Auteur Topic: De context van jongerenkerken en alternatieven  (gelezen 1604 keer)

GKV Jongeren

• just for you
    • Bekijk profiel
De context van jongerenkerken en alternatieven
« Gepost op: januari 30, 2003, 09:25:48 pm »
Maurits schreef in dit topic een lange reply ik hier onder opnieuw neerzet om de discussie in het oude topic rustig door te laten gaan.

Ik heb geprobeerd om dit stuk onder de aandachte krijgen op een ander manier, maar dat is me niet gelukt. Daarom dan maar zo. Ik wil ook proberen dit stuk te plaatsen op godfashion.nl. Omdat ik benieuwd ben naar wat mensen werkelijk vinden van mijn bijdrage. Technisch: ik dacht dat dit topic wel de geschikste was om deze erbij te plaatsen. Schrik niet terug van de lengte. Heb je een reactie aan mij persoonlijk mail dan ff.

---
Graag zou ik met dit stuk een duit in het jongerenkerkzakje willen doen. Dat doe ik omdat er twee dingen misgaan: de discussie is verplaatst binnen enkele weken van de bezoekers, bewonderaars en bekritiseerders naar een discussie die gevoerd wordt op theologisch niveau en door theologen. Terwijl ik nu juist zo benieuwd ben naar de gefundeerde mening van de doelgroep.

Vanuit die motivatie wil ik als bovenkant van deze doelgroep proberen mee te praten. Ik wil proberen in dit artikel een – naar alle waarschijnlijkheid – onvolledige analyse te geven van het fenomeen jongerenkerk. Ik wil me dus niet uitdrukkelijk voor of tegen gaan uitspreken, maar zoeken naar de context waarbinnen de jongerenkerk en andere soortgelijke initiatieven zijn ontstaan en zouden kunnen doorgroeien.

Dat betekent onverhoopt een herhaling van een aantal zetten, maar volle duidelijkheid: dit is niet om voor- of tegenstanders verder uit elkaar te drijven, maar juist om hun eigen zienswijze te belichten vanuit meerdere perspectieven.

Na deze lange aanloop wil ik beginnen met een ervaring die ik laatst heb gehad: ik had een goede nacht geslapen en was nog wat aan het nadutten toen ik een zeer heldere droom kreeg. die wil ik u graag vertellen omdat deze van toepassing kan zijn op mijn visie?!?

Ik droomde dat ik in een auto reed en op weg was. Het volgende moment stap ik uit bij een viaduct. Ik herinner me een grote groep mensen. Het is rumoerig, er is een vijandige sfeer, er wordt slecht geluisterd. Ik vraag dan vervolgens met moeite om stilte. Zodra het stil is – en nu komt voor mij het bijzondere- begin ik de tekst te citeren van Martin Luther King. En dan letterlijk! Het helderst blijven mij voorstaan het stuk waarmee hij afsloot. Free at last, thank God Almighty we’re free at last! En daarna het stuk dat eens alle kinderen van God zullen lopen hand in hand, ongeacht kleur, geloofsovertuiging enz. Als ik dit gezegd heb valt de groep weer in gemor en overvalt mij een intens gevoel van verdriet over het slechte luistergedrag. Hier eindigde mijn droom. De conclusie die ik hieruit trok: laten we elk persoonlijk èn in gemeenschap van de Heilige Geest, leven zoals Christus met het kruis heeft bedoeld: vanuit de overwinning. We’re free, at last!!!

Daarom leven voor mij de volgende vragen: waarom wordt de discussie rondom jongerenkerk op theologisch niveau uitgeknokt? Begrijp me goed: deze mensen zijn wijs en hebben zeker geleerd, maar waarom hoor ik niet meer mensen, uitgezonderd diegene die gereageerd hebben? Die directe betrokkenheid hebben met een jongerenkerk? Mensen zoals de 2000 jongeren die daar komen, de ouders die mee gaan? Iets dat je wat waard is, iets waar je juist omdat binnen de kerk zogezegd dit niet te vinden is en dus de kerk impliciet beschuldigt, waarom zeg je niks? Hoe komt het dat er commentaar is op de kerk, zonder verantwoordelijkheid te nemen om juist nu die noodzakelijke discussie op gang is je zegje te doen? En als je tegen de vernieuwing die de jongerenkerk wil bieden bent, waarom spreek je niet mee? Zodat we later als gemeenteleden (incl. mezelf) de hoge heren weer de schuld kunnen geven? Want als ik heel eerlijk ben, dan betrap ik mezelf maar al te vaak op dit soort ‘dragen en dan alsnog klagen’.

Wat ik totnogtoe gemist heb in de discussie is dat een ieder vergeet te kijken naar de tijd waarin we leven. Want een jongerenkerk opzetten is een, het doorzetten ervan is twee. De kerk als eenheid willen zien, maar niet kunnen of willen luisteren naar de jongeren?! Als ik kijk naar de ontwikkeling van de samenleving dan mag ik hopen dat in mijn korte historische schets helder mag worden en zijn waarom juist nu deze kogel door de kerk wil.

Ik wil de huidige cultuur in tweeën delen. In de jongerencultuur en de cultuur waarin hun ouders (en dus die van mij) opgroeiden.

De huidige cultuur is gefragmentariseerd. We leven met z’n allen in het grote hier en nu. Wat nu gebeurt moet je nu meemaken. Als ik de media waaraan jongeren blootstaan zie, hoor lees en ervaar, dan kan ik niet anders als kiezen voor een calculerende manier van leven. Kijk naar het onderzoek door het Nederlands Dagblad gedaan een jaar (?) geleden. Gereformeerde jongeren gaan bijna net zo gemakkelijk om met drugs, seks, alcoholmisbruik, tv kijken als niet-christelijke jongeren. Misschien is het daarom ook niet zo gek dat het overgrote deel van de jongeren zegt gelukkig te zijn. Maar niet alles is overal geaccepteerd. Want als ik als jongere zondag in de kerk zit, maar door de week ‘cool’ wil zijn, zal ik verschillende rollen moeten aannemen. Wil je ook met een of meerdere van de verschillende 13 (jongeren)subculturen meedoen, dan zal je moeten zappen.

Logischerwijs (en clichématig) komt er een generatieconflict.
Want ouders (40/50) zijn daarentegen (en dit is een beeld wat ik heb) opgegroeid in de tijd van wederopbouw, hard werken, steeds grotere horizon, meer luxe. De jongere ouder van rond de 30 / 40 in een tijd van seksuele revolutie, een kerkscheuring en grote werkeloosheid. Maar daarna steeds meer en meer welvaart, de economie (en daarmee het geloof in de mens) kon voor veel ouders niet stuk.

Gezamenlijk hebben ze met de jongeren het opkomen en ondergaan van paars I&II èn Pim Fortuyn ervaren, gezien. Deze politieke kleuren hebben in tijd van amper een decennium op veel, heel veel gebieden het leven verandert. Van ‘alles is het met iedereen eens’ (was dit in de kerk anders?) tot een gedurfde charismatische en polariserende mening.

Dit zijn natuurlijk maar een aantal aspecten van de samenleving van de afgelopen 40/50 jaar. Maar het is wel tekenend voor een kerk ontstaan juist in deze tijd. Want was de vrijgemaakte kerk ook niet revolutionair? De scheuring in 1968, het genieten van welvaart? Een geloof dat van de norm van haar verstand en bijbel steeds meer richting gevoel en beleving ging? Het is misschien wat al te vergezocht, maar frappant is toch m.i. de vergelijking dat de jeugdkerk opkomt met zijn radicale ideeën tegelijk met Pim Fortuyn.
Dat er dus iets gaat leven / leeft in de kerk lijkt mij meer dan vanzelfsprekend. Deze ontwikkeling van jongerenkerk, het Henk Jasperse debat, het gebeuren van de ChristenUnie.

Vult u gerust deze historische schets aan. Als hier feitelijke onwaarheden zitten mijn excuus, maar qua strekking is duidelijk dat er meer gebeurt dan alleen een jongerenkerk die wordt opgericht? (kennen we dat niet van eerder?!?!) Als het regent in de wereld drupt het in de kerk... hoewel het dak steeds meer lek lijkt te worden….

Want is ook in de kerk het gevoel niet in de plek gekomen van kennis? Het hart in plaats van het hoofd? En dat is jammer. De kerk heeft zich volgens mij wel vaker verslikt in dit conflict. Maar is dat het ook? Ik heb van iemand een keer een mooie vergelijking gehoord en u misschien wel bekend. Als de kennis God de Vader is dan is de Heilige Geest het voelen en beleven en datgene wat je doet het navolgen van God de Zoon. Net zo min als je deze direct uit elkaar dient te trekken, net zo min de benadering in de kerk, je geloof en heel je wezen.

Wat betreft de splijtzwam jongerenkerk is nog veel te zeggen en dat zal zo blijven. Want jongeren met hun anonieme SMS’jes, mobiele telefoons en internet met vragenlijstjes over henzelf, blijven nog steeds onbekend. En dus zet een
Webredactie Jongeren

jongeren@gkv.nl

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 30, 2003, 10:52:38 pm »
Beste Maurits,

Ik vind het op zich een goed artikel, maar ik mis een soort van analyse. Misschien is dat de reden dat niemand reageert? Voorstel: maak eens een samenvatting.

Groet,
Peter

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 05, 2003, 09:31:24 pm »
Ook ik mis in het artikel een duidelijke lijn, een duidelijke analyse en ik merk tijdens het lezen dat er punten zijn die nog wel nader uitgewerkt kunnen worden en dat er tussen punten soms een relatie mist. Jammer, maar desondanks is er over de rest van het artikel nog wel wat te zeggen.

Ik vind het een goed punt van je om te gaan kijken naar de tijd waarin wij leven. Jeugdkerken zijn niet een op zichzelf staand iets, daar is meer voor nodig geweest om te komen tot waar we nu zijn. Niet alleen op het gebied van jeugdkerken, maar ook veel breder in de kerk en in de wereld.
Ik heb het al eerder aangegeven in een discussie maar wil dat hier nog een keer doen. In de jaren '70 heerste er in Nederland een hippiecultuur. Jongeren maakten zich los van hun ouders en gingen op bepaalde punten anders denken dan hun ouders deden. De jongeren van toen zijn -voor een deel- de ouders van nu. In hun eigen tijd hebben zij gepleit voor bepaalde veranderingen (in en buiten de kerk) en sommige daarvan zijn er gekomen en sommige niet. Nu zijn zij zelf ouders en willen hun eigen kinderen ook dingen veranderen. Zoals hun ouders bang waren voor veranderingen zijn zij -voor een deel althans- ook bang voor veranderingen. Ze zijn bang om bepaalde dingen los te laten waar zo hard voor gestreden is en waar mensen belangen aan hechten (gereformeerde organisaties en scholen, een vrijgemaakte kerk etcetera).

Ik kan het heel goed van hen begrijpen dat zij zo reageren en redeneren, maar ik vind het tegelijkertijd ook jammer.
Ik begrijp het omdat mensen ook veel geleerd hebben van wat andere kerken hebben gedaan en wat daarvan is geworden. Daar heeft men van geleerd en dat is goed. Ook is het zo dat het vroeger qua leer en dogma's goed zat met de kerk. Dus waarom zou je dat veranderen?
Jammer vind ik het omdat je, door je niet verder open te stellen, dingen kan laten liggen. Ook waardevolle dingen. Tijden zijn veranderd sinds de jaren '70 en de mensen zijn ook veranderd. De kerk daarentegen is niet veel veranderd. We gebruiken -in grote lijnen- nog steeds dezelfde liturgie als 50 jaar geleden, preken gaat nog op -bijna- dezelfde manier etctera. Er is weinig veranderd en ik denk dat het goed kan zijn om als kerken dingen te leren van anderen.
Het gaat in de kerk om hoe je als mens steeds dichter bij God kan komen en hoe je dat kan bereiken. Op dat punt kunnen wij zeker veel leren van mensen van buiten de kerk en van de cultuur om ons heen. Maar tegelijk moeten we altijd bedenken dat het er niet om gaat dat de mens belangrijker wordt (een bekende valkuil!), maar dat de mens dichter bij God kan komen. Van hen kunnen we natuurlijk geen inhoudelijke dingen leren, maar wel manieren om een boodschap op een bepaalde manier te brengen en nog veel meer. Ik denk wel dat ongeveer iedere seculiere wetenschap zijn christelijke tegenhanger moet hebben en dat we er dus ook dingen van moeten kunnen leren.

Als je het zo beziet en merkt dat een groep jongeren niet meer aangesproken wordt door de huidige manier van kerk zijn, dan vind ik dat daar wat aan gedaan moet worden. Er is al veel gestart (waarvoor dank!), maar het is voor hen helaas nog niet genoeg. Zij vinden een relatie met God wel in een jeugdkerk en voelen zich daar wel thuis. Als ze daarvoor dan één dienst missen in een maand en de andere diensten met veel meer plezier naar de kerk gaan, wat is daar dan tegen?
Een opmerking die hier ook bij hoort, als het kerk zijn afhangt van het feit of iemand wel alle acht diensten bezoekt dan is dat ook absoluut onaanvaardbaar. Er zijn zoveel mensen die lang niet alle diensten bezoeken omdat ze op hun kinderen moeten passen of weet ik veel wat voor andere redenen er nog meer zijn. Daar hoor je nooit iemand over. En als iemand een dienst mist omdat hij naar een jeugdkerk gaat om op die manier zijn relatie met God te versterken schreeuwt iedereen moord en brand. Dát vind ik fout!
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 07, 2003, 01:09:40 am »
Waarom zou je de huidige cultuur in tweeën delen, verdeeld over jongeren en ouderen? Ouderen èn jongeren vragen vandaag om ervaringen met het geloof. Vervolgens valt de hele boel in stukjes uiteen omdat iedereen die ervaringen anders beleeft. Een deel van de jongeren voelt zich helemaal niet aangesproken door de evangelicale opwekkingssfeer van jeugdkerken en dergelijke. Een deel van de ouderen voelt zich daar juist wel door aangesproken, en komt er dan ook graag. De scheidslijnen liggen niet zo makkelijk.
Misschien moeten we eens rustig nadenken over de vraag of al die ervaringen en die beleving wel zo belangrijk zijn. Ik zit zelf in ieder geval nog steeds wat na te sudderen over die Katherine Keyl-serie van de EO. Waarom kreeg Katherine al die afleveringen lang geen echt antwoord op haar vragen? Is dat toch niet om dat haar centrale vraag (wat is eigenlijk de ervaring van christen zijn?) gewoon niet een goede vraag is? Ervaringen verbinden mensen niet alleen, ze sluiten ook uit. Wie die ervaringen niet heeft, die staat buiten. Het evangelie zelf steekt uiteindelijk een spa dieper dan hoe jouw ervaringen zijn: het gaat om een ervaring met de ervaring zelf, om een nieuwe blik op heel je leven, inclusief alles wat je meemaakt. Dat is in onze postmoderne ervaringscultuur net zo aanstootgevend en vervreemdend als in alle andere culturen tot nu toe.
shoot me again, I ain't dead yet

de denker

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 08, 2003, 12:29:23 am »
Ook ik geloof niet zo in een generatiekloof, laat staan een conflict, tenminste niet wat dit betreft. Wel zie je in de kerkgeschiedenis een pendelbeweging tussen aan de ene kant intellectualisme, met de nadruk op de leer en aan de andere kant bevindelijkheid, met meer de nadruk op de ervaring.

Deze tegenstelling zie je ook min of meer terug in het denken over 'links' en 'rechts' in de kerk. Wat opvalt is, dat 'rechts' (Reformanda, de anti-LvK-lobby) zeer geoefend is in polemiek, eindeloos discussiëren over allerlei zaken, die men tot de kern van het geloof rekent. Daarentegen houden de 'linksen' helemaal niet van al dat gepraat. Niet voor niets is het 'linkse' blad Bij de Tijd doodgebloed! Zie ook het ND-artikel een tijdje geleden, waarin terecht werd gesteld dat 'links' het discussieerklimaat moe is.

Hierin schuilt volgens mij ook het antwoord op de vraag van Maurits waarom al de GF-bezoekers niet heel erg deelnemen aan de discussie. Wat ik trouwens zelf ook jammer vind, maar misschien moeten we ons erbij neerleggen.

Misschien stel ik het allemaal erg zwart-wit, en veel te simpel. Schiet er gerust op.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 10, 2003, 12:22:14 am »
Er is m.i. nog een aspect, dat meespeelt, nl. het sociologische.
Mijn stelling is de volgende: onze samenleving 'segmenteert' steeds meer en daarnaast 'segmenteert' een gemeenschap meer naarmate die groter wordt.
Met 'segmenteren' bedoel ik het uiteenvallen van een groep in subgroepen, en dan met name leeftijdsgroepen.

Je hebt de peuters, de kleuters, de basisschoolkinderen, de middelbare-school-kinderen, de studenten, de jong-volwassenen, de pas-getrouwde-stelletjes-zonder-kinderen, de 40-ers, de 50-ers, de babyboom-generatie, de ouderen, enz.
Allemaal segmenten in onze samenleving, waarbij de muren tussen deze segmenten steeds hoger opgetrokken worden. En dus ook de drempel om van het ene in het andere segment te 'stappen'.

Wat verder opvalt, is dat hoe groter een gemeenschap is, des te meer de verschillende segmenten op zichzelf gericht zijn. Laten we als voorbeeld (niet helemaal toevallig) de jeugd nemen. In mijn huidige gemeente (ca. 400 'zielen') draait de jeugd helemaal mee in het gemeenteleven. Ze organiseren van alles, maar steeds voor '16+', dus zonder boven-leeftijdsgrens. Dus doen ook 30+, 40+ en zelfs 50+ regelmatig mee met deze activiteiten.

In mijn vorige gemeente (ca. 1200 zielen) was dit heel anders. Er was een jeugdcentrale, die eigenlijk alleen voor de jeugd activiteiten organiseerde. Er was al iets meer sprake van een kloof tussen de verschillende segmenten.

Volgens mij is GF niet voor niets in Zwolle ontstaan. Ga maar na, hier heb je een hoop jeugd op een kluitje, en nog meer reden om je in je eigen studentenwereldje op te sluiten. Voeg daar nog eens bij, dat je op een leeftijd bent, dat je je toch al graag afzet tegen de gevestigde orde, en alle ingrediënten voor een protestbeweging zijn aanwezig.

Ik geef hier verder geen waarde-oordeel over, het valt me gewoon op. Wel ben ik persoonlijk blij, dat ik niet langer in zo'n grote gemeente woon, maar in een kleine. Een knus huisgezin, waarin iedereen met iedereen overweg kan.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 16, 2003, 07:23:39 pm »
De segmentatie die Peter noemt heeft sterk te maken met de stroomversnelling waarin we als maatschappij zitten. Kijk bijvoorbeeld eens naar muziek..... vroeger was klassieke muziek een hele belangrijke stroming..... dat hield het heel lang vol. Maar sinds de jaren 60 komen er steeds nieuwe soorten muziek...... wat 10 jaar geleden populair was is nu al ouderwets. Met taalgebruik is het het zelfde... woorden die nu modern zjin zijn heel snel al weer ouderwets. En zo gaat het met een heleboel dingen.... Dat zorgt voor grote verschillen tussen leeftijdsgroepen.... Als je als jongere in een tijd opgroeit waarin woorden die veel in de kerk worden gebruikt je vreemd in de oren klinken omdat ze nooit butien de kerk om worden gebruikt, als er instrumenten worden gebruikt die je buiten de kerk om nergens tegenkomt etc. is het heel moeilijk om daarmee mensen die dat niet gewend zijn te bereiken. In de kerk, maar ook buiten de kerk. De kerk wordt tegenwoordig vaak als ouderwets getypeerd door de buitenwereld. Omdat we denken tegenwoordig alles zelf te kunnen en God niet nodig te hebben... maar ook omdat onze vormgeving niet meer bij deze tijd past. Daarom wordt het ook steedfs moeilijk om niet-christenen te bereieken....

Ik heb verder wel wat moeite met de term Protestbeweging.... hierboven gaf ik aan waarom jongeren zo moeilijk worden aangesproken... Omdat we dingen missen. Daar is in het verleden weinig naar gekeken, veranderingen kwamen maar langzaam in de kerk.... Als er dan nu door deze groep zelf voor een aanvulling gaat zorgen, om aan te vullen wat er wordt gemist, zijn we dan opeens een protestbeweging? Veel jongeren willen ook God dienen op een fijne manier... ze willen ook geraakt worden door Gods evangelie.... Er wordt niet geprotesteerd tegen wat er is.... er wordt juist gezocht naar iets wat we niet hebben... en wel graag willen hebben.

Verder is het goed om naar oplossingen te zoeken... er wordt nu in mijn kerk ook druk gedacht over de grote van de kerk etc. Moet je de kerken kleiner maken? Of juist binnen de kerken als wijken meer samen gaan doen?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 17, 2003, 12:28:51 am »
The times, they are a-changin' ...
Inderdaad, de tijden veranderen steeds sneller. Het gekke is, dat men dit pakweg een eeuw geleden ook al zo ervoer. Een boeiend fenomeen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 19, 2003, 09:45:39 pm »
Het gaat ook steeds sneller... maar als je kijtk naar hoe snel dingen in zijn en weer uit zijn kun je niet ontkennen dat dit nu veel sneller gaat dan toen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 19, 2003, 10:30:03 pm »
Dat ontken ik ook helemaal niet! Alleen, het lijkt wel een soort constante factor te zijn: de tijden veranderen steeds sneller, wat men vroeger ook al zo aanvoelde.
Het enkele feit, dat de tijden veranderen, is voor mij niet een argument om onmiddellijk op alle maatschappelijke en culturele bewegingen te gaan meedeinen. Sommigen zoeken in deze roerige tijden een rots in de branding, een club die gewoon zichzelf blijft! Ik ben er niet van overtuigd, dat iedereen dat nou zo fantastisch vindt, al die snelle veranderingen.