Auteur Topic: Stelling: Gereformeerd leven  (gelezen 3103 keer)

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Stelling: Gereformeerd leven
« Gepost op: april 16, 2004, 07:37:18 pm »
Ben benieuwd:

Stelling: Gereformeerd leven is niets meer dan geloven met je verstand en met formulieren.
Just B te W te Ee

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 16, 2004, 07:39:20 pm »
Als je het zo stelt is het een domme generalisatie...

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 16, 2004, 09:27:26 pm »
Er zit wel een kern van waarheid in.
Geloven is een hartsgesteldheid en ook verstand!!

Waarom dit Topic??

Ik denk,doordat zoveel kerkregels niet bijbels zijn,helaas.
Alleen door JEZUS

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 16, 2004, 11:35:16 pm »
quote:
B Te W te Ee schreef op 16 april 2004 om 19:37: Stelling: Gereformeerd leven is niets meer dan geloven met je verstand en met formulieren.

Dat zou een dood geloof zijn. Een relatie met God gaat zoveel verder dan Hem alleen maar zo goed mogelijk proberen te kennen. Ik zie in de gereformeerde kerken gelukkig veel levend geloof en vruchten daarvan.
En geloven met formulieren? Ik snap de connectie niet. De formulieren dienen als samenvatting van wat we geloven. Ondanks dat ze qua stijl gedateerd en qua inhoud onvolledig zijn, zijn ze gebaseerd op de bijbel. En nog altijd van toepassing.
Ik neem aan dat de stelling bedoelt dat er de neiging is ze ongeveer gelijk te stellen aan Gods woord??
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 16, 2004, 11:35:54 pm »
quote:
rinuz schreef op 16 april 2004 om 21:27:
Ik denk,doordat zoveel kerkregels niet bijbels zijn,helaas.

Noem eens een voorbeeld in de gereformeerde kerken?

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 16, 2004, 11:38:26 pm »
Oneens.

Wat is eigenlijk je eigen menig, beetje flauw om zomaar een stelling te posten....

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 17, 2004, 01:01:13 pm »
Wat is je probleem? Hij is toch vrij hier een stelling neer te zetten, en voor zijn eigen mening te geven, eerst die van anderen af te wachten? Zo doen we dat bij mij op vereniging ook, degene die met stellingen komt gaat niet als eerste op zijn eigen stelling in.

Zou je kunnen aangeven waarom je het oneens bent met de stelling?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 17, 2004, 01:12:39 pm »
quote:
B Te W te Ee schreef op 16 april 2004 om 19:37:
Ben benieuwd:

Stelling: Gereformeerd leven is niets meer dan geloven met je verstand en met formulieren.

Helemaal mee oneens.
Dit is net zo'n domme stelling als: Evangelisch leven is niets meer dan je eigen verstand uitschakelen en als een blinde koe achter een charismatisch figuur aanlopen.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 17, 2004, 01:21:50 pm »
quote:
macguinness schreef op 17 april 2004 om 13:12:
[...]

Helemaal mee oneens.
Dit is net zo'n domme stelling als: Evangelisch leven is niets meer dan je eigen verstand uitschakelen en als een blinde koe achter een charismatisch figuur aanlopen.

Juist. Dankjewel. Kun je even aangeven hoe jij het ervaart dan? En waarom je het dan zo'n domme stelling vindt? En wat jij dan als verbeterpunten ziet?
Just B te W te Ee

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 17, 2004, 01:31:53 pm »
quote:
B Te W te Ee schreef op 17 april 2004 om 13:21:
[...]

Juist. Dankjewel. Kun je even aangeven hoe jij het ervaart dan? En waarom je het dan zo'n domme stelling vindt? En wat jij dan als verbeterpunten ziet?

Iedere kerk heeft een bepaald imago, en buitenstaanders hebben altijd een bepaald vooroordeel naar de mensen van die kerk toe, en vaak zitten ze er helemaal naast.
Maar pas als je met die mensen omgaat en ze écht leert kennen dan zullen die vooroordelen verdwijnen en zul je er achter komen hoe die mensen écht zijn.

Verbeterpunten ? Probeer niet een ander te verbeteren.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 17, 2004, 04:13:41 pm »
quote:
macguinness schreef op 17 april 2004 om 13:31:
[...]

Iedere kerk heeft een bepaald imago, en buitenstaanders hebben altijd een bepaald vooroordeel naar de mensen van die kerk toe, en vaak zitten ze er helemaal naast.
Maar pas als je met die mensen omgaat en ze écht leert kennen dan zullen die vooroordelen verdwijnen en zul je er achter komen hoe die mensen écht zijn.

Verbeterpunten ? Probeer niet een ander te verbeteren.

Ik zit al in de vrijgemaakte kerk en ik ga al met de mensen om. Alleen ik merk op dat voor veel mensen er nog  geen persoonlijke band met God is. Vandaar deze stelling. Met verbeterpunten doel ik niet op anderen, maar op een imago wat je wel schijnt te hebben.
Just B te W te Ee

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 17, 2004, 07:11:03 pm »
quote:
B Te W te Ee schreef op 17 april 2004 om 16:13:
Alleen ik merk op dat voor veel mensen er nog geen persoonlijke band met God is.

Hoe beoordeel jij dat? Ik vind dit een zeer gewaagde uitspraak. Mijn ervaring is anders zoals ik al eerder antwoorde.

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 17, 2004, 07:20:33 pm »
Bestaat er werkelijk iets als 'een vrijgemaakte kerk'.....Is dat niet een tegenstelling an sich...een vrije kerk?

Een kerk gaat toch altijd weer over 'sterke puntjes' of 'regeltjes' en de organisatie die het allemaal wel even doet.

[Even de zegen uitspreken....en dan weer snel naar huis....tot volgende week...!]
Josh

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 17, 2004, 07:28:35 pm »
quote:
Joshua schreef op 17 april 2004 om 19:20:
Bestaat er werkelijk iets als 'een vrijgemaakte kerk'.....Is dat niet een tegenstelling an sich...een vrije kerk?

Even tussendoor:
'Vrijgemaakt' duidt op een actie van een groep 'bezwaarden' die zich 'vrijmaakten' van een synodebesluit van de toenmalige Gereformeerde Kerk. Heeft dus niets met een vrije kerk te maken.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 17, 2004, 07:54:59 pm »
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 17, 2004, 07:59:47 pm »
Zidane.... en ik maar denken dat het over waarlijk 'vrijgemaakt' ging....  Wat een vergissing zeg!
Josh

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 17, 2004, 08:38:09 pm »
Hokjes

miss voor sommige mensen maar steeds meer vooral jonge mensen trekken zich hiervan af enj krijgen een persoonlijke band met God.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

zidane

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 17, 2004, 08:42:24 pm »
Oeps, het kan even wat verkeerd overkomen geloof ik, mijn reaktie is niet op een bepaald antwoord hoor,waar het mij omgaat is, dat deze discussies al zo vaak gevoerd zijn, dat ik er een beetje moe van wordt.

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 17, 2004, 09:03:17 pm »
Mooi gezegd hokjes.  Ik ben één van die 'jonge mensen'.  Een waarlijk vrije Christen.
Een fulltime-Christen in Jezus én in Geest.

En Zidane...als jij al 'zo moe' bent van die discussie...waarom zit jij dan nog in jouw soort kerkje

Misschien ....tijd om eens verder te gaan kijken dan.........
Josh

zidane

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 17, 2004, 09:14:11 pm »
Misschien een idee om eens even in het positieve topic (ook onder gereformeerd leven te kijken?)

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 18, 2004, 10:32:47 am »
quote:
Ben benieuwd:

Ik ben het hier volledig mee eens. Want we zitten misschien wel in een kerk die zich Gereformeerd noemt, maar dat wil niet zeggen dat je Gereformeerd leeft. We zijn christenen en horen dus als christenen te leven. Gereformeerd leven betekent voor mij dat je meer waarde hecht aan kerkelijke (dus aardse) regeltjes dan aan bijbelse voorschriften.
Ik vind het jammer dat het (wereldse) woord Gereformeerd vaak overheerst boven Christen. Dat laatste is zoveel malen belangrijker.

Rutger

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 18, 2004, 10:35:22 am »
quote:
zidane schreef op 17 april 2004 om 20:42:
Oeps, het kan even wat verkeerd overkomen geloof ik, mijn reaktie is niet op een bepaald antwoord hoor,waar het mij omgaat is, dat deze discussies al zo vaak gevoerd zijn, dat ik er een beetje moe van wordt.

Wat hoor ik dit vaak bij discussies. Dat ze al zo vaak gevoerd zijn. So what!?
Alle discussies op deze aardbol zijn al duizenden keren gevoerd. Maar dat neemt niet weg dat ze nog een keer gevoerd mogen worden. Deze discusssie is misschien tussen andere mensen en met een andere insteek. Laat mensen toch gewoon discussieren zonder dit op zo'n botte wijze af te kappen.

Rutger

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 18, 2004, 10:37:50 am »
quote:
Zijnkind schreef op 17 april 2004 om 19:11:
[...]

Hoe beoordeel jij dat? Ik vind dit een zeer gewaagde uitspraak. Mijn ervaring is anders zoals ik al eerder antwoorde.

Hmmm als zoveel mensen een persoonlijke band met God zouden hebben dan zou je dat toch moeten merken in het kerkelijk leven en ook in het evangeliseren naar buiten toe? Als je band zo sterk is dan weet je wat God van je verlangt en ga je vol vreugde het evangelie verspreiden in je eigen kerk en daarbuiten. Zo gewaagd vind ik die uitspraak niet.

Rutger

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 18, 2004, 10:47:31 am »
Is 'het leven op zondag' een eenheid met het leven door de week
Als ik die verhalen hoor van die vrijgemaakte jeugd die op vrijdagmiddag in de klas rondbazuinen dat ze zich eens lekker gaan bezatten vanavond....
En dat is niet incidenteel.....
Dit soort verhalen ergerde mijn dochter zich dood aan in bijv,. 4 Havo hoorde je dit al .....

En dan kun je zeggen dat dat de jeugd is....maar die is toch gedoopt....(of gaat het danvan zelf goed) waar zijn die ouders dan met hun opvoeding...
Als zij dat dan willen VERBIED je dit toch gewoon?? Of ben je niet gewend zelf eindverantwoordelijk te zijn....

Of die verhalen van ouders wat hun kinderen allemaal doen als ze in de stad lopen als ze uitgaan....vrienden die ze daar opdoen ?????????
Waar leef je dan (voor).......
Dit is in tegenspraak met wat je zondags belijdt...!!!!
« Laatst bewerkt op: april 18, 2004, 10:49:33 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 18, 2004, 11:13:17 am »
quote:
Rusty1979 schreef op 18 april 2004 om 10:32:
[...]

Ik ben het hier volledig mee eens. Want we zitten misschien wel in een kerk die zich Gereformeerd noemt, maar dat wil niet zeggen dat je Gereformeerd leeft. We zijn christenen en horen dus als christenen te leven. Gereformeerd leven betekent voor mij dat je meer waarde hecht aan kerkelijke (dus aardse) regeltjes dan aan bijbelse voorschriften.
Ik vind het jammer dat het (wereldse) woord Gereformeerd vaak overheerst boven Christen. Dat laatste is zoveel malen belangrijker.

Rutger

In hoeveel Gereformeerde kerken heb je deze ervaring opgedaan?  

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 18, 2004, 11:14:50 am »

quote:

Rusty1979 schreef op 18 april 2004 om 10:37:
[...]

Hmmm als zoveel mensen een persoonlijke band met God zouden hebben dan zou je dat toch moeten merken in het kerkelijk leven en ook in het evangeliseren naar buiten toe? Als je band zo sterk is dan weet je wat God van je verlangt en ga je vol vreugde het evangelie verspreiden in je eigen kerk en daarbuiten. Zo gewaagd vind ik die uitspraak niet.

Rutger
Wie zegt dat je dat niet merkt in het kerkelijk leven en in het evangeliseren naar buiten toe? Ik ken meer dan 1 Gereformeerde kerk waar dit óf prima gebeurt of waar een positieve ontwikkeling naar zo'n situatie toe bezig is.

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 18, 2004, 11:19:09 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 18 april 2004 om 11:13:
[...]

In hoeveel Gereformeerde kerken heb je deze ervaring opgedaan?  |:(

Tja het zal wel een kwestie van gevoel zijn. Maar ik voel zo vaak dat het Gereformeerde zo belangrijk is en dat het christen-zijn een ondergeschoven kindje is. Misschien komt dat ook wel door het jarenlang aanschoppen... |:( wel een goed plaatje deze :)
Het christen-zijn betekent in mijn beleving dat je toenadering zoekt tot medechristenen en samen Gods Naam probeert groot te maken en de wereld in te brengen. Maar voor de Gereformeerde kerk lijkt het Gereformeerde gedachtegoed een belangrijkere positie te hebben.
« Laatst bewerkt op: april 18, 2004, 11:19:42 am door Rusty1979 »

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 18, 2004, 12:01:09 pm »
wij hadden gisteren met de jeugd nog een avond over ene relatie hebben met God
helaas de opkomst was wat slecht, ik weet zeker dat dat nieta and e intresse lag maar vooral aan de slechte publiciteit, de emesten wisten het niet eens...

maar wat heel mooi was om te horen dat er ondanks de sprker die voor hete erste keer in zoiets voorging en dus wat zenuwachtig was er wel een mooie discussie uit voorkwam, waar mensen veel van elkaar leerden, ookw aren er nog 2 die ene getuigenis gaven van hoe anderen zomaar opmerkten dat ze een relatie met God hadden zonder dit verteld te hebben
ook had ik het idee dat er voor veel een verlangen was naar een 2 zijdige relatie, dus niet alleen maar 1 zijdig en van God afkomstig zoals veel jongeren het nu nog ervaarden

ook tijdens de borrel daarna gingen de gesprekken op een fijne manier serieus verder, misschien was dat wel weer het voordeel aan een kleinere opkomst
maar veel vooroordelen die ik de laatste tijd had richting mijn kerk dat ik bij veel mensen het vertrouwen en leven in het geloof mis, worden steeds meer weggenomen,
leer je gemeente leden eens wat beter kennen en je zult merken dat ook jou kerk best nog wel leeft van binnen maar soms een beetje stil lijkt te staan aan de buitenkant
[JESUS]Life[/JESUS]

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 18, 2004, 12:46:04 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 16 april 2004 om 23:35:
[...]
 Noem eens een voorbeeld in de gereformeerde kerken?
Doop i.p.v de besnijdenis
Alleen door JEZUS

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 18, 2004, 12:55:24 pm »
Je komt in het verbond?

Bijbel: Je kunt deel hebben van het nieuwe verbond.
Door ja te zeggen tegen Christus.
Jezus klopt op de deur van je hart,maar de klink zit aan de binnenkant.
Alleen door JEZUS

GSM

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 18, 2004, 01:37:58 pm »
Is het leven op zondag een eenheid met het leven door de week.
Als ik die verhalen hoor van die vrijgemaakte jeugd die  op vrijdagmiddag in de klas rondbazuinen dat ze zich eens lekker gaan bezatten vanavond..........
En dat is niet incidenteel....
Dit soort verhalen ergerde mijn dochter zich dood aan bijv, 4 Havo hoorde dit al....

schreef Priscilla en Aquilla
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Natuurlijk het leven op zondag en door de week moet èèn zijn.
Maar ik vind het behoorlijk kort door de bocht om alleen maar af te reageren op de vrijgemaakte jeugd wat ze in het weekend doen.
Het kan net zo goed baptisten,pinkstergemeente, iemand uit de reformatorische kringen of uit welke kerkgemeenschap dan ook zijn die op deze manier leven.
Ik hoop en bid dat onze kinderen deze manier van uitgaan niet die kant op gaat.
Maar om te zeggen met een vingertje omhoog te steken van dit en dat mag niet dat werkt volgens mij ook niet, dit werkt volgens mij het tegenovergestelde.
Een goed voorbeeld en een goed gesprek met je kinderen in het begin van je opvoeding dat werkt volgens mij het beste.
Maar dit is geen garantie dat het wel goed komt.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 18, 2004, 02:31:38 pm »
Een goed gesprek aan het begin van de opvoeding?

En daarna laten we ze hun gang maar gaan?  Ik snap best da je graag 'vrienden'  wilt zijn met je kinderen, maar je hebt wel degelijk een behoorlijke verantwoordelijkheid gekregen. Deze eindigt niet bij een goed gesprek.

wie zijn zoon lief heefd kastijd hem met een stok  staat er in spreuken.  Nu wil ik niet pleiten voor lijfstraffen oid. maar het moet ons wel iets zeggen.
« Laatst bewerkt op: april 18, 2004, 02:32:10 pm door Doarsie »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: april 18, 2004, 04:21:16 pm »

quote:

spacy schreef op 18 april 2004 om 12:01:
.....
maar wat heel mooi was om te horen dat er ondanks de sprker die voor hete erste keer in zoiets voorging en dus wat zenuwachtig was er wel een mooie discussie uit voorkwam, waar mensen veel van elkaar leerden, ookw aren er nog 2 die ene getuigenis gaven van hoe anderen zomaar opmerkten dat ze een relatie met God hadden zonder dit verteld te hebben
ook had ik het idee dat er voor veel een verlangen was naar een 2 zijdige relatie, dus niet alleen maar 1 zijdig en van God afkomstig zoals veel jongeren het nu nog ervaarden

Mooi verhaal, Spacy :)
Aanvulling: Bestaat er een eenzijdige relatie?
Een relatie komt altijd van 2 kanten.....
God heeft niet van 1 kant een relatie met jou.... Hij wil een relatie met jou, dat lijkt me wat anders.....
Als Hij een relatie met jou krijgt dan is dat sowieso van twee kanten...
Hier op het forum vroeg iemand mij laatst: "waarom praat je meer over jouw relatie die jij met God hebt, dan dat God een relatie met jou heeft....
Dat maakt geen verschil lijkt me...
Als ik zeg met Aquila getrouwd te zijn, houdt dit automatisch in dat hij ook met mij is getrouwd... Dat hoeft niet meer apart vermeld te worden.....
« Laatst bewerkt op: april 18, 2004, 04:21:44 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 18, 2004, 04:35:15 pm »

quote:

GSM schreef op 18 april 2004 om 13:37:
Is het leven op zondag een eenheid met het leven door de week.
Als ik die verhalen hoor van die vrijgemaakte jeugd die  op vrijdagmiddag in de klas rondbazuinen dat ze zich eens lekker gaan bezatten vanavond..........
En dat is niet incidenteel....
Dit soort verhalen ergerde mijn dochter zich dood aan bijv, 4 Havo hoorde dit al....

schreef Priscilla en Aquilla
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Natuurlijk het leven op zondag en door de week moet èèn zijn.
Maar ik vind het behoorlijk kort door de bocht om alleen maar af te reageren op de vrijgemaakte jeugd wat ze in het weekend doen.
Het kan net zo goed baptisten,pinkstergemeente, iemand uit de reformatorische kringen of uit welke kerkgemeenschap dan ook zijn die op deze manier leven.
Ik hoop en bid dat onze kinderen deze manier van uitgaan niet die kant op gaat.
Maar om te zeggen met een vingertje omhoog te steken van dit en dat mag niet dat werkt volgens mij ook niet, dit werkt volgens mij het tegenovergestelde.
Een goed voorbeeld en een goed gesprek met je kinderen in het begin van je opvoeding dat werkt volgens mij het beste.
Maar dit is geen garantie dat het wel goed komt.

Dit is geen afreageren en dus ook niet kort door de bocht.......of mag je niet meer zeggen wat er echt gebeurt.....
Ik dacht dat het hier ging over gereformeerd leven Nu zuig ik wat dit betreft niet zo maar wat uit mijn duim... Of moet ik nog meer details geven.....
Dit is wat mijn dochter vertelde en die zit als niet-vrijgemaakte op een vrijgemaakte middelbare school......
(Even nog een correctie: ik sprak haar hier net even over en ze zei: Het was al in de derde klas....jochies van 14-15 jaar !)
En over ouders die het hebben over hun kinderen wat ze doen....daar zat ik zelf bij (en kwam net kijken op een GKV school) tijdens een gesprek over 'identiteit'.... Onze oren klapperden af en toe..(.ik zat er samen met een familielid -ook geen GKV....) van wat wij hoorden als praktijk van alledag......
En het zou ook zo kunnen zijn in andere kringen...maar daar weet ik toevallig niet zoveel van.....
Haar klassenleraar uitte dit jaar nog zijn bezorgdheid over het 'uitgaansleven' bij vrijgemaakte jongeren (i.v.m. die jongen die verdronken is vorig jaar -stond uitgebreid in de krant...).......dus is het niet iets wat ik nu uit een soort gevoel van ik ben toch veel beter even post......
Misschien heb ik wel een te hoge pet op van de vrijgemaakten  :)
Hoewel in de evangelische kringen waar ik ook wel kom zoiets als je bezatten in het cafe in het weekend ABSOLUUT NIET AAN DE ORDE IS...

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 18, 2004, 08:43:13 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 april 2004 om 16:35:
[...]
Hoewel in de evangelische kringen waar ik ook wel kom zoiets als je bezatten in het cafe in het weekend ABSOLUUT NIET AAN DE ORDE IS...

Ja, met die vrijgemaakte scholen is het inderdaad niet alles. Je wilt niet weten wat daar allemaal gebeurt...

Maar dat is aan de andere kant ook wel "logisch", omdat het een christelijke school is zal de duivel er des te harder op af komen en proberen alles en iedereen kapot te krijgen. Ik heb op een heel vaag religieuze school gezeten en die was wat dat betreft nog christelijker dan wat ik hoor van sommige vrijgemaakte scholen. Misschien is het ook wel gewoon beter om helemaal in de wereld te zijn dan jezelf op te sluiten in een aparte school. Mij heeft het veel goed gedaan één van de weinige christenen te zijn op school, je leert tenminste goed evangeliseren tegenover échte 'heidenen'. ;)

Wat me trouwens wel tegenvalt van heel veel gereformeerd vrijgemaakten is dat er zoveel gerookt wordt. Waar ik vandaan kwam deed je dat puur en alleen als je stoer wilde zijn, de jongeren die rookten waren dan ook altijd de jongeren die (als ze geloofden) van hun geloof dreigden af te vallen. Altijd weer. Roken = van je geloof afvallen = roken. Kon je "donder" op zeggen.

In de kerk waar ik nu zit rookt zelfs de dominee! (enige echte nadeel aan hem ;) ). Ook mijn eigen vriendin rookt(e) wel eens wat. Toen ik dat voor het eerst zag werd ik echt bijna gek. Voor mijn idee was dat hetzelfde als je geloof verlaten zo ongeveer.

Ik schrijf dit niet om vooroordelen te spuien of anderszins negatief te doen, maar omdat ik denk dat de vrijgemaakten niet zo door hebben dat ze door te roken zichzelf behoorlijk afbreuk doen tegenover andere christenen die daar wel eens heel anders over kunnen denken.

Op die vaag-religieuze school van mij zaten zelfs mensen die het maar vreemd vonden dat mensen rookten, maar zelf helemaal niet geloofden. Kom jij daar als christen getuigen....

Kan niet!  O-)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: april 18, 2004, 08:51:33 pm »

quote:

Nu nog even helemaal ontopic. Uiteraard is deze stelling veel te overdreven en veel te negatief geformuleerd.

Toch kun je er misschien ook positieve, opbouwende kritiek van maken. Als je het namelijk "omkeert", kom je uit op wat de gereformeerde kerk dan 'mist' en waarin ze dus kan groeien. Ik kom uit op 2 dingen:

1. Bovennatuurlijke zaken
2. Uiten van emotie

Ja, bovenstaande zaken gebeuren, maar zijn mijns inziens vooral van de laatste tijd (goede zaak!). Maar op een GSV ging het pasgeleden over punt 1, en mensen bleken dus gewoon bijna niet te willen geloven dat demonen een realiteit waren. Dat 'bewijst' punt 1 al wel.

Punt 2 komt ook niet echt aan de orde in de meeste gereformeerde diensten, alhoewel er steeds meer ruimte voor komt (zeker buiten kerkdiensten).

Dus er zijn positieve ontwikkelingen op dit gebied, maar er valt nog een hoop te doen.

Ik was overigens gisteren nog op de landelijke dag van het Evangelisch Werkverband binnen de Protestantse Kerk in Nederland, daar waren gewoonweg Hervormde(!) dominees die actief bezig zijn met het uitdrijven van demonen en daar een workshop over gaven. Heel apart en heel gaaf om mee te maken, zo uit onverdachte hoek!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: april 18, 2004, 09:03:11 pm »

quote:

Zwever schreef op 18 april 2004 om 20:43:
[...]

Ja, met die vrijgemaakte scholen is het inderdaad niet alles. Je wilt niet weten wat daar allemaal gebeurt...

Maar dat is aan de andere kant ook wel "logisch", omdat het een christelijke school is zal de duivel er des te harder op af komen en proberen alles en iedereen kapot te krijgen. Ik heb op een heel vaag religieuze school gezeten en die was wat dat betreft nog christelijker dan wat ik hoor van sommige vrijgemaakte scholen. Misschien is het ook wel gewoon beter om helemaal in de wereld te zijn dan jezelf op te sluiten in een aparte school. Mij heeft het veel goed gedaan één van de weinige christenen te zijn op school, je leert tenminste goed evangeliseren tegenover échte 'heidenen'. ;)

Wat me trouwens wel tegenvalt van heel veel gereformeerd vrijgemaakten is dat er zoveel gerookt wordt. Waar ik vandaan kwam deed je dat puur en alleen als je stoer wilde zijn, de jongeren die rookten waren dan ook altijd de jongeren die (als ze geloofden) van hun geloof dreigden af te vallen. Altijd weer. Roken = van je geloof afvallen = roken. Kon je "donder" op zeggen.

In de kerk waar ik nu zit rookt zelfs de dominee! (enige echte nadeel aan hem ;) ). Ook mijn eigen vriendin rookt(e) wel eens wat. Toen ik dat voor het eerst zag werd ik echt bijna gek. Voor mijn idee was dat hetzelfde als je geloof verlaten zo ongeveer.

Ik schrijf dit niet om vooroordelen te spuien of anderszins negatief te doen, maar omdat ik denk dat de vrijgemaakten niet zo door hebben dat ze door te roken zichzelf behoorlijk afbreuk doen tegenover andere christenen die daar wel eens heel anders over kunnen denken.

Op die vaag-religieuze school van mij zaten zelfs mensen die het maar vreemd vonden dat mensen rookten, maar zelf helemaal niet geloofden. Kom jij daar als christen getuigen....

Kan niet!  O-)

Roken stond/staat bij mij ook ongeveer gelijk aan niet-gelovig zijn..... :)
En je kijkt gewoon heel raar op als je dit niet gewend bent, christenen te zien roken.....

Wiet roken schijnt ook zeer normaal te zijn op school...... Als je de juiste mensen weet...mag je zo meedoen :|
Heel jammer, en hebben ze daar nu wel grip op... Wordt dat in de les ook automatisch ter sprake gebracht als je het hebt over christen zijn in het dagelijks leven... Of blijven het gereformewerde leerstellingen..... Ik haalde m'n zoon een keer op van de skatebaan.. Het was er heel rustig...alleen zaten er een paar typen wiet te roken.....
Ja, die hebben ook vrij vandaag, zitten bij ons op school... aldus mijn zoon.....

Ik snap ook wel dat je geen heiligen bent als gereformeerden.... :)
Maar ik weet nog dat de directeur bij het 'toelatingsgesprek' zei: Ik wilde dat iedereen en dan juist de vrijgemaakten, een gesprek kregen waarin naar voren kwam: Wat betekent het geloof voor je, en waarom wil je gereformeerd onderwijs....
En ook zei hij dat ze op school de meeste steun kregen juist van de mensen die bewust als niet-GKV voor de school kozen....

En je kunt de leraren aanspreken op hun christen-zijn als ze dingen doen waar je niet achter kan staan....
Er worden echt allerelei films zomaar in de les gedraaid..... Met vloeken...soms, en de leraar maakt dat dan niet uit.....  :?
Of een film in de brugklas waar de ongeschikte gedeelten werden doorgespoeld..... :?
Terwijl ik de betreffende film zelf een keer had gezien en hem als 'ongeschikt' had beoordeeld.... En in ieder geval voor die leeftijdscategorie....

Waar ik wel erg van geniet op school: Het beginnen met gebed bij een ouderavond..... Het zingen van een paar liederen samen... Je merkt eerbied voor God en Gods woord, al worden er wel andere accenten gelegd dan jijzelf gewend bent.. :)
Dus het is niet alleen maar kommer en kwel... :)
Mijn dochter heeft ook een heel stel positieve GKV-vrienden op school en daarbuiten.... :)
« Laatst bewerkt op: april 18, 2004, 09:04:12 pm door Priscilla en Aquila »

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: april 18, 2004, 09:05:09 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 18 april 2004 om 11:14:
[...]

Wie zegt dat je dat niet merkt in het kerkelijk leven en in het evangeliseren naar buiten toe? Ik ken meer dan 1 Gereformeerde kerk waar dit óf prima gebeurt of waar een positieve ontwikkeling naar zo'n situatie toe bezig is.
Geweldig!!! Ik hoop dat het bij ons ook gaat gebeuren!!! Natuurlijk heb ik mijn steentje daar aan bij te dragen en dat doe ik ook graag.

GSM

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: april 18, 2004, 09:11:11 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 april 2004 om 16:35:
[...]

Dit is geen afreageren en dus ook niet kort door de bocht.......of mag je niet meer zeggen wat er echt gebeurt.....
Ik dacht dat het hier ging over gereformeerd leven Nu zuig ik wat dit betreft niet zo maar wat uit mijn duim... Of moet ik nog meer details geven.....
Dit is wat mijn dochter vertelde en die zit als niet-vrijgemaakte op een vrijgemaakte middelbare school......
(Even nog een correctie: ik sprak haar hier net even over en ze zei: Het was al in de derde klas....jochies van 14-15 jaar !)
En over ouders die het hebben over hun kinderen wat ze doen....daar zat ik zelf bij (en kwam net kijken op een GKV school) tijdens een gesprek over 'identiteit'.... Onze oren klapperden af en toe..(.ik zat er samen met een familielid -ook geen GKV....) van wat wij hoorden als praktijk van alledag......
En het zou ook zo kunnen zijn in andere kringen...maar daar weet ik toevallig niet zoveel van.....
Haar klassenleraar uitte dit jaar nog zijn bezorgdheid over het 'uitgaansleven' bij vrijgemaakte jongeren (i.v.m. die jongen die verdronken is vorig jaar -stond uitgebreid in de krant...).......dus is het niet iets wat ik nu uit een soort gevoel van ik ben toch veel beter even post......

Natuurlijk mag je zeggen wat er gebeurd op de vrijgemaakte scholen daar gebeurd ook weles wat niet door de beugel kan. Ik maak ook zorgen wat er gebeurd onder de jeugd maar dat hadden mijn ouders ook toen ik jong was, maar daarmee praat ik het niet goed.
Maar gelukkig zijn alle jongeren niet zo, ik ken gelukkig genoeg andere jongeren die wel op een serieuze manier een geloof beleven en vieren.
Kijk maar es op http://www.prioritijd.com/

Ik hoop dat het zo blijft dat alle jongeren uit evangelische kringen zich niet bezatten in een cafe in het weekend  d:)b

GSM

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: april 18, 2004, 09:20:08 pm »
Citaat
Priscilla en Aquila schreef op 18 april 2004 om 21:03:
[.

Waar ik wel erg van geniet op school: Het beginnen met gebed bij een ouderavond..... Het zingen van een paar liederen samen... Je merkt eerbied voor God en Gods woord, al worden er wel andere accenten gelegd dan jijzelf gewend bent.. :)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Gelukkig maar, ik zat net af te vragen waarom je dochter nog op een vrijgemaakte school  zit????????
Maar sprak je de directeur en de leraren ook op hun gedrag aan want het is behoorlijk gemakkelijk om hier kritiek neer te zetten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: april 18, 2004, 09:28:01 pm »
Citaat
GSM schreef op 18 april 2004 om 21:20:

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 april 2004 om 21:03:
[.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Gelukkig maar, ik zat net af te vragen waarom je dochter nog op een vrijgemaakte school  zit????????
Maar sprak je de directeur en de leraren ook op hun gedrag aan want het is behoorlijk gemakkelijk om hier kritiek neer te zetten.

Omdat ik een hoge pet van de vrijgemaakten op had :)
Omdat de school aanspreekbaar is op de identiteit...en dat is een gewone pc school allang niet meer...vaak....

Alleen omdat de discussie hierover ging in dit topic vertel ik hierover ...dus ontkracht mijn positieve opmerkingen over de school nu niet met de opmerking dat het gemakkelijk is hier kritiek neer te zetten...  :|
« Laatst bewerkt op: april 18, 2004, 09:28:48 pm door Priscilla en Aquila »

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: april 19, 2004, 09:02:22 am »

quote:

Priscilla schreef op 18 april 2004 om 16:21:
[...]

Mooi verhaal, Spacy :)
Aanvulling: Bestaat er een eenzijdige relatie?
Een relatie komt altijd van 2 kanten.....
God heeft niet van 1 kant een relatie met jou.... Hij wil een relatie met jou, dat lijkt me wat anders.....
Als Hij een relatie met jou krijgt dan is dat sowieso van twee kanten...
Hier op het forum vroeg iemand mij laatst: "waarom praat je meer over jouw relatie die jij met God hebt, dan dat God een relatie met jou heeft....
Dat maakt geen verschil lijkt me...
Als ik zeg met Aquila getrouwd te zijn, houdt dit automatisch in dat hij ook met mij is getrouwd... Dat hoeft niet meer apart vermeld te worden.....

sommige jeugd ervaarde het als 1 zijdig
vooral omdat ze wel merkten dat God met veel dingen naar hun toe kwam,
maar het vanuit hun zelf nog niet echt richting God gaat

ik snap ook wel dat dit juist iets anders verwoord zou moeten worden,
meer op een manier dat men merkt dat God eris die een relatie met ze wil
[JESUS]Life[/JESUS]

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: april 19, 2004, 09:14:41 am »
Ik heb zelf 3 jaar op het Gomarus gezeten, en 4 jaar op een christelijk mbo
en hoewel mijn besef van wat het is om als christen te leven pas voornamelijk na mijn school periode is gekomen ben ik toch wel blij geweest met een redelijke beschermde schoolomgeving

ook zelfs voor mij als soms best wel eigenwijze puber waren er op het Gomarus dingen waar ik me aan heb gestoord, maar aan de andere kant als ik er op terug kijk heb ik denk ik zelf ook vaak meegedaan waar anderen het waarschijnlijk afkeurden

Als ik nu bijv hoor hoe sommige jeugd omgaat met de lesuren Godsdienst dan wou ik sommige dingen wel eens overnieuw doen en vooral met zulke vakken opletten ipv illegaal aan antwoorden komen...

op de christelijke mbo was het ook appart, aan het einde van mijn 4 jaar was ike r onegveer achter dat bijna de helft van mijn klas een christelijke achtergrond had waarvan veel gereformeerd, vooral in de eerste 2 jaar merkte je aan anderen niets, ook zelf was ik daar toen ook nog niet makkelijk in, maar ook dit is heel jammer

want hoe belangrijk kan een duidelijke christelijke levenshouding van studenten wel niet betekenen voor anderen die nog niet bekend zijn met Gods liefde
[JESUS]Life[/JESUS]

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: april 19, 2004, 05:05:32 pm »

quote:

spacy schreef op 19 april 2004 om 09:14:
Ik heb zelf 3 jaar op het Gomarus gezeten,

Ik heb er ook 3 jaar geschoold. Ik vond er weinig aan moet ik zeggen, was toen ook nog niet echt met mijn christen-zijn bezig. Dat komt meer door de manier waarop er gereformeerd onderwijs wordt gegeven. Het gaat vooral om kennis, maar Jezus leer je er volgens mij niet echt kennen.
Het zou net andersom moeten. Dat is bij catechesatie denk ik ook zo.

Een Gereformeerde school zou iets moois moeten uitstralen en dat kan ook best denk ik. Het ligt niet (alleen) aan die jongelui, maar vooral aan de manier van onderwijs geven.

Rutger

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: april 19, 2004, 08:23:49 pm »

quote:

rinuz schreef op 18 april 2004 om 12:46:
Doop i.p.v de besnijdenis
Dit is niet een specifiek gereformeerd punt. Elke christelijke kerk heeft de besnijdenis afgevoerd en de doop (na christus bevel) ingevoerd.
De openingsstelling van jezelf ging over het gereformeerde. Zou je dus een voorbeeld kunnen noemen waar specifiek het gereformeerde volgens jou onbijbels is?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: april 19, 2004, 08:32:52 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 18 april 2004 om 10:37:

Ik weet niet of jouw gemeente er zo slecht aan toe is of dat jij selectieve oogkleppen op hebt. De dingen die jij hier noemt zie ik in minstens 2 GKv-gemeenten volop gepraktiseerd. Natuurlijk blijven er helaas ook delen van de gemeenten achter. Maar er gebeurd ook veel buiten het blikveld. Ik heb het voorrecht gehad in mijn gemeente als ouderling met de mensen o.a. over dit soort dingen te mogen praten. Er gebeurt zoveel op werkvloeren, scholen en ook in de kerk dat we niet zien. Dat niet spectaculeer is in onze ogen. Maar wel in die van de Heilige Geest. Evangelisatie is niet per definitie luidkeels op de markt Hem verkondigen. Het is ook een kort praatje met je collega en hem daarmee weer iets verder in de richting van Jezus duwen.
Oordeel niet te snel te negatief over je medechristenen. Er zijn er inderdaad veel waar ik mijn twijfels over heb. Daar ligt dan ook een taak voor ons lijkt me. Maar er gebeurt meer buiten je waarneming dan je voor mogelijk houdt. Daarom vind ik de uitspraak die ik oorspronkelijk aanhaalde te gewaagd.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: april 19, 2004, 08:58:11 pm »
De gereformeerd vrijgemaakte school in Zeeuws-Vlaanderen is qua (bijbels) onderwijs kwalitief echt top. Als ik ooit kindjes krijg, stop ik ze op die school.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)