quote:
op 14 Feb 2003 01:57:28 schreef dsWim:
Het lijkt mij dat solliciteren of beroepen niet zoveel uitmaakt zolang er niet iets gedaan wordt aan de manier waarop e.e.a. te werk gaat. Nu is het zo dat er van alles rondzingt over predikanten en dat dit ook gewoon, openlijk of verborgen, een rol speelt in het beroepingswerk. Wat er allemaal gezegd wordt in kerkenraden of op gemeentevergaderingen, daar zou ik niet graag voor instaan.
Als predikant kies je voor een min of meer publieke functie; je leeft in een glazen huis. Daar moet je mee om kunnen gaan. Ik neem toch niet aan, dat je graag terug wilt naar de tijd, dat een dominee per definitie op een voetstuk stond?
quote:
Maar als je de sollicitatielijn kiest, wie gaat dan de sollicitatiegesprekken voeren, en hoe gaat dat? Is daar ook maar enige competentie gegarandeerd? Welnee, net zo min als nu.
Nee, maar er is ook niemand, die sugereert, dat de sollicitatieprocedure
daar een oplossing voor is. Wel voor het probleem, dat beroepingscommissie nu eindeloze procedures door moeten en dan aan het eind nog met lege handen staan. Je zult als predikant veel vaker te maken krijgen met mensen, die niet competent zijn en toch min of meer over jou beslissen. Leer er mee te leven, zou ik zeggen.
quote:
Ik voel veel meer voor een in dienst treden bij een deskundige instantie (zoals wordt voorgesteld bij het GMV, de BV Dominee) en een detachering voor beperkte periodes bij een bepaalde gemeente. Bij wederzijdse instemming wordt de periode verlengd, anders niet. Dat handhaaft tenminste ook de zelfstandigheid van de predikant ten opzichte van de gemeente en de kerkenraad. Werknemer zijn lijkt me niets, met al die baasjes in de kerken 
Stel je dat niet al te rooskleurig voor! Ik zit zelf in de detachering en je wilt niet weten wat een spanningsveld dat soms met zich mee brengt: je werkgever wil niets liever dan dat jij zo lang mogelijk bij dezelfde klant blijft (da's namelijk business, aan 'bankzitters' hebben ze een hekel), terwijl jij wel eens een andere 'klant' zou willen of nog erger, je huidige klant bevalt je helemaal niet. Voor je 't weet, wordt er van allerlei kanten aan je getrokken en krijg je dus nog meer 'baasjes' boven je! Bovendien: is een predikant niet altijd 'dienend' bezig en dus per definitie werknemer?