Auteur Topic: Christelijke Lifestyle... Slecht?  (gelezen 5189 keer)

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
Christelijke Lifestyle... Slecht?
« Gepost op: mei 04, 2004, 12:36:33 pm »
Als ik de discussie rondom de jeugdkerken probeer te volgen - ook buiten dit forum om, valt mij het volgende wel eens op:

De jongeren van nu zijn het zat om als 'domme' en 'saaie' christenen beschouwd te worden. Daarom doen ze erg hun best om zoveel mogelijk de dingen te doen die ook niet-christenen doen: soos-en organiseren, gewoon met z'n allen naar de kroeg, de film; een jeugddienst - 'niet zo'n saaie als in de kerk' - een eigen 'coole' muziekstijl, en noem zo maar op.
Nu twijfel ik niet aan de oprechtheid van de bedoelingen van deze jongeren, maar ik denk dat er toch wat kanttekeningen gezet moeten worden.

De Christelijke Lifestyle, wordt dat niet steeds meer een wereldse lifestyle, waar het gaat om goede muziek, om niet saai zijn, om spetterende shows (ookal zijn ze inhoudelijk, daar niet van).
En wordt Christus dan wel echt nagevolgd? Is er sprake van een kruis op zich nemen, en zichzelf verloochenen? Of is het niet voor een groot deel het zich 'thuis voelen' binnen een eigen groep?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 04, 2004, 01:54:10 pm »
foutje, bedankt  :w
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 01:54:52 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 04, 2004, 02:00:08 pm »
Off-topic reacties van Wilhelmina en Bumblebee verplaatst naar een nieuw topic.

Op wat voor foutje doel je Bumblebee? Zo is het nu toch ok?
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 02:01:21 pm door Mezzamorpheus »

Huk

• May U live 2 see the Dawn
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 04, 2004, 05:33:19 pm »
Ik heb ooit eens verkering gehad met een gelovig meisje en ben toen ook regelmatig meegeweest naar haar kerk. En ik moet zeggen dat ik bijna iedere keer neerslachtig en gedeprimeerd uit die kerk kwam zetten, niet zozeer om de inhoud van het gebodene, maar meer door de sfeer. Allemaal vrome mensen, die stijf op hun stoel allerlei vrome, saaie, (voor mij) nietszeggende liedjes zongen.  Waar ik me heel erg over verbaasde was dat er geen blijdschap leek te zijn, het kwam op mij over alsof de meesten er zaten omdat het moest maar niet omdat ze er zin in hadden.

Ik denk dat veel jongeren zich niet thuisvoelen in de huidige kerkelijke cultuur, en zij proberen er dus hun eigen invulling aan te geven. Dat is toch lovenswaardig, dat betekend in ieder geval dat ze heel erg met het geloof bezig zijn. Lijkt me niks mis mee (maar ja ik ben natuurlijk ongelovig, misschien verlangt God wel dat iedereen als een stijve hark in de kerk apathisch de gezangen zit te zingen).
There are no saviours, there are no kings, the power lies in your head.....

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 04, 2004, 06:03:39 pm »
Huk dat is nou precies het probleem, alhoewel het per kerk verschild bij ons in de kerk heb je zeker ook blije en spontane mensen maar de liederen enzo en het orgel vindt ik geen blijdschap uit spreken.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 04, 2004, 06:08:15 pm »
Moet je eens naar de Tituskapel in Amsterdam komen...
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 04, 2004, 07:37:48 pm »
Mensen, Henk-Jan doelt niet alleen op de kerkdiensten. Daarvoor heb ik nu juist dat nieuwe topic aangemaakt. Henk-Jan doelt op de levensstijl (Lifestyle) van christenen/christenjongeren in het algemeen. Discussieer alsjeblieft in dit topic verder over de volgende vraag: Wanneer wordt 'niet saai willen zijn' (soos, kroeg, film, muziek, jeugdkerk) werelds? Dat lijkt me het meest in overeenstemming met de bedoeling van TS Henk-Jan.

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 04, 2004, 09:16:59 pm »
Hahaha ik ken joodse christenen die tot de beste der mensen behoren die er een veel ruigere doch ook veel innerlijke vredigere lifestyle op na houden dan zelfs de meeste tegenwoordige jeugdchristenen.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2004, 09:17:07 pm door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 08, 2004, 03:48:54 pm »

quote:

Wanneer wordt 'niet saai willen zijn' (soos, kroeg, film, muziek, jeugdkerk) werelds? Dat lijkt me het meest in overeenstemming met de bedoeling van TS Henk-Jan.

Ik vind het ronduit belachelijk dat de jeugdkerk in één adem wordt genoemd met Soos, Kroeg, Film, Muziek...

De Jeugdkerk is iets waar je als jeugd samen bezig bent om God en Christus in al Hun glorie te prijzen!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 08, 2004, 03:56:19 pm »
Maar een jeugdkerk is voor een groot deel wel gebaseerd op het 'niet saai willen zijn'-idee...

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 08, 2004, 05:08:36 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 08 mei 2004 om 15:56:
Maar een jeugdkerk is voor een groot deel wel gebaseerd op het 'niet saai willen zijn'-idee...
Oh? Heb je daarvoor bewijzen?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 08, 2004, 05:34:00 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 08 mei 2004 om 17:08:
[...]

Oh? Heb je daarvoor bewijzen?

Voorzover ik weet uit gesprekken met jongeren die daarnaar toe gaan is het niet-saaie-karakter wel de drijfveer waarop ze zijn ontstaan. Ze konden in de 'normale' diensten te weinig kwijt en wilden daarom iets wat meer bij hun belevingswereld aansloot. Dus ik denk dat die aanname wel redelijk klopt. Let wel er wordt door Mezza niet gezegd dat dat het enige argument is.

Persoonlijk denk ik ook niet dat de andere zaken per definitie slecht zijn. Het ligt gewoon aan de instelling waarmee je dingen doet. Ik heb heel veel aan de soos van mijn kerk gehad toen ik jong was. Er gebeurden daar ook beslist geen rare dingen, het was gewoon gezellig kletsen, tafelvoetballen en dergelijke. Verder dronken ik noch de overige mensen meer dan goed voor ons was. Ook qua films en muziek ben ik niet zo bezwaard, denk gewoon na over wat je doet en toets het aan de bijbel.....

(Hopelijk ten overvloede: Dit is mijn mening waarmee ik alleen beschrijf hoe ik er tegen aan kijk. Ik geef geen oordeel over mensen die het een en ander anders ervaren of beleven.)
Pinkeltjefan

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 08, 2004, 05:36:41 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 08 mei 2004 om 15:48:
[...]

Ik vind het ronduit belachelijk dat de jeugdkerk in één adem wordt genoemd met Soos, Kroeg, Film, Muziek...

De Jeugdkerk is iets waar je als jeugd samen bezig bent om God en Christus in al Hun glorie te prijzen!

Hoe krijgt Reloaded het toch voor elkaar? Zit ik een half uur geleden nog op mijn balkon met een biertje in de zon te aarzelen of ik zal gaan, zit ik nu in de halfdonkere aula van de Passie en denk ik niet eens meer aan dat biertje!

De reden mag duidelijk zijn: zodra de speciale Reloadedband begint te spelen heeft de sfeer me te pakken. Die band is goed! En mocht ik me vervelen dan duurt dat niet lang. Met een filmpje worden we meegenomen naar de blind date van een vrouwelijk persoon. Ze heeft haar date opgepikt op MSN en gaat nu een bioscoopje met hem pakken. Maar helaas komt die vent niet opdagen, ze voelt zich nu toch wel stom en minderwaardig. Voor de duidelijkheid -zoals ons even later wordt meegedeeld- : wij hoeven ons niet stom of minderwaardig te voelen. Relax, en wees jezelf. Vervolgens komt de band accepella op en neemt ons mee in een stukje aanbidding. God if we call out your name will You meet us here? vragen we zingend. Thema van de avond is 'Het vaderhart van God'. Het mimeteam zet dat neer met een stuk over de verloren zoon.

En dan opeens staat er -zoals ie het zelf omschrijft- een blonde gast op het toneel. Het is jongerenwerker Corjan die ons meeneemt in het leven van Zacheus. Hoe hij daar zat hoog verscholen achter zijn bladeren en toen opeens een uitnodiging van Jezus kreeg om met hem te eten. In hoeverre zitten wij nog achter onze bladertjes? Hij schetst de jongerencultuur; de roep om liefde ook van de bekende zangeres Anastacia en andere zangers en acteurs. En wijzelf? Durven we Jezus aan te kijken vanuit onze verstopplek? Hij is boeiend, die blonde gast. Heeft humor, speelt wisselende rollen en houdt ons allemaal even vast. Daarna een luistermoment, God of the moon and stars is een lied wat je niet loslaat. En wil je erover doorpraten dan kan je altijd terecht bij het oplaadteam achter in de zaal. Na nog wat zingen is het al weer voorbij, maar niet helemaal. Bij de uitgang krijgen we een liefdesbrief mee. Nieuwsgierig naar de inhoud? Gewoon volgende keer naar Reloaded komen want daar wordt elke keer wel een stukje van de inhoud verklapt.

bron

zaterdag, 27 september 2003, Regio
Groningers naar dorpshuis
Jeugdkerk kan niet uit voor discotheekhouder
RUURD WALINGA
Zevenhuizen – Op een fors hogere bieromzet op de zondagmiddag had discotheekeigenaar Pruim uit Zevenhuizen niet gerekend toen hij de eerste Groninger jeugdkerk gastvrij onthaalde afgelopen jaar. Alleen de jeugdige kerkgangers zijn wel heel erg zuinig, bij het gierige af. Bij de laatste jeugdkerkbijeenkomst, die circa tweehonderd bezoekers telde, verkocht Pruim welgeteld twee glaasjes fris. Vandaar dat de discotheekhouder de jeugdkerk niet weer hoeft in zijn moderne uitgaansgelegenheid.
Marc van der Velden, samen met John van Adrichgem uit Marum initiatiefnemer van de Groninger jeugdkerk, kan zich wel voorstellen dat Pruim de jeugdkerk All Access liever ziet gaan dan komen. De van huis uit toch vooral christelijke bezoekers zijn niet gewend om ’s zondags geld uit te geven en daar lijdt Pruim onder, beseft Van der Velden. Wel vindt hij het jammer dat ze nu hebben moeten omzien naar een andere accommodatie.
De belangstelling voor de jeugdkerk in Zevenhuizen nam na de primeur in april al snel af. De eerste keer waren er vierhonderd belangstellenden. De tweede en derde keer schommelde het bezoekersaantal rond de tweehonderd. Nu discotheek Pruim geen vaste locatie meer is voor All Access hebben de initiatiefnemers besloten om elke maand in een andere plaats in het Westerkwartier hun jeugdkerkdiensten te houden. De eerstvolgende staat gepland voor 12 oktober in het Verenigingsgebouw in Zevenhuizen. In november verhuist de jeugdkerk naar Ons Centrum bij de gereformeerde kerk in Marum. In december staat Grootegast op het programma. ,,Alleen we zoeken daar nog een geschikte locatie’’, vertelt Van der Velden. Voor januari 2004 staat Leek op de agenda. Hierover zijn gesprekken met de leiding van scholengemeenschap De Borgen.
Voor de start van het nieuwe seizoen verzorgt F4Given de muziek. Vanaf november zal een eigen jeugdband voor de muzikale begeleiding zorgen, aldus Van der Velden. ,,Dat bespaart ons veel geld. Een vorige keer hadden we een band uit Rijssen. Die jongens kun je natuurlijk niet zonder een bijdrage naar huis sturen.’’
Tekort
All Access, dat ‘toegang voor iedereen’ betekent, heeft bij de kerken in het Westerkwartier inmiddels om financiële steun gevraagd. De collectes hebben tot dusver niet de kosten kunnen dekken, waardoor de initiatiefnemers 1600 euro tekort komen.
In verscheidene plaatsen in Nederland zijn de afgelopen jaren jeugdkerken opgericht. Jeugdkerken organiseren diensten door en voor jongeren tussen de veertien en 24 jaar oud, veelal met een tamelijk radicale boodschap.

bron

O-)
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 08, 2004, 05:39:26 pm »

quote:

Voorzover ik weet uit gesprekken met jongeren die daarnaar toe gaan is het niet-saaie-karakter wel de drijfveer waarop ze zijn ontstaan.

Ik kan me goed voorstellen dat het niet-saaie-karakter inderdaad een belangrijk argument is. Maar natuurlijk niet het enige, dat geef je zelf ook al aan.

Voor mezelf is juist het evangeliserende karakter van een jeugdkerk niet iets wat het saaie doorbreekt, maar iets wat Jezus ons als opdracht meegeeft, maar waar de kerken (in mijn ogen) zéér weinig, zelfs té weinig aan doen. Het zendingsbevel is het hoofddoel van de jeugdkerk en in de kerk lijken de regels en structuurtjes de hoofdmoot te voeren.

Ik ben zelf ook bezig met het oprichten van een Jeugdkerk (in Assen) en ons belangrijkste doel is evangelisatie.

(Alfredt je laatste zin is volkomen duidelijk ;))

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 08, 2004, 05:48:07 pm »

quote:

Henk-Jan schreef op 04 mei 2004 om 12:36:
Als ik de discussie rondom de jeugdkerken probeer te volgen - ook buiten dit forum om, valt mij het volgende wel eens op:

De jongeren van nu zijn het zat om als 'domme' en 'saaie' christenen beschouwd te worden. Daarom doen ze erg hun best om zoveel mogelijk de dingen te doen die ook niet-christenen doen: soos-en organiseren, gewoon met z'n allen naar de kroeg, de film; een jeugddienst - 'niet zo'n saaie als in de kerk' - een eigen 'coole' muziekstijl, en noem zo maar op.
Nu twijfel ik niet aan de oprechtheid van de bedoelingen van deze jongeren, maar ik denk dat er toch wat kanttekeningen gezet moeten worden.

De Christelijke Lifestyle, wordt dat niet steeds meer een wereldse lifestyle, waar het gaat om goede muziek, om niet saai zijn, om spetterende shows (ookal zijn ze inhoudelijk, daar niet van).
En wordt Christus dan wel echt nagevolgd? Is er sprake van een kruis op zich nemen, en zichzelf verloochenen? Of is het niet voor een groot deel het zich 'thuis voelen' binnen een eigen groep?
Ik quote je hier even in zijn geheel omdat ik niet precies weet waar ik anders zou moeten knippen.

Ik snap de post niet zo goed. Het lijkt er haast op dat je het vermoeden hebt dat 'niet-saai-zijn' fout is. je schrijft een paar keer een positieve zin met daarachter een dikke "maar".

Als een spetterende show inhoudelijk is en gericht is op God, wat is dan het probleem?
Kijk naar hoe God reageerde op Michal in 2 samuel 6 als David uitzinnig is van vreugde als hij de Ark naar Jeruzalem brengt.
Misschien dat ik wat mis, maar volgens mij mogen we God best prijzen met een spetterende show. Kijk die spetterende show moet wel deel 2 blijven. Als iedereen over de show praat en niet over het inhoudelijke gedeelte moet je je eens afvragen of het wel zo slim is.... Maar als God op 1 staat, wat is dan het probleem?
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2004, 05:48:28 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 08, 2004, 05:50:27 pm »
Nou ik vind het knap als je dat in één adem kunt oplezen ;)  _/-\o_

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 08, 2004, 05:53:26 pm »

quote:

Ik quote je hier even in zijn geheel omdat ik niet precies weet waar ik anders zou moeten knippen.

Ik snap de post niet zo goed. Het lijkt er haast op dat je het vermoeden hebt dat 'niet-saai-zijn' fout is. je schrijft een paar keer een positieve zin met daarachter een dikke "maar".

Als een spetterende show inhoudelijk is en gericht is op God, wat is dan het probleem?
Kijk naar hoe God reageerde op Michal in 2 samuel 6 als David uitzinnig is van vreugde als hij de Ark naar Jeruzalem brengt.
Misschien dat ik wat mis, maar volgens mij mogen we God best prijzen met een spetterende show. Kijk die spetterende show moet wel deel 2 blijven. Als iedereen over de show praat en niet over het inhoudelijke gedeelte moet je je eens afvragen of het wel zo slim is.... Maar als God op 1 staat, wat is dan het probleem?
Eén enkel woord: Amen!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 08, 2004, 07:01:09 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 08 mei 2004 om 17:39:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat het niet-saaie-karakter inderdaad een belangrijk argument is. Maar natuurlijk niet het enige, dat geef je zelf ook al aan.

En daarmee is de kous af? Henk-Jan wil graag een discussie in hoeverre 'niet-saai zijn', een motief mag zijn in ons handelen. Niet om daarmee de andere motieven (evangelisatie e.d.) af te kraken, maar wel om het over dat ene aspect te hebben op deze plek. Nou, doe dat dan ook.

(Overigens: ik ben het helemaal met Alfredt eens :) )

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 08, 2004, 07:06:11 pm »

quote:

. Nou, doe dat dan ook.

Komt nogal arrogant over zoals je dat zegt...maar goed...

'niet-saai zijn' is een goed argument, maar niet hét argument in 'ons' handelen. Saaiheid kan toch niet als je met God bezig bent? Dat Levende Woord moet ook binnen ons blijven Leven en niet saai gebracht worden.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2004, 07:06:42 pm door Rusty1979 »

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 08, 2004, 08:30:06 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 08 mei 2004 om 19:01:

[...]

En daarmee is de kous af? Henk-Jan wil graag een discussie in hoeverre 'niet-saai zijn', een motief mag zijn in ons handelen. Niet om daarmee de andere motieven (evangelisatie e.d.) af te kraken, maar wel om het over dat ene aspect te hebben op deze plek. Nou, doe dat dan ook.

(Overigens: ik ben het helemaal met Alfredt eens :) )

Had net het vrijgemaakte vriendje van mijn dochter op bezoek, die dit nog als grootste probleem beschouwt. Luistert echt naar vreselijk foute muziek. Wordt daar door zijn moeder op gewezen, en nu dus ook door mij haha. Ik heb hem gezegd dat een keuze voor God meer inhoudt dat zondags naar de kerk gaan in plaats van uitslapen. Dat vond hij namelijk al een hele overwinning.
We hebben geprobeerd duidelijk te maken dat een keuze voor God ook betekende dat je bewust kiest om Hem te vragen welke aktiviteiten je wél en niet kan doen. Wij geloven namelijk dat het helemaal niet verkeerd is eens een pilsje te halen, al is het midden in de nacht, maar proberen te luisteren naar de HG als je aan nummer 5 of 6 begint en niet helemaal meer weet wat je zegt. Ook een kroeg is niet verkeerd, maar soms wéét je dat je eruit moet. Ook de bioscoop kan erg gezellig zijn,mmaar soms moet je besluiten om midden in een film te bedenken dat je hier niet bij hoort te zitten.
Kortom, mag God overal mee naar binnen, en mag hij bij elk gesprek aanwezig zijn.
Mag God bij elke minuut van de dag je vergezellen, of af en toe, b.v. als je naar de kerk of de cathechisatie gaat, of alleen als je na de maaltijd uit de bijbel leest.
Het probleem is volgens mij bij hem, dat hij de dingen van God zélf erg saai vindt.
Was op een EO jongerendag geweest, vond het zingen gaaf, maar was tijdens het woord maar een hamburgertje gaan eten, want dat is toch nooit wat. Hij had zichzelf niet eens de moeite getroost te blijven zitten.
De CD met de film over Jezus had hij ook nog niet eens bekeken ( al twee jaar nu in huis) want dat was meer iets voor zijn ouders. Ik werd er bijna triest van. Hij wilde wel geloven maar geen saaie jongen worden.
Toen het gesprek bijna klaar was, konstateerde hij dat hij nog kaartjes had voor één of ander festival, waarvan hij zeker wist dat God het daar afschuwelijk zou vinden. Hij zei letterlijk: ik vraag maar niet of Hij het goed vindt, want dan moet ik die kaartjes vast weggooien, en hoe vertel ik dat aan mijn vrienden.
Dit was voor ons het schoolvoorbeeld van een christelijk opgevoede jongen, die écht in God gelooft, maar duidelijk geen keuze durfde te maken uit angst voor het oordeel van zijn vrienden die hem dan wel erg saai zouden vinden.
We hebben hem uitgelegd, dat zijn vrienden wel eens erg veel respekt voor hem zouden kunnen hebben, en dat zij Jezus ook keihard nodig hebben. Dat hij juist gebruikt kan worden om hun ook tot Jezus te leiden.
Nou ja, ik weet niet of hij nog eens terug durft te komen, haha.

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 08, 2004, 08:35:38 pm »
Tja wat kan dat lastig zijn voor veel jongeren om echt een keuze te maken voor God en tegen alles wat verkeerd is. Maar goed dat geldt niet alleen voor jongeren. Daar wordt ieder christen ook nog dagelijks mee geconfronteerd.

Ik weet niet hoe oud het vriendje van je dochter is, maar misschien duurt het gewoon nog een paar jaar voor het echt bij hem doordringt hoe hard je God nodig hebt. En afscheid nemen van slechte gewoontes dat gaat meestal ook niet van het ene op het andere moment.

Ik hoop dat hij God blijft ontmoeten en dat hij tijdens het concert 'wat God afschuwelijk vindt' toch door God geraakt wordt, omdat hij dan misschien voelt dat hij daar toch niet meer thuishoort...

Maar ja ik wacht je verdere reacties wel af... Sterkte ermee!

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 08, 2004, 08:58:45 pm »
ik zie het bij mijzelf ook terug hoor.. ik geloof best dat het allemaal waar is wat er in de bijbel staat, maar ik 'durf' het niet in mijn leven toe te passen. niet eens is omdat ik bang zou zijn dat ik dan een saaie jongen zou worden, maar gewoon omdat ik dat op één of andere manier niet hard genoeg wil.. Het zet namelijk je leven op zn kop als je met God wil leven. En aan de ene kant wil ik ook best dat mijn leven op zn kop wordt gezet omdat het nu ook niet echt prettig is ofzo, maar aan de andere kant wil ik gewoon ongecompliceerd leven, geen zin/durf om me ergens aan te binden.

ik hoop dat het ooit nog komt dat ik wél die stap durf te maken om alle rotzooi uit mn leven te gooien en enkel en alleen maar voor God te leven.. mn eigen belangen opzij te zetten.. maar ja..

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 08, 2004, 09:00:46 pm »

quote:

ik hoop dat het ooit nog komt dat ik wél die stap durf te maken om alle rotzooi uit mn leven te gooien en enkel en alleen maar voor God te leven.. mn eigen belangen opzij te zetten.. maar ja..
Ik zit daar ook nog op te wachten. Dat is ook heel menselijk denk ik. Ik hoop steeds meer naar God toe te groeien.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 08, 2004, 09:38:33 pm »

quote:

Mart schreef op 08 mei 2004 om 20:58:
ik zie het bij mijzelf ook terug hoor.. ik geloof best dat het allemaal waar is wat er in de bijbel staat, maar ik 'durf' het niet in mijn leven toe te passen. niet eens is omdat ik bang zou zijn dat ik dan een saaie jongen zou worden, maar gewoon omdat ik dat op één of andere manier niet hard genoeg wil.. Het zet namelijk je leven op zn kop als je met God wil leven. En aan de ene kant wil ik ook best dat mijn leven op zn kop wordt gezet omdat het nu ook niet echt prettig is ofzo, maar aan de andere kant wil ik gewoon ongecompliceerd leven, geen zin/durf om me ergens aan te binden.

Jeetje wat een gave posting. Gewoon hardstikke eerlijk. Vooral het feit dat je wéét dat het je leven op zijn kop zal zetten. Stel niet uit joh, op jouw leeftijd denkt iedereen nog dat hij 80 jaar wordt.
Helaas zie ik om mij heen teveel tieners plotseling oog in oog met de dood staan.
En dat op zijn kop staan van je leven is eigenlijk fantastisch. Inderdaad zal niets meer hetzelfde zijn, maar samen met God kom je tot het doel waarvoor je geschapen bent.
De rest is surrogaat, zelfs als het je rust en vrede lijkt te geven, het voert uiteindelijk allemaal tot de dood.
Gewoon, ( even evangelisch doen hoor,) vanavond op je knieen en de Heer vertellen dat je je leven helemaal in Zijn hand wil leggen, en dat Hij het roer over mag nemen.
En dan ook eerlijk naar die innerlijke stem gaan luisteren.
Je wilt nooit meer terug.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 08, 2004, 09:39:59 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 08 mei 2004 om 21:00:
[...]

Ik zit daar ook nog op te wachten. Dat is ook heel menselijk denk ik. Ik hoop steeds meer naar God toe te groeien.
Als je wachten blijft gebeurt het nooit hoor. Je zult een duidelijke stap moeten maken, want er is er maar één die wacht, en dat is God zelf. ( en de duvel houdt nu zijn adem in, haha)

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 08, 2004, 09:42:35 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 08 mei 2004 om 21:39:
[...]

Als je wachten blijft gebeurt het nooit hoor. Je zult een duidelijke stap moeten maken, want er is er maar één die wacht, en dat is God zelf. ( en de duvel houdt nu zijn adem in, haha)

Nou ja wachten is ook het verkeerde woord...ik ben er voortduren mee bezig. En ik merk dat mijn geloof steeds verder groeit. God krijgt een steeds belangrijkere rol in mijn leven.

Wat betreft de duvel...spot er maar mee...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 08, 2004, 10:21:59 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 08 mei 2004 om 21:42:
[...]

Ze spot er juist niet mee...  :/

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 08, 2004, 11:27:39 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 08 mei 2004 om 21:42:
[...]

Nou ja wachten is ook het verkeerde woord...ik ben er voortduren mee bezig. En ik merk dat mijn geloof steeds verder groeit. God krijgt een steeds belangrijkere rol in mijn leven.

Ik ben bloedserieus, hij zal er namelijk alles aan doen om jou nog even te laten wachten met die keuze. Hij ziet ook dat je er voortdurend mee bezigbent, en dat bevalt hem allerminst.
Maar als God jouw God nu voor je is, wie kan er dan tegen je zijn? Hij is al overwonnen, je hoeft alleen nog maar ja te zeggen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 09, 2004, 12:06:55 am »
He, Wilhelmina, goed dat ik eerst jouw reacties op deze postings las.... Anders werd het zo saai voor de lezers steeds twee keer hetzelfde antwoord te lezen!!!! :D
Ik ben het helemaal met je eens....

Weet je wat nu eigenlijk de essentie van christen-zijn is......
Jezelf loslaten......wat heb je anders aan een Verlosser, dat is iemand die je losmaakt van jezelf, je oude leven waar God niets mee kan beginnen....
Pas dan kan God jou Zichzelf geven De Heilige Geest die in je is als je een gelovige bent, kan dat nieuwe leven niet laten groeien als jij dat niet toestaat...
Want niemand kan twee heren dienen.

Ik vind altijd dit gedeelte uit de bijbel heel mooi, gaat er over dat het christen-zijn zo tegenstrijdig is met wat je normaal zou doen....
Vasthouden wat je wil redden of 'behouden'.....

God zegt juist het tegenovergestelde:

Matt. 10,
39 Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.
Matt. 16
24 Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. 25 Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden. 26 Want wat zou het een mens baten, als hij de gehele wereld won, maar schade leed aan zijn ziel? Of wat zal een mens geven in ruil voor zijn leven?

En wat het gekke is, door jezelf te verliezen en aan God over te geven, kom je juist in de vrijheid te staan. Je vindt het niet meer belangrijk wat anderen van je vinden..... Daar gaat het niet meer om.

Lukas 17
 En het geschiedde, terwijl zij heengingen, dat zij gereinigd werden. 15 En één van hen keerde terug, toen hij zag, dat hij genezen was, met luider stem God verheerlijkende, 16 en hij wierp zich op zijn aangezicht voor zijn voeten om Hem te danken. En dit was een Samaritaan. 17 En Jezus antwoordde en zeide: Zijn niet alle tien rein geworden? Waar zijn de negen anderen? 18 Waren er dan geen anderen om terug te keren en God eer te geven, dan deze vreemdeling? 19 En Hij zeide tot hem: Sta op, ga heen, uw geloof heeft u behouden.

We vinden de negen melaatsen die ook genezen waren toch wel ondankbaar dat ze niet even terug konden komen om Jezus te bedanken...
En met ons is eigenlijk nog veel meer gebeurd dan met die melaatse mannen.. :)
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2004, 12:21:18 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 09, 2004, 08:38:06 am »

quote:

En het zaadje is gezaaid. Gisteravond vertrouwde hij haar toe: Maar je moeder heeft wél gelijk. ;)

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 09, 2004, 08:55:39 am »

quote:

Maar als God jouw God nu voor je is, wie kan er dan tegen je zijn? Hij is al overwonnen, je hoeft alleen nog maar ja te zeggen.
Ik moet zeggen dat ik ook al lang ja heb gezegd tegen God, maar het leven daarnaar krijgt ook steeds meer gestalte. En ik denk dat dat wel een groeiproces is.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 09, 2004, 09:13:46 am »

quote:

Rusty1979 schreef op 09 mei 2004 om 08:55:
[...]

Ik moet zeggen dat ik ook al lang ja heb gezegd tegen God, maar het leven daarnaar krijgt ook steeds meer gestalte. En ik denk dat dat wel een groeiproces is.

Is wel waar. Maar toch: één stap van jou naar Hem, resulteert in twee stappen van Hem naar jou.
Dus ook : hoe groot is jouw toewijding?
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2004, 09:14:13 am door Wilhelmina »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 09, 2004, 02:15:11 pm »
Keith Green heeft een heleboel goede teksten geschreven:
Het geldt voor ongelovige en gelovigen.....(dan kun je namelijk ook nog wel zonder Hem leven):

How Can They Live Without Jesus?

How can they live without Jesus
How can they live without God's love
How can they feel so at home down here
When there's so much more up above

Throwin' away things that matter
They hold on to things that don't

The world has gone crazy
But soon maybe
A lot more are gonna know

For maybe they don't understand it
Or maybe they just haven't heard
Or maybe we're not doin' all we can
Living up to His Holy Word

'Cause phonies have come
And wrongs been done
Even killing in Jesus' name
And if you've been burned
Here's what I've learned
The Lord's not the one to blame

For He's not just a religion
With steeples and bells
Or a salesman who will sell you
The things you just want to hear

For His love was such
That he suffered so much
To cause some of us
Just to follow, follow

So many laughing at Jesus
While the funniest thing that He's done
Is love this whole stubborn rebellious world
While their hate for Him just goes on

And love just like that
Will bring him back
For the few He can call His friends
The ones He's found true
Who've made it through
Enduring until the end
The ones He's found true
Who've made it through
Enduring until the end
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2004, 05:02:41 pm door Mezzamorpheus »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 09, 2004, 05:03:31 pm »
Hele mooie tekst P&A! :) (Heb ff het woordje 'they' toegevoegd aan de tweede regel :) )

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 09, 2004, 07:10:31 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 09 mei 2004 om 17:03:
Hele mooie tekst P&A! :) (Heb ff het woordje 'they' toegevoegd aan de tweede regel :) )
Dank je, dat foutje zat dus op internet......je moet ook alles toetsen tegenwoordig! ;)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 12, 2004, 01:58:38 pm »
Het gaat denk ik niet alleen om saai zijn of niet.... We zijn eht licht van de wereld.... We kunnen onder een korenmaat vestopt zitten... of helder schijnen. Dat hangt van je houding af! Je kunt door je houding heel ongeloofwaardig overkomen, bijvoorbeeld door met een strak gezicht te zingen hoe ontzettend blij je bent. Door te vertellen dat je blij bent dat je gelooft.... maar zaterdagavond tegen je niet-gelovige vrienden verzuchten dat ze mazzel hebben dat ze uitkunnen slapen, maar dat jij naar de kerk moet... etc. Geloven is niet saai.... maar waarom hebben zoveel niet-gelovigen het beeld van gelovigen van saaie mensen? En van de kerk als een verzamelijg saaie mensen bij elkaar? Wat doen we fout?!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

motor

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 12, 2004, 02:22:40 pm »

quote:

Mart schreef op 08 mei 2004 om 20:58:

Ik weet wat je voelt. Het moment van je eigen belangen op zij zetten komt vanzelf echt waar. Ik had een enorme collectie van house/trance/hardcore en noem maar op. Ik heb het allemaal in de container gegooid. Gewoon weggedaan er waren genoeg van mijn vrienden die het graag hadden overgenomen maar dat kan niet. Het is al erg genoeg dat zij Jezus niet in hun leven willen hebben en om het dan ook nog te stimuleren......

Alleen deze dingen gaat stapje voor stapje, ook heb ik nog een aantal "andere" cd's (golden earing etc), en ook die wil ik weggooien maar dat lukt nog niet erg..........
 :/
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2004, 02:23:21 pm door motor »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 12, 2004, 02:41:37 pm »

quote:

Marnix schreef op 12 mei 2004 om 13:58:
maar zaterdagavond tegen je niet-gelovige vrienden verzuchten dat ze mazzel hebben dat ze uitkunnen slapen, maar dat jij naar de kerk moet...! Wat doen we fout?

Dit doen we fout!
Onze vrienden moeten het gevoel hebben iets geweldigs te missen, als ze niet gaan. Maar dan moet je eerst zelf dat gevoel hebben.
 ;)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 12, 2004, 04:15:18 pm »
Precies. En als je dat gevoel hebt moet je het niet voor jezelf houden maar die anderen dat laten merken!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 12, 2004, 09:01:03 pm »

quote:

Ik had een enorme collectie van house/trance/hardcore en noem maar op. Ik heb het allemaal in de container gegooid. Gewoon weggedaan er waren genoeg van mijn vrienden die het graag hadden overgenomen maar dat kan niet. Het is al erg genoeg dat zij Jezus niet in hun leven willen hebben en om het dan ook nog te stimuleren......
Prachtig! Wat heeft je dat een opgelucht gevoel gegeven toen je bij de container wegliep!!!
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2004, 09:01:26 pm door Rusty1979 »

arjoderoon

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 12, 2004, 09:31:57 pm »
vraag ik me alleen wel af wat er mis is met trance muziek...
ik heb hier zat van die muziek...
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 13, 2004, 12:01:46 am »
Kan persoonlijk zijn... kan zijn dat de muziek op zich niet slecht ik maar de invloeden wel... Kan ook met de teksten te maken hebben.... maar dat het voor jou niet slecht is wil niet zeggen dat dat voor een ander ook niet het geval is... denk aan het eten van offervlees (Romeinen 14 en 1 corinthiers 8)

motor

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 13, 2004, 08:44:38 am »

quote:

arjoderoon schreef op 12 mei 2004 om 21:31:
vraag ik me alleen wel af wat er mis is met trance muziek...
ik heb hier zat van die muziek...
De naam zegt het eigenlijk al trance muziek, muziek waarbij je in trance kunt raken

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 13, 2004, 09:33:48 am »

quote:

motor schreef op 13 mei 2004 om 08:44:
De naam zegt het eigenlijk al trance muziek, muziek waarbij je in trance kunt raken

Je kunt ook in trance raken van alcohol, marihuana en marathonlopen.

Wat voor jou dus niet ernstig is, moet een ander misschien wel echt bij uit de buurt blijven.
Zolang iets niet "universeel slecht" is zoals bijvoorbeeld geesten oproepen moet je dus voor jezelf nagaan of het voor jou persoonlijk slecht is. En elkaar daar niet over oordelen.

motor

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 13, 2004, 10:22:34 am »

quote:

Bumblebee schreef op 13 mei 2004 om 09:33:
[...]

Wat voor jou dus niet ernstig is, moet een ander misschien wel echt bij uit de buurt blijven.
Zolang iets niet "universeel slecht" is zoals bijvoorbeeld geesten oproepen moet je dus voor jezelf nagaan of het voor jou persoonlijk slecht is. En elkaar daar niet over oordelen.
Ik oordeel daar ook niet over (ik wil en mag niet oordelen over andere mensen), ik schrijf: je kunt er van in trance raken. Maar de naam zegt het eigenlijk al trance muziek.

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: mei 13, 2004, 06:06:12 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 13 mei 2004 om 09:33:
[...]

...

Daarom moeten we ook matig zijn met alcohol en van de marihuana afblijven.

In trance van marathonlopen??

:?
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: mei 14, 2004, 08:05:18 am »
@Pugna: je kunt door de endorfinen die je lichaam produceert tijdens lange-afstand lopen in een soort trance raken en er zelfs verslaafd aan raken.

@Rusty & Mezza: ik bedoelde inderdaad om geesten oproepen aan te halen als voorbeeld van iets dat wél universeel slecht is, en om dat dan tegenover dingen te zetten die slecht kunnen zijn voor een individu maar wat van persoon tot persoon kan verschillen.
De één is gevoelig voor drank, de ander voor gokken, enzovoort.

En uiteraard ben je je broeders hoeder, als je weet dat iemand de neiging heeft om gokken wel erg leuk te vinden, organiseer je geen personeelsuitje naar het casino ook al kun je er zelf wel tegen.

Excuus voor de verwarring  :)
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2004, 08:05:54 am door Bumblebee »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: mei 14, 2004, 08:54:59 am »

quote:

Henk-Jan schreef op 04 mei 2004 om 12:36:

Ik vind de woorden "christelijke lifestyle"' dan al niet passen. Het komt zo trendzetterig over. Maar je hoeft als christen toch niet dom en saai te zijn. Je bent dan wel niet van deze wereld maar daarom sta je er wel met beide benen in. Je kunt als christen heel goed funktioneren en genieten van deze wereld zonder te zondigen of laat ik het anders zeggen: zonder meteen met niet christelijken mee te doen. Wat is er mis mee om met z'n allen naar de kroeg te gaan?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: mei 14, 2004, 11:34:18 am »
[/quote]Ik vind de woorden "christelijke lifestyle"' dan al niet passen. Het komt zo trendzetterig over. Maar je hoeft als christen toch niet dom en saai te zijn. Je bent dan wel niet van deze wereld maar daarom sta je er wel met beide benen in. Je kunt als christen heel goed funktioneren en genieten van deze wereld zonder te zondigen of laat ik het anders zeggen: zonder meteen met niet christelijken mee te doen. Wat is er mis mee om met z'n allen naar de kroeg te gaan? [/quote]

Hehe... ik vind die woorden juist helemaal niet verkeerd. Christen zijn is niet een hobby... iets wat je naast je dagelijks leven er ook een beetje bij doet... Het is een levensstijl. Verder ben ik het helemaal met je eens :)

quote:

Tja, een christelijk leven is niet saai. Als christen mag je best goede muziek maken en er naar luisteren, ook muziek die de rest van de wereld ook mooi vindt en daardoor Gods boodschap uitstralen..... je mag best met een spetterende show anderen wat over God duidelijk maken. Als het voor Hem gebeurt staat Jezus centraal, en vertel mij dan eens waarom je, als dat op een moderne manier gebeurt, opeens vraagtekens hebt.

Volgens mij bedoelt Jezus niet met "het kruis op je nemen en jezelf verloochenen" dat je maar naar ouderwetse muziek moet luisteren en alles zo saai en sober mogelijk moet doen.

Of een lifestyle werelds is of niet hangt niet af van de vraag of je ouderwetse of moderne vormen gebruikt...  Het hangt af van de inhoud. Als je de inhoud gaat veranderen, water bij de wijn gaat doen enzo... DAN is er iets mis...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: mei 14, 2004, 12:13:01 pm »

quote:

Vroeg ik jou iets?  8)7  O-)  :w