Auteur Topic: Waarom krijg je de Geest(esgaven) apart van de doop?  (gelezen 1346 keer)

Joshua

• Bekijk profiel
Waarom krijg je de Geest(esgaven) apart van de doop?
« Gepost op: mei 03, 2004, 05:48:10 pm »
Ik las in de Bijbel het volgende: (Hand.8:15-17)

'Nadat die daar aangekomen waren, baden ze voor hen dat zij de heilige Geest mochten ontvangen. Want de Geest was nog over geen van hen gekomen. Ze waren alleen maar gedoopt in de naam van de Heer Jezus. Toen legden Petrus en Johannes hun de handen op en zij ontvingen de heilige Geest.'

Met Saulus ging het precies andersom: hij kreeg eerst de Geestesgaven en werd daarna pas gedoopt.  En Handelingen staat vol van die 'aparte wijzen van ontvangen van de Geestesgaven'.

Kortom: waarom krijg je niet bij doop de Geestesgaven???
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 05:51:28 pm door Joshua »
Josh

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 03, 2004, 05:53:35 pm »
quote:
Joshua schreef op 03 mei 2004 om 17:48:
Ik las in de Bijbel het volgende: (Hand.8:15-17)

'Nadat die daar aangekomen waren, baden ze voor hen dat zij de heilige Geest mochten ontvangen. Want de Geest was nog over geen van hen gekomen. Ze waren alleen maar gedoopt in de naam van de Heer Jezus. Toen legden Petrus en Johannes hun de handen op en zij ontvingen de heilige Geest.'

Met Saulus ging het precies andersom: hij kreeg eerst de Geestesgaven en werd daarna pas gedoopt.  En Handelingen staat vol van die 'aparte wijzen van ontvangen van de Geestesgaven'.

Kortom: waarom krijg je niet bij doop de Geestesgaven???

Waarom krijg je bij je geboorte niet meteen alle kado's voor je hele leven?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 03, 2004, 06:08:13 pm »
PA: een interessant antwoord. En kort!

OK, als dat zo is, waarom vindt zalving of handenoplegging dan na na de geboorte van de Christen door de doop niet plaats in de meeste kerken?

En waarom is in de meeste kerken het gebruikelijk, dat alleen 'ambtsdragers' handenoplegging als 'vak' hebben?
Josh

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 03, 2004, 06:26:33 pm »
quote:
Joshua schreef op 03 mei 2004 om 18:08:
PA: een interessant antwoord. En kort!

OK, als dat zo is, waarom vindt zalving of handenoplegging dan na na de geboorte van de Christen door de doop niet plaats in de meeste kerken?

En waarom is in de meeste kerken het gebruikelijk, dat alleen 'ambtsdragers' handenoplegging als 'vak' hebben?

En waarom lees ik hier zo vaak, dat de geestesdoop geen op zichzelf staand feit is, maar dat de dopeling, in dit geval vaak de babytjes, dit meteen ontvangen?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 03, 2004, 07:30:16 pm »
Kickje naar LB

/Alfredt helpt Marloes wel even
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 12:43:18 am door Wybo »
[Prediker 7:29]

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 03, 2004, 08:55:57 pm »
<En waarom lees ik hier zo vaak, dat de geestesdoop geen op zichzelf staand feit is, maar dat de dopeling, in dit geval vaak de babytjes, dit meteen ontvangen?>

Als het verhaal van de Eth. Kamerheer duidelijk maakt, dat je moet weten wat je gelooft en dat er zich dan niks tegen verzet, dat je je laat dopen, dan kan je zeker daarna pas de Gaven ontvangen.  

Van Saulus weten we ook, dat het andersom kan gaan, maar ook dan moet je beseffen wat je gelooft en je daarna laten dopen.  [dan wordt je weer één in Geest én Jezus].

Kortom: als hier staat dat babies de Geest ontvangen, dan lijkt me dat niet Bijbels en dus niet betrouwbaar!
Josh

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 04, 2004, 03:38:12 pm »
quote:
Joshua schreef op 03 mei 2004 om 18:08:

quote:
1Ti 4:14 Statenvertaling:
Verzuim de gave niet, die in u is, die u gegeven is door de profetie, met oplegging der handen des ouderlingschaps.

Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)