Auteur Topic: Belijdenis hindernis?  (gelezen 3986 keer)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Belijdenis hindernis?
« Reactie #50 Gepost op: mei 03, 2004, 09:53:01 pm »
quote:
bela schreef op 02 mei 2004 om 20:51:
wat bedoel je met de laatste post. Die begrijp ik niet

Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.

Als iemand JEZUS aangenomen heeft,heeft satan geen macht meer over hem of haar.
Wil niet zeggen dat je zonder zonde bent.
Je leeft op een gebroken wereld,maar door JEZUS aan te nemen leef je nu al eeuwig.
Alleen door JEZUS

Marloes

• Bekijk profiel
Belijdenis hindernis?
« Reactie #51 Gepost op: mei 03, 2004, 10:54:13 pm »
Eea verwijderd
[Prediker 7:29]

Rusty1979

• Bekijk profiel
Belijdenis hindernis?
« Reactie #52 Gepost op: mei 08, 2004, 05:35:31 pm »
Citaat
En om er achter te komen of je wel gelooft vraagt de kerk jou dit te belijden./quote]

Het lijkt wel of belijdenis een 3e sacrament is geworden binnen de Gereformeerde kerk. Doop en Avondmaal en Belijdenis. Ik vind dat belijdenis veel te veel betekenis heeft gekregen. Het is bijna net zo heilig als dat er elke zondag persé een preek van 20 minuten moet worden gehouden.

Waar komt de belijdenis eigenlijk vandaan? Het komt in de bijbel volgens mij niet eens voor (behalve bij Petrus, maar dat was heel wat anders).

Wat mij betreft, ik heb het zelf ook gedaan, is het niet meer dan een onbijbelse traditie.

Pugna

• Bekijk profiel
Belijdenis hindernis?
« Reactie #53 Gepost op: mei 08, 2004, 07:26:10 pm »
quote:
Rusty1979 schreef op 08 mei 2004 om 17:35:
[...]

Het lijkt wel of belijdenis een 3e sacrament is geworden binnen de Gereformeerde kerk. Doop en Avondmaal en Belijdenis. Ik vind dat belijdenis veel te veel betekenis heeft gekregen. Het is bijna net zo heilig als dat er elke zondag persé een preek van 20 minuten moet worden gehouden.

Waar komt de belijdenis eigenlijk vandaan? Het komt in de bijbel volgens mij niet eens voor (behalve bij Petrus, maar dat was heel wat anders).

Wat mij betreft, ik heb het zelf ook gedaan, is het niet meer dan een onbijbelse traditie.

Belijdenis doen was/is slechts een hulpmiddel om het H. Avondmaal zuiver te houden.

Christus heeft het H. Avondmaal voor zijn gelovigen ingesteld. Om ongelovigen af te houden vraagt de kerk aan personen die (voor de eerste keer) aan het Avondmaal willen deelnemen hun geloof te belijden. Lees maar eens het begin van het begin van het formulier, daar staat al subtitel: “Vragen te stellen aan hen, die wensen te worden toegelaten tot het Heilig Avondmaal”.

Naast het Avondmaal zijn er wel meer dingen te bedenken, b.v. te verkiezen ouderlingen en diakenen.

quote:
1 Timotheus 3
8  De diakenen insgelijks moeten eerbaar zijn, niet tweetongig, niet die zich tot veel wijns begeven, geen vuil-gewinzoekers;
9  Houdende de verborgenheid des geloofs in een rein geweten.

Nog een paar teksten over het belijden van het geloof:

quote:

Mattheus 10:32  Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Lukas 12:8 En Ik zeg u: Een iegelijk, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal ook de Zoon des mensen belijden voor de engelen Gods.

Romeinen 10:9  Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

Belijdenis afleggen is heel bijbels.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Ulysses

• Bekijk profiel
Belijdenis hindernis?
« Reactie #54 Gepost op: mei 09, 2004, 11:14:27 am »
Mijn punt is dat die dingen juist niet te bedenken zijn. Waarom moet de belijdenis een voorwaarde zijn om te mogen stemmen tijdens zo'n verkiezing. Ben je na je belijdenis opeens geschikt om iemand op zijn kwaliteiten als ambtsdrager te beoordelen?
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2004, 12:05:09 pm door Mezzamorpheus »
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Belijdenis hindernis?
« Reactie #55 Gepost op: mei 09, 2004, 12:03:39 pm »
In principe denk ik van wel ja, uitzonderingen daargelaten.
Het is in principe een beetje traditie geworden dat je rond je 18e/19e belijdenis doet, al gaat dat 'automatisme' er gelukkig steeds meer uit. Maar in principe kan/hoor je belijdenis te doen zodra jij heel bewust ervoor gekozen hebt om God te volgen en te dienen in je leven. Dat kan je op je twaalfde doen, maar ook op je vijventwintigste of veertigste. Het is ook vanaf die tijd dat je (weer: in principe, uitzonderingen daargelaten) in staat bent om keuzes te maken waarvoor geestelijk onderscheidingsvermogen (onder andere) nodig is, zoals bij de verkiezing van ambtsdragers, maar ook bij het aan het Avondmaal gaan.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2004, 12:04:24 pm door Mezzamorpheus »

Pugna

• Bekijk profiel
Belijdenis hindernis?
« Reactie #56 Gepost op: mei 09, 2004, 10:30:50 pm »
quote:
Ulysses schreef op 09 mei 2004 om 11:14:
Mijn punt is dat die dingen juist niet te bedenken zijn. Waarom moet de belijdenis een voorwaarde zijn om te mogen stemmen tijdens zo'n verkiezing. Ben je na je belijdenis opeens geschikt om iemand op zijn kwaliteiten als ambtsdrager te beoordelen?

Ik bedoelde dat kanidaat-ambtsdragers belijdende leden moeten zijn. Ik gebruikte de woorden: "de te verkiezen".

Wat betreft het mogen stemmen kan ik mij wel vinden in de post van Mezzamorpheus.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2004, 10:32:29 pm door Pugna »
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
Belijdenis hindernis?
« Reactie #57 Gepost op: mei 09, 2004, 10:49:59 pm »
quote:
Mezzamorpheus schreef op 09 mei 2004 om 12:03:
In principe denk ik van wel ja, uitzonderingen daargelaten.
Het is in principe een beetje traditie geworden dat je rond je 18e/19e belijdenis doet, al gaat dat 'automatisme' er gelukkig steeds meer uit. Maar in principe kan/hoor je belijdenis te doen zodra jij heel bewust ervoor gekozen hebt om God te volgen en te dienen in je leven. Dat kan je op je twaalfde doen, maar ook op je vijventwintigste of veertigste. Het is ook vanaf die tijd dat je (weer: in principe, uitzonderingen daargelaten) in staat bent om keuzes te maken waarvoor geestelijk onderscheidingsvermogen (onder andere) nodig is, zoals bij de verkiezing van ambtsdragers, maar ook bij het aan het Avondmaal gaan.

Gelukkig wordt de "traditie" dat je rond je 18e/19e belijdenis doet verlaten. Het moet een bewuste keuze zijn. Of je dat al op je twaalfde kan doen als je in het min of meer beschermde wereldje van thuis en basisonderwijs heb rondgelopen dat lijkt mij een aparte discussie. Maar op een leeftijd waarop je ook op jezelf gaat wonen (studenten etc) lijkt me die keuze goed te maken.

Maar aan de andere kant het meestemmen of aan het avondmaal gaan als je nog geen belijdenis heb gedaan dat lijkt me iets anders.
Vergelijk het even met een vereniging. door van een vereniging lid te worden stem je in met de verschillende regelmenten die binnen die vereniging zijn opgesteld. Als je het daar immers niet mee eens bent, dan zoek je een vergelijkbare vereniging met regelementen waar je het wel mee eens bent. Bijvoorbeeld een zondag en zaterdag voetbal vereniging. Met je doop wordt je automatisch lid van de kerk, zonder dat je daar zelf een bewuste keuze voor maakt. God zegt "Jij bent van Mij", maar zelf antwoord je daar niet op. Nu is en blijft een kerk op aarde mensenwerk (daarom zijn er zoveel verschillende). Daarom is het toch niet vreemd dat er gevraagd wordt of je met de leer van die kerk instemt voordat je mee gaat beslissen in zaken die over die leer gaan. Iets anders is bijvoorbeeld het beroepen van een dominee. De daarvoor aangewezen vergaderingen besluiten of een bepaalde dominee een leer brengt die in overeenstemming is met de leer van de kerk. Als een bepaalde gemeente dan zo'n dominee beroept kan ik me voorstellen dat ook doopleden (die in de vorm van cathegese) veel met die predikant te maken krijgen een stem krijgen om mee te beslissen of hij wel of niet beroepen moet worden.