Auteur Topic: Kan je zondigen als je de 10-Geboden niet houdt?  (gelezen 4750 keer)

Joshua

• Bekijk profiel
Kan je zondigen als je de 10-Geboden niet houdt?
« Gepost op: april 17, 2004, 05:57:32 pm »
Een heleboel mensen zeggen: 'het is volbracht'....en bedoelen daarmee te zeggen, dat je je niet meer hoeft te houden aan de Geboden van GOD.

Volgens de Bijbel is zondigen: 'ingaan tegen Gods Wet' (mn de 10-Geboden).  

Zondig je als je je niet houdt aan de 10-Geboden of maakt dat niet meer uit?
Josh

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 17, 2004, 06:22:23 pm »
Zondigen is het ingaan tegen Gods wil. Dus daar vallen mijns inziens ook de 10 geboden onder ja.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 17, 2004, 06:27:39 pm »
Harm, ik ben het wel met je eens, maar sommigen zeggen dus dat 'het offer van Jezus genoeg is'.

Toch denk ik dan: ik kan nog steeds andere goden eropnahouden, moorden, stelen enzo.
Dan komen mensen (evangelische hoek) vaak weer met Bijbelteksten die zeggen: 'wie uit God is, zondigt niet'.

Kortom: is de essentie van het offer, dat wij niet meer zondigen of dat we na de zonde terug bij Jezus vergeving kunnen krijgen (as if sincere)?

Of (hetzelfde) is de essentie van het offer dat wij nu perfekt zijn of....dat Jezus dat is en dat wij in Hem perfekt zijn...?

(moeilijk he :? )
Josh

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 18, 2004, 12:00:47 pm »
Jezus wil je vernieuwen. Je meer op Jezus laten lijken.
Jezus heeft de macht van de zonde gebroken.
Lees Romeinen 6 eens.

Romeinen 6:1-6:
"Wat volgt hieruit? Zullen we maar blijven zondigen, om zo Gods genade te doen toenemen? Absoluut niet! De zondige mens in ons is gestorven; hoe kunnen we dan nog in zonde blijven leven? Door de doop die ons één maakte met Christus Jezus, werd zijn dood ook onze dood. Dat weet u toch wel! Door de doop zijn we dus met hem gestorven en begraven. En zoals Christus uit de dood is opgewekt door de verheven macht van de Vader, zo gaan ook wij een nieuw leven leiden. Want als wij één zijn geworden met Christus door te sterven zoals hij, zullen wij ook één met hem zijn door op te staan zoals hij. Dit weten we: de zondige mens die we vroeger geweest zijn, is met Christus aan het kruis geslagen om aan ons zondig bestaan een einde te maken, en zo staan we niet langer in dienst van de zonde."
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 18, 2004, 12:07:40 pm »
wat verstaan we precies onder zonde?

het ingaan tegen iets wat anders bedoeld is?

als we dan als voorbeeld nemen dat God ons gaven, mogelijkheden, tijd, en mensen geeft om bepaald werk te verrichten,
en we dat nalaten,
zondiggen we dan ook ?

en de 10 geboden, zijn niet meer bedoeld om ons alleen maar op een zodanige wijze kenbaar te maken hoe fout wij wel niet zijn,
God geeft daarin juist hele mooie aanwijzingen voor een leven zoals hij het ooit bedoeld heeft, een leven wat je vreugde en plezier zal opleveren ipv verdriet
want God wil graag het beste voor ons
tuurlijk we doen hem er dus wel verdriet mee als wij daarbuiten ons geluk denken te zoeken, en helaas doen we dat erg vaak... maar gelukkig wil staat Hij direct weer klaar om ons die mistappen vergeven
[JESUS]Life[/JESUS]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 18, 2004, 12:37:08 pm »
Hoi Joshua, hier het tegengas!

Volgens mij is het zo: in Christus is de wet vervult. Wij, die in Christus zijn, zijn dood voor de wet. De wet (van Mozes) is geen tuchtmeester meer voor ons. Kortom, zij die in Christus zijn, hebben niets meer met de wet te maken (en al helemaal niet meer met de wet die via Mozes aan het volk Israel gegeven is).
Wij, mensen uit de heidenen die nu in Christus zijn, leven onder een nieuw verbond. Onderdeel van dit verbond is dat wij (meer en meer) Gods wil gaan doen. Wij hebben de Heilige Geest gekregen om ons hierbij te helpen. Door de Heilige Geest gaan wij steeds meer Gods Wil doen. De grootste zonde van een christen is dan ook de zonde tegen de Heilige Geest.
De wet en Gods Wil zijn dus 2 verschillende dingen. Het laatste is meer dan het eerste. Op zich worden aan christenen dus meer eisen gesteld dan aan de Joden onder het oude verbond. Jezus laat dat ook duidelijk merken in oa de bergrede (niet naar de letter, maar naar de geest moeten we Gods Wil doen). De wet van Mozes vormt nog steeds een goede leidraad voor ons leven. Als we tegen de geest van de wet ingaan, dan gaan we tegen Gods Wil in. Maar de wet is niet meer letterlijk geldig voor ons (als dat wel zo is, moeten we op shabbat naar de kerk, zes dagen werken ipv vijf, alle afbeeldingen van mensen/dieren weg doen enz). Wij zijn immers vrij van de wet! Waarom zouden we onszelf een nieuw juk laten opleggen?

Onze oude natuur (die niet in Christus is), verleidt ons nog wel tot zonde. Daarom kunnen wij nog best zondigen. In Christus, onze nieuwe natuur, zijn A ) onze zonden ons vergeven, en B ) zondigen wij niet meer. Wij moeten onze oude natuur af leggen en de nieuwe aandoen. Dat is een geleidelijk proces, dat pas op de jongste dag voltrokken zal zijn, wanneer Christus ons nieuw zal scheppen.

Zie hiervoor:
Jeremia 31, Ezechiel 16, de brief aan de Romeinen, Galaten 3, en vele andere teksten.
« Laatst bewerkt op: april 18, 2004, 12:38:43 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 18, 2004, 06:32:03 pm »

quote:

elle schreef op 18 april 2004 om 12:37:
Hoi Joshua, hier het tegengas!

Volgens mij is het zo: in Christus is de wet vervult. Wij, die in Christus zijn, zijn dood voor de wet. De wet (van Mozes) is geen tuchtmeester meer voor ons. Kortom, zij die in Christus zijn, hebben niets meer met de wet te maken (en al helemaal niet meer met de wet die via Mozes aan het volk Israel gegeven is).
Wij, mensen uit de heidenen die nu in Christus zijn, leven onder een nieuw verbond. Onderdeel van dit verbond is dat wij (meer en meer) Gods wil gaan doen. Wij hebben de Heilige Geest gekregen om ons hierbij te helpen. Door de Heilige Geest gaan wij steeds meer Gods Wil doen. De grootste zonde van een christen is dan ook de zonde tegen de Heilige Geest.
De wet en Gods Wil zijn dus 2 verschillende dingen. Het laatste is meer dan het eerste. Op zich worden aan christenen dus meer eisen gesteld dan aan de Joden onder het oude verbond. Jezus laat dat ook duidelijk merken in oa de bergrede (niet naar de letter, maar naar de geest moeten we Gods Wil doen). De wet van Mozes vormt nog steeds een goede leidraad voor ons leven. Als we tegen de geest van de wet ingaan, dan gaan we tegen Gods Wil in. Maar de wet is niet meer letterlijk geldig voor ons (als dat wel zo is, moeten we op shabbat naar de kerk, zes dagen werken ipv vijf, alle afbeeldingen van mensen/dieren weg doen enz). Wij zijn immers vrij van de wet! Waarom zouden we onszelf een nieuw juk laten opleggen?

Onze oude natuur (die niet in Christus is), verleidt ons nog wel tot zonde. Daarom kunnen wij nog best zondigen. In Christus, onze nieuwe natuur, zijn A ) onze zonden ons vergeven, en B ) zondigen wij niet meer. Wij moeten onze oude natuur af leggen en de nieuwe aandoen. Dat is een geleidelijk proces, dat pas op de jongste dag voltrokken zal zijn, wanneer Christus ons nieuw zal scheppen.

Zie hiervoor:
Jeremia 31, Ezechiel 16, de brief aan de Romeinen, Galaten 3, en vele andere teksten.
:) :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 18, 2004, 07:48:17 pm »
"Zonde", levert zelden, en indien toch, dan maar voor korte tijd, een voordeel op.
Wie steelt, liegt of doodt, leeft voortdurend met de angst, zelf bestolen, belogen of gedood te worden.

Wie bedriegt en lastert, wordt zelf het meest bedrogen en belasterd.
Wie benijdt, zal niet gelukkig worden, omdat het onmogelijk is alles te krijgen, wat men benijdt.

Het is eenvoudiger regels na te komen die ons ten voordeel zijn, dan ons naar willekeurige geboden en verboden te richten, die ons belemmeren en beknotten.

Bovendien heet het griekse woord "hamartia", dat in de nederlandstalige bijbelvertaling meestal met "zonde" weergegeven wordt, alleen maar "fout". Fouten zijn geen schande, integendeel, fouten zijn oriëntatiehulpjes in het leven.

Ik gedraag mij in het bewustzijn van mijn eigen verantwoordelijkheid, omdat ik weet, dat alleen die gelukkig kunnen zijn, die in harmonie leven met de gemeenschap.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 18, 2004, 07:54:41 pm »

quote:

Joshua schreef op 17 april 2004 om 18:27:
Dan komen mensen (evangelische hoek) vaak weer met Bijbelteksten die zeggen: 'wie uit God is, zondigt niet'.

(moeilijk he :? )
1 Johannes 1:10  Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 18, 2004, 08:24:37 pm »
he vrolijke, wat leuk een nieuwe foto.

He ik had inderdaad laatst een stevige woordenwisseling met iemand uit onze kerk, die maar door blijft gaan dat wij zonder zonde kunnen zijn.

Ik word daar echt niet goed door, die man is gewoon niet voor redddeeeee vatbaar. Laat maar praten denk ik dan. Mijn vader was er ook volstrekt mee oneens.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 18, 2004, 08:27:01 pm »
Wat is zonde? Heel simpel: leven buiten Gods licht.

1 Joh 1
"Wat wij van God gehoord hebben en hierbij doorgeven, is dit: God is licht en er is in Hem geen spoor van duisternis. Als wij dus zeggen dat wij bij Hem horen, maar in het donker leven, liegen wij; wat wij zeggen, is niet waar. Maar als wij in het licht van God leven, zijn wij één met elkaar en wast het bloed van Zijn Zoon Jezus ons schoon van al onze zonden. Als wij beweren zonder zonde te zijn, bedriegen wij onszelf en doen wij de waarheid geweld aan."
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 18, 2004, 10:30:36 pm »
Bedankt voor de vele bijdragen op mijn vragen/stelling.

Toch heb ik voor jullie allen nog een vraag: in de Bijbel staat:
dat we dienen te volbrengen wat de Wet van ons verlangt mét de Geest.

Wat de Wet van ons verlangt is duidelijk (één God, niet stelen, moorden etc etc etc). Maar: dan betekent het dus kennelijk wél dat je nog tegen de Wet kan zondigen????????

Maar nog belangrijker kennelijk....je moeten dat wat de Wet verlangt van ons volbrengen...

Ik bedacht me: als we in ons dagelijks leven ingaan tegen de Wet (en gewoon doen wat we willen omdat Jezus 'het volbracht heeft', dat de onze Vrucht zeer waarschijnlijk niet  een vrucht van GOD zal zijn....

Kennelijk is die Wet en de inhoud en het daarnaar handelen dus toch wel belangrijk...?!
Josh

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 18, 2004, 10:48:02 pm »
Joshua, als je een bijbeltekst meelevert waar dat in staat, dan kan ik beter antwoorden. Misschien interpreteer je een tekst anders dan ik, en kunnen we er gerichter over doorspreken.

Wat mij is opgevallen dat in de brieven van de apostelen met 'de wet' vaak Christus' geboden worden bedoeld. Maar 't blijft op zich wel een lastig punt hoor.

De wet van Mozes omvat alleen meer dan de 10 geboden van het verbond; er zijn nog 609 ge- en verboden. Om een of andere reden is elk christen ervan overtuigd dat die niet meer voor ons gelden. Ik denk niet dat het NT die splitsing (10 vs overige 609) rechtvaardigt.En het gros van de christenen handhaaft de 10 geboden niet letterlijk, wat ik dus ok vindt, zeker als ik Paulus' uitleg daarover lees.

Zoals gezegd: de 10 geboden zijn een goede 'geestelijke' leidraad voor het leven, maar daar houdt het niet bij op.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 18, 2004, 11:35:57 pm »
Bedoel je deze tekst?

Rom 8,4
opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.......

in de contekst:

Romeinen 8
1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. 2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods. 3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, 4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest. 5 Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest. 6 Want de gezindheid van het vlees is de dood, maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede. 7 Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet: 8 zij, die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen. 9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe. 10 Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid.

vers 2 en 6 en 9 en 10: De wet van de Geest des levens daar wordt mee bedoeld: de wetmatigheid van de Geest, dat de Geest automatisch het leven voortbrengt, omdat dit Zijn aard en wezen is... De Geest KAN niet anders...
vers 3 en 5-8: Door de tien geboden konden wij niet gerechtvaardigd worden omdat ons vlees dat naar zijn aard zondigt, niet deze eisen kon volbrengen.... Alleen Jezus kon het als mens, omdat Hij zonder zonde was..... Hij heeft aan de eis der wet gehoorzaamd,door de dood te sterven... Dat was namelijk de consequentie voor ons omdat wij de wet niet konden volbrengen..... Door het geloof is ons vlees nu ook gedood....
vers 4- 6 en 10:Dus als je leeft vanuit je nieuwe mens -die naar de wil van God is geschapen en naar zijn aard niet KAN zondigen omdat het uit de Heilige Geest is...- vervul je automatisch de wet (Gods geboden) maar niet door ervoor te werken maar door de Heilige Geest in jou te laten LEVEN...
En leven is iets wat vanzelf gaat...je hoeft er niet iets voor te doen... Behalve 'in Hem blijven' zodat jouw nieuwe leven groeit.....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 19, 2004, 12:21:06 am »

quote:

Joshua schreef op 18 april 2004 om 22:30:
Bedankt voor de vele bijdragen op mijn vragen/stelling.

Toch heb ik voor jullie allen nog een vraag: in de Bijbel staat:
dat we dienen te volbrengen wat de Wet van ons verlangt mét de Geest.

Wat de Wet van ons verlangt is duidelijk (één God, niet stelen, moorden etc etc etc). Maar: dan betekent het dus kennelijk wél dat je nog tegen de Wet kan zondigen????????

Maar nog belangrijker kennelijk....je moeten dat wat de Wet verlangt van ons volbrengen...

Ik bedacht me: als we in ons dagelijks leven ingaan tegen de Wet (en gewoon doen wat we willen omdat Jezus 'het volbracht heeft', dat de onze Vrucht zeer waarschijnlijk niet  een vrucht van GOD zal zijn....

Kennelijk is die Wet en de inhoud en het daarnaar handelen dus toch wel belangrijk...?!

Maar dus niet meer door de wet te houden, maar door de Heilige Geest te leven...

Zoals ik een keer eerder ergens anders schreef:

quote:

P&A schreven:
Galaten 5
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. - 16 [This] I say then, Walk in the Spirit, and ye shall not fulfil the lust of the flesh.16 Maar ik zeg: wandelt in den Geest, zo zult gij de lusten des vleses niet volbrengen. - .....18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet ��.22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. 23 Tegen zodanige mensen is de wet niet 24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd. 25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden.

Zoals in vers 16 staat is het wandelen door de Geest de basis van waardoor wij niet meer voldoen aan wat ons �vlees-de oude mens-de zondige mens� wil.
Op het moment dat wij onszélf/ons eigen �ik� niet dood houden, gaat het mis�.
Laten we de Geest- in-ons het �werk� doen, is het niet meer ons werk�.. Daarom staat er ook: wandelt door de Geest (Gal.5) en onze nieuwe mens is �in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.� (Efeze 2:10)
Wandelen is iets anders dan werken; de goede werken heeft God al klaar liggen, door in de Geest te �wandelen� doen wij automatisch goed want onze nieuwe mens kán niet eens iets anders�

Rom. 8  vanaf vers 1-
In dit gedeelte uit Romeinen 8, wordt de �oplossing� gegeven voor het feit dat de gelovige medegestorven is met Christus, maar merkt dat als hij het goede wil doen, het kwade bij hem aanwezig is. Want ons lichaam is nog aan de zonde onderworpen zoals in het vorige hoofdstuk duidelijk werd.
Vers 4: Zoals wij in onzelf geen goed kunnen, kán de Geest in ons (onze nieuwe mens) niet anders dan goed doen, dat is zijn natuur��
De Bijbel noemt dat de wet(matigheid) van de Geest des levens� Onze oude mens is nl. onderworpen aan de wet(matigheid) van de zonde en de dood: Het is onze natuur om te zondigen waardoor wij dood zijn voor God; het gaat automatisch, we kunnen vanuit ons zelf niet anders�..

Christus was DE mens zonder zonde, die wél de wet (Gods eisen) heeft vervuld; zijn wij IN HEM door Gods Geest, dan is de eis der wet IN ons vervuld door de Geest.
Voltooide tijd: Het IS vervuld�.wíj hoeven niets meer te vervullen door de Geest, dus ook niet meer �de wet houden door de Geest�.
De goede werken waarin wij moeten wandelen liggen al klaar: God heeft ze tevoren bereid, ook voltooide tijd�. Wij hoeven er alleen maar in te wandelen�.
Het refrein van Romeinen 8 is: In Hem en door de Geest
« Laatst bewerkt op: april 19, 2004, 12:22:09 am door Priscilla en Aquila »

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 19, 2004, 01:04:10 am »
Sinds wanneer heeft Jezus de wet opgeheven? Mat. 5:17-20:
"Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeën, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan."

Het vervullen van de wet door Jezus is dus totaal iets anders dan het opheffen van de wet. De 10 geboden zijn nog steeds de norm voor ons leven. Lees de bergrede maar eens na, daar worden heel wat van die geboden nog even extra op scherp gezet. De wet geldt dus steeds als norm en elke overtreding ervan is zonde. Zonde waar we "Gode zij dank, door Jezus Christus" (Rom. 7), van verlost worden. Maar dat maakt het overtreden van de wet niet minder zonde...
« Laatst bewerkt op: april 19, 2004, 11:33:06 am door AVee »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 19, 2004, 01:09:51 am »
AVee bedoel je met de wet alleen de 10 geboden of ook al die ander + 600 wetten en regels? Vallen die hier ook onder? Moeten we ons hier ook aan houden. Of wordt er in het nieuwe testament alleen die 10 geboden bedoeld?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 19, 2004, 09:37:36 am »

quote:

AVee schreef op 19 april 2004 om 01:04:
Sinds wanneer heeft Jezus de wet opgeheven? Mat. 5:17-20:
"Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeën, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan."

Het vervullen van de wet door Jezus is dus totaal iets anders dan het opheffen van de wet. De 10 geboden zijn nog steeds de norm voor ons leven. Lees de bergrede maar eens na, daar worden heel wat van die geboden nog even extra op scherp gezet. De wet geldt dus steeds als norm en elke overtreding ervan is zonde. Zonde waar we "Gode zij dank, door Jezus Christus" (Rom. 7), van verlost worden. Maar dat maakt het overtreden van de wet niet minder zonde...

Galaten 5
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. - 16 [This] I say then, Walk in the Spirit, and ye shall not fulfil the lust of the flesh.16 Maar ik zeg: wandelt in den Geest, zo zult gij de lusten des vleses niet volbrengen. - .....18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet

Lees even vers 18: Als je je door de Geest laat leiden ben je niet onder de wet…..

Romeinen 8
1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. 2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods. 3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, 4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.

Christus was DE mens zonder zonde, die wél de wet (Gods eisen) heeft vervuld; zijn wij IN HEM door Gods Geest, dan is de eis der wet IN ons vervuld door de Geest.
Voltooide tijd: Het IS vervuld…...wíj hoeven niets meer te vervullen door de Geest, dus ook niet meer �de wet houden door de Geest�.
Het is niet meer ons pakkie an…..

Christus heeft gezegd: Het is volbracht…heeft de wet vervuld
Dus het wezen van het christendom is juist: Een ander heeft het voor mij gedaan, Die er wel toe in staat was……. Dan gaan wij toch niet weer beginnen….?
Dit is een BELEDIGING voor het volbrachte werk van de Heer…..

En als je in Hem blijft, door de Geest het spoor houdt……zorgt de Geest in jou dat Gods eisen vervuld worden….die kan namelijk niet anders dan God behagen…..
Dan zul je dus automatisch niet moorden, begeren, en alles wat er verder in Gods wet van ons wordt verlangd…..
Maar het gaat helemaal niet meer om de wet
Die was een tuchtmeester TOT Christus….. Hij is er bijgekomen en was er om ons de zonde te doen kennen… …) Nou, dat is inmiddels wel duidelijk geworden. Dus na Christus zijn wij ook  niet meer onder de tuchtmeester….

(toen Abraham door God gerechtvaardigd werd, was er zelfs nog helemaal geen wet, pas 430 jaar later kwam de wet…en Abraham is dus ook niet door de wet gerechtvaardigd-dat was juist wat de wet liet zien: niemand is er die goed doet.. maar door GELOOF, en hij was zelfs onbesneden op dat moment…).

In Romeinen 7 lees ik ook dat wij niet meer aan de man met die strenge eisen toe behoren,doordat wij gestorven zijn maar aan een Ander..... zodat die vorige man, de wet..niets meer over ons te zeggen heeft... Al is hij nog steeds perfect en goed.....
Onze norm is nu deze zoals staat in Galaten 5: Laten wij door de Geest het spoor houden
« Laatst bewerkt op: april 19, 2004, 09:45:42 am door Priscilla en Aquila »

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 19, 2004, 12:31:01 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 19 april 2004 om 09:37:

Galaten 5
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. - 16 [This] I say then, Walk in the Spirit, and ye shall not fulfil the lust of the flesh.16 Maar ik zeg: wandelt in den Geest, zo zult gij de lusten des vleses niet volbrengen. - .....18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet

Lees even vers 18: Als je je door de Geest laat leiden ben je niet onder de wet…..

Romeinen 8
1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. 2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods. 3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, 4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.
Maar wat betekend dat, niet meer onder de wet zijn? Betekend het dat de wet niet meer gehouden hoeft te worden? Betekend het dat dingen die vroeger, voor Christus, zonde waren dat nu ineens niet meer zijn? Lees Romeinen 6 eerst even voor je aan hoofdstuk 8 begint, Paulus geeft daar duidelijk aan dat zonde nog steeds zonde is en dat we niet moeten denken dat we maar kunnen doen wat we willen, omdat we verlost zijn. Als je tegen die achtergrond Rom. 8 leest lijkt het mij redelijk bizar om aan te nemen dat Paulus hier ineens zegt dat we niet meer zondigen. Als Paulus zegt van zichzelf notabene 1 vers eerder (Rom 7:27) dat hij (nog steeds!) zondigt: "Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde."

quote:

Voltooide tijd: Het IS vervuld…...wíj hoeven niets meer te vervullen door de Geest, dus ook niet meer �de wet houden door de Geest�.
Het is niet meer ons pakkie an…..

Christus heeft gezegd: Het is volbracht…heeft de wet vervuld
Dus het wezen van het christendom is juist: Een ander heeft het voor mij gedaan, Die er wel toe in staat was……. Dan gaan wij toch niet weer beginnen….?
Dit is een BELEDIGING voor het volbrachte werk van de Heer…..
Waar heb ik beweerd dat Christus de wet niet volledig vervuld heeft? Ik citeer enkel zijn eigen woorden waarin hij zegt dat de wet niet ontbonden wordt. Beweren dat de wet voor ons niet meer geldt is een ontkenning van zijn Jezus eigen woorden. Beweren dat de wet nog steeds de norm is waar wij ons aan zouden moeten houden is absoluut geen ontkenning van het volbrachte werk van de Christus, maar het naspreken van zijn eigen woorden. Dat is ook wat Paulus doet in Romeinen 6 en 7. Aan het einde van Romeinen 7 trekt hij de conclusie dat er, menselijkerwijs, geen enkele uitweg is. Pas dan, dus pas nadat hij de wet als norm heeft gesteld, komt het werk van Christus aan de orde, waardoor wij niet meer onder de wet veroordeeld worden en wij, in die zin en niet anders, dus geen slaaf van de wet meer zijn. Wij worden niet gered doordat we de wet houden, maar het feit dat wij de wet overtreden en dus zondigen wordt ons vergeven in Jezus Christus. Dat is ook het antwoord vanm Paulus op de originele vraag van dit topic. Ja, wij zondigen, ja wij overtreden de wet: "Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?  Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!"

quote:

En als je in Hem blijft, door de Geest het spoor houdt……zorgt de Geest in jou dat Gods eisen vervuld worden….die kan namelijk niet anders dan God behagen…..
Dan zul je dus automatisch niet moorden, begeren, en alles wat er verder in Gods wet van ons wordt verlangd…..
Maar het gaat helemaal niet meer om de wet
Die was een tuchtmeester TOT Christus….. Hij is er bijgekomen en was er om ons de zonde te doen kennen… …) Nou, dat is inmiddels wel duidelijk geworden. Dus na Christus zijn wij ook  niet meer onder de tuchtmeester….

(toen Abraham door God gerechtvaardigd werd, was er zelfs nog helemaal geen wet, pas 430 jaar later kwam de wet…en Abraham is dus ook niet door de wet gerechtvaardigd-dat was juist wat de wet liet zien: niemand is er die goed doet.. maar door GELOOF, en hij was zelfs onbesneden op dat moment…).

In Romeinen 7 lees ik ook dat wij niet meer aan de man met die strenge eisen toe behoren,doordat wij gestorven zijn maar aan een Ander..... zodat die vorige man, de wet..niets meer over ons te zeggen heeft... Al is hij nog steeds perfect en goed.....
Onze norm is nu deze zoals staat in Galaten 5: Laten wij door de Geest het spoor houden

Als het niet gaat om de wet, waarom moet ik dan van verlost worden? Wat moet me dan vergeven worden? Dan heb ik toch geen schuld meer tegenover God? Waarom is Christus dan gestorven aan het kruis?!

Ik ben inderdaad zoals Paulus zegt geen slaaf meer van de wet, de wet is niet langer mijn dood omdat Jezus de wet volbracht heeft, NIET omdat Jezus de wet opgeheven heeft. Dat niemand, ik niet en jij ook niet, behalve Jezus, door de wet gerechtvaardigd wordt komt omdat niemand de wet houdt. Ook voor Abraham waren er geboden van God. Veel eerder al wordt Kain veroordeeld omdat hij zijn broer dood slaat! Natuurlijk is Abraham door geloof gerechtvaardigd, ook hij was zondig en stond schuldig tegenover God, met zijn eigen 'rechtvaardigheid' had ook abraham geen enkele kans gehad.
Dat wij nu aan Christus toebehoren en geen slaaf meer van de wet zijn neemt niet weg dat de wet nog steeds norm is, Christus zelf stelt de wet als norm (Mat. 5)!

De wet laat nu dus nog steeds zien dat er niemand is die goed doet. Ook na onze bekering is de zonde niet ineens verdwenen uit ons leven, al kunnen we door de Geest goede werken doen. Jezus leert ons niet voor niets bidden 'Vergeef ons onze schulden'.

Moeten we de wet houden om behouden te worden? Nee, dat kunnen we niet, Sola Gratia.
Moeten wij de wet houden? Ja, dat is nog steeds de norm voor ons leven en elke overtreding van de wet is nog steeds zonde.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2004, 12:54:47 pm door AVee »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 19, 2004, 12:36:04 pm »

quote:

tikvah schreef op 19 april 2004 om 01:09:
AVee bedoel je met de wet alleen de 10 geboden of ook al die ander + 600 wetten en regels? Vallen die hier ook onder? Moeten we ons hier ook aan houden. Of wordt er in het nieuwe testament alleen die 10 geboden bedoeld?
Als Jezus spreekt over de wet doelt hij op de Thora, dat is dus meer dan alleen de tien geboden. Maar een heel aantal van die regels gaan over gebruiken die vooruitwijzen naar zijn komst, die hebben afgedaan. Aan Petrus wordt duidelijk gemaakt dat er geen onderscheid meer is tussen rein en onrein en als Jezus sterft scheurt het voorhangsel in de tempel waarmee ook de tempel niet meer noodzakelijk is om tot God te komen, dat kan nu door Christus. Maar welke geboden dan wel en niet is een andere discussie... :)

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 19, 2004, 12:39:44 pm »
Oke Avee, dan snap ik wat je bedoeld. daar ben ik het mee eens

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 19, 2004, 02:21:46 pm »
Als het goed is staan de 10 geboden in je hart geschreven.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 19, 2004, 02:24:08 pm »

quote:

AVee schreef op 19 april 2004 om 12:31:
[...]
Maar wat betekend dat, niet meer onder de wet zijn? Betekend het dat de wet niet meer gehouden hoeft te worden? Betekend het dat dingen die vroeger, voor Christus, zonde waren dat nu ineens niet meer zijn? Lees Romeinen 6 eerst even voor je aan hoofdstuk 8 begint, Paulus geeft daar duidelijk aan dat zonde nog steeds zonde is en dat we niet moeten denken dat we maar kunnen doen wat we willen, omdat we verlost zijn. Als je tegen die achtergrond Rom. 8 leest lijkt het mij redelijk bizar om aan te nemen dat Paulus hier ineens zegt dat we niet meer zondigen. Als Paulus zegt van zichzelf notabene 1 vers eerder (Rom 7:27) dat hij (nog steeds!) zondigt: "Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde."

Dat klopt, wij zijn ook niet plotseling zonder zonde... want wij hebben nog een lichaam wat aan de zonde onderworpen is...
Daarom zegt Paulus ook dat dit alleen kan door de Heilige Geest.....
In Galaten 5:
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet (dan voldoe je niet) aan het begeren van het vlees.
 18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet.
24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden.

Op het moment dat jij niet de Heilige Geest laat werken, (niet 'in Hem blijft' zoals de Bijbel dat ook wel noemt) ga je direkt weer zondigen.... Maar als wij deze zonden belijden is God getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven.... (1 Joh.)

quote:

Waar heb ik beweerd dat Christus de wet niet volledig vervuld heeft? Ik citeer enkel zijn eigen woorden waarin hij zegt dat de wet niet ontbonden wordt. Beweren dat de wet voor ons niet meer geldt is een ontkenning van zijn Jezus eigen woorden. Beweren dat de wet nog steeds de norm is waar wij ons aan zouden moeten houden is absoluut geen ontkenning van het volbrachte werk van de Christus, maar het naspreken van zijn eigen woorden. Dat is ook wat Paulus doet in Romeinen 6 en 7. Aan het einde van Romeinen 7 trekt hij de conclusie dat er, menselijkerwijs, geen enkele uitweg is. Pas dan, dus pas nadat hij de wet als norm heeft gesteld, komt het werk van Christus aan de orde, waardoor wij niet meer onder de wet veroordeeld worden en wij, in die zin en niet anders, dus geen slaaf van de wet meer zijn. Wij worden niet gered doordat we de wet houden, maar het feit dat wij de wet overtreden en dus zondigen wordt ons vergeven in Jezus Christus. Dat is ook het antwoord vanm Paulus op de originele vraag van dit topic. Ja, wij zondigen, ja wij overtreden de wet: "Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?  Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!"
Dat zeg je ook niet, maar ik trek hier wel andere conclusies uit...... Namelijk dat wij dan ook niet meer naar de wet als norm terug moeten.....

Weet je wat Jezus zegt in Matt. 5
21 Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doodslaan; en: Wie doodslag pleegt, zal vervallen aan het gerecht. 22 Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.
27 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken. 28 Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd.
38 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Oog om oog en tand om tand. 39 Maar Ik zeg u de boze niet te weerstaan, doch wie u een slag geeft op de rechterwang, keer hem ook de andere toe; 40 en wil iemand met u rechten en uw hemd nemen, laat hem ook uw mantel; 41 en zal iemand u voor één mijl pressen, ga er twee met hem.
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten. 44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen,

Dus hier geeft Jezus ons Zijn richtlijnen... Is dat wat er in de wet staat?
Nee, ...het gaat veel verder dan de wet...... Het gaat dus niet meer om de letter der wet....
Het wordt een geestelijke zaak... Als wij door de Geest leven denk je dan echt dat ik dan ga moorden, begeren, stelen, echtbreuk plegen?
Nee, want ik heb leven uit God ontvangen wat niet kan zondigen..... Maar, is 1 voorwaarde: Ik moet wel IN HEM blijven....
En dat is Romeinen 8, het leven door de Geest

quote:

Als het niet gaat om de wet, waarom moet ik dan van verlost worden? Wat moet me dan vergeven worden? Dan heb ik toch geen schuld meer tegenover God? Waarom is Christus dan gestorven aan het kruis?!
De wet is erbij gekomen, pas 430 jaar na Abraham, ..de wet was er om ons de zonde te doen kennen. Voor die tijd hadden we het geweten dat ons aanklaagde..... Maar de wet baat de Joden niet... ze komen er evenals de heidenen niet. Want God heeft alles besloten onder de zonde.....
Waarom? Omdat ieder Christus nodig zou hebben.....

quote:

k ben inderdaad zoals Paulus zegt geen slaaf meer van de wet, de wet is niet langer mijn dood omdat Jezus de wet volbracht heeft, NIET omdat Jezus de wet opgeheven heeft. Dat niemand, ik niet en jij ook niet, behalve Jezus, door de wet gerechtvaardigd wordt komt omdat niemand de wet houdt. Ook voor Abraham waren er geboden van God. Veel eerder al wordt Kain veroordeeld omdat hij zijn broer dood slaat! Natuurlijk is Abraham door geloof gerechtvaardigd, ook hij was zondig en stond schuldig tegenover God, met zijn eigen 'rechtvaardigheid' had ook abraham geen enkele kans gehad.
Dat wij nu aan Christus toebehoren en geen slaaf meer van de wet zijn neemt niet weg dat de wet nog steeds norm is, Christus zelf stelt de wet als norm (Mat. 5)!
Rom. 7
1 Of weet gij niet, broeders, – ik spreek immers tot wie de wet kennen – dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft?
4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.
6 maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.

Hier lees je ook dat niet de wet opgeheven-gedood is... Nee, WIJ zij gedood (medegestorven met Christus) en nu het eigendom van een ander.....
De wet is er dus nog wel en is goed en volmaakt...
Alleen heeft hij niets meer over ons te zeggen....Wij behoren niet meer toe aan de wet, onze eerste echtgenoot... Dat is Romeinen 7..We zijn opnieuw 'getrouwd'..het eigendom van een ander...
Waarom zou je dan nog naar je eerste man(de wet) luisteren om te weten wat we moeten doen? Dat zou een rare situatie zijn..... Nee onze nieuwe man, legt ons niet meer die eisen op, Hij zorgt zelf voor het volbrengen van die eisen..!
Dit legt Paulus uit in Rom. 8 dat de Heilige Geest de oplossing is voor het steeds weer mislukken... dat we met ons verstand wel de wet zouden willen houden, maar het niet kunnen door de zonde die in ons woont...
Mattheus 5 had ik al wat over gezegd....

quote:

Moeten we de wet houden om behouden te worden? Nee, dat kunnen we niet, Sola Gratia.
Moeten wij de wet houden? Ja, dat is nog steeds de norm voor ons leven en elke overtreding van de wet is nog steeds zonde.
Het is onzin om te denken dat als wij leven volgens hetgeen onze nieuwe man (Christus) zou willen, (om in stijl van rom 7 te blijven) wij de [wet zouden overtreden...
Jezus heeft ons Zelf uitgelegd in Mattheus 5 dat wat Hij van ons vraagt veel verder gaat dan de wet van het OT.....en door de Geest wil Hij het in ons uitwerken.

Wij zijn geroepen om vrij te zijn, en laat u niet weer een slavenjuk opleggen..(Gal 5:1)
Maar wij moeten die vrijheid van Christus niet aangrijpen om onze oude mens zijn gang te laten gaan -het maakt niet uit-God vergeeft wel...)
Maar wij moeten doen wat er verder staatn Gal. 5:

13 Want gij zijt geroepen, broeders, om vrij te zijn; (gebruikt) echter die vrijheid niet als een aanleiding voor het vlees, maar dient elkander door de liefde.
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees.

We staan volgens mij niet zo heel ver van elkaar af...ik benader dit vraagstuk van de wet op een andere manier dan jij.....
« Laatst bewerkt op: april 19, 2004, 02:28:14 pm door Priscilla en Aquila »

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 19, 2004, 03:18:05 pm »
Op verzoek hier het gedeelte dat zegt, dat we moeten volbrengen wat de Wet van ons eist:

Romeinen 8:4 'Zo kunnen wij nu volbrengen wat de wet van ons eist: want we leiden geen leven meer zonder God, maar we leven volgens de Geest van God.'

De Wet -maar toch met name de 10-Geboden- blijft geheel intact zegt Jezus.

Waarom de Geboden wel en de rest van de Wetten niet: wel daar geeft Paulus in Galaten dus antwoord op.  Niet 'reinheidswetten' of 'Jood-zijn', maar juist Christen-zijn/worden is nu het onderwerp.

Voor zover ik nu begrijp: zeggen 'dat de Geest het allemaal doet' lijkt me totaal onjuist. Zijn wij niet verantwoordelijk voor onze eigen acties én keuzes???  Lijkt me wel juist!

Maar nog meer: als je wel afgoden zou dienen, wel zou moorden, wel zou stelen etc, dan wordt je geen Christen of 'Vrucht van de Geest', maar een egoistische vrucht van (de heer) van deze wereld.

Kortom: wie in Jezus is én in de Geest is (ik noem ze expres apart!!!) die zal willen volbrengen wat de Wet (Geboden) eist, want alleen dan ben je waarlijke Vrucht van GOD.

(altans: logischerwijs/Bijbelbestuderend kom ik tot die conclusie!)
« Laatst bewerkt op: april 19, 2004, 03:18:46 pm door Joshua »
Josh

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 19, 2004, 04:35:07 pm »
Volgens mij laat de Bijbel juist zien dat de 10 geboden ook niet áltijd óveral gelden.

Er waren verschillende koningen die zwáár gestraft werden omdat ze de vijand niet doden, of ze eigendommen niet hadden gestolen. Jezus nam het zelf ook niet zo nauw met de sabbat en noemde zichzelf zelfs Heer over de sabbat. (en het sabbatsgebod staat toch écht in de 10 geboden).

Volgens mij moeten we gewoon, zoals 1 Joh. zegt, in het licht van God leven. Je wezen moet totaal vervult zijn van God, je moet recht tegenover Hem kunnen staan. Dat uit zich niet in een wetboek met regeltjes, maar vervulling met de Geest, die "waait waarheen Hij wil".

Bijbels gezien kan ik, op mijn beurt, niet tot een andere conclusie komen. Als je denkt dat de Geest tot zonde verleidt, is dat uiteraard niet zo. Als je denkt dat de Geest je nooit van de letterlijkheid van de Wet af zal brengen, kan ik je zo tientallen tegenvoorbeelden uit de Bijbel noemen.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2004, 04:35:43 pm door Zwever »

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 19, 2004, 05:07:09 pm »

quote:

Zwever schreef op 19 april 2004 om 16:35:
Volgens mij laat de Bijbel juist zien dat de 10 geboden ook niet áltijd óveral gelden.

Er waren verschillende koningen die zwáár gestraft werden omdat ze de vijand niet doden, of ze eigendommen niet hadden gestolen. Jezus nam het zelf ook niet zo nauw met de sabbat en noemde zichzelf zelfs Heer over de sabbat. (en het sabbatsgebod staat toch écht in de 10 geboden).

...

:?
Die koningen gingen tegen het gebod in dat God hen rechtsstreeks had gegeven (meestal via een profeet, vgl. 1 Sam. 15 )

En Jezus noemt zich idd Heer over de sabbath, en zegt ook dat de sabbath is gemaakt voor de mens en niet de mens voor de sabbath ( Marc. 2:23-28 ), maw de Farizeers predikten het sabbathsgebod erg strak (denk aan de sabbathsreis enzo).
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 19, 2004, 05:18:34 pm »

quote:

MaVee schreef op 19 april 2004 om 17:07:
Die koningen gingen tegen het gebod in dat God hen rechtsstreeks had gegeven (meestal via een profeet, vgl. 1 Sam. 15 )

En Jezus noemt zich idd Heer over de sabbath, en zegt ook dat de sabbath is gemaakt voor de mens en niet de mens voor de sabbath ( Marc. 2:23-28 ), maw de Farizeers predikten het sabbathsgebod erg strak (denk aan de sabbathsreis enzo).
De Geest = God, dus die koningen lieten zich ook leiden door de Geest ipv door de Wet. Snap je hoe concreet leiding van de Geest is? Gewoon doen wat God zegt!

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 19, 2004, 05:31:28 pm »
Yo Zwever...interessant wat je schrijf over 'het straffen als leiders niet deden wat God hen opdroeg'...

Gods Wil gaat boven elke regel of wet.  Dus als God jou iets vraagt te doen en wel rechtstreeks, dan kan je daar maar beter aan gehoorzamen.

Trouwens: Gods Wet én Gods Geest zijn letterlijk (!!!!!!)  Gods Wil.

Als je opzoek bent naar antwoorden: waarom moesten die personen gedood worden op aangeven van God....???

Ik denk simpelweg: kennelijk was het leven in hart en nieren van die mensen zo tegen God gericht, dat God besloot dat dit moest eindigen.  Natuurlijk ook om zijn Kinderen veilig te houden op hun (door)tocht!!!!!!!!!

Dat jij Gods Wil die rechtstreeks wordt gegeven aan leiders als 'aanleiding' gebruikt om de Wet (Geboden) te ontkrachten....lijkt me niet verstandig.  Gods Wil is Wet.  Gods Wil wijst op zonde, gerechtigheid en oordeel.  Zonde wordt geopenbaard tegen de Wet door de Geest!!!!!!!  (begrijp je'm???).

Zeker niet als de Zoon van GOD zegt dat de Wet in geheel intact (geldig) blijft....
Josh

MaVee

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 19, 2004, 05:35:04 pm »

quote:

dus die koningen lieten zich ook leiden door de Geest ipv door de Wet
Dus niet, want ze gehoorzamen nog steeds niet, in mijn voorbeeld gaat Saul gewoon zijn eigen gang, ondanks Gods rechtstreeks bevel via Samuel...
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
het is alleen wat dooier

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 19, 2004, 08:05:16 pm »
Dag Joshua,

Voor wie blijft die Wet geldig? Voor alle aardse burgers, zeker.

Ik ben echter doodgegaan op aarde, ik ben een hemelburger, die geniet van andere regels en een ander systeem van boetedoening. Zeker, van de Thorah is geen punt of komma vergaan, maar wat heeft de Thorah van doen met dode mensen?

En Mavee, het was natuurlijk een voorbeeld, mensen kunnen ook weer afwijken van de Geest, net zo goed als ze dat van de Wet van Mozes kunnen.

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 19, 2004, 08:18:38 pm »
"DE TIEN GEBODEN DES HEEREN"

vers 9.

Och, of wij Uw geboôn volbrachten!
Genâ, o hoogste Majesteit!
Gun door ‘t geloof in Christus krachten;
Om die te doen uit dankbaarheid.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 19, 2004, 08:38:41 pm »
Hemelburger ben je pas als Jezus naar de Aarde wederkeert en ons door Zijn Engelen (de wolken) mee laat nemen.

Hier op Aarde ben je mens in Jezus en hopelijk ook in Geest groeiend in de Vrucht van de Geest (door aanwenden van de Geestesgaven).

Lees het verhaal van de bruidsmeisjes en de talenten maar eens.  We moeten klaarstaan en olie in de lamp hebben als de Bruidegom eraan komt.  En die olie heb je alleen als je woekert met je talenten (=Gaven).

En dat woekeren doe je hier op Aarde. En naar diezelfde Aarde zal de Bruidegom (Jezus) wederkeren!!!!

AMEN!
Josh

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: april 19, 2004, 08:41:31 pm »
Wie tegen de Geboden ingaat, zondigt.  Wie blijft zondigen groeit in de vrucht van de geest van de tegenstander van God.

Dat lijkt me niet getuigen van geloof in GOD of zijn in de Geest van GOD !!!!

Kortom: je moet wel degelijk volbrengen wat de Wet van je eist; gelukkig hebben we de Geest die ons helpt in onze dagelijkse keuzes....en als het incidenteel misgaat....kunnen we oprecht en berouwvol bij Jezus terecht voor ons 'dagelijks brood';  het genadebrood ter vergeving van zonde !!!!!

Of doe jij liever je eigen wil en doe je de erfzonde tegen Gods Wil nog eens lekker over???!
Josh

MaVee

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 19, 2004, 08:43:07 pm »

quote:

Zwever schreef op 19 april 2004 om 20:05:
Dag Joshua,

Voor wie blijft die Wet geldig? Voor alle aardse burgers, zeker.

Ik ben echter doodgegaan op aarde, ik ben een hemelburger, die geniet van andere regels en een ander systeem van boetedoening. Zeker, van de Thorah is geen punt of komma vergaan, maar wat heeft de Thorah van doen met dode mensen?

En Mavee, het was natuurlijk een voorbeeld, mensen kunnen ook weer afwijken van de Geest, net zo goed als ze dat van de Wet van Mozes kunnen.
Lees Rom 6 tot 8 eens...
"Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade." 6:14

De zonde voert geen heerschappij meer, maar je hebt er nog steeds last van.

"Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik.  Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is. Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!
Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde."
7:19-26

Paulus heeft plezier in het houden van Gods wet, en voelt nog steeds de macht van de zonde in zijn leven (en ik plaats Paulus toch wel in de top-5 van christenen :))
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
het is alleen wat dooier

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 19, 2004, 08:53:31 pm »
In Openbaringen staat duidelijk, dat de Heiligen de Geboden van GOD houden en de getuigenis van Jezus hebben.

Ook staat in Openbaringen, dat de Heiligen de Geboden van GOD houden en het geloof in Jezus hebben.

Kortom: Christenen houden de Geboden van GOD.

Paulus bedoelde slechts te zeggen (zie ook Galaten) dat we niet Jood hoeven te worden om Christen te zijn.  De 10-Geboden zijn een heel ander verhaal.

We kunnen en mogen NOOIT ingaan tegen deze Geboden; als we andere Goden zouden aanbidden, dan zouden we afgodendienaars zijn.  Stelen, moorden, kwaadspreken etc etc zou totaal niet Christelijk zijn.

Wat Paulus ook zegt: je kan je redding niet verdienen (!!!!).  Alleen geloof in Jezus en God kan je redden.  Maar hij zegt dus beslist niet, dat je mag groeien in de bezigheden en vrucht van de tegenstander!!!
Josh

anny

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: april 19, 2004, 11:37:37 pm »
Hoi Josh,

Je bent weer lekker op dreef, zie ik.
Loop je hier ook zomaar weg als mensen het niet met je eens worden?

Anny

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: april 20, 2004, 11:08:51 am »
Anny, Anny,
Vraag aan Martijn (webmaster van de page) wat de reden is waarom ik verder ben gaan kijken.

Wat je trouwens suggereert, is zonder deze kennis al niet erg vriendelijk!
Josh

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: april 20, 2004, 11:17:03 am »

quote:

Pugna schreef op 19 april 2004 om 20:18:
"DE TIEN GEBODEN DES HEEREN"

vers 9.

Och, of wij Uw geboôn volbrachten!
Genâ, o hoogste Majesteit!
Gun door ‘t geloof in Christus krachten;
Om die te doen uit dankbaarheid.

dit is dichterlijke vrijheid en staat niet in de bijbel....
de eerste zin geeft ook al aan dat dit een onmogelijkheid is.....een beetje negatieve benadering...lijkt het
« Laatst bewerkt op: april 20, 2004, 11:18:53 am door Priscilla en Aquila »

anny

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: april 20, 2004, 11:28:13 am »
Was wel zo attent geweest als je het ons zelf even had laten weten. Er zijn nog steeds postings voor je  en niemand weet dat je echt weg bent. Je laatste bericht was niet echt duidelijk wat dat betreft.

Anny

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: april 20, 2004, 11:49:01 am »
Anny, ik vind het leuk dat jij zo geinteresseerd ben in mij. Is er kennelijk toch wat moois ontstaan ;-))

Vraag Martijn maar eens. Misschien begrijp je het dan beter.

Jij weet trouwens dat ik fulltime Christen ben, vrije Christen én evangelist. Dus heel lang op dezelfde plaats zal je me niet vinden.  

Alles goed verder?
Josh

anny

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: april 20, 2004, 01:18:17 pm »
Ha Josh,

Ben een beetje boos, verward maar ook geinteresseerd.
Boos vanwege je laatste opmerking tegen mij: dat je wist hoe noach zich voelde voor de zondvloed.  Je zegt dat je niet veroordeeld, maar hoe wil je het dan noemen?
Heb inmiddels aan Martijn gevraagd wat de reden is van je vertrek. Ik wacht het antwoord af.
Verder krijg je van de anderen de groeten. Ze missen je bijdragen zeer en zijn ook nieuwsgierig waarom je wegging.
Je werkte duidelijk naar een climax toe en dat zie ik je hier ook doen. Vervolgens vertrek je, mensen in verwarring achterlatend? Volgens mij doe je dit heel bewust en daarmee voel ik me nogal gemanipuleerd.
Wat me ook verbaasd is dat satan bij jou zoveel eer en aandacht krijgt en dat je God zo onderschat.
Verder heb ik nog steeds geen anwoord gekregen op mijn vraag naar jouw  onderzoek. Neem je alles klakkeloos over van internet en video’s of kijk je ook nog verder? Ik vind je stellingen slecht onderbouwd en vraag me af wat je wilt bereiken. Want op deze manier bereik je het tegenovergestelde van wat je zegt te willen  bereiken.  Is dat werkelijk je bedoeling?
Vragen, vragen, vragen. En ik ben erg benieuwd naar je antwoord en oprecht geïnteresseerd.

Groeten van Anny

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: april 20, 2004, 01:38:18 pm »
He, Joshua, ik heb je al een paar keer gevraagd of je allang de ideeen van de door jou genoemde sites, aanhangt...

En zijn ze inderdaad van de 7e dags advenstisten....

En wat is jou oorspronkelijke achtergrond.... Daar ben ik gewoon nieuwsgierig naar omdat ik eerst dit niet had verwacht...

Dat je zulke (vreemde) ideeen over de drieeenheid en Rpome en de paus enzo aanhangt....
kwam een beetje als een onaangename verrassing....

Dus als je wilt mag je me hier nog op antwoorden.... :)

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: april 20, 2004, 05:12:47 pm »
Hoi Anny,
De bedoeling van wat ik vertel hier, daar of waar ook, is dat mensen gaan nadenken, onderzoeken en gaan zien.  Veroordeling hoort er geheel niet bij. En als jij een beetje verward bent of een beetje boos, dan hoop ik dat je iets constructiefs mee gaat doen; misschien nadenken...misschien onderzoeken.

Onderzoeken betekent meerdere bronnen gebruiken, meer doorsnedes maken in materiaal ter toetsing, geschiedenis en recente zaken erin betrekken en toetsen en natuurlijk ook intussen de Bijbel er bij blijven opslaan én toetsen.

Ook ik was verward, boos en ongelukkig toen anderen mij lieten zien (met overweldigend veel materiaal) dat deze wereld echt geheel en al in handen van de tegenstander was.  Ik dacht dat het allemaal wel meeviel.  Nou: niet dus.

Ik gebruik boeken, studies (zowel wetenschappelijke- als theologische), video's/DVD's lectures.  Ook zoek ik zelf naar verbanden op GOOGLE.  En ik heb o.a. een aantal zeer hoge wetenschappelijke vrienden (buiten NL) die mij terzijde staan met vragen of pointers.

Uit de Bijbel weten we, dat satan als een briezende leeuw zal rondgaan.  Er zal voordat Jezus wederkomt een enorme misleiding zijn.  Iedereen zal achter het beest aanlopen vol bewondering zegt de Bijbel.  'Het volk zal ten onder gaan aan gebrek aan kennis?!

Het zijn geen stellingen, maar resultaten uit onderzoeken waar jij op wijst.  Ik heb keuzes gemaakt in onderbouwingen; ik kan ellenlang doorzeuren en onderbouwen, maar dan wil niemand het meer lezen...Tmi hoor je dan.

Maar misschien zet het jou en anderen aan het denken...of zelfs wel aan het onderzoeken. Mag je zelf onderbouwen  ;)
Josh

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: april 20, 2004, 05:18:13 pm »
Beste P&A,
Wat ik heb gelezen op de webpages zijn ze van vrije Christenen.  Onder de persoonlijke items bij de één en onder de verklaringen bij de andere webpage wordt dat duidelijk zo gesteld.

Als je bedoelt, dat de Sabbat (vrijdag zonsondergang tot zaterdags zonsondergang) hou (4e Gebod: 7de dag): dat klopt geheel.  En ik geloof conform Openbaringen ook dat de Heiligen de Geboden van GOD houden én het geloof in Jezus hebben+de getuigenis van Jezus hebben!

En nee, ik geloof niet in de occulte RK-3-eenheidleer.

Alles wat ik vertel, kan jij ook onderzoeken in je Bijbel, in boeken, op het internet etc.
Het betreft dus beslist geen theorieën maar praktijk.  En ook geen ideeën, maar realiteit.
Mijn achtergronden zijn onbelangrijk. Ik ben gedoopt in een huisgroep; niet behorend bij een 'soortkerk'.  Echt 'vrij-Christen' dus.  Geen kerkleer die mij blind en doof maakt.

Ik hoop, dat jij ook gaat onderzoeken wat ik vertel en waarnaar ik verwijs.  Doe het nog beter dan ik het gedaan heb!
« Laatst bewerkt op: april 20, 2004, 05:18:31 pm door Joshua »
Josh

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: april 20, 2004, 05:20:24 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 20 april 2004 om 11:17:
[...]

dit is dichterlijke vrijheid en staat niet in de bijbel....
de eerste zin geeft ook al aan dat dit een onmogelijkheid is.....een beetje negatieve benadering...lijkt het

Het staat inderdaad niet in de bijbel, maar het geeft wel duidelijk weer welke plaats Gods geboden in het leven van een christen zouden moeten hebben.

Ik zou zelf de eerste zin een realistische benadering willen noemen.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: april 20, 2004, 05:29:02 pm »
Openbaringen 12:17 - De Geboden bewaren én getuigenis Jezus
'En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om strijd te voeren tegen de overigen van haar kroost, die de geboden Gods bewaren en de getuigenis omtrent Jezus bezitten'

Openbaringen 14:12 - Geboden houden én geloof in Jezus hebben
'Hier komt den heiligen volharding te stade, hun die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.'
Josh

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: april 20, 2004, 05:30:50 pm »

quote:

Joshua schreef op 20 april 2004 om 17:29:
Openbaringen 12:17 - De Geboden bewaren én getuigenis Jezus
'En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om strijd te voeren tegen de overigen van haar kroost, die de geboden Gods bewaren en de getuigenis omtrent Jezus bezitten'

Openbaringen 14:12 - Geboden houden én geloof in Jezus hebben
'Hier komt den heiligen volharding te stade, hun die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.'

Waar reageer jij op?

anny

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: april 20, 2004, 05:31:58 pm »
Hoi Josh,

Dank je wel voor je reactie.
Ziet er inderdaad gedegen uit. Zelf ben ik ook bezig met onderzoek. Sommige resultaten daarvan komen overeen met de resultaten van jouw onderzoek. Maar niet alles. Ik ben ook nog niet klaar met dit onderzoek maar dat ben je natuurlijk nooit. :)

Anny

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: april 20, 2004, 05:43:03 pm »

quote:

Joshua schreef op 19 april 2004 om 20:53:
Paulus bedoelde slechts te zeggen (zie ook Galaten) dat we niet Jood hoeven te worden om Christen te zijn.  De 10-Geboden zijn een heel ander verhaal.

Waarom? Ben jij uit Egypte geleid? Waarom selecteer je in de wet? Geen tittel of iota zal vergaan, dus waarom ben jij aan het selecteren?

De enige oplossing hiervoor is radicaal: dat is dat Jezus de wet volbracht heeft en dat je in Hem bent en door Hem laat leiden. Dan zal de behoefte om je eigen gedrag te beoordelen aan een bepaalde maatlat verdwijnen.

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: april 20, 2004, 05:47:19 pm »
Tov Anny,
En inderdaad; je bent nooit echt klaar; ik voornamelijk omdat ik wat ik vind weer aanvul met de laatste ontwikkelingen.  En dat onderschrijft altijd weer wat ik eerder al uiteengezet heb. Maar dan kan ik die ontwikkelingen (artikelen, plaatjes etc) er ook bijzetten.

Wat ik nog wel wil zeggen aan je: blijf bidden+hulp+bescherming vragen tijdens je zoektochten.  Maar ook voor geloof en bemoediging.  Dat zal je zeker nodig hebben namelijk (zo ervaar ik dat tenminste)

Misschien komen we elkaar wel weer eens tegen op kerken-site.
Gods Zegen,
« Laatst bewerkt op: april 20, 2004, 05:47:36 pm door Joshua »
Josh