Ik heb zelf ook heel veel moeite met het eerste vers van het wilhelmus. Moet je eens mee kijken (ik gebruik lied 411 uit de proefbundel):
Wilhelmus van Nassouwe. Degene die het schreef
Ben ik van Duitsen bloed, Oja? Ik ben Nederlander. Misschien ben ik wel van duitse oorsprong maar dat zegt mij niet zoveel.
Den vaderland getrouwe. Natuurlijk!!!!!
Blijf ik tot in den dood. Nou nou, nogal grote woorden. Hoort dit ook tot het trowu zijn van mijn vaderland? Nou, dan weet ik het nog niet zo.
Een prinse van Oranje.... ga maar door met de zin
Ben ik vrij onverveerd. Ik heb het opgezocht in de van Dale op internet wat onverveerd betekend, maar het staat er niet in. Kan iemand van jullie mij vetellen wat dat betekend?
Den koning van Hispanje...... ga maar weer door met de zin.
Heb ik altijd geeerd. Wat?

Dat is helemaal niet waar! Dat heb ik nog nooit gedaan en dat ben ik ook niet van plan.
Nou, dit was het eerste vers van ons volkslied. Grote onzin dus. Met de helft ben ik het niet eens en ik zing dingen die ik geen eens begrijp. Dit vers zing ik dus niet meer mee, dat begrijpen jullie toch wel?
Maar dan het 6e vers. Die zingen we ook altijd:
Mijn schild ende betrouwen
zijt Gij, o God, mijn Heer!
Op U zo wil ik bouwen,
verlaat mij nimmermeer!
Dat ik toch vroom mag blijven,
uw dienaar te aller stond,
de tirannie verdrijven
die mij mijn hart doorwondt.
Kijk dat is pas een vers!!! Dit is zoals ik vaderlands liefde zie. Vaderland. Mooier kan toch niet? En die tirannie? Wie dat is? Geen ander land of zo, nee dat is de duivel. Die tirannie. Naar dit land verlang ik, daar wil ik wel voor vechten.
En wat ik nu met mijn vaderlandsliefde moet t.o.v. Nederland? Wel dat weet ik niet precies.
Ik begrijp het niet als mensen oorlog maken omdat ze een bepaald gebied bij hun land willen. Wat ik wel begrijp is dat je vecht tegen de onderdukking die er vaak mee gepaard gaat. Maar dat kan ik geen vaderlandsliefde noemen.