Auteur Topic: Nadruk op 'sacramenten' of 'geloof' ?  (gelezen 5676 keer)

Joshua

• Bekijk profiel
Nadruk op 'sacramenten' of 'geloof' ?
« Gepost op: mei 01, 2004, 01:37:43 am »
Wat is de doop zonder geloof?   Wat is 'avondmaal' zonder gedoopt te zijn?  Wat is het ontvangen van de Geestesgaven zonder doop en geloof en kennis?

Misschien denk je: 'ja....waar wil je nu naartoe?'.  Nou eigenlijk naar het volgende:

1. Als we niet meer dopen, maar besprenkelen.....
2. Als we niet meer ter nagedachtenis aan het offer van Jezus aan het avondmaal deelnemen, maar als eucharistie(='gunstig stemmen van God) het offer van Jezus in vlees nadoen
3. Als we kinderen zonder geloof en kennis besprenkelen
4. Als we handenoplegging of zalving niet meer nodig vinden om de Geestesgaven te ontvangen.....

Waarom dan uberhaupt nog nadruk leggen op sacramenten?  Waarom nog zeggen dat je gelooft?  Kortom: maakt het nog uit waar je nadruk op legt dan....???

Vele vragen op dit forum over doop, avondmaal, Geestesgaven enzovoort.... Maar gek genoeg krijg ik steeds meer het idee, dat onze handelingen er eigenlijk niet meer toe doen als wij denken dat wat wij geloven er niet meer toe doet....
Josh

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 01, 2004, 02:23:35 am »
Ga eens met een paar enthousiaste GKV-ers praten, die zijn er ook. :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 01, 2004, 03:00:36 am »
Ik hoop met levende Christenen te discussieren. GKV zegt me geheel niks.
Josh

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 01, 2004, 09:21:41 am »
Wat is geloof zonder liefde :)

Iig is mijn nederige mening dat alle rituelen en sacramenten er zijn voor de mens en niet wij om de sacramenten, dus sacrament zonder geloof is idd nix. dit zei jezus zelf ook toen hij aren plukte op sabbat.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2004, 09:21:48 am door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 01, 2004, 12:07:12 pm »
Wat is geloof zonder Waarheid en Gerechtigheid Joeri?
Maar je geeft inderdaad wel duidelijk aan dat niet de sacramenten uitgangspunt zijn...

Maar Joeri...is geloof niet 'een Geestesgave'...dus ....een sacrament????
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2004, 12:08:25 pm door Joshua »
Josh

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 01, 2004, 12:15:08 pm »

quote:

Joshua schreef op 01 mei 2004 om 03:00:
Ik hoop met levende Christenen te discussieren. GKV zegt me geheel niks.

Begrijp ik dat je beweert dat GKV'ers geen levende christenen zijn? En zo ja, wat doe je dan op dit forum?

Je post meerdere malen ongenuanceerde stellingen, zodra iemand daar tegenin ga met argumenten en bewijs, doe je twee dingen: of je reagereert er niet op (je negeert de uitspraken), of je herhaalt je eerdere posts.
Dat is geen discussiëren. Bij een discussie luister je naar tegenargumenten en ga je erop in. Je geeft bijvoorbeeld aan waarom je iets anders ziet. Van een discussie moet je willen leren.
Dit forum is er niet om je eigen theorietjes te spuien, het is een discussieforum. Als je niet wilt of kunt discussiëren heb je m.i. niks te zoeken op een forum.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 01, 2004, 12:36:31 pm »

quote:

Joshua schreef op 01 mei 2004 om 01:37:
[...]
Waarom dan uberhaupt nog nadruk leggen op sacramenten?  Waarom nog zeggen dat je gelooft?  Kortom: maakt het nog uit waar je nadruk op legt dan....???

Vele vragen op dit forum over doop, avondmaal, Geestesgaven enzovoort.... Maar gek genoeg krijg ik steeds meer het idee, dat onze handelingen er eigenlijk niet meer toe doen als wij denken dat wat wij geloven er niet meer toe doet....

Als ik naar jou manier van discussieren kijk en het gemak waarmee jij andere christenen veroordeeld of negeert omdat ze wat anders geloven dan jij, dan denk ik: Maar gek genoeg krijg ik steeds meer het idee, dat mijn geloven er eigenlijk niet meer toe doen als ik weet dat wat ik geloof er bij jou er niet toe doet.
En dat  maakt het discussieren met jou een stuk oninteressanter eigenlijk.

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 01, 2004, 02:13:08 pm »
Wie de schoen past, trekke 'm aan. Mijn schoeisel komt van de Heer en draag ik thans.
Josh

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 01, 2004, 02:15:58 pm »

quote:

Joshua schreef op 01 mei 2004 om 14:13:
Wie de schoen past, trekke 'm aan. Mijn schoeisel komt van de Heer en draag ik thans.
:O   :w

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 01, 2004, 08:21:31 pm »
Wat is de doop zonder geloof? Wat is 'avondmaal' zonder gedoopt te zijn? Wat is het ontvangen van de Geestesgaven zonder doop en geloof en kennis?

Misschien denk je: 'ja....waar wil je nu naartoe?'. Nou eigenlijk naar het volgende:

2. Als we niet meer ter nagedachtenis aan het offer van Jezus aan het avondmaal deelnemen, maar als eucharistie(='gunstig stemmen van God) het offer van Jezus in vlees nadoen
4. Als we handenoplegging of zalving niet meer nodig vinden om de Geestesgaven te ontvangen.....

Waarom dan uberhaupt nog nadruk leggen op sacramenten? Waarom nog zeggen dat je gelooft? Kortom: maakt het nog uit waar je nadruk op legt dan....???

Josh

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 02, 2004, 12:39:51 am »

quote:

Joshua schreef op 01 mei 2004 om 14:13:
Al droeg ik het schoeisel van de Heer, maar had de liefde niet; Het baatte mij niets!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 02, 2004, 12:07:51 pm »

quote:

Doarsie schreef op 02 mei 2004 om 00:39:
[...]

Al droeg ik het schoeisel van de Heer, maar had de liefde niet; Het baatte mij niets!
of je lapt het aan je laars :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 02, 2004, 01:24:21 pm »
Mijn Heer wordt ook wel Waarheid en Gerechtigheid genoemd.

Wat is Liefde zonder Waarheid en Gerechtigheid?
Wat is geloof zonder Waarheid en Gerechtigheid?

Niemand kan zich verschuilen achter geloof of liefde zonder Waarheid én Gerechtigheid!
Daarom draag ik het schoeisel van mijn Heer!
Josh

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 03, 2004, 12:57:12 pm »

quote:

Joshua schreef op 01 mei 2004 om 12:07:
Wat is geloof zonder Waarheid en Gerechtigheid Joeri?
[/b]

Zonder liefde en barmhartigheid word je een farizeeer en dat is geen gerechtigheid.
Liefde is gerechtigheid, liefde is de gehele wet van Mozes.

quote:

Maar je geeft inderdaad wel duidelijk aan dat niet de sacramenten uitgangspunt zijn...

Maar Joeri...is geloof niet 'een Geestesgave'...dus ....een sacrament????
Ehm tja, ik ben niet zo weg van labels, tis maar hoe je het definieert.

quote:

Mijn Heer wordt ook wel Waarheid en Gerechtigheid genoemd.

Wat is Liefde zonder Waarheid en Gerechtigheid?
bestaat niet.

quote:

Wat is geloof zonder Waarheid en Gerechtigheid?
bestaat evenmin.

quote:

Niemand kan zich verschuilen achter geloof of liefde zonder Waarheid én Gerechtigheid!
Daarom draag ik het schoeisel van mijn Heer!
niemand kan zich verschuilen achter waarheid en recht zonder liefde. gerechtigheid houd meestal oordeel in, en alle oordeel hoort van God af te komen. de alwetende god niet mensen in zijn plaats, echter we leven nou eenmaal op aarde, dus daarom heeft god mensen in zijn naam aangesteld, maar die krijgen een zwaarder oordeel in het geval van bewuste onrechtvaardigheid (farizeeen) Hoe kan je nou spreken van een goede rechtvaardige opvoeding van een,je kind als je niet van hem houd maar toch wel eist dat hij al die dingen doet in in mozes wet staan? dat is zo hol, zo'n kind zou zich zo rot voelen, geen wonder als ie de slechte weg opgaat. check yourself, als iedereen zo liefdevol als jezus was, dan bekeerden we mensen in plaats van oordelen. dat zou pas een betere rechtvaardiger wereld scheppen!
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 03, 2004, 03:42:54 pm »
Joeri, ALLES maar dan ook ALLES begint bij de WAARHEID.

Zonder de WAARHEID geen Liefde, geen vrede, geen geloof, geen rechtvaardigheid etc.
Dus Joeri: helaas......  

Je moet de WAARHEID eerst aannemen. Daarna kan je pas waarlijk tot de rest komen.
Josh

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 03, 2004, 03:56:21 pm »

quote:

Joeri schreef op 03 mei 2004 om 12:57:
Hoe kan je nou spreken van een goede rechtvaardige opvoeding van een,je kind als je niet van hem houd maar toch wel eist dat hij al die dingen doet in in mozes wet staan? dat is zo hol, zo'n kind zou zich zo rot voelen, geen wonder als ie de slechte weg opgaat.

En precies hetzelfde slechte resultaat zou je krijgen wanneer je alleen maar lief doet tegen kinderen en ze niet opvoedt. Als ze al opgroeien en niet vroegtijdig onder een auto lopen omdat het niet liefdevol genoeg is om ze stevig bij de arm te pakken en boos te worden als ze de straat op rennen zonder uit te kijken. Of ze verzuipen in de eendjesvijver omdat het niet liefdevol is je kind te verbieden in z'n eentje naar het park te dribbelen.

Oftewel: een goede opvoeder is zowel liefdevol als streng.
De gulden middenweg dus  :)
Bombus terrestris Reginae

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 03, 2004, 04:14:18 pm »
Bumble...maar hopelijk dan wel een opvoeding met Jezus als uitgangspunt  ;)
Josh

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 03, 2004, 04:15:50 pm »

quote:

Joshua schreef op 03 mei 2004 om 16:14:
Bumble...maar hopelijk dan wel een opvoeding met Jezus als uitgangspunt  ;)

Uiteraard  :)

Maar dan NIET onder het mom van Liehiefde de boodschap overbrengen als "maar als jij het wilt mag je ook wel iets anders hoor, schat"
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 04:16:31 pm door Bumblebee »

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 03, 2004, 04:25:42 pm »
;)
Josh

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 03, 2004, 07:28:23 pm »
Uit de kerkleer O-)  de juiste verhouding tussen geloof en sacramenten.

Vr.65. Aangezien dan alleen het geloof ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt, vanwaar komt zulk geloof?

Antw. Van den Heiligen Geest, Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten.

quote:

.....
....
Dit is een gereformeerd forum, en gereformeerden doen niet aan eucharistie. Sterker nog we noemen het een "vervloekte afgoderij" (H.C. zondag 30 vr. & antw. 80)
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 09:31:09 pm door Pugna »
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 03, 2004, 07:42:06 pm »
Eh... Pugna?

Eucharistie is gewoon een ander woord voor Avondmaal hoor. Vraag en antwoord 80 gaat over de pauselijke mis, da's wat anders.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 03, 2004, 07:46:14 pm »
toch niet helemaal: de rk-kerk leert dat het brood en de wijn bij de eucharistieviering daadwerkelijk verandert in het lichaam en bloed van onze Here Jezus Christus (...) En dat wordt door de cathechismus als 'het opnieuw kruisigen van Christus' en 'dus' als een vervloekte afgoderij gezien
...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 03, 2004, 08:44:51 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 03 mei 2004 om 19:42:
Eh... Pugna?

Eucharistie is gewoon een ander woord voor Avondmaal hoor. Vraag en antwoord 80 gaat over de pauselijke mis, da's wat anders.

Het avondmaal wordt toch alleen bij de Rooms-Katholieken 'Eucharistie' genoemd?
Als er over de Eucharistie wordt gesproken is het voor mij duidelijk, dan gaat het over de Paapse mis (zeiden ze vroeger dat niet zo?) Dus de Roomse mis.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 03, 2004, 08:59:00 pm »
ZO! PA, we zijn het in conclusie eens. Maar niet in onderbouwing.

Eucharistie betekent: 'gunstig stemmen'.  En beslist niet 'Avondmaal'.

Wie wil de RK-kerk gunstig stemmen eigenlijk?  Wie zou er met een alsmaar terugkerende kruiziging in vlees gunstig gestemd raken?????

Volgens mij alleen maar een duistere heer, want de Heer is al gestorven aan het kruis én weer opgestaan.  Dus de kruiziging in vlees weer overdoen [=eucharistie] lijkt me niet christelijk!!!
Josh

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 03, 2004, 09:03:43 pm »
"Eucharistie" is een oude benaming voor de maaltijd van de Heer uit de eerste eeuwen van het christendom, toen nog iedereen katholiek was, en toen nog niemand in de transsubstantiatie geloofde. Althans, niet op de wijze die door de reformatoren verworpen werd.
De associatie met Rome komt omdat de term "eucharistie" in de RK kerk nu nog gebruikt wordt en bij ons niet meer. Maar met het woord zelf is niets mis. Ik zou er niet teveel aan gaan ophangen iig.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 09:04:31 pm door Pulpeet »

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 03, 2004, 09:07:00 pm »
Helaas Pulpeet; dat is niet waar dus. Eucharistie betekent: 'gunstig stemmen' en dat 'tanssubstantiesme' [omzetting van brood in vlees]  is RK-dogma.

En dat van dat vlees en het offer overdoen vertelde ik dus net....
Josh

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 03, 2004, 09:13:10 pm »
Dat transsubstantiatiedogma stamt uit de middeleeuwen. Het woord "eucharistie" uit de oudheid. Die twee zijn verbonden geraakt. Daar doel je waarschijnlijk op?

Transsubstantiatie wijs ik af. Maar tegen de term eucharistie heb ik niets.

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 03, 2004, 09:16:33 pm »
Wellicht wel. Bij 'offeren' (gunstig stemmen van afgoden) heb je vlees nodig!

Bedoel je dat Pulpeet.  En dan kom je dus uit op 'eucharistie' (gunstig stemmen met vlees dwz...brood verandert in vlees!)

Akkoord?!
Josh

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 03, 2004, 09:33:46 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 03 mei 2004 om 19:42:
Eh... Pugna?

De eucharistie zoals Joshua het omschreef komt volgens mij overeen met de roomse mis.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 03, 2004, 09:37:31 pm »

quote:

Pugna schreef op 03 mei 2004 om 21:33:
[...]
De eucharistie zoals Joshua het omschreef komt volgens mij overeen met de roomse mis.

Ja. Inderdaad. Alleen is het woord eucharistie niet gereserveerd voor de roomse mis.

voor zover ik weet betekent het trouwens 'dankzegging'

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 03, 2004, 09:41:32 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 03 mei 2004 om 21:37:
[...]

Ja. Inderdaad. Alleen is het woord eucharistie niet gereserveerd voor de roomse mis.

voor zover ik weet betekent het trouwens 'dankzegging'
Ik heb ook geen probleem met het woord, wel met waarvoor het meestal gebruikt wordt.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 03, 2004, 09:43:19 pm »

quote:

Pugna schreef op 03 mei 2004 om 21:41:
[...]
Ik heb ook geen probleem met het woord, wel met waarvoor het meestal gebruikt wordt.
Ja inderdaad. Het is onderdehand dermate 'belast' dat wij er weinig meer mee kunnen.

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 03, 2004, 09:45:26 pm »
offtopic:Waarom noemden ze eigenlijk het Avondmaal "dankzegging"?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 03, 2004, 10:08:29 pm »
Vanwege de dankzegging over het eten dat Jezus uitsprak. En natuurlijk ook vanwege het feit dat we nu een 'dankzegging' doen voor het offer dat Christus (éénmalig) voor ons gebracht heeft. Bij het Avondmaal sta je stil bij het lijden van Christus aan het kruis. Zijn offer dat hij voor jou persoonlijk heeft gebracht, uit liefde voor jou. Wat kun je anders doen dan dat offer aannemen in dankzegging. Het is niet onder woorden te brengen wat voor geweldigs dat is :)
Bij ons sacrament van het Avondmaal staat geloof centraal, dus de scheiding die aangebracht in de topictitel is er in de praktijk niet. Ook de doop is een teken van geloof.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 10:09:20 pm door Roodkapje »

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 04, 2004, 04:18:35 am »

quote:

Pugna schreef op 03 mei 2004 om 21:45:
offtopic:Waarom noemden ze eigenlijk het Avondmaal "dankzegging"?
1 Kor. 10:16 Is niet de beker der dankzegging, waarover wij de dankzegging uitspreken, een gemeenschap met het bloed van Christus?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 04, 2004, 07:55:29 am »
Ik zal kort reageren

quote:

Wat is de doop zonder geloof?   Wat is 'avondmaal' zonder gedoopt te zijn?  Wat is het ontvangen van de Geestesgaven zonder doop en geloof en kennis?

Misschien denk je: 'ja....waar wil je nu naartoe?'.  Nou eigenlijk naar het volgende:

Doe ik niet....

quote:

Doe ik niet.....

quote:

Doe ik niet

quote:

Door het ontvangen van de Heilige Geest ben je gezalfd met de Heilige Geest. Zo deelt de Heilige Geest uit Zijn gaven aan wie Hij wil.....
2 Kor. 1: 21
21 Hij nu, die ons met u bevestigt in de Gezalfde en ons heeft gezalfd, is God, 22 die ook zijn zegel op ons gedrukt en de Geest tot onderpand in onze harten gegeven heeft.
1 Joh 2,20
Gij echter hebt een zalving van de Heilige en gij weet dat allen.
1 Joh 2,27
En wat u betreft, de zalving, die gij van Hem ontvangen hebt, blijft op u,

quote:

Een sacrament is toch een genademiddel? Het enige waardoor we genade onbtvangen is het geloof in Christus...
Dus, Joshua, is er niets anders wat ik een sacrament noem...dan mijn geloof in Christus.

quote:

...Of over de hemel, of over de hel :)
Dat is een conclusie van niks... Wie denkt hier dat z'n geloof er niet meer toe doet :?
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 08:04:14 am door Priscilla en Aquila »

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 04, 2004, 08:58:00 am »

quote:

Joshua schreef op 03 mei 2004 om 15:42:
Joeri, ALLES maar dan ook ALLES begint bij de WAARHEID.

Zonder de WAARHEID geen Liefde, geen vrede, geen geloof, geen rechtvaardigheid etc.
Dus Joeri: helaas......  

Je moet de WAARHEID eerst aannemen. Daarna kan je pas waarlijk tot de rest komen.

vraagje, waar en hoe ben je bij deze opvattingen gekomen?
wat mij betreft maak jij een scheiding waar er geen is.
Als je niet van alles houd, dan snap je niet hoe de wereld in elkaar zit.
liefdeloosheid is voor mij onwaarheid.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 04, 2004, 09:13:33 am »

quote:

Bumblebee schreef op 03 mei 2004 om 15:56:
En precies hetzelfde slechte resultaat zou je krijgen wanneer je alleen maar lief doet tegen kinderen en ze niet opvoedt.
[/b]

wil je opvoeden dan moet je zelf ook goed kunnen zijn. kinderen worden opgevoed door het goede voorbeeld of slechte voorbeeld van hun ouders, veel meer dan van ouders die zelf niet doen wat ze eisen van de kinderen.
die niet in staat zouden zijn om zichzelf zo te straffen.
wat pijnigt jouw zin mij, herrineringen opwekkend aan fatsoenlijke (de duivel hale dat woord en al wat het inhoud) mensen, die niet in staat waren, zoals eigenlijk niemand is, om mijn pijn te zien, en daarom zogenaamd uit opvoeding mij op sgool en op andere plekken mij in meer pijn brengend door mij dingen te verbieden terwijl ik een grote duisternis in mij had die eruit moet.

quote:

Als ze al opgroeien en niet vroegtijdig onder een auto lopen omdat het niet liefdevol genoeg is om ze stevig bij de arm te pakken en boos te worden als ze de straat op rennen zonder uit te kijken.
bij de arm pakken ja. boos worden om zoiets nee.

quote:

Of ze verzuipen in de eendjesvijver omdat het niet liefdevol is je kind te verbieden in z'n eentje naar het park te dribbelen.

Dan ga je tog mee. mijn vader verbied mij als 20jarige zoveel, zogenaamd uit naam van liefde, hij zegt aan de ene kant dat ik onzelfstandig en zwak en weet ik veel wat ben, hij weet er niks van, aan de andere kant mag ik niet alleen ergens heen, zoals amsterdam, en vandaag ga ik naar een pas door gods leiding gevonde christelijke gemeente, dat wil vandaag zeggen:groepsgebed bij iemand thuis, maar hij wilt weer alles weten, dit spookt hij vervolgens zoals alles door aan mijn moeder die mij iets aangedaan heeft in mijn jeugd wat veel mensen zou verleiden mij te veroordelen en niet haar, met al die &$^£$!%" hekserij van der. zodat zij ook weer alles weet, en mij tegenhoud op mijn weg naar de Geest Gods. en dan zegt pa steeds:dat doen Wij omdat Wij van je houden. donder op dermee, ik hoef die onderdrukkende onchristelijke onwetende nepliefde niet en liefde dwingt iemand niet medicatie in te nemen. bovendien moet hij niet in 2 personen spreken maar ja psychopaten  die zijn experts in manipulatie, zeker als ze kennis hebben van satan.
het doet pijn als pa zegt dat je iemands goedheid kan beoordelen aan hun acties, dat deed simon de farizeeer ook.

quote:

Oftewel: een goede opvoeder is zowel liefdevol als streng.
De gulden middenweg dus  :)

een goede opvoeder laat zich 100% leiden door de heilige geest en liefde, want liefde maakt je als het werkelijk puur is bewust van andersmans emoties en nog meer van dat, zoals iemand zondag bij die gemeente huilend zei aan de deur, over mij 'ik voel zulk een enorm verdriet bij hem'. ik voel het niet hoor, ik ben praktisch uit mijn lichaam zo gevoelloos. mijn hart is op slot en niet van steen.

maarja ben ik beter dan jullie? nee. ik was op het strand en een jong had ik daar ontmoet die me aan mijzelf zoals ik vroeger was deed denken en de naam Youri had en speels was was eens boos en hij smeet de fietsen tegen het hek aan. en trok mij later mee om ff tre laten zien dat ie een merk op 1 van die fietsen met een paarse stift gekrast had. crimineel?
ja dat zei ik ook tegen mijn gevoel in 'mag je niet doen he, anders krijg je een klap' ofzoiets. wist ik veel dar hij hetzelfde mee heeft gemaakt als ik, een vreemde wereld. moge God mij deze ZONDE van FATSOEN vergeven. dat jong is trouwens weleens mijn tweelingziel genoemd door iemand anders.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 04, 2004, 10:14:30 am »

quote:

Joeri schreef op 04 mei 2004 om 09:13:
en dan zegt pa steeds:dat doen Wij omdat Wij van je houden. donder op dermee, ik hoef die onderdrukkende onchristelijke onwetende nepliefde niet en liefde dwingt iemand niet medicatie in te nemen.

Ik schrik van je post Joeri.

Uit deze zinnen blijkt dat we het kennelijk toch eens zijn over het feit dat er dingen gebeuren "uit Liefde" die toch niet goed zijn, of dat bij jou en je ouders en je opvoeding zo is laat ik even in het midden, maar niet alles wat onder het mom van liefde gebeurt is goed.

Verder (maar nu begeef ik me op gevaarlijk terrein: ik ken je niet en misschien heb ik het wel helemaal mis, beschouw in dat geval deze post als niet geschreven) kan het JUIST getuigen van liefde om iemand te "dwingen" medicatie in te nemen. Niet iedereen kan zelf (meer) beoordelen of hij/zij medicatie nodig heeft. Kleine kinderen willen ook niet naar de tandarts, toch is het goed voor ze en getuigt het van liefde ze tegen hun zin toch mee te nemen, méér dan ze gewoon rond te laten lopen.

Volgens mij heb jij heel veel meegemaakt en ben je daarom doorgeslagen naar de kant van alleen maar lief doen en niet corrigeren. Begrijpelijk, maar doorslaan naar 1 van beide kanten is nooit goed.

Uit je verwarde post krijg ik sterk het gevoel dat jij best wel eens medicatie nodig zou kunnen hebben.  Sterkte, ik bid voor je.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 10:23:35 am door Bumblebee »

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 04, 2004, 01:19:10 pm »
Bumblebee, ware liefde voelt de waarheid aan, en weet dankzij de geest wat goed is. mensen die kunnen wel dingen doen omdat ze denken dat het goed is maar dat is geen liefde als het onderdrukt.
mijn vader is niet slecht, maar als hij zegt dat hij dat doet omdat hij niet met een zogenaamd psychotische gek-zoon in 1 huis wil leven, maar- zich- liever- shaped- naar- zijn  westerse- socialistische- praten- over- wissewasjes- en- integreren -in- society- vorm, dat wil zeggen, een zoon in god, dan is dat dus geen onvoorwaardelijke liefde. het mom van liefde is iets anders dan liefde, net zoals al die keren dat er op tmf het woord love gebruikt word voor blinde lust, is net zomin liefde.

Kan mijn vader dat wel beoordelen dan? nee medicatie is echt geen liefde. chemische troep.
liefde onderdrukt gods licht niet. die medicatie haalt de verbinding weg tussen mij en god.

nou het is wel zo dat ik (probeer te) besef(fen) dat ik idd niet alwetend ben, verre van, en dat is dus liever geen rechter ga spelen. ik heb zelf meegemaakt idd hoe onder het mom van liefde ik tegengehouden werd dingen te doen, maar dat was geen liefde maar een kinderjuf die denkt dat zo kinderen het beste opgevoed worden. ware opvoeding dan moet je naar de heilige geest luisteren. niet naar fatsoensnormen. ik erger me dood aan ouders idd die ik zoveel zie wier kind huilt en die dan niks doen of soms zelfs lachen.
ouders die hun kinderen bijna verbieden te spelen of glimlachen omdat de ouderen praten.
brr.

medicatie? hoe kan medicatie in hetzelfde huis als van een satanist goed zijn?
al zou ik het nodig hebben, het getuigt niet van liefde om iemand bang te maken met huisuitzetting als je die chemische westerse niet door god uitgevonden troep niet inneemt.
btw werkelijk geloof kan bergen verzetten. mijn geest is duister en mijn hart op slot en daar kan alleen God me mee helpen en niet chemische medicatie.

erg jammer dat je denkt dat ik het nodig heb, hopelijk laat de Heilige geest je anders weten, iig beseffen die christenen waar ik vandaag mee geweest ben, want ik heb pas een gemeente gevonden, die ik hetzelfde vertellen, (ook dankzij de heilige geest) dat ik onderdrukt werd... dat ik domgehouden werd. k schijn ook vreemde gevoelens bij enkelen van hen te veroorzaken. 1 van hen word ijskoud als ik haar aanraak...kippevel.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 01:24:51 pm door Joeri »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 04, 2004, 01:43:00 pm »

quote:

Joeri schreef op 04 mei 2004 om 13:19:
liefde onderdrukt gods licht niet. die medicatie haalt de verbinding weg tussen mij en god.

medicatie? hoe kan medicatie in hetzelfde huis als van een satanist goed zijn?
al zou ik het nodig hebben, het getuigt niet van liefde om iemand bang te maken met huisuitzetting als je die chemische westerse niet door god uitgevonden troep niet inneemt.
btw werkelijk geloof kan bergen verzetten. mijn geest is duister en mijn hart op slot en daar kan alleen God me mee helpen en niet chemische medicatie.

Joeri, NIETS kan jou scheiden van de liefde van God, medicatie al helemaal niet. Als jij door medicatie het gevoel krijgt dat je van God gescheiden wordt en dat Gods licht onderdrukt wordt, dan is dat eerder een reden om die verbinding en dat licht te onderzoeken. Die zijn dan óf van waandenkbeelden afkomstig (waar medicatie je bij kan helpen) óf van een andere geestelijke bron dan God - en je weet wat dat betekent.

En medicijnen die in het huis van een satanist geweest zijn, zijn daarmee heus niet "besmet" geraakt, zo werken duivels niet. Ze kunnen niet ineens "overspringen" op een pil. Als jij door een deskundig arts medicijnen hebt voorgeschreven gekregen dan denk ik dat je daar op kunt vertrouwen.

Ik ben het met je eens dat die medicijnen over het algemeen geen snoepjes zijn en bijwerkingen kunnen hebben, maar ze helpen wél. Aan de andere kant ben ik het ook met je eens dat je God en gebed nodig zult hebben, maar dat hoef je niet na te laten wanneer je ook de "ziekte-kant" van het verhaal aanpakt met daartoe voorgeschreven medicijnen.

Een twee-sporen beleid dus  :)

Sterkte.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 04, 2004, 03:54:27 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 mei 2004 om 20:44:
[...]

Het avondmaal wordt toch alleen bij de Rooms-Katholieken 'Eucharistie' genoemd?
Als er over de Eucharistie wordt gesproken is het voor mij duidelijk, dan gaat het over de Paapse mis (zeiden ze vroeger dat niet zo?) Dus de Roomse mis.
Er zijn ook evangelicalen die hun Avondmaal eucharistie noemen. Er zijn veel woorden in omloop waarmee men allemaal hetzelfde sacrament benoemt: liefdemaaltijd, het breken van het brood, de maaltijd/tafel des heren, communie, de mis etc. etc. Dus het gaat niet zozeer om de naam van het beestje, maar om wat er in de praktijk gedaan wordt.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 04, 2004, 09:32:16 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 04 mei 2004 om 13:43:
[...]

Joeri, NIETS kan jou scheiden van de liefde van God, medicatie al helemaal niet. Als jij door medicatie het gevoel krijgt dat je van God gescheiden wordt en dat Gods licht onderdrukt wordt, dan is dat eerder een reden om die verbinding en dat licht te onderzoeken. Die zijn dan óf van waandenkbeelden afkomstig (waar medicatie je bij kan helpen) óf van een andere geestelijke bron dan God - en je weet wat dat betekent.

Niets? dat gebeurde anders al in de tuin van eden, altijd in deze duistere wereld worden mensen soms door dingen gescheiden, dan weer toegetrokken door god. en ik weet dan ook uit ervaring dat met hekserij, zeker wanneer God van je vraagt jezelf kwetsbaar op te stellen en je kruis samen met jezus te dragen je ech wel van die liefde gescheiden kan worden. tenminste niet in de zin dat god ineens niet van me houd, wel in de zin dat ik me er niet van bewust ben zoals voor mijn 7de of achtste. (rond die tijd is er iets met me geflikt, sommige mensen kunnen dat merken. kheb weleens alleen door te glimlachen iemand die verkleed als piraat met een waterpistool de boel op een zonnige dag zat op te vrolijken een halve hartaanval gegeven, die vrolijkheid was meteen weg. ik deed hem verder niks. ik stond alleen 1 meter van m verwijderd en hij draaide zich om...)

quote:

En medicijnen die in het huis van een satanist geweest zijn, zijn daarmee heus niet "besmet" geraakt, zo werken duivels niet. Ze kunnen niet ineens "overspringen" op een pil. Als jij door een deskundig arts medicijnen hebt voorgeschreven gekregen dan denk ik dat je daar op kunt vertrouwen.

natuurlijk weet jij alles over satan en hekserij.
ten tweede is het niet zozeer een duivel een bewust wezen, maar ook gewoon slechte energie zegmaar en die kan weldegelijk door hekserij in alles gestopt worden of het nou eten of medicatie of een voorwerp is, zat verhalen over mensen die ziek worden en weet ik veel wat omdat ze een vervloekt voorwerp bij zich dragen.
deskundig? wat is deskundig? een aantal boeken doorpluizen? de wetenschap heeft ook nog niet ontdekt dat de christendom waar is, moet ik nu ook deskundige evolutiekenners gaan geloven?
'deskundige' psychiaters hebben mensen die een exorcist nodig hadden of domweg engelen zagen of andere dingen van God, in een dwangbuis gestopt en platgesptoen.
deskundig gestudeerde rechters hebben 2000 jaar geleden een onschuldig mens gekruisigd.

quote:

Ik ben het met je eens dat die medicijnen over het algemeen geen snoepjes zijn en bijwerkingen kunnen hebben, maar ze helpen wél.
wat weet jij van mij af? ik word onderdrukt man. echt ze noemen me autistisch, ik zit op de ***********huis tegen autisme (mag geen naam geven) maar als ik daar ook maar 1 weekje om een goede reden me net iets anders gedraag, iets meer in mezelf gekeerd ben, of misschien gewoon opgekropte emoties heb en ze zouden me zien huilen, dan zeggen ze meteen dat het slecht met me gaat, en dat ze zich zorgen maken. (uhhuh alsof zo'n psych ook maar iets werkelijk zorgen maakt om mij en medicatie willen verhogen zodat ik NOG meer zombie word en totaal verstoorde denkwijze en emoties heb :roll: just a job ) ik neem dus aan dat jij het geweldig goed vind als je mensen verbied te huilen en hun emoties maar op te kroppen.

quote:

Aan de andere kant ben ik het ook met je eens dat je God en gebed nodig zult hebben, maar dat hoef je niet na te laten wanneer je ook de "ziekte-kant" van het verhaal aanpakt met daartoe voorgeschreven medicijnen.
zij vinden me ziek. ik ben niet ziek. niet op die manier tenminste.

quote:

Een twee-sporen beleid dus  :)

Sterkte.
jij ook. nou waarom kreeg ik geen emailnotificatie?
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 09:33:39 pm door Joeri »