Auteur Topic: Heb je naaste lief als jezelf...?  (gelezen 1382 keer)

God_Is_Love

• Bekijk profiel
Heb je naaste lief als jezelf...?
« Gepost op: april 22, 2004, 03:46:16 pm »
Zijn er mensen die net als ik moeite hebben met het omgaan met niet-christenen, zoals bijvoorbeeld collega's? Ik kan me zo ergeren aan de 'lege' gesprekken over bijv. voetbal, tv, sex en geld. Ze weten gewoon totaal niet wat belangrijk is! Over God hoef ik niet te beginnen, want dat vinden ze maar onzin. Als ik vraag of ze niet willen vloeken, lachen ze me vierkant uit.
Ik weet dat God wil dat ik ook mijn vijanden lief heb, maar hoe kan ik van mensen houden die niets van God willen weten? Af en toe denk ik, wacht maar tot Jezus terugkomt, dan zullen we wel zien wie het laatst lacht. Wat natuurlijk een hele foute gedachte is.

Ook vind ik het moeilijk om in een stad/land te leven waar bijna niemand zich meer wat aantrekt van God. Ik zou het liefst wegvluchten naar een plaats waar Hij nog aanbeden wordt en waar dit de normaalste zaak van de wereld is! Ben ik de enige die het hier moeilijk mee heeft?
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2004, 03:51:34 pm »
quote:
God_Is_Love schreef op 22 april 2004 om 15:46:
Zijn er mensen die net als ik moeite hebben met het omgaan met niet-christenen, zoals bijvoorbeeld collega's? Ik kan me zo ergeren aan de 'lege' gesprekken over bijv. voetbal, tv, sex en geld. Ze weten gewoon totaal niet wat belangrijk is! Over God hoef ik niet te beginnen, want dat vinden ze maar onzin. Als ik vraag of ze niet willen vloeken, lachen ze me vierkant uit.
Ik weet dat God wil dat ik ook mijn vijanden lief heb, maar hoe kan ik van mensen houden die niets van God willen weten? Af en toe denk ik, wacht maar tot Jezus terugkomt, dan zullen we wel zien wie het laatst lacht. Wat natuurlijk een hele foute gedachte is.

Ook vind ik het moeilijk om in een stad/land te leven waar bijna niemand zich meer wat aantrekt van God. Ik zou het liefst wegvluchten naar een plaats waar Hij nog aanbeden wordt en waar dit de normaalste zaak van de wereld is! Ben ik de enige die het hier moeilijk mee heeft?

Ik denk dat er iets mis is met jouw houding naar je collega's etc. Jezus was met ontferming bewogen. Kun jij nog ontroerd raken over het feit dat ze verloren gaan?
Kun jij je knieen nog kapot bidden 's morgens voordat je weer de wereld ingaat?
Kun je ( in plaats van tegen hen te zeggen wácht maar) bij God sméken om nog even te wachten?
Wil je afdalen vanuit je zo vreselijk geestelijke ivoren toren, naar een wereld die verloren dreigt te gaan? Kun je je trots afleggen, en je leven inzetten voor de schapen?
Kun je / wil je de mensen om je heen bekijken, zoals Jezus naar ze kijkt?
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 03:52:08 pm door Wilhelmina »

God_Is_Love

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2004, 04:09:59 pm »
Misschien moet je mijn berichtje wat beter lezen voor je in de aanval gaat.
Ik heb niet gezegd dat ik niet ontroerd ben over het feit dat ze verloren gaan, en dat ik niet voor ze bid. Want dat doe ik wel degelijk. Maar dit lukt mij niet altijd (er staat dan ook 'af en toe' en ik zég dat soort dingen ook niet, maar denk ze soms wel even en heb er dan meteen spijt van). Het kost mij erg veel moeite om van mensen te houden die God haten. En ik weet dat dit fout is, daarom post ik hier ook. Kan jij zeggen dat je oprecht houdt van al je niet-christelijke medemensen? Dat kan nl. niemand!
Jij geeft de indruk dat jij helemaal door hebt hoe het dan wél moet, nou fijn voor je. Maar ondertussen veroordeel je mij wel voordat je het hele verhaal kent. Da's ook niet erg christelijk.
Als ik trots was, kwam hier hier om te praten over de dingen die ik wel goed doe. Maar ik praat liever over de dingen waar ik problemen mee heb en die ik wil verbeteren.
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2004, 04:23:24 pm »
Ik snap wat je bedoelt, al is het lang geleden dat ik collega's had die ook vreselijke opmerkingen konden plaatsen puur om te shockeren....
Zo van, o je gaat trouwen? O ja, dan mag het pas , he......
Niet door hebbende dat het geloof geen puur volgen van strenge regels is..
Het is een niet willen   van bepaalde dingen, en niet een niet mogen.......

Ik ben het met Wilhelmina eens dat Jezus met de mensen die verloren gaan, begaan was....
Anders had Hij jou en mij ook niet gered..... We hebben niets verdiend.....

Misschien kun je eens proberen om die collega's en andere mensen die je tegenkomt, los te zien van wat zij zeggen en/of doen, waar je je aan ergert......
En dat ergeren is op zich te begrijpen, . .)
Je moet tot je laten doordringen dat zij verblindt zijn voor de waarheid.....dat ze niet anders weten....
Wie weet ga je van ze houden als je dat aan God vraagt, geeft Hij je liefde voor je vijanden...( Dat is nu je nieuwe mens, die uit de Heilige Geest niet anders kan dan liefhebben - want God is liefde.....)
Dan ga je voor ze bidden..... Heb uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen..... Dat staat er toch achter?
Het is niet makkelijk, maar zo kom je door God te volgen ook boven de situatie te staan, zo dat je dan de vrede Gods kunt ervaren, of je collega's nu vloeken of niet.....

1 Joh. 2
 3 En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren. 4 Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; 5 maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn. 6 Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft.........

En dan gaat het verder over de broederliefde, maar de liefde geldt ook onze vijanden...
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 04:26:51 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2004, 04:30:31 pm »
quote:
Wilhelmina schreef op 22 april 2004 om 15:51:
[...]

Ik denk dat er iets mis is met jouw houding naar je collega's etc. Jezus was met ontferming
bewogen.
Kun jij nog ontroerd raken over het feit dat ze verloren gaan?
Kun jij je knieen nog kapot bidden 's morgens voordat je weer de wereld ingaat?
Kun je ( in plaats van tegen hen te zeggen wácht maar) bij God sméken om nog even te wachten?
Wil je afdalen vanuit je zo vreselijk geestelijke ivoren toren, naar een wereld die verloren dreigt te gaan? Kun je je trots afleggen, en je leven inzetten voor de schapen?
Kun je / wil je de mensen om je heen bekijken, zoals Jezus naar ze kijkt?

Nee, nee, nee, nee,...
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2004, 04:42:56 pm »
quote:

Waarom niet, waarom niet, waarom niet, waarom niet....?  
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 04:43:39 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 22, 2004, 04:53:11 pm »
quote:
Zijnkind schreef op 22 april 2004 om 16:42:
[...]

Waarom niet, waarom niet, waarom niet, waarom niet....?  

Ja dat vroeg ze niet hoor!

Het interesseert me gewoon niet hoe andere jongeren leven, ik heb het veel te druk met mezelf.    In de pauzes zorg ik dat ik bij christenen zit, of anders achter de computer. Als ik bij m'n klasgenoten zit kraak ik hun interesses af en plak er een leuk verhaaltje achteraan over God. Hypocriet he? Ik moet nooit huilen om hun toekomst. Ook niet om die van mij als ik me blijf verharden.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 22, 2004, 05:01:32 pm »
quote:
Sarah schreef op 22 april 2004 om 16:53:Ja dat vroeg ze niet hoor!

Het interesseert me gewoon niet hoe andere jongeren leven, ik heb het veel te druk met mezelf.    In de pauzes zorg ik dat ik bij christenen zit, of anders achter de computer. Als ik bij m'n klasgenoten zit kraak ik hun interesses af en plak er een leuk verhaaltje achteraan over God. Hypocriet he? Ik moet nooit huilen om hun toekomst. Ook niet om die van mij als ik me blijf verharden.

Haar post ging erover meer naar Christus te kijken hoe Hij op aarde te werk ging. Hij begon met mede gelovigen (farizeers enzo) maar die moesten hem niet. Het verhaal van Jezus paste niet in hun religie. Ook een gevaar voor ons als doorgebakken grefo's of welke kerk dan maar ook.
Daarna ging Jezus die mensen die niet geloofden opzoeken en Hij hield van hen. Hoeren en tollenaars....zeg maar de wietrokers, voetbalvandalen en de hangjongeren/ouderen. Er wordt niet altijd gemeld hoe die op Hem reageerden (vast niet altijd positief) maar we zien wel Jezus reactie. Liefde!

Hypocriet? Weet ik niet. Meen je wat je zegt? Geloof je in die God en voel je wat voor Hem? Dan is het niet hypocriet. Liefde voor de naaste is erg moeilijk. Wordt ons niet voor niets zo vaak op het hart gelegd door Christus. Hij weet dat we dat niet uit onszelf doen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 22, 2004, 06:00:51 pm »
quote:
God_Is_Love schreef op 22 april 2004 om 15:46:

Hallo,

Ik herken dit wel hoor alleen vraag ik me af of je dan niet geneigd bent om mensen in twee groepen in te delen christenen en niet-christenen. Christenen zijn dan goed ( Is dat waar?) en niet Christenen zijn dan slecht ( Is dat waar?)

Die lege gesprekken hoeven ook niet alleen maar met het niet-christen te maken hebben hoor. Het kan ook een bepaald niveau zijn denk ik dan. Er bestaan nl ook niet-Christenen waar je wel opbouwende gesprekken mee kunt voeren.

En ik begrijp dat het om je collega's gaat. ja, dat maakt het vaak extra moeilijk omdat je er "verplicht" mee geconfronteerd wordt. Maar je kunt het ook zien op een andere manier, God heeft je op deze weg geplaatst en ook met deze collega's erbij. Misschien wil God je wel leren om juist ook met dit soort mensen om te moeten gaan omdat je op een gegeven moment je bijv. gaat verdiepen in vijandsliefde ( aha, dat doe je nu al..) Dus door die vervelende collega's wordt je met bepaalde geestelijke zaken geconfronteerd waarvan God denkt dat wanneer je deze onder de knie hebt ook daadwerkelijk een gelukkiger mens of liefdevoller mens kunt zijn en worden. Je kunt je collega's daar dankbaar voor zijn en zo ontwikkel je vijandsliefde. Uiteindelijk is liefde ook een keuze ( dus niet alleen gevoel) en is liefde vrijheid, de ander vrij laten, geen verwachtingen hebben etc.

In ons leven hebben wij andere mensen nodig. Hetzij christenen of niet-christenen. Zonder je medemens kun je niet bestaan. Zij spiegelen je en laten zien welke gevoelens, frustratie's etc in je omgaan.

En natuurlijk kun je ook bidden. God verhoort je gebed altijd. Op Zijn tijd.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 22, 2004, 06:41:28 pm »
quote:
Sarah schreef op 22 april 2004 om 16:53:
[...]

Het interesseert me gewoon niet hoe andere jongeren leven, ik heb het veel te druk met mezelf.

Slechte zaak vind ik dat. Je moet juist ook bezig zijn met anderen. Waar is je evangelisatiedrang?
Live vanuit de luie stoel

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 22, 2004, 06:46:59 pm »
quote:
Does schreef op 22 april 2004 om 18:41:
[...]

Slechte zaak vind ik dat. Je moet juist ook bezig zijn met anderen. Waar is je evangelisatiedrang?

Lol. Die drang is er wel, maar manifesteert zich een beetje vreemd.

Maar ik ga een nieuw topic openen. Wacht maar af.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 22, 2004, 09:47:55 pm »
quote:
Sarah schreef op 22 april 2004 om 16:53:
[...]

Ja dat vroeg ze niet hoor!

He Sarah, ik denk dat het ook een proces is dat bij iedere christen anders verloopt...
Misschien ga je hierdoor wel wat anders tegen de situatie van ongelovigen aankijken........

Misschien ligt het nog te dichtbij voor jou.....
Dat zou best kunnen en je verschanst je nu in je veilige wereld....

Ga nu alsjeblieft niet in een kramp leven van ik moet evangeliseren en oog hebben voor anderen...........
Je hoeft niet netzo te worden als die andere fijne christen die zo goed kan getuigen tegen iedereen..
Leg het gewoon aan God voor.....
Dan kan Hij situaties veranderen of jou gevoelens erover.....

Snap je 'm een beetje wat ik bedoel?
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 09:49:41 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 22, 2004, 09:55:59 pm »
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 22 april 2004 om 21:47:
[...]
He Sarah, ik denk dat het ook een proces is dat bij iedere christen anders verloopt...
Misschien ga je hierdoor wel wat anders tegen de situatie van ongelovigen aankijken........

Misschien ligt het nog te dichtbij voor jou.....
Dat zou best kunnen en je verschanst je nu in je veilige wereld....

Ga nu alsjeblieft niet in een kramp leven van ik moet evangeliseren en oog hebben voor anderen...........
Je hoeft niet netzo te worden als die andere fijne christen die zo goed kan getuigen tegen iedereen..
Leg het gewoon aan God voor.....
Dan kan Hij situaties veranderen of jou gevoelens erover.....

Snap je 'm een beetje wat ik bedoel?

Ja hoor. En ik wil ook niet zo worden als anderen.
God werkt ook niet altijd bij iedereen hetzelfde he?

Het ligt 'm ook in gehoorzaamheid volgens mij.

'k ben gewoon een zeur, misschien moet ik even een poosje minder forummen.