Auteur Topic: gaven van de Heilige Geest  (gelezen 4143 keer)

Tijmen

• Bekijk profiel
gaven van de Heilige Geest
« Gepost op: april 21, 2004, 10:58:54 pm »
Mijn oog viel op een tekst  m.b.t tot de doop" en gij zult de gave v.d. H.G ontvangen.

Wil dit zeggen dat een ieder die zich laat dopen automatisch de H.G ontvangt?

Zo, ja: geldt dit ook bij de kinderdoop?

Wat zijn de "gave(n)"  v.d H.G?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 21, 2004, 11:22:20 pm »
Nee, dat gaat over de volwassendoop. De kinderdoop is geen geloofsdoop maar een verbondsdoop. Gereformeerden moet hier 'belijdenis' lezen.
Gaven van de Geest: lees 1 Kor 12 en 13 en Romeinen 12, daar staan de meesten in opgesomd.
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 11:23:20 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 21, 2004, 11:27:09 pm »
Wat ook interessant is... de vruchten vd Geest... Maarja gaat het zeker niet om in dit topic?
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Tijmen

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 21, 2004, 11:44:04 pm »

quote:

Marloes schreef op 21 april 2004 om 23:17:
Tijmen, is het je bedoeling deze vragen beantwoord te krijgen volgens de geref. traditie/leer of wil je echt een discussie over kinderdoop/geestesdoop ed? In 't laatste geval verhuis ik dit topic nl liever naar Levensbeschouwing, zodat iedereen "in vrijheid" kan (mee)spreken.

Ik zou de discussie graag gevoerd zien worden in het licht v.d Ger traditie/leer.
Ikzelf sta achter de kinderdoop, in mijn visie heeft de doop alles met de belofte te maken en niet zo zeer met "geloof".

Vandaar ook de vraag die ik stel wat is de relatie tussen de doop en het ontvangen v.d H.G.
M.a.w ontvangt iemand die de doop ondergaat automatisch de H.G.
Iedereen snapt dat dit niet opgaat bij de kinderdoop, maar stelt men dat dit dan wel opgaat bij de volwassendoop??

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2004, 07:44:29 am »
Heb je de bijbeltekst nog Tijmen? Dan ga ik het even opzoeken, dan weet ik precies waar je het over hebt :) .
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2004, 09:20:10 am »

quote:

Tijmen schreef op 21 april 2004 om 22:58:
Mijn oog viel op een tekst  m.b.t tot de doop" en gij zult de gave v.d. H.G ontvangen.

De tekst die je bedoelt is Hand. 2:38

quote:

Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
Wat hier bedoeld wordt, is dat de Heilige Geest zelf de gave is die je als gelovige ontvangt.
Zie ook Hand. 1:4-5, waar Jezus spreekt over de "belofte van de Vader, die gij van Mij ontvangen hebt. Want (...) gij zult met de Heilige Geest gedoopt worden".
In het Johannesevangelie, hoofdstukken 14-16, heeft Jezus op verschillende manieren de komst van de Trooster (Parakleet: de Heilige Geest) beloofd.

Het woord "gave" moet je hier niet betrekken op geestesuitingen (gaven of vruchten), maar op de Geest zelf. Nadat Jezus naar de hemel is gegaan, komt de Geest om ons in het heil van Christus te doen delen en om het voorschot van Gods koninkrijk op aarde te brengen. Dat delen in het heil (ontvangen van de Geest) is verbonden aan de doop in naam van Jezus.

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 22, 2004, 09:29:47 am »
Toch vreemd eigenlijk. De gave van de Heilige Geest, volgens het doopformulier, 'eigent ons toe wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonden ...'. Dus bij de doop wordt ons het heil al toegeëigend?

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 22, 2004, 09:32:51 am »
Ja, maar niet op de manier dat je dan onmiddellijk en automatisch het heil hebt.
God werkt d.m.v. de belofte, en die vraagt om geloof.
Dus:
bij de doop begint God al aan je te werken en je te geven wat Hij belooft.
In de loop van je leven krijgt dat verder gestalte doordat je in geloof het heil van God aanneemt.

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 22, 2004, 09:37:42 am »
Ah! En de gave des H.G. is dus dat 'ie vanaf je geboorte al met je bezig gaat! Punt helder, dankje.

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 22, 2004, 09:40:40 am »
Tijmen,

In de bijbel zien we toch ook dat sommige mensen al wel met het water gedoopt waren maar nog niet me de HG?

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 22, 2004, 09:47:11 am »

quote:

tikvah schreef op 22 april 2004 om 09:40:
Tijmen,

In de bijbel zien we toch ook dat sommige mensen al wel met het water gedoopt waren maar nog niet me de HG?

Dat klopt, toen Johannes doopte, kreeg men blijkbaar nog niet de Heilige Geest. Luc. 3, 16: "antwoordde Johannes en zeide tot allen: Ik doop u met water, doch Hij komt, die sterker is dan ik, wiens schoenriem ik niet waardig ben los te maken; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur."

En de Heere Jezus heeft weer opdracht gegeven aan zijn discipelen om te dopen in de naam des Vaders, Zoons en H. Geestes. Dus nu we ook in de naam van de Zoon gedoopt worden, worden we ook gedoopt in de naam van de H. Geest!

Aquila

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 22, 2004, 10:25:12 am »
op het gevaar af dat hier weer een systeempje ontstaat wil ik aansluiten bij Scholasticus dat de waterdoop als kind inderdaad een belofte is dat God jou aanneemt als zijn kind. Door de heilige Geest zal Hij daarna het geloof in je hart laten groeien, totdat je zelf in het openbaar ervoor uit durft te komen dat je in heel je leven met God verbonden wilt zijn (je belijdenis dus..., in evangelische kringen is dit het moment van de waterdoop). Daarna is het werk van God via de Geest niet afgelopen, maar gaat door.
In ons doopformulier worden twee dingen genoemd: 'hij eigent ons toe wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven'. Ik denk eerlijk gezegd dat de gereformeerde traditie hier te beperkt denkt van het werk van de heilige Geest in ons leven. De dagelijkse vernieuwing van ons leven wijst naar het breken met de zonde in je leven, maar er is meer. Jezus wil je, door de heilige Geest, helemaal veranderen om steeds meer Zijn beeld te gaan vertonen. Dat doet hij door onder andere zijn gaven aan ons te geven: Jezus was profeet, wij mogen ook profeteren, Jezus genas mensen, wij krijgen ook de gave van genezing enz. Lees de lijst van gaven in 1 Kor 12 maar door en je zult ontdekken dat het gaven zijn die heel veel overeenkomsten vertonen met het werk en karakter van Jezus.
En dat is iets wat de gereformeerde traditie lange tijd heeft verwaarloosd. De 'bijzondere'  gaven van de Geest (profetie, tongentaal, genezingen etc) waren alleen bedoeld voor de eerste gemeenten in de tijd dat de bijbel nog niet was voltooid, en de rest van de gaven (onderwijs, leiding geven etc) hebben we ondergebracht in de ambten (predikant, ouderling, diaken) waardoor er voor het gewone gemeentelid maar weinig overbleef...
Maar Jezus belooft de heilige Geest te geven aan alle gelovigen, dus zal iedereen ook door het werk van die geest steeds meer op Jezus gaan lijken! Niet dat iedereen nu opeens in tongen zal (of moet) gaan spreken: 'de Geest waait waarheen Hij wil' en zal zijn gaven uitdelen aan die mensen die het op dat moment nodig hebben. En daarbij geldt wel dat er een verlangen moet zijn om dichter bij Jezus te leven, alleen dan kan de heilige Geest je keer op keer (ver)vullen met zijn gaven.
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 22, 2004, 10:53:26 am »

quote:

Aquila schreef op 22 april 2004 om 10:25:
In ons doopformulier worden twee dingen genoemd: 'hij eigent ons toe wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven'. Ik denk eerlijk gezegd dat de gereformeerde traditie hier te beperkt denkt van het werk van de heilige Geest in ons leven. De dagelijkse vernieuwing van ons leven wijst naar het breken met de zonde in je leven, maar er is meer. Jezus wil je, door de heilige Geest, helemaal veranderen om steeds meer Zijn beeld te gaan vertonen. Dat doet hij door onder andere zijn gaven aan ons te geven: Jezus was profeet, wij mogen ook profeteren, Jezus genas mensen, wij krijgen ook de gave van genezing enz. Lees de lijst van gaven in 1 Kor 12 maar door en je zult ontdekken dat het gaven zijn die heel veel overeenkomsten vertonen met het werk en karakter van Jezus.
En dat is iets wat de gereformeerde traditie lange tijd heeft verwaarloosd. De 'bijzondere'  gaven van de Geest (profetie, tongentaal, genezingen etc) waren alleen bedoeld voor de eerste gemeenten in de tijd dat de bijbel nog niet was voltooid, en de rest van de gaven (onderwijs, leiding geven etc) hebben we ondergebracht in de ambten (predikant, ouderling, diaken) waardoor er voor het gewone gemeentelid maar weinig overbleef...
Maar Jezus belooft de heilige Geest te geven aan alle gelovigen, dus zal iedereen ook door het werk van die geest steeds meer op Jezus gaan lijken! Niet dat iedereen nu opeens in tongen zal (of moet) gaan spreken: 'de Geest waait waarheen Hij wil' en zal zijn gaven uitdelen aan die mensen die het op dat moment nodig hebben. En daarbij geldt wel dat er een verlangen moet zijn om dichter bij Jezus te leven, alleen dan kan de heilige Geest je keer op keer (ver)vullen met zijn gaven.
Onder "dagelijkse vernieuwing" versta ik inderdaad de volledige vernieuwing naar het beeld van Christus (vgl. 2 Cor. 3 en 4). Dat omvat alles was in Christus als de Nieuwe Mens is. Wel denk ik dat daarin centraal staat het breken met de zonde (de oude mens) en het helemaal toegewijd worden aan God. Teveel focus op de gaven als tongentaal, gebedsgenezing e.d. is m.i. gevaarlijk wanneer ze van die centrale gerichtheid op God afleiden. Maar dat in de vernieuwing ook een verrijking van ons leven met ongekende mogelijkheden kan meekomen, laat ik graag open.
Of de geref. traditie het delen in de gaven van Jezus teveel buiten beschouwing laat, betwijfel ik. T.a.v. het profeteren bv. verwijs ik naar Zondag 12, vraag&antwoord 32, van de Heidelbergse Catechismus:

quote:

Maar waarom wordt u een christen genoemd?

Omdat ik door het geloof een lid van Christus ben en zo deel heb aan zijn zalving, om:
als profeet zijn naam te belijden;
als priester mijzelf als een levend dankoffer aan Hem te offeren;
en als koning in dit leven met een vrij en goed geweten tegen de zonde en de duivel te strijden en na dit leven in eeuwigheid met Hem over alle schepselen te regeren.
Hier en op andere plaatsen in de geref. belijdenisgeschriften is de verbondenheid met Christus en het delen in het heil door de Heilige Geest voluit en doorleefd verwoord, vanuit de grootst mogelijke religieuze diepgang. Vanuit dat diepste niveau kun je een uitwerking geven in de richting van de concrete gaven/activiteiten die je noemt, maar a.u.b. de rangorde niet omkeren!

Tijmen

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 22, 2004, 07:35:42 pm »

quote:

marijma schreef op 22 april 2004 om 07:44:
Heb je de bijbeltekst nog Tijmen? Dan ga ik het even opzoeken, dan weet ik precies waar je het over hebt :) .

38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen.

Hier wordt duidelijk de link gelegd tussen de doop en het tevens ontvangen v.d H.G.

M.a.w iemand die de (volwassen) doop ondergaat ontvangt tevens de H.G?

Ik vind dit een nogal gewaagde uitspraak, wel zou ik kunnen stellen dat de H.G iemand (bekeerling) naar de doop zou kunnen leiden.

Bovendien wordt hier met de doop een omwenteling geschetst die direkt plaatsvind bij het ritueel.

Ik weet niet wat ik mij daar bij voor moet stellen.
Is deze ervaring voor iedereen gelijk? er is immers maar een H.G.
Kan de H.G je ook na de doop weer verlaten?
Of kun je ook gedoopt worden/wezen zonder de H.G ontvangen te hebben?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 22, 2004, 07:51:22 pm »

quote:

Tijmen schreef op 22 april 2004 om 19:35:
[...]

38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen.

Hier wordt duidelijk de link gelegd tussen de doop en het tevens ontvangen v.d H.G.

Ik vind dit een nogal gewaagde uitspraak, wel zou ik kunnen stellen dat de H.G iemand (bekeerling) naar de doop zou kunnen leiden.

Bovendien wordt hier met de doop een omwenteling geschetst die direkt plaatsvind bij het ritueel.

Het feit dat de gaven van de Heilige Geest beloofd worden als je je laat dopen, zegt niets over het tijdstip. Ik ken getuigenissen van mensen die vlak na de doop in water, meteen de Geestesdoop ontvingen.
Ik ken ook mensen die daarna er voor hebben laten bidden en het ( soms veel) later ontvingen. Ook ken ik mensen die eerst de doop in de Heilige Geest ontvingen en zich pas later lieten dopen in water. Voor al deze voorbeelden is een bijbelgedelte te vinden, dus niet vreemd.

En natuurlijk laat iemand zich pas dopen, of bekeert iemand zich door toedoen van de heilige GEEST. Maar het geleid worden door de Geest is niet hetzelfde als gedoopt worden in de Geest.
Bij de babytjes "doop" gaat dit allemaal niet op, omdat het kind zich niet bekeerd heeft, geen onderwijs heeft gekregen, en er niet om kan vragen. Allemaal bijbelse voorwaarden.
Ik ken ook geen babytje dat na zijn "doop" gaven van de heilige Geest bleek te bezitten.
 In tongen sprak, profeteerde of noem maar op.

Ja, je kunt dus gedoopt worden, zonde de doop in de heilige Geest te ontvangen.

Wanneer en hoe ontvangen mensen volgens de gereformeerde leer eigenlijk de doop in de heilige Geest mét daarbij de in de bijbel genoemde gaven?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 22, 2004, 08:58:37 pm »

quote:

Tijmen schreef op 22 april 2004 om 19:35:
[...]

De link die er gelegd wordt is volgens mij :) : bekeert u en(als gevolg daarvan)  een ieder van u late zich dopen en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen....

Dit stemt overeen met

quote:

Ef 1,13
In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte,....

Hand 10,47
Zou iemand het water kunnen weren, om dezen te dopen, die evenals wij de heilige Geest hebben ontvangen?

Hand. 15
opdat door mijn mond de heidenen het woord van het evangelie zouden horen en geloven. 8 En God, die de harten kent, heeft getuigd door hun de heilige Geest te geven evenals ook aan ons, 9 zonder enig onderscheid te maken tussen ons en hen,door het geloof hun hart reinigende.
Hier wordt niets gezegd over de waterdoop om de Geest te ontvangen... Dat is namelijk ook niet hetgene waardoor wij behouden worden of de Geest ontvangen...
Dat zou makkelijk zijn... Zet de brandslang er maar op...zoals Constantijn de Grote deed...
Dat was dan de kerstening van het gehele volk..
Dit heeft niets meer met geloof te maken....
De doop is een teken dat er wat is gebeurt.....met jouzelf, je gelooft nu dat Jezus in jou plaats is gestorven...en je laat dat zien
Het gaat erom dat er gebeurt IS wat de doop uitbeeldt.....
Dus als het goed is heb je de H. Geest al ontvangen voordat je je laat dopen.... Dan zeg je: ik ben tot geloof gekomen en wil me laten dopen.....

Dit wordt ook duidelijk in:

quote:

Mar 16,16
Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.
Er staat dus niet: Wie niet gedoopt is zal veroordeeld worden.....

In Hand. 2 is het misschien zo dat het moment van bekeren en moment van dopen bijna samenvielen
Net als bij de kamerling uit morenland...
"Daar is water. Wat is ertegen dat ik gedoopt wordt... Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd..."  En hij werd onmiddelijk door Fillippus gedoopt.....

Als je de Heilige Geest hebt ontvangen, zal Hij niet meer weggaan.....
Niemand kan u roven uit de hand van Mijn Vader zegt Jezus.....

Over de doop met de Geest, wat Wilhelmina aanhaalde.....daar denk ik iets anders over....
Ik denk niet dat je een tweede ervaring nodig hebt die dan doop met of in de Geest wordt genoemd, en evt. gepaard gaat met in tongen spreken e.d.

Er wordt in de bijbel 1 keer de term 'doop met de Geest' uitgelegd....
Dat betekent: 'Door de Heilige Geest tot het lichaam van Christus (de Gemeente)gevoegd (gedoopt) worden... Dit gebeurt op het moment van je bekering..... Dan wordt je bij de gemeente van Christus gevoegd....je wordt lid van het  lichaam

quote:

1 Kor 12
12 Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, één lichaam vormen, zo ook Christus; 13 want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt.

Hand 1:5
Want Johannes doopte met water, maar gij zult met de heilige Geest gedoopt worden, niet vele dagen na deze

Dit was dus nog een tekst waar gezegd wordt dat wij gedoopt zullen worden met de Heilige Geest
Dit gaat over het pinksterfeest waar de Heilige Geest werd uitgestort en de gelovigen tot Een Lichaam, de Gemeente, gedoopt werden..... De Gemeente ontstond....
Dat is de betekenis van het woord 'doop met de Geest' vogens de tekst in 1 Kor. 12: 13....
En natuurlijk ontvang je ook de Geest als je gaat geloven.....
Dat is de eerste gave die we krijgen als we gelovig worden....
Dus als je tot geloof komt:
- ontvang je de Geest als eerste gave
- je wordt door de Geest tot het Lichaam van Christus gedoopt lid van het lichaam...

Het lichaam van Christus heeft als kenmerk dat het dezelfde Geest is die in ieder werkt en die het een eenheid maakt.....

Wanneer zou je nu gedoopt worden ZONDER dat je de Heilige Geest ontvangt?

- Ik denk dat het als het goed is al eerder is gebeurt
- Ik denk dat babies niet de Heilige Geest ontvangen bij hun doop
- Ik denk als jij niet echt bent bekeerd, maar bijvoorbeeld erbij wil horen, of men verwacht van je dat je je nu maar eens moet laten dopen want je bent al zo en zo oud...dat het niet zo hoeft te zijn dat je echt bekeerd bent....en heb je zowiezo de H. Geest niet, zul je Hem ook niet door je doop ontvangen....

Je moet wel weten dat er een H. Geest is, in hand. waren er een groep mensen die dat nietn wisten en dus ook de Geest niet hadden ontvangen..... en een groep die alleen in de naam van Jezus was gedoopt.... dus ook niet de juiste kennis....

Waar ik het wel met Wilhelmina eens ben, imaar ik noem dat misschien anders, is dat je de Heilige Geest hebt ontvangen bij je bekering, MAAR je moet je ook laten vervullen door de Heilige Geest...
Anders kan Hij niets in jou en met jou doen...dan zul je er weinig of niets van merken dat je bekeerd bent....
Maar dit heeft ook te maken met onderwijs in hoe de Heilige Geest werkt.
Hij is namelijk niet iemand Die zich aan je opdringt, maar wacht af (Hij is er wel) of jij Hem toestaat je hart in beslag te nemen.....

Dan gaat er wat met ons gebeuren:

quote:

2 Kor 3,18
En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.
Maar...inderdaad is dit niet de gereformeerde visie... hoe is die dan wel? :)
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 09:32:42 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 23, 2004, 09:27:24 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 april 2004 om 20:58:
[...]

MAAR je moet je ook laten vervullen door de Heilige Geest...
Anders kan Hij niets in jou en met jou doen...dan zul je er weinig of niets van merken dat je bekeerd bent....
Het lijkt me stug dat de Heilige Geest zo onmachtig zou zijn dat Hij ons niet kan vervullen als wij niet eerst ons daarvoor openstellen. Misschien wel goed om iets uit de Dordtse Leerregels (subforum Gereformeerd Leven, immers ...) te citeren:
hoofdstuk III/IV, art. 3

quote:

Daarom worden alle mensen in zonde ontvangen: Gods toorn rust al op hen, wanneer zij geboren worden. Zij zijn niet in staat ook maar iets voor hun behoud te doen, maar zij zijn uit op het kwaad, dood in zonden en slaven van de zonde. Zij willen noch kunnen terugkeren tot God en evenmin kunnen zij in hun verdorven natuur verbetering brengen of zich daarop richten, zonder de genade van de Heilige Geest, die opnieuw geboren doet worden.
en hoofdstuk III/IV, art. 11-12

quote:

Wanneer God dit welbehagen in de uitverkorenen uitvoert en in hen de ware bekering tot stand brengt, laat Hij hun niet alleen het evangelie door middel van de prediking horen en hun verstand door de Heilige Geest zo sterk verlichten, dat zij goed begrijpen en onderscheiden wat Gods Geest hun wil leren. Maar Hij dringt ook door tot in het diepst van de mens met de krachtige werking van diezelfde Geest, die wedergeboorte werkt; Hij opent het gesloten hart, Hij maakt het harde zacht, Hij besnijdt het onbesnedene, Hij vernieuwt de wil: van dood maakt Hij hem levend, van slecht goed, van onwillig gewillig, van weerbarstig gehoorzaam. Hij brengt de wil zover en geeft deze zoveel kracht, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
Dit is de wedergeboorte, de vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking uit de dood en levendmaking, die God zonder ons in ons tot stand brengt en waarover in de Schrift zo indrukwekkend gesproken wordt. God brengt deze wedergeboorte niet tot stand door alleen te laten prediken of een appèl op ons te doen. Zij geschiedt niet op zo'n manier dat de mens, wanneer God voor zijn deel het werk voltooid heeft, nog steeds bij machte is al dan niet wedergeboren en bekeerd te worden. Nee, het is een volstrekt bovennatuurlijke, zeer krachtige en tegelijk zeer liefdevolle, wonderbare, verborgen en onuitsprekelijke werking. Deze is naar het getuigenis van de Schrift, die ingegeven is door dezelfde God die dit bewerkt, niet minder krachtig dan zijn werk bij de schepping of de opwekking van doden. Daardoor worden allen bij wie God op deze bewonderenswaardige wijze in het hart werkt, volstrekt zeker en met kracht wedergeboren en gaan zij metterdaad geloven. En wanneer de wil vernieuwd is, wordt hij niet alleen door God geleid en bewogen; maar door God in beweging gebracht, werkt hij ook zelf. Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert door de genade, die hij ontvangen heeft

Dit geloof ik, en hier leef ik van.

P&A schrijven verder:

quote:

Dan gaat er wat met ons gebeuren:
[verwijzing naar 2 Cor. 3:18]

Maar...inderdaad is dit niet de gereformeerde visie... hoe is die dan wel? :)
Nou breekt mijn klomp! Ik heb nota bene zelf in een eerdere post in dit topic het gedeelte uit 2 Cor. 3 en 4 aangehaald. En dat zou niet de gereformeerde visie zijn? Kom nou!

Aquila

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 23, 2004, 11:29:50 am »
in de gereformeerde traditie komt 'de doop met de heilige Geest' als zodanig niet voor. Je wordt (over het algemeen) als kind gedoopt 'in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest', dit is inderdaad de waterdoop/verbondsdoop en niet een bekeringsdoop zoals evangelische kringen dat kennen. Zoals de bijbel zegt: de heilige Geest overtuigt van zonde, en gerechtigheid, en Hij leeft in iedereen die oprecht gelooft (Joh. 6:44, 14:17, Rom. 8:9, 1Kor 12:13). Daarom denk ik ook dat ook kleine kinderen al wel de heilige Geest in hun hart krijgen, en dat Hij door opvoeding en onderwijs kinderen klaar maakt voor hun keuze voor God, een openlijke belijdenis dat Jezus hun verlosser is.

Als ik goed ben ingelicht is 'de doop met de heilige Geest' iets dat voornamelijk in pinkstergemeenten voorkomt, en daar wordt het gezien als een 'second blessing', een aparte bediening van de heilige Geest, na je bekering.
"De doop met de heilige geest is een krachtige gave van God de Vader die beloofd wordt aan iedere gelovige (Matth 3:11, Luk 11:13, 24:49, Hand 2:33,38). Het helpt de gelovige een heilig leven te leven en brengt je dichter bij Jezus. De belangrijkste reden voor de doop met de heilige Geest is dat je grotere kracht krijgt om te getuigen van Jezus (Hand 1:8). Daarnaast beleef je grotere vreugde in het dienen van God en meer aandacht voor het verkondigen van het evangelie in de wereld."

[vrije vertaling van: http://ag.org/top/beliefs.../baptmhs_01_distinct.cfm]

Zelf ben ik er nog niet (helemaal) van overtuigd dat de doop met de heilige Geest inderdaad een 'second blessing' is. De paar voorbeelden die in het nieuwe testament staan zie ik eerder als voorbeelden, dan als normatief: 'zo gaat het nog steeds en zo moet het ook en niet anders...' Ik denk dat het bijbelser is om te praten over een vervulling met de heilige Geest, iedere keer weer. Dat is iets 'actiefs', je moet ernaar verlangen, je steeds weer laten vervullen (Ef 5:18,volgens mij...) En dan ben ik ervan overtuigd dat God alle gaven aan je wil geven die hij heeft beloofd.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 23, 2004, 11:34:19 am »

quote:

Aquila schreef op 23 april 2004 om 11:29:
Daarom denk ik ook dat ook kleine kinderen al wel de heilige Geest in hun hart krijgen, en dat Hij door opvoeding en onderwijs kinderen klaar maakt voor hun keuze voor God, een openlijke belijdenis dat Jezus hun verlosser is.
Kun je dan misschien verklaren hoe het komt dat zoveel gedoopte kindertjes, die blijkbaar de hardwerkende Geest in hun hartje hebben, die keuze voor God NIET maken?
Bombus terrestris Reginae

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 23, 2004, 11:57:24 am »

quote:

Scholasticus schreef op 23 april 2004 om 09:27:
[...]
Het lijkt me stug dat de Heilige Geest zo onmachtig zou zijn dat Hij ons niet kan vervullen als wij niet eerst ons daarvoor openstellen.
Toch worden wij in de Bijbel ook opgeroepen om ons te laten vervullen met de Heilige Geest. Hoe kijk je hier dan tegenaan?
« Laatst bewerkt op: april 23, 2004, 11:58:25 am door Mezzamorpheus »

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 23, 2004, 12:03:42 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 23 april 2004 om 11:57:
[...]

Toch worden wij in de Bijbel ook opgeroepen om ons te laten vervullen met de Heilige Geest. Hoe kijk je hier dan tegenaan?
Tekstverwijzing?

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 23, 2004, 12:09:38 pm »
Misschien kunnen we dieper ingaan op wat bekering inhoudt.

Een klein kind pesten met water op zijn hoofd is nog geen bekering. Beetje flauwe opmerking misschien maar ik heb net laatst zo'n schreeuwer op t.v. gezien. Die had er geen zin in. Zieliughhhh

En dat de gereformeerde kerk een traditie heeft wil dat nog niet zeggen dat dit strookt met de bijbel. En dit geld ook voor de pinkstergemeenten.

En Schola, natuurlijk de HG is machtig genoeg. Maar in de bijbel staat toch duidelijk iets anders. Bovendien is God geen inbrekeker. Zoals ze op de zondagschool zeggen: Jezus klopt aan je hartje, maar jij moet opendoen.

En zo zie ik dat ook. De Heilige Geest kan wel iemand ergens naar leiden of op wijzen, b.v. iemand zoekt God en heeft zijn hart ervoor open staan, dan kan de HG zo iemand leiden naar b.v. een gelovige iemand ( weet ik veel hoe ik dit moet zeggen). Maar dan woont de HG nog niet in iemands hart.
Net zoals we niet automatisch kinderen van God zijn.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2004, 12:12:21 pm door tikvah »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 23, 2004, 12:24:39 pm »

quote:

quote:

Ef 5,18

En bedrinkt u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is, maar wordt vervuld met de Geest.

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 23, 2004, 01:41:05 pm »

quote:

Ik dacht al dat je die tekst bedoelde.
Hier stelt Paulus "wordt vervuld met de Geest" tegenover "bedrinkt u niet aan wijn".
Dus:
vol zijn met wijn <--> vol zijn van de Geest
bandeloosheid <--> spreken in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen

In heel dit bijbelgedeelte gaat het om het oude leven vs. het nieuwe leven. En dat wordt hier dan heel concreet ingevuld.
Natuurlijk betekent dit nieuwe leven dat je met de Geest van Christus vervuld wordt. Ik peins er ook niet over om daar iets van af te doen.
Alleen: je kunt uit deze specifieke uitdrukking in een specifieke context geen complete theorie over (charismatische) vervulling met of doop in de Heilige Geest afleiden.

Nog een puntje: "wordt vervuld met" is een passieve uitdrukking, zoals bijvoorbeeld ook met "laat u dopen" het geval is. Zeker, je doet als mens wel iets; maar dat is niet iets om hoog van op te geven.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 23, 2004, 01:45:04 pm »

quote:

Scholasticus schreef op 23 april 2004 om 09:27:

Het lijkt me stug dat de Heilige Geest zo onmachtig zou zijn dat Hij ons niet kan vervullen als wij niet eerst ons daarvoor openstellen. Misschien wel goed om iets uit de Dordtse Leerregels (subforum Gereformeerd Leven, immers ...) te citeren:
hoofdstuk III/IV, art. 3
[...]

en hoofdstuk III/IV, art. 11-12
[...]

Nou breekt mijn klomp! Ik heb nota bene zelf in een eerdere post in dit topic het gedeelte uit 2 Cor. 3 en 4 aangehaald. En dat zou niet de gereformeerde visie zijn? Kom nou!
Ik bedoelde de gehele post van mij waarvan jij inderdaad vanuit de Dordtse leerregels  (zie boven) de dingen wel anders uitlegt...ivm vervullen etc. :)

En zover heb ik er wel verstand van dat ik WEET dat ik geen gereformeerde visie heb op dit punt.....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Aquila

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 23, 2004, 01:46:48 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 23 april 2004 om 11:34:
[...]

Kun je dan misschien verklaren hoe het komt dat zoveel gedoopte kindertjes, die blijkbaar de hardwerkende Geest in hun hartje hebben, die keuze voor God NIET maken?
Vind ik een moeilijk punt. Ik heb een aantal vrienden die zijn opgegroeid in een christelijk gezin, zelfs belijdenis hebben gedaan, maar nu toch (ergens halverwege de twintig) het geloof vaarwel zeggen. Ik snap het niet, zeker niet omdat ik bij sommigen heb gezien dat ze gegrepen waren door Gods liefde. Het enige wat ik kan doen is bidden en met ze praten, maar overtuigen kan ik niet, ik hoop en bid dat God dat doet.

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 23, 2004, 01:47:10 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 23 april 2004 om 11:34:
[...]

(Aquila heeft al geantwoord, maar dit sluit ook aan bij wat ik eerder al schreef)

De werkelijkheid is te ingewikkeld om in een simpele formule te vangen.
Misschien weet je dat de discussie rond de Vrijmaking van 1944 o.a. ging over wat er bij de doop gebeurt: hoe kun je verklaren dat gedoopte kinderen op latere leeftijd het geloof verliezen/God vaarwel zeggen? Abraham Kuyper had daar z'n theorie van de veronderstelde wedergeboorte voor. Dat betekent: je gaat ervan uit dat een gedoopt kind ook wedergeboren is, maar later kan het tegendeel blijken. Dan is de doop geen echte doop geweest.
De vrijgemaakten (1944) zeiden: de doop is niet het teken en zegel van een al gerealiseerde wedergeboorte (die je alleen maar kunt veronderstellen), maar is teken en zegel van Gods belofte van verlossing, vergeving, wedergeboorte. Een belofte is niet maar een (objectieve) aanzegging dat iets het geval is, maar een appellerende toezegging die vraagt om gelovige aanvaarding. God méént zijn belofte bij de doop serieus, en gaat door de christelijke opvoeding e.d. ook werkelijk aan de slag met het kind. Maar doordat de belofte correspondeert op geloof, is er geen "garantie op succes".
Kortom: je moet de twee aspecten niet ten koste van elkaar verabsoluteren: het serieuze, reële karakter van de belofte bij de doop, en de noodzaak van geloof en bekering als de weg waarin de belofte gerealiseerd wordt (waarbij God ook nog eens geloof en bekering geeft door de Heilige Geest).
« Laatst bewerkt op: april 23, 2004, 01:47:45 pm door Scholasticus »

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 23, 2004, 01:52:20 pm »

quote:

tikvah schreef op 23 april 2004 om 12:09:
Misschien kunnen we dieper ingaan op wat bekering inhoudt.
En Schola, natuurlijk de HG is machtig genoeg. Maar in de bijbel staat toch duidelijk iets anders. Bovendien is God geen inbrekeker. Zoals ze op de zondagschool zeggen: Jezus klopt aan je hartje, maar jij moet opendoen.

En zo zie ik dat ook. De Heilige Geest kan wel iemand ergens naar leiden of op wijzen, b.v. iemand zoekt God en heeft zijn hart ervoor open staan, dan kan de HG zo iemand leiden naar b.v. een gelovige iemand ( weet ik veel hoe ik dit moet zeggen). Maar dan woont de HG nog niet in iemands hart.
Net zoals we niet automatisch kinderen van God zijn.

Jammer van de zondagschool, maar in de citaten uit de Dordtse Leerregels die ik eerder gaf (en waarvan ik geloof dat ze de bijbelse leer goed weergeven), wordt gesproken over
- openen
- vernieuwen
- levend maken
van ons
- gesloten
- slecht, onwillig
- dood
hart.
De Heilige Geest moet dus wel iets meer doen dan alleen kloppen en wachten tot wij open doen. Vanuit onszelf kunnen wij de deur niet open doen, dat moet God eerst zelf in ons tot stand brengen.

Tijmen

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 23, 2004, 04:38:25 pm »
Wanneer God dit welbehagen in de uitverkorenen uitvoert en in hen de ware bekering tot stand brengt, laat Hij hun niet alleen het evangelie door middel van de prediking horen en hun verstand door de Heilige Geest zo sterk verlichten, dat zij goed begrijpen en onderscheiden wat Gods Geest hun wil leren.

Maar Hij dringt ook door tot in het diepst van de mens met de krachtige werking van diezelfde Geest, die wedergeboorte werkt; Hij opent het gesloten hart, Hij maakt het harde zacht, Hij besnijdt het onbesnedene, Hij vernieuwt de wil: van dood maakt Hij hem levend, van slecht goed, van onwillig gewillig, van weerbarstig gehoorzaam. Hij brengt de wil zover en geeft deze zoveel kracht, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
Dit is de wedergeboorte, de vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking uit de dood en levendmaking,   die God zonder ons in ons tot stand brengt    en waarover in de Schrift zo indrukwekkend gesproken wordt. God brengt deze wedergeboorte niet tot stand door alleen te laten prediken of een appèl op ons te doen.
 Zij geschiedt niet op zo'n manier dat de mens, wanneer God voor zijn deel het werk voltooid heeft, nog steeds bij machte is al dan niet wedergeboren en bekeerd te worden.

Nee, het is een volstrekt bovennatuurlijke, zeer krachtige en tegelijk zeer liefdevolle, wonderbare, verborgen en onuitsprekelijke werking. Deze is naar het getuigenis van de Schrift, die ingegeven is door dezelfde God die dit bewerkt, niet minder krachtig dan zijn werk bij de schepping of de opwekking van doden.
 Daardoor worden allen bij wie God op deze bewonderenswaardige wijze in het hart werkt, volstrekt zeker en met kracht wedergeboren en gaan zij metterdaad geloven.
En wanneer de wil vernieuwd is, wordt hij niet alleen door God geleid en bewogen; maar door God in beweging gebracht, werkt hij ook zelf.
 Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert door de genade, die hij ontvangen heeft

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is dus juist te veronderstellen dat velen (meesten) Christenen niet de H.G ontvangen hebben.
De mens zelf is niet bij machte te beschikken over de H.G, noch door prediking, noch door bekering.

Terecht zou men zich kunnen afvragen naar de vele Pinkstergroepen, waar de H.G een centrale plaats inneemt in hun religieuze beleving "christelijk" te noemen is.
Welke "geesten" worden opgeroepen indien men mensen ziet kronkelen over de grond?

Wat is het verschil tussen geloven met de H.G en zonder de H.G?

De H.G kan vruchten van goede werken voortbrengen.
M.a.w aan de vruchten herkent men de boom.
Wat zouden  als goede werken van de H.G,  in deze tijd aangemerkt kunnen worden?

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 23, 2004, 05:47:36 pm »

quote:

Tijmen schreef op 23 april 2004 om 16:38:Terecht zou men zich kunnen afvragen naar de vele Pinkstergroepen, waar de H.G een centrale plaats inneemt in hun religieuze beleving "christelijk" te noemen is.
Welke "geesten" worden opgeroepen indien men mensen ziet kronkelen over de grond?

Kun je hierover wat duidelijker zijn?

Tijmen

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 23, 2004, 05:58:58 pm »

quote:

els schreef op 23 april 2004 om 17:47:
[...]
 Kun je hierover wat duidelijker zijn?

De geschiedenis van pinksterkerken staat bol van "blessing"s".
Men ziet massale "wedergeboorten" die allen de "geest" ontvangen.
Bij velen gaat dit gepaard met tongentaal, rillingen, enz,

Ik vraag mij af met welke geesten wij hier te maken hebben, temeer omdat de kerkelijke leerstellingen duidelijk laat zien dat de H.G  op een andere wijze te werk gaat en zich openbaart.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 23, 2004, 06:11:43 pm »

quote:

Tijmen schreef op 23 april 2004 om 17:58:
[...]

, temeer omdat de kerkelijke leerstellingen duidelijk laat zien dat de H.G  op een andere wijze te werk gaat en zich openbaart.
Hoe dan?

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: april 23, 2004, 06:16:52 pm »
zien we dat altijd?

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 23, 2004, 06:24:34 pm »

quote:

Tijmen schreef op 23 april 2004 om 17:58:
Bij velen gaat dit gepaard met tongentaal, rillingen, enz,
Dat lijkt me toch iets overdreven, hoor. Je schetst nu het beeld, alsof dit in de pinkstergemeenten strijk en zet is.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 23, 2004, 06:27:23 pm »

quote:

els schreef op 23 april 2004 om 18:24:
[...]
Dat lijkt me toch iets overdreven, hoor. Je schetst nu het beeld, alsof dit in de pinkstergemeenten strijk en zet is.

Ik loop nu zo'n 22 jaar mee in evangelische kringen , en op de veelbesproken uitzondering na van de Torontoblessing ( al grotendeels verdwenen, en door de meeste evangelischen duidelijk afgewezen) heb ik nergens mensen zien rillen, of kronkelen.
Tongentaal is trouwens bijbels, dus gevaarlijk om je af te vragen uit welke geest dit zou komen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: april 23, 2004, 06:32:42 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 23 april 2004 om 18:27:
[...]

Ik loop nu zo'n 22 jaar mee in evangelische kringen , en op de veelbesproken uitzondering na van de Torontoblessing ( al grotendeels verdwenen, en door de meeste evangelischen duidelijk afgewezen) heb ik nergens mensen zien rillen, of kronkelen.
Tongentaal is trouwens bijbels, dus gevaarlijk om je af te vragen uit welke geest dit zou komen.

Niet als het ook in andere religies voorkomt.....
Dit impliceert dat het goed kan zijn, maar dat het ook fout kan zijn....

Of denk je dat het mensen in andere religies die in tongen spreken, zomaar de Heilige Geest hebben gekregen, zonder een gelovige te zijn?
« Laatst bewerkt op: april 23, 2004, 06:33:02 pm door Priscilla en Aquila »

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: april 23, 2004, 06:34:34 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 23 april 2004 om 18:27:
Grappig. Wij zijn 23 jaar geleden door de "er is hoop"aktie tot geloof gekomen en in 1982 gedoopt in de pinkstergemeente. En inderdaad hebben we in al die jaren nog nooit kronkelende mensen over de vloer zien rollen. Maar hier werd het beeld geschetst alsof dat wel zeer regelmatig gebeurt, dus daarom vroeg ik ernaar.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: april 23, 2004, 06:40:46 pm »

quote:

els schreef op 23 april 2004 om 18:34:
[...]
"er is hoop"aktie .
Was dat soms ook in Haarlem?

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: april 23, 2004, 06:54:05 pm »
Nee, in Spijkenisse.

mathilda22

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: april 23, 2004, 07:00:44 pm »
Nu bijna een jaar geleden heb ik de Heilige Geest echt ontvangen in mijn leven, en ik kan je zeggen het was een fantstische avond en een heerlijk gevoel.  
En ik had er ook  om gevraagd want ik  miste iets in mijn leven, en had gehoord dat als je de H.G in je leven vraagt er van alles in je leven zou kunnen veranderen.
Mede door het feit dat je dan vruchten gaat dragen en dat vond ik helemaal het einde om dat te kunnen.De gaven van de Heilige Geest zijn zo mooi ik kan eigenlijk niet meer zonder de Heilige Geest.

Mathilda22
Klavertje4

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: april 23, 2004, 07:31:09 pm »

quote:

Nu bijna een jaar geleden heb ik de Heilige Geest echt ontvangen in mijn leven, en ik kan je zeggen het was een fantstische avond en een heerlijk gevoel.
En ik had er ook om gevraagd want ik miste iets in mijn leven, en had gehoord dat als je de H.G in je leven vraagt er van alles in je leven zou kunnen veranderen.
Mede door het feit dat je dan vruchten gaat dragen en dat vond ik helemaal het einde om dat te kunnen.De gaven van de Heilige Geest zijn zo mooi ik kan eigenlijk niet meer zonder de Heilige Geest.

Mathilda22

Het zijn gaven uit genade!

Als mensen zeggen dat je de (vervulling van de) heilige Geest mist wanneer je 'iets' mist in je leven, zou ik dus echt niet naar ze luisteren he...

Kom op zeg.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2004, 07:32:09 pm door Sarah »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: april 23, 2004, 09:22:46 pm »

quote:

Scholasticus schreef op 23 april 2004 om 13:41:
Nog een puntje: "wordt vervuld met" is een passieve uitdrukking, zoals bijvoorbeeld ook met "laat u dopen" het geval is. Zeker, je doet als mens wel iets; maar dat is niet iets om hoog van op te geven.

1. 'Nog een puntje'? Dat lijkt me er behoorlijk mee samen te hangen en niet zomaar iets 'losstaands' erbij...

2. 'wordt vervuld met'  een passieve opmerking? :?  Sorry hoor, maar dat zie ik echt met de beste wil van de wereld niet. Het is toch echt iets actiefs hoor... Het is en blijft een opdracht. Zo staat het er nou eenmaal. Ik kan er niets anders van maken, ook al zou ik het misschien nog zo graag willen. Gelukkig hoeft iets 'actiefs' niet synoniem te staan met 'ergens hoog van op geven'. Dat is natuurlijk altijd uit de boze: hoog van jezelf opgeven. Maarja, actief blijft actief. Ik kan er niets anders van maken.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: april 23, 2004, 11:46:20 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 23 april 2004 om 21:22:
[...]

2. 'wordt vervuld met'  een passieve opmerking? :?  Sorry hoor, maar dat zie ik echt met de beste wil van de wereld niet. Het is toch echt iets actiefs hoor... Het is en blijft een opdracht. Zo staat het er nou eenmaal. Ik kan er niets anders van maken, ook al zou ik het misschien nog zo graag willen. Gelukkig hoeft iets 'actiefs' niet synoniem te staan met 'ergens hoog van op geven'. Dat is natuurlijk altijd uit de boze: hoog van jezelf opgeven. Maarja, actief blijft actief. Ik kan er niets anders van maken.
Heet dit niet Gebiedende wijs...?
Dan is het zelfs een bevel... :)

Ef. 5
 18 En bedrinkt u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is, maar wordt vervuld met de Geest,

Zoals het ook een bevel is om je niet aan wijn te bedrinken (zodat de wijn jou gaat beheersen)

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: april 24, 2004, 12:38:47 pm »

quote:

Tijmen schreef op 21 april 2004 om 22:58:

de enige echte gave van de HG is het vermogen om tegen iedereen die je ziet mijn naam uit te spreken.
Joeri
Joe R I
You R I
You are I.

de essentie van vergeving en nedeirgheid, wie druft tegen iedereen , tegen de allerergste berouwvolle zondaar, tegen de meest verstoten en gehatene te zeggen 'ik ben niet beter dan jij'?
of zelfs maar tegen een simpele zwerver?
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: april 24, 2004, 03:15:50 pm »
dat kan ik 1 keer.. misschien 2... maar geen drie keer, laat staan 77 maal 7 keer. Altijd dus. Blijkbaar wist Jezus dit wel.

Btw, wat is het verschil tussen die drie types? Het lijkt me moeilijker om iemand te vergeven die geen berouw heeft. Dan iemand die wel berouw heeft.

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: april 24, 2004, 03:28:54 pm »
@Mezza en P&A:
"wordt vervuld" is inderdaad een gebiedende wijs, maar dan van de passieve vorm. De actieve vorm van deze gebiedende wijs is: "vervul jezelf".
Dit is een verschil in nuance, maar geen onbelangrijk verschil.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: april 24, 2004, 04:32:35 pm »

quote:

Scholasticus schreef op 24 april 2004 om 15:28:
@Mezza en P&A:
"wordt vervuld" is inderdaad een gebiedende wijs, maar dan van de passieve vorm. De actieve vorm van deze gebiedende wijs is: "vervul jezelf".
Dit is een verschil in nuance, maar geen onbelangrijk verschil.

Je moet dus maar afwachten?

Bedrinkt u niet aan wijn, is dat ook een passieve gebiedende wijs?
Ik zie er niet zo veel verschil in hoor.......
Of moet je dan zeggen: Wordt niet dronken van de wijn....dat is hetzelfde als: Bedrinkt u niet aan wijn......

Dus je kan het ook moelijk maken.....

Paulus spreekt tot mensen die de Heilige Geest hebben ontvangen...gelovigen.....
Die moeten zich laten vervullen....

Wat moet jijzelf nu daaraan doen? Actief?.....
Jij moet de Heilige Geest de ruimte geven zodat Hij jou meer in beslag neemt.....
Dat is actief volgens mij....

Ik pak er even dit tekstgedeelte bij dat zegt hetzelfde;

Efeze 4
20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen. 21 Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus, 22 dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, 23 dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, 24 en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.

Zeg mij eens wat hier een passieve handeling is...
Dit is zo actief als wat!

Wij worden opgeroepen in een actieve (gebiedende?) wijs..er staat zelfs: gij legt af...de oude mens....(vs.22) en doet aan de nieuwe mens...(vs. 24)

Hier is zelfs geen discussie mogelijk: ...als wij Christus hebben leren kennen, en in Hem zijn onderwezen, is het logische gevolg dat wij de oude mens afleggen en de nieuwe mens aandoen...
« Laatst bewerkt op: april 24, 2004, 04:36:58 pm door Priscilla en Aquila »

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: april 24, 2004, 06:56:14 pm »
Over de uitleg van Efeze 5,18 kun je nog wel even heen en weer blijven praten, maar dat lijkt me niet zo zinvol. Ik zie twee problemen op de achtergrond spelen:
1. in hoeverre is de mens bij machte (vrije wil) om zichzelf open te stellen voor de Heilige Geest?
2. hoe moet je de vervulling met de Heilige Geest concreet invullen?
Op beide punten blijven een gereformeerde en een evangelisch/charismatische benadering tegenover elkaar staan. Daarbij kies ik overtuigd voor de gereformeerde lijn.
Laat er geen misverstand over bestaan: ook ik ben van mening dat wij als gelovige actief worden ingeschakeld door God. Maar het gaat nu om het beslissende punt: kun je als mens jezelf open stellen voor God, of moet daarvoor eerst je hart door God zelf opengebroken en vernieuwd worden?
De verschillende opvattingen en diverse argumenten zijn nu wel uitgewisseld. Zelf laat ik deze discussie nu weer even rusten.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: april 24, 2004, 07:09:21 pm »
Een punt wat ik toch wel van belang vindt is de vraag of we als Gereformeerden niet teveel over de 'aansporingen tot activiteit' (oftewel: het je open stellen voor en de ruimte geven aan de Geest) hebben heengelezen in het verleden en of daar niet wat meer aandacht voor mag komen? De vervolgvraag is dan natuurlijk: hoe doe je dat en wat zijn de gevolgen/kunnen de gevolgen zijn?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: april 24, 2004, 07:18:03 pm »

quote:

Scholasticus schreef op 24 april 2004 om 18:56:
Over de uitleg van Efeze 5,18 kun je nog wel even heen en weer blijven praten, maar dat lijkt me niet zo zinvol. Ik zie twee problemen op de achtergrond spelen:
1. in hoeverre is de mens bij machte (vrije wil) om zichzelf open te stellen voor de Heilige Geest?
2. hoe moet je de vervulling met de Heilige Geest concreet invullen?
Op beide punten blijven een gereformeerde en een evangelisch/charismatische benadering tegenover elkaar staan. Daarbij kies ik overtuigd voor de gereformeerde lijn.
Laat er geen misverstand over bestaan: ook ik ben van mening dat wij als gelovige actief worden ingeschakeld door God. Maar het gaat nu om het beslissende punt: kun je als mens jezelf open stellen voor God, of moet daarvoor eerst je hart door God zelf opengebroken en vernieuwd worden?
De verschillende opvattingen en diverse argumenten zijn nu wel uitgewisseld. Zelf laat ik deze discussie nu weer even rusten.
Deze tekstt handelt over een gelovige....zoals ik eerder ook al zei.....
Die heeft al de Heilige Geest en moet zich daarna laten vervullen...

Dus dat wie begint er, is hier niet van toepasskng....

En over de wil van de mens...
Je kunt het zelfs zover doortrekken dat je als gereformeerde zegt: Eerst zorgt God dat je wedergeboren wordt en dan kan je het evangelie aannemen.... :?

quote:

op 19 Mar 2004 17:37:18 schreef Qohelet:
[...]
Hierin neemt God de mens serieus als het schepsel dat moreel-ethische keuzes kan en wil maken. Maar het geestelijk inzicht dat voor de juiste keuze nodig heeft, hebben de mensen verloren. Daarvoor moet eerst de zondeval ongedaan gemaakt worden. Daarvoor heb je nieuwe mensen nodig. In zijn bewogenheid met de wereld maakt God die nieuwe mensen door een machtige geestelijke her-schepping, opnieuw-geboorte. En die nieuwe mens hoort het evangelie en neemt het aan, spontaan! Hij gelooft zélf!

De samenvatting was dan: wedergeboorte is Gods initiatief...en geloof is ons initiatief.....
Hier past inderdaad perfetct de kinderdoop op....

Maar het is een onbijbelse volgorde......
Volgens mij wordt je wedergeboren, ontvang je de Heilige Geest nadat je het evangelie hebt aangenomen.

Ef 1,13
In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij,toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte

Ik weet niet waarom jullie op deze manier, en ook op wat jij zei Scholasticus...bijna alle eigen verantwoordelijkheid uit de weg gaan.....
Daar snap ik niets van....
« Laatst bewerkt op: april 24, 2004, 07:19:03 pm door Priscilla en Aquila »