Auteur Topic: Hoe denken gereformeerden over begraafplaatsen?  (gelezen 1349 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
Hoe denken gereformeerden over begraafplaatsen?
« Gepost op: april 22, 2004, 12:06:48 am »
Ik zie dat er in chatforum een topic is gesloten van mij. Ok, daar kan ik bij nader inzien wel inkomen, je hoort er geen grappen over te maken. Maar ik zou wel willen weten hoe GKV-ers over GV begraafplaatsen denken dit t.a.v Hervormde, Katholieke, Joodse begraafplaatden en algemeen Christelijk. Zou ik hier een topic over mogen openen in Levensbeschouwing bijv? Of is dit onderwerp taboe binnen de GKV kerken? Het is niet mijn bedoeling om er mensen mee te kwetsen ofzo. Wat is het beleid hierover?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2004, 12:12:33 am »
Het is  volgens mij een praktische reden dat er geen gkv begraafplaatsen zijn, Vroeger was de begraafplaats een kerkhof, naast de kerk.  De GKv is er pas sinds 1944, en de meeste kerken hebben tegenwoordig geen eigen begraafplaatsen meer.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2004, 12:15:07 am »
Misschien is het ook wel principieel: er worden immers ook geen rouwdiensten belegd (zie kerkorde).
Vind ik raar, maar ja, wie ben ik?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2004, 12:21:52 am »
Ik vind het prima als je daar een topic op een serieuze manier over opent . Ga maar in dit topic door, maar dan wel in http://forum.gkv.nl/forum/list_topics/35'  class=link>Grand café.

FB > gc
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2004, 12:27:12 am »
Opzich zou ik het best wel mooi vinden als er een begraafplaats naast je "eigen" kerk is. Mijn vader is vorig jaar november overleden en we hebben hem begrafen op het kerkhof van de Hervormde kerk, het is heel erg "mooi" om direkt na de samenkomst zo uit de kerk naar de begraafplaats te lopen, ipv nog eerst nog een eind te moeten rijden naar een één of andere gemeentebegraafplaats. (wat opzich ook weer niks uitmaakt)
Daarom zou een eigen begraafplaats naast de kerken een goed idee zijn, maar of dat overal is toegestaan, dat weet ik niet.

Tijmen

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2004, 12:45:12 am »
quote:
macguinness schreef op 22 april 2004 om 00:27:
Opzich zou ik het best wel mooi vinden als er een begraafplaats naast je "eigen" kerk is. Mijn vader is vorig jaar november overleden en we hebben hem begrafen op het kerkhof van de Hervormde kerk, het is heel erg "mooi" om direkt na de samenkomst zo uit de kerk naar de begraafplaats te lopen, ipv nog eerst nog een eind te moeten rijden naar een één of andere gemeentebegraafplaats. (wat opzich ook weer niks uitmaakt)
Daarom zou een eigen begraafplaats naast de kerken een goed idee zijn, maar of dat overal is toegestaan, dat weet ik niet.

Enerzijds ben ik het met je eens, ik vind dan ook dat de gemeente haar doden dienen te "dragen".
R.K heeft daar veel meer "gevoel" voor dan de prot kerken.

Anderzijds is het met name in de grote steden geen haalbare zaak en strikt genomen maakt het voor God niet uit.
Maar nogmaals ik ben het eigenlijk wel met je eens, maar de meesten gaat het het gewoon niet op.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 22, 2004, 01:00:29 am »
Ik wil niemand kwetsen,  maar er zijn nogal wat mensen die elke week naar het graf van een geliefde gaan, dat moet iedereen zelf weten maar ik denk dat je juist als Christen niet zo veel te zoeken hebt op een begraafplaats. Het is misschien wat missplaatst, maar ik  denk altijd : Wat zoekt gij de levenden bij de doden?
Mijn moeder is in 1989 overleden, toen ben ik er kort daarna nog 2 keer geweest, om naar de steen te kijken ( de eerste keer stond de steen er  nog niet) Daarna ben ik er  bijna 14 jaar niet meer geweest.  Vorig jaar ben ik er pas weer een keer geweest, met mijn vrouw (die mijn moeder niet gekend heefd) en onze dochter.  Het was wel vreemd  dat ik na  die lange tijd bijna op de automatische piloot het graf vond,  zonder te hoeven zoeken. Het deed me best wel wat, maar nu  ik er  met mijn gezin geweest ben is het ook wel weer goed.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 22, 2004, 02:15:34 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 22 april 2004 om 00:15:
Misschien is het ook wel principieel: er worden immers ook geen rouwdiensten belegd (zie kerkorde).
Vind ik raar, maar ja, wie ben ik?

Geen officiele eredienst-rouwdiensten dan zeker? Want er worden wel rouwdiensten gehouden, hoor.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 22, 2004, 05:18:37 pm »
quote:
Zwever schreef op 22 april 2004 om 14:15:
[...]

Geen officiele eredienst-rouwdiensten dan zeker? Want er worden wel rouwdiensten gehouden, hoor.

Ik heb daar een keer een thread over geopend. Het klopt inderdaad: er mag geen eredienst als rouwdienst worden gehouden, maar wel een samenkomst. En als het een samenkomst is, mag ineens alles, wat bij een eredienst niet het geval is. (Tja, rare lui, die gkv'ers.... )
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 22, 2004, 05:25:16 pm »
Artikel 71 K.O.: Rouwdiensten zullend niet worden belegd.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 22, 2004, 06:38:42 pm »
Ik ga af en toe nog wel naar de begraafplaats van mijn opa en mijn schoonzus om te kijken hoe het graf erbij ligt en om het evt. schoon te maken.

Maar inderdaad ik vind er niets; zo voelt het voor mij ook.

Voor mij is het de graankorrel die in de aarde gezaaid is tot de jongste dag...

om dan op te staan in heerlijkheid en eeuwig te leven.

Dat is mijn troost waar ik uit leef.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Tijmen

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 22, 2004, 08:55:39 pm »
quote:
Doarsie schreef op 22 april 2004 om 01:00:
Ik wil niemand kwetsen,  maar er zijn nogal wat mensen die elke week naar het graf van een geliefde gaan, dat moet iedereen zelf weten maar ik denk dat je juist als Christen niet zo veel te zoeken hebt op een begraafplaats. Het is misschien wat missplaatst, maar ik  denk altijd : Wat zoekt gij de levenden bij de doden?
.

Het is persoonlijk.
zo was ik een keer in een kerkdienst waar de doden van het afgelopen jaar werden herdacht.
Tevens werd deze dienst aangegrepen om alle dierbaren te herdenken dus een veel ruimere intepretatie.
De overleden van het afgelopen jaar werden herdacht door hun naam te noemen en een kaars aan te steken, zodat vele kaarsen voor een ieder duidelijk zichtbaar op tafel brandden.

Maar, vervolgens werd iedereen geroepen die zijn/haar eigen dierbare(n) wilden gedenken en naar voren geroepen om ook voor hen een kaars aan te steken en te plaatsen.

Velen gingen naar voren en zwijgend maar ook soms met heftige emotie"s ging deze gedenking gepaard.

Het is voor mij sindsdien duidelijk geworden dat de kerk heel veel laat liggen.
Er is duidelijk behoefte om eenmaal per jaar temidden van de gemeente grote verliezen met elkaar te delen.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 22, 2004, 09:05:44 pm »
Denk dat er eerder een GKV crematorium zal worden gebouwd dan een begraafplaats.
Op zich vind ik het wel mooi een algemene begraafplaats.
Zelf vind ik dat het allemaal wel sober gehouden mag worden, niet teveel poeha eromheen.
Bij de samenkomst zou best wel eens wat bier geschonken mogen worden en wat vrolijker stemming worden ingezet.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.