Auteur Topic: Verlies van geloof en eeuwig leven?  (gelezen 3809 keer)

jager

• Bekijk profiel
Verlies van geloof en eeuwig leven?
« Gepost op: juli 10, 2004, 01:00:08 am »
Beste allemaal.

De meeste christenen geloven dat ze eeuwig leven hebben. Door te geloven dat Jezus de persoonlijke verlosser is krijg je van hem eeuwig leven. Hij droeg immers je straf.
Maar wat gebeurt er nu wanneer je je geloof verliest en deïst, agnost of zelfs atheïst wordt?
Of kan een christen zijn geloof niet kwijt raken?
Zou jij je geloof kunnen kwijt raken?

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 10, 2004, 08:30:58 am »
<font color=blue>titeledit</font>
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2004, 08:32:58 am door HarmW »
HarmW

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 10, 2004, 08:51:33 am »
Jager, volgens mij is het zo, dat Jezus door Zijn kruisdood heeft gemaakt dat een mens kind kan worden van Zijn Vader. Dus dat wij in zekere zin broers en zussen van Jezus kunnen zijn. In mijn opinie kun je, als je inderdaad wedergeboren bent door de Geest van God en dus God als Vader hebt leren kennen, nooit meer verloren gaan.
God Zelf heeft je verzegeld en verzekerd. Je bent dan echt anders, nl. een nieuwe schepping.
Misschien kan iemand verstandelijk zijn geloof kwijtraken door wat hij meemaakt, maar als hij ooit wedergeboren is geworden, dan is er nog altijd in zijn "kern" het leven van God in hem.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 10, 2004, 10:15:21 am »
God wil je wel vasthouden. Het zal aan Hem dus niet liggen of je met Hem eeuwig mag leven. Maar jij kunt je geloof en dus je relatie met God wel kwijtraken. Denk aan de gelijkenis van de zaaier!
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2004, 10:16:19 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 10, 2004, 10:39:31 am »

quote:

HenkG schreef op 10 juli 2004 om 10:15:
God wil je wel vasthouden. Het zal aan Hem dus niet liggen of je met Hem eeuwig mag leven. Maar jij kunt je geloof en dus je relatie met God wel kwijtraken. Denk aan de gelijkenis van de zaaier!

Het gaat er ook om, zoals ik al aangaf, of je een kind van de Vader bent, maw of je werkelijk wedergeboren bent. Nergens lees ik in de bijbel dat je je kindschap kwijt kunt raken, nee veeleer lees ik over verzekerd zijn, geborgen zijn, eeuwig leven hebben, niet in het oordeel komen.
Zoëven pakte ik mijn bijbel. Ik sla hem open bij de brief van Paulus aan de Efeziërs. Als je daarin begint te lezen, dan wordt je hart vervuld van dankbaarheid, over het feit dat God ons, heidenen, wil laten meedelen in het heil van Christus.

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 10, 2004, 11:14:46 am »
God houd ons wel vast als Zijn kinderen. Maar wat doen wij? Blijven wij ook vasthouden aan ons kindschap? En God waarschuwt in de Bijbel veelvuldig dat wie niet vasthoudt aan datgene wat Hij ons geeft verloren gaat. Dus het eeuwige leven in heerlijkheid (want ook het verloren gaan zou een vorm van eeuwig leven kunnen behelsen, maar dan in de duisternis) is echt alleen voor hen weggelegd die hun vertrouwen werkelijk op God stellen door Jezus Christus!
JHWH = Ik ben

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 10, 2004, 11:25:20 am »
Wij kunnen helemaal niets zelf. Hoe zouden we zelf ons kind-zijn kunnen behouden? Het is enkel en alleen Gods werk. En dus kan ik er volledig op vertrouwen dat het goedkomt met mij. Het is alles uit Hem, door Hem en tot Hem. Dat is toch juist de kracht van het evangelie?
Ik kan me voorstellen dat je iets kan meemaken dat je hele leven op zijn grondvesten doet trillen en dat je misschien zelfs wel niet meer kunt geloven in God zoals je dat eerst deed. ("je" in de zin van "men")
Maar dat doet niets af van het feit dat ons leven verborgen is met Christus in God. Dat is niet zomaar een bijbeltekst; het is de levende werkelijkheid.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 10, 2004, 11:43:13 am »
Jezus zegt toch:

Joh 10,28 En Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven.  

Joh 10,14: Ik ben de goede herder en Ik ken de mijne en de mijne kennen Mij,
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 10, 2004, 11:53:26 am »
Wij kunnen als schapen weglopen en gaan dwalen. Dan zijn we dus buiten de kudde.
Maar gelukkig is Jezus bereid om al het verlorene te zoeken. Maar laten wij ons vinden als Hij ons roept: "Mens waar ben je?"
JHWH = Ik ben

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 10, 2004, 11:56:33 am »

quote:

HenkG schreef op 10 juli 2004 om 11:53:
Wij kunnen als schapen weglopen en gaan dwalen. Dan zijn we dus buiten de kudde.
Maar gelukkig is Jezus bereid om al het verlorene te zoeken. Maar laten wij ons vinden als Hij ons roept: "Mens waar ben je?"
Wat de topicvraag toch niet?  :P edit:Oh zo te zien eigenlijk wel. Sorry.

Ik geloof ook dat je je geloof kwijt kunt raken, dat je God de rug kunt keuren, of toch je hart laten vervullen door Satan (ananias safira). Terug laten leiden door begeertes en niet meer christelijk bezig zijn, als een varken naar z'n stront. (1 petrus 2). Maar God vindt dat niet goed, maar kom je terug bij God hoef je niet bang te zijn afgewezen te worden. (gelijkenis verloren zoon ) Als je bij God komt met je zonden doet Hij ze weg.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2004, 12:03:59 pm door Sarah »

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 10, 2004, 12:28:25 pm »
Ik geloof dat als je echt gelooft en wedergeboren bent je niet zo makkelijk van Jezus afkeert of eigenlijk helemaal niet, heb bv het gevoel dat Jezus me naar me toe trekt en dat ik echt voor Hem wil leven.

Maar ja ik ben nog te kort Christen om te kijken hoe het verder gaat maar al blijf je in de Heilige Geest leven lijkt het me niet dat je weer terugkeert naar je oude ik.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 10, 2004, 01:25:40 pm »
Citaat
farao schreef op 10 juli 2004 om 12:28:
Ik geloof dat als je echt gelooft en wedergeboren bent je niet zo makkelijk van Jezus afkeert of eigenlijk helemaal niet, heb bv het gevoel dat Jezus me naar me toe trekt en dat ik echt voor Hem wil leven.

Maar ja ik ben nog te kort Christen om te kijken hoe het verder gaat maar al blijf je in de Heilige Geest leven lijkt het me niet dat je weer terugkeert naar je oude ik

Ik ben het met je eens met dien verstande dat als je echt gelooft (wedergeboren bent) , God je NOOIT meer loslaat, ook al ben je als mens geneigd van God af te gaan.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 10, 2004, 01:38:20 pm »
psies dat bedoel ik dus met dat gevoel, God trekt aan je met zijn koorden van liefde :D
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 10, 2004, 01:40:38 pm »
Toch blijft er denk ik altijd een soort spanning bestaan als we nadenken over dit onderwerp.

Ik heb het altijd bijzonder gevonden wat David (in psalm 51) bidt nadat hij in ernstige zonde was gevallen: "neem uw heilige Geest niet van mij".

Daar zit toch ook een soort spanning in? Ik denk dat we er niet van uit kunnen gaan dat wij op de vraag van deze topic een 'plooiloos' antwoord kunnen krijgen. Zo zie ik het tenminste.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2004, 01:41:25 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 10, 2004, 07:58:43 pm »
Je hoort wel eens zeggen dat liefde een werkwoord is, en zo is Christen zijn ook een werkwoord, lijkt me?
Om je relatie tot God goed te houden moet je tijd en energie steken in die relatie, op welke manier dan ook.
Dus wanneer je zelf besluit er geen tijd en energie meer in te steken loopt de relatie ernstige schade op.
God is er altijd, maar als jij er niet meer voor God bent, dan wil je dus blijkbaar niet gered worden, met alle gevolgen vandien.
Zo voel ik het.

Iris  :)

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 10, 2004, 10:12:34 pm »
Volgens mij lees ik in de Bijbel ook nog wat anders:
"Niet iedereen die Here Here zegt zal het koninkrijk binnen gaan"

en ook nog zoiets van wel gelooft hebben, maar niet om gezien hebben naar de zieken dat Yeshua zegt: "Ga weg van Mij, Ik heb u niet gekend"

In Openbaringen saat nog wat over het "uit het boek des levens geschrapt worden" en worden een aantal gemeentes uitgespuwt, niet omdat ze niet geloofden, maar omdat ze lauw waren.

Ja ik denk dat je je eeuwig leven kunt verspelen (letterlijk en figuurlijk)
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 10, 2004, 10:40:08 pm »
We kunnen er denk ik niet omheen dat er in de bijbel gewaarschuwd wordt om ons geloof niet te verliezen en het eeuwig leven te missen.

Aan de andere kant denk ik dat God deze waarschuwingen niet bedoeld heeft voor de mensen die geloven, maar bang zijn dat hun geloof niet perfect is. Mensen die echt vertrouwen op God, maar wel eens niet vertrouwen op hun eigen geloven.

Ik denk dat het eerder waarschuwingen zijn voor mensen die lauw zijn. Mensen die denken dat ze wel goed zitten, maar geen idee hebben waar ze warm voor zouden moeten lopen.
Zou het niet zijn om die mensen wakker te schudden? Toch niet om mensen die al twijfelen aan de echtheid van hun manier van geloven, nog meer te laten twijfelen?

Ik denk ook niet dat iemand van jullie dat laatste denkt, maar het zou zo opgevat kunnen worden. Vandaar.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 11, 2004, 08:08:59 am »

quote:

Chaveriem schreef op 10 juli 2004 om 22:12:
Volgens mij lees ik in de Bijbel ook nog wat anders:
"Niet iedereen die Here Here zegt zal het koninkrijk binnen gaan"

en ook nog zoiets van wel gelooft hebben, maar niet om gezien hebben naar de zieken dat Yeshua zegt: "Ga weg van Mij, Ik heb u niet gekend"

In Openbaringen saat nog wat over het "uit het boek des levens geschrapt worden" en worden een aantal gemeentes uitgespuwt, niet omdat ze niet geloofden, maar omdat ze lauw waren.

Inderdaad, niet iedereen gaat het koninkrijk Gods in, maar diegenen zijn ook NOOIT wedergeboren geweest.
Wel geloofd en niet omgekeken naar de zieken: Als je waarachtig gelooft, dan komt dan is dat zichtbaar in je werken. Dus ik ga er weer vanuit dat daar geen echt geloof is.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 11, 2004, 08:11:43 am »

quote:

Iris schreef op 10 juli 2004 om 19:58:
Je hoort wel eens zeggen dat liefde een werkwoord is, en zo is Christen zijn ook een werkwoord, lijkt me?
Om je relatie tot God goed te houden moet je tijd en energie steken in die relatie, op welke manier dan ook.
Dus wanneer je zelf besluit er geen tijd en energie meer in te steken loopt de relatie ernstige schade op.
God is er altijd, maar als jij er niet meer voor God bent, dan wil je dus blijkbaar niet gered worden, met alle gevolgen vandien.
Zo voel ik het.

Iris  :)
Maar als zondig mens, ben je toch niet zelf in staat om die relatie goed te houden? Ik ben wel van mening dat je alles op alles moet zetten om dat te doen. Op het moment dat je een wedergeboren Christen bent, kan de relatie wel eens moeizamer gaan, maar er is een God die je altijd weer terugbrengt bij het kruis van Golgotha.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 11, 2004, 09:35:31 am »
Waarom staat er dan "kom mijn ongeloof te hulp" en die vergelijking met mosterzaadje en bergen in zee werpen? Er wordt dan toch iets van ons gevraagd. Anders konden de discipelen wel stoppen met preken als God het werk alleen zou doen.

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 11, 2004, 01:02:57 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 10 juli 2004 om 22:12:

Deze, volgens mij terechte, opmerking doet mij denken aan een spreuk van Loesje:
leven is meervoud van lef. Leven is lefhebben. Je zet iets op het spel. En dat is dus het eeuwige leven!
JHWH = Ik ben

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 11, 2004, 02:49:19 pm »
Jezus zegt (Matt 12): Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering van de Geest zal niet vergeven worden. 32 Spreekt iemand een woord tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar spreekt iemand tegen de heilige Geest, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende. 33 Acht de boom goed, maar dan ook zijn vrucht, òf acht de boom slecht, maar dan ook zijn vrucht, want aan zijn vrucht kent men de boom.

En in Marcus 3: 28 Voorwaar, Ik zeg u, dat alle zonden aan de kinderen der mensen zullen vergeven worden, ook de godslasteringen, welke zij gesproken mogen hebben; 29 maar wie gelasterd heeft tegen de heilige Geest, heeft geen vergeving in eeuwigheid, maar staat schuldig aan eeuwige zonde.

Matt 7:21: "Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is."

Een gelovige is hij die Jezus Christus aanneemt als zijn verlosser en zijn leven voortaan in Zijn dienst wil stellen. Die ontvangt de Heilige Geest, en daardoor zal hij steeds meer de wil van God gaan doen. Zonder de Heilige Geest heb je een dood, onvruchtbaar geloof. Dan zul je alsnog vergaan/het geloof kwijt raken.
Als je op een gegeven moment recht tegen de Geest in gaat, zul je het geloof ook kwijtraken, en daarmee je zekerheid op het eeuwige leven.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 11, 2004, 04:17:34 pm »

quote:

els schreef op 10 juli 2004 om 11:25:
Wij kunnen helemaal niets zelf. Hoe zouden we zelf ons kind-zijn kunnen behouden? Het is enkel en alleen Gods werk. En dus kan ik er volledig op vertrouwen dat het goedkomt met mij. Het is alles uit Hem, door Hem en tot Hem. Dat is toch juist de kracht van het evangelie?
Ik kan me voorstellen dat je iets kan meemaken dat je hele leven op zijn grondvesten doet trillen en dat je misschien zelfs wel niet meer kunt geloven in God zoals je dat eerst deed. ("je" in de zin van "men")
Maar dat doet niets af van het feit dat ons leven verborgen is met Christus in God. Dat is niet zomaar een bijbeltekst; het is de levende werkelijkheid.
Op basis waarvan komt het dan wel goed? Ik snap niet precies waarom iemand die niet meer gelooft dat Jezus voor Hem is gestorven wel gered zou worden en dat zijn leven verborgen is met Christus in God... en iemand die het nooit heeft geloofd niet... Daarnaast denk ik net als HenkG dat je zeker zelf ook een verantwoordelijkheid hebt. Abraham geloofde... en het werd hem tot gerechtigheid gerekend. Als God je zalig zou maken... en niet je geloof in hem... hoe kan het feit dat je gelooft je dan tot gerechtigheid worden gerekend... als het niet iets is wat je zelf doet?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 12, 2004, 05:50:56 am »

quote:

Marnix schreef op 11 juli 2004 om 16:17:
[...]

Op basis waarvan komt het dan wel goed? Ik snap niet precies waarom iemand die niet meer gelooft dat Jezus voor Hem is gestorven wel gered zou worden en dat zijn leven verborgen is met Christus in God... en iemand die het nooit heeft geloofd niet... Daarnaast denk ik net als HenkG dat je zeker zelf ook een verantwoordelijkheid hebt. Abraham geloofde... en het werd hem tot gerechtigheid gerekend. Als God je zalig zou maken... en niet je geloof in hem... hoe kan het feit dat je gelooft je dan tot gerechtigheid worden gerekend... als het niet iets is wat je zelf doet?
Het komt goed omdat ik een kind van God ben geworden. Jezus beloofde de heilige Geest, die in eeuwigheid bij je zal zijn. In mijn beleving is het zo dat als je eenmaal echt wedergeboren bent, dat je zelf gestorven bent. En het is de mens gegeven eenmaal te sterven en daarna het oordeel. Dat oordeel heeft Jezus gedragen voor mij. Ik heb nergens gezegd dat als je niet gelooft dat Jezus voor je gestorven is, dat je dan wel gered zou zijn. Ik schreef dat ik me kan indenken dat er in een mensenleven iets kan gebeuren waardoor je je geloof/vertrouwen in God zoals dat eerst was, kwijt kan raken. Daarmee bedoelde ik niet het geloof in het plaatsvervangend sterven van Jezus, maar het vertrouwen op God in je leven.
Iemand die eerst christen is geweest en later niets meer van het geloof wil weten, daarvan vraag ik me af of zo iemand ooit echt een kind van God is geweest. Vergeet niet dat er staat: allen die Hem aangenomen hebben, heeft Hij macht gegeven een kind van God te worden.
Dit is zoals ik het zie. Als ik op mijn leven terugkijk, dan zie ik in mijn geloof tijden van zekerheid, maar ook van twijfel en lauwheid. Toch weet ik dat God mij vasthoudt. Het is alleen Zijn verdienste dat ik in de eeuwigheid bij Hem mag zijn.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2004, 05:52:03 am door Els »

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 12, 2004, 07:15:54 am »

quote:

els schreef op 12 juli 2004 om 05:50:
[...]
Het komt goed omdat ik een kind van God ben geworden. Jezus beloofde de heilige Geest, die in eeuwigheid bij je zal zijn. In mijn beleving is het zo dat als je eenmaal echt wedergeboren bent, dat je zelf gestorven bent. En het is de mens gegeven eenmaal te sterven en daarna het oordeel. Dat oordeel heeft Jezus gedragen voor mij. Ik heb nergens gezegd dat als je niet gelooft dat Jezus voor je gestorven is, dat je dan wel gered zou zijn. Ik schreef dat ik me kan indenken dat er in een mensenleven iets kan gebeuren waardoor je je geloof/vertrouwen in God zoals dat eerst was, kwijt kan raken. Daarmee bedoelde ik niet het geloof in het plaatsvervangend sterven van Jezus, maar het vertrouwen op God in je leven.
Iemand die eerst christen is geweest en later niets meer van het geloof wil weten, daarvan vraag ik me af of zo iemand ooit echt een kind van God is geweest. Vergeet niet dat er staat: allen die Hem aangenomen hebben, heeft Hij macht gegeven een kind van God te worden.
Dit is zoals ik het zie. Als ik op mijn leven terugkijk, dan zie ik in mijn geloof tijden van zekerheid, maar ook van twijfel en lauwheid. Toch weet ik dat God mij vasthoudt. Het is alleen Zijn verdienste dat ik in de eeuwigheid bij Hem mag zijn.
Wat doe jij dan met het feit dat er in de Bijbel gesproken wordt over:"Het schrapen uit het boek des levens" en de uitspraak van Yeshua in Mat 25:"Gaat weg van mij". Dat laatste gaat zelfs over mensen die wel geloofden, maar niet deden.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 12, 2004, 01:11:16 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 12 juli 2004 om 07:15:
[...]

Wat doe jij dan met het feit dat er in de Bijbel gesproken wordt over:"Het schrapen uit het boek des levens" en de uitspraak van Yeshua in Mat 25:"Gaat weg van mij". Dat laatste gaat zelfs over mensen die wel geloofden, maar niet deden.
Daar ben ik persoonlijk niet zo mee bezig, eerlijk gezegd. Maar ik beloof dat ik me er in zal verdiepen de komende tijd. Al vanaf vrij snel na mijn bekering tot het geloof, heb ik een zekerheid van behoud. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat God Zijn Geest terug zal trekken. Dat gaat ook in tegen toch wel erg veel bijbelteksten, naar mijn idee.
Komt trouwens niet de leer van goede werken door de achterdeur binnen, als ik het zelf allemaal moet waarmaken? Je kunt je afvragen of je dan niet beter af ben, als je heel laat in je leven tot geloof komt, want dan is er minder tijd om van je geloof te vallen.
Ik ben er van overtuigd dat er in niets anders te roemen is dan in Hem, Die ons verlost heeft: Jezus, het Lam van God. En volgens mij is het een volkomen verlossing.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 12, 2004, 01:30:20 pm »

quote:

els schreef op 12 juli 2004 om 13:11:
[...]
Daar ben ik persoonlijk niet zo mee bezig, eerlijk gezegd. Maar ik beloof dat ik me er in zal verdiepen de komende tijd. Al vanaf vrij snel na mijn bekering tot het geloof, heb ik een zekerheid van behoud. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat God Zijn Geest terug zal trekken. Dat gaat ook in tegen toch wel erg veel bijbelteksten, naar mijn idee.

Misschien is dat een kwestie van lezen of interpretatie.......

quote:

Komt trouwens niet de leer van goede werken door de achterdeur binnen, als ik het zelf allemaal moet waarmaken? Je kunt je afvragen of je dan niet beter af ben, als je heel laat in je leven tot geloof komt, want dan is er minder tijd om van je geloof te vallen.

Ik denk als je kijkt naar mat 25, dat niets doen geen optie is, en dat het ook niet binnen=binnen is. Enig onderhoud is wel vereist. Een huis dat niet onderhouden wordt zal uiteindelijk instorten.
Er is echter een groot verschil tussen niets willen doen en wel willen doen, maar falen. In het eerste verschil verzaak je onderhoud. In het 2e geval probeer je en zal de Eeuwige helpen. Om gestuurd te worden moet je wel bewegen. iemand die stil staat gaat geen kant op. Maar boven alles geldt geloof. Matt 25 doen, zonder geloof is zelfmoord en niet eens spreekwoordelijk.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 12, 2004, 01:41:19 pm »

quote:

Maar als zondig mens, ben je toch niet zelf in staat om die relatie goed te houden? Ik ben wel van mening dat je alles op alles moet zetten om dat te doen. Op het moment dat je een wedergeboren Christen bent, kan de relatie wel eens moeizamer gaan, maar er is een God die je altijd weer terugbrengt bij het kruis van Golgotha.

Hai, sorry voor mijn late reactie, ik zie dit nu pas.  ;)
Ik denk wel dat een mens in staat is zich van God af te keren, dus ook wedergeboren Christenen.
Zoals Adam en Eva het paradijs konden verlaten, zo kan een Christen dat ook doen. God heeft de mensen een vrije wil gegeven.

Iris

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 13, 2004, 12:38:19 pm »

quote:

Sarah schreef op 11 juli 2004 om 09:35:
Waarom staat er dan "kom mijn ongeloof te hulp" en die vergelijking met mosterzaadje en bergen in zee werpen? Er wordt dan toch iets van ons gevraagd. Anders konden de discipelen wel stoppen met preken als God het werk alleen zou doen.
Dat staat er inderdaad en voor dat ongeloof hebben wij de hulp van God nodig... Die geeft ons geloof. En inderdaad.... in dit leven moeten wij het goede doen, dat eist God van ons, maar dat kunnen wij niet alleen. Hij moet ons helpen en leiden daarin. En het is juist de beodeling omdat wij vanuit onszelf zo nietig en slecht zijn, dat wij continue beseffen dat wij van hem afhankelijk zijn en dat wij hem nodig hebben.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 13, 2004, 01:38:28 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 12 juli 2004 om 13:30:
Ik denk als je kijkt naar mat 25, dat niets doen geen optie is, en dat het ook niet binnen=binnen is. Enig onderhoud is wel vereist. Een huis dat niet onderhouden wordt zal uiteindelijk instorten.
Er is echter een groot verschil tussen niets willen doen en wel willen doen, maar falen. In het eerste verschil verzaak je onderhoud. In het 2e geval probeer je en zal de Eeuwige helpen. Om gestuurd te worden moet je wel bewegen. iemand die stil staat gaat geen kant op. Maar boven alles geldt geloof. Matt 25 doen, zonder geloof is zelfmoord en niet eens spreekwoordelijk.

In Matt. 25 staat toch dat de volkeren voor Jezus staan om gescheiden te worden in bokken en schapen? Als het goed is, komt een kind van God daar niet. Wij behoren tot de bruid, de vrouw des Lams, toch?
Maar denk niet dat ik geloof dat we door helemaal niets anders te doen dan alleen maar te aanvaarden dat Jezus voor zondaren gestorven is, behouden worden. Het gaat er om dat ik moet sterven en opstaan in nieuw leven. En in dat leven moet ik doen wat God wil dat ik doe. En dat is moeilijk, want mijn vlees wil heel wat anders. Dus is er een strijd in mij. Maar toch weet ik zeker dat ik uiteindelijk daar kom, waar Jezus is. En dat is, nogmaals,  0,0 mijn verdienste. Dit is enkel en alleen mogelijk gemaakt door het offer van Jezus aan het kruis en dientengevolge de inwoning van Zijn Geest in ons.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 13, 2004, 02:59:44 pm »
Dag Els.\,

Je schreef dit:

@@In Matt. 25 staat toch dat de volkeren voor Jezus staan om gescheiden te worden in bokken en schapen? Als het goed is, komt een kind van God daar niet. Wij behoren tot de bruid, de vrouw des Lams, toch?
Maar denk niet dat ik geloof dat we door helemaal niets anders te doen dan alleen maar te aanvaarden dat Jezus voor zondaren gestorven is, behouden worden. Het gaat er om dat ik moet sterven en opstaan in nieuw leven. En in dat leven moet ik doen wat God wil dat ik doe. En dat is moeilijk, want mijn vlees wil heel wat anders. Dus is er een strijd in mij. Maar toch weet ik zeker dat ik uiteindelijk daar kom, waar Jezus is. En dat is, nogmaals, 0,0 mijn verdienste. Dit is enkel en alleen mogelijk gemaakt door het offer van Jezus aan het kruis en dientengevolge de inwoning van Zijn Geest in ons.@@

Lees dit commentaar dan eens, zoals ik dat in een tpoic van Ezechiël plaatste!
Ezechiël krijgt een visioen om een profetie openbaar te maken aam het volk Israël dat afgedwaald was tot afgoderij, maar dat God hen in het Koninkrijk wil. Is het dan zo, dat we een keuze moeten maken, die we dan ook GESTALTE moeten geven?

Hoe, vul je dit gegeven dan in, om daadwerkelijk een Beeld van dat Getuigenis en gave der Profetie te hebben van Jezus:

@@Dit is enkel en alleen mogelijk gemaakt door het offer van Jezus aan het kruis en dientengevolge de inwoning van Zijn Geest in ons.@@

Acoord met die opvatting:

Openbaring 14:12

Openbaring 14
12   Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven."

en

Openbaring 19
10   Ik viel voor hem neer om hem te aanbidden, maar hij zei: "Doe dat niet! Ik ben een dienaar van Jezus, net als u en uw broeders, die openlijk voor hun geloof in Jezus uitkomen. Aanbid God. De kern van alle profetie is het getuigenis van Jezus."

Nogmaals dan, jouw -juiste- visie:

@@Dit is enkel en alleen mogelijk gemaakt door het offer van Jezus aan het kruis en dientengevolge de inwoning van Zijn Geest in ons.@@

Dan moet dit toch het gevolg daarvan zijn of je nopen de wet en geboden te onderhouden tot groei in Jezus= aanvaarding grondwet Hemels Koninkrijk.

Ik bedoel precies, zoals het er staat! Jezus was het VOORBEELD hoe wij, geleid door de Heilige Geest en in de Genade (-tijd), de wet en de geboden kunnen leren en ervaren (onder-) houden zoals Hij deed. Daarom werd Jezus mens, en is het Schriftwoord het Levende Woord.
Het Schriftwoord, de Bijbel (de Thora voor het OT) is Levendig, omdat het God de Vader, Jezus wiens God, de Almachtige Vader is, maar ook de Zoon van Hem, daarin weergeeft wat:

1. Redding brengt
2. Redding gebaseerd is op een herstel van het Volmaakte, in de zondige mens en wereld
3. Redding en herstel betekent; deze wereld weer betrekken in het hemelse Koninkrijk,
waarvan we nog gescheiden zijn.
4. Het Verbond dus in een PERSOONLIJKE relatie en ERVARING met Hem aan ons
voorhoudt.
5. Laat zien wat de gevolgen zijn indien wij het Verbond met Hem negeren!
6. Dat doet de Almachtige Vader door de Bijbel, de heilige Schrift te begeleiden door als
PROFETIE, visuele bewijsstukken van het Levende Woord; zowel voor de OT mens
alsook NT mens.

Het probleem is dat de meeste mensen niet willen geloven, zonder te zien. Daarom komt de Almachtige Vader ons te hulp met profetie en zichtbare bewijzen van Zijn beloften. Vandaar dat Jezus ook een ZICHTBAAR bewijs was van Zijn Hemelse Grondwet: de 10 geboden en de de Geheiligde en Gezegende Sabbat, die de mens zo gemakkelijk naast zich neer legt! Alhoewel; gemakkelijk is het natuurlijk ook niet, in deze wereld die er binnenkort bewijslaten van zal maken voor de wereldse burger (en haar Rijk).

Continueren wij het houden van een wereldse wet, dan blijven wij hier en raken overtuigd van de Zichtbare kerk, zoals de RKK Staat zich ziet vertegenwoodigt (mensenwerk)en dus blijven we in onze zondige staat,. Zij erkent zelfs, dat er twee Rijken zijn, waarvan zij de wereldse vertegenwoordigt. Zij (de RKKStaat) meent ook dat zij de Gereinigde aarde kan beheren op een, door hen gegeven, Hemelse Fundament: De One World Order (-Religion). Augustinus stelt dat al aan de orde in zijn boek: de Twee Steden.

Kan God zoiets ondersteunen? Kan God daarin toestemmen? Ja, Hij respecteert onze keuze, kijk maar:

Openbaring 17:17
Want God heeft hun het verlangen gegeven samen te werken en hun koninkrijk aan het beest te geven, totdat de woorden van God uitkomen. Daarmee vervullen zij zonder het te weten Gods plan

Dus:

Continueren en ONDERHOUDEN wij een hemelse wet, dan groeien we in die Gerechtigheid van een Hemels Rijk(door en in het voorbeeld van Jezus), en zijn dan bijwoners hier, daarom is het Hemelse Koninkrijk (nog) een Geestelijk Rijk (Israël).

Kortom: Wij worden geoordeeld, niet op grond van het feit dat Jezus zich aan de wet (10 geboden) hield of niet, nee de vraag is of wijzelf de geboden en wet hebben uitgeleefd in het licht van het Hemelse Koninkrijk. Uitleven van Gods wet en geboden op een ander fundament is de weergave van een verkeerd en vals Evangelie, al menen we dat we daardoor (ook ) gered kunnen worden.

Oude Testament /Exodus

Exodus 20
5 U mag niet voor dergelijke zaken buigen of deze vereren; want Ik, de HERE, ben een jaloerse God, Die de zonden van de vaders toerekent aan de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van hen die Mij haten.
6 Maar Ik ben liefdevol voor hen die van Mij houden en mijn wetten gehoorzamen.
7 U mag de naam van de HERE, uw God, niet zonder goede reden gebruiken, want de HERE zal degene die dat wel doet, zeker straffen.

Waarschuwing door -o.a.- de profetie van Ezechiël, voor het Judeese volk dat was afgedwaald!

Persoonlijk in een godsdienstig- of traditioneel (cultureel) kader:

Ezechiël 18:19
'Wat?' zegt u, 'moet een zoon niet voor zijn vaders zonden boeten?' Nee! Want als de zoon het goede doet en mijn wetten naleeft, zal hij zeker leven.

Voor alle mensen, persoonlijk:

Ezechiël 18:21
Maar als een goddeloos mens zich van al zijn zonden bekeert, mijn wetten gehoorzaamt en rechtvaardig leeft, zal hij zeker blijven leven en niet sterven.

Als wij dus de 10 geboden -bewust- negeren, en dus ook het 4e gebod, zijn we iemand anders eigendom, en is dus ook een andere rustdag (vrijdag of zondag) verbreekt de relatiue met God de Almachtige Schepper.

Niemand ontkomt aan het oordeel en kan zich op anderen (ook op Jezus' persoon niet) beroepen:

Romeinen 1
18 Vanuit de hemel straft God alle slechte, zondige mensen, die de waarheid niet willen accepteren.
19 Want die mensen kunnen heel goed weten dat God er is. Hij heeft het hun Zelf bekendgemaakt.
20 God is wel onzichtbaar, maar Zijn werk (alles wat Hij heeft geschapen) bewijst Zijn eeuwige kracht. Want sinds het ontstaan van de wereld is Zijn bestaan duidelijk te herkennen uit wat Hij gemaakt heeft. Daarom hebben de mensen geen enkele verontschuldiging.

Dus uiteindelijk is dit het fundament waarop Gods Koninkrijk (voor ons) toegankelijk wordt:

Openbaring 14
12 Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven."

Twee Rijken: Twee Koningen: Twee volkeren:

1 Schapen (Jezus NAGELEEFD, Ervaren en de wet aangenomen van het Hemels Rijk)
2. Bokken (Jezus afgewezen, het Beest nageleefd, Politiek-religieuze wet aanvaard)

1. Bokken= gaan verloren met Satan
2. Schapen= gaan het Hemels Koninkrijk binnen (eeuwig)

Wat Jezus zegt:

Mattheus 5:19 - Blijf de Geboden houden én onderwijzen!

'Wie dus een van deze geboden afschaft, al is het nog zo klein, en anderen leert hetzelfde te doen, zal de kleinste genoemd worden in het hemelse koninkrijk. Maar wie zich aan de geboden houdt en anderen leert hetzelfde te doen, die zal een grote naam hebben in het hemelse koninkrijk.'

Gods zegen en gegroet
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2004, 03:41:44 pm door Baldur »

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 13, 2004, 07:55:34 pm »

quote:

Els schreef op 13 juli 2004 om 13:38:
[...]

In Matt. 25 staat toch dat de volkeren voor Jezus staan om gescheiden te worden in bokken en schapen? Als het goed is, komt een kind van God daar niet. Wij behoren tot de bruid, de vrouw des Lams, toch?
Het gaat juist om mensen die geloven. Die worden geoordeeld; immers, de ongelovige is reeds veroordeeld.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 13, 2004, 08:26:30 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 13 juli 2004 om 19:55:
[...]

Het gaat juist om mensen die geloven. Die worden geoordeeld; immers, de ongelovige is reeds veroordeeld.

Hoewel ze reeds veroordeeld zijn, worden ze op dat moment geoordeeld en veroordeeld.
Gelovigen en ongelovigen allebei...

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 14, 2004, 05:41:15 am »

quote:

Chaveriem schreef op 13 juli 2004 om 19:55:
[...]

In Joh 5:24 staat dat Jezus Zelf heeft gezegd:
      "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven".

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 14, 2004, 09:06:02 am »
Voor iedereen is het vonnis eigenlijk al klaar.
Voor hen die Jezus aannemen en de relatie met Hem vasthouden is er vrijspraak op basis van de borg die Jezus betaald heeft met Zijn leven, zodat wij kunnen ingaan in het eeuwige leven in heerlijkheid.
Voor hen die Jezus niet aannemen of die de relatie met Hem verwaarlozen is er geen vrijspraak, tenzij zij zich bekeren. Voor hen is er de veroordeling!
Dit is nu allemaal al bekend als je de Bijbel goed leest. Alleen het moment van uitspreken is nog niet daar. Vergelijk het met een examen. Op een gegeven moment is bij de examencommissies bekend wie er geslaagd zijn, alleen ze brengen het nog niet naar buiten. Er is 1 dag afgesproken dat alle kandidaten het te horen krijgen.
JHWH = Ik ben

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 18, 2004, 11:10:58 pm »
Een Christen kan zijn "Geloof" verliezen! Het kan ook zo zijn dat een Christen vast blijft houden aan en vals Geloof, ondanks de reddende oproepen van een liefhebbende Hemelse Vader. Van alle Verbonden zijn er Overblijfsels. Ook van het NT Verbond, dat mensen aangaan, is er een Overblijfsel. Jezus kont terug om het Overblijfsel van alle Verbonden, uit alle eeuwen, vanfa de Schepping, dat Zijn Vader aan de mensen heeft aangeboden, te verlossen.

Openbaring 12
16   Maar de aarde kwam haar te hulp door open te splijten en de stroom water op te slokken.
17   De draak werd woedend op de vrouw en ging weg om de rest van haar kinderen de oorlog aan te doen. Dat zijn de mensen die zich houden aan wat God gezegd heeft en die er openlijk voor uitkomen dat zij bij.

Satan vervolgt die Christenen die aan Jezus vast blijven houden, door aan Zijn eikon = afbeelding (voorbeeld in wet en geboden) gehoor te geven. (Uit alle taal, stam, natie en volk= dus niet alleen uit de Christengemeenten) Overblijfsel tot de redding

Openbaring 20:5
Dit is de eerste opstanding. De rest van de doden werd pas weer levend na die duizend jaar.

Na 1000 jaren, als de Verlosten in het Hemelse Jeruzalem zijn, en daarna terigkeren naar de aarde (er boven blijven zweven in de Heilige Hemelse Stad Jeruzalem) zal de 2e opstanding zijn; alleen de slapenden dan, want dan is alleen Satan nog levend op aarde!
Het Overblijfsel dat niet verlost geworden is, zal dan de stad vanaf de aarde aanschouwen en uiteindelijke met Satan de eeuwige dood sterven.

God zegen en gegroet

Dus niet allen die Here Here...roepen zullen worden gered. Zo zullen er ook mensen gered worden die wel van hart Jezus navolgen (wet in hart) maar geen praktizerende Christen zijn. Zij krijgen van de Heer persoonlijk de inzichten om Hem waarlijk na te volgen.
Vandaar: uit alle tal, stam, natie en volk.

Christen zijn, als lidmaat van een -willekeurige kerk- is dus nooit en garantie om verlost te kunnen worden, wel een weg om Hem te dienen en een voorbeeld te zijn voor de mensen rondom ons, in de wereld.

Genade en genadetijd zijn slects de periode die wij geschonken krijgen om dat te doe wat we hebben beloofd te doen in Zijn naam. Aan de Genade komt en einde en dus de genadetijd, als Gods maat vol is. ALs Hij weet dat niemand meer voor Zijn Rijk een keuze zal maken, omgeacht of iemand leeft of nog geboren moet worden.
Vandaar dat Jezus gelijk een dief in de nacht komt voor velen, behalve die Hem kennen van hart ( verstand = navolgen)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 19, 2004, 12:17:27 am »
Baldur schreef:
Een Christen kan zijn "Geloof" verliezen! Het kan ook zo zijn dat een Christen vast blijft houden aan en vals Geloof, ondanks de reddende oproepen van een liefhebbende Hemelse Vader. Van alle Verbonden zijn er Overblijfsels. Ook van het NT Verbond, dat mensen aangaan, is er een Overblijfsel. Jezus kont terug om het Overblijfsel van alle Verbonden, uit alle eeuwen, vanfa de Schepping, dat Zijn Vader aan de mensen heeft aangeboden, te verlossen.

Een echt wedergeboren christen kan niet verloren gaan. Die nieuwe mens is uit God geboren en kan niet zondigen, zegt Johannes. Die kan niet verloren gaa. Die mens kan echter wel de Heilige Geest bedroeven en daarmee praktisch de gemeenschap niet meer ervaren. Hij zal dan behouden worden als door vuur heen, want hij heeft gebouwd op hout en stro (1 Kor 3:10 ev).

Wat is vals geloof? Door geloof alleen wordt gij behouden, niet door genade en wet!!

Hoe kom je aan de term overblijfsel van alle verbonden? Dit is toch geen schriftuurlijke term en zeker geen schriftuurlijk concept!! Het gaat in bijna alle gevallen over het overblijfsel van Juda of Israel. Zeker als het gaat om de eindtijd.

De Heer heeft in zekere zin de OT-gelovigen al verlost uit de macht van de dood.    
Ef 4,8 Daarom heet het: opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede, ..
De hades/sheol had voor de kruisiging zowel ongelovigen en gelovigen in zich. De gelovigen zijn daaruit verlost.
Bij de wederkomst, denk ik, zullen zij een nieuw lichaam krijgen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 19, 2004, 12:21:10 am »
Baldur schreef: Openbaring 12
16 Maar de aarde kwam haar te hulp door open te splijten en de stroom water op te slokken.
17 De draak werd woedend op de vrouw en ging weg om de rest van haar kinderen de oorlog aan te doen.

Dat zijn de mensen die zich houden aan wat God gezegd heeft en die er openlijk voor uitkomen dat zij bij.

Satan vervolgt die Christenen die aan Jezus vast blijven houden, door aan Zijn eikon = afbeelding (voorbeeld in wet en geboden) gehoor te geven. (Uit alle taal, stam, natie en volk= dus niet alleen uit de Christengemeenten) Overblijfsel tot de redding.

De kinderen van die vrouw zijn de Joden, die in de laatste 7 jaar in Christus geloven als de Messias.
Naast deze gelovigen die worden gered is er ook een groep uit de volkeren die geluisterd hebben naar de roep van de 144.000 Israelieten. Zij zullen worden gedood en worden genoemd: 'de schare die niemand tellen kan, zij komen uit de 'grote verdrukking'.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 19, 2004, 09:02:30 am »

quote:

Els schreef op 14 juli 2004 om 05:41:
[...]

In Joh 5:24 staat dat Jezus Zelf heeft gezegd:
      "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven".

Heel goed een Christen wordt wel beoordeeld, maar niet meer ge- of veroordeeld.

2 Kor 5,10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat een ieder wegdrage wat hij in zijn lichaam verricht heeft, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.