Auteur Topic: Evangelisch christen-zijn  (gelezen 2531 keer)

Mart

• Bekijk profiel
Evangelisch christen-zijn
« Gepost op: april 29, 2004, 09:21:48 pm »
overgenomen van:
http://www.whitefield.nl/artikelen/ethident.html
© 2003 George Whitefield Stichting, online: www.whitefield.nl/artikelen". />

sorry voor de lap tekst, maar het is sinds de forumupdate niet meer mogelijk om tekst als bijlage bij een topic te voegen, dus dan maar zo. Ik heb het belangrijkste vet gemaakt.
ALs je even tijd hebt, lees dan het hele artikel, ik vind het een interessante visie. Zit ook veel waarheid in IMHO.

quote:

Bij de postmoderne evangelicaal is er echter nagenoeg geen belangstelling voor het verleden - beleving nu is belangrijker dan waarheid toen. Hij of zij is a-historisch en soms zelfs anti-historisch. Identiteiten van “toen” kunnen ter aarde storten. Ik constateer een dramatisch gemis aan historisch besef en daardoor aan gezond zelfrelativisme. Deze Nederlandse generatie evangelicalen meent het verleden niet nodig te hebben, want zij is immers de uitverkoren generatie die de tijden van Elia en Mozes doet herleven. Alle heiligen en engelen kijken op Nederland toe, zij hebben op ons gewacht, daar begint de opwekking die de wereld verandert. Wij vinden de waarheid over God zelf uit. Luther was zielig, Calvijn een neuroot, Feisser oubollig, Barth een stoffige Duitse theoloog. Ja, de Nederlandse evangelicalen blazen al dit stof van God af. Ik ga er evenwel van uit dat een Christen, met enig vermogen tot zelfreflectie, er enigszins van doordrongen is te staan in een traditie van eeuwen, en dat de grote daden Gods niet pas bij hem of haar beginnen. We dreigen te vergeten dat identiteit in het verleden ligt en voornamelijk daar gezocht en gevonden moet worden. Deze generatie is de generatie van de moord op het verleden en de traditie, en daarmee op de eigen identiteit.

Volgens het hermeneutische deconstructivisme, dat uitgaat van de vooronderstelling dat vaste betekenissen van teksten niet mogelijk zijn, gaan historische teksten niet over waarheid of werkelijkheid. Het verleden bestaat niet (hooguit verledens). Maar een volk zonder geschiedenis is een volk zonder ziel, een mens zonder geschiedenis is een mens zonder ziel, een kerk zonder geschiedenis is een kerk zonder ziel. Wie zijn bezieling niet uit het verleden kan halen, is gedoemd om vast te lopen. Hij loopt te pletter op desoriëntatie en rusteloos activisme. Een samenvatting hiervan biedt de “gele bundel” van Opwekking. De armoede aan historische, Bijbelse identiteit van die bundel is zo groot, dat alle voordeel erbij verbleekt. De God van Opwekking bouwt als wij aanbidden, blijft ons altijd maar liefhebben; meer nog: ik moet zingen dat ik zijn liefde liefheb. Deze God steekt zo mager en zielig af tegen de God van Abraham, Izaäk en Jakob, en vooral van David. De gele God van Opwekking heeft meer weg van een westerse psychotherapeut. Ik vraag me af of de Nederlandse Opwekkings-God niet meer is dan een projectie van postmoderne, beschadigde en onvervulde verlangens, dus van onze leegte. Hij is meer de god van de Edda (de IJslandse mythologie) dan van de Tora, meer de god van de Olympus dan van de Sinai en de heuvel Golgotha. (Natuurlijk heeft de bundel ook goede liederen; het ontbreekt echter aan variatie - de fout ligt in de eenzijdigheid, de vele herhalingen, en de oppervlakkigheid van tekst - te veel antropologie, te weinig theologie.)

quote:

Het doel, relevantie van het evangelie voor deze tijd, heiligt nooit de middelen. Toen Jezus constateerde dat het tempelplein niet meer de plaats was waar heidenen God konden ontmoeten, veegde Hij de stoep van Gods huis schoon (Mattheüs 21:12-13). Het tempelplein was bedoeld om heidenen voor God te brengen, maar allerlei goedbedoelde wereldse aanpassingen bleken in de weg te staan. Zo kan in de kerk allerlei ‘gedoe’ de heiden eerder van God afhouden dan tot Hem leiden. Laagdrempelige aanpassingen om de kloof te overbruggen kunnen de kerkelijke stoep in een pretpark veranderen, een circus waar Hij niets mee te maken heeft. Ongelovigen verwarren het circus met de ware godsdienst, en worden zodoende van meet af aan op het verkeerde been gezet. Zodra de tegenvallers komen en het prettige gevoel voorbij is, stort het Godsvertrouwen ter aarde. We leiden jonggelovigen zo op voor een anti-rationalistisch sentimentalisme, met een hoog André Hazes gehalte. Veel religieus vermaak krijgt daardoor een infantiel karakter, en Oedipus zit weer ongemerkt achter zijn vader aan.
Laagdrempeligheid is het wachtwoord geworden voor iedere zichzelf respecterende evangelische gemeente. De kloof moet gedicht worden: artiesten demonstreren hun kunnen, pasbekeerde VIPs geven acte de présence, stoer-uitziende vechtsporters slaan dikke planken voor Jezus door, en vooral: veel decibellen overtuigen de jeugd ervan dat de tijd van truttigheid voorbij is. Ik meen dat dit ons op den duur los van God maakt, namelijk: omdat we ons afhankelijk stellen van ‘de wereldgeesten’ (stoicheia). We vertrouwen meer op de kracht van de tijdgeest (dat is immers onze brug), dan op Gods Geest.

Kerkgang verwordt dan tot een geestelijke hobby: net zoals voetbalverenigingen sportliefhebbers aantrekt, zo trekt de kerk mensen die God als hobby hebben.

quote:

We moeten radicaal een andere kant uit. Ik meen dat het onze taak en roeping is om de kloof juist groter te maken. Welke notie hebben wij anders van ‘het heilige’? Het heilige is toch nog altijd een ‘tegenover’, of niet soms?. Als wij ‘in heiliging’ geroepen zijn (zoals Paulus formuleert, 1 Thessalonicenzen 4:7), dus in een ‘tegenover’, hoe kunnen we dan nog in een ‘voorover’ willen staan? De kerk heeft niet een vooroverse, maar een tegenoverse taak. In veel opzichten moet zij positie tegenover de wereld innemen. Dat hoeft haar in het geheel niet terug te dringen in wereldmijding of isolationisme. Om haar taak goed te kunnen doen, dient zij zich juist uitvoerig op de hoogte te stellen van wat er omgaat in maatschappij en cultuur.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

vragen die bij me op komen na het lezen van dit artikel:

* Ligt de sleutel tot het evangelisch christen-zijn in het verleden?

* is het volgende typerend voor onze tijdgeest? :

'de fout ligt in de eenzijdigheid, de vele herhalingen, en de oppervlakkigheid van tekst - te veel antropologie, te weinig theologie.'
'We leiden jonggelovigen zo op voor een anti-rationalistisch sentimentalisme, met een hoog André Hazes gehalte.'

oftewel:

Laagdrempelige gemeente of de scheiding kerk-wereld juist groter maken(zoals men in het artikel bepleit)?
« Laatst bewerkt op: april 29, 2004, 09:22:57 pm door Mart »

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 29, 2004, 09:50:33 pm »

quote:

Mart schreef op 29 april 2004 om 21:21:

Laat dat evangelisch maar weg ;)
Paulus zegt van de woestijnreis van Israel: "Deze gebeurtenissen zijn ons ten voorbeeld geschied." (1 Kor. 10) en de Hebreen brief laat een hele rij met geloofsgetuigen de revu passeren. De bijbel roept meer dan eens op van het verleden te leren...

quote:

'de fout ligt in de eenzijdigheid, de vele herhalingen, en de oppervlakkigheid van tekst - te veel antropologie, te weinig theologie.'
'We leiden jonggelovigen zo op voor een anti-rationalistisch sentimentalisme, met een hoog André Hazes gehalte.'

Tja, wat is onze tijdgeest? Ja, voor een deel is het bovenstaand best typeren voor onze tijd. Maar dat hangt er wel enigszins welke kant je uit kijk. Voor sommige gemeentes is het bovenstaande absoluut waar. Bij anderen iets minder en bij weer anderen herken je dit helemaal niet. Maar er is inderdaad wel een trend te zien in die richting.

quote:

oftewel:

Laagdrempelige gemeente of de scheiding kerk-wereld juist groter maken(zoals men in het artikel bepleit)?

Ik weet niet of dat wel een eerlijk tegenstelling is. Laagdrempelig hoeft niet hetzelfde te zijn als het circus waar Henk Bakker (de auteur van het stuk) het hier over heeft. De kerk zou best laagdrempeliger, als in, begrijpelijker/toegankelijker, mogen zijn maar het is geen entertainment. Als laagdrempelig verword tot een gemakkelijk, lievig, RTL4 geloof dan heeft hij gelijk. Als laagdrempelig betekend dat je gewoon modern begrijpelijk nederlands gebruikt en uitlegt wat je waarom doet in een kerk dan is het een heel goed idee.

De trend richting laagdrempeligheid was best zinvol, nodig zelfs, maar is nu aan het doorslaan. Maar dat is, zoals het artikel terecht aangeeft, niets nieuws en gebeurt bijna altijd als de kerk aan het veranderen is. Als je iets van de geschiedenis kunt leren is het wel dat die golfbeweging elke keer weer terug komt :)

Overigens vindt ik het artikel wel redelijk hard van toon. Had wat mij betreft wel wat minder gemogen...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 30, 2004, 04:45:50 pm »
De sleutel tot waarlijk evangelisch-Christen-zijn ligt bij God en wordt ons gegeven door Gods Geest.  Hij roept mensen uit alle tijden tot Zich en maakt ze wakker en rust ze toe.
Slapenden zijn er in alle tijden.

De tempelhandelaren waren in hart heiden en slapend.  Mensen bereiken met het evangelie is ook beslist niet ''de kermis van de tempelhandelaren" als het laagdrempelig is.

Het is wel zo dat Christenen als mens en gelovige toegankelijk moeten zijn én persoonlijk de wens tot evangelisatie hebben.  En geloven kan niet zonder gevoel. Geloven zonder gevoel is als een kado krijgen zonder blijdschap en dankbaarheid.  Welke heer zal dergelijke kinderen willen?

Theologie (geloofstheorie) is al eeuwen niet meer Bijbels te noemen.  Meestal liepen de theologen hand-in-hand met machthebbers van de wereld.  Een wereld waar de heiligen juist apart van horen te staan; apart voor en van GOD.  En kerken maken dus al lang deel uit van de wereld waar ze apart van dienen te staan.  Dus van 'een scheiding kerk-wereld' is al lang geen sprake meer!

Wie waarlijk in Jezus én in Geest mensen probeert te bereiken met het evangelie geeft inhoud aan zijn/haar band met God door Jezus.  En hij/zij draagt tevens vrucht. En dat is waarlijk Christen-zijn.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2004, 04:46:11 pm door Joshua »
Josh

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 30, 2004, 04:54:16 pm »
Wat bedoel je hiermee? Ik ben het ermee eens dat je gaat geloven doordat God je roept en dat je door de Geest gaat geloven. Maar om te groeien in je geloof moet je de Bijbel lezen en gemeenschap hebben met andere leden van het Lichaam van Christus. Hoe zie jij dat?

Je zegt dat theologie al eeuwen niet meer bijbels te noemen is. Dat is jouw mening, maar je presenteert het ononderbouwd als een feit. Jij vindt dat de theologie al eeuwen niet meer bijbels te noemen is. Wat is er niet bijbels aan theologie? En probeer je daarmee (impliciet) te zeggen dat Evangelische christenen niet aan theologie doen? Ik heb een fiks aantal theologische boeken op mijn plank staan die door evangelische christenen geschreven zijn. Dus blijkbaar bedrijven ook evangelische christenen theologie.

quote:

Wie waarlijk in Jezus én in Geest mensen probeert te bereiken met het evangelie geeft inhoud aan zijn/haar band met God door Jezus. En hij/zij draagt tevens vrucht. En dat is waarlijk Christen-zijn.

Dus waarlijk christen zijn is evangeliseren? En hoe draag je dan vrucht? Omvat waar evangelisch christen zijn niet meer?

Misschien offtopic: Wanneer is iemand evangelisch christen. Ik noem mezelf evangelisch-gereformeerd, ben ik dan ook een evangelisch christen?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 30, 2004, 05:11:46 pm »
Roodkapje:
Het 'hel-dogma' is niet bijbels, het '3-eenheid-dogma' is niet bijbels, het 'de Wet-is-volbracht-dogma' is niet bijbels, onsterfelijke zielleer is onbijbels, zondagsleer is onbijbels, predestinatie is onbijbels..... moet ik nog verder doorgaan...?  En waar vind je deze leer normaliter...?   Juist: in de kerken.

Jij verwart het Lichaam van Jezus met 'de samenkomstorganisatie' (=kerk). Een Christen is heel iets anders dan een organisatie of een samenkomst.  Het is vooral is persoonlijks en je relatie met God en hoe dat jou vormt en jij -op jouw beurt-  weer anderen. En als die anderen persoonlijk kiezen voor Jezus (niet voor een kerkorganisatie dus!) en zich laten dopen én erna in speciaal gebed (met handoplegging) om de Geestesgaven vragen: dan is er waarlijk Vrucht.

Jij hebt duidelijk de kerk(soort) bovenaan staan.  Ik heb alleen God door Jezus/in Jezus bovenaan staan. Christenen hebben Christus bovenaan staan.  En zij die vanuit Christus en Geest willen vertellen over Christus zijn evangelisch Christen.

En wat jij in dat verhaal dan bent of niet: dat is aan jou!
Josh

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 30, 2004, 05:16:39 pm »

quote:

Joshua schreef op 30 april 2004 om 17:11:
Roodkapje:
Het 'hel-dogma' is niet bijbels, het '3-eenheid-dogma' is niet bijbels, het 'de Wet-is-volbracht-dogma' is niet bijbels, onsterfelijke zielleer is onbijbels, zondagsleer is onbijbels, predestinatie is onbijbels..... moet ik nog verder doorgaan...?  En waar vind je deze leer normaliter...?   Juist: in de kerken.

Jij verwart het Lichaam van Jezus met 'de samenkomstorganisatie' (=kerk). Een Christen is heel iets anders dan een organisatie of een samenkomst.  Het is vooral is persoonlijks en je relatie met God en hoe dat jou vormt en jij -op jouw beurt-  weer anderen. En als die anderen persoonlijk kiezen voor Jezus (niet voor een kerkorganisatie dus!) en zich laten dopen én erna in speciaal gebed (met handoplegging) om de Geestesgaven vragen: dan is er waarlijk Vrucht.

Jij hebt duidelijk de kerk(soort) bovenaan staan.  Ik heb alleen God door Jezus/in Jezus bovenaan staan. Christenen hebben Christus bovenaan staan.  En zij die vanuit Christus en Geest willen vertellen over Christus zijn evangelisch Christen.

En wat jij in dat verhaal dan bent of niet: dat is aan jou!

Niet waar. Voor al die dogma's kun je ladingen bijbelteksten aandragen. Al die dingen staan gewoon in de Bijbel. In tegenstelling tot jouw uitspraken: daar is bijna geen Bijbelse grond voor te vinden.
Mag ik weten hoe jij het evangelie dan uitlegt als je zegt bijvoorbeeld de hel bestaat niet, of de hel is tijdelijk, terwijl precies het omgekeerde in de bijbel staat?
En nee, ik heb NERGENS gezegd dat de Kerk het Lichaam van Christus is. En dat bedoel ik ook niet. Ik heb net zo goed Christus bovenaan staan als jij. Alleen staat in de Bijbel dat je als Lichaam moet fungeren: dus samenkomsten houden. En daarvoor ga ik naar een kerk. En welke kerk dat is, dat wil per plaats nog weleens wisselen.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2004, 06:37:18 pm »
3-eenheid-dogma: afkomstig van Keizer Constantinus (Nicea+Constantinopel); een 3-ene-zonnegodaanbidder tot zijn dood.

Dezelfde Constantinus heeft tegelijkertijd de Sabbat (vrijdagavond-zaterdagavond) omgezet naar de zondag: de zondag is de heilige dag van de 3-ene-zonnegod (IHS).

Christenen die zich verzetten tegen wat Constantinus deed werden verbannen of gedood.
Taalkundigen en theologen hebben vervolgens de Bijbel verkracht en wereldse visies in de kerk gebracht.

Geen wonder dat 'er zoveel over in de Bijbel is te vinden' zoals jij dat zegt.  En ook geen wonder dat theologen het zo mooi aan elkaar praten.  Dat was ook precies de bedoeling.

Waar denk jij dat de naam 'Protestanten' vandaan komt?   Waartegen zouden zij al die eeuwen hebben geprotesteerd?   Waarom denk je dat de RK-kerk miljoenen protestanten heeft gemarteld en gedood wereldwijd?

Maar misschien nog een betere vraag: waar protesteren de huidige Protestanten eigenlijk nog tegen???

Zou het kunnen zijn, dat ze eigenlijk niet meer weten wat waarheid en bijbels is???  Zou het kunnen zijn, dat nu iedereen achter het beest aanloopt???
Josh

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 30, 2004, 09:05:10 pm »

quote:

Joshua schreef op 30 april 2004 om 18:37:
3-eenheid-dogma: afkomstig van Keizer Constantinus (Nicea+Constantinopel); een 3-ene-zonnegodaanbidder tot zijn dood.

Dezelfde Constantinus heeft tegelijkertijd de Sabbat (vrijdagavond-zaterdagavond) omgezet naar de zondag: de zondag is de heilige dag van de 3-ene-zonnegod (IHS).

Christenen die zich verzetten tegen wat Constantinus deed werden verbannen of gedood.
Taalkundigen en theologen hebben vervolgens de Bijbel verkracht en wereldse visies in de kerk gebracht.

Geen wonder dat 'er zoveel over in de Bijbel is te vinden' zoals jij dat zegt.  En ook geen wonder dat theologen het zo mooi aan elkaar praten.  Dat was ook precies de bedoeling.

Waar denk jij dat de naam 'Protestanten' vandaan komt?   Waartegen zouden zij al die eeuwen hebben geprotesteerd?   Waarom denk je dat de RK-kerk miljoenen protestanten heeft gemarteld en gedood wereldwijd?

Maar misschien nog een betere vraag: waar protesteren de huidige Protestanten eigenlijk nog tegen???

Zou het kunnen zijn, dat ze eigenlijk niet meer weten wat waarheid en bijbels is???  Zou het kunnen zijn, dat nu iedereen achter het beest aanloopt???

Houd nu eens op met die kretologie.....
Maar geef iets opbouwends waar de leden van het Lichaam wat aan hebben.... :)

1 Kor. 12
12 Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, één lichaam vormen, zo ook Christus; 13 want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt. 14 Want het lichaam bestaat toch ook niet uit één lid, maar uit vele leden.
Ef 4,12
om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus,

Ik dacht dat dit topic over evangelischen ging...
Je noemt hier alleen maar protestanten en R. Katholieken...

Zo te lezen protesteer jij hier ook aardig.... :)
« Laatst bewerkt op: april 30, 2004, 09:16:25 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 30, 2004, 10:00:14 pm »
Gedoopt tot één lichaam: ja. Maar wie zegt, dat dat lichaam behouden is tot een 'soortkerk'?

En zeker als die 'soortkerk' niet meer doet wat God van die soortkerk verwacht....over wiens lichaam hebben we het dan eigenlijk?

Wij leven ter ere van God en ten dienste van de naasten; niet ter ere van de kerk!!!

En dus heb ik het beslist NIET over sec evangelischen of katholieken (wat trouwens door het ECT-verdrag eigenlijk 'hetzelfde' is; en anders wel door de RvK of oecumene).

Christen-zijn heeft geen bal met 'kerkje-spelen' te maken!   En evangelisch-Christen-zijn dus ook niet!
Josh

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 30, 2004, 10:52:22 pm »

quote:

Joshua schreef op 30 april 2004 om 22:00:
Gedoopt tot één lichaam: ja. Maar wie zegt, dat dat lichaam behouden is tot een 'soortkerk'?

En zeker als die 'soortkerk' niet meer doet wat God van die soortkerk verwacht....over wiens lichaam hebben we het dan eigenlijk?

Wij leven ter ere van God en ten dienste van de naasten; niet ter ere van de kerk!!!

En dus heb ik het beslist NIET over sec evangelischen of katholieken (wat trouwens door het ECT-verdrag eigenlijk 'hetzelfde' is; en anders wel door de RvK of oecumene).

Christen-zijn heeft geen bal met 'kerkje-spelen' te maken!   En evangelisch-Christen-zijn dus ook niet!
Dat maak jij er nu van... Ik citeer alleen een bijbeltekst waarin staat dat alle gelovigen tot 1 lichaam gedoopt zijn... :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 30, 2004, 11:04:58 pm »
De discussie tussen Joshua en 'de rest' gaat meer over de vraag of de christelijke dogma's wel of niet waar zijn, dan over het stuk uit de openingspost en de vragen die Mart neerlegt, en dus is hij off-topic. Graag nu on-topic verder.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2004, 11:07:36 pm door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 30, 2004, 11:43:54 pm »

quote:

Mart schreef op 29 april 2004 om 21:21:
overgenomen van:
http://www.whitefield.nl/artikelen/ethident.html
© 2003 George Whitefield Stichting, online: www.whitefield.nl/artikelen". />
ALs je even tijd hebt, lees dan het hele artikel, ik vind het een interessante visie. Zit ook veel waarheid in IMHO.
Dat ben ik met je eens. Toch vind ik dat er generaliserend wordt gepraat over bepaalde zaken, alsof iedereen hetzelfde is in de ev. wereld tegenwoordig.... De toon is inderdaad wat hard zoals Avee opmerkte,....

quote:

Voor mijn idee kun je meer van de bijbel leren, dan van de kerkgeschiedenis... En ervan leren, vind ik nog wat anders dan het zo doen als in het verleden in de kerkgeschiedenis gebeurde..
De geloofsgetuigen en de waarschuwingen van Israel ons tot voorbeeld, haal ik dan ook uit de bijbel.

quote:

oftewel:

De tijdgeest is natuurlijk wel zo: niet te moeilijk doen.....alles moet fijn zijn,

Je kunt iets niet maken in de kerk..als je begrijpt wat ik ermee wil zeggen. Als je bij Gods Woord wil blijven en er is leven van de Geest te zien zoals de vruchten dus...dan IS de scheiding kerk-wereld groter en leg je geen onnodige drempels neer voor (on)gelovigen.......

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 01, 2004, 12:49:43 am »
Laat ik eens heel erg on topic gaan doen....
Een citaat uit het artikel:

quote:

Overigens, er zijn volgens Van de Beek ook nu nog duidelijke trekken van Marcion binnen de theologie te bespeuren, vooral onder evangelischen. Grofweg komt het Marcionitisme hier op neer: God kan voor een lijdende wereld niet verantwoordelijk worden gehouden. God is slechts direct betrokken op het radicaal nieuwe, en juist in evangelische kringen wordt ‘vaak scheiding aangebracht tussen oud en nieuw die heel veel aan Marcion doet denken’ (80). Zo wordt de God van het Oude Testament gedeclasseerd tot tweederangsgod (of ‘jodengod’), en wordt de Vader van Jezus de hoogste God. Neo-Marcionieten leven alsof zij aan lijden, leven, zonde en schuld ontrukt zijn (docetisering). Zij leven in een idylle - afgelopen zondag hoorde ik nog een predikant zeggen: ‘God kent geen enkel gevoel van wraak’; ik dacht: om dat te zeggen, moet je wel het Oude Testament uit je bijbel hebben gescheurd. Maar het is geheel aangepast aan het levensgevoel van deze tijd om zoiets te zeggen, en zeer laagdrempelig. Je kunt scoren met zinnetjes als: ‘God kan er niets aan doen dat er lijden is, en Hij koestert nooit rancune.
Met de vetgedrukte zinnetjes (door mij) ben ik het niet echt eens. 'God is niet verantwoordelijk voor een lijdende wereld' is maar hoe je hetn bedoeld. Hij is niet verantwoordelijk voor het feit dat er lijden in de wereld kwam door de zonde. Daar kan ik het wel mee eens zijn.

Ik vind de laatste zin in dit stukje: Je kunt scoren met zinnetjes als: ‘God kan er niets aan doen dat er lijden is, heel raar gezegd en geeft mij meer het idee van de boeken van Kuschner: Als het kwaad goede mensen treft... de moderne gedachte dat God mee lijdt met ons en er machteloos naar staat te kijken....  En je kunt met zo'n zin scoren lijkt alsof er opzettelijk van dit soort dingen worden gezegd om mensen te trekken... :?

God is slechts direct betrokken op het radicaal nieuwe...
Daar kun je weer alle kanten mee op. Ik vind niet dat Hij alleen maar betrokken is bij het radicaal nieuwe. Dan lijkt het net of Hij verder iedereen in z'n sop laat gaarkoken.

De link met in evangelische kringen wordt ‘vaak scheiding aangebracht tussen oud en nieuw zie ik in ieder geval niet op de manier van: God bemoeit zich niet meer met de rest die niet radicaal nieuw is, maar meer zoals ik het zelf heb ervaren: het oude is voorbijgegaan, het nieuwe is gekomen...toegepast op je nieuwe leven als wedergeboren mens.

Zo wordt God gedeclasseerd tot tweederangsgod (of ‘jodengod’), en wordt de Vader van Jezus de hoogste God vind ik niet waar en is ook een valse tegenstelling. God uit het OT is voor ons in het NT een Vader geworden door Jezus Christus....

Zij leven in een idylle - afgelopen zondag hoorde ik nog een predikant zeggen: ‘God kent geen enkel gevoel van wraak hoe wordt dat dan bedoeld? Voor de christen is er geen oordeel, wraak meer..... Over het OT wat je dan uit je bijbel hebt gescheurd, als je dit op de christen toepast, klopt het wel, want het OT met z'n God der wake, is niet voor de gelovige bestemd.

quote:

Evangelisch betekent, en ik maak hierin een eigen keuze, opstandig en verzettelijk, want radicaal. Die radicaliteit ontlenen evangelischen aan het kruis van Christus, en uitsluitend aan het kruis (stauros). Ik acht de staurocentriciteit kenmerk, keurmerk en waarmerk van de evangelische beweging. Radicaal daarbij blijven, bij een theologia crucis, en een radicale toepassing daarvan in het leven van alle mensen, dat wil zeggen: op heel de wereld, dat maakt evangelisch tot evangelisch. Luther deed dat in zijn dagen, en de evangelische beweging wilde die reformatie op eigen wijze radicaliseren. Maar nu is zij het compromis aangegaan, omdat over zonde en schuld nauwelijks nog gesproken wordt. Dus waarom zou je dan wel blijven spreken van het kruis? Daar kun je de mensen namelijk niet blij mee maken - dat schept een kloof en afstand. Nee, daarom praten we veel over Gods liefde, en willen we daar eigenlijk bij blijven.

Ik kan me goed vinden in de beschrijving van wat 'evangelisch' zou zijn.... (Al heb ik dat nooit gezien als een staurocentrisch kenmerk, keurmerk en waarmerk :) )
Niet meer over het kruis, maar alleen over de liefde spreken, is geen goede zaak. Het zal voor mijn idee toch niet overal zo gebeuren.

En de titel van een boekje: de boodschap en de kloof komt bij de EO vandaan...en is dus niet voorbehouden aan de evangelische beweging. Maar ook aan de kerken van Andries Knevel (chr, Geref.) en Ad de Boer (ned. Geref.) en volgens mij is bijna elke kerk door deze gedachte beinvloed......
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2004, 12:59:25 am door Priscilla en Aquila »

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 01, 2004, 01:01:52 am »
Mezzodinges... foute conclusie.

Topic ging o.a. 'evangelisch Christen-zijn'. Dus: over Christen-zijn en wat dat inhoudt én over wat 'evangelisch' inhoudt.

Als vanzelf kom je er dus op, dat je eerst een inhoudelijke Christen zal moeten zijn; anders is er immers niets om mee te evangeliseren.  Alleen de Waarheid kan van Waarheid getuigen.

Kerkleer die niet volledige bijbelse waarheid is, kan nooit tot Waarheid leiden, want dan is het misleiding. En misleiding leidt tot een andere vrucht.

Dus: de volgende stap is simpelweg dat God de Waarheid door Zijn Geest en in het Lichaam van Zijn Zoon de Waarheid openbaart en mensen tot de Waarheid leidt.  En dat doet God persoonlijk.  Het is een persoonlijke relatie én een persoonlijke verandering.

Nogmaals:
De sleutel tot waarlijk evangelisch-Christen-zijn ligt bij God en wordt ons gegeven door Gods Geest. Hij roept mensen uit alle tijden tot Zich en maakt ze wakker en rust ze toe.
Slapenden zijn er in alle tijden.

De tempelhandelaren waren in hart heiden en slapend. Mensen bereiken met het evangelie is ook beslist niet ''de kermis van de tempelhandelaren" als het laagdrempelig is.

Het is wel zo dat Christenen als mens en gelovige toegankelijk moeten zijn én persoonlijk de wens tot evangelisatie hebben. En geloven kan niet zonder gevoel. Geloven zonder gevoel is als een kado krijgen zonder blijdschap en dankbaarheid. Welke heer zal dergelijke kinderen willen?

Theologie (geloofstheorie) is al eeuwen niet meer Bijbels te noemen. Meestal liepen de theologen hand-in-hand met machthebbers van de wereld. Een wereld waar de heiligen juist apart van horen te staan; apart voor en van GOD. En kerken maken dus al lang deel uit van de wereld waar ze apart van dienen te staan. Dus van 'een scheiding kerk-wereld' is al lang geen sprake meer!

Wie waarlijk in Jezus én in Geest mensen probeert te bereiken met het evangelie geeft inhoud aan zijn/haar band met God door Jezus. En hij/zij draagt tevens vrucht. En dat is waarlijk Christen-zijn.
Josh

anny

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 10, 2004, 12:52:51 am »
Deze link heb ik eens gekregen.

http://www.vrije-christenen.tk/

links onderaan staat een artikel over de sabbat
Deze verklaring vind ik erg plausibel. Heeft niets met de Katholieke Kerk te maken.

Groetjes van Anny