Het is alleen héél erg moeilijk, maar die keren dat het me gelukt is, merkte ik gelijk dat het de goede weg was.
Zo werd er eens aan de lunchtafel op het werk kwaadgesproken over een collega die al dik een half jaar weg was. Ik was één van degenen met wie zij echt niet door één deur kon, ik heb het daar erg moeilijk mee gehad toendertijd (heb zelfs op het punt gestaan om in mijn proeftijd te vertrekken door haar invloed). Maar toen er zo over haar geroddeld werd, terwijl ze niet eens een weerwoord kon geven, heb ik gezegd, dat ik het niet nodig vond dat er zo over haar gepraat werd. Niet meer en niet minder. Gelijk kreeg ik van enkele collega's de wind vanvoren (tja, niet gek, want zij voelden zich betrapt, en op de vingers getikt waarschijnlijk). Ik zei hier niet veel op, maar uiteindelijk bleken er toch wel andere collega's te zijn die het met mij eens waren. Toen hield het kwaadspreken op, en nam het gesprek aan de lunchtafel echt een positieve wending. Sindsdien is er (bij mijn weten) nooit meer over haar geroddeld.
Maar ja, dit is dus één van de keren dat het me wel lukte. Ik ben echt niet heilig ofzo, want nog veel vaker ben ik het, die kwaadspreek over een ander. Deze keren dat het wel lukt, geven me wel aan hoe waardevol de weg van verbetering is (het heeft nl. niet alleen invloed op jezelf, maar ook op anderen), én dat het niet onmogelijk is.