quote:
Niet echt een fijne manier van discussieren zo. Zou het kunnen, dat mensen om andere redenen hier niet aan meedoen? Of moeten ze allemaal op deze manier aan de kant worden geschoven?
Zou je die vraag zelf eens willen proberen in te vullen, en daarbij te kijken of de redenen om niet mee te doen goed zijn of niet?
quote:
Waarom post je dit eigenlijk hier? Je doet er alleen maar Wilhelmina veel verdriet mee.
Zou het verzwijgen van dingen die niet goed zijn omdat je er anderen pijn mee kan doen niet goed zijn? Ik vind het ook niet fijn om te lezen... maar het is wel goed dat het ter sprake komt... en ik denk dat de dominee de vinger op een zere plek heeft gelegd... tja dat kan pijn doen... maar je beseft daardoor wel weer even dat het echt een zere plek is.
quote:
Dit klinkt mij in de oren als: al die eeuwen lang heeft de Geest niet gewerkt in de kerk, maar als we nou nog 10 jaar wachten, en flink werken aan getuigenissen en opwekkingsliedjes, en onze schroom overwinnen, DAN gaat het gebeuren. DAN zullen al onze inspanningen beloond worden en zal Gods Geest over ons komen.
Ik breng het wat sarcastisch, maar ik vind dit dus echt belachelijk. En een minachting voor het werk van de Heilige Geest. Zoals hierboven ook al genoemd, kleingeestig.
Maar ik ga er maar vanuit dat je 't zo niet bedoelt.
Kijk met deze manier van discussieren heb ik dus moeite. We moeten geen idngen veranderen... want dan zouden we toegeven dat we het altijd verkeerd hebben gedaan. Op zo'n manier kun je ook moeilijk opbouwend kritisch naar jezelf kijken... En wordt opbouwende kritiek van anderen al snel gezien als afkrakende kritiek.
Het gaat niet opeens over 10 jaar anders.... in de vrijgemaakte kerk gaan dat soort dingen nou eenmaal langzaam, geleidelijk. Ik vind het juist minachting voor het werk van de Geest om te zeggen: Ja maar het kan toch niet zijn dat we het altijd verkeerd waren... dus gaan we ons er ook niet meer mee bezighouden... Dat kan zo'n dam zijn die het werk van de Geest belemmerd. Maar ik weet dat jij dat ook niet zo bedoelt.
quote:
Ik vind dit wel heel erg naief, alsof God's Geest zich laat weerhouden door menselijke dammetjes. Het enige wat de Geest remt is ongeloof want dan heeft Hij geen werk bij jou te doen.
Ach ja inderdaad.... De Geest is sterk genoeg... Hij prikt er wel doorheen. Waarom zouden we ons dan zorgen maken over dammetjes... De Geest ruimt onze rotzooi wel op. Sorry maar die gedachte vind ik nogal naief... Daarmee schuiven we ook te makkelijk de problemen van ons af.
quote:
Laat ik beginnen bij de uitgangspunten van evangelische/charismatische beweging. De wortels van deze beweging liggen toch in de 16e en 17e eeuw bij de "Wederdopers". Waarbij charismatische maar ook anarchistische personen als Jan Beukelsz beter bekend als Jan van Leiden grote groepen mensen wisten te trekken en zelfs korte tijd Munster in hun macht hadden. En later, in de iets rustiger tijden, de leer van Armenius en zijn volgelingen waar tegen de complete Dordtse Leerregels geschreven zijn, die ik voor het gemak niet zal herhalen .
Je moet niet kijken naar vroeger... maar naar de charismatische kerken nu... En niet alels over 1 kam scheren... daar ben je nogal hard mee bezig nu.
quote:
maar van onverdachte herkomst dus die charismatische vormen. Mijn bezwaren tegen charismatische vormen hebben dus niets met een "concurrentiestrijd" van doen. Ik heb vier hoofdbezwaren tegen het gebruik van charismatische vormen.
1 De zeker bij veel vrije groepen voorkomende, leidinggevende figuur (met charisma). Dit werkt geregeld tirannie en zelfverheerlijking in de hand, een ongewenste situatie in Gods gemeente.
Heb ik de keren dat ik in evangelsiche kerken was niks van gezien. Bij Gods Geest Werkt viel het ook wel mee wat betreft zelfverheerlijking en tirannie. Wel bespeurde ik er veel Godsverheerlijking en naastenliefde.
quote:
Overmaatse aandacht voor de Geest . (En de zeker in vergelijking daarmee de geringe aandacht voor de vruchten van de Geest.) Dit in tegenstelling tot de bijbel waarin de Geest zichzelf niet op de voorgrond plaatst en waarbij het geloof in Jezus Christus bepalend is voor de inwoning van de Geest (Sola fide).
De Geest zet door gaven en de vruchten die daardoor groeien Christus centraal. Als je die gaven maar lekker laat voor wat het is... Werk je dat juist tegen. Als je de Geest laat werken zet hij Chirstus centraal, als je de Geest maar een beetje negeert, hoe kan Hij dan Christus centraal zetten in je leven? Daarnaast klopt het niet dat de Geest wel centraal zou staan maar de vruchten ervan niet...
quote:
Het streven naar de bijzondere gaven van de Geest. Hoewel in veel gevallen ongetwijfeld vroom en met goede bedoelingen nagestreefd, wordt het "bezit" van een gave toch al snel als een kenmerk van waar geloof beschouwd. (En streelt het niet zelden het ego in plaats van de meerdere eer en glorie van God). In de bijbel zie je met name de apostelen bijzondere gaven ontvangen, over de andere (latere) gelovigen en leidslieden wordt daar verder weinig tot niets over gezegd. Het wordt ook niet aangemoedigd naar gaven te streven, integendeel Paulus zegt dat een ieder genoegen moet nemen met wat hij/zij krijgt.
Ook dit heb ik in deze kerken niet gezien. Ik vraag me af waarop je deze "wijsheid" baseert. Of is het jou beeld van iemand die een gave heeft... omdat je bang bent als minder te worden gezien omdat jij bijvoorbeeld zo'n gave niet hebt? De gaven van de Geest worden duidelijk beschreven in 1 Corinthiers 12... ik lees daar nergens: Dat waren de gaven, maar hou je er maar niet mee bezig, het kan je ego namelijk nogal strelen... Moet je maar gaan zitten wachten en kijken wat je krijgt? Volgens mij zie je in de vrijgemaakte kerk juist weinig van de bijzondere gaven, omdat we het een beetje ng vinden en het dus van ons afstoten... Hebben we dan gewoon niet zoveel gekregen? Of wilde de Geest best een hoop geven... maar hielden we onze handen niet op?
Ik denk dat we er niet naar hebben gestreefd... En Paulus moedigt mensen wel aan naar gaven te streven. Hij zegt:
28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, (bekwaamheid) om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen. 29 Zijn zij soms allen apostelen? Allen profeten? Allen leraars? Allen krachten? 30 Hebben soms allen gaven van genezing? Spreken soms allen in tongen? Vertolken zij soms allen? 31 Streeft dan naar de hoogste gaven. En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert. Met dat streven doelt Paulus op de gaven die hij heeft beschreven... En vervolgens vertelt hij over de liefde, de hoogste weg (die ook in de gaven centraal staat)
quote:
4 Het spreken in "tongen" en het "vallen" in de Geest. Beide verschijnselen komen ook in andere (Oosterse)goddiensten voor. Dit weten alleen al zou tot kritisch beproeven van deze verschijnselen moeten leiden. Daarbij komt dat de "bewijstekst" voor het spreken in tongen een half vers uit de brief aan Corinthe is. Verder vind ik persoonlijk, de punten van overeenkomst tussen een mantra en het eindeloos herhalen (van delen) van teksten/liederen in een liturgie erg frappant
Aan tongentaal wijdt Paulus een heel hoofdstuk, daarnaast staat het in de rij met gaven genoemd... Wat het vallen betreft kan ik in de bijbel inderdaad niet veel terugvinden. Ik vind het overigens jammer hoe je gelijk vraagtekens bij dingen zet omdat het in andere Godsdiensten ook voorkomt... dan kan ik ook vraagtekens bij het zingen in het algemeen gaan zetten... gebeurt namelijk in andere godsdiensten ook... dat is voor mij geen reden dat iets verkeerd is....
Eindeloos herhalen van teksten valt overigens nogal mee... je moet niet zo overdrijven

Heb je overigens ook moeite met Psalm 136? Dat refrein komt daar elk vers terug