Auteur Topic: Inleiding Islam  (gelezen 3157 keer)

John D

• Bekijk profiel
Inleiding Islam
« Gepost op: april 12, 2004, 01:46:31 pm »
Ik ben al een tijdje op zoek naar een inleiding (vanuit gereformeerd oogpunt) over de Islam of andere wereldgodsdiensten, om zelf een beter beeld te kunnen vormen.
Is er iemand die me hiermee kan helpen? Ik weet niet of dit bericht in het juiste forum staat, zo niet verplaats em dan maar even!
Bedankt!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Inleiding Islam
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2004, 01:57:09 pm »
Er bestaat wel een boekje van drs. L.W. de Graaff dat "Islam, bedreiging en uitdaging" heet. Ik heb 'm gebruikt op een kring toen we de Islam bestudeerden.

Het is geschreven vanuit een gereformeerd perspectief, en ik vind 'm persoonlijk erg slecht. Je krijgt een vertekend beeld van de Islam gepresenteerd. Dus als je 't boekje gebruikt raad ik je wel aan om per onderwerp ook informatie van islamieten zelf ernaast te leggen.
Ikzelf heb ooit als voorbereiding op een lezing een artikeltje in een reader geschreven vanuit mijn perspectief en daaronder staan ook wel referenties die je kunt raadplegen.

Voor het artikel klik hier.

Als je 't wilt gebruiken voor een kring moet je even mailen: roodkapje2004@yahoo.com.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2004, 05:43:32 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Sarah

• Bekijk profiel
Inleiding Islam
« Reactie #2 Gepost op: april 12, 2004, 02:02:53 pm »
Ik weet niet wat je leeftijd is, maar ik las laatst een leuk werkstuk van een scholier wat gaat over de Islam, Jodendom en Christendom.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Dieterich

• Bekijk profiel
Inleiding Islam
« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2004, 02:07:37 pm »
Colin Chapman, Cross and crescent : responding to the challenge of Islam. Leicester: Inter-Varsity, 1995. Volgens mij is hiervan ook een Nederlandse vertaling verschenen. Ik weet alleen niet precies hoe de titel daarvan luidt: Kruis en halve maan of zo.
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Inleiding Islam
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2004, 05:36:42 pm »
Dan is deze CD (waar ook Chapmans boek op staat) vast ook interessant: CD over evangelisatie en moslims. Zelfde CD met prijs ea
« Laatst bewerkt op: april 12, 2004, 05:38:55 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
Inleiding Islam
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2004, 11:39:44 pm »
Inderdaad:

Colin Shapman: Kruis & halve maan, de uitdaging van de islam
Uitgeverij Telos (telos is een samenwerking van: Buiten en Schipperheijn/medema / De Vuurbaak)

ISBNnr.90 5881 138 7

Ik heb het zelf gekocht van ds. de Vries (Werkt in rotterdam onder moslims) en die had het volgens mij uit een winkel in amersfoort, maar dat weet ik niet zeker.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

kdev

• Bekijk profiel
Inleiding Islam
« Reactie #6 Gepost op: april 19, 2004, 10:05:02 pm »
Op http://www.answeringislam.org/Dutch/index.htm kun je ook heel veel vinden over de Islam.

Joshua

• Bekijk profiel
Inleiding Islam
« Reactie #7 Gepost op: april 19, 2004, 10:49:32 pm »
Interessante webpage over diverse wereldreligies vanuit Christelijk oogpunt vond ik toch wel de volgende

http://www.sign2God.com/wereld/wereld.html

Hier staan echt kernachtig maar zeer inhoudelijk alle wereldreligies beschreven met vergelijking naar het Christelijke geloof.  Zeker de moeite waard!
Josh

Sarah

• Bekijk profiel
Inleiding Islam
« Reactie #8 Gepost op: april 25, 2004, 09:20:37 pm »
Ik lees nu net een interessant foldertje waar informatie over de Islam in staat.
Ook wordt er uit de Koran geciteerd, en daarnaast over hetzelfde onderwerp uit de bijbel geciteerd.

Dit foldertje kun je bestellen op de site www.bijbelenonderwijs.nl

Oa staat dit in het foldertje:

-Islam betekent: onderwerping aan de hele persoonlijkheid van Allah
-Moslim betekent: iemand die zich in woord en daad onderwerpt aan de wil van Allah. Daartoe uit hij vijfmaal daags zijn geloof met de woorden: "Er is geen god dan Allah en Mohammed is zijn profeet".
-Allah is een algemene naam voor god. De naam staat in enkelvoud in tegenstelling tot de bijbelse naam voor God, Elohim. Deze meervoudsvorm komt 2570 voor in de Bijbel.  Er wordt beweerd dat Allah één van de ongeveer 360 goden in het Pantheon in Mekka was. Mohammed verhief hem tot de enige god.

-Mohammed werd in 570 in Mekka geboren als afstammeling van Abrahams zoon Ismaël. Op de leeftijd van 40 jaar kreeg hij een visioen dat hij later toeschreef aan de engel Gabriël, die hem gedurende de volgende 23 jaar de koran heeft gedicteerd.

De vijf zuilen van de islam zijn:
-iman: de belijdenis in Allah als enige God, en dat Mohammed zijn profeet is
-salat: vijf maal daags genknield bidden
-sijam: vasten van zonsopgang tot zonsondergang gedurende de maand ramadan.
-zakat: geven van aalmoezen aan de armen
-hadj: eenmaal in je leven een bedevaart maken naar Mekka
Door deze godsdienstplichten te vervullen wordt de moslim zich bewust van allah en stelt hij zich open voor dienst zegeningen.

ETC.
« Laatst bewerkt op: april 25, 2004, 09:23:15 pm door Sarah »

Pulpeet

• Bekijk profiel
Inleiding Islam
« Reactie #9 Gepost op: april 25, 2004, 09:29:09 pm »
is het niet beter om naar een inleiding islam vanuit islamitisch perspectief te zoeken?

Hoe zou je het vinden als een moslim een inleiding christendom vanuit islamitisch perspectief wil hebben? Dat is altijd vertekend. Je kunt het beste leren door bij de mensen zelf te gaan kijken. Wat moslims aan andere moslims over christenen vertellen klopt meestal niet. Het is niet te verwachten dat het veel beter gesteld staat met wat christenen aan andere christenen over moslims vertellen.
« Laatst bewerkt op: april 25, 2004, 09:29:27 pm door Pulpeet »

Sarah

• Bekijk profiel
Inleiding Islam
« Reactie #10 Gepost op: april 25, 2004, 09:32:24 pm »
In die folder wordt veel geciteerd uit de Koran... (en de bijbel wordt ernaast gelegd :D)

Hij zegt ook "vanuit gereformeerd oogpunt ".

En als hij een uitgebreid onderzoek had willen doen had hij geen post op dit forum gezet om een complete inleiding te verkrijgen bij iemand.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Inleiding Islam
« Reactie #11 Gepost op: april 25, 2004, 09:35:40 pm »
Dan nog. Als je een beter beeld wilt hebben (daar ging het om, toch?) dan moet je bij de mensen zelf gaan kijken. Ik ga ook toch niet bij chinezen kijken hoe eskimo's leven.

Sarah

• Bekijk profiel
Inleiding Islam
« Reactie #12 Gepost op: april 25, 2004, 09:38:07 pm »
Islam is een godsdienst.

Een mens is een mens

:?

Jaco

• Bekijk profiel
Inleiding Islam
« Reactie #13 Gepost op: oktober 07, 2004, 12:08:32 pm »
Het is goed te weten wat je buurman geloofd en daar ook kennis van te hebben, maar op dit moment is het nog beter om voor de Moslims te bidden.

Op 26 oktober beginnen wereldwijd ruim 1 miljard moslims aan de vastenmaand Ramadan. Diezelfde dag zullen naar schatting meer dan 20 miljoen christenen wereldwijd een maand van gebed starten. Dit jaar is het twaalfde jaar dat er wereldwijd wordt gebeden voor een doorbraak van het Evangelie onder de moslim volken van de wereld. Tijdens de komende Ramadan wordt er gebeden voor meer dan zomaar een doorbraak. “Niet door kracht noch door geweld, maar door mijn Geest! Zegt de Here der heerscharen” Dit vers uit Zacharia 4:6 laat ons zien hoe God situaties wil veranderen.

Het is een zware tijd voor ze en in deze tijd stellen de Moslims zich zelf open voor Geestelijke invloeden van buitenaf.
Om te bidden naar onze God kan God in hun harten komen.

Ik woon zelf in het centrum van Rotterdam en heb dagelijks te maken met mijn Moslimse buren. Ik wilde graag wat voor ze betekenen en dat kan d.m.v. het boekje 30 Dagen Moslim Gebedsfocus.
Het boekje wat op http://www.30dagen.nl/index.html te bestellen voor €3,50 en verteld je het één en ander over de Islam en begeleid je gebeden tijdens de Ramadan.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Inleiding Islam
« Reactie #14 Gepost op: oktober 24, 2004, 01:04:11 pm »
Bezoek anders eens de site(waar ik ook regelmatig op te vinden ben)
 http://www.maroc.nl/islam...lay.php?s=&forumid=16
Alleen door JEZUS

ikdoemee

• Ik denk dus ik ben - denk ik
    • Bekijk profiel
Inleiding Islam
« Reactie #15 Gepost op: oktober 24, 2004, 02:47:30 pm »
Een redelijk leesbaar boekje over de Islam vanuit Islamitisch oogpunt: De Islam, door Ruquaiyyah Maqsood (ja, dat krijg je dan....), uit de serie Wereldreligies leren kennen en begrijpen, Zuidnederlandse Uitgeverij.

Uit Bijbels perspectief: Moslims en de Bijbel, door W. Saal, Uitgeverij Medema

Ik zit ook af en toe op het forum www.marokko.nl Je schrikt dan wel een beetje van de toon, moet ik eerlijk zeggen. Liefde en oprechte zorg voor onze medelanders is heel hard nodig. En gebed!
I think so I am - I think