God heeft een eeuwig verbond met Noach, dat Hij nooit meer zo'n zondvloed zal doen.
Dit geldt voor de hele mensheid. Hierbij was het teken de regenboog.
God heeft een eeuwig verbond met Abraham en Izak( met het volk Israel)
het land dat hen voor eeuwig werd aangewezen. : van de rivier van Egypte af, tot aan die grote rivier, de rivier Frath; Den Keniet etc.Maar ook dat zijn nakomelingen ( uit Izak) dus het Joodse volk een extra zegening hebben. ( gen 22:17)
De eerste belofte staat in Genesis 12:2 en 3: "Ik zal u tot een groot volk maken / u zegenen / uw naam groot maken / gij zult tot een zegen zijn / Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloeken zal Ik vervloeken / en met u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden
De tweede belofte staat in vs 7: "Aan uw nageslacht zal Ik dit land geven". Geen voorwaarden.
De derde belofte vinden we in Genesis 13:14,15, nadat Lot naar Sodom was verhuisd: "Sla toch je ogen op / kijk van de plaats waar je bent / naar het noorden, zuiden, oosten en westen / want het hele land, dat je ziet, zal ik u en uw nageslacht voor altijd geven. / En Ik zal uw nageslacht maken als het stof der aarde, zodat, als iemand dat zou kunnen tellen, ook uw nageslacht te tellen zou zijn". Herhaling van de land-belofte en de belofte van een groot volk. (
http://people.zeelandnet.nl/kielmp/beloften_aan_abraham.htm)
En dit alles wordt bezegeld, ten teken, met de besnijdenis van de jonge heren.
En dan hebben we nog het verbond dat God maakt met Mozes. Dit betreft Exodus 6 3 En ook heb Ik Mijn verbond met hen opgericht, dat Ik hun geven zou het land Kanaan, het land hunner vreemdelingschappen, waarin zij vreemdelingen geweest zijn. Exodus 6 4 En ook heb Ik gehoord het gekerm der kinderen Israels, die de Egyptenaars in dienstbaarheid houden, en Ik heb aan Mijn verbond gedacht. Exodus 19 5 Nu dan, indien gij naarstiglijk Mijner stem zult gehoorzamen, en Mijn verbond houden, zo zult gij Mijn eigendom zijn uit alle volken, want de ganse aarde is Mijn; Exodus 23 32 Gij zult met hen, noch met hun goden, een verbond maken. Exodus 24 7 En hij nam het boek des verbonds, en hij las het voor de oren des volks; en zij zeiden: Al wat de HEERE gesproken heeft, zullen wij doen en gehoorzamen. Exodus 24 8 Toen nam Mozes dat bloed, en sprengde het op het volk; en hij zeide: Ziet, [dit] [is] het bloed des verbonds, hetwelk de HEERE met ulieden gemaakt heeft over al die woorden.
En ik geloof dat dit het verbond is dat zal overgegaan in het nieuwe. En voor ons als christenen reeds geldt.
Het probleem is echter dat dit niet betekent dat we al die wetten maar links moeten liggen. Ze laten immers zien wat God rein en heilig vindt. Het is alleen de bedoeling dat als je werkelijk door de Geest leeft, je vanzelf geen homosexsualiteit uitoefent, je vanzelf niet meer vloekt of roddelt, dat je je lichaam rein en heilig laat zijn etc.