Auteur Topic: overspel  (gelezen 2599 keer)

E1975dwin

• Bekijk profiel
overspel
« Gepost op: april 22, 2004, 07:26:11 pm »
In de bijbel wordt gesproken

over gij zult niet echtbreken (matt 10:19)

maar als ik het oude testament lees staat er genesis 16:2

2 En Sarai zeide tot Abram: Zie toch, de HERE heeft mij niet vergund te baren; ga toch tot mijn slavin; misschien zal ik uit haar gebouwd worden. En Abram luisterde naar Sarai. 3 En Sarai, de vrouw van Abram, nam Hagar, de Egyptische, haar slavin, nadat Abram tien jaar in het land Kanaän gewoond had, en gaf haar aan haar man Abram tot vrouw. 4 En hij ging tot Hagar en zij werd zwanger; toen zij zag, dat zij zwanger geworden was, was haar meesteres verachtelijk in haar ogen.

Wat is hier in het verschil??? als je geen kinderen kunt krijgen mag je wel je man naar een andere laten gaan of toch niet???

HaJee

• Bekijk profiel
overspel
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2004, 07:49:50 pm »
En denk je dat God dit goedkeurde?
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Does

• Bekijk profiel
overspel
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2004, 08:17:37 pm »
De Wet is duidelijk genoeg lijkt me?

gij zult niet echtbreken.
Live vanuit de luie stoel

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
overspel
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2004, 08:25:00 pm »
polygamie is niet perse overspel. De monogame relatie is eigenlijk pas echt ingesteld in de nieuw testamentische tijd. David had bijvoorbeeld ook meerdere vrouwen, en dat was een man naar Gods hart. En je ziet ook geen commentaar daarop. (Dat met Batseba was wel overspel, en dat is dan ook bestraft.)
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
overspel
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2004, 08:28:49 pm »
Dus jij keurt polygamie goed Alfredt?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
overspel
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2004, 08:43:18 pm »

quote:

Does schreef op 22 april 2004 om 20:28:
Dus jij keurt polygamie goed Alfredt?

ik zeg toch dat het een nieuw testamentische zaak is? Ik beweer alleen dat het afkeuren van polygamie iets anders is als echtbreuk afkeuren. Het zijn 2 afzonderlijke zaken.
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
overspel
« Reactie #6 Gepost op: april 22, 2004, 08:45:09 pm »
Ja daarom hadden we het ook alleen maar over echtbreuk in dit topic. Dus polygamie doet niet ter zake.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
overspel
« Reactie #7 Gepost op: april 22, 2004, 08:48:15 pm »

quote:

Does schreef op 22 april 2004 om 20:45:
Ja daarom hadden we het ook alleen maar over echtbreuk in dit topic. Dus polygamie doet niet ter zake.

eh het voorbeeld wat de TS aanhaalt is polygamie... (iig een bepaalde vorm ervan)

God veroordeelde niet dat hij naar de slavin ging, Hij veroordeelde dat Abram en Sara niet vertrouwden op zijn belofte.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 08:49:08 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
overspel
« Reactie #8 Gepost op: april 22, 2004, 08:54:03 pm »

quote:

Alfredt schreef op 22 april 2004 om 20:48:

[...]

eh het voorbeeld wat de TS aanhaalt is polygamie... (iig een bepaalde vorm ervan)

Ja klopt en hij haalt de wet van echtbreuk er bij, wat ik dan ook niet snap waarom die dat er dan bijhaalt.

quote:

God veroordeelde niet dat hij naar de slavin ging, Hij veroordeelde dat Abram en Sara niet vertrouwden op zijn belofte.
Klopt. Abraham en Sara waren toch niet getrouwd? Zulke dingen kenden ze toen nog niet volgens mij.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
overspel
« Reactie #9 Gepost op: april 22, 2004, 09:53:39 pm »
Het was wel altijd ellende als een man meerdere vrouwen had...
Hadden de vrouwen niet onderling ruzie of naijver...
Dan ruzieden de kinderen wel
De nakomelingen van Ismael en Isaak ruzien nog steeds.....

God stond het toe maar dat wil niet zeggen dat Hij het er mee eens was...

Jezus zegt zelf: Weet gij niet dat ze vanaf het begin als man en vrouw zijn gemaakt...?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

tikvah

• Bekijk profiel
overspel
« Reactie #10 Gepost op: april 22, 2004, 11:02:09 pm »
ook in die wet werd er al getrouwd, alleen niet zoals wij kennen, zij hadden dan ook een ceremonie waarbij ze tot man en vrouw werden.

j@f@

• Bekijk profiel
overspel
« Reactie #11 Gepost op: april 23, 2004, 07:33:42 am »

quote:

HaJee schreef op 22 april 2004 om 19:49:
En denk je dat God dit goedkeurde?
De gevolgen zie je nog elke dag in het midden oosten............... Jood en Arabier kunnen elkaar niet uitstaan.

Does

• Bekijk profiel
overspel
« Reactie #12 Gepost op: april 23, 2004, 09:05:03 am »

quote:

jfwolf schreef op 23 april 2004 om 07:33:
[...]

De gevolgen zie je nog elke dag in het midden oosten............... Jood en Arabier kunnen elkaar niet uitstaan.
Is dat een antwoord op de vraag?

j@f@

• Bekijk profiel
overspel
« Reactie #13 Gepost op: april 23, 2004, 09:13:39 am »

quote:

Does schreef op 23 april 2004 om 09:05:
[...]

Nee, dat is niet een direct antwoord op de vraag......

Does

• Bekijk profiel
overspel
« Reactie #14 Gepost op: april 23, 2004, 09:15:09 am »
Waarom reageer je dan op de vraag?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
overspel
« Reactie #15 Gepost op: april 23, 2004, 11:02:02 am »

quote:

Does schreef op 23 april 2004 om 09:05:
[...]

Een constatering kan impliciet ook wel een antwoord zijn .. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
overspel
« Reactie #16 Gepost op: april 23, 2004, 11:22:52 am »
Het is vrij makkelijk om in de bijbel een tekst te vinden waarin overspel verboden wordt en tegelijk teksten waarin overspel gebeurd. Zo is het ook met andere ethische problemen, zoals het doden van een mens.
Daarom moet bijbellezen altijd beginnen bij de evangeliën. Jezus is vrij duidelijk over huwelijkstrouw (bijv matt 5). Jezus Christus en zijn onderwijs vormen de climax van Gods openbaring, dus van daaruit moet je ook de rest van de bijbel lezen.
Als je wilt weten wat de bijbel over een ethisch thema zegt, begin dan dus bij het onderwijs van Jezus, dan kijk je naar het onderwijs van de apostelen en dan ook terugkijken naar het Oude Testament.
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

E1975dwin

• Bekijk profiel
overspel
« Reactie #17 Gepost op: april 23, 2004, 11:29:58 am »
Toen zeide Sarai tot Abram: De krenking mij aangedaan, komt voor uw rekening; ik heb mijn slavin in uw schoot gegeven, en nu zij ziet, dat zij zwanger geworden is, ben ik verachtelijk in haar ogen; de HERE doe recht tussen mij en u. 6 En Abram zeide tot Sarai: Zie, uw slavin is in uw macht; doe met haar wat goed is in uw ogen. Toen vernederde Sarai haar, en zij vluchtte van haar weg.
7 En de Engel des HEREN trof haar aan bij een waterbron in de woestijn, bij de bron aan de weg naar Sur. 8 En Hij zeide: Hagar, slavin van Sarai, vanwaar komt gij en waarheen gaat gij? En zij zeide: Ik ben op de vlucht voor mijn meesteres Sarai. 9 En de Engel des HEREN zeide tot haar: Keer naar uw meesteres terug en verneder u onder haar hand. 10 En de Engel des HEREN zeide tot haar: Ik zal uw nageslacht zeer talrijk maken, zodat het vanwege de menigte niet geteld kan worden. 11 Voorts zeide de Engel des HEREN tot haar: Zie, gij zijt zwanger, en zult een zoon baren, en hem Ismaël noemen, want de HERE heeft naar uw ellende gehoord. 12 Hij zal een wilde ezel van een mens zijn; zijn hand zal tegen allen zijn en de hand van allen tegen hem, en hij zal ten aanschouwen van al zijn broederen wonen. 13 Toen noemde zij de naam des HEREN, die tot haar gesproken had: Gij zijt een God des aanziens; want, zeide zij, heb ik hier ook omgezien naar Hem, die naar mij ziet? 14 Daarom noemt men die put: de put Lachai-Roï; zie, hij is tussen Kades en Bered.
15 En Hagar baarde Abram een zoon en Abram noemde de zoon, die Hagar gebaard had, Ismaël. 16 En Abram was zesentachtig jaar oud, toen Hagar Ismaël aan Abram baarde.

Hierin staat dat God het niet afkeurde, Hij geeft Hagar een zoon. Op het moment dat hij het afkeurt dan laat Hij het kind niet geboren worden. Tevens zorgt God ervoor dat zijn (de ongeborene zoon van Hagar) nageslacht zeer talrijk zal worden.

Sara was onvruchtbaar, zij wilde dat abraham kinderen kreeg. Om dit voor mekaar te krijgen moest Abraham van Sara bij haar slaaf liggen.

Maar als je dit vertaalt naar de bijbel en dan vooral naar de 10 geboden dan snap ik het niet......

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
overspel
« Reactie #18 Gepost op: april 23, 2004, 11:39:16 am »
Wat snap je dan niet? Zoals eerder al gezegd is, polygamie werd niet verboden door de 10 geboden. Echtbreuk, het verlaten van je eigen vrouw en het vreemd gaan met een vrouw van iemand anders, dat werd verboden door de 10 geboden.
Pas in het nieuwe testament staat dat je slechts 1 vrouw mag hebben.
Pinkeltjefan

E1975dwin

• Bekijk profiel
overspel
« Reactie #19 Gepost op: april 23, 2004, 11:55:22 am »
Mat 5:28 schrijft: Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd.

Het woord begeren, wat houdt dit in??? Is dit echt vreemd gaan of is het alleen maar kijken en je gedachte er op los laten????

Matt 9:5 schrijft:  En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

Hierin staat waarin jij verwijst Alfred. twee worden één!!! Maar wat is dan de goede volgorde om de bijbel te lezen??? ipv te beginnen bij Genesis omdat hierin een andere wet geldt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
overspel
« Reactie #20 Gepost op: april 23, 2004, 06:19:53 pm »

quote:

Alfredt schreef op 23 april 2004 om 11:39:
Wat snap je dan niet? Zoals eerder al gezegd is, polygamie werd niet verboden door de 10 geboden. Echtbreuk, het verlaten van je eigen vrouw en het vreemd gaan met een vrouw van iemand anders, dat werd verboden door de 10 geboden.

Lijkt me niet:

Gen 2:24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn

dit impliceert monogamie.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
overspel
« Reactie #21 Gepost op: april 23, 2004, 06:27:39 pm »

quote:

e1975dwin schreef op 23 april 2004 om 11:29:

Hierin staat dat God het niet afkeurde, Hij geeft Hagar een zoon. Op het moment dat hij het afkeurt dan laat Hij het kind niet geboren worden. Tevens zorgt God ervoor dat zijn (de ongeborene zoon van Hagar) nageslacht zeer talrijk zal worden.

Sara was onvruchtbaar, zij wilde dat abraham kinderen kreeg. Om dit voor mekaar te krijgen moest Abraham van Sara bij haar slaaf liggen.

Maar als je dit vertaalt naar de bijbel en dan vooral naar de 10 geboden dan snap ik het niet......

Galaten 4
22 Er staat immers geschreven, dat Abraham twee zonen had, één bij de slavin en één bij de vrije. 23 Maar die van de slavin was naar het vlees verwekt, doch die van de vrije door de belofte. 24 Dit is iets, waarin een diepere zin ligt. Want dit zijn twee bedelingen: de ene van de berg Sinai, die slaven baart, dit is Hagar. 25 Het (woord) Hagar betekent de berg Sinai in Arabië. Het staat op één lijn met het tegenwoordige Jeruzalem, want dat is met zijn kinderen in slavernij. 26 Maar het hemelse Jeruzalem is vrij; en dat is onze moeder. 27 Want er staat geschreven:
Verheug u, gij onvruchtbare, die niet baart, breek uit en roep, gij die geen weeën kent; want talrijker zijn de kinderen der eenzame dan van haar, die een man heeft.
28 En gij, broeders, zijt, evenals Isaak, kinderen der belofte. 29 Maar zoals destijds hij, die naar het vlees verwekt was, hem, die naar de geest verwekt was, vervolgde, zo ook nu. 30 Maar wat zegt het schriftwoord? Zend de slavin weg met haar zoon, want de zoon der slavin zal in geen geval erven met de zoon der vrije. 31 Daarom, broeders, zijn wij geen kinderen ener slavin, maar van de vrije.

Niet om een discussie over de wet en de belofte te starten, maar om de zin van deZe geschiedenis te laten zien... (vetgedrukt)
« Laatst bewerkt op: april 23, 2004, 06:27:57 pm door Priscilla en Aquila »

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
overspel
« Reactie #22 Gepost op: april 29, 2004, 06:19:35 pm »
Lees ook eens vers 23 van Galaten 4...
God had Abraham een zoon beloofd! En wel via Sara en niet via Hagar... God keurt wel degelijk ontrouw aan Zijn beloften af! Maar Hij geeft mensen ook een eigen verantwoordelijkheid voor hun daden. Dus als Abraham later ellende krijgt met Ismael, is dat in feite zijn eigen schuld, en niet die van God (in tegenstelling tot wat e1975dwin impliceert).
« Laatst bewerkt op: april 29, 2004, 06:20:04 pm door MaVee »
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
overspel
« Reactie #23 Gepost op: april 29, 2004, 06:33:25 pm »
Heeft men al door dat Abram en Sarai geen oud testament op zak hadden?
De 10 geboden zijn ca 400 jaar na Abrahams dood aan het volk Israel gegeven. Genesis, met het verhaal van Abraham, en met de zinsnede 'Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn' zijn zeer waarschijnlijk in Mozes' tijd opgeschreven, iig ver na Abrahams tijd.
Dus om Abraham te verwijten dat hij tegen de 10 geboden ingaat met zijn levenswandel is een beetje vreemd. Waarschijnlijk ging hij tegen Gods wil in door met meerdere vrouwen te slapen, maar hij had hij kunnen weten wat Gods wil was?
God communiceerde rechtstreeks met hem. God beloofde aan Abram en Sarai een kind. Dan is hij alleen ongehoorzaam omdat hij het beter dacht te weten dan God door zelf een kind verwekken bij de slavin van zijn vrouw en dat als beloofde zoon te zien. Hij is niet ongehoorzaam omdat hij een 2e tot vrouw had genomen.
« Laatst bewerkt op: april 29, 2004, 06:34:02 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
overspel
« Reactie #24 Gepost op: mei 01, 2004, 09:23:21 am »

quote:

Alfredt schreef op 23 april 2004 om 11:39:
nee dat staat er niet
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
overspel
« Reactie #25 Gepost op: mei 03, 2004, 08:57:31 am »
In de oudheid stond God het de mannen toe om meerdere vrouwen te hebben. Echter, wij staan niet meer onder het oude verbond, maar het nieuwe verbond, waar uit het nieuwe testament blijkt dat overspel een grove zonde is...

Waarom God het polygamie toestond? Misschien om ervoor te zorgen dat de aarde snel gepopuleerd raakte? Maar ik denk dat het niet zo van belang is. God heeft de mens als volgt geschapen: als man en vrouw en zo dienen wij dit ook te bezien...
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
overspel
« Reactie #26 Gepost op: mei 03, 2004, 12:38:06 pm »
Ik kan nergens in het nieuwe verbond lezen dat monogamie verplicht is. polygamie is trouwnes geen overspel.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 12:38:14 pm door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
overspel
« Reactie #27 Gepost op: mei 03, 2004, 01:33:21 pm »
Word wel degelijk over overspel gesproken in nieuw testament... En dat is na het nieuwe verbond...
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...