Auteur Topic: Kasteelspook gefilmd  (gelezen 2734 keer)

Mart

• Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Gepost op: april 30, 2004, 10:40:44 am »
Nederlands spook gefilmd door Britse onderzoekers

Uitgegeven: 29 april 2004 20:02
Laatst gewijzigd: 29 april 2004 20:08

DOORWERTH - Twee Britse onderzoekers hebben naar eigen zeggen in kasteel Doorwerth in Gelderland een spook op beeld vastgelegd. Zij hebben de beelden in februari gemaakt, toen zij in het kasteel vertoefden.

De paranormale onderzoekers kwamen naar Doorwerth naar aanleiding van verhalen over een spook in het kasteel. De Britten stelden onder meer videocamera's op. De beelden die in de Ridderzaal van het kasteel werden gemaakt, laten een witte vlek zien.

'Iets'

Volgens de onderzoekers gaat het om niets minder dan een heuse verschijning. Ook warmte- en trillingssensoren hebben 'iets' waargenomen, aldus de Britten. Zo daalde de temperatuur in de Ridderzaal met ruim anderhalve graad op het moment dat de schim opdoemde. Omroep Gelderland vertoonde donderdag de eerste beelden van het 'spook van kasteel Doorwerth'. Op de site is een foto geplaatst.

De ontdekking van het spook is voor het Britse televisieprogramma The Most Haunted aanleiding om in juli ook naar het kasteel te komen. De makers van het BBC-programma willen dan eveneens proberen het spook op beeld vast te leggen.

bron: nu.nl

Vandaag de Dag

TV Gelderland toont vanavond vanaf 18.00 uur exclusieve beelden van het spook in kasteel Doorwerth, zoals door Britse deskundigen gefotografeerd. Hieronder ziet u alvast een van de foto's.
De Britten waren in februari in Doortwerth op spokenjacht. Ze beweren het spook niet alleen op beeld te hebben, maar ook hebben ze metingen verricht die de aanwezigheid van ‘iets’ in het kasteel aantonen.
TV Gelderland Nieuws begint om 18.00 uur en wordt elk uur herhaald.

Witte schim links van de kast

Op de beelden van de Engelse onderzoekers Jack Lomax en Timothy Mulder is te zien hoe een verschijning zich manifesteert in de Ridderzaal van kasteel Doorwerth. De onderzoekers zaten op dat moment in de keldergewelven eronder. Uit het rapport van de twee onderzoekers blijkt bovendien, dat op het moment van de verschijning de temperatuur in de Ridderzaal met ruim anderhalve graad daalde. De foto’s zijn beelden afkomstig van de video-opnamen, die gemaakt werden tijdens het onderzoek eind februari dit jaar. Wie of wat de verschijning zou zijn is niet bekend. Als gevolg van de ontdekking komt het Engelse TV-programma The Most Haunted begin juli opnamen maken op kasteel Doorwerth.

bron: omroepgelderland.nl

-----------------------------------------------------------------

creepy stuff..    

Macguinness

• Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #1 Gepost op: april 30, 2004, 11:18:32 am »
Spooky...  

Huk

• May U live 2 see the Dawn
    • Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #2 Gepost op: april 30, 2004, 01:45:59 pm »
Ben met pasen nog in Doorwerth geweest, maar ik heb niets gezien
« Laatst bewerkt op: april 30, 2004, 03:30:50 pm door Huk »
There are no saviours, there are no kings, the power lies in your head.....

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #3 Gepost op: april 30, 2004, 01:50:29 pm »
Het komt niet bepaald uit onverdachte hoek. Is het spook nog door anderen vastgelegd?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

lonneke

• Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #4 Gepost op: april 30, 2004, 04:49:17 pm »
Dat zijn gewoon foutjes op/in de film

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #5 Gepost op: april 30, 2004, 04:55:51 pm »
Nog een vraag: Waarom hebben spoken zo'n voorliefde voor kastelen? Kieskeurige wezens die spoken. Lijdt het teruglopende aantal kastelen niet tot woningnood?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2004, 05:28:38 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 30 april 2004 om 16:55:
Nog een vraag: Waarom hebben spoken zo'n voorliefde voor kastelen? Kieskeurige wezens die spoken. Lijdt het teruglopende aantal kastelen niet tot woningnood?

Idd, waarom nooit een gewoon rijtjeshuis of flat. Nooit kom je ze tegen in een drukke supermarkt of warenhuis. Altijd in afgelegen kastelen of oude (slecht onderhouden) huizen  
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Huk

• Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #7 Gepost op: april 30, 2004, 05:32:05 pm »
Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat kastelen vaak honderden jaren oud zijn, en daardoor een bepaalde geschiedenis hebben, vele bewoners hebben gehad, met alle (tragische) gevolgen die daar bijhoren. Dat kan je van een flat die in 1960 is gebouwd niet zeggen.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2004, 05:32:20 pm door Huk »

Pugna

• Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #8 Gepost op: april 30, 2004, 07:17:40 pm »
[afbeelding]

Volgens mij kijkt het naar de hertekop. Zou het die zelf nog gevangen hebben?

Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Does

• Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #9 Gepost op: april 30, 2004, 07:21:48 pm »
Dit doet me een beetje denken aan Suske en Wiske.
Live vanuit de luie stoel

Vivine

• Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #10 Gepost op: april 30, 2004, 07:34:57 pm »
quote:
Huk schreef op 30 april 2004 om 17:32:
Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat kastelen vaak honderden jaren oud zijn, en daardoor een bepaalde geschiedenis hebben, vele bewoners hebben gehad, met alle (tragische) gevolgen die daar bijhoren. Dat kan je van een flat die in 1960 is gebouwd niet zeggen.

Zoiets denk ik ook...
Maar of rondwarende spoken en geesten echt bestaan weet ik niet... Het is wel zo dat er geluiden en kleuren zijn die wij met onze zintuigen niet kunnen waarnemen. Dus waarom zouden er niet ook nog andere dingen zijn die we niet kunnen zien omdat we er nog geen geschikte apparatuur voor hebben uitgevonden... Het is wel zo dat er vooral in Groot Brittanië veel spoken lijken te zijn... Maar in GB hangt ook een bepaalde sfeer, het is er vaak mistig en regenachtig...het is er een beetje mysterieus. Het kan zijn dat mensen daardoor verhalen zijn gaan bedenken... En kastelen, verlaten huizen en bossen zijn ook wel geheimzinnige plekken met hun kerkers, gangen, vele kamers en hoge en dicht op elkaar groeiende bomen. Dus is het ook wel logisch dat mensen die die verhalen verzinnen ze op die plaatsten bedenken.
Ik heb zelf nog nooit een verschijning ofzo gezien...maar als ik iets verdachts zou zien, en geen natuurlijke verklaring zou kunnen bedenken, zou ik wel geneigd zijn om te denken dat het een geestverschijning was...

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #11 Gepost op: april 30, 2004, 08:18:47 pm »
quote:
Huk schreef op 30 april 2004 om 17:32:

Onzin. Je weet niet hoeveel flats en rijtjeshuizen staan. Daar in honderdduizenden flats en rijtjeshuizen zullen best ook tragische dingen hebben plaats gevonden. Maar nooit hoor ik iets van een geest/spook van een persoon die zich heeft verhangen of bij een echtelijke ruzie om het leven is gekomen die dan rondwaard in dat flat ofzo.

Al die spoken zitten gewoon tussen de oren. De omgeving roept het op. Niet meer en niet minder. Kastelen hebben gewoon iets naargeestigs en daardoor voelen we vaak dan niet prettig bij.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Mart

• Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #12 Gepost op: april 30, 2004, 08:30:28 pm »
en de temperatuur die ineens daalt?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #13 Gepost op: april 30, 2004, 09:58:26 pm »
goede airco.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2004, 09:58:35 pm door Doarsie »

Huk

• Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #14 Gepost op: april 30, 2004, 10:40:14 pm »
quote:
Santaarnpaal schreef op 30 april 2004 om 20:18:Onzin. Je weet niet hoeveel flats en rijtjeshuizen staan.

?????????

quote:
Daar in honderdduizenden flats en rijtjeshuizen zullen best ook tragische dingen hebben plaats gevonden. Maar nooit hoor ik iets van een geest/spook van een persoon die zich heeft verhangen of bij een echtelijke ruzie om het leven is gekomen die dan rondwaard in dat flat ofzo.

Ik heb daar ook van gehoord hoor, van spoken in gewone rijtjeshuizen enzo, het komt alleen minder voor (het komt in ieder geval minder in de publiciteit) dan in kastelen. Maar daarvoor verwijs ik je graag naar Discovery channel of National Geographic Channel.

quote:
Al die spoken zitten gewoon tussen de oren. De omgeving roept het op. Niet meer en niet minder. Kastelen hebben gewoon iets naargeestigs en daardoor voelen we vaak dan niet prettig bij.

Oke dan, je bedoeld zeker net zoals bijvoorbeeld ook God  gewoon tussen de oren zit??
« Laatst bewerkt op: april 30, 2004, 10:40:36 pm door Huk »

Vivine

• Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #15 Gepost op: april 30, 2004, 11:01:20 pm »
quote:
Huk schreef op 30 april 2004 om 22:40:

[...]
 Oke dan, je bedoeld zeker net zoals bijvoorbeeld ook God  gewoon tussen de oren zit??

Idd....als je zegt dat spoken tussen de oren zitten ook kunnen zeggen dat God tussen je oren zit... want verhalen over God, en verhalen over God's stem die aan mensen 'verschijnt' bestaan al duizenden jaren, net als verhalen over geesten en geestverschijningen...
Dus zomaar zeggen dat het tussen je oren zit vind ik niet echt overtuigend..
« Laatst bewerkt op: april 30, 2004, 11:01:51 pm door Vivine »

Does

• Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #16 Gepost op: mei 02, 2004, 03:18:27 pm »
Geesten en spoken bestaan. Dit kan ik glashard zeggen omdat ik 1 keer het oproepen van geesten heb meegemaakt van dichtbij. Ik deed er overigens niet aan mee maar het is wel een scary iets. Ik wil me er ook niet mee in laten. Maar dit ziet er een beetje als een mens uit en ik geloof niet dat ze een bepaalde gedaante hebben die je zo even kan waarnemen.
Live vanuit de luie stoel

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #17 Gepost op: mei 02, 2004, 06:58:12 pm »
quote:
Does schreef op 02 mei 2004 om 15:18:
Geesten en spoken bestaan. Dit kan ik glashard zeggen omdat ik 1 keer het oproepen van geesten heb meegemaakt van dichtbij. Ik deed er overigens niet aan mee maar het is wel een scary iets. Ik wil me er ook niet mee in laten. Maar dit ziet er een beetje als een mens uit en ik geloof niet dat ze een bepaalde gedaante hebben die je zo even kan waarnemen.

Wie zegt dat spoken geesten zijn?

Vivine

• Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #18 Gepost op: mei 02, 2004, 07:11:11 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 02 mei 2004 om 18:58:
[...]

Wie zegt dat spoken geesten zijn?

Wat zijn spoken anders dan?
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2004, 07:11:28 pm door Vivine »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #19 Gepost op: mei 02, 2004, 07:25:06 pm »
quote:
Pepperdepep schreef op 02 mei 2004 om 19:11:
[...]

Wat zijn spoken anders dan?

Het product van de rijke menselijke fantasie?

Vivine

• Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #20 Gepost op: mei 02, 2004, 08:30:45 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 02 mei 2004 om 19:25:
[...]

Het product van de rijke menselijke fantasie?

oh ja..misschien wel.. Maar er zijn ook mensen die denken dat geesten dat ook zijn. De woorden geest en spook worden vaak door elkaar gebruikt volgens mij.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2004, 08:30:58 pm door Vivine »

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Kasteelspook gefilmd
« Reactie #21 Gepost op: mei 03, 2004, 08:15:32 pm »
Volgens mij is een spook een geest in een met de ogen waarneembare status..
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised