dat zou betekenen, dat óf God mij naar Zich toetrekt, of de duivel mij van God af tracht te houden. In dat geval zou ik willoos zijn. In dat geval zou ik een pion van één van beide machten zijn. Nu, dat weiger ik aan te nemen, en dat is ook niet in overeenstemming het idee dat de mens bekeerd kan worden. In dat geval ben je bekeerd als God meer dan 50% aan jou getrokken heeft? En een minuut later weer niet, als de duivel even aan het langste eind trekt? In dat geval zou iedereen gelovig moeten zijn, want God heeft het beste met ons voor, Christus heeft de dood overwonnen, dus dan is de duivel ook geen partij voor Hem.

Zo zit het niet. Ik heb een zekere keuzevrijheid, binnen bepaalde grenzen, die eenieder zich  anders voorstelt. Ikzelf heb de *keuze* gemaakt om met God te leven. Als ik die keuze al gemaakt heb, dan kan de duivel best zo nu en dan een poging doen om mij te verleiden, maar dan kan ik die aanval ook afslaan juist omdat ik die keuze voor God gemaakt heb. Het verhaal van Job leert ons datzelfde: ondanks dat de duivel hem sloeg met de ergste kwaden, bleef hij bij God. Vandaar bovendien, dat ik de tekst uit Romeinen 8 aanhaal: noch krachten, noch machten kunnen mij scheiden van de liefde van Christus. Voor mensen die niet de liefde van God hebben mogen smaken, ligt die zaak anders denk ik. Zij kunnen eenvoudiger twee kanten op. Ik word enigszins beschermd door de wapenrusting van het geloof. De liefde van God is oneindig groot, ik moet alleen God aannemen als mijn enige hoop en redding. "Aannemen", daar zit een stukje vrije wil in. :)

Tot slot: het is heel moeilijk om voor een ander te beoordelen wat voor geestelijke of persoonlijke strijd hij heeft gevoerd voordat hij tot geloof kwam. Het is niet zo dat ik m'n tegenstander te weinig wil zien. Ik verrek het alleen om bij elk nieuwsfeitje de duivel erbij te slepen. Door zo'n verkrampte levenshouding ben je volgens mij op een gegeven moment meer bezig het gevaar van de duivel te onderscheiden, dan dat je daadwerkelijk bouwt aan je geloof. Ik zie meer heil in dat laatste. Als ik maar van harte bij God blijf kan mij niets gebeuren. Als ik me zo druk ga maken over de duivel, dat ik in elke menselijke misstap een actie van hem zie, dan hou ik geen tijd meer over om me bezig te houden met wat écht van belang is, namelijk het geloof zelf.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #75 Gepost op: april 06, 2004, 05:07:32 pm »
Superdeboer,
Ik ben het over het geheel wel eens met alles wat je hier schrijft.

Alleen denk maar niet dat als je de duivel negeert, hij jou dan met rust laat, hij negeert jou niet.

Superdeboer

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #76 Gepost op: april 06, 2004, 05:10:16 pm »

quote:

Mientje schreef op 06 april 2004 om 17:07:
Superdeboer,
Ik ben het over het geheel wel eens met alles wat je hier schrijft.

Alleen denk maar niet dat als je de duivel negeert, hij jou dan met rust laat, hij negeert jou niet.

Dat zal inderdaad. :)
Daar ben ik me ook wel van bewust. Ik probeer alleen aan te geven dat ik niet bang voor 'm ben omdat ik God ken. :)
Das wel een geruststellende gedachte, en die wens ik iedereen toe die bij het kleinste nieuwsbericht moord en brand schreeuwt over de duivel. Natuurlijk is hij gevaarlijk. Maar relativeren is soms nuttig en nodig. :)

lonneke

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #77 Gepost op: april 06, 2004, 06:27:02 pm »
Ik weet niet of jullie gisteren het progamma hebben gezien "Hart en Ziel" Daarin een verslag van een meisje dat prostituee was geweest en in therapie was ( Om dit te verwerken en achter haar te laten) , ze was ook tot geloof gekomen. Nu zou ik me zo voor kunnen stellen dat zij met pijn en verdriet door de wallen heen loopt, met mensen daar in gesprek raakt. Wat een afgang om dan te zeggen tegen haar ( Dit als voorbeeld): Goh, pas maar op....straks raak je nog in de prostitutie....

Ik vind het zo raar om zomaar dingen tegen mensen te zeggen zonder dat je ook maar iets van hun verleden of situatie afweet.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #78 Gepost op: april 06, 2004, 07:54:09 pm »
Ok Super, dan zijn we het wel over eens hoe het werkt. Ik ben echter bang dat het geestelijke qua engelen en demonen nogal onderbelicht is geraakt in het gereformeerde. Inderdaad zijn we zelf een onderdeel in de strijd en niet willoos. Maar kennis van de krachten die onze wil (kunnen) beinvloeden is belangrijk. Zowel voor engelen als voor demonen. Met name de laatste hebben er veel belang bij dat je ze niet opmerkt. Of ze verward met engelen.

Jomanda beschreef zelf eens de wezens die ze waarnam. Ik ga ervan uit dat ze ook werkelijk wezens waarnam (jij blijkbaar niet, zou ook kunnen natuurlijk). In dat geval kun je uit de rest van haar daden en het geldelijke gewin en het niet dienen/noemen van God wel nagaan wie die wezens zijn. Hun uiterlijk doet er niet toe. Dat is misleidend. Hun daden/gevolgen niet. Mogen velen dat onderscheid ontvangen. Ik herhaal mijn oproep om hiervoor te bidden.

Tot slot...hoe krijgen we haar zover dat ze weer een boetedoening gaat doen ;) .
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Superdeboer

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #79 Gepost op: april 06, 2004, 08:31:58 pm »
Citaat
Zijnkind schreef op 06 april 2004 om 19:54:
Ok Super, dan zijn we het wel over eens hoe het werkt. Mogen velen dat onderscheid ontvangen. Ik herhaal mijn oproep om hiervoor te bidden.[/q]
Daar kan ik mee instemmen. ;)

bart1984

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #80 Gepost op: april 12, 2004, 01:02:01 am »

quote:

macguinness schreef op 05 april 2004 om 13:10:
Ze is gewoon ziek in haar hoofd.
Best wel sneu eigenlijk.

IDD. Johmanda is gewoon gek. :)
Modbreak:
Dit voegt niets maar dan ook niets toe. Lees gewoon het hele topic en reageer normaal en serieus or reageer niet! Maar hier heeft niemand wat aan.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2004, 08:42:16 am door Wybo »

Superdeboer

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #81 Gepost op: april 12, 2004, 01:21:15 pm »

quote:

bart1984 schreef op 12 april 2004 om 01:02:
[...]
IDD. Johmanda is gewoon gek. :)
Ej, als je nou niks zinnigs te zeggen hebt, hou je dan gewoon afzijdig. We hadden eerder in dit topic al besloten dat we niet zulk soort loze opmerkingen wilden zien. Als je nou zonder enige onderbouwing gaat lopen blaten, dan kun je net zo goed je computer uitzetten, want er is verder niemand die iets opsteekt van zo'n kale mening.

lonneke

• Bekijk profiel
Jomanda
« Reactie #82 Gepost op: april 12, 2004, 09:38:45 pm »
ENSCHEDE – In amper één uur tijd vlogen ze maandag weg. Alle 150 beschikbare plaatsen voor het bijwonen van een interview met Jomanda in Enschede zijn vergeven. Het 'genezend medium' is de volgende hoofdgast in de nieuwe serie 'Goed Gesprek op Zondag' van De Twentsche Courant Tubantia.

Ze komt 18 april naar het grand café van parklocatie De Jaargetijden in het Volkspark in Enschede. Direct na het openstellen van een speciale reserveringslijn voor lezers kwamen de verzoekjes om kaarten binnen. Uit de reacties blijkt dat er grote belangstelling bestaat om het vraaggesprek met het veelbesproken medium te volgen. Het aantal aanvragen overtreft vele malen de beschikbare capaciteit. In het kader van de zondagkrant worden dit voorjaar vijf edities van 'Goed Gesprek op Zondag' gehouden. Minister Henk Kamp (Defensie) was afgelopen zondag de eerste hoofdgast. Nog te gast zijn Jomanda (18 april), Willem Aantjes (2 mei), Dries van Agt (16 mei) en Ayaan Hirsi Ali (31 mei, Pinkstermaandag).