Auteur Topic: Leven volgens de Bijbel..  (gelezen 613 keer)

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
Leven volgens de Bijbel..
« Gepost op: april 29, 2004, 03:51:26 pm »
Weet je, soms vind ik het wel moeilijk om te leven volgens de bijbel...

Het nieuwe verbond, waar wij christenen onder staan, bevat een hoop richtlijnen, of beginselen voor ons leven. Niet van die kant en klare wetten zoals de thorah, of mozaische wet..

En dat vind ik soms wel moeilijk, omdat het dan heel persoonlijk word, hoe jij je geloof vorm geeft. Volgens je geweten..

Daarbij komt het kadertje mensenvrees of angst om door anderen afgekeurd te worden, danwel door je familie, vrienden of kennissen, omdat je iets niet/wel doet dan hen... Ik persoonlijk heb daar wel last van, dat ik soms mijn gedrag af laat hangen van mening van anderen...

Maar goed, back to topic, klein voorbeeldje: in de bijbel wordt bijvoorbeeld heel kritisch over drinkgelagen en brasserijen gesproken.. In galaten 5:22 wordt dit in een adem opgenoemd met anderen werken van het vlees en mensen die dit zouden beoefenen zullen het koninkrijk niet beerven. Nou vinden er (vooral in dorpen, vaak juist christelijke dorpen) vaak echt zuip/bierfeesten plaats... Hoe zou je dat dan moeten zien? Genoeg kerkleden die mee hossen en zuipen... Aan de andere kan ging Jezus ook naar feesten, dronk hij wijn en bijvoorbeeld op dat huwelijksfeest veranderde hij water in wijn....

Dit is 1 voorbeeld, maar een goed voorbeeld, hoe Christen te zijn in deze wereld...

Hoe denken jullie hierover?
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 29, 2004, 04:12:48 pm »
Hoe slechter te tijden zijn, hoe meer de mensen verlangen naar regels waarnaar ze kunnen leven. Het gekke daarbij is, dat in de loop der eeuwen die "regels" die uit hetzelfde boek (bijbel) komen steeds weer veranderen. De diskutie gaat dan ook meer naar "hoe leggen we het boek uit?" ipv "hoe moeten wij leven?". Als je meer "moed" hebt om zelf eens te denken is het leven een beetje "onzekerer" maar je hebt er meer van.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 29, 2004, 04:20:08 pm »
Ik denk dat je vanzelf zo gaat leven als je je leven in de handen van de Heer legt.

offtopic:Leg eens uit wat je bedoelt. Denk je nou echt dat christenen zelf niet denken en de Bijbel als een boek vol regels zien? Of begrijp ik je daarmee verkeerd.
Ergens anders zei je dat je 40 jaar geleden katholiek bent opgevoed. Ik ben benieuwd hoe je naar ons kijkt. Wij zijn niet katholiek en we denken zeker niet zoals katholieken 40 jaar geleden dachten. Mailen mag: roodkapje2004@yahoo.com, of open daarover een nieuw topic
« Laatst bewerkt op: april 29, 2004, 04:55:45 pm door Mezzamorpheus »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)