quote:
op 08 Feb 2003 19:34:43 schreef Jaap Vreugdenhil:
Het is Gods goedheid dat Hij sommigen, ja zelfs mij, ook tot een ander hart geeft, toit een nieuwe mens maakt (vgl DL 3&4, art 11 en 12). Niet omdat ik of jij iets beter bent dan een ander - dan zoeken we het in onszelf - maar omdat het Hem behaagt. Vrije gunst noemen we dat.
Het is ook een grote troost. Want omdat dit Gods werk is, en omdat God trouw is, hoeven we ook niet bang te zijn dat we zomaar weer uit Gods hand vallen. God laat niet varen het werk van zijn hand. Dat noemen we de volharding der heiligen.
Noemen mensen die op deze manier in de uitverkiezing geloven het werkelijk een "troost" dat zij zelf gered zijn, en hun onbekeerde buurman niet? Durven zij echt met droge ogen te zeggen dat God het zo bedoeld heeft dat zij bij die weinige uitverkorenen horen en dat de rest helaas pech heeft gehad? Denken zij werkelijk dat God bewust mensen maakt en ze kent vanaf het begin ( psalm 139) om bij zich te hebben, en bewust mensen maakt om ze uiteindelijk in de hel te gooien? Wat een vreselijk Godsbeeld en wat getuigt dat van weinig geloof in ALLE bijbelteksten die het Woord rijk is. Zou het daarom zijn dat mensen die in deze vorm van uitverkiezing geloven weinig of geen belangstelling tonen voor evangelisatie en dagelijks getuigen van hun geloof. Is dit dus de reden dat ik op dit forum telkens weer meer enthousiasme bespeur voor het evalueren van allerlei soorten films en muziek en boeken die werkelijk niets maar dan ook niets met God te maken hebben, dan over het vertellen van getuigenissen en zaken die wij dagelijks met God meemaken? Dit soort onderwerpen zijn telkens zó klaar op het forum. Leeft daarom hier het "trek de wereld in, vertel het goede nieuws" bijna niet?
Hier worden de DL aangehaald om te vertellen dat God "sommigen"" een nieuw hart geeft. Weer die DL> Waar vind ik dat toch in de bijbel terug.
ALLEN die Hem aangenomen heeft Hij macht gegeven kinderen Gods genoemd te worden.
Opdat een IEDER die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Want alzo lief had god de WERELD
Kiest dan heden wie gij dienen zult.
Als God voor ons is, wie zal dan tegen ons zijn? ( of is God tegen mijn buurman?)
De gedachten van vrede en heil, die God over ons koestert om ons een hoopvolle toekomst te geven.
Mattheus 22:9 Gaat daarom naar de kruispunten der wegen en nodigt ALLEN, die gij aantreft tot de bruiloft
Handelingen 2:4 en zij werden ALLEN vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken ( stonden hier toevallig alleen uitverkorenen in de menigte?
Romeinen 10:4 Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft.
Romeinen 1:16 Want ik schaam mij het evangelie niet; want het is een kracht Gods tot behoud voor een ieder die gelooft, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek.
Handelingen 10:43 Van Hem getuigen alle profeten, dat een ieder, die in Hem gelooft, vergeving van zonden ontvangt door zijn naam.
Handelingen 2:38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
2 Corinthe 5:10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat een ieder wegdrage wat hij in zijn lichaam verricht heeft, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
1 Johannes 4:7 Geliefden, laten wij elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God.
Zomaar even heel onvolledig een bloemlezing vanuit de bijbel die we wel weg kunnen doen, als het merendeel helemaal niet in het hart van God is. Waarom zouden we dan nog ons hart delen met de ongelovige naaste?
Dan wordt het inderdaad: stil maar, wacht maar.