Auteur Topic: gaven van de Heilige Geest  (gelezen 4142 keer)

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
gaven van de Heilige Geest
« Reactie #50 Gepost op: april 24, 2004, 07:41:25 pm »

quote:

Sarah schreef op 24 april 2004 om 15:15:
dat kan ik 1 keer.. misschien 2... maar geen drie keer, laat staan 77 maal 7 keer. Altijd dus. Blijkbaar wist Jezus dit wel.

Btw, wat is het verschil tussen die drie types? Het lijkt me moeilijker om iemand te vergeven die geen berouw heeft. Dan iemand die wel berouw heeft.

nou ik kan dat echt wel 3 keer. en mits er sprake is van oprecht ik-doe-het-nooit-meer-berouw, dan ook 77 maal 7 keer. als waar christen hoor je dat te kunnen.
idd dat is zelfs nog moelijker, en dan heb je nog iets. je weet nooit waarom iemand doet wat ie doet. Iemand kan iets doen wat ogenschijnlijk slecht is, terwijl jijzelf als je de ervaringen van die persoon had meegemaakt, misschien wel iets 10 keer zo slechts had gedaan;en misschien heeft god die zogenaamde slechterik wel toestemming gegeven om jouw op een of andere manier te grazen te nemen, omdat niet hij, maar jijzelf, gezondigd hebt... en dat hoeft ie zelf nie eens te weten.
het verschil lijkt me duidelijk. een zwerver word als vies en nutteloos gezien behalve door mensen die van God komen. zo iemand hoeft geen zondaar te zijn.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: april 25, 2004, 01:14:32 am »
Iedereen zondigt. Dat terzijde.

Je hebt het over vergeven van mensen die berouw hebben. Maar ik heb over vergeven van mensen die geen berouw hebben. Die jou bv iets aan doen, zonder dat ze er spijt van hebben.
Het kan zijn dat dat constant boven blijft komen, dat je die persoon echt oneindig keer moet vergeven, telkens opnieuw.

Als jij niet vergeeft kan God jou ook niet vergeven. En dit geldt volgens mij niet alleen voor mensen die berouw hebben... Toch? P&A :? :P
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: april 25, 2004, 07:27:31 am »
mits jijzelf iemand niet vergeeft die jouw iets aandoet, terwijl je zelf hetzelfde doet bij anderen, in dat geval ben ik het eens. iig kan ik ook dat wel. tenminste gisteren konk het nog.
(bah nou weet ik niet meer of ik dit wel mag zeggen voelt zo opschepperig)
« Laatst bewerkt op: april 25, 2004, 07:27:40 am door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: april 26, 2004, 01:32:59 pm »

quote:

Als jij niet vergeeft kan God jou ook niet vergeven. En dit geldt volgens mij niet alleen voor mensen die berouw hebben... Toch? P&A

Hm dat weet ik zo net nog niet.

Als wij vergeving willen krijgen leert de bijbel dat we daar wel om moeten vragen. We moeten berouw hebben en dan is vergeving vragen een logische stap. Vergeef ons onze schulden is niet voor niets een onderdeel van het Onze Vader.

Vergeeft God je als Hem niet om vergeving vraagt? Ik denk het niet, want dan heb je geen echt berouw van je zonden.

Moeten wij anderen vergeven als ze geen berouw hebben? In de gelijkenis over de koning die zijn slaaf eerst een torenhoge schuld kwijtscheld maar die slaaf vervolgens een ander niet vergeeft gaan beiden die "vergeving" willen krijgen wel op de knieen en smeken er om. Zouden ze vergeving hebben gekregen als ze gewoon hadden gedaan alsof er niks aan de hand was?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: april 26, 2004, 01:36:15 pm »
Maar als je iemand wilt liefhebben die zondigt zonder berouw te hebben, en tegen jou zondigt, hoe kun je die persoon dan liefhebben zonder hem/haar te vergeven?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: april 26, 2004, 04:04:58 pm »
Ik denk dat je iemand kan liefhebben maar dat vergeven niet kan omdat hij/zij geen vergeving wil hebben.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: april 26, 2004, 04:08:38 pm »
Ik kan iemand wel liefhebben zonder te vergeven, maar niet iemand vergeven zonder lief te hebben.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: april 26, 2004, 04:27:35 pm »

quote:

Marnix schreef op 26 april 2004 om 16:04:
Ik denk dat je iemand kan liefhebben maar dat vergeven niet kan omdat hij/zij geen vergeving wil hebben.

Vergeven is afstand doen van je recht op wraak. Niets meer en niets minder.
Het opent voor jou de weg om verder te gaan en God recht in de ogen te kunnen zien.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: april 27, 2004, 10:23:16 am »
Dat we in het onze vader erom vragen betekent niks. en je vergeet wel het belangrijjke stukje 'zoals wij anderen vergeven'. kortom, wat wij ontvangen aan vergeving is equal aan hoe wij vergeven en niet oordelen. of misschien meer.
ja ik denk het wel ja. Moest je niet nederig over jezelf denken?
ik vind het nederig als je zulk een berouw hebt, dat je zegt:wat ik gedaan heb is onvergeeflijk... het spijt me zo. in plaats van 'vergeef me'

En ja wij moeten anderen vergeven, en verder moet je ook eens heel goed beseffen dat jij noch ik de waarheid in pacht heb en dat dingen die in onze ogen slecht zijn, goed zijn in de ogen van God....

Vergeving IS doen alsof er niks aan de hand is! dat is liefde. het is een oke, je hebt me iets aangedaan maar je bent verbeterd, het maakt niks meer uit, je bent een vriend van me,
alles is oke laten we nu samen verder leven!.

quote:

Marnix schreef op 26 april 2004 om 13:32:
[...]

Hm dat weet ik zo net nog niet.

Als wij vergeving willen krijgen leert de bijbel dat we daar wel om moeten vragen. We moeten berouw hebben en dan is vergeving vragen een logische stap. Vergeef ons onze schulden is niet voor niets een onderdeel van het Onze Vader.

Vergeeft God je als Hem niet om vergeving vraagt? Ik denk het niet, want dan heb je geen echt berouw van je zonden.

Moeten wij anderen vergeven als ze geen berouw hebben? In de gelijkenis over de koning die zijn slaaf eerst een torenhoge schuld kwijtscheld maar die slaaf vervolgens een ander niet vergeeft gaan beiden die "vergeving" willen krijgen wel op de knieen en smeken er om. Zouden ze vergeving hebben gekregen als ze gewoon hadden gedaan alsof er niks aan de hand was?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: april 27, 2004, 10:53:39 am »
Modbreak: Vergeving is een ander onderwerp dan Gaven van de Geest... Graag een nieuw topic over Vergeving aanmaken als je hier verder over wilt discussieren. Graag in deze thread verdere discussie over de Gaven van de Geest.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: april 27, 2004, 10:57:19 am »
Ehm pardon beste Moderator, maar als er iets is waaraan ik kan herkennen dat iemand goed de heilige geest in zich heeft, dan is het wel een grote bereidheid tot vergeving!!! dus ik ben het hier nou niet bepaald mee eens!
« Laatst bewerkt op: april 27, 2004, 10:57:27 am door Joeri »

mathilda22

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: april 29, 2004, 06:16:18 pm »

quote:

Sarah schreef op 23 april 2004 om 19:31:
[...]

Het zijn gaven uit genade!

Als mensen zeggen dat je de (vervulling van de) heilige Geest mist wanneer je 'iets' mist in je leven, zou ik dus echt niet naar ze luisteren he...

Kom op zeg.

Waarom zou dat niet kunnen dat ik "iets" mis in mijn leven en weet dat het de Heilige Geest is wat ik mis.
Waarom zou jij daar niet naar luisteren, kan je dat uitleggen?
Klavertje4
Klavertje4

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: april 29, 2004, 06:59:02 pm »
nee Joeri en anderen, in het onderwerp is 'gaven van de Geest' (zie bijv. 1 Kor 12:8-11). Dat zijn dus verschillende specifieke gaven die aan de christenen worden gegeven. We kennen bijvoorbeeld: in tongen spreken, profeteren, genezen. Als christen kun je 1 van deze gaven krijgen, maar niet allemaal.

Het vergeven van anderen die je iets kwaads hebben aangedaan valt meer onder de kop 'vruchten van de Geest' (zie Galaten 5:22). Anderen zijn: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid enz. Elk Christen zal steeds meer deze vruchten van de Geest laten zien in zijn leven.

Omdat er nogal wat evangelicalen in dit topic meebabbelen is het verstandig om hier onderscheid in te maken, anders is een discussie niet mogelijk.

edit: tekstverwijzingen toegevoegd
« Laatst bewerkt op: april 29, 2004, 07:29:49 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: april 29, 2004, 07:28:34 pm »

quote:

elle schreef op 29 april 2004 om 18:59:
nee Joeri, in het onderwerp is 'gaven van de Geest' (zie bijv. 1 Kor 12:8-11). Dat zijn dus verschillende specifieke gaven die aan de christenen worden gegeven. We kennen bijvoorbeeld: in tongen spreken, profeteren, genezen. Als christen kun je 1 van deze gaven krijgen, maar niet allemaal.

Het vergeven van anderen die je iets kwaads hebben aangedaan valt meer onder de kop 'vruchten van de Geest' (zie Galaten 5:22). Anderen zijn: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid enz. Elk Christen zal steeds meer deze vruchten van de Geest laten zien in zijn leven.

Omdat er nogal wat evangelicalen in dit topic meebabbelen is het verstandig om hier onderscheid in te maken, anders is een discussie niet mogelijk.

edit: tekstverwijzingen toegevoegd
Misschien muggenzifterig, maar er staat vrucht, enkelvoud. Anders heb je misschien de neiging om voor enkele vruchten te gaan, maar het totaal is de vrucht.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: april 29, 2004, 07:30:42 pm »
nee, is goed ;). Als we het daarna maar weer over de gaven gaan hebben :).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: mei 04, 2004, 09:19:48 pm »
vrucht en gave houd met elkaar verband. iemand zonder vrucht zal geen gave ontvangen.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 09:19:54 pm door Joeri »

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: mei 04, 2004, 09:32:41 pm »
Ooit de gelijkenis van de talenten gelezen? (Mat. 25:14-30)

Daarin kregen ze eerst gaven (talenten) en het was de bedoeling dat ze daarmee 'winst' maakten (is vrucht dragen).
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: mei 05, 2004, 10:19:13 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 april 2004 om 19:18:
[...]

Deze tekstt handelt over een gelovige....zoals ik eerder ook al zei.....
Die heeft al de Heilige Geest en moet zich daarna laten vervullen...

Dus dat wie begint er, is hier niet van toepasskng....

En over de wil van de mens...
Je kunt het zelfs zover doortrekken dat je als gereformeerde zegt: Eerst zorgt God dat je wedergeboren wordt en dan kan je het evangelie aannemen.... :?

[...]

De samenvatting was dan: wedergeboorte is Gods initiatief...en geloof is ons initiatief.....
Hier past inderdaad perfetct de kinderdoop op....

Maar het is een onbijbelse volgorde......
Volgens mij wordt je wedergeboren, ontvang je de Heilige Geest nadat je het evangelie hebt aangenomen.

Ef 1,13
In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij,toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte

Ik weet niet waarom jullie op deze manier, en ook op wat jij zei Scholasticus...bijna alle eigen verantwoordelijkheid uit de weg gaan.....
Daar snap ik niets van....

Ik ben gereformeerd, maar ik snap er ook niets van!
Ik weet zeker dat GOD mensen geschapen heeft en geen Robots.
Zelfs de engel,lucifer,Duivel kon kiezen  toch!!
Alleen door JEZUS