quote:
arend schreef op 21 april 2004 om 19:23:geestenIn
bepaalde evangelische kringen is ‘het onderscheiden van geesten’ al uitgeroepen tot een gave of een bediening. Het is goed om waakzaam te zijn, maar daarbij is inderdaad het maken van onderscheid bijzonder noodzakelijk.
Ik ben het
helemaal met je eens dat vermanen uit liefde moet gebeuren..... En heel goed van je een topic te openen als dit op je hart ligt...
Even een opmerking (niet verkeerd bedoeld

)over dat 'de gave van onderscheiden van geesten' in bepaalde kringen al uitgeroepen zou zijn tot een gave....
Ik denk dat de
bijbel daar het eerst mee was....
1 Kor. 12
7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. 8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. 11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.quote:
Ik weet ook niet of ze ongelijk hebben. Ik weet wel dat ze onvoorzichtig zijn. Want ook over vermaning en tucht van christenen die dwalen, is de bijbel heel duidelijk. Judas Schrijft:
Judas:17-23
17 Gij echter, geliefden, herinnert u de woorden, die vóór dezen gesproken zijn door de apostelen van onze Here Jezus Christus, 18 dat zij tot u hebben gezegd: Aan het einde des tijds zullen er spotters komen, die naar hun eigen goddeloze begeerten zullen wandelen. 19 Zij zijn het, die scheuringen maken, natuurlijke mensen, die de Geest niet hebben. 20 Maar gij, geliefden, bewaart uzelf in de liefde Gods, door uzelf op te bouwen in uw allerheiligst geloof en door te bidden in de heilige Geest, 21 verwachtende de ontferming van onze Here Jezus Christus ten eeuwigen leven. 22 En weest ook barmhartig jegens sommigen, die twijfelen, 23 redt hen door hen uit het vuur te rukken, maar weest jegens anderen barmhartig in vreze, uit afkeer zelfs van het kleed, dat door het vlees bevlekt is.
Ik kan er niet precies in lezen wie
de anderen zouden zijn, waar we barmhartig voor moeten zijn uit vreze......moeilijke tekst.....
Sommigen die twijfelen is natuurlijk duidelijker....
En er staan zeker stukken in de bijbel die duidelijker zijn dan dit stuk uit Judas.....
Laat ik nog eens duidelijk stellen dat ik het
wel met je eens ben voorzichtig te zijn en niet zomaar van alles te roepen....
Maar ik vind het wat anders als iemand een boek van een persoon bespreekt, dat hijzelf als schrijver in het openbaar heeft uitgegeven, waar ieder kennis van kan nemen....
Waar de ideeen zwart op wit instaan...... Dan is het logisch en te verwachten dat zoiets wordt besproken..... Het moet echter nooit een persoonlijke aanval worden, maar een vermaning of toetsing uit liefde, maar ook om medegelovigen te waarschuwen als wachter op de poort (Ezechiel-topic..)
Volgens 1 Kor. 5 is het een taak van de gemeente en zelfs een
opdracht de medegelovigen te
beoordelen... Dit i.t.t. hen die
buiten zijn (buiten de gemeente) Die worden door
God geoordeeld.
1 Kor 5
Weet gij niet, dat een weinig zuurdeeg het gehele deeg zuur maakt? 7 Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een vers deeg moogt zijn; gij zijt immers ongezuurd. Want ook ons paaslam is geslacht: Christus. 8 Laten wij derhalve feest vieren, niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid.
9 Ik schreef u reeds in mijn brief, dat gij niet moest omgaan met hoereerders; 10 niet met de hoereerders uit deze wereld in het algemeen of met de geldgierigen en oplichters of afgodendienaars, want dan zou men wel uit de wereld moeten gaan. 11 Nu evenwel schrijf ik u, dat gij niet moet omgaan met iemand, die, al heet hij een broeder, een hoereerder, geldgierige, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard, of oplichter is; met zo iemand moet gij zelfs niet samen eten. 12 Staat het soms aan mij, hen te oordelen, die buiten zijn? Oordeelt ook gij niet (alleen) hen, die in uw kring zijn? 13 Hen, die buiten zijn, zal God oordelen. Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg.Over dwaalleraars wordt ook wel het een en ander gezegd..... (sorry voor de vele teksten...)
2 Tim 2
De houding tegenover de dwaalleraars
14 Blijf dit in herinnering brengen en betuig in de tegenwoordigheid van God, dat men geen woordenstrijd moet voeren, die tot niets nut is, (ja) verderf brengt aan wie ernaar horen. 15 Maak er ernst mede u wèl beproefd ten dienste van God te stellen, als een arbeider, die zich niet behoeft te schamen, doch rechte voren trekt bij het brengen van het woord der waarheid. 16 Maar vermijd de onheilige, holle klanken; want zij zullen de goddeloosheid nog verder drijven, 17 en hun woord zal voortwoekeren als de kanker. Tot hen behoren Hymeneüs en Filetus, 18 die uit het spoor der waarheid geraakt zijn met hun bewering, dat de opstanding reeds heeft plaatsgehad, waardoor zij het geloof van sommigen afbreken. 19 En toch staat ongeschokt het hechte fundament Gods met dit merk: De Here kent de zijnen, en: Een ieder, die de naam des Heren noemt, breke met de ongerechtigheid. 20 Doch in een groot huis zijn niet alleen voorwerpen van goud en van zilver, maar ook van hout en van aardewerk, en wel deels met eervolle, deels met minder eervolle bestemming; 21 indien iemand zich nu hiervan gereinigd heeft, zal hij een voorwerp zijn met eervolle bestemming, geheiligd, bruikbaar voor de eigenaar, voor iedere goede taak gereed. 22 Schuw de begeerten der jeugd en jaag naar gerechtigheid, naar trouw, naar liefde en vrede met hen, die de Here aanroepen uit een rein hart. 23 Maar wees afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers, dat zij twisten teweegbrengen; 24 en een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te onderwijzen, geduldig, 25 met zachtmoedigheid de dwarsdrijvers bestraffende. Het kon zijn, dat God hun gaf zich tot erkentenis der waarheid te keren 26 en, ontnuchterd, zich te wenden tot de wil van Hem, (losgekomen) uit de strik des duivels, die hen gevangen hield.Hoe weet je dat iemand een echt christen is.....
Als je je christen noemt, moet je je reinigen, afscheiden van de ongerechtigheid..(vs. 19)....dat is dan ook de genoemde dwaalleer.... Je moet dat vermijden want dat vergroot de goddeloosheid...het woekert voort..(vs. 16) hierdoor wordt het geloof afgebroken (vs. 18)
Wij moet jagen naar, (je inspannen) gerechtigheid liefde, trouw en vrede
met hen die de Heer aanroepen uit een rein hart...
En dat is dus niet zo met een ieder.....alleen degene die
breken met ongerechtigheid, daar kun je aan zien dat ze bij de Heer horen.... en dat gaat hier ook echt oiver de dwaalleraars....
Want: De Heer
kent de zijnen...(vs. 20)maar wij kunnen niet in het hart van iemand kijken
en moeten door hun daden laten zien dat zij breken met ongerechtigheid....
Dan pas kun je met hen jagen naar gerechtigheid, trouw etc....
quote:
veroordelen
Ik vindt dat je christenen mag
beoordelen...zelfs moet beoordelen...Anders zou je alles moeten tolereren wat er gedaan en gezegd wordt omdat we liefde voor elkaar moeten hebben....In de gemeente kun je vermaand worden want anders kan er scheefgroei bij iemand ontstaan... Correctie is niet verkeerd... Maar inderdaad is het gevaar van
veroordelen dan groot..... En het moet altijd uit liefde gebeuren...
quote:
macht
Tenslotte: Sommige medeforummers hoor ik regelmatig waarschuwen voor het kwaad dat Satan de wereld in zendt. Terecht, want de duivel gaat rond als een briesende leeuw, hij zoekt wie hij kan verslinden.
We moeten ook niet bang wegduiken maar hebben een compleet strijdplan van Godzelf gekregen..... We hoeven de satan ook niet op te zoeken (ik denk dat hij ons wel opzoekt zogauw we actief voor God worden... ) maar moeten wel alert zijn....
Anders had Efeze 6 ook niet in de bijbel hoeven staan:
De geestelijke wapenrusting
10
Voorts, weest krachtig in de Here en in de sterkte zijner macht. 11 Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels; 12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten. 13 Neemt daarom de wapenrusting Gods, om weerstand te kunnen bieden in de boze dag en om, uw taak geheel vervuld hebbende, stand te houden. 14 Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid, bekleed met het pantser der gerechtigheid, 15 de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes; 16 neemt bij dit alles het schild des geloofs ter hand, waarmede gij al de brandende pijlen van de boze zult kunnen doven; 17 en neemt de helm des heils aan en het zwaard des Geestes, dat is het woord van God. 18 En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest, daartoe wakende met alle volharding en smeking voor alle heiligen; De duivel is overwonnen, maar hij weet ook dat hij nu nog een weinig tijd heeft om de gelovigen te verleiden en hij doet zich voor als een engel des lichts.....
Hij is nog niet gebonden....Jezus heeft nog niet
letterlijk de macht aanvaard.. Zoals staat in Openbaring.....
quote:
[offtpic]dit klinkt wel erg gereformeerd. maar ja, dat ben ik dan ook[/offtopic]
Vind het toch wel erg mooi hoor, al is het gereformeerd