quote:
B Te W te Ee schreef op 16 april 2004 om 19:40:Stelling: Evangelisatie in buitenland is alleen voor mensen die ervoor gestudeerd hebben. Evangelisatie in buitenland kan niet gedaan worden door mensen van bijv. Jeugd met opdracht, discipeltrainigsschap-school etc. Die hebben gewoon te weinig levenservaring en kennis.
Ik ken een zendeling in China die daar een instrument is in handen van God en zo al honderden mensen tot Jezus heeft geleid, en bijna geen theologische opleiding heeft (gewoon MAVO gedaan en vooral veel bijbel gelezen).
Toch zie je hem wel fouten maken, vooral in creëren van nazorg enzo. Maar ja, je kunt niet alles hebben, tegenover hem voel ik me nog steeds een inactieve slapjanus.
Waar ik wel mijn bedenkingen bij heb zijn die 'prikacties' van zo'n discipeltrainingsschaps-school. Kost kapitalen met geld en je gaat maar een paar weken evangeliseren. Het is m.i. dan vooral goed voor de evangelist en heeft weinig langdurigs in zich voor diegenen die de evangelisatie "over zich heen krijgen" (behalve als de nazorg heel goed is geregeld).
Voor sommige culturen is het overigens totaal onmogelijk iets te bereiken met een prikactie... neem nu papoeas of bosjesmannen. Daar moet je echt eerst helemaal in die cultuur zitten voordat je ook maar iets uit kunt leggen. Ik heb nog eens een zeer indrukwekkend boek gelezen ( "de kracht van dit kruis") over een jongeman die jarenlang doodziek tussen indianen was geweest, de enige manier om te kunnen evangeliseren. (als je gezond was maakten ze je af...)
Nee, die indianen bekeren redde je niet met een DTS-je

Toch alle lof voor die mensen van zo'n DTS hoor, de bereidheid is gewoon heel goed!