Gebedsgenezing"Mam, Jaap heeft geen ADHD meer"
"O, hoe kan dat dan"
"Weet ik ook niet, maar hij hoeft geen medicijnen meer, het is helemaal weg"
"En je weet niet hoe het kan?"
"Nee, zeg ik toch"
Met enig enthousiasme kwam mijn jongste zoon dit grote nieuws vertellen. Hij heeft zelf ook ADHD en slikt ook medicijnen, daarnaast heeft hij ook een aan autisme verwante contactstoornis. Maar sinds hij op het speciaal onderwijs zit gaat het goed met hem. Maar met Jaap een klasgenoot ging het niet zo goed, ondanks de medicijnen. En nu in één keer van de ADHD af, mijn jongste zoon is stomverbaasd en mijn vrouw ook en ik ook als ik het wat later op de avond hoor.
Een paar weken later spreekt mijn vrouw de moeder van Jaap.
"He, wat hoor ik, Jaap heeft geen ADHD meer?"
"Klopt, en we zijn zo blij hé!"
"Hoe komt dat dan?"
"We zijn bij de kinderpsychiater geweest en die zei ook dat ie geen ADHD meer had, "ik zie een normaal vrolijk jongetje" zei die"
"Ja, maar hoe kan dat dan?" vraagt mijn vrouw nog eens.
Dan begint ze haar verhaal. Hoe ze zelf lichamelijk niet gezond waren, haar man ziek thuis en zij ook. De bijbel zei hun allemaal weinig meer. Iedere tekst leek een tekst die niet meer klopte die ze uit hun bijbel weg konden scheuren. Het Godsvertrouwen stelde weinig meer voor, en Christus had niet meer veel te vertellen, wat moest je ermee?. Toen hadden ze op een aanplakbord een aankondiging gezien van een gebedsgenezer. Een gebedsgenezer uit Afrika en die kwam in de buurt. Ze waren er naar toe gegaan alle drie. De gebedsgenezer had drie keer de handen opgelegd, bij ieder van hen afzonderlijk, daarna was het wonder geschied, ze waren alle drie beter geworden, de klachten waren direct weggeweest en nu voelden ze zich weer vrij. Maar nog veel belangrijker ze waren op Christus gaan vertrouwen, hun geloofsleven was toegenomen. En was niet het belangrijkste bewijs dat de kinderpsychiater ook had gezegd: "Hier is sprake van een godswonder". Mijn vrouw was wel een beetje beduusd geraakt tijdens het gesprek.
"Tja, ons geloof is zo toegenomen hé" antwoord de moeder van Jaap en ze vervolgt: "In de bijbel staat dat je al je bekommernissen op Hem mag werpen en dat heb ik samen met mijn man gedaan en Jaap ook, daarom zijn we nu vrij". "Ons geloofsleven is zo toegenomen, we gaan nu naar een andere kerk, waar we zo goed worden opgevangen." "Weet je, en onze twijfel is ook weg, we kunnen altijd op Christus vertrouwen"
Maar er is ook pijn en verdriet.
"Veel oud broeders en zusters laten ons nu links liggen, ze willen niet meer met ons praten, ze waarschuwen ons: jullie zijn op de verkeerde weg"
"Toen we bij de reguliere praktijk liepen was er volop belangstelling en nu is niemand meer in ons geïnteresseerd."
's Avonds praten mijn vrouw en ik nog maar door, want mijn vrouw zit er ook wel mee. Want stel je nu voor dat de jongste door gebedsgenezing ook beter kan worden. Tja, het is niet makkelijk om de juiste woorden te vinden. Dat ze met de nek aangekeken worden vind ik bijzonder en ook niet juist. Wij weten niet altijd hoe de Geest werkt en gebedsgenezing wordt in de bijbel niet uitgesloten. Maar ja, God zet ieder zo op zijn eigen plaats neer. Hij wil ook medicijnen als Ritalin zegenen, en niet iedereen die naar een gebedsgenezingsdienst gaat komt daar ook weer genezen van terug. Er zijn ook verhalen van mensen die kanker hebben en het uiteindelijk naar de mens gesproken niet gered hebben, hoeveel er ook gebeden is. God beloofd ons geen paradijs op aarde, alleen dat Hij ons nooit zal verlaten.
Maar ik ben er nog niet over uitgedacht, daar zal ik eerlijk over zijn. Maar ik zie ook bij gebedsgenezers soms avontuurlijke trekjes. Als ik 's avonds naar bed ga, bid ik om wijsheid en inzicht, en ik weet het God geeft het Zijn beminden in de slaap.
Over gebedsgenezing is veel te vinden op internet zie bijvoorbeeld deze
link. Maar ook op dit forum is erover gediscussieerd in dit
topic