Ok, mijn vragen over de kinderdoop, komen grotendeels hier weg,
Ik zal het betreffende stukje even quoten uit de Heidelbergse Catechismus
quote:
Vraag 74: Moeten ook de kleine kinderen gedoopt worden?
Antwoord:
Ja, want de kinderen horen evengoed als de volwassenen bij Gods verbond en bij zijn gemeente (Gen. 17:7).
Ook worden aan hen evenals aan de volwassenen, door het bloed van Christus, de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, die het geloof werkt, beloofd (Ps. 22:11; Jes. 44: 1-3; Matt. 19: 14; Hand. 2: 39).
Daarom moeten zij door de doop, als teken van het verbond, bij de christelijke kerk ingelijfd en van de kinderen van de ongelovigen onderscheiden worden (Hand. 10:47). In het oude verbond gebeurde dat door de besnijdenis (Gen. 17:14); in het nieuwe verbond is in plaats daarvan de doop ingesteld. (Kol. 2: 11, 12)
quote:
Gen 17:7
Ik sluit een verbond met jou en met je nakomelingen, met alle komende generaties, een eeuwigdurend verbond: ik zal jouw God zijn en die van je nakomelingen.
Het gaat hier toch om de joden ? en een verbond met de besnijdenis dat al niet meer van toepassing is?
Dan zou je toch veel beter Jeremia 31 als onderbouwing voor het verbond kunnen geven?
Wat gaat over een wet in je binnenste en symbolisch klopt dan ook het besneden hart van Kol 2
quote:
Jeremia 31
31 Zie, de dagen komen, luidt het woord des HEREN, dat Ik met het huis van Israël en het huis van Juda een nieuw verbond sluiten zal. 32 Niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen gesloten heb ten dage dat Ik hen bij de hand nam, om hen uit het land Egypte te leiden: mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ik heer over hen ben, luidt het woord des HEREN. 33 Maar dít is het verbond, dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des HEREN: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. 34 Dan zullen zij niet meer een ieder zijn naaste en een ieder zijn broeder leren: Kent de HERE: want zij allen zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord des HEREN, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonde niet meer gedenken.
punt 2:
quote:
Psalm 22:11 aan U werd ik overgegeven bij mijn geboorte,
van de moederschoot af zijt Gij mijn God.
Jesaja 44:1 Maar nu, hoor, o Jakob, mijn knecht, en Israël, die Ik verkoren heb. 2 Zo zegt de HERE, uw Maker en van de moederschoot aan uw Formeerder, die u helpt: Vrees niet, mijn knecht Jakob, en Jesurun, die Ik verkoren heb. 3 Want Ik zal water gieten op het dorstige en beken op het droge; Ik zal mijn Geest uitgieten op uw nakroost en mijn zegen op uw nakomelingen.
Mattheus 19: 14 Maar Jezus zeide: Laat de kinderen geworden en verhindert ze niet tot Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen.
Fantastisch, geen twijfel over mogelijk, de kinderen horen ook bij God,
Maar als ik dit zo lees stelt God er geen enkele eis aan, waar wij wel een kinderdoop ingesteld hebben, door besprenkeling, heeft dat te maken met het uitgieten van de Geest is Jesaja 44?
quote:
Handelingen 2:39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer onze God tot zich zal roepen.?
welke belofte gaat het hier om? O.a. over de opstanding van Jezus en volgend daarop ook onze verlossing uit de dood, maar ook de uitstorting van de Heilige Geest
quote:
Handeling 2:38 Petrus antwoordde: ?Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor wat u hebt misdaan. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden,
wat heeft een kind misdaan, om vergeving te moeten vragen en daarom van zijn zonden te worden gewassen/begraven worden?
En sowieso kan ook iemand de Geest ook ontvangen zonder doop, omdat de doop enkel het symbool daarvoor is, maar dat is zometeen ene volgende tekst?
Is deze tekst in Handelingen 2:38 dus bedoeld om ouders te verplichten hun kinderen te dopen? Mij lijkt het meer een tekst die bedoeld is om de ouders troost te geven dat ook hun kinderen deze belofte mogen ontvangen en begrijpen tijdens hun opgroeien en de keuze mogen maken hun zondige leven te willen begraven om daarna te mogen leven uit de Geest
Punt 3
quote:
Handelingen 10:47 ?Wie kan nu nog weigeren deze mensen met water te dopen, nu ze net als wij de heilige Geest hebben ontvangen??
Ok op dit punt volg ik dus de samensteller van de H.C. helmaal niet meer.
Deze tekst gaat over de niet joodse heidenen die net als de joden die daar ter plekke aanwezig waren heel duidelijke en zichtbaar de Heilige Geest kregen uitgestort,
Daarom zegt petrus ook wie zou deze mensen nu nog weigeren symbolisch met water te dopen als God hun al zo duidelijk gedoopt heeft in de Heilige Geest
De volgorde doop -> HG of andersom maakt dus weinig uit
Punt 4 en 5
Weer wordt het oude besnijdenis verbond erbij gehaald?
quote:
Genesis 17: 13 iedereen die bij jullie geboren is of door jullie is gekocht moet besneden worden. Zo zal dit verbond met mij voorgoed zichtbaar zijn aan jullie lichaam. 14 Een onbesnedene, een mannelijk persoon van wie de voorhuid niet verwijderd is, moet uit de gemeenschap gestoten worden, omdat hij het verbond verbroken heeft.?
Een besneden hart is wel wat anders dan een verwijderde voorhuid,
Ook worden vrouwen niet besneden (iig niet volgens Gods wetten), en nu opeens wel gedoopt
quote:
Kolozensen 2: 11 In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, 12 daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt.
Paulus trekt wel symbolisch een lijn richting de besnijdenis, maar hij zegt er ook heel duidelijk bij dat een besneden hart iets is wat God doet
En begraven in de doop? Bij besprenkeling zie ik hier niet erg veel van, behalve dat het water een wassen/schoonmaken uitbeeld en een uitgieten van de Heilige Geest
Maar opzich vind ik de hoeveelheid water ook niet echt van belang, het schijnt zelfs dat in woestijd gebieden dit met zand gebeurt, omdat het water te kostbaar zou zijn.
Op de vraag of dus ook de kinderen gedoopt moeten worden denk ikd at het antwoord moet zijn als ik deze bijbelteksten hoop ik goed begrijp:
Ja ook de kinderen moeten gedoopt worden, als ze opgroeien!, en dus zelf beseffen dat God hun Vader wil zijn, wat Jezus voor hun betekent en ze in Hem hun zonden mogen begraven en de Heilige Geest mogen ontvangen of reeds hebben ontvangen
(Genesis en Handelingen heb ik gequote uit de NBV2004, de overige teksten uit NBG51)
ja ik ben gereformeerd vrijgemaakt, maar zoals je kunt lezen snap ik de uitleg niet die er geleerd wordt op dit punt, misschien zie ik nog wel een heleboel bijbelteksten over het hoofd, die het antwoord op vraag 74 wel beter onderbouwen dan waar in de H.C. naar verwezen wordt