quote:
AVee schreef op 19 april 2004 om 12:31:[...]
Maar wat betekend dat, niet meer onder de wet zijn? Betekend het dat de wet niet meer gehouden hoeft te worden? Betekend het dat dingen die vroeger, voor Christus, zonde waren dat nu ineens niet meer zijn? Lees
Romeinen 6 eerst even voor je aan hoofdstuk 8 begint, Paulus geeft daar duidelijk aan dat zonde nog steeds zonde is en dat we niet moeten denken dat we maar kunnen doen wat we willen, omdat we verlost zijn. Als je tegen die achtergrond Rom. 8 leest lijkt het mij redelijk bizar om aan te nemen dat Paulus hier ineens zegt dat we niet meer zondigen. Als Paulus zegt van zichzelf notabene 1 vers eerder (
Rom 7:27) dat hij (nog steeds!) zondigt:
"Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde."
Dat klopt, wij zijn ook niet plotseling zonder zonde... want wij hebben nog een lichaam wat aan de zonde onderworpen is...
Daarom zegt Paulus ook dat dit
alleen kan door de Heilige Geest.....
In Galaten 5:
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet (dan voldoe je niet) aan het begeren van het vlees.
18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet.
24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden. Op het moment dat jij niet de Heilige Geest laat werken, (niet 'in Hem blijft' zoals de Bijbel dat ook wel noemt) ga je direkt weer zondigen.... Maar als wij deze zonden belijden is God getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven.... (1 Joh.)
quote:
Waar heb ik beweerd dat Christus de wet niet volledig vervuld heeft? Ik citeer enkel zijn eigen woorden waarin hij zegt dat de wet niet ontbonden wordt. Beweren dat de wet voor ons niet meer geldt is een ontkenning van zijn Jezus eigen woorden. Beweren dat de wet nog steeds de norm is waar wij ons aan zouden moeten houden is absoluut geen ontkenning van het volbrachte werk van de Christus, maar het naspreken van zijn eigen woorden. Dat is ook wat Paulus doet in Romeinen 6 en 7. Aan het einde van Romeinen 7 trekt hij de conclusie dat er, menselijkerwijs, geen enkele uitweg is. Pas dan, dus pas nadat hij de wet als norm heeft gesteld, komt het werk van Christus aan de orde, waardoor wij niet meer onder de wet veroordeeld worden en wij, in die zin en niet anders, dus geen slaaf van de wet meer zijn. Wij worden niet gered doordat we de wet houden, maar het feit dat wij de wet overtreden en dus zondigen wordt ons vergeven in Jezus Christus. Dat is ook het antwoord vanm Paulus op de originele vraag van dit topic. Ja, wij zondigen, ja wij overtreden de wet: "Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!"
Dat zeg je ook niet, maar ik trek hier wel andere conclusies uit...... Namelijk dat wij dan ook niet meer naar de wet
als norm terug moeten.....
Weet je wat Jezus zegt in Matt. 5
21 Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doodslaan; en: Wie doodslag pleegt, zal vervallen aan het gerecht. 22 Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.
27 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken. 28 Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd.
38 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Oog om oog en tand om tand. 39 Maar Ik zeg u de boze niet te weerstaan, doch wie u een slag geeft op de rechterwang, keer hem ook de andere toe; 40 en wil iemand met u rechten en uw hemd nemen, laat hem ook uw mantel; 41 en zal iemand u voor één mijl pressen, ga er twee met hem.
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten. 44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen,Dus hier geeft Jezus ons
Zijn richtlijnen... Is dat wat er in de wet staat?
Nee, ...het gaat
veel verder dan de wet...... Het gaat dus niet meer om de
letter der wet....
Het wordt een geestelijke zaak... Als wij door de Geest leven denk je dan echt dat ik dan ga moorden, begeren, stelen, echtbreuk plegen?
Nee, want ik heb leven uit God ontvangen
wat niet kan zondigen..... Maar, is 1 voorwaarde: Ik moet wel IN HEM blijven....
En dat is Romeinen 8, het leven
door de Geest quote:
Als het niet gaat om de wet, waarom moet ik dan van verlost worden? Wat moet me dan vergeven worden? Dan heb ik toch geen schuld meer tegenover God? Waarom is Christus dan gestorven aan het kruis?!
De wet is
erbij gekomen, pas 430 jaar na Abraham, ..de wet was er om ons de zonde te doen kennen. Voor die tijd hadden we het geweten dat ons aanklaagde..... Maar de wet baat de Joden niet... ze komen er evenals de heidenen niet. Want God heeft alles besloten onder de zonde.....
Waarom? Omdat ieder Christus nodig zou hebben.....
quote:
k ben inderdaad zoals Paulus zegt geen slaaf meer van de wet, de wet is niet langer mijn dood omdat Jezus de wet volbracht heeft, NIET omdat Jezus de wet opgeheven heeft. Dat niemand, ik niet en jij ook niet, behalve Jezus, door de wet gerechtvaardigd wordt komt omdat niemand de wet houdt. Ook voor Abraham waren er geboden van God. Veel eerder al wordt Kain veroordeeld omdat hij zijn broer dood slaat! Natuurlijk is Abraham door geloof gerechtvaardigd, ook hij was zondig en stond schuldig tegenover God, met zijn eigen 'rechtvaardigheid' had ook abraham geen enkele kans gehad.
Dat wij nu aan Christus toebehoren en geen slaaf meer van de wet zijn neemt niet weg dat de wet nog steeds norm is, Christus zelf stelt de wet als norm (Mat. 5)!
Rom. 7
1 Of weet gij niet, broeders, – ik spreek immers tot wie de wet kennen – dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft?
4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.
6 maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.Hier lees je ook dat niet de wet
opgeheven-gedood is... Nee, WIJ zij gedood (medegestorven met Christus) en nu het eigendom van een ander.....
De wet is er dus nog wel en is goed en volmaakt...
Alleen heeft hij niets meer over ons te zeggen....Wij behoren niet meer toe aan de wet, onze eerste echtgenoot... Dat is Romeinen 7..We zijn opnieuw 'getrouwd'..het eigendom van een ander...
Waarom zou je dan nog naar je eerste man(de wet) luisteren om te weten wat we moeten doen? Dat zou een rare situatie zijn..... Nee onze nieuwe man, legt ons niet meer die eisen op,
Hij zorgt zelf voor het volbrengen van die eisen..!
Dit legt Paulus uit in Rom. 8 dat de Heilige Geest de oplossing is voor het steeds weer mislukken... dat we met ons verstand wel de wet zouden willen houden, maar het
niet kunnen door de zonde die in ons woont...
Mattheus 5 had ik al wat over gezegd....
quote:
Moeten we de wet houden om behouden te worden? Nee, dat kunnen we niet, Sola Gratia.
Moeten wij de wet houden? Ja, dat is nog steeds de norm voor ons leven en elke overtreding van de wet is nog steeds zonde.
Het is onzin om te denken dat als wij leven volgens hetgeen onze nieuwe man (Christus) zou willen, (om in stijl van rom 7 te blijven) wij de
[wet zouden overtreden...
Jezus heeft ons Zelf uitgelegd in Mattheus 5 dat wat Hij van ons vraagt
veel verder gaat dan de wet van het OT.....en door de Geest wil Hij het in ons uitwerken.
Wij zijn geroepen om vrij te zijn, en laat u niet weer een slavenjuk opleggen..(Gal 5:1)
Maar wij moeten die vrijheid van Christus niet aangrijpen
om onze oude mens zijn gang te laten gaan -het maakt niet uit-God vergeeft wel...)
Maar wij moeten doen wat er verder staatn Gal. 5:
13 Want gij zijt geroepen, broeders, om vrij te zijn; (gebruikt) echter die vrijheid niet als een aanleiding voor het vlees, maar dient elkander door de liefde.
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees.We staan volgens mij niet zo heel ver van elkaar af...ik benader dit vraagstuk van de wet op een andere manier dan jij.....