Auteur Topic: Waarom bestaat er zoiets als kerklidmaatschap?  (gelezen 10850 keer)

dingo

• Bekijk profiel
Waarom bestaat er zoiets als kerklidmaatschap?
« Reactie #50 Gepost op: april 28, 2004, 08:06:46 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 28 april 2004 om 19:55:
Een ander vraagje: leidt het kerklidmaatschap er niet toe dat de aandacht afdwaalt naar dingen die niet belangrijk zijn en raken zo de belangrijke dingen niet ondergesneeuwd?
Nee, waarom zou dat?

quote:

Ik word altijd zo moe van het wij-zij. Op een haarklover-achtige manier de minimieme verschillen blootleggen en ze opblazen, zodat ieder groepje weet waarin ze allemaal van andere groepjes verschillen.
Het zijn geen kerken die haarkloverig zijn maar mensen in die kerken, mensen die heus niet opeens anders worden, omdat ze geen lid van de kerk meer zijn. Pak gewoon die mensen aan.

quote:

De duivel is er vast mee in zijn nopjes. Mijn stelling is dan ook dat kerklidmaatschap niet bijbels is en daarom moet worden afgeschaft.
De duivel is met alles wat mensen doet zondigen in zijn nopjes dus ook met kerkelijke verdeeldheid maar dat los je niet op door kerklidmaatschappen af te schaffen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: april 28, 2004, 08:11:30 pm »

quote:

Hans B schreef op 28 april 2004 om 15:04:
Simpel gezegd: Luther werd de kerk uitgekickt omdat hij voor zichzelf (en naar het bleek ook voor veel anderen) het evangelie herontdekt had. Hij is de kerk niet uitgestapt, maar eruitgegooid.
Mensen die t met Luther eens waren (Calvijn werd één van hen) overkwam hetzelfde (of nog erger, een brandstapel of een vergelijkbare marteling van de inquisitie van de RK-kerk). Ze kwamen buiten de kerk te staan. En ja, dan ontstaat er een nieuwe kerk.

Maar ik ben benieuwd naar wat jullie bevindingen zijn, P&A.
Ik wist ook wel dat Calvijn er niet zelf was uitgestapt. Dat zei ik ook niet. De vraag is hoe het precies verder ging daarna. Toen is er wel een nieuw instituut ontstaan.
Maar ik zal het even nakijken :)
(Luther is qua geschiedenis wel veel bekender...)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: april 29, 2004, 09:42:04 am »

quote:

Roodkapje schreef op 28 april 2004 om 19:55:
Een ander vraagje: leidt het kerklidmaatschap er niet toe dat de aandacht afdwaalt naar dingen die niet belangrijk zijn en raken zo de belangrijke dingen niet ondergesneeuwd?

Ik word altijd zo moe van het wij-zij. Op een haarklover-achtige manier de minimieme verschillen blootleggen en ze opblazen, zodat ieder groepje weet waarin ze allemaal van andere groepjes verschillen.

De duivel is er vast mee in zijn nopjes. Mijn stelling is dan ook dat kerklidmaatschap niet bijbels is en daarom moet worden afgeschaft.

Als je nou 'het kerklidmaatschap' vervangt door 'de kerkelijke verdeeldheid' ben ik het met je eens. Schaf dan meteen ook de ketterij en de dwaalleer af. Maar hoe wou je dat doen?

By the way: wel eens nagedacht over hoe schriftberoep de facto werkt en wat daarmee wel en niet mogelijk is?
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: mei 01, 2004, 10:55:23 pm »
Hans, is het niet juist 'de kerkidentiteit' die de kerkelijke verdeeldheid veroorzaakt?

Prachtig hoor 'de kerkclub' met 'bijhorend clubgebouw' en dan 'af-en-toe-voetballen-op zondag'. Maar... zijn dan niet én op zondag én doordeweek de andere 'soortkerken' de tegenspelers geworden?  En is er nog wel tijd voor 'evangelisatie'...?

Of...zit dan de oplossing weer daarvoor in een 'brede oecumenische weg met wederzijds goedkeuren van leer en rites'....  [het maakt niet uit wat je doet en gelooft, als je maar (ergens) in gelooft...]. En dan hoef je eigenlijk ook niet meer te evangeliseren, want alles is dan toch goed.  Zelfs humanisme is dan een gaccepteerde religie.  

Volgens mij begint de valse (soort)leer in de (soort-)kerken....  Waar zouden velen nog zijn zonder het clubje op zondag?
Josh

anny

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: mei 12, 2004, 10:52:15 pm »
Is dit dan het antwoord?

Godzoekende mensen, vrije christenen, komen wereldwijd in vele plaatsen van oerchristelijke ontmoeting tezamen. Zij ontmoeten elkaar zonder ceremoniën en rituelen, zonder dogma´s en zonder priesters, vrij in de Geest van de Christus Gods. Jezus van Nazareth benoemde geen priesters en leidde ons mensen niet naar luisterrijke tempels uit steen. Hij leerde ons, dat God in het binnenste van ieder mens woont. Hij gebood ons, Hem na te volgen. De Christus Gods in ons is de sleutel tot de poort van het leven.
Zo verzamelen zich momenteel weer over de hele wereld Godzoekende mensen in eenvoudige ruimten, zoals de christenen 2000 jaar geleden, om de nu weer, door profetie geopenbaarde Kosmische Leer van Jezus van Nazareth, te horen en hierover van gedachten te wisselen. In de practische Kosmische Levensschool ontvangen zij levenshulp voor het dagelijkse leven, in de geest van de Bergrede. Ook zingen en bidden zij met elkaar.

Dit vond ik op een site van vrije christenen. Dit zeggen zij van zichzelf.
Bij mij gaan de alarmbelletjes rinkelen als ik hier lees over kosmische leer en kosmische levensschool.

groetjes van Anny

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: mei 12, 2004, 11:02:02 pm »

quote:

anny schreef op 12 mei 2004 om 22:52:
Bij mij gaan de alarmbelletjes rinkelen als ik hier lees over kosmische leer en kosmische levensschool.

groetjes van Anny
Ach zolang ze de drie formulieren van Enigheid maar onderschrijven is alles goed, toch? :+
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: mei 13, 2004, 10:16:55 pm »

quote:

anny schreef op 12 mei 2004 om 22:52:
Is dit dan het antwoord?

Godzoekende mensen, vrije christenen, komen wereldwijd in vele plaatsen van oerchristelijke ontmoeting tezamen. Zij ontmoeten elkaar zonder ceremoniën en rituelen, zonder dogma´s en zonder priesters, vrij in de Geest van de Christus Gods. Jezus van Nazareth benoemde geen priesters en leidde ons mensen niet naar luisterrijke tempels uit steen. Hij leerde ons, dat God in het binnenste van ieder mens woont. Hij gebood ons, Hem na te volgen. De Christus Gods in ons is de sleutel tot de poort van het leven.
Zo verzamelen zich momenteel weer over de hele wereld Godzoekende mensen in eenvoudige ruimten, zoals de christenen 2000 jaar geleden, om de nu weer, door profetie geopenbaarde Kosmische Leer van Jezus van Nazareth, te horen en hierover van gedachten te wisselen. In de practische Kosmische Levensschool ontvangen zij levenshulp voor het dagelijkse leven, in de geest van de Bergrede. Ook zingen en bidden zij met elkaar.

Dit vond ik op een site van vrije christenen. Dit zeggen zij van zichzelf.

groetjes van Anny

Geen dogma's en toch een leer?   :?

Dat is gewoon flauwekul iedereen heeft dogma's.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)