Auteur Topic: Hervormde Bezwaarden kiezen naam*  (gelezen 1168 keer)

Promtus

• Bekijk profiel
Hervormde Bezwaarden kiezen naam*
« Gepost op: april 23, 2004, 03:26:53 pm »
Bron www.refdag.nl

KATWIJK AAN ZEE - Hervormde (wijk)gemeenten die niet mee willen in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) gaan per 1 mei verder onder de naam ”Nederlandse hervormde gemeente (in hersteld verband)”. Een nog te houden noodsynode zal na 1 mei een besluit nemen over de naam van het landelijk kerkverband.

Persoonlijk vind ik dit echt een hele slechte naam, die ook zeer negatief en zielig over komt.
Je bent al Hérvormd...en nu ook nog is hérsteld.  De naam alleen al zegt dat de gemeente is voortgekomen uit meningsverschillen!

Het is ook een hele lange naam..

Ik denk dan ook dat de bedoeling is dat wat tussen haakjes staat snel vergeten wordt, zodat ze gewoon weer Nederlands hervormde gemeente heten. Is over nagedacht.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 23, 2004, 03:29:48 pm »
het was een te verwachten stap: volgens mij gaat het een groot deel van de bezwaarden vooral om de naam hervormd. het is vooral een emotioneel probleem. de leervrijheid waar ze tegen vechten, was er in de NH kerk ook al...
...

Rachmaninov

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 23, 2004, 07:18:14 pm »
Het is nog maar de vraag of de naam "hervormd" mag voorkomen in die nieuwe naam.
De naam "hervormd" is eigendom van de PKN. En de naam "hervormd" bestaat straks niet meer, omdat de hervormde kerk opgaat in de PKN.
Ik mag morgen ook niet een bank beginnen met de naam AMRO..(eigendom van ABN-AMRO)

Overigens voorspel ik dat er ook snel weer een groep van de bezwaarden zal uittreden uit die "hervormde kerk in hersteld verband". Krijgen we een groep ernaast die iets zal heten als "hervormde kerk in hersteld verband op gereformeerde grondslag" of zo....
De bezwaarden zelf gaan ook al als vechtende honden over straat.
Prachtig hoor die PKN, ik ben er blij mee. Maar het heeft tot gevolg dat er weer een stel nieuwe kerkjes komen, waar men meent de echte waarheid in pacht te hebben. En daar gaat het tenslotte om, in het christelijk geloof. De waarheid en niets anders!  :)

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 23, 2004, 07:38:56 pm »

quote:

Rachmaninov schreef op 23 april 2004 om 19:18:
Het is nog maar de vraag of de naam "hervormd" mag voorkomen in die nieuwe naam.
De naam "hervormd" is eigendom van de PKN. En de naam "hervormd" bestaat straks niet meer, omdat de hervormde kerk opgaat in de PKN.
Ik mag morgen ook niet een bank beginnen met de naam AMRO..(eigendom van ABN-AMRO)[/q]Ik denk niet dat er op "Hervormd" merkenrecht zal rusten eigenlijk... Kan me dat bijna niet voorstellen. :)

[q]Overigens voorspel ik dat er ook snel weer een groep van de bezwaarden zal uittreden uit die "hervormde kerk in hersteld verband". Krijgen we een groep ernaast die iets zal heten als "hervormde kerk in hersteld verband op gereformeerde grondslag" of zo....
De bezwaarden zelf gaan ook al als vechtende honden over straat.
Prachtig hoor die PKN, ik ben er blij mee. Maar het heeft tot gevolg dat er weer een stel nieuwe kerkjes komen, waar men meent de echte waarheid in pacht te hebben. En daar gaat het tenslotte om, in het christelijk geloof. De waarheid en niets anders!  :)

Dat is het beroerde: scheuring leidt tot scheuring. Alsof we er al niet genoeg gehad hebben in de afgelopen 200 jaar. ;(
Daarom blijf ik het de hoge heren van de Hervormde Synode ook kwalijk nemen dat deze drammers zo nodig *nu* de fusie wilden realiseren. De Confessionele Vereniging en de Gereformeerde Bond hebben meermalen hun bezwaren uiteengezet, hebben een alternatief plan op tafel gelegd, dat uitging van een afkoelperiode. Dit echter heeft geen enkele weerklank gevonden. De nieuwe bezwaarden zijn opgeofferd ten gunste van een fusie met de bezwaarden van 1892... Nieuwe tijden, zelfde problemen. Wat schieten we er dan mee op? Waarom een van de meest stabiele en betrouwbare geledingen in de Hervormde Kerk opofferen om een oude breuk te lijmen? Ik kan geen begrip voor dit overhaaste besluit.

Anderzijds ben ik van mening dat een nieuwe afscheiding niet de juiste weg is. Om het met Groen van Prinsterer te zeggen: als een vreemdeling bezit heeft genomen van uw huis, dan jaagt gij die vreemdeling het huis uit, in plaats van zelf het huis te verlaten. Als de Hervormde Kerk in bezit genomen wordt door lieden die haar niet zouden moeten besturen, dan dienen deze heren het veld te ruimen; *niet* de gemeenten die in gewetensnood komen. Of wederom met Groen van Prinsterer: als moeder ziek is, dan blijft gij bij haar om haar beter te maken, in plaats van haar te verlaten. Zo ook met de moederkerk. Het spijt mij dan ook dat de bezwaarden niet de beslissing nemen om de PKN van binnenuit te blijven wijzen op de Waarheid. :)
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.