quote:
Rusty1979 schreef op 08 mei 2004 om 15:48:[...]
Ik vind het ronduit belachelijk dat de jeugdkerk in één adem wordt genoemd met Soos, Kroeg, Film, Muziek...
De Jeugdkerk is iets waar je als jeugd samen bezig bent om God en Christus in al Hun glorie te prijzen!
Hoe krijgt Reloaded het toch voor elkaar? Zit ik een half uur geleden nog op mijn balkon met een biertje in de zon te aarzelen of ik zal gaan, zit ik nu in de halfdonkere aula van de Passie en denk ik niet eens meer aan dat biertje!
De reden mag duidelijk zijn: zodra de speciale
Reloadedband begint te spelen heeft de sfeer me te pakken. Die band is goed! En mocht ik me vervelen dan duurt dat niet lang. Met een
filmpje worden we meegenomen naar de blind date van een vrouwelijk persoon. Ze heeft haar date opgepikt op MSN en gaat nu een bioscoopje met hem pakken. Maar helaas komt die vent niet opdagen, ze voelt zich nu toch wel stom en minderwaardig. Voor de duidelijkheid -zoals ons even later wordt meegedeeld- : wij hoeven ons niet stom of minderwaardig te voelen. Relax, en wees jezelf. Vervolgens komt de band accepella op en neemt ons mee in een stukje aanbidding. God if we call out your name will You meet us here? vragen we zingend. Thema van de avond is 'Het vaderhart van God'. Het mimeteam zet dat neer met een stuk over de verloren zoon.
En dan opeens staat er -zoals ie het zelf omschrijft- een blonde gast op het toneel. Het is jongerenwerker Corjan die ons meeneemt in het leven van Zacheus. Hoe hij daar zat hoog verscholen achter zijn bladeren en toen opeens een uitnodiging van Jezus kreeg om met hem te eten. In hoeverre zitten wij nog achter onze bladertjes? Hij schetst de jongerencultuur; de roep om liefde ook van de bekende zangeres Anastacia en andere zangers en acteurs. En wijzelf? Durven we Jezus aan te kijken vanuit onze verstopplek? Hij is boeiend, die blonde gast. Heeft humor, speelt wisselende rollen en houdt ons allemaal even vast. Daarna een luistermoment, God of the moon and stars is een lied wat je niet loslaat. En wil je erover doorpraten dan kan je altijd terecht bij het oplaadteam achter in de zaal. Na nog wat zingen is het al weer voorbij, maar niet helemaal. Bij de uitgang krijgen we een liefdesbrief mee. Nieuwsgierig naar de inhoud? Gewoon volgende keer naar Reloaded komen want daar wordt elke keer wel een stukje van de inhoud verklapt.
bronzaterdag, 27 september 2003, Regio
Groningers naar dorpshuis
Jeugdkerk kan niet uit voor discotheekhouder RUURD WALINGA
Zevenhuizen – Op een fors hogere bieromzet op de zondagmiddag had discotheekeigenaar Pruim uit Zevenhuizen niet gerekend toen hij de eerste Groninger jeugdkerk gastvrij onthaalde afgelopen jaar. Alleen de jeugdige kerkgangers zijn wel heel erg zuinig, bij het gierige af. Bij de laatste jeugdkerkbijeenkomst, die circa tweehonderd bezoekers telde, verkocht Pruim welgeteld twee glaasjes fris. Vandaar dat de discotheekhouder de jeugdkerk niet weer hoeft in zijn moderne uitgaansgelegenheid.
Marc van der Velden, samen met John van Adrichgem uit Marum initiatiefnemer van de Groninger jeugdkerk, kan zich wel voorstellen dat Pruim de jeugdkerk All Access liever ziet gaan dan komen. De van huis uit toch vooral christelijke bezoekers zijn niet gewend om ’s zondags geld uit te geven en daar lijdt Pruim onder, beseft Van der Velden. Wel vindt hij het jammer dat ze nu hebben moeten omzien naar een andere accommodatie.
De belangstelling voor de jeugdkerk in Zevenhuizen nam na de primeur in april al snel af. De eerste keer waren er vierhonderd belangstellenden. De tweede en derde keer schommelde het bezoekersaantal rond de tweehonderd. Nu
discotheek Pruim geen vaste locatie meer is voor All Access hebben de initiatiefnemers besloten om elke maand in een andere plaats in het Westerkwartier hun jeugdkerkdiensten te houden. De eerstvolgende staat gepland voor 12 oktober in het Verenigingsgebouw in Zevenhuizen. In november verhuist de jeugdkerk naar Ons Centrum bij de gereformeerde kerk in Marum. In december staat Grootegast op het programma. ,,Alleen we zoeken daar nog een geschikte locatie’’, vertelt Van der Velden. Voor januari 2004 staat Leek op de agenda. Hierover zijn gesprekken met de leiding van scholengemeenschap De Borgen.
Voor de start van het nieuwe seizoen verzorgt F4Given de
muziek. Vanaf november zal een eigen jeugdband voor de muzikale begeleiding zorgen, aldus Van der Velden. ,,Dat bespaart ons veel geld. Een vorige keer hadden we een band uit Rijssen. Die jongens kun je natuurlijk niet zonder een bijdrage naar huis sturen.’’
Tekort
All Access, dat ‘toegang voor iedereen’ betekent, heeft bij de kerken in het Westerkwartier inmiddels om financiële steun gevraagd. De collectes hebben tot dusver niet de kosten kunnen dekken, waardoor de initiatiefnemers 1600 euro tekort komen.
In verscheidene plaatsen in Nederland zijn de afgelopen jaren jeugdkerken opgericht. Jeugdkerken organiseren diensten door en voor jongeren tussen de veertien en 24 jaar oud, veelal met een tamelijk radicale boodschap.
bron