Auteur Topic: Wie komt er in de Hemel?  (gelezen 6300 keer)

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Gepost op: april 08, 2004, 12:46:07 pm »
Ik kan mij ziek ergeren aan zogenaamde Christenen die er, wat er ook gebeurt, er zeker van zijn dat ze in de hemel komen. Ik weet niet waar ze die wijsheid vandaan halen, maar volgens mij is er maar een die daarover kan oordelen, en dat is de Master Himself.

Ik kan mij ook ergeren aan "Christenen" of "Gelovigen" die mensen van een andere stroming voor "ongelovig" uitmaken, ik vindt dit vrij kortzichtig.

Wat is jullie mening?
Onderzoekt alles en behoudt het goede

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #1 Gepost op: april 08, 2004, 12:49:45 pm »
Christus oordeelt, dat is waar. Daar hoef ik me niet druk om te maken. Ik geloof slechts. En ik weet dat ik, als ik geloof, door Christus gered word. Dus ben ik dan idd zeker.
joh. 3:16 e.v.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een
ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

btw, erger je je ook aan Paulus?
rom. 8:38
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, 39 noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 12:50:20 pm door arend »
...

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2004, 12:50:54 pm »
Mja Jezus heeft voor mij betaald..... dus waarom zou ik nog moeten twijfelen dan? Het is niet mijn goedheid die van invloed is, het is zijn onuitputtelijke genade waardoor ik gered ben. Ja ik ben al gered.
Pinkeltjefan

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2004, 12:52:34 pm »
Oordeel je nu zelf ook niet een beetje?

Wat betreft de eerste catagorie, de zeker-wetertjes, dan hangt het er een beetje vanaf waarom ze zo zeker zijn. Als het uit "vrijzinnigheid" is, zo van: "God is liefde dus ik kom er wel" dan vind ik dat wel naïef. Maar als blijkt dat ze God werkelijk hebben leren kennen en zich hebben bekeerd lijkt me het alleen maar mooi.

Maar weet jij dan óók zeker dat je in de hemel komt, of....?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #4 Gepost op: april 08, 2004, 01:01:38 pm »
Als je kind van God bent, dus Jezus hebt aangenomen en wedergeboren bent. Dan kan je er vanuit gaan dat je behouden wordt, in Johannes 1 staat dit erover:

Joh 1:12  Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Joh 1:13  Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Want waarom geloof je als je niet zeker bent dat je behouden bent, je mag best in de overwinning gaan staan dat wordt zovaak in de bijbel gezegd. Al zou je dat niet doen krijg je denk ik een geloof waar blijdschap geen weg vindt en je je steeds schuldiger en minder vrij gaat voelen. en dat is nou net niet de bedoeling van Jezus dood nee die is er zodat wij vrij komen te staan voor God en gered kunnen worden.

In het OT staat dit er over:

Eze 18:21  Maar wanneer de goddeloze zich bekeert van al zijn zonden, die hij gedaan heeft, en al Mijn inzettingen onderhoudt, en doet recht en gerechtigheid, hij zal gewisselijk leven, hij zal niet sterven.
Eze 18:22  Al zijn overtredingen, die hij gedaan heeft, zullen hem niet gedacht worden; in zijn gerechtigheid, die hij gedaan heeft, zal hij leven.

Dus bekeer je van je zonden zoiezo maar nog belangrijker neem Jezus aan in je leven  
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #5 Gepost op: april 08, 2004, 01:11:10 pm »
quote:
getz schreef op 08 april 2004 om 12:46:
Ik kan mij ook ergeren aan "Christenen" of "Gelovigen" die mensen van een andere stroming voor "ongelovig" uitmaken, ik vindt dit vrij kortzichtig.

Wat is jullie mening?

Wie doen dat dan? Binnen de christelijke kerken in Nederland is dat nergens de officiële leer.
Overal in de Bijbel staat dat wie werkelijk gelooft en berouw heeft van zijn zonden en in Christus een nieuw leven wil beginnen behouden wordt. In hoeverre dat van toepassing is op een ieder, dat moet ieder maar voor zichzelf uitmaken,  van mezelf weet ik zeker dat ik in de hemel kom na mijn dood. En wat jouw quote met dit aspect te maken heeft zie ik niet zo eigenlijk.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #6 Gepost op: april 08, 2004, 02:05:39 pm »
deze vraag is helemaal niet los te zien van welke voorstellingen je uiteindelijk hebt over datgene wat de hemel eigenlijk is

http://forum.gkv.nl/forum/list_messages/1139/0//hemel

http://forum.gkv.nl/forum/list_messages/1253/last//hemel

wat staat er op 3 poten midden in hemel?
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 02:21:55 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #7 Gepost op: april 08, 2004, 02:37:40 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 08 april 2004 om 13:11:
[...]

Wie doen dat dan? Binnen de christelijke kerken in Nederland is dat nergens de officiële leer.
Overal in de Bijbel staat dat wie werkelijk gelooft en berouw heeft van zijn zonden en in Christus een nieuw leven wil beginnen behouden wordt. In hoeverre dat van toepassing is op een ieder, dat moet ieder maar voor zichzelf uitmaken,  van mezelf weet ik zeker dat ik in de hemel kom na mijn dood. En wat jouw quote met dit aspect te maken heeft zie ik niet zo eigenlijk.

Nou, vlak o.a. de gereformeerden niet uit. En hoe kenschets je de (on) verdraagzaamheid naar andere religies dan, het halstarrig vast houden aan (eigen) normen en waarden etc.

en ik feliciteer je met je overtuiging! Ik ben blij voor je!

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #8 Gepost op: april 08, 2004, 02:38:13 pm »
btw, erger je je ook aan Paulus?

Ja, soms wel waarom niet?

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #9 Gepost op: april 08, 2004, 02:39:01 pm »
Maar weet jij dan óók zeker dat je in de hemel komt, of....?[/quote]

Dat weet ik niet, dat zal op mijn sterfbed moeten blijken...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #10 Gepost op: april 08, 2004, 02:56:29 pm »
quote:
getz schreef op 08 april 2004 om 14:37:
[...]

Nou, vlak o.a. de gereformeerden niet uit. En hoe kenschets je de (on) verdraagzaamheid naar andere religies dan, het halstarrig vast houden aan (eigen) normen en waarden etc.

en ik feliciteer je met je overtuiging! Ik ben blij voor je!

Ik ben gereformeerd, en ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat christenen in andere kerken heidens of ongelovig waren... Dus dat is gewoon niet waar.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #11 Gepost op: april 08, 2004, 03:10:33 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 08 april 2004 om 14:56:
[...]

Ik ben gereformeerd, en ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat christenen in andere kerken heidens of ongelovig waren... Dus dat is gewoon niet waar.

Dat jij het niet gehoord hebt, wil nog niet zeggen dat het niet waar is. Voor jou is het niet waar voor mij wel. Ik heb het nl. wel horen zeggen, zowel inpliciet als expliciet. Het wordt (en werd) gezegd over de katholieken, hervormden, islamieten, hindu's. Zoals in de Bijbel staat, geloven doe je niet om er over te praten en alleen de rituelen te volgen (zoals elke zondag 2x naar de kerk gaan), maar door daden. Ik heb niet-christenen ontmoet die in daad meer christen zijn dan vele "officiele" christenen.

lonneke

• Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #12 Gepost op: april 08, 2004, 03:12:42 pm »
quote:
getz schreef op 08 april 2004 om 15:10:
[...]

Dat jij het niet gehoord hebt, wil nog niet zeggen dat het niet waar is. Voor jou is het niet waar voor mij wel. Ik heb het nl. wel horen zeggen, zowel inpliciet als expliciet. Het wordt (en werd) gezegd over de katholieken, hervormden, islamieten, hindu's. Zoals in de Bijbel staat, geloven doe je niet om er over te praten en alleen de rituelen te volgen (zoals elke zondag 2x naar de kerk gaan), maar door daden. Ik heb niet-christenen ontmoet die in daad meer christen zijn dan vele "officiele" christenen.

Ben ik wel mee eens. Er zijn niet niets voor niets zoveel stromingen, kerken, verdeeldheid etc, alsof God dat heeft gewild. Allemaal mensenwerk.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #13 Gepost op: april 08, 2004, 03:13:05 pm »
quote:
getz schreef op 08 april 2004 om 15:10:
Zoals in de Bijbel staat, geloven doe je niet om er over te praten en alleen de rituelen te volgen (zoals elke zondag 2x naar de kerk gaan), maar door daden. Ik heb niet-christenen ontmoet die in daad meer christen zijn dan vele "officiele" christenen.

o? en hoe ben je dan christen? door vriendelijk en lief te zijn? ja, dan zullen er veel niet-christenen christen zijn, ja. Maar als dat de definitie van Christen zijn is, dan ben ik, om met Paulus te spreken "de beklagenswaardigste van alle mensen".  Dan kan ik beter bij Greenpeace gaan werken dan in de kerk gaan zitten.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 03:13:43 pm door arend »
...

lonneke

• Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #14 Gepost op: april 08, 2004, 03:14:01 pm »
quote:
cheese schreef op 08 april 2004 om 14:05:
wat staat er op 3 poten midden in hemel?

Misschien een ladder om omhoog te klimmen naar het paradijs

cheese

• Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #15 Gepost op: april 08, 2004, 03:15:37 pm »
quote:
lonneke schreef op 08 april 2004 om 15:14:
[...]

Misschien een ladder om omhoog te klimmen naar het paradijs

he m el

« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 03:15:55 pm door cheese »

lonneke

• Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #16 Gepost op: april 08, 2004, 03:15:43 pm »
quote:
arend schreef op 08 april 2004 om 15:13:
[...]

o? en hoe ben je dan christen? door vriendelijk en lief te zijn? ja, dan zullen er veel niet-christenen christen zijn, ja. Maar als dat de definitie van Christen zijn is, dan ben ik, om met Paulus te spreken "de beklagenswaardigste van alle mensen".  Dan kan ik beter bij Greenpeace gaan werken dan in de kerk gaan zitten.

Als je je geloof alleen maar met woorden belijdt vraag ik me ernstig af of je wel in de hemel komt.

lonneke

• Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #17 Gepost op: april 08, 2004, 03:16:45 pm »
quote:

Bijna goed dus. De M heeft wel iets weg van een ladder  

cheese

• Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #18 Gepost op: april 08, 2004, 03:19:27 pm »
quote:
[...]

wie is er een betere christelijke rentmeester, iemand die op zondag in de kerkbank zit en het milieu verpest doordeweeks of iemand die bij greenpeace werkt en niet in de kerkbank zit
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 03:20:43 pm door cheese »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #19 Gepost op: april 08, 2004, 03:22:34 pm »
quote:
cheese schreef op 08 april 2004 om 15:19:
wie is er een betere christelijke rentmeester, iemand die op zondag in de kerkbank zit en het milieu verpest doordeweeks of iemand die bij greenpeace werkt en niet in de kerkbank zit

De tweede zorgt beter voor de aarde, maar het meest christelijk is degene die op Christus vertrouwt en het heil van Hem verwacht, hoeveel fouten hij/zij daarbij ook maakt.
Uit jouw voorbeeld valt daarom niet op te maken wie het meest christelijk is.
Bombus terrestris Reginae

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #20 Gepost op: april 08, 2004, 03:24:04 pm »
allebei waar, maar volgens mij wordt er nu een valse tegenstelling gecreerd. De rechtvaardige zal uit het geloof leven, is het aloude gereformeerde dogma. Als je uit geloof leeft, daar dus daadwerkelijk uit leeft, zul je inderdaad omzien naar de schepping, een goed rentmeester willen zijn en je naaste liefhebben uit jezelf. Daarmee kan je je eigen zaligheid echter niet verdienen. Of iemand die oprecht christen is, en het milieu verpest niet in de hemel komt, weet ik niet. Er is ergens een dunne en vreemde scheidslijn tussen geloven en de wil van God doen. Wat ik wel geloof is dat je uit geloof zult leven, en niet uit goede werken. Iemand die goed werk doet, maar Christus loochend, zou ik dus niet als christen kunnen zien. De bijbel is daar net iets te duidelijk over...

edit:@ bumblebee: alweer.... 2 zielen
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 03:24:47 pm door arend »
...

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #21 Gepost op: april 08, 2004, 03:28:26 pm »
quote:
[...]

Lijkt mij een goed plan, geen woorden maar daden toch??

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #22 Gepost op: april 08, 2004, 03:29:20 pm »
nee, woorden én daden.  
...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #23 Gepost op: april 08, 2004, 03:32:02 pm »
quote:
arend schreef op 08 april 2004 om 15:29:
nee, woorden én daden.  

Precies! Overgave - bekering - vertrouwen - geloof - belijden (= woorden) - DADEN.

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #24 Gepost op: april 08, 2004, 03:32:39 pm »
quote:
getz schreef op 08 april 2004 om 15:28:
[...]

Lijkt mij een goed plan, geen woorden maar daden toch??

In het algemeen wil ik stellen dat iemand die 2 of meer keer naar de kerk gaat zijn ziel niet vrijmaakt. In de kerk zitten en liedjes zingen, daar wordt je wellicht alleen zelf maar beter van. En volgens mij staat er in de bijbel zoiets van (vrije versie) als een offer brengt aan God en je bent niet goed met je naaste laat dan je offer staan...ergo: je kunt m.i. beter voor Greenpeace de straat op strijden voor het milieu dan allen maar op zondag 2 keer of meer weer twee euro vijftig in het zakje doen als bijdrage aan het nieuwe orgeltje van de kerk.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 03:34:19 pm door getz »

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #25 Gepost op: april 08, 2004, 03:36:55 pm »
quote:
getz schreef op 08 april 2004 om 15:32:
[...]

In het algemeen wil ik stellen dat iemand die 2 of meer keer naar de kerk gaat zijn ziel niet vrijmaakt. In de kerk zitten en liedjes zingen, daar wordt je wellicht alleen zelf maar beter van. En volgens mij staat er in de bijbel zoiets van (vrije versie) als een offer brengt aan God en je bent niet goed met je naaste laat dan je offer staan...ergo: je kunt m.i. beter voor Greenpeace de straat op strijden voor het milieu dan allen maar op zondag 2 keer of meer weer twee euro vijftig in het zakje doen als bijdrage aan het nieuwe orgeltje van de kerk.

daar heb je 'm weer, de valse tegenstelling....
Nee, zo staat het dus niet in de bijbel. Ook staat er nergens in de bijbel dat geloof een kwestie van kerkbankjes verslijten en psalmen zingen (alleen) is. Geloof komt uit het hart, niet uit het zitvlak. En inderdaad, als je ziet wat God allemaal voor je gedaan heeft (je gemaakt, je een wereld gegeven om in te wonen, mensen om je heen gegeven, en je ook nog eens gered van alle rotzooi die je zelf hebt aangericht), dan zal je je handjes toch wel laten wapperen?

edit:quote toegevoegd vanwege nieuwe pagina
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 03:38:09 pm door arend »
...

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #26 Gepost op: april 08, 2004, 03:42:27 pm »
quote:
arend schreef op 08 april 2004 om 15:36:
[...]

daar heb je 'm weer, de valse tegenstelling....
Nee, zo staat het dus niet in de bijbel. Ook staat er nergens in de bijbel dat geloof een kwestie van kerkbankjes verslijten en psalmen zingen (alleen) is. Geloof komt uit het hart, niet uit het zitvlak. En inderdaad, als je ziet wat God allemaal voor je gedaan heeft (je gemaakt, je een wereld gegeven om in te wonen, mensen om je heen gegeven, en je ook nog eens gered van alle rotzooi die je zelf hebt aangericht), dan zal je je handjes toch wel laten wapperen?

edit:quote toegevoegd vanwege nieuwe pagina

Jij vindt het misschien een valse tegenstelling helaas dit de praktijk van alle dag. Lekker veilig in de kerk zitten en een ander (zelfs niet gelovigen nota bene) de vuile klusje laten opknappen?? Is dat volgens jouw christelijk?

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #27 Gepost op: april 08, 2004, 03:44:32 pm »
nee. zeg ik dat dan?
Alleen lijk je een beetje last te hebben van het algemeen gangbare probleem dat je je eigen ervaringen als ultiem waar interpreteerd. er zijn ook andere christenen. Sterker nog, ik vraag me in alle oprechtheid af of het meerrendeel van de christenen zo hypocriet is als jij stelt.
...

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #28 Gepost op: april 08, 2004, 03:47:22 pm »
Soms is het erg lastig om van woorden daden te maken heb ik wel in mijn leven gemerkt, het is ook niet altijd mogenlijk alleen met de hulp van de Heilige Geest eigenlijk die kan dat zo mooi in je werken dus bid om de Vruchten van de Heilige Geest :D!!!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

cheese

• Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #29 Gepost op: april 08, 2004, 03:48:40 pm »
quote:
Bumblebee schreef op 08 april 2004 om 15:22:
[...]

De tweede zorgt beter voor de aarde, maar het meest christelijk is degene die op Christus vertrouwt en het heil van Hem verwacht, hoeveel fouten hij/zij daarbij ook maakt.
Uit jouw voorbeeld valt daarom niet op te maken wie het meest christelijk is.

ik sprak niet over christen in het algemeen, maar over rentmeester

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #30 Gepost op: april 08, 2004, 03:53:52 pm »
quote:
cheese schreef op 08 april 2004 om 15:48:
ik sprak niet over christen in het algemeen, maar over rentmeester

Nee, je sprak over een betere christelijke rentmeester.
Uit jouw voorbeeld kun je wellicht stellen dat degene die voor Greenpeace werkt een betere rentmeester voor de aarde is dan de degene die in de kerk zit en ondertussen het milieu verziekt, maar daarmee weet je nog niets over wie van de twee het "christelijkst" is.

En uiteraard zou een christen het milieu niet moeten verzieken, maar dat is een ander verhaal. Daarmee kun je nog niet zeggen dat iemand die het milieu niet verziekt (en nog nooit van Christus heeft gehoord) een christen (een volgeling van Christus) is. Zo iemand is misschien goed bezig wat het milieu betreft maar dat maakt hem/haar geen christen, christen ben je uit geloof.

Hoe je je dan gedráágt als christen is een tweede.

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #31 Gepost op: april 08, 2004, 03:57:30 pm »
quote:
arend schreef op 08 april 2004 om 15:44:
nee. zeg ik dat dan?
Alleen lijk je een beetje last te hebben van het algemeen gangbare probleem dat je je eigen ervaringen als ultiem waar interpreteerd. er zijn ook andere christenen. Sterker nog, ik vraag me in alle oprechtheid af of het meerrendeel van de christenen zo hypocriet is als jij stelt.

Kijk maar om je heen, wat heeft de kerk nu nog in de melk te brokkelen maatschappelijk. Dat komt toch omdat je zelf ongeloofwaardig maakt als kerk en alleen maar verhalen ophangt (en onthou goed: de kerk dat zijn "wij"), van alles verbiedt en waar voor de rest niet veel uitkomt? Politiek geen invloed van betekenis meer, weg....omdat we niet doen wat we zeggen en niet zeggen wat we doen...zijn we dan farizeers of niet?

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #32 Gepost op: april 08, 2004, 03:57:32 pm »
amen dan maar weer
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 04:41:32 pm door arend »
...

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #33 Gepost op: april 08, 2004, 04:04:25 pm »
quote:

Fijn dat je het wilt beamen, maar is dat een amen omdat je geen weerwoord hebt, ik respekteer jouw mening toch ook?

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #34 Gepost op: april 08, 2004, 04:08:31 pm »
quote:
arend schreef op 08 april 2004 om 15:44:
nee. zeg ik dat dan?

Wat ik stel, kan iedereen zien, dat jij andere eigen ervaringen hebt, is jouw referentiekader. Ik probeer zoveel mogelijk over de schutting te kijken, mijn eigen ervaringen meenemend. Door in de verdediging te schieten krijg je een welles nietes verhaal...logisch dat jij een ander referentiekader of "filter" hebt, daarom discussieren we toch om tot andere inzichten te komen, anders hoef je niet te discussieren...

cheese

• Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #35 Gepost op: april 08, 2004, 04:13:16 pm »
quote:
Bumblebee schreef op 08 april 2004 om 15:53:
[...]

Nee, je sprak over een betere christelijke rentmeester.
Uit jouw voorbeeld kun je wellicht stellen dat degene die voor Greenpeace werkt een betere rentmeester voor de aarde is dan de degene die in de kerk zit en ondertussen het milieu verziekt, maar daarmee weet je nog niets over wie van de twee het "christelijkst" is.

En uiteraard zou een christen het milieu niet moeten verzieken, maar dat is een ander verhaal. Daarmee kun je nog niet zeggen dat iemand die het milieu niet verziekt (en nog nooit van Christus heeft gehoord) een christen (een volgeling van Christus) is. Zo iemand is misschien goed bezig wat het milieu betreft maar dat maakt hem/haar geen christen, christen ben je uit geloof.

Hoe je je dan gedráágt als christen is een tweede.

het weten van Christus is nog niet dat je tot een christen maakt, Legio (marc. 5:7) kende Christus ook, dus geloofde ook in Hem:

7 en zeide, roepende met luider stem: Wat hebt Gij
met mij te maken, Jezus, Zoon van de allerhoogste
God? Ik bezweer U bij God, dat Gij mij niet pijnigt.

Maar handelde niet naar het geloof), dus het gaat juist wel om het christelijk handelen in combinatie met het juiste geloof

en het juiste geloof moet dan ook in het handelen tot uitdrukking komen anders is het alleen maar een voos geloof,

wat gij wel/niet aan de kleinsten uwer broeders hebt gedaan hebt gij ook Mij aangedaan,
dus in woord in Christus geloven, maar niets voor je medebroeders in daad betekenen, dat is voor Christus verwerpelijk
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 04:18:23 pm door cheese »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #36 Gepost op: april 08, 2004, 04:21:16 pm »
quote:
cheese schreef op 08 april 2004 om 16:13:
het weten van Christus is nog niet dat je tot een christen maakt, Legio (marc. 5:9) kende Christus ook, dus geloofde ook in Hem Maar handelde niet naar het geloof), dus het gaat juist wel om het christelijk handelen in combinatie met het juiste geloof

Ho eens even, het weten van Christus maakt je nog niet tot een christen, inderdaad, maar dat zei ik ook niet, het geloof in Christus maakt je tot een christen. Geloof daar versta ik onder (zie boven): vertrouwen op Christus, geloven dat Hij jouw Heiland is en je heil van Hem verwachten.

Ten tweede zeg jij: Legio kende Christus ook, dus geloofde ook in Hem.
Dat is niet waar, hij wist weliswaar dat Christus bestond, maar overgave, onderwerping en vertrouwen in Christus (zie mijn definitie van geloof) had Legio niet, Legio was dus geen christen (of moet ik zeggen: Legio waren geen christenen    ).

Christen ben je door te geloven dat Jezus Christus de Zoon van God is, dat Hij gestorven is voor jouw zonden en dat jij terug bij de Vader kunt komen en deel kunt hebben aan het eeuwige leven door op Hem te vertrouwen. Dat geloof hoort zich dan te uiten in je goed gedragen als christen, maar alleen je goed gedragen is niet wat je tot een christen maakt!

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #37 Gepost op: april 08, 2004, 04:31:47 pm »
mensen kunnen best stil in een kerk zitten en eigenlijk nooit opvallen, en toch heel oprecht maar ingetogen gelovig zijn:

Mattheus 6
1 Ziet toe, dat gij uw gerechtigheid niet doet voor de mensen, om door hen opgemerkt te worden; want dan hebt gij geen loon bij uw Vader, die in de hemelen is. 2 Wanneer gij dan aalmoezen geeft, laat het niet voor u uitbazuinen, zoals de huichelaars doen in de synagogen en op de straten, om door de mensen geroemd te worden. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds. 3 Maar laat, als gij aalmoezen geeft, uw linkerhand niet weten wat uw rechter doet, 4 opdat uw aalmoes in het verborgene zij, en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden.

5 En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te vertonen. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds. 6 Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. 7 En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden.

...

16 En wanneer gij vast, toont dan niet, zoals de huichelaars, een somber gelaat; want zij maken hun aangezicht ontoonbaar, om zich aan de mensen te vertonen, wanneer zij vasten. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds. 17 Maar gij, zalf uw hoofd, als gij vast, en was uw gelaat, 18 om u niet bij uw vasten aan de mensen te vertonen, maar aan uw Vader, die in het verborgene is; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden.
[JESUS]Life[/JESUS]

cheese

• Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #38 Gepost op: april 08, 2004, 04:39:25 pm »
quote:
Bumblebee schreef op 08 april 2004 om 16:21:
[...]

Ho eens even, het weten van Christus maakt je nog niet tot een christen, inderdaad, maar dat zei ik ook niet, het geloof in Christus maakt je tot een christen. Geloof daar versta ik onder (zie boven): vertrouwen op Christus, geloven dat Hij jouw Heiland is en je heil van Hem verwachten.

Ten tweede zeg jij: Legio kende Christus ook, dus geloofde ook in Hem.
Dat is niet waar, hij wist weliswaar dat Christus bestond, maar overgave, onderwerping en vertrouwen in Christus (zie mijn definitie van geloof) had Legio niet, Legio was dus geen christen (of moet ik zeggen: Legio waren geen christenen    ).

Christen ben je door te geloven dat Jezus Christus de Zoon van God is, dat Hij gestorven is voor jouw zonden en dat jij terug bij de Vader kunt komen en deel kunt hebben aan het eeuwige leven door op Hem te vertrouwen. Dat geloof hoort zich dan te uiten in je goed gedragen als christen, maar alleen je goed gedragen is niet wat je tot een christen maakt!

geloven kun je dus inderdaad verschillend definieeren,
Legio geloofde dus wel degelijk in het bestaan van Christus, want hij zegt en erkent daarmee:
Jezus, Zoon van de allerhoogste God, maar dat is dan een geloven in het bestaan van God en van Christus,
en zo als jij geloof beschrijft is een iets andere definitie, wat verder gaat als alleen geloof in het bestaan, dus wat impliceert dat je er ook naar handelt,
maar wel geloven zonder ernaar te handelen is ook te eenzijdig (waarbij dat handelen natuurlijk niet door andere mensen gezien hoeft te worden, als God het maar ziet)
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 04:41:57 pm door cheese »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #39 Gepost op: april 08, 2004, 04:43:31 pm »
quote:
cheese schreef op 08 april 2004 om 16:39:
en zo als jij geloof beschrijft is een iets andere definitie, wat verder gaat als alleen geloof in het bestaan, dus wat impliceert dat je er ook naar handelt,

maar wel geloven zonder ernaar te handelen is te eenzijdig

Een geloof dat verder gaat dan geloof in het bestaan, impliceert niet DUS dat je er ook naar handelt! Geloof in mijn definitie is, nogmaals, vertrouwen stellen op Christus en het heil van hem verwachten. Daarnaar handelen is geen onderdeel, maar een gevolg van het geloof. Als het goed is tenminste.

Er zijn mensen die geloven, maar niet handelen (bijvoorbeeld omdat ze het niet kunnen). Dat zijn wél christenen, want zij vertrouwen op Christus.

Er zijn ook mensen die goede dingen doen, maar niet geloven. Dat zijn geen christenen.

Over wie het beste soort mens is, laat ik me niet uit. Ik, als christen, geloof echter Christus als Hij zegt: niemand komt tot de Vader dan door Mij.

lonneke

• Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #40 Gepost op: april 08, 2004, 04:51:08 pm »
De gelijkenis van de talenten

14 Want het is als een mens, die bij zijn vertrek naar het buitenland zijn slaven riep en hun zijn bezit toevertrouwde. 15 En de een gaf hij vijf talenten, een ander twee, een derde één, een ieder naar zijn bekwaamheid, en hij reisde buitenslands. 16 Terstond ging hij, die de vijf talenten ontvangen had, op weg, en hij deed er zaken mede en verdiende er vijf bij. 17 Evenzo verdiende hij, die de twee talenten had, er twee bij. 18 Maar hij, die het ene talent ontvangen had, ging heen en groef een gat in de grond en verborg het geld van zijn heer. 19 En na lange tijd kwam de heer van die slaven en hield afrekening met hen. 20 En die de vijf talenten ontvangen had, trad toe en bracht nog vijf talenten bovendien, zeggende: Heer, vijf talenten hebt gij mij toevertrouwd: zie, ik heb er vijf talenten bij verdiend. 21 Zijn heer zeide tot hem. Wèl gedaan, gij goede en getrouwe slaaf, over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik u stellen; ga in tot het feest van uw heer. 22 Die met de twee talenten trad ook toe en zeide: Heer, twee talenten hebt gij mij toevertrouwd; zie, ik heb er twee talenten bij verdiend. 23 Zijn heer zeide tot hem: Wèl gedaan, gij goede en getrouwe slaaf, over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik u stellen; ga in tot het feest van uw heer. 24 Nu kwam ook hij, die het ene talent ontvangen had, en zeide: Heer, ik wist van u, dat gij een hard mens zijt, die maait, waar gij niet gezaaid hebt, en die bijeenbrengt van plaatsen, waar gij niet hebt uitgestrooid. 25 En ik was bevreesd en ben heengegaan en heb uw talent in de grond verborgen; hier hebt gij het uwe. 26 En zijn heer antwoordde en zeide tot hem: Gij slechte en luie slaaf, wist gij, dat ik maai, waar ik niet gezaaid heb en bijeenbreng van plaatsen, waar ik niet heb uitgestrooid? 27 Dan hadt gij mijn geld aan de bankiers moeten geven en ik zou bij mijn komst mijn eigendom met rente opgevraagd hebben. 28 Neemt hem dan het talent af en geeft het aan hem, die de tien talenten heeft. 29 Want aan een ieder, die heeft, zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben. Maar wie niet heeft, ook wat hij heeft, zal hem ontnomen worden. 30 En werpt de onnutte slaaf uit in de buitenste duisternis. Daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

cheese

• Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #41 Gepost op: april 08, 2004, 04:52:21 pm »
quote:
Bumblebee schreef op 08 april 2004 om 16:43:
[...]

Een geloof dat verder gaat dan geloof in het bestaan, impliceert niet DUS dat je er ook naar handelt! .

Ch; zie onder

quote:

Geloof in mijn definitie is, nogmaals, vertrouwen stellen op Christus en het heil van hem verwachten. Daarnaar handelen is geen onderdeel, maar een gevolg van het geloof. Als het goed is tenminste.

Er zijn mensen die geloven, maar niet handelen (bijvoorbeeld omdat ze het niet kunnen). Dat zijn wél christenen, want zij vertrouwen op Christus.

Ch; kan ik me niet voorstellen, ieder mens is in staat om te handelen (die niet in koma ligt of totaal verlamd is, maar dan nog , goede gedachten zijn ook handelingen), hoe gering ook,
maar noem eens een konkreet voorbeeld, van niet kunnen handelen?

quote:
Er zijn ook mensen die goede dingen doen, maar niet geloven. Dat zijn geen christenen..

Ch; misschien toch dat Christus dat anders ziet, want goed kan nml. GOED zijn in de zin van wat je de kleinste broeders aandoet zonder lippendienst maar wel in Zijn onuitgesproken naam

quote:

Over wie het beste soort mens is, laat ik me niet uit. Ik, als christen, geloof echter Christus als Hij zegt: niemand komt tot de Vader dan door Mij.

tja, vertrouwen hebben is ook al een handeling
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 05:01:56 pm door cheese »

lonneke

• Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #42 Gepost op: april 08, 2004, 04:52:59 pm »
Geloof zonder werken is een dood geloof.

geloof is vertrouwen
liefde is doen

cheese

• Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #43 Gepost op: april 08, 2004, 05:07:48 pm »
quote:
lonneke schreef op 08 april 2004 om 16:52:
Geloof zonder werken is een dood geloof.

geloof is vertrouwen
liefde is doen

doen is werken is liefde

vertrouwen zonder werken is dood vertrouwen
vertrouwen zonder liefde doen werken is dood vertrouwen

gewoon maar enige begrippen op een andere plaats ingevuld (substitutie)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #44 Gepost op: april 08, 2004, 05:08:52 pm »
quote:
getz schreef op 08 april 2004 om 16:04:
[amen, dan maar weer]
Fijn dat je het wilt beamen, maar is dat een amen omdat je geen weerwoord hebt, ik respekteer jouw mening toch ook?

Deze post was een reactie op die van Bumlebee. Helaas kwam jouw post er tussendoor, zodat het leek alsof ik op jou reageerde. Dat was niet het geval. Sorry.

quote:
getz schreef op 08 april 2004 om 16:08:
Wat ik stel, kan iedereen zien, dat jij andere eigen ervaringen hebt, is jouw referentiekader. Ik probeer zoveel mogelijk over de schutting te kijken, mijn eigen ervaringen meenemend. Door in de verdediging te schieten krijg je een welles nietes verhaal...logisch dat jij een ander referentiekader of "filter" hebt, daarom discussieren we toch om tot andere inzichten te komen, anders hoef je niet te discussieren...

Het kan zijn dat jij andere ervaringen hebt met christenen dan ik. Ik zie Christenen heel verschillende dingen doen. De een goed, de ander slecht. Zelf heb ik zeer wisselende ervaringen in ‘de kerk’, zowel positief als zeer negatief.
Ook ik zie mensen die God met de mond belijden, maar in de praktijk niet als christen bezig zijn.
Vooropgesteld: elk mens is zondig, dat zullen weinigen op dit forum tegenspreken. Slechte dingen doen betekent niet dat je geen goed christen bent of kunt zijn. Hoewel je Christus hebt aangenomen, ben je van je oude zondige natuur niet af. Heeft dat consequenties voor je geloof, of je zaligheid? Dat weet ik niet. Wel lees ik troostende woorden in de brief van PAulus aan de Romeinen:

quote:
Romeinen 7
18 Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Immers, het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet. 19 Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik. 20 Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. 21 Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; 22 want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, 23 maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is. 24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? 25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!

Dagelijkse bekering is een belangrijk ‘dogma’ in de gereformeerde geloofsopvatting, en terecht. Dagelijks doe je zonde, maar elke dag mag / moet je weer opnieuw beginnen. Stijden tegen je verkeerde dingen is een belangrijk onderdeel van de christelijke levensstijl. Wat er met je gebeurt als je dat niet doet, als je m.a.w. ‘in je zonden blijft liggen’, weet ik niet. Daar kan God alleen over oordelen.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 05:09:50 pm door arend »
...

lonneke

• Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #45 Gepost op: april 08, 2004, 05:17:15 pm »
Onderstaande vond ik mooi omschreven ( door cheese)
quote:

en ook binnen een en dezelfde mens komt het (helaas) vaak voor dat hij (zij) het eene wil, het andere denkt en weer wat anders voelt, is dat erg extreem, dan spreekt men van een gespleten persoonlijkheid,
maar dat verklaart ook wat leugens zijn, het eene zeggen bijvoorbeeld maar wat anders doen, of innerlijk verscheurd worden omdat je wat anders denkt dan wat je hart je eigenlijk ingeeft en dan niet kunnen handelen ,maar soms moet dat dan toch,
dus als deze drie beter met elkaar in harmonie zouden zijn, zou er minder onwaarheid zijn

ging over ons denken, voelen en willen.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 05:18:47 pm door lonneke »

lonneke

• Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #46 Gepost op: april 08, 2004, 05:18:13 pm »
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 05:19:18 pm door lonneke »

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #47 Gepost op: april 08, 2004, 05:46:58 pm »
yep. Zo waren we vroeger allemaal, zonder de schryzofrenie van de zonde.
...

cheese

• Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #48 Gepost op: april 08, 2004, 05:57:42 pm »
quote:
arend schreef op 08 april 2004 om 17:46:
yep. Zo waren we vroeger allemaal, zonder de schryzofrenie van de zonde.

we
« Laatst bewerkt op: april 08, 2004, 05:58:16 pm door cheese »

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Wie komt er in de Hemel?
« Reactie #49 Gepost op: april 09, 2004, 09:39:55 am »
Vooropgesteld: elk mens is zondig, dat zullen weinigen op dit forum tegenspreken. Slechte dingen doen betekent niet dat je geen goed christen bent of kunt zijn. Hoewel je Christus hebt aangenomen, ben je van je oude zondige natuur niet af. Heeft dat consequenties voor je geloof, of je zaligheid? Dat weet ik niet. Wel lees ik troostende woorden in de brief van PAulus aan de Romeinen:

Ik spreek het wel tegen, de mens is niet zondig want toch geschapen naar het evenbeeld van God. De mens is zwak waardoor hij verleidingen niet kan weerstaan en daarom in zonder kan vervallen. De keus is dus aan hem of haar om daar veranderingen in aan te brengen. Ergo: mensen worden voor ook slecht gemaakt.....door andere mensen..... of door dogma's..ik denk dat je door de hele dag tegen je zelf te zeggen dat je zondig of slecht bent dit ook vanzelf wel wordt (conditionering heet dag in de wetenschap geloof ik).

Door juist het positieve in de mens te benadrukken haal je ook het beste uit de mens. Wie goed doet, die goed ontmoet...
« Laatst bewerkt op: april 09, 2004, 09:48:58 am door getz »