Auteur Topic: Als Christen alles maar eten & drinken of...?  (gelezen 2588 keer)

Joshua

• Bekijk profiel
Als Christen alles maar eten & drinken of...?
« Gepost op: mei 01, 2004, 10:45:37 pm »
Met K-dag hebben weer velen enorm veel gedronken. Met voetbalwedstrijden is dat ook vaak zo. Met uitgaan ook.  En geweld / agressie / vernieling gaan dan vaak hand-in-hand.

Ik heb er voor gekozen om geen alcohol (meer) te drinken. Ik dronk wel 'ns wat maar echt heel weinig en dus was het niet moeilijk om helemaal niet meer te drinken.

Ik rookte ongeveer 1 pakje per dag, maar ook daar ben ik tegelijkertijd mee gestopt.

Omdat 'vet eten' vaak de uitwerking heeft dat je wilt roken of drinken, heb ik ook besloten om minder vet te gaan eten.  En om het nog helemaal moeilijk te maken: daarom ben ik ook gestopt met vlees-eten.

Natuurlijk hebben ook andere overwegingen dan gezondheid te maken met de drastische levenswijzigingen van mij.  Zien wat dieren wordt aangedaan bvb.  Maar ook Christen-zijn.
In Spreuken wordt gezegd (vraag me niet precies waar, maar zoek ff zelf) dat je je niet moet inlaten met 'mensen die zich zat eten aan vlees' (K-dag vleesspies?) en dat je niet veel alcohol moet drinken omdat dat dom is.

En...sta jij ook voor 'wijzigingen in eten/drinken etc' of heb jij ook 'zulke stappen' gemaakt?
Josh

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 01, 2004, 11:43:11 pm »
Te veel is nooit goed. Zolang je God kan danken voor wat je gedaan,gegeten en gedronken hebt is er imho geen probleem. (ik neem aan dat niemand God dankt omdat hij/zij dronken was)

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 02, 2004, 12:57:43 am »
Prediker verteld ons dat we mogen genieten van het leven en van de wijn. Volgens mij kun je als christen het meeste wel eten en drinken, maar met mate.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 02, 2004, 08:10:15 am »

quote:

LaNaussee schreef op 02 mei 2004 om 00:57:
Prediker verteld ons dat we mogen genieten van het leven en van de wijn. Volgens mij kun je als christen het meeste wel eten en drinken, maar met mate.

Matigheid......is een eis die God stelt aan een christen, dus ook aan eten en drinken. Prediker vertelt inderdaad dat wij mogen genieten van het leven en van de wijn. Maar helaas wordt dit gedeelte door heel veel mensen gebruikt om alles te rechtvaardigen.
Ook wordt er in de bijbel aangegeven dat in het laatste der dagen alles draait om: eten, drinken en vrolijk zijn.........en als je dan om je heen kijkt...... lijkt er ook weinig anders meer te bestaan.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 02, 2004, 09:39:28 am »
Ik hoop dat wel duidelijk is dat ik Prediker niet aanhaal om alles maar te rechtvaardigen...
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 02, 2004, 10:32:29 am »
Hooglied 5:1

quote:

Ik ben in Mijn hof gekomen, o Mijn zuster, o bruid! Ik heb Mijn mirre geplukt met Mijn specerij; Ik heb Mijn honigraten met Mijn honig gegeten; Ik heb Mijn wijn, mitsgaders Mijn melk gedronken. Eet, vrienden! drinkt, en wordt dronken, o liefsten!
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 02, 2004, 11:23:57 am »

quote:

dronken van de liefde en geluk misschien??
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 02, 2004, 11:46:55 am »
1 Tim 5,23

Drink voortaan niet (alleen) water, maar gebruik een weinig wijn voor uw maag en voor uw gedurige ongesteldheden.

Matigheid, maar verder is van alles geoorloofd, mist je voldoet aan de noachitische instelling:
Hd 15:19 Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet verder moet lastig vallen, 20 maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed. 21 Immers Mozes heeft van oudsher in iedere stad, die hem prediken, daar hij elke sabbat in de synagogen wordt voorgelezen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 02, 2004, 11:47:48 am »
@ Marijma: het was eigenlijk als geintje bedoeld... ik zelf drink helemaal geen alcohol, dus het enige waarvan ik dronken kan worden is inderdaad liefde en geluk. ;)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 02, 2004, 11:53:28 am »

quote:

Roodkapje schreef op 02 mei 2004 om 11:47:
@ Marijma: het was eigenlijk als geintje bedoeld... ik zelf drink helemaal geen alcohol, dus het enige waarvan ik dronken kan worden is inderdaad liefde en geluk. ;)
Haha, en neem van mij aan....dronken van liefde en geluk duurt langer dan dronken van wijn ;) , en je krijgt er minder koppijn van  :*)

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 02, 2004, 12:03:39 pm »
Wil ik toch even ingaan op wat Joshua schrijft. Ik denk dat de stappen die je hebt ondernomen helemaal niet verkeerd zijn. En ik denk dat er best meer aandacht mag komen voor het aspect dat je lichaam een tempel van de Heilige Geest is. En dat betreft roken, drinken en slecht en vet eten.
Ik persoonlijk ben gestopt met roken. Ik ben matig met alcohol, want ik vind wel dat je wijn mag drinken. Heb dat ook van huis uit meegekregen en ik denk dat ouders hierdoor best van grote invloed kunnen zijn op hun kinderen.
Ik heb ook een tijdlang biologisch gegeten (brood, beleg, groenten etc...). Maar dat werd toch een dure grap naarmate ons gezin zich verder uitbreidde. Maar als christen ben je rentmeester over deze schepping en ik denk dat we ons dit best wel bewust mogen zijn.
Daarom snap ik je point wel, om geen vlees te eten. Ik heb het om dezelfde reden gedaan en toen leerde ik mijn man kennen. We hebben een middenweg gevonden en eten minder vlees (2, en met uitzondering 3x per week). Verder eten we vleesvervangers (ei, noten, peulvruchten etc..). En 't is nog gezond ook nog ;) .

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 02, 2004, 12:55:40 pm »
Hoi Marijma (e.a.),
Ik moet zeggen: ik was bang voor negatieve reakties op mijn 'besluiten' om qua eten en drinken/roken dingen anders te gaan doen, maar het valt me reuze mee.  Zeker jouw reaktie.

Anderen schrijven over 'matigen' of 'matigheid'; wel...dat werkt eigenlijk niet zo goed (uit eigen ervaring).  Bovendien: wat is dan 'matigheid'???

Voor de één is dat 1 pakje sigaretten per dag of 4 pilsjes per dag en alleen maar vlees (en geen groente) en voor de andere is dat 'te weinig' of 'te veel'.  Matigheid lijkt mij gewoon 'een dooddoener' om te kunnen doen, eten en drinken wat je zelf wilt....

Ook ik eet vleesvervangers; gewoon verkrijgbaar bij de AH, SuperdeBoer of Konmar en reuze lekker, veel langer houdbaar, op dezelfde wijze te bereiden én....even duur als vlees!

Mijn ervaringen:
geen vlees-eten--->meer respekt voor leven (dieren, omstandigheden etc)
niet drinken--->meer koppie-koppie, meer weerstand, minder agressie, socialer gedrag+worden
niet roken---> je voelt je lekkerder, meer lucht, meer smaak, meer reuk, socialer voor mensen om je heen

En of de Bijbel nu aangeeft 'dat matig welzeker mag'....ik denk dat God ons graag gezond van lichaam en geest heeft én voor onze medemens....

;)
Josh

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 02, 2004, 06:34:44 pm »

quote:

Joshua schreef op 02 mei 2004 om 12:55:

Anderen schrijven over 'matigen' of 'matigheid'; wel...dat werkt eigenlijk niet zo goed (uit eigen ervaring).  Bovendien: wat is dan 'matigheid'???

Voor de één is dat 1 pakje sigaretten per dag of 4 pilsjes per dag en alleen maar vlees (en geen groente) en voor de andere is dat 'te weinig' of 'te veel'.  Matigheid lijkt mij gewoon 'een dooddoener' om te kunnen doen, eten en drinken wat je zelf wilt....

De tekst uit 1 Tim lijkt me voldoende om je stellige mening onderuit te halen. In sommige gevallen is een matig gebruik van wijn dus gewoon goed. Trouwens in het warme midden-oosten is gewoon water al gauw niet goed meer. Alcohol heeft een bacteriegroeiremmende werking. Trouwens 1 a 2 dagen alc. per dag is gezondheidskundig gezien beter dan geen. lijkt me ook genoeg om niet dronken te worden, dus er is een redelijk absolute maat. Alcohol wordt verdeeld over het lichaam, dus hoe zwaarder je bent des te meer kun je hebben, ook gewenning speelt een rol.

quote:

Joshua schreef op 02 mei 2004 om 12:55:
Ook ik eet vleesvervangers; gewoon verkrijgbaar bij de AH, SuperdeBoer of Konmar en reuze lekker, veel langer houdbaar, op dezelfde wijze te bereiden én....even duur als vlees!

Mijn ervaringen:
geen vlees-eten--->meer respekt voor leven (dieren, omstandigheden etc)
niet drinken--->meer koppie-koppie, meer weerstand, minder agressie, socialer gedrag+worden
niet roken---> je voelt je lekkerder, meer lucht, meer smaak, meer reuk, socialer voor mensen om je heen

En of de Bijbel nu aangeeft 'dat matig welzeker mag'....ik denk dat God ons graag gezond van lichaam en geest heeft én voor onze medemens....

;)
Roken lijkt me nergens voor nodig, ben ik met je eens. Geen of minder vlees eten is zeker te verdedigen, maar je kunt hier geen wet van maken.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 02, 2004, 06:50:04 pm »
Matigheid is voor de mens in het algemeen een moeilijk begrip; welke Bijbeltekst je hier ook bij zal aanhalen PA.

En wetten maken (zoals je zegt) is niet wat ik doe. Ik deel mijn ervaringen en dat schreef ik ook.

Er staat in de Bijbel ook, dat degenen die zich zat eten aan vlees geen respekt voor leven hebben.  En aangezien 'matigheid' zo'n rekbaar begrip is, lijkt het me toch goed om hier eens over na te denken?

Of hebben jullie misschien nog een Bijbeltekst die dat ook 'onderuithaalt' ??? :)

Ooit zei iemand tegen mij: 'Bij Greefoos mag je alles doen behalve aan hun pilsje komen'.
 ;)  :*)
Josh

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 03, 2004, 01:02:16 am »
Het is iig niet slecht om niet vlees te eten en te drinken en roken. maar ga het mij niet opdringen.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 01:02:23 am door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 03, 2004, 09:00:01 am »
Bijbel spreekt over dringelagen en brasserijen als van een zonde...

Alchohol is niet verkeerd, maar zuipen en vreten zijn werken van het vlees, niet van de geest...

Grappige is, dat juist vaak de meest gereformeerde dorpen de meest grote zuip/bierfeesten hebben....

Ik denk niet dat dat getuigt van een rechtschapen christen zijn...
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 03, 2004, 11:06:45 am »
Reindertje...inderdaad: veel zuipfeesten in Grefo-dorpen.  Maar ook tijdens Flevo-festival bijvoorbeeld.
'
Iemand die daar in het team zat zei eens: 'je haalt de Grefo's er zo uit'....  "Je hoeft alleen maar naar het kasteel van bierkratjes te kijken naast hun tenten'. ;)

Ach, ik heb ook wel wat gedronken (ben zelfs 1x dronken geweest toen ik 18 was), maar ik vond alcohol nooit echt lekker.  En dat is mazzel dus.

Ik wil niemand opdringen om hetzelfde te doen als ik (geen vlees, geen sigaretten, geen alcohol), maar ik kan wel vertellen dat je je echt héél goed voelt als je stopt met vlees-eten/drinken/roken.

Kortom: je hoort eens een tegenhanger waar je omgeving misschien rookt als een ketter, zuipt als een tempelier of vlees vreet als een dwaze.  Van die mensen zal je echt niet te horen krijgen, dat stoppen met dergelijke bezigheden misschien beter is. ;)
Josh

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 03, 2004, 11:33:24 am »
En de HERE der heerscharen zal op deze berg voor alle volken een feestmaal van vette spijzen aanrichten, een feestmaal van belegen wijnen: van mergrijke, vette spijzen, van gezuiverde, belegen wijnen. :O
                            http://images.google.com/images?q=tbn:G8TxEbttLZ0J:www.jijislief.nl/kaarten/0000000220.gif
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 03, 2004, 11:38:14 am »

quote:

Bah  :r

[offtopic] Laatst dacht ik: laat ik eens ouderwetse ambachtelijke groentesoep maken met een mergpijpje erin. Ik heb de getrokken bouillon met pijpje en al weggegooid, wat een vieze weeige lucht komt daar af zeg! Gelukkig zat de groente er nog niet in dus ik heb lekkere verwende-meisjes-groentesoep gemaakt met een bouillonblokje  :9  [/offtopic]
Bombus terrestris Reginae

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 03, 2004, 12:14:19 pm »
Ik denk neit dat eten en drinken slecht is.

Dat alcohol slecht is. Jezus veranderde de water in wijn... zegt al genoeg...

Waar ik, en waar God blijkbaar ook, moeite mee heb, is het feit dat zoveel mensen alleen maar zuipen en zuipen...

Waar draait het nou om in het leven? Lang leve de lol en maar zuipen of toch God aanbidden?

Dat is denk ik ook waarom drinkgelagen in de bijbel doorgelink wordt naar de mensen die het koninkrijk niet zullen beerven: omdat een hoop mensen vaak niet meer met geestelijke zaken bezig zijn... En dat is ook wat ik mij afvraag in die dorpen, maar ach, ik ga daar niet over oordelen, maar feesten die alleen maar draaien om zuipen, ja waar liggen je prioriteiten...
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 03, 2004, 04:16:47 pm »
Ik geloof, dat Jezus eigenlijk vond dat ie het water nog niet in wijn moest veranderen omdat 'zijn uur nog niet gekomen was'....

Alcohol was iets voor feesten.  Maar tegenwoordig wordt alcohol voor iedere dag gebruikt of eigenlijk 'misbruikt' dus....   Alcohol voor strikt medicinale doeleinden is dan zeker nog iets heel anders....

:|
Josh

B@rt

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 03, 2004, 04:38:10 pm »
quote Joshua:
Ik geloof, dat Jezus eigenlijk vond dat ie het water nog niet in wijn moest veranderen omdat 'zijn uur nog niet gekomen was'....

Grappig, want toch doet ie dat. Maar het is altijd interessant om iemand te horen die weet wat Jezus 'eigenlijk' bedoelde.
Maar hoe leg jij de link tussen het water- wijn (begin van Jezus zijn bediening) en "zijn uur nog niet gekomen was"

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 03, 2004, 04:46:03 pm »
heeej niet alle vet is meteen verkeerd
heeft er niemand opgelet tijdens voedingsleer ?

eten was in bijbelse tijd een sociale aangelegenheid waar je van mocht geneiten en de tijd voor nam
in deze tijd zien mensen het vaak alleen nog maar als een levensbehoefte (zelf kan ik ook heel snel me bord leegeten en weer verder met de orde van de dag hoor)

maar straks als we aan het bruiloftsmaal mogen gaan
en de vele tijd die we te over hebben om te genieten van het echte Heerlijke eten en drinken

zien we daar nou niet stiekem naar uit ?

God heeft ons niet voor niet geschapen met een uitstekend smaakzintuig hoor ;)
Hij weet wel wat goed is (voor ons)
[JESUS]Life[/JESUS]

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 03, 2004, 05:38:02 pm »
Hoi Spacy, ik heb net m'n bordje (2x) leeggegeten. Was heel lekker ;)

En ja: bepaalde vetten heb je nodig, maar gek genoeg gaat het met eten altijd over mayo, vlees, boter enzo.  Niet over 'vette vis'  of Omega3-vetten...

En ja...dat feest!   Daar zie ik zeker naar uit.  Van mij mag dat bruiloftsfeest vandaag beginnen!!!
Josh

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 03, 2004, 10:18:38 pm »
Joshua laten we afspreken daar samen te proosten :D
[JESUS]Life[/JESUS]

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 03, 2004, 10:39:47 pm »
jongens jongens toch :P

Rom 14:1  Dengene nu, die zwak is in het geloof, neemt aan, maar niet tot twistige samensprekingen.
Rom 14:2  De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
Rom 14:3  Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.
Rom 14:4  Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen.
Rom 14:5  De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Rom 14:6  Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.
Rom 14:7  Want niemand van ons leeft zichzelven, en niemand sterft zichzelven.
Rom 14:8  Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren.
Rom 14:9  Want daartoe is Christus ook gestorven, en opgestaan, en weder levend geworden, opdat Hij beiden over doden en levenden heersen zou.
Rom 14:10  Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.
Rom 14:11  Want er is geschreven: Ik leef, zegt de Heere; voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God belijden.
Rom 14:12  Zo dan een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven.
Rom 14:13  Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.
Rom 14:14  Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, dien is het onrein.
Rom 14:15  Maar indien uw broeder om der spijze wil bedroefd wordt, zo wandelt gij niet meer naar liefde. Verderf dien niet met uw spijze, voor welken Christus gestorven is.
Rom 14:16  Dat dan uw goed niet gelasterd worde.
Rom 14:17  Want het Koninkrijk Gods is niet spijs en drank, maar rechtvaardigheid, en vrede, en blijdschap, door den Heiligen Geest.
Rom 14:18  Want die Christus in deze dingen dient, is Gode welbehagelijk, en aangenaam den mensen.
Rom 14:19  Zo dan laat ons najagen, hetgeen tot den vrede, en hetgeen tot de stichting onder elkander dient.
Rom 14:20  Verbreek het werk van God niet om der spijze wil. Alle dingen zijn wel rein; maar het is kwaad den mens, die met aanstoot eet.
Rom 14:21  Het is goed geen vlees te eten, noch wijn te drinken, noch iets, waaraan uw broeder zich stoot, of geergerd wordt, of waarin hij zwak is.
Rom 14:22  Hebt gij geloof? hebt dat bij uzelven voor God. Zalig is hij, die zichzelven niet oordeelt in hetgeen hij voor goed houdt.
Rom 14:23  Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.

dank je Paulus ;) Gods zegen Harro
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.