Auteur Topic: Wat is geloven?  (gelezen 1413 keer)

Joshua

• Bekijk profiel
Wat is geloven?
« Gepost op: april 16, 2004, 11:36:58 pm »
Ik ben nog niet zo lang op dit forum, maar ik zie veel discussies over 'kerkeigen-aangelegenheden' en over 'inhoudelijke Bijbelzaken'.

Misschien een simpele vraag, maar...wat is dat nou eigenlijk...geloven?  Wie bepaalt wat je gelooft?  En als je dat dan gelooft, is dat dan ook wat je moet geloven?

Wie is er de baas over ons geloof?  De kerk, de ouderling of kerkraden, de Raad van Kerken,  Balkenende....?

Wie bepaalt of een dogma (hel-hemel / 3-eenheid / rapture-theorie etc) klopt en bijbels is?
De kerk, de theologen, de taalkundigen van deze wereld?

Wat is geloof eigenlijk.  Wat is geloven eigenlijk op deze wereld?
Josh

Zijnkind

• Bekijk profiel
Wat is geloven?
« Reactie #1 Gepost op: april 16, 2004, 11:56:45 pm »
quote:
Joshua schreef op 16 april 2004 om 23:36:Ik ben nog niet zo lang op dit forum, maar ik zie veel discussies over 'kerkeigen-aangelegenheden' en over 'inhoudelijke Bijbelzaken'.

Welkom hier. Kom vaker!  
quote:
Misschien een simpele vraag, maar...wat is dat nou eigenlijk...geloven?  Wie bepaalt wat je gelooft?  En als je dat dan gelooft, is dat dan ook wat je moet geloven?

Als jij dit een simpele vraag vindt dan ben ik benieuwd naar de moeilijkere vragen   . Maar goed. Geloven is overtuigd zijn van het bestaan van iets of iemand. Je weet het zeker en je ervaart het ook. Wie bepaalt wat je moet geloven? De waarheid. Het heeft immers geen zin in iets te geloven dat niet bestaat? Vanuit het Christendom geredeneert bepaalt God uiteindelijk wat je gelooft omdat Hij bestaat en boven de mensen staat. Maar ik vermoed dat je vraag al een nivo verder gaat? Namelijk de vorm die zon geloof aanneemt, de regels enzo.?
quote:
Wie is er de baas over ons geloof?  De kerk, de ouderling of kerkraden, de Raad van Kerken,  Balkenende....?

Ligt eraan welke kerk je bedoelt. De GKv kent geen centrale leiding. Ieder is gelijk. Wel nemen plaatselijk uitgekozen mannen de leiding en organisatie (deels) op zich. De kerkenraad. In de praktijk zie je dat de Dominee daarin een belangrijke rol speelt. logisch, is ook de enige full-timer tussen vrijwilligers. De kerkenraden vergaderen wel weer gezamelijk in den lande om elkaar te kunnen helpen.
quote:
Wie bepaalt of een dogma (hel-hemel / 3-eenheid / rapture-theorie etc) klopt en bijbels is? De kerk, de theologen, de taalkundigen van deze wereld?

Jij bepaald allereerst zelf of deze zaken en alles wat erover God wordt beweerd, juist is. Dat kun je doen door Hem aan te nemen in je leven en zijn uitspraken (in de bijbel) te bestuderen. Als je gelooft doe je dat mede door de kracht van de heilige Geest. Die zal je ook helpen met het onderscheid tussen fout en goed.

Geloven is dus iets zeker weten. Het is ook jezelf en alles op een andere manier durven te bekijken dan datgene wat oppervlakkig waar te nemen is. Er is meer! En het christelijke geloof draait om liefde. Een relatie met een God die je wil redden uit ellende. Maar daarover kun je in andere topics lezen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wat is geloven?
« Reactie #2 Gepost op: april 17, 2004, 12:04:10 am »
GL > CZDP
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Zijnkind

• Bekijk profiel
Wat is geloven?
« Reactie #3 Gepost op: april 17, 2004, 12:08:25 am »
quote:

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wat is geloven?
« Reactie #4 Gepost op: april 17, 2004, 12:10:37 am »
Een move van http://forum.gkv.nl/forum/list_topics/27'  class=link>Gereformeerd leven naar http://forum.gkv.nl/forum/list_topics/83'  class=link>Christen-zijn in de dagelijkse praktijk.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Joshua

• Bekijk profiel
Wat is geloven?
« Reactie #5 Gepost op: april 17, 2004, 12:33:11 am »
Weer terug...

Harm...je geeft de antwoorden die ik zelf al had bedacht. Maar misschien stel ik wel niet de juiste vragen?

Als we continue praten over een kerk bedoelen we een instituut die andere regels en een ander geloof/geloofsinterpretatie heeft....

Als we praten over gezag, dan praten we over instituten die instituten vertellen wat ze zullen geloven, maar ook -afgeleid- de leiders die de leden weer vertellen wat ze moeten geloven en doen...

Jezus had in zijn tijd op Aarde ook instituten die vertelden wat de regels waren en wat je moest geloven.  En toch was Jezus niet blij met ze.  En toch geloofden de mensen in die instituten...

Misschien is de vraag wel: wat is je geloof nog waard als die gevormd wordt in een instituut die zich moet conformeren aan de wereld?
Josh

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Wat is geloven?
« Reactie #6 Gepost op: april 17, 2004, 01:20:14 pm »
quote:
Joshua schreef op 17 april 2004 om 00:33:
Als we continue praten over een kerk bedoelen we een instituut die andere regels en een ander geloof/geloofsinterpretatie heeft....

Als we praten over gezag, dan praten we over instituten die instituten vertellen wat ze zullen geloven, maar ook -afgeleid- de leiders die de leden weer vertellen wat ze moeten geloven en doen...

Als ik praat over 'mijn kerk' dan bedoel ik mijn gemeente. Mijn gemeente is aangesloten bij het instituut kerk. Maar het niet hetzelfde (zie ook een andere discussie hierover). Jij ziet een kerk als een instituut met regels. Een instituut dat regels aan de leden oplegt. Zo zie ik dat helemaal niet. Wij hebben als Gemeente van Christus bepaalde normen en waarden die we onder meer uit de Bijbel halen. Dus wat we wel en niet doen gaat van onszelf uit, het zijn geen regels die ons opgelegd worden. We doen dat zelf. Bijvoorbeeld: ik drink geen alcohol. Geen druppel. Niet omdat dat niet mag (niemand verbiedt mij alcohol te drinken), maar omdat ik dat niet wil. Zo doe ik meer dingen anders dan leeftijdsgenoten die niet geloven, niet omdat ik dat niet mag/ het zo moet, maar omdat ik het zo wil.
Niemand vertelt mij wat ik wel of niet moet geloven. De dominee legt uit hoe de leer de bijbel uitlegt en daar ben ik het in meer of mindere mate mee eens. Ik heb dus mijn eigen persoonlijke geloof en mijn persoonlijke geloofsovertuigingen binnen mijn gemeente.

quote:
Joshua schreef op 17 april 2004 om 00:33:
Jezus had in zijn tijd op Aarde ook instituten die vertelden wat de regels waren en wat je moest geloven.  En toch was Jezus niet blij met ze.  En toch geloofden de mensen in die instituten...

Misschien is de vraag wel: wat is je geloof nog waard als die gevormd wordt in een instituut die zich moet conformeren aan de wereld?

Heb je er al bij stil gestaan dat Jezus zelf ook een instituut was, doordat hij vertelde wat fout was en wat goed en richtlijnen gaf over hoe je moet leven?
Jij gaat ervanuit dat je geloof gevormd wordt in een instituut en dat er geen persoonlijk geloof is. Dat is inderdaad niks waard. Ik persoonlijk ken ook een boel mensen die een persoonlijk geloof hebben en dat enorm waardevol vinden. Ik heb misschien makkelijk praten (mijn geloof heeft zich niet in het instituut 'kerk' gevormd, maar daarbuiten. Toch ben ik lid van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) geworden omdat ik het belangrijk vond lid te zijn van een gemeente (=iets anders dan 'de kerk') waar Gods Woord (=de Bijbel) centraal staat. Dus ik geloof wel binnen een instituut, maar mijn geloof en mijn overtuigingen zijn niet per definitie dezelfde als die van het instituut. Er is ruimte voor pluralisme.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Joshua

• Bekijk profiel
Wat is geloven?
« Reactie #7 Gepost op: april 17, 2004, 01:47:03 pm »
Yo Roodkapje,
Je zegt aparte dingen. Jezus is beslist geen instituut, maar een mens en Zoon van GOD.
En Jezus vertelde juist wat wel de bedoeling was, omdat de geloofsinstituten er een potje van maakten!!!!

Geloven is een persoonlijke zaak (Geestesgaven) en een persoonlijke vorming (Vrucht van de Geest).  Alleen de samenkomst is een 'licht organisatorische zaak'.  Maar de organisatie en haar regeltjes en leer is thans onderwerp; en kennelijk ook voor jou!

Hoewel jij zegt 'zelf te geloven' geef jij de kerk macht door te accepteren, dat bijvoorbeeld een 'dominee' de drager is van de Geestesgaven, terwijl het juist de bedoeling is, dat wij allen de drager+taakuitvoerder worden voor God.

Kortom: zelf evangeliseren, zelf onderwijzen, zelf prediken, zelf handenoplegging doen etc etc etc.  En daar heb je God+Geestesgaven voor nodig. En natuurlijk dat je in Jezus bent.
En dat is iets anders dan een 'lidmaatschap' met wekelijkse opvoeringen in een gebouw!
Josh

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Wat is geloven?
« Reactie #8 Gepost op: april 17, 2004, 03:21:32 pm »
quote:
Joshua schreef op 17 april 2004 om 13:47:
Yo Roodkapje,
Je zegt aparte dingen. Jezus is beslist geen instituut, maar een mens en Zoon van GOD.
En Jezus vertelde juist wat wel de bedoeling was, omdat de geloofsinstituten er een potje van maakten!!!!

Geloven is een persoonlijke zaak (Geestesgaven) en een persoonlijke vorming (Vrucht van de Geest).  Alleen de samenkomst is een 'licht organisatorische zaak'.  Maar de organisatie en haar regeltjes en leer is thans onderwerp; en kennelijk ook voor jou!

Hoewel jij zegt 'zelf te geloven' geef jij de kerk macht door te accepteren, dat bijvoorbeeld een 'dominee' de drager is van de Geestesgaven, terwijl het juist de bedoeling is, dat wij allen de drager+taakuitvoerder worden voor God.

Kortom: zelf evangeliseren, zelf onderwijzen, zelf prediken, zelf handenoplegging doen etc etc etc.  En daar heb je God+Geestesgaven voor nodig. En natuurlijk dat je in Jezus bent.
En dat is iets anders dan een 'lidmaatschap' met wekelijkse opvoeringen in een gebouw!

Ik bedoelde het instituut zijn van Jezus natuurlijk figuurlijk. Maar jij hebt wel een aparte interpretatie van het begrip kerk. Het begrip heeft bij jou een negatieve lading. Geloven is in de eerste plaats persoonlijk, daar begint het mee. Maar zoals in de Bijbel staat: geloven doe je samen. Met je gemeente, die in kerkverband georganiseerd is. Waar heb ik gezegd dat de dominee de drager is van de Geestesgaven? In de Bijbel wordt gesproken over de organisatie van de gemeente, namelijk door oudsten. De oudste die de gave van profeteren etc. heeft noemen wij de 'dienaar des woords', namelijk de dominee. Uit jouw woorden maak ik op dat iedere christen alle Geestesgaven dient te hebben. Waar haal je dat vandaan?  Ik heb geloof ik duidelijk aangegeven dat het lid zijn van een gemeente/kerk iets anders is dan de kerkgang zelf. Dat is geen wekelijkse opvoering in een gebouw! Je roept van alles, maar ik wil graag ook onderbouwing zien a.u.b. Als je een sterotiep beeld van iets is, oké, daar is misschien iets aan te doen, maar ik wil wel graag weten hoe je op het idee komt om alle kerken over één kam te scheren. Ik begin me bijna beledigd te voelen namelijk.

in·sti·tuut (het ~, -tuten)
    1 instelling
    2 instelling voor onderzoek, onderwijs, verpleging e.d.

kerk (de ~, ~en)
    1 kerkgebouw
    2 gemeenschap van alle christenen => kruiskerk
    3 kerkgenootschap
    4 kerkdienst [scherts.]

ge·meen·te (de ~ (v.), ~n/~s)
    1 zelfstandig onderdeel van de staat, onder bestuur van een raad, een burgemeester en wethouders
    2 de gezamenlijke gelovigen van een bepaald kerkgenootschap of in een bepaalde kerk bijeen
« Laatst bewerkt op: april 17, 2004, 03:24:03 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Joshua

• Bekijk profiel
Wat is geloven?
« Reactie #9 Gepost op: april 17, 2004, 06:12:15 pm »
Voor wie zijn de Geestesgaven (waaronder 'geloof')  en wat moeten de 'dragers' ermee doen?  naar de Kerk gaan????

Stereotiepen?  Farizeeers deden toch wat God wou?  En als je maar meedeed met hun groepje...dan was het goed toch?

Kerken: de Bijbel zegt toch, dat je moet samenkomen als groepje. Voor elkaar toch?  Dan is het toch goed?

Enfin....genoeg stereotiep...  Gewoon maar eens een paar vragen op de man af:

1. Zet jij je Geestesgaven vrij in voor wie God dat wil....of moet je toestemming van de kerk vragen?

2. Leggen jullie elkaar de handen op....of gebeurt dat alleen door 'formele ambtsdrager' van de kerkorganisatie?

3. Organiseert 'de kerkorganisatie' evangelisatie-akties of doe je dat zelf en bepaal je zelf ook de inhoud van de evangelisatie

Kortom: is de kerk de baas over jouw inzet en Gaven of....is God de baas en doe je wat God verlangt met de Gaven?
Josh

Zijnkind

• Bekijk profiel
Wat is geloven?
« Reactie #10 Gepost op: april 17, 2004, 06:52:27 pm »
quote:
Joshua schreef op 17 april 2004 om 18:12:
1. Zet jij je Geestesgaven vrij in voor wie God dat wil....of moet je toestemming van de kerk vragen?

Denk je werkelijk dat God zich laat tegenhouden in zijn werk via jou? Hij zal ervoor zorgen dat hetgeen jouw taak is op aarde wordt uitgevoert. Dat doet hij o.a door je de juiste gaven te geven. En naar mijn overtuiging ook door je een groep mede christenen om je heen te geven die je ondersteunen. Dat is dus de kerk/gemeente of welke term je er ook maar aan geeft. Als kerkleden tot de conclusie komen dat iets voor of  tegen Gods wil is dan kunnen ze daar regels over opstellen. Het is aan jou uiteindelijk om te beoordelen dat dit ook werkelijk Gods wil is. Ik schreef daar ook al over in mijn 1e antwoord.
quote:
2. Leggen jullie elkaar de handen op....of gebeurt dat alleen door 'formele ambtsdrager' van de kerkorganisatie?

Handoplegging is niet zo gangbaar bij ons. Maar als we willen is er geen probleem lijkt me. Er is wel eens discussie over wie wat doet in een eredienst. Maar erediensten zijn maar een klein deel van je leven als christen. Ik heb vaak mensen de zegen gewenst cq toegebeden. Daar hoef je niet een heel ritueel bij uit te voeren.
quote:
3. Organiseert 'de kerkorganisatie' evangelisatie-akties of doe je dat zelf en bepaal je zelf ook de inhoud van de evangelisatie

Beiden. Zoals het hoort!
quote:
Kortom: is de kerk de baas over jouw inzet en Gaven of....is God de baas en doe je wat God verlangt met de Gaven?

Ik begrijp dat negatief benaderen van de kerk niet. God is de baas. Dat gebeurt rechtstreeks EN via de kerk. Misschien een nieuwe manier van het benaderen voor jou?

Tot slot. Een kerk kan verkeerd functioneren. Dat heb ik niet bedoelen te ontkennen. In jouw berichten krijg ik echter de indruk dat een kerk per definitie fout is.
Als een kerk dwaalt dan heb je allereerst de taak om er aan het werk te gaan. Interne evangelisatie zo je wilt. Pas als je belemmerd wordt in het uitoefenen van je geloof dan zul je die kerk moeten verlaten. Zoals al eerder vermeld denk ik wel dat je beter af bent temidden van gelovigen dan in je eentje je geloof te moeten onderhouden.

Joshua

• Bekijk profiel
Wat is geloven?
« Reactie #11 Gepost op: april 17, 2004, 07:25:49 pm »
ZijnKind,
Ik begrijp je antwoorden wel, maar het lijkt mij echter, dat voor veel Christenen de kerk uitgangspunt is.  En de 'ambtdragers'.

En je antwoord op mijn vraag over handenoplegging.... Hoe werkt God dan eigenlijk in praktijk?  Is dat niet door Zijn Geest (met Gaven en vernieuwing van Gaven)?????

Als je niet aan handenoplegging doet en (waarschijnlijk) ook niet aan zalving....  geloof je dan wel in de Geest, de werking van de Geest.....??

Het lijkt mij, dat waar de 'kerk' de baas is er geen ruimte meer is voor Gods Wil...  En dan functioneert elke kerk per definitie NIET.  (en dat is zeker verkeerd )
« Laatst bewerkt op: april 17, 2004, 07:26:26 pm door Joshua »
Josh

Hiedeen

• Bekijk profiel
Wat is geloven?
« Reactie #12 Gepost op: april 17, 2004, 07:29:41 pm »
quote:
Joshua schreef op 16 april 2004 om 23:36:
Ik ben nog niet zo lang op dit forum, maar ik zie veel discussies over 'kerkeigen-aangelegenheden' en over 'inhoudelijke Bijbelzaken'.

Wie bepaalt of een dogma (hel-hemel / 3-eenheid / rapture-theorie etc) klopt en bijbels is?
De kerk, de theologen, de taalkundigen van deze wereld?

Wat is geloof eigenlijk.  Wat is geloven eigenlijk op deze wereld?

Geloven is vertrouwen.

Geloven is overgave.

Geloven is een vertrouwelijke band.

Geloven is zoeken en vinden.

(PS. Er ging blijkbaar iets verkeerd, bericht aangepast.)
« Laatst bewerkt op: april 18, 2004, 02:41:08 pm door Hiedeen »

Joshua

• Bekijk profiel
Wat is geloven?
« Reactie #13 Gepost op: april 17, 2004, 07:35:43 pm »
Hiedeen, wil je van mij een antwoord of wil je de discussie opnieuw in...?
Josh