Auteur Topic: Kerk om 9:00, 9:30, 10:00  (gelezen 6103 keer)

Evian

• Bekijk profiel
Kerk om 9:00, 9:30, 10:00
« Reactie #50 Gepost op: mei 07, 2004, 11:30:45 pm »
quote:
Doarsie schreef op 07 mei 2004 om 23:12:
dat geld natuurlijk ook voor de zaterdag, gewoon eerder naar bed gaan?

Zucht...

1. Inderdaad kan ik om 21:00 naar bed gaan en de wekker zetten om 6:00, zodat de kerkdienst voor mij midden op de dag begint. Echter dan val ik pas in slaap rond 23:00 en ben ik de volgende dag door een nachtrust van slechts 7 uur aardig moe.

2. Lees eens eerdere reacties van mij door, want je begrijpt nog steeds niet wat het begrip 'ochtendmens' of 'avondmens' betekent. Bovendien heb ik al een keer, misschien wel vaker, gezegd dat het niet aan te laat naar bed gaan ligt. Als je dat had gelezen, had ik nu niet in herhaling hoeven vallen.
Some have food, some have none... God bless the revolution!

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: mei 07, 2004, 11:40:02 pm »
quote:
Doarsie schreef op 07 mei 2004 om 23:11:
Dat is problematisch als je een gezin met jonge kinderen hebt die  direkt na het middageten gaan slapen. Die kan je niet een paar uur eerder of later in bed stoppen, want dan slapen ze toch niet en zijn ze de hele dag verder chagrijnig.

Daar heb je dan ook een uitzonderingssituatie te pakken: ik ben mijn hele leven lang een avondmens. Het verschilt per kind hoeveel slaap ze nodig hebben. Zo hebben mijn broertjes en ik altijd de hele nacht door geslapen en slechts kort middagdutjes nodig gehad.

Nu wil ik niet lomp overkomen (wat niet gaat lukken denk ik ), maar je hebt dus de volgende situaties:

Situatie 1
- Jonge kindertjes doen blijkbaar een middagdutje van 12:00-13:00 of langer
- Dat duurt een paar jaar, varieert per kind
- Hierdoor moet één van de ouders thuisblijven om op te passen
- Dit rouleer je natuurlijk: de ene week de ene, de andere week de andere ouder
- Je mist dus 26 kerkdiensten per jaar, gedurende enkele jaren
- Kinderen krijgen is een keus die verantwoordelijkheden en plichten meebrengt

Situatie 2
- Iemand is geen ochtendmens
- Dat duurt het hele leven lang
- Hierdoor 'mis' je de ochtenddienst altijd
- Hierdoor mis je 52 kerkdiensten per jaar, gedurende 80 jaar
- Dit is niet iets waarvoor je kiest, maar hoe je bent

Dan pak je een weegschaal en eerlijk gezegd vind ik situatie 2 ernstiger.
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2004, 11:44:45 pm door Evian »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: mei 08, 2004, 12:00:06 am »
quote:

Extreme avondmensen hebben gendefect

Uitgegeven: 17 juni 2003 14:34
Laatst gewijzigd: 17 juni 2003 16:51
EDE - Mensen die 's avonds maar niet in slaap kunnen komen en die 's morgens moeite hebben om op gang te komen, kunnen daar niets aan doen. Uit onderzoek is gebleken dat zij een gendefect hebben. Zij missen een stukje van een gen dat de biologische klok bij mensen bepaalt.

Dat heeft neuroloog dr. M. Smits van de polikliniek voor slaap-waakstoornissen en chronobiologie in Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede dinsdag bekend gemaakt. De Edese polikliniek is een van de drie onderzoekscentra op dit gebied in Nederland en werkt samen met de universiteit van Surrey (GB) en het St. Thomas' Hospital in Londen.

bron

Niets aan te doen dus...

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: mei 08, 2004, 12:14:09 am »
quote:
Evian schreef op 07 mei 2004 om 23:40:
[...]
:

Situatie 1
- Jonge kindertjes doen blijkbaar een middagdutje van 12:00-13:00 of langer
- Dat duurt een paar jaar, varieert per kind
- Hierdoor moet één van de ouders thuisblijven om op te passen
- Dit rouleer je natuurlijk: de ene week de ene, de andere week de andere ouder
- Je mist dus 26 kerkdiensten per jaar, gedurende enkele jaren
- Kinderen krijgen is een keus die verantwoordelijkheden en plichten meebrengt

Situatie 2
- Iemand is geen ochtendmens
- Dat duurt het hele leven lang
- Hierdoor 'mis' je de ochtenddienst altijd
- Hierdoor mis je 52 kerkdiensten per jaar, gedurende 80 jaar
- Dit is niet iets waarvoor je kiest, maar hoe je bent

Dan pak je een weegschaal en eerlijk gezegd vind ik situatie 2 ernstiger.

Je kan je ook afvragen hoeveel  mensen er in  elke situatie verkeren in een gemeente...Natuurlijk zijn er mensen die ECHT 'smorgens niets waard zijn. Ik zelf ben 's avonds ook veel beter op dreef dan 's morgens.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: mei 08, 2004, 12:24:18 am »
quote:
Pulpeet schreef op 08 mei 2004 om 00:00:
[...]

Niets aan te doen dus...

Aquila heeft ook zo'n gen-defect!

Maar hij is zeer goed in slaapjes overdag die soms meer weg hebben van een bewusteloosheid.
Gaat altijd laat naar bed (na 1 uur zeker) en is het prototype van een avondmens.
Als hij niet teveel door mij aan z'n hoofd wordt gezeurd, kan hij echter redelijk goed zondags op tijd zijn.....
Alleen toen we pas getrouwd waren dacht hij: Als ik zondags om half tien opsta, kan ik net op tijd in de dienst zitten..(tien uur)
Je ziet, er is nog hoop! Want nu moet hij toch met 'tig personen op tijd zien te komen zondags, en dat is wel een ander verhaal dan alleen zorgen dat jijzelf op tijd komt...

Evian, is het altijd om 9.00 uur? Sorry als je dat al eens hebt geschreven, maar ik lees nu niet alle bladzijden weer door, vandaar...
Als ik het zo lees ben je niet alleen een avondmens maar heb je ook aardig wat slaap nodig....

Persoonlijk lijkt me 9 uur ook wel erg vroeg maar alles dan naar 12 uur schuiven vindt ik ook niet echt wat.
Hoeveel avondmensen die dit echt een probleem vinden zitten er in jullie kerk?
Als je het gaat uitrekenen, zijn er ook vast heel wat gezinnen met kinderen..... En dan gaat het bij ons (maar dat is natuurlijk niet bij iedereen zo) dat we al 17 jaar om en om naar de dienst gaan i.v.m. de kinderen...

Een hele andere oplossing en misschien vind je dat wel een hele rare (maar wel serieus bedoelt): Praat er met God over en vertel dat je er zo'n moeite mee hebt. Wie weet kan Hij er wat aan doen en kun je zondag je aandacht heel goed bij de preek houden!
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: mei 08, 2004, 01:22:53 pm »
quote:
Evian schreef op 07 mei 2004 om 17:24:
Ja luister MacGuiness, als ik constant dezelfde argumenten moet gaan weerleggen is deze discussie inderdaad te triest voor woorden. Op de dingen die je nu tegenwerpt, heb ik al meerdere keren antwoord gegeven.

Ik blijf het gewoon een vreemd vinden dat de aanvangstijden een punt van discussie zijn.
Stel: Iemand organiseerd een groot feest, weken van te voren worden er al voorbereidingen getroffen, alles wordt uit de kast gehaald om de gasten te vermaken, gratis entree, onbeperkt eten en drinken, en vervolgens begint iedereen te zeuren dat het te ver weg is of dat het te laat of te vroeg begint.
Diegene die het feest georganiseerd heeft zal zich de volgende keer wel twee keer bedenken wie hij een uitnodiging stuurt. Of niet soms ?

Zo is het met de kerdiensten eigenlijk precies zo, God zelf nodigt ons toch uit om naar zijn huis te gaan ? Dan begin je toch niet te zeuren dat je smorgens niet zo op je best bent ? Ik ben ook geen ochtend mens, maar met een beetje goede wil moet je een heel eind komen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: mei 08, 2004, 01:35:22 pm »
Mac, ik begrijp je niet. Waar zijn de kerkdiensten nu voor?
Ik dacht altijd dat die er waren om de gemeente te stichten. Als je nu van een aantal mensen hoort dat dat door het vroege tijdstip niet echt lukt bij hen. Moet je dan krampachtig aan een menselijke instelling (het tijdstip) vasthouden en die mensen een schop nageven door ze van van alles te beschuldigen of moet je kijken naar een tijdstip waarin de bedoelingen van de dienst het beste tot zijn recht komen voor het grootste deel (liefst allemaal) van de gemeente.

Ik begrijp er niks van als wij juist graag meer met de dienst willen dat wij de beschuldigingen naar ons hoofd krijgen. We geven aan dat het dus niet anders is door de week of op zondag, we geven aan dat we ook proberen om zo fit mogelijk te zijn tijdens de diens..... alleen dat ons lichaam en hoofd niet meewerkt. Maar in plaats van dat er dan gekeken wordt naar een wel werkbare oplossing schijnt het alleen aan ons te liggen..... Nou lekkere gemeenschap de heiligen, als er niet eens op dit kleine puntje rekening met een ander gehouden kan worden.

Sinds wanneer is het een Goddelijke instelling hoe laat een kerkdienst begint?
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2004, 01:35:49 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: mei 08, 2004, 01:55:14 pm »
quote:
Alfredt schreef op 08 mei 2004 om 13:35:
Mac, ik begrijp je niet. Waar zijn de kerkdiensten nu voor?
Ik dacht altijd dat die er waren om de gemeente te stichten. Als je nu van een aantal mensen hoort dat dat door het vroege tijdstip niet echt lukt bij hen. Moet je dan krampachtig aan een menselijke instelling (het tijdstip) vasthouden en die mensen een schop nageven door ze van van alles te beschuldigen of moet je kijken naar een tijdstip waarin de bedoelingen van de dienst het beste tot zijn recht komen voor het grootste deel (liefst allemaal) van de gemeente.

Ik begrijp er niks van als wij juist graag meer met de dienst willen dat wij de beschuldigingen naar ons hoofd krijgen. We geven aan dat het dus niet anders is door de week of op zondag, we geven aan dat we ook proberen om zo fit mogelijk te zijn tijdens de diens..... alleen dat ons lichaam en hoofd niet meewerkt. Maar in plaats van dat er dan gekeken wordt naar een wel werkbare oplossing schijnt het alleen aan ons te liggen..... Nou lekkere gemeenschap de heiligen, als er niet eens op dit kleine puntje rekening met een ander gehouden kan worden.

Sinds wanneer is het een Goddelijke instelling hoe laat een kerkdienst begint?

De hele kerkdienst is een Goddelijke instelling, dus ook de aanvangstijden.

Waar een kerkdienst voor is ? Je gaat toch naar de kerk om God te ontmoeten ? Je gaat daar toch heen om te luisteren naar wat God ons te vertellen heeft ? Je gaat daar toch ook heen om God te loven door het zingen van liederen ? Je krijgt toch de zegen van God aan het einde van de kerkdienst mee ? God staat centraal in de kerkdienst. Het is toch mooi om naar de kerk te gaan ? Het is een wisselwerking tussen God en ons.

Bij ons in de kerk zitten ook bejaarde mensen, die zijn meestal wel vroeg wakker en kunnen het later op de dag misschien wel niet zo goed volhouden. Op een dag zijn wij (hopelijk) ook bejaard, en dan ? beginnen we dan weer te zeuren dat de  dienst misschien iets eerder kan beginnen omdat we het niet zo goed meer kunnen volhouden ?

Ik blijf het dom gezeur vinden allemaal, het lijkt net of het een ziekte is dat je smorgens niet zo goed wakker kunt worden.
Maar misschien begrijp ik het wel verkeerd.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: mei 08, 2004, 02:07:07 pm »
De aanvangsttijden een Goddelijke instelling? Waarom verschilt het dan van plaats tot plaats van land tot land? Nee dat is dus gewoon een menselijke instelling. Als gemeente bepaal je de aanvangsttijden, daar komt nergens ook maar 1 theologisch argument om de hoek kijken.

Als ik je nu (voor de zoveelste keer) vertel dat ik 's ochtends wel wil luisteren maar dat ik het gewoon nog niet goed kan.... Waarom kan er dan niet eens gekeken worden naar een compromiswerking. Dat is mijn punt. Het wordt gelijk afgedaan als flauwekul en er worden `mogelijke bezwaren voor anderen bedacht. Heb ik gezegd dat de hele morgen dienst geschrapt moet worden?
Mijn grootste punt in deze discussie is dus de weerwil om te luisteren naar de mensen die de tijdstippen ter discussie willen stellen. Waarom kan er niet gewoon geluisterd en gezocht worden naar werkzame oplossingen. Ik heb het er over dat er gekeken moet worden naar een compromis waarbij zoveel mogenlijk mensen er wat aan hebben. Dan moet je niet gelijk bezwaren voor bijvoorbeeld bejaarden verzinnen.... dan kun je toch gewoon met de gemeente om de tafel gaan zitten, elkaar aanhoren en luisteren naar redenen en op grond daarvan kijken of er aanpassingen mogelijk zijn? En dan vertellen de bejaarden hun wensen en bezwaren wel.... Die hoef jij niet van te voren te gebruiken om de discussie in de kiem te smoren. Dan neem jij de mensen die graag veranderingen willen die in hun ogen een verbetering zijn gewoon niet serieus. Want gaat het hier om gemaks argumenten? Dan mag jij die aanwijzen.

Het gaat dus helemaal niet over wakker worden, het gaat om concentratievermogen en absorbtie vermogen. En als ik (en anderen) aangeven dat we graag meer met de kerkdiensten zouden willen kun je alleen zeggen dat dat dom gezeur is? Hallo? Sinds wanneer is het dom gezeur om naar elkaar om te zien En elkaar serieus te nemen?
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2004, 02:09:35 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: mei 08, 2004, 02:11:50 pm »
gewoon een kop koffie nemen voordat je naar de kerk gaat. dat werkt bij mij.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: mei 08, 2004, 02:14:51 pm »
quote:
Mart schreef op 08 mei 2004 om 14:11:
gewoon een kop koffie nemen voordat je naar de kerk gaat. dat werkt bij mij.

Doe ik ook wel, en ik zit er ook wel, maar ik zou graag toch iets meer kunnen volgen en opslaan zodat ik het kan toepassen.... En dat zou vaak al kunnen door de kerdienst gewoon een half uur naar achter te verplaatsen. (10 uur beginnen dan is rond half 11 de preek.... en dan lukt het me prima En als je me helemaal een plezier wilt doen starten we om 10:30 dan ben ik vanaf het begin af aan helder in de kerk )

/edit: even een leuke aantekening om alle uitslaapbeschuldigingen te ontkrachten ik wordt elke dag tussen 7 en 8 wakker.... en op zondag hooguit om 8:30)
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2004, 02:17:32 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: mei 08, 2004, 02:23:19 pm »
waarom uitslaapbeschuldigingen? Is it a crime?

Wat mij betreft is uitslapen geheel equivalent met vroeg naar bed gaan. Dat laatste is echter maatschappelijk geaccepteerd en het eerste niet. Uitslapen heeft de naam 'lui' te zijn, maar vroeg naar bed gaan niet

Ik sta elke ochtend rond 10 uur op en ga elke avond rond 2 uur naar bed. Ben ik nu lui?

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: mei 08, 2004, 02:27:02 pm »
quote:
Ik sta elke ochtend rond 10 uur op en ga elke avond rond 2 uur naar bed. Ben ik nu lui?

Nee hoor. Je bent niet lui, je bent gewoon een avondmens!

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: mei 08, 2004, 02:50:12 pm »
quote:
2. Waarom zijn er niet meer faciliteiten voor een wat meer actieve rol van de gemeenteleden?

Ik wil even reageren op jouw 2e punt. Daar kan ik namelijk veel meer mee dan met andere begintijden. Ik denk dat als er meer aandacht aan punt 2 wordt geschonken dat de begintijden dan misschien ook wel minder relevant worden.

Ik zie meer in 1 kerkdienst op een dag en dan wel een kerkdienst van 9.30 tot 12.30 ofzoiets. En dan kan de hele kerkdienst van nu op de hobbel en moet er vooral ruimte zijn voor onderling praten over een bepaald onderwerp. De dominee heeft zeg maar een soort (ruime) inleiding, waarover daarna in kleinere groepen wordt doorgesproken.

Of misschien zijn er andere ideeen.

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: mei 08, 2004, 02:50:12 pm »
Waar het hier om draait is puur conservatisme. Allerlei argumenten worden er aan de haren bij gesleept om maar vooral niets te hoeven veranderen. Ik zal een voorbeeld geven om te laten zien, hopelijk, hoe belachelijk deze discussie aan het worden is.

Ouderen zouden om 11:00 te moe zijn om de kerkdienst nog te kunnen volgen.

Als iemand om 11:00 geen koffie kan drinken, is dat ongezond want zijn hele dagritme is verstoord.

We kunnen niet meer uitrusten op zondag. Alsof de zondag ineens een paar uur korter duurt als je de dienst verschuift!

Er wordt met dubbele maten gemeten door de mensen die het met mij en Alfred oneens zijn. Aan de ene kant wordt gepoogd mij met allerlei gemoraliseer en zgnd indrukwekkende voorbeelden duidelijk te maken dat ik, door de dienst te willen veschuiven, God op de tweede plaats zet. Aan de andere kant wordt door die mensen zelf God op de tweede plaats gezet als ze zeggen dat een kerkdienst om 11:00 niet kan omdat dan het traditionele koffie-moment in gevaar komt.

Jullie mogen ook wel direct zijn en zeggen: we zijn gewend aan deze dagindeling op zondag en we hebben er ons dagritme op aangepast (zeker niet andersom: deze indeling van de zondag is niet gebaseerd op een gezonde dagindeling) en dús willen we het niet veranderen. Dat was een stuk eerlijker geweest.

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: mei 08, 2004, 03:01:34 pm »
quote:
Rusty1979 schreef op 08 mei 2004 om 14:15:
Stukje verwijderd...was een beetje verkeerd geschreven.
Ik bedoelde gewoon dat het probleem van het opletten tijdens een kerkdienst, mijns inziens, niet ligt aan de begintijden, maar dat het probleem waarschijnlijk ergens anders aan ligt.

Rusty, ik baseerde mijn reactie op jouw voor 199% gewijzigde bericht. Verder had ik inderdaad niet door dat eerdere berichten van een iets fanatieker gehalte van MacGuiness waren en niet van jou. Sorry, ik had die nuancering beter aan moeten brengen.

Overigens is het mij ook volstrekt onduidelijk op wie jij nu reageert in je laatste paar berichten, want lang niet alle quotes zijn van mijn hand.

Ik ben het eens met je idee om één lange kerkdienst te houden met meer interactie. Alleen om die nu om 9:30 al te laten beginnen... Ook in de middagdienst, als ik wél topfit ben, heb ik moeite met het passieve van de kerkdienst. Prima dus als dat verandert.

Nogmaals, het ligt aan mijn fysieke gesteldheid dat ik de boel nog niet optimaal kan volgen. Doe je weinig aan. Natuurlijk is er een meerderheid die dit anders heeft. De meerderheid is ook volwassen dus als die puur op hun belang zouden afgaan, zou de kinderdienst weggestemd worden. Jij schetst een al te rigide beeld van democratie: democratie houdt ook in dat de meerderheid rekening houdt met de minderheid, als die minderheid zwaarwegende argumenten aanvoert. In deze maatschappij, in onze parlementaire democratie, is dit inderdaad compleet vergeten.
Daar komt bij dat de kerk geen democratie is, maar een heilige gemeenschap, en dat daar dus sowieso andere regels gelden. Als de meerderheid vindt dat hun kop koffie belangrijker is dan dat de groep avondmensen goed aan de dienst deel kunnen nemen, dan moeten zij dat vooral doorvoeren, maar ik zal niet nalaten te zeggen hoe asociaal ik dat zou vinden.

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: mei 08, 2004, 03:02:38 pm »
Evian,

Wat mij opviel in de discussie (ja,ja heb eindelijk de moeite genomen om de hele discussie door te nemen) dat je op geen enkele manier hebt gereageerd op een reactie die mij nogal opviel:

quote:
Met iedereen rekening houden is een illussie. De een wil graag om 8.00, de ander om 12.00. Gulden middenweg is dus omstreeks 10.00 uur.

Ben benieuwd of je hier alsnog op kan reageren?
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2004, 03:14:57 pm door Rusty1979 »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: mei 08, 2004, 03:05:50 pm »
quote:
Rusty1979 schreef op 08 mei 2004 om 14:15:
Stukje verwijderd...was een beetje verkeerd geschreven.
Ik bedoelde gewoon dat het probleem van het opletten tijdens een kerkdienst, mijns inziens, niet ligt aan de begintijden, maar dat het probleem waarschijnlijk ergens anders aan ligt.

Zoals ik al meerdere malen heb ogeschreven ligt het WEL aan de begintijd. Welke activiteit ook, welke dag van de week ook... pas rond een uur of 10 komt mijn concentratie los. Ik ken overigens ook best kerken (meestal met dubbele diensten) die om 10:30 beginnen. En dat is echt perfect, dan kan ik gewoon de hele dienst wel goed volgen.
Waarom denk jij nu voor een ander te moeten denken en te zeggen dat het niet aan die begintijd ligt, heb je daar emperische bewijsvoering voor?
Pinkeltjefan

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: mei 08, 2004, 03:12:08 pm »
quote:
Rusty1979 schreef op 08 mei 2004 om 15:02:
Evian,

Wat mij opviel in de discussie (ja,ja heb eindelijk de moeite genomen om de hele discussie door te nemen) dat je op geen enkele manier hebt gereageerd op een reactie die mij nogal opviel:

[qoute]Met iedereen rekening houden is een illussie. De een wil graag om 8.00, de ander om 12.00. Gulden middenweg is dus omstreeks 10.00 uur.

Zoals ik al zei, (vreemd dat je zegt de hele discussie gelezen te hebben) met elkaar er over gaan praten. En samen tot een werkzame oplossing te komen.... Maar dan moet er wel eerst gepraat worden en moeten er niet eerst beren op de weg geplaatst worden voordat er over gepraat wordt. Die problemen moeten pas IN de discussie besproken worden en dan samen naar een eindpunt komen. Niet eerst een eindpunt vaststellen en dan nee zeggen tegen de mensen die er eens samen over willen praten.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2004, 03:18:48 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: mei 08, 2004, 03:12:53 pm »
quote:
Rusty1979 schreef op 08 mei 2004 om 15:02:
[qoute]Met iedereen rekening houden is een illussie. De een wil graag om 8.00, de ander om 12.00. Gulden middenweg is dus omstreeks 10.00 uur. [/qoute]

Heb ik ook al op gereageerd, onder andere in mijn antwoord aan jou over democratie, zonet.

Dit zinnetje doet alsof de argumenten voor 12:00 gelijkwaardig zijn aan die voor 8:00. Dat is niet zo: die argumenten verschillen fundamenteel. De argumenten voor 8:00 zijn zoiets als 'dan kan ik daarna lekker rusten, een boekje lezen, kletsen en koffiedrinken', want dat is wat de gemiddelde mens in het hoofd heeft als hij denkt aan 'de zondag aan de Heer wijden'. De argumenten voor 11:00 zijn anders: als het eerder is kan ik niet volop de eredienst meebeleven. Kortom: het argument dat de 11:00-mensen aanvoeren is een zwaarwegend geloofsargument, terwijl het argument van de 8:00-mensen praktisch is en vooral met dagindeling te maken heeft.

Daarom is het ook zo dat een gulden middenweg niet mogelijk is. Er is geen gulden middenweg tussen een appel en een peer.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2004, 03:13:16 pm door Evian »

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: mei 08, 2004, 03:25:14 pm »
Sorry dat ik door blijf zeuren hoor, maar ik begrijp het gewoon allemaal niet zo heel erg.
Er zijn blijkbaar mensen die 'smorgens concentratieproblemen hebben, oké dat kan, maar dan vraag ik me af hoe dat dan werkt in de dagelijkse praktijk op het werk of op school, je kunt toch ook moeilijk tegen je baas zeggen: Ja sorry hoor, ik ben nou éénmaal geen ochtendmens. Dat kan toch niet ? Er is geen baas die  zal accepteren dat je alleen op een bepaald dagdeel kunt presteren of concenteren.

Maar goed, je kunt het natuurlijk altijd bespreekbaar maken binnen de gemeente, daar ben ik het wel mee eens hoor.

Maar dat aanvangstijden niks met God te maken zou hebben, dat weet ik niet hoor. God nodigt je wel op dat moment uit in die gemeente en op dat tijdstip, maar uiteraard is dat per plaats verschillend en kan dat ook wel gewijzigd worden, er staat idd nergens in de bijbel dat een kerkdienst om half tien moet beginnen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: mei 08, 2004, 03:30:13 pm »
hoe dat in de praktijk gaat? Heel simpel.... Niet belangrijke zaken zonder hoogconcentratievermogen op die momenten proberen te plannen en andere zaken later. Mocht dat om de een of andere reden niet kunnen, dan zal ik niet kunnen presteren naar vermogen. Tentamens die om 9 uur beginnen haal ik zelden, wat ik ook aan rust neem. Ik heb van alles geprobeerd (tot aan om 5 uur mijn nest uit komen om zo mijn bioritme proberen voor de gek te houden.)
Het is gewoon zo dat ik tot 10 uur niks belangrijks moet doen. Colleges gaan mijn ene oor in en andere oor uit.... zelfs als ik de stof heel interssant vind en de prof ook.
Pinkeltjefan

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: mei 08, 2004, 03:38:03 pm »
praten!!!!!!! ik wil hier geen tijdstip kiezen ik wil dat er over gepraat wordt!
En dat men de argumenten gaat wegen, niet datgene wat men prive wel lekker vind. Gewoon "ik vind dit want...." en dan de argumenten achter het "want" gaat wegen. Niets meer en niets minder.

En jouw mening over anderen is natuurlijk wel onzinnig als je aan de hand van jouw mening een ander gaat beoordelen. Je beweert gewoon glashard dat ik ergens geen last van heb omdat jij het prima vindt.... dat is toch kolder? Daar ging mijn zin over.
Mijn gevoelens en ervaringen zijn niet afhankelijk van wat jij vind, en zo deed jij het voorkomen. (Zo staat het er gewoon)
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2004, 03:41:08 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: mei 08, 2004, 03:40:42 pm »
Als jullie nou écht zo.n moeite hebben met die vroege ochtenddienst, dan ga je toch enkel naar de middagdienst. Of ben je verplicht 2x te gaan ?

Denk wel dat 2x gaan door mensen uitgedacht is, ze mochten eens op het idee komen om 3x in te stellen.

Of wijkt die 2e dienst zo van de eerste af ?

Wij hebben een dienst van 10 tot 12 / 12.30 u. en 's avonds om half acht altijd een byzondere dienst, b.v. zendingsavond, lofprijsavond e.d.

Bij ons is het dan ook niet raadzaam om enkel de 2e dienst te nemen want dan mis je de prediking.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: mei 08, 2004, 03:42:01 pm »
Mientje, ik ga graag 2 keer (Door omstandigheden kan ik maar 1 keer, maar dat staat los van deze discussie )
Pinkeltjefan

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: mei 08, 2004, 03:42:04 pm »
quote:
Denk wel dat 2x gaan door mensen uitgedacht is

Ik weet het wel zeker

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: mei 09, 2004, 08:59:57 am »
quote:
Mezzamorpheus schreef op 08 mei 2004 om 22:47:
Je hebt zowat al je posts weggeëdit zie ik. Ik snap niet helemaal waarom en ik kan nu ook niet meer zien waar jij gezegd hebt dat je het geloofsargument steunt. Ik weet in ieder geval wel dat je gezegd hebt dat het ook heel goed aan de personen (lees: Alfredt en Evian) zelf kan liggen als ze 's morgens vroeg niet wakker kunnen blijven tijdens de dienst. En dat terwijl ze het hele topic al betogen over het ochtendmens-zijn en dat ze iets op willen pikken van de kerkdienst, maar dat domweg niet kunnen. Begrip van je voor dat standpunt kan ik in eerdere posts van jou niet (meer?) ontdekken.

En nu ga ik echt pitten...  

Voordat ik al die posts verwijderd heb, heb ik al een x-aantal keer gezegd dat ik dat geloofsargument steunde, maar jullie wilden alleen maar lezen wat jullie uitkwam (zoals ik al eerder zei), namelijk over de discussie of ik wel of niet kon aantonen dat het gewoon aan hun hunzelf lag dat ze 's ochtends niet geconcentreerd zijn. Nou dat laatste kan ik natuurlijk niet bewijzen, dat is nogal wiedes. Net zo min heb ik bewijzen gezien dat iemand dat om 11.00 wel kan, maar afijn, daarover wil ik niet in discussie, want ik vind het geloofsargument op zich wel goed. En concentratievermogen  is ook wel iets waar je wat aan kunt doen, maar goed blijkbaar is dat al een gepasseerd stadium.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2004, 09:00:19 am door Rusty1979 »

motor

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: mei 10, 2004, 12:13:00 pm »
wat je dan ook kunt doen: is via de tv een dienst opnemen en die gaan bekijken wanneer je zin hebt!!!!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: mei 10, 2004, 12:14:47 pm »
quote:
motor schreef op 10 mei 2004 om 12:13:
wat je dan ook kunt doen: is via de tv een dienst opnemen en die gaan bekijken wanneer je zin hebt!!!!

gaan we het weer over "zin hebben" hebben?
Ik word een beetje moe van dat argument....
Pinkeltjefan

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: mei 10, 2004, 12:50:25 pm »
Als je de ochtenddienst gaat verschuiven naar de vroege middag, zullen ouders met kleine kinderen wellicht in de problemen komen. Een zekere regelmaat voor kinderen in tijdstip van eten en rusten (middagslaapje) lijkt me geen vreemd argument.
Mijn moeder (80+) is bijvoorbeeld geen middagmens. Ze gaat in het begin van de middag altijd enige tijd naar bed. Is dat ook een valide argument.

Als de ochtenddienst laat in de ochtend of vroeg in de middag houdt, wanneer moet/kan de tweede dienst dan gehouden worden. Als je die om 19.00 laat plaats vinden, onthoud je die dienst weer voor veel mensen met kleine kinderen.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 12:50:57 pm door pola »
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: mei 10, 2004, 12:53:59 pm »
Eén grote dienst van 10.30 tot 14.00 ofzo.
Met verkondiging, avondmaal, preekbespreking, ontmoeting, lunch etc.

motor

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: mei 10, 2004, 01:50:55 pm »
quote:
Alfredt schreef op 10 mei 2004 om 12:14:

[...]

gaan we het weer over "zin hebben" hebben?
Ik word een beetje moe van dat argument....

Alfredt,

Je hebt gelijk, alleen dit is een verhaal zonder end!!! Hoe we het liefste willen hebben is gewoon niet te doen, 10 verschillende mensen, 10 verschillende meningen/gedachtes etc.

Bij ons in de gemeente begint de dienst tegen 9.30 en eindigd deze vaak tegen een uurtje of 11.00 uur. 's Avonds hebben we dienst van 19.00 uur tot vaak 20.15 of later.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: mei 10, 2004, 01:56:39 pm »
quote:
Mezzamorpheus schreef op 08 mei 2004 om 22:27:
/Edit: overigens, ik ga zo pitten. Ik hoor morgen namelijk om 8.45 uur in de kerk te zitten en dat ga ik proberen te redden...    

En ik heb het nog gered ook...   De preek heb ik redelijk kunnen volgen.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: mei 10, 2004, 02:50:45 pm »
quote:
Pulpeet schreef op 10 mei 2004 om 12:53:

Jaaaaahhhh!!! Wereldplan !!!!              

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: mei 10, 2004, 02:57:55 pm »
quote:
macguinness schreef op 10 mei 2004 om 14:50:
[...]

Jaaaaahhhh!!! Wereldplan !!!!              

Zoiets als dit:

Hand. 2
46 en voortdurend waren zij elke dag eendrachtig in de tempel, braken het brood aan huis en gebruikten hun maaltijden met blijdschap en eenvoud des harten, 47 en zij loofden God en stonden in de gunst bij het gehele volk.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: mei 10, 2004, 03:01:58 pm »
Handelingen 2 gemeente... niks mis mee

Vind de discussie wel mooi geweest. Kan dit beter in de kerk ter sprake brengen en hoewel ik gelijk heb (hihi, misschien arrogant maar kan het niet laten) zie ik dat anderen niet vatbaar zijn voor de ratio van mijn argumenten.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: mei 10, 2004, 03:05:12 pm »
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 10 mei 2004 om 14:57:
[...]

Zoiets als dit:

Hand. 2
46 en voortdurend waren zij elke dag eendrachtig in de tempel, braken het brood aan huis en gebruikten hun maaltijden met blijdschap en eenvoud des harten, 47 en zij loofden God en stonden in de gunst bij het gehele volk.

Ja, zoiets.  

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: mei 10, 2004, 05:02:54 pm »
quote:

Ik ben ook 100% voor dit idee!
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 05:03:19 pm door Rusty1979 »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: mei 12, 2004, 04:41:39 pm »
Modbreak:off-topic en inmiddels weggeëditte posts van Rusty en anderen verwijderd, evenals discussie óver déze discussie met Rusty. Graag nu weer on-topic verder.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2004, 04:41:54 pm door Mezzamorpheus »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: mei 12, 2004, 07:58:12 pm »
Ik zou voor half 11 of zo gaan... als het 2 diensten zouden blijven... ZOndag is een rustdag, nu moet ik op zondag er eerder uti dan door de week Kan nooit Gods bedoeling zijn geweest

Maar 1 extra lange dienst met samen eten, bijbelstudie en weet ik veel wat allemaal vind ik ook prima hoor
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: mei 12, 2004, 08:55:51 pm »
quote:
Mezzamorpheus schreef op 12 mei 2004 om 16:41:
<font color=blue>Modbreak:off-topic en inmiddels weggeëditte posts van Rusty en anderen verwijderd, evenals discussie óver déze discussie met Rusty. Graag nu weer on-topic verder.</font>

arjoderoon

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: mei 12, 2004, 09:05:03 pm »
Dat laatste vind ik wel heel erg kort door de bocht... goh ik moet eerder mn bed uit en ik weet zeker dat het nooit Zijn wil kan zijn geweest om MIj vroeg mijn bed uit te laten gaan.
hoe grappig je het ook bedoelt.. k vind het te cru om het zo uit te drukken.

Over het tijdstip van de kerk.. ik heb zelf ook dat ik sochtends erg moe ben en smiddags nog veel meer. Maar ik ga met een doel naar de kerk, en of ik dan moe ben of niet interesseert me niet. En guess what? Als ik dan in de dienst zit te luisteren heb ik nergens meer last van.
Ik snap ook best dat iedereen graag de dienst op zijn favoriete tijdstip wil, maar zoals al gezegd: dat lukt niet.
Bij ons zijn de kerkdiensten wisselend om 8:45 en 10:30. (vanwege 2 "secties" waarin de gemeente opgedeeld is).

iedereen heeft zo zn problemen: de een is ochtend mens, de ander avond mens, weer een ander weet niet wat voor mens hij is. Ik denk dat je het het beste maar kunt accepteren, of verhuis ergens heen waar ze op jou favoriete tijdstip beginnen?
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: mei 12, 2004, 10:26:23 pm »
quote:
Dat laatste vind ik wel heel erg kort door de bocht... goh ik moet eerder mn bed uit en ik weet zeker dat het nooit Zijn wil kan zijn geweest om MIj vroeg mijn bed uit te laten gaan.
hoe grappig je het ook bedoelt.. k vind het te cru om het zo uit te drukken.

Kom op een beetje gevoel voor humor...

quote:
Ik snap ook best dat iedereen graag de dienst op zijn favoriete tijdstip wil, maar zoals al gezegd: dat lukt niet.
Bij ons zijn de kerkdiensten wisselend om 8:45 en 10:30. (vanwege 2 "secties" waarin de gemeente opgedeeld is).

iedereen heeft zo zn problemen: de een is ochtend mens, de ander avond mens, weer een ander weet niet wat voor mens hij is. Ik denk dat je het het beste maar kunt accepteren, of verhuis ergens heen waar ze op jou favoriete tijdstip beginnen?

In deze discussie werd al eerder aangedragen dat er verschillende redenen kunnen zijn om het tijdstip laat te maken of vroeg te houden. Wat iemand persoonlijk het beste uitkomt wordt als een minder zwaar wegend argument gezien als het geloofsargument dat meer mensen om 11.00 hun aandacht bij de preek kunnen houden. Zelf denk ik dat er vast ook wel geloofsargumenten zijn om de dienst vroeg te houden, maar het gaat in deze discussie dus niet om wat jou het beste uitkomt, maar wat jou relatie met God het beste uitkomt.

arjoderoon

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: mei 12, 2004, 10:36:14 pm »
ja... maar praktische bezwaren zijn ook nog altijd gelding vind ik. bij ons moet je wel omdat het niet allemaal in 1 dienst past. Dus zul je soms vroeg moeten, en andere keer kun je om 10:30.
nu zal dat niet overal zo zijn. daar kan je dan weer het tijdstip kiezen waarbij het geloofsargument de grootste nadruk krijgt.
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: mei 12, 2004, 10:40:16 pm »
quote:
arjoderoon schreef op 12 mei 2004 om 22:36:
ja... maar praktische bezwaren zijn ook nog altijd gelding vind ik. bij ons moet je wel omdat het niet allemaal in 1 dienst past. Dus zul je soms vroeg moeten, en andere keer kun je om 10:30.
nu zal dat niet overal zo zijn. daar kan je dan weer het tijdstip kiezen waarbij het geloofsargument de grootste nadruk krijgt.

Als je de gemeente in tweeën moet splitsen omdat het anders niet past, dat is natuurlijk iets waar het geloofsargument op zijn wenken bediend wordt. Dan is er namelijk altijd een late dienst.

arjoderoon

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: mei 12, 2004, 10:42:50 pm »
zou je denken, maar dat is echt de realiteit. Mensen worden geacht naar de dienst te gaan die voor hun wijk is (er zijn er echter genoeg die toch de late dienst nemen, niet vanwege het geloofsargument). Waarom worden ze geacht hun eigen dienst te nemen? Omdat iedereen de late dienst kiest. Dan zit er in de vroege dienst dus niemand. Het wordt tijd voor echte splitsing! (dronten-zuid en dronten -noord)
dan kunnen we ons bezig houden met het geloofsargument

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: mei 12, 2004, 10:56:52 pm »
quote:
arjoderoon schreef op 12 mei 2004 om 22:42:
zou je denken, maar dat is echt de realiteit. Mensen worden geacht naar de dienst te gaan die voor hun wijk is (er zijn er echter genoeg die toch de late dienst nemen, niet vanwege het geloofsargument). Waarom worden ze geacht hun eigen dienst te nemen? Omdat iedereen de late dienst kiest. Dan zit er in de vroege dienst dus niemand. Het wordt tijd voor echte splitsing! (dronten-zuid en dronten -noord)
dan kunnen we ons bezig houden met het geloofsargument

Ik hoop dat jullie een gezonde gemeente hebben als je wilt gaan splitsen. Want als een gemeente niet lekker draait dan is het niet verstandig om twee gemeentes te creeëren die niet goed draaien.

Maar goed, inderdaad is het zo dat mensen geacht worden de dienst te kiezen van de bijbehorende wijk. Maar ik denk ook niet dat het in de late dienst stormloop van de mensen met een geloofsargument. Verreweg de meesten komen waarschijnlijk met een uitslaapargument...  
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2004, 10:57:20 pm door Rusty1979 »