Auteur Topic: Van God verlaten.  (gelezen 7159 keer)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Gepost op: april 21, 2004, 08:23:19 pm »
Toen Jezus aan het kruis zei : Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten.

Hoe lang heeft dat verlaten zijn volgens jullie (bijbels) geduurd ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #1 Gepost op: april 21, 2004, 08:26:24 pm »
Hij citeerde psalm 22... dus in mijn ogen is dat iets anders.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Mart

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #2 Gepost op: april 21, 2004, 08:36:35 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 21 april 2004 om 20:26:
Hij citeerde psalm 22... dus in mijn ogen is dat iets anders.
citeert Jezus psalm 22 of citeert psalm 22 Jezus?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #3 Gepost op: april 21, 2004, 08:39:09 pm »
Psalm 22 was er eerder, dus Jezus citeert psalm 22. Kun je over discussiëren, ik ben lang niet de enige die dit vindt (internetsites genoeg over te vinden, maar ik weet niet of Mientje deze kant opwil met de discussie).
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #4 Gepost op: april 21, 2004, 08:45:59 pm »

quote:

Mart schreef op 21 april 2004 om 20:36:
[...]

citeert Jezus psalm 22 of citeert psalm 22 Jezus?

Heb je wel eens gehoord van profetie....dat kan ook met een psalm..... :)
Ik denk niet dat Jezus aan het kruis er nog bij nadacht dat Hij psalm 22 moest citeren ...opdat vervuld zou worden....etc......

Hij WAS de vervulling......

Maria ging ook niet met voorbedachte rade naar Bethlehem omdat de messias anders in de verkeerde stad zou worden geboren.....

En zo kun je nog wel heel lang doorgaan met vervullingen van profetieeen te noemen.....zoveel zijn er..

Conclusie:
Deze psalm heeft het in de 1e betekenis over David.....
Profetisch spreekt deze psalm over Jezus......
En Jezus 'citeert' psalm 22..........
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 08:54:04 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #5 Gepost op: april 21, 2004, 08:48:02 pm »
Dat weet ik ook wel, maar ik denk daar gewoon anders over, ik kan wel een heleboel sites als verwijzing geven, maar ik wacht liever op een reactie van Mientje, om te kijken welke kant ze op wil met dit draadje, ok?

Tijmen

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #6 Gepost op: april 21, 2004, 08:48:13 pm »

quote:

Mientje schreef op 21 april 2004 om 20:23:
Toen Jezus aan het kruis zei : Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten.

Hier is denk wel een en ander over te zeggen.
Ik geloof niet dat jezus aan het "citeren" was, daar leende de situatie zich niet voor.

Sterven doen wij maar eenmaal en alle verbeeldingen ten spijt, het lijkt mij verschrikkelijk.
Jezus heeft zeer zeker ook de doodsangst ondervonden, waarschijnlijk had Hij iets van God"s nabijheid verwacht te ervaren en is dat uitgebleven.

Eigenlijk zouden wij zeggen God heeft Hem laten barsten.
Inderdaad dan voelt men zich niet verlaten maar is ook verlaten, sterven doet een mens alleen.

Het gaat dan ook om de volgende woorden" in Uw handen beveel ik Mijn Geest".!
M.a.w in die leegte heeft Jezus niet laten afweten, niet vanuit "gevoel" /kennis maar vanuit Geloof!!! zichzelf toevertrouwd aan de Vader.

Dit alles tot steun/nabijheid voor allen die sterven.

Pugna

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #7 Gepost op: april 21, 2004, 08:49:39 pm »

quote:

Volgens mij todat Jezus zei: "Het is volbracht".
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #8 Gepost op: april 21, 2004, 08:51:50 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 21 april 2004 om 20:39:
Psalm 22 was er eerder, dus Jezus citeert psalm 22. Kun je over discussiëren, ik ben lang niet de enige die dit vindt (internetsites genoeg over te vinden, maar ik weet niet of Mientje deze kant opwil met de discussie).

Maakt het wat uit of jij lang niet de enige bent die dat vind....? En er zullen vast wel veel internetsites over te vinden zijn....
Ik snap niet waarom je dat er allemaal bij moet noemen....
Ieder ander kan over zijn mening ook vast wel een paar internetsites vinden... :).
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #9 Gepost op: april 21, 2004, 08:54:01 pm »

quote:

Ik heb altijd begrepen/geinterpreteerd dat dat die drie uren duisternis waren...
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 08:54:20 pm door Mezzamorpheus »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #10 Gepost op: april 21, 2004, 08:55:37 pm »
Ik bedoelde dat daar ook een bijbelse onderbouwing op staat. Mijn antwoord is dat Jezus nooit door God verlaten werd, omdat dit niet kan aangezien Jezus zelf God was. God kan Zichzelf niet verlaten.

Sarah

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #11 Gepost op: april 21, 2004, 09:02:47 pm »
Door de zonde die op Jezus kwam was er scheiding tussen Hem en God?
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #12 Gepost op: april 21, 2004, 09:05:08 pm »
Het dogma van de drie-eenheid leert dat God te onderscheiden is in drie personen en dat die personen samen één zijn. Als jouw suggestie klopt, Sarah, dan was Jezus niet God. En dat kan dus niet, we leren dat Jezus wél God is.

Mart

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #13 Gepost op: april 21, 2004, 09:07:22 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 21 april 2004 om 20:55:
 Mijn antwoord is dat Jezus nooit door God verlaten werd, omdat dit niet kan aangezien Jezus zelf God was. God kan Zichzelf niet verlaten.
waarom roept jezus dat dan?

Sarah

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #14 Gepost op: april 21, 2004, 09:07:50 pm »
Ik heb teveel verschillend onderwijs gehad volgens mij...

Ik geloof ook dat Jezus God was, maar dat Jezus ook de Zoon van God is. God is almachtig, heeft macht aan Jezus gegeven om te heersen op hemel en aarde... Maar Jezus onderwerpt zich wel aan God.

Hm maar als de zonde geen scheiding bracht tussen Jezus en God, is de zonde de zonde niet en Jezus niet onze verlosser?
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 09:12:54 pm door Sarah »

lonneke

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #15 Gepost op: april 21, 2004, 09:09:31 pm »
Bij mijn weten is Jezus 3 uur verlaten door God. Drie uur in de hel zeg maar.

Ik denk ook dat Jezus Ps. 22 citeerde met het verschil dat David zich verlaten "voelde" en dat dat in tegenstelling tot David bij Jezus realiteit was.
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 09:13:50 pm door lonneke »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #16 Gepost op: april 21, 2004, 09:15:16 pm »

quote:

Sarah schreef op 21 april 2004 om 21:07:
Ik heb teveel verschillend onderwijs gehad volgens mij...

Ik geloof ook dat Jezus God was, maar dat Jezus ook de Zoon van God is. God is almachtig, heeft macht aan Jezus gegeven om te heersen op hemel en aarde... Maar Jezus onderwerpt zich wel aan God.

Hm maar als de zonde geen scheiding bracht tussen Jezus en God, is de zonde de zonde niet en Jezus niet onze verlosser?

Misschien omdat het Dogma van de Drie-eenheid niet klopt? (maar dat is een andere discussie)
Misschien omdat Jezus inderdaad Psalm 22 citeert? Zich verbonden voelt met David toen hij op de vlucht was voor Saul?
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 09:16:21 pm door Roodkapje »

Sarah

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #17 Gepost op: april 21, 2004, 09:16:17 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 21 april 2004 om 21:15:
[...]

Misschien omdat het Dogma van de Drie-eenheid niet klopt?
Waarom haal je het dan aan?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #18 Gepost op: april 21, 2004, 09:17:49 pm »
Omdat dit de officiële gereformeerde leer is, die de meeste mensen aanhangen. Als je dat aanhangt, dan kun je een opmerking zoals de opmerking die je net maakte niet maken, interne consistentie enzo. ;))

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #19 Gepost op: april 21, 2004, 09:19:59 pm »
Interessante antwoorden, maar het valt mij op dat lang niet iedereen van jullie gelooft dat Jezus inderdaad door God verlaten is geweest.

Want dát was het gevolg ervan dat Hij de zonden van ons op zich genomen heeft.

Als Hij niet voor ons die verlatenheid had gehad, zouden wij als wij sterven voor eeuwig door God verlaten zijn geweest.

Dit staat voor mij vast als een paal.

Maar ik vroeg mij gewoon af, hoelang die verlatenheid geduurd heeft, en ik denk zelf ook : die drie uren van duisternis, maar je moet toch een moment in de bijbel vinden, dat je ziet dat God Hem weer terzijde staat ?

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #20 Gepost op: april 21, 2004, 09:34:46 pm »

quote:

Uhm? :?
"Dit staat voor mij als een paal boven water." of
"Dit staat voor mij zo vast als een huis."

Of bedoelde je "mijn paal staat zo vast als een huis"? O-)
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 09:35:47 pm door DetectedDestiny »

lonneke

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #21 Gepost op: april 21, 2004, 09:40:42 pm »
De drie uren dat Jezus was verlaten en geconfronteerd werd met helse pijnen, lijden, aanvechtingen, oog in oog stond met de hel, demonen etc, kwam Jezus weer tot Zijn positieven aan het kruis. Hij heeft in die drie uur godverlatenheid ook niet gesproken en dan opeens begint Hij te spreken:

Joh. 19 28 Hierna zeide Jezus, daar Hij wist, dat alles reeds volbracht was, opdat de Schrift vervuld zou worden: Mij dorst! 29 Er stond een kruik vol zure wijn; zij staken dan een spons, gedrenkt met zure wijn, op een hysopstengel en brachten die aan zijn mond. 30 Toen Jezus dan de zure wijn genomen had, zeide Hij: Het is volbracht! En Hij boog het hoofd en gaf de geest.

Lucas 23:46 En Jezus riep met luider stem: Vader, in uw handen beveel Ik mijn geest. En toen Hij dat gezegd had, gaf Hij de geest.

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #22 Gepost op: april 21, 2004, 09:48:28 pm »
Is het mogelijk dat de Here Jezus juist psalm 22 citeert met het oog (ook) op deze verzen:

28 Alle einden der aarde zullen het gedenken
en zich tot de HERE bekeren;
alle geslachten der volken
zullen zich nederbuigen voor uw aangezicht.
29 Want het koninkrijk is des HEREN,
Hij is heerser over de volken.

De joden kenden de psalmen net zo goed als Jezus, en wisten hoe deze psalm verder gaat...
(Erg flauw bovendien dat ze zeggen dat Jezus om Elia roept, zij verstonden het aramees echt wel!)
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Marloes

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #23 Gepost op: april 21, 2004, 09:53:13 pm »
Ik heb vaak gehoord dat het 'Vader, in uw handen beveel Ik mijn geest' de afsluitende zin van een joods kindergebedje is. Ik kan me wat dat betreft prima voorstellen dat Jezus psalm 22 ook citeerde.
[Prediker 7:29]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #24 Gepost op: april 22, 2004, 12:05:24 am »
Als je heel Psalm 22 leest (in z'n context, lekker gereformeerd) dan zie je dat alleen het begin overeenkomt met Jezus' lijden. Vers 19 is de Joodse manier om te zeggen dat iemand in zijn lijden al dood wordt verklaard.

Het spotten en honen (vs 18) hoeft niet specifiek over Jezus te gaan, het kan ook over David gaan. Er worden zoveel mensen bespot...

"Zij snoeren mij vast aan handen en voeten" wordt in de meeste bijbels verkeerd vertaald. In de grondtekst staat er dat ze als honden David insluiten en als leeuwen "k'ari" zijn ze aan mijn handen en voeten.

In de hele psalm is er niets dat vooruitwijst op een kruising, verder is de hele psalm in de tegenwoordige tijd geschreven, de profetieën zijn doorgaans in de toekomende tijd geschreven.

quote:

Interessante antwoorden, maar het valt mij op dat lang niet iedereen van jullie gelooft dat Jezus inderdaad door God verlaten is geweest.

Als Hij niet voor ons die verlatenheid had gehad, zouden wij als wij sterven voor eeuwig door God verlaten zijn geweest.

Waarom staat dat vast? Waar haal je vandaan dat hij door God verlaten zou worden als hij onze zonden op zich nam?

quote:

Maar ik vroeg mij gewoon af, hoelang die verlatenheid geduurd heeft, en ik denk zelf ook : die drie uren van duisternis, maar je moet toch een moment in de bijbel vinden, dat je ziet dat God Hem weer terzijde staat ?

Waarom wil je dit weten? Dat snap ik niet, namelijk.

Zo is er nog veel meer over te zeggen, maar daar laat ik het even bij voor nu.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 12:14:08 am door Roodkapje »

Els

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #25 Gepost op: april 22, 2004, 06:03:30 am »

quote:

Totdat Hij zei: Vader, in Uw handen beveel ik mijn geest. Het zal inderdaad die 3 uur geduurd hebben.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #26 Gepost op: april 22, 2004, 09:12:18 am »

quote:

Mientje schreef op 21 april 2004 om 21:19:

Ik geloof dat Jezus door God verlaten was aan het kruis, en dat DAT de straf was die Hij droeg voor ons. Ik geloof ook dat het van God verlaten zijn de grootste kwelling van de hel is. Lichamelijk gezien (ook al doet Mel nog zo z'n best  ;)  ) zijn er mensen geweest die evenveel hebben geleden als Christus, maar het van God verlaten zijn als onschuldige, DAT heeft alleen Jezus ondergaan.

Verder geloof ik dat Psalm 22 een vooruitwijzing is naar Christus' lijden, zelfs al bedoelde David niets anders dan een klacht over zichzelf (hij voelde zich van God verlaten ook al was hij het niet) en zelfs al deed Jezus niets anders dan Psalm 22 citeren of voor mijn part maar iets roepen in z'n pijn en ellende. De Bijbel is één.
Bombus terrestris Reginae

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #27 Gepost op: april 22, 2004, 09:43:32 am »
Waarom staat dat vast? Waar haal je vandaan dat hij door God verlaten zou worden als hij onze zonden op zich nam?
....................................................

Omdat voor mij de hoofdzaak van de hel het "door God verlaten zijn "is. En daar moest Jezus doorheen, om onze zonden op zich te nemen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #28 Gepost op: april 22, 2004, 09:46:23 am »
Er staat nergens in de bijbel dat Jezus naar de hel gegaan is. Ook niet voor drie uur.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #29 Gepost op: april 22, 2004, 09:48:00 am »

quote:

Roodkapje schreef op 22 april 2004 om 09:46:
Er staat nergens in de bijbel dat Jezus naar de hel gegaan is. Ook niet voor drie uur.
Nee, met het "nedergedaald ter helle" wordt juist het door God verlaten zijn bedoeld. De ergste kwelling van de hel IS volgens mij het door God verlaten zijn.

tikvah

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #30 Gepost op: april 22, 2004, 09:53:10 am »
Lonneke, ik vind dat een mooi antwoord. Van dat verlaten zijn. Check deze site eens voor een bijbelstudie, voor o.a. dat ter helle gaan.

http://home.hetnet.nl/~arjan26/studies/nieuw/HemelEnHel.htm

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #31 Gepost op: april 22, 2004, 10:08:48 am »
Maar behalve dat citaat uit Psalm 22 kan ik verder niks vinden over het verlaten zijn door God van Jezus. Wordt die hele theorie aan één tekst opgehangen dan?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #32 Gepost op: april 22, 2004, 10:10:03 am »

quote:

Roodkapje schreef op 22 april 2004 om 10:08:
Maar behalve dat citaat uit Psalm 22 kan ik verder niks vinden over het verlaten zijn door God van Jezus. Wordt die hele theorie aan één tekst opgehangen dan?
Twee teksten: Psalm 22 en het feit dat Jezus het zelf uitriep. Lijkt me overtuigend genoeg, tenzij wij het beter weten dan Hij natuurlijk  ;)

Sarah

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #33 Gepost op: april 22, 2004, 12:15:39 pm »
Als het niet zo is Roodkapje, nam Jezus de zonde niet op zich, en dan zou hij voor niets gestorven zijn.

De zonde brengt scheiding tussen mens en God, dús was Jezus door God verlaten.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #34 Gepost op: april 22, 2004, 12:22:45 pm »
@Sarah:
Ik kan die redenatie op zich zelf ook wel maken, maar ik ben benieuwd waar in de bijbel die link in de bijbel zo wordt gelegd tussen het verlaten zijn van Jezus door God omdat Hij onze zonden op zich nam.

Daar komt nog bij dat ik nog steeds niet snap hoe het kan dat God Zichzelf verlaat... :?
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 12:24:28 pm door Roodkapje »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #35 Gepost op: april 22, 2004, 12:34:22 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 april 2004 om 12:22:
Daar komt nog bij dat ik nog steeds niet snap hoe het kan dat God Zichzelf verlaat... :?

Ik snap ook niet precies hoe het kan dat Jezus én volledig mens, én volledig God was... jij wel? En dat is maar 1 van de vele voorbeelden van dingen in de bijbel die ik niet snap.

Als ik niet snap hoe het kan dat God Jezus (die Hij Zelf ook wás) verliet, dan kan ik het nog wel geloven, in de eerste plaats omdat Jezus zélf zegt dat Hij van God verlaten was. Dat is voor mij meer autoriteit dan mijn eigen beperkte menselijke gevoel voor logica.

Sarah

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #36 Gepost op: april 22, 2004, 12:37:58 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 april 2004 om 12:22:
@Sarah:
Ik kan die redenatie op zich zelf ook wel maken, maar ik ben benieuwd waar in de bijbel die link in de bijbel zo wordt gelegd tussen het verlaten zijn van Jezus door God omdat Hij onze zonden op zich nam.

*Zie Bumblebee's reactie*
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 12:40:29 pm door Sarah »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #37 Gepost op: april 22, 2004, 12:48:29 pm »
Ik geloof alleen maar in dingen die uit de Bijbel en de bijbelse cultuur te onderbouwen zijn, als het niet duidelijk over is doe ik er geen uitspraken over. Dus je kunt niet zeggen dat Jezus én God én mens tegelijkertijd was, die uitspraak komt niet uit de Bijbel maar is een opgelegd dogma door het Concilie van Chalcedon (± 450 AD). Ik weet niet wat ik ervan moet vinden, maar ik ga niet zeggen dat Christus God was (want dat kan ik niet hardmaken vanuit de Bijbel), maar ook niet dat Christus "slechts" een mens was (want dat staat er ook niet).

Ten tweede: ik trek liever ook geen logische gevolgtrekkingen uit Bijbelstukken met behulp van kerkelijke dogma's. Dus je kunt niet zomaar zeggen dat Christus door God verlaten is, puur op grond van een citaat van David, die aangehaald wordt door Jezus. Je door God verlaten voelen is heel wat anders dan daadwerkelijk door God verlaten zijn. Op grond van de Bijbel kun je zeggen dat Jezus zich verlaten voelde door God, maar niet dat hij door God DUS verlaten was. Het kan natuurlijk, maar je kunt er geen harde uitspraken over doen.

aegron

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #38 Gepost op: april 22, 2004, 12:51:38 pm »
Jezus stelde zich in ieder geval gelijk aan God (zie Johannes 5 of 6 oid) en daarom wouden de Joden hem doden.

Jezus wordt ook mens genoemd (romeinen en efeze als ik goed heb)

Dus een probleem: en God en Mens: dus beide.

Daarom kan Jezus ook verlaten worden door God volgens mij. Jezus was menselijk.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #39 Gepost op: april 22, 2004, 12:57:20 pm »
Leg alle teksten over en van Jezus maar eens naast elkaar. Dan neigt de Bijbel zelf meer naar het menselijke aspect (profeet etc.) van Jezus dan het beeld van de goddelijke Jezus. Dat is een beeld dat pas het apostolische tijdperk opkwam. (Nicea, Chalcedon zijn allemaal rond 400 AD). Als mens kan hij prima door God verlaten zijn, daar ging het ook niet over, het ging erover dat áls Jezus God is (zoals het dogma van de Drie-eenheid leert) er iets fout gaat: God kán zichzelf niet verlaten.

God_Is_Love

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #40 Gepost op: april 22, 2004, 12:57:29 pm »
Hoe kan je als Christen niet in de drie-eenheid geloven?

'Want drie zijn er, die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord, en de Heilige Geest; en deze drie zijn één."  (1 Johannes 5:7)

Het is duidelijk dat er maar 1 God is, dit staat talloze malen in de Bijbel.
Tegelijk staat er dat Jezus en de Heilige Geest ook God zijn.
God spreekt zichzelf niet tegen, dus is er maar 1 mogelijkheid, Hij is drie Personen en tegelijkertijd 1. Drie-een. Dat dit woord niet letterlijk in de Bijbel staat wil niet zeggen dat het niet waar is, het is alleen de naam die wij mensen eraan gegeven hebben.

Dat dit voor ons mensen niet te begrijpen is, is heel logisch. God is zoveel groter en wijzer dan wij, wij begrijpen er vaak maar heel weinig van ook al denken we soms dat we alles weten. Het is ook niet de bedoeling dat we alles begrijpen. God heeft ons de informatie gegeven die wij volgens Hem nodig hebben. Pas als wij na dit leven bij Hem zijn zullen we volkomen begrijpen.

Ps. Ik kwam op een ander forum deze quote tegen:
1 Vader, 1 Zoon en 1 Heilige Geest kunnen samen niet 1 God zijn? Omdat je dan opgeteld 3 krijgt? Wie zegt dat je ze moet optellen. Misschien werkt vermenigvuldigen wel. 1x1x1=1
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 01:03:02 pm door God_Is_Love »
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #41 Gepost op: april 22, 2004, 12:58:56 pm »
Er wordt in de Bijbel nergens over het begrip "Drie-eenheid" of over de "Drie-enige God" gesproken, dat is een menselijke, dogmatische constructie.
Het dogma, zoals uitgelegd in bijvoorbeeld de GKV leert ons dat er drie verschillende personen zijn, Vader Zoon en Geest, die samen één persoon zijn.

Wat ook kan is dat de Vader, de Zoon en de Geest, manifestaties van één God zijn. Dus: God laat zich kennen als Vader of als Zoon (in de persoon van Jezus) of als Heilige Geest. Maar in deze uitleg zijn het dus niet drie verschillende personen, maar is het één Persoon. Volgens de GKV is deze uitleg van het dogma trouwens een dwaling.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 01:02:53 pm door Roodkapje »

Sarah

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #42 Gepost op: april 22, 2004, 12:59:13 pm »
Maar volgens jullie is het niet de zonde die doordat het op Jezus terecht kwam, scheiding veroorzaakte tussen Jezus en God?

Els

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #43 Gepost op: april 22, 2004, 01:00:20 pm »
God, de Vader moest Jezus wel verlaten omdat Hij geen gemeenschap kon hebben met de zonde. Jezus was toen niet "God" maar mens, "in het vlees". Paulus schrijft aan Timoteüs: "Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus,  die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen".

aegron

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #44 Gepost op: april 22, 2004, 01:00:26 pm »
Roodkapje:

Dat wat jij zegt "het beeld van goddelijke Jezus kwam pas later op" wou ik dus juist ontkrachten. Zoals ik in mijn vorige post al zei: de joden zelf vonden dat Jezus zich als God gedraagt. En Jezus ontkent niet dat hij de Zoon van God is als dit hem gevraagd wordt.

God_Is_Love

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #45 Gepost op: april 22, 2004, 01:01:07 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 april 2004 om 12:48:
Ik geloof alleen maar in dingen die uit de Bijbel en de bijbelse cultuur te onderbouwen zijn, als het niet duidelijk over is doe ik er geen uitspraken over. Dus je kunt niet zeggen dat Jezus én God én mens tegelijkertijd was, die uitspraak komt niet uit de Bijbel maar is een opgelegd dogma door het Concilie van Chalcedon (± 450 AD). Ik weet niet wat ik ervan moet vinden, maar ik ga niet zeggen dat Christus God was (want dat kan ik niet hardmaken vanuit de Bijbel), maar ook niet dat Christus "slechts" een mens was (want dat staat er ook niet).

Ten tweede: ik trek liever ook geen logische gevolgtrekkingen uit Bijbelstukken met behulp van kerkelijke dogma's. Dus je kunt niet zomaar zeggen dat Christus door God verlaten is, puur op grond van een citaat van David, die aangehaald wordt door Jezus. Je door God verlaten voelen is heel wat anders dan daadwerkelijk door God verlaten zijn. Op grond van de Bijbel kun je zeggen dat Jezus zich verlaten voelde door God, maar niet dat hij door God DUS verlaten was. Het kan natuurlijk, maar je kunt er geen harde uitspraken over doen.

Gefeliciteerd, je hebt zojuist de hele essentie van het Evangelie onderuit gehaald.
Als Jezus niet echt God én mens was, en niet door God verlaten zou zijn (het belangrijkste deel van het lijden), wat blijft er dan nog over?
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #46 Gepost op: april 22, 2004, 01:05:40 pm »

quote:

aegron schreef op 22 april 2004 om 13:00:
Roodkapje:

Dat wat jij zegt "het beeld van goddelijke Jezus kwam pas later op" wou ik dus juist ontkrachten. Zoals ik in mijn vorige post al zei: de joden zelf vonden dat Jezus zich als God gedraagt. En Jezus ontkent niet dat hij de Zoon van God is als dit hem gevraagd wordt.
Als iemand zich gedraagt als God, maakt dat hem nog geen God. Jezus trad op als Profeet, en dat werd niet gepikt.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #47 Gepost op: april 22, 2004, 01:06:32 pm »
Staat er ook niet ergens dat Jezus op aarde tijdelijk zijn Godzijn afgelegd heeft ?
Ik kan het niet zo gauw vinden, en toch staat me iets ervan bij.
Hij was volledig mens geworden , doch zonder te zondigen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #48 Gepost op: april 22, 2004, 01:08:16 pm »

quote:

God_Is_Love schreef op 22 april 2004 om 13:01:
[...]

Gefeliciteerd, je hebt zojuist de hele essentie van het Evangelie onderuit gehaald.
Als Jezus niet echt God én mens was, en niet door God verlaten zou zijn (het belangrijkste deel van het lijden), wat blijft er dan nog over?

Dat hoeft dus niet. Waarom moet Jezus God én mens zijn én door God verlaten zijn om Middelaar te zijn? Hij was het Lam dat geofferd werd als zonde voor de hele mensheid. Vergelijk het OT waarin een lam symbolisch alle met zonden van het volk israël werd beladen en toen geofferd werd.

Ik geloof zelf wel in de goddelijkheid van Jezus, alleen niet in het dogma zoals de GKV leert: Jezus is de menselijke manifestatie van God. En niet dat God uit meerdere personen bestaat. God is één.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 01:09:58 pm door Roodkapje »

God_Is_Love

• Bekijk profiel
Van God verlaten.
« Reactie #49 Gepost op: april 22, 2004, 01:12:57 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 april 2004 om 13:08:
[...]

Dat hoeft dus niet. Waarom moet Jezus God én mens zijn én door God verlaten zijn om Middelaar te zijn? Hij was het Lam dat geofferd werd als zonde voor de hele mensheid. Vergelijk het OT waarin een lam symbolisch alle met zonden van het volk israël werd beladen en toen geofferd werd.

Jezus moest echt mens zijn om als onze Plaatsvervanger te betalen voor de zonden van de mensheid. Tegelijkertijd moest Hij echt God zijn om de last van God's toorn te kunnen dragen.

Dat wij niet kunnen begrijpen hoe Hij zichzelf kan verlaten bevestigd alleen maar dat wij met ons verstand er niet bij kunnen hoe God werkt. En daar is niets mis mee, zolang we maar niet gaan zeggen dat het daarom niet waar is!