Auteur Topic: Kerk om 9:00, 9:30, 10:00  (gelezen 6115 keer)

Evian

• Bekijk profiel
Kerk om 9:00, 9:30, 10:00
« Gepost op: mei 05, 2004, 10:40:34 am »
Op zich sta ik dagelijks aardig op tijd naast mijn bed (zeg 8 uur 's morgens, wat best redelijk is voor een student). Toch heb ik tijdens de ochtenddienst moeite mijn ogen open te houden, ook als ik gewoon 8 of 9 uur heb geslapen die nacht. Dat heb ik ook bij colleges die vroeg op de ochtend zijn. Aantekeningen maken helpt nog enigszins om wakker te blijven, want dan ben je niet meer passief. In de kerk wordt dit lastig gemaakt: geen bankje waar je je papieren op kunt leggen. Mijn vraag hierbij is tweeledig:

1. Waarom moet kerk per se op zo'n vroeg tijdstip beginnen?
2. Waarom zijn er niet meer faciliteiten voor een wat meer actieve rol van de gemeenteleden?
Some have food, some have none... God bless the revolution!

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 05, 2004, 10:44:58 am »
heel de maatschappij is nu eenmaal op ochtendmensen ingesteld ;(

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 05, 2004, 10:58:34 am »
Ja, maar Pulpeet, dat kunnen we toch niet zomaar over onze kant laten gaan? Ik weet trouwens niet of het komt doordat ik slecht ben in passief luisteren of doordat ik geen ochtendmens ben, waarschijnlijk een combinatie van beide.

motor

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 05, 2004, 10:59:36 am »

quote:

Evian schreef op 05 mei 2004 om 10:40:
Op zich sta ik dagelijks aardig op tijd naast mijn bed (zeg 8 uur 's morgens, wat best redelijk is voor een student). Toch heb ik tijdens de ochtenddienst moeite mijn ogen open te houden, ook als ik gewoon 8 of 9 uur heb geslapen die nacht. Dat heb ik ook bij colleges die vroeg op de ochtend zijn. Aantekeningen maken helpt nog enigszins om wakker te blijven, want dan ben je niet meer passief. In de kerk wordt dit lastig gemaakt: geen bankje waar je je papieren op kunt leggen. Mijn vraag hierbij is tweeledig:

1. Waarom moet kerk per se op zo'n vroeg tijdstip beginnen?
2. Waarom zijn er niet meer faciliteiten voor een wat meer actieve rol van de gemeenteleden?

1. hebben jullie ook avonddiensten???

2. misschien helemaal voorin gaan zitten ;) , is soms nog wel plek voor je aantekeningen

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 05, 2004, 11:06:02 am »
1. Middagdiensten hebben vaak toch een andere karakter, heb ik de indruk. Ze duren korter en er komen veel minder mensen op af. Je zondert je toch een beetje van de gemeente af als je besluit alleen de tweede dienst mee te pikken.

De NGK in Hoogeveen is zo'n kerk waar mensen uit de hele regio naartoe komen. Die begint om 9:00 (indien Avondmaal: begin om 8:45!) omdat in hetzelfde gebouw de Remonstranten kerken, om 10:30. Vanuit Dedemsvaart moet je dus al om 8:30 weg. Ik zou zeggen: verplaats de ochtenddienst naar 12:00.

motor

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 05, 2004, 11:11:17 am »

quote:

Evian schreef op 05 mei 2004 om 11:06:
1. Middagdiensten hebben vaak toch een andere karakter, heb ik de indruk. Ze duren korter en er komen veel minder mensen op af. Je zondert je toch een beetje van de gemeente af als je besluit alleen de tweede dienst mee te pikken.

De NGK in Hoogeveen is zo'n kerk waar mensen uit de hele regio naartoe komen. Die begint om 9:00 (indien Avondmaal: begin om 8:45!) omdat in hetzelfde gebouw de Remonstranten kerken, om 10:30. Vanuit Dedemsvaart moet je dus al om 8:30 weg. Ik zou zeggen: verplaats de ochtenddienst naar 12:00.

Dat klopt dat is vroeg. Bij ons begint het om 9.30 maar loopt vaak uit tot 11.00 uur en soms nog wel later.  's Avonds is er een dienst van 19.00 uur tot 20.30. Alhoewel er bij ons elke zondagsavond een thema dienst is, wordt het vaak 20.30 of nog later. Maar die tijd gaat snel om, soms denk ik wel klopt die tijd wel  :)  

Maar wat je schrijft klopt wel, het is vaak minder druk.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2004, 11:11:31 am door motor »

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 05, 2004, 11:18:56 am »
Dat vind ik dan wel weer relaxed van baptisten en evangelischen: in mijn kerk gaat iedereen ongeduldig wiebelen als de dienst een paar minuutjes langer duurt dan normaal, of als de dominee juist weer een te korte preek houdt.

Over het tweede punt: ligt ook weer aan mij en met mij misschien wel aan mijn hele generatie. Twee keer drie kwartier naar een college luisteren is een martelgang, tenzij je aantekeningen kunt maken, want dan ben je tenminste nog bezig. Vroeger was er volgens mij meer een zitten-en-luisteren cultuur, vandaar ook, denk ik, dat jongeren het moeilijk hebben in de kerk. Ik denk dat de kerk zich daar op den duur aan zal moeten aanpassen.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 05, 2004, 11:19:23 am »
Bij ons (GKV Ede Noord) wisselt het per maand:

Ene maand: 8.45 uur en 16.30 uur
Andere maand: 10.30 uur en 18.30 uur

Bij avondmaal zelfs beginnen om 8.30 uur.

Ik vind het wel vroeg, maar niet hinderlijk. Ik ben er aan gewend, je hebt wel de hele zondag 'vrij'. Middagdiensten worden bij ons ook heel goed bezocht.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 05, 2004, 11:24:16 am »
We zouden ook een ander 'systeem' kunnen kiezen.
's Ochtends (tijd maakt niet uit) een 'traditionele' dienst.
's Middags een preekbespreking met liederen en bijbellezing.

Doel: verwerking van de preek, zodat je van elkaar kunt leren en God beter leert kennen. Samen verwerken levert veel meer winst op, het blijft veel langer hangen. Dus bespreken in (kleine) groepjes aan de hand van verwerkingsvragen, vragen, stellingen, psalmen/liederen zingen en bijbellezingen.

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 05, 2004, 11:52:45 am »
Geen probleem met vroege diensten. Vroege dienst bij m'n ouders begint om 8.45u en 's middags dan om 14.30. Zo heb je een lange morgen en een lange middag. Ideaal.
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 05, 2004, 12:36:15 pm »
Midden op de middag een dienst lijkt me ook niks, wij hebben 19:00 uur, vind ik wel zo plezierig.

Ideale tijd `s ochtends is ergens tussen 9:30 en 10:30.

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 05, 2004, 12:40:09 pm »
Als het ideaal was geweest, was ik dit topic nooit begonnen. Het is ideaal voor HaJee, niet voor mij. Ik vind het prima om 's morgens dingen te doen, maar als ik moet zitten en luisteren ben ik daar simpelweg nog niet klaar voor - als ik er überhaupt al op enig moment van de dag helemaal klaar voor ben. 's Morgens is in ieder geval de slechtste keuze.

Je hebt de kerk toch niet nodig om je dag efficient in te vullen? Als HaJee graag 's morgens vroeg opstaat of een lange ochtend heeft, kan hij (zij?) dat helemaal zelf regelen. Daarnaast vind ik ook het 'je houdt tenminste nog wat van je zondag over' argument niet erg sterk, want het doel van de zondag is voor een christen toch meestal: wat extra tijd besteden aan God. Tijd besteden aan God, dmv de kerkdienst, moet dan wel weer zo gepland worden dat er nog zat tijd overblijft voor andere dingen. Ik vind het prima om de kerkdienst(en) centraal in de dag te hebben, daar is de zondag ook voor bedoeld.

Het idee om 's middags de kerkdienst uit te diepen vind ik goed. Opsplitsen in groepjes lijkt me daarvoor het beste en dan sorteren op basis van behoefte. Het heeft geen zin om intellectuelen en laagopgeleiden samen te zetten, want dan is de bespreking voor allebei onbevredigend. Er moeten hiervoor ook voldoende pastoraal werkers/ deskundigen zijn, die een groep kunnen leiden tot een effectieve en gewenste behandeling van de ochtenddienst (die ik liever zie veranderen in een begin-van-de-middag dienst ;)).

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 05, 2004, 02:20:56 pm »
Als ik het zo lees weer een reden om blij te zijn met mijn kerk in Amsterdam

's Ochtends kerkdienst om 10.00 (bij vriendendiensten ook nog om 12.00)

's Middags kerksienst om 17.00 (afwisselende diensten, centraal staan om de beurt, aanbidding, sacrament, gebed, exegese en huiskringen)

Vind het eigenlijk alleen vroeg, wanneer ik zelf 's ochtends moet spelen met één van mijn muziekteams, want dan moeten we vaak al om 9.15 zijn voor een soundcheck en als we nog wat willen oefenen nog eerder.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

motor

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 05, 2004, 02:23:38 pm »

quote:

Wat is exegese??

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 05, 2004, 02:24:30 pm »
kort geformuleerd: uitleg

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 05, 2004, 02:26:27 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 05 mei 2004 om 10:44:
heel de maatschappij is nu eenmaal op ochtendmensen ingesteld ;(
Klopt en de ochtendienst heb ik al jaren niet meer bijgewoond moet ik eerlijk toegeven. Ik kan het gewoon niet opbrengen. Onze ochtenddienst begint altijd om 9:00 uur.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2004, 02:27:06 pm door Santaarnpaal »
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 05, 2004, 02:32:43 pm »
Ik vind dat er wel wat gemakkelijk gedaan wordt over die ochtenddiensten: als het te vroeg is, nou jammer dan, dan kom ik niet.
Je ontmoet dan wel God en je gemeente waar je bij hoort. Daar mag je best wat voor over hebben.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 05, 2004, 02:46:32 pm »

quote:

HaJee schreef op 05 mei 2004 om 14:32:
Ik vind dat er wel wat gemakkelijk gedaan wordt over die ochtenddiensten: als het te vroeg is, nou jammer dan, dan kom ik niet.
Je ontmoet dan wel God en je gemeente waar je bij hoort. Daar mag je best wat voor over hebben.
Wat wil je dan. Dat ik slaap tijdens de ochtenddienst, dat komt er ongeveer op neer als ik naar de ochtenddienst ga. Ik vind dat dus niet zinvol. Een ochtendienst om 9:00 uur is voor een avondmens zoiets als een dienst om 24:00 uur voor een ochtenmens.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2004, 02:47:26 pm door Santaarnpaal »

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 05, 2004, 06:13:03 pm »
Ik vind de ochtendienst ook altijd erg zwaar. Begint nl al om half tien  :P
Maar ik heb gemerkt dat het komt omdat ik zondagochtend geen koffiedrink voor de dienst, en door de week heb ik rond die tijd al wel 2 of 3 bakkies op. Dus eigenlijk zou ik eerst koffie moeten gaan drinken, maar ik heb het anders opgelost: Ik drink door de week geen koffie meer, alleen nog maar thee, en dat helpt vreemd genoeg wel...
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 05, 2004, 06:21:53 pm »
Ik stap altijd een kwartiertje eerder op, om 2 bakken koffie naar binnen te werken! zonder koffie kom ik nergens.

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 05, 2004, 08:31:39 pm »
Dat helpt inderdaad wel een beetje. Ik heb alleen een bloedhekel aan koffie, drink het goedje puur als incidenteel pepmiddel (om een kerkdienst of een boek over politieke rituelen uit de middeleeuwen door te komen).

Nu weet ik nog steeds niet wat erop tegen is om de dienst te houden op een tijdstip waarop iedereen, avondmens en ochtendmens, de ogen open heeft en kan houden.

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 05, 2004, 08:32:21 pm »
Behalve dan "de kerk breekt dan mijn hele dag in stukken". Tsja... :P

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 05, 2004, 08:55:16 pm »
Hoe sprong mijn hart hoog op in mij,
toen men mij zeide : "Gord u aan
om naar des HEREN huis te gaan!
Kom ga met ons en doe als wij ".......................
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 05, 2004, 09:48:35 pm »

quote:

Mientje schreef op 05 mei 2004 om 20:55:
Hoe sprong mijn hart hoog op in mij,
toen men mij zeide : "Gord u aan
om naar des HEREN huis te gaan!
Kom ga met ons en doe als wij ".......................

Konden we dat maar met z'n allen... (er is nog een hoop werk te doen).

De vroege dienst begint bij ons om 9.00u en dan ben ik de klos :O
Als onze sectie de late dienst heeft (11.00u), mag AVee... (kan nog niet anders ivm voeden van kleine BaVee). Maar je went er wel aan...
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 05, 2004, 10:17:54 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 05 mei 2004 om 14:20:
Als ik het zo lees weer een reden om blij te zijn met mijn kerk in Amsterdam

's Ochtends kerkdienst om 10.00 (bij vriendendiensten ook nog om 12.00)

Ha, die dienst om 12 uur vonden wij ook helemaal niet erg, want het is toch nog dik een halfuur fietsen vanaf Uilenstede en we wilden graag eens een vriendendienst meemaken. We waren toch nog drie minuten te laat, dat vond ik wel erg, maar we waren beetje verkeerd gefietst...

Tja, zaterdagavond is toch meestal veel te gezellig om op tijd naar bed te gaan voor de ochtendkerkdienst... Ik hoop dat dat anders word als we later groot zijn en ritmes hebben gekweekt (die studenten ook altijd...)
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 05, 2004, 10:25:40 pm »
quote:
Lalage schreef op 05 mei 2004 om 22:17:
[...]

Ha, die dienst om 12 uur vonden wij ook helemaal niet erg, want het is toch nog dik een halfuur fietsen vanaf Uilenstede en we wilden graag eens een vriendendienst meemaken. We waren toch nog drie minuten te laat, dat vond ik wel erg, maar we waren beetje verkeerd gefietst...

Tja, zaterdagavond is toch meestal veel te gezellig om op tijd naar bed te gaan voor de ochtendkerkdienst... Ik hoop dat dat anders word als we later groot zijn en ritmes hebben gekweekt (die studenten ook altijd...)

DE oplossing is: zaterdag's naar de kerk zoals het voorkomt in de R.K.kerk
Alleen door JEZUS

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 06, 2004, 05:35:00 pm »
De kerkdienst lijkt me inderdaad niet onlosmakelijk aan de zondag verbonden te zijn. Zaterdagavond kan ook... Ik vind het 'zaterdagavond is zo gezellig' argument trouwens niet sterk. Persoonlijk heb ik dan zoiets van: pech, had je maar geen christen moeten worden. Als kerk alleen kan als het in je recreatieve agenda past, dan wordt het wel heel erg vrijblijvend allemaal. Christen zijn... doe je niet voor de lol, ofzo

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 06, 2004, 10:16:34 pm »
ow maar Evian, als ik geen student meer ben, wil ik wel weer actief lid worden van een kerk en dan zal ik ook naar de dienst gaan, hoe vroeg die ook is!
Maar die katholieken hebben dat inderdaad mooi bekeken
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 06, 2004, 11:40:25 pm »
Wat mij wel een opvalt is dat als je werk of de school om 8.30 uur begint we ook niet zeggen: "Dit is me te vroeg, ik kom wel een uur later".
Dus wordt de zondag toch wel vaak gebruikt om je eigen ritme te houden.....

Want we moeten de hele week al vroeg en op zaterdag moeten we vroeg eruit voor allerlei andere verplichtingen.....
En op zondag merk ik dat de kinderen plotseling altijd als een blok slapen en moet ik iedereen uit bed sleeeepen...
Terwijl ze door de week vaak vroeg wakker zijn.

Het is ook een kwestie van zaterdags niet te laat naar bed, je instellen op zolaat moet ik eruit.

Enne....Je kunt toch ook aantekeningen maken in een opschrijfboek(je) zonder dat je daar uitgebreid extra ruimte voor nodig hebt?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 06, 2004, 11:43:12 pm »
quote:
Evian schreef op 06 mei 2004 om 17:35:
De kerkdienst lijkt me inderdaad niet onlosmakelijk aan de zondag verbonden te zijn. Zaterdagavond kan ook... Ik vind het 'zaterdagavond is zo gezellig' argument trouwens niet sterk. Persoonlijk heb ik dan zoiets van: pech, had je maar geen christen moeten worden. Als kerk alleen kan als het in je recreatieve agenda past, dan wordt het wel heel erg vrijblijvend allemaal. Christen zijn... doe je niet voor de lol, ofzo

Waarom op zondag?

Joh 20,19
Toen het dan avond was op die eerste dag der week en ter plaatse, waar de discipelen zich bevonden, de deuren gesloten waren uit vrees voor de Joden, kwam Jezus en stond in hun midden en zeide tot hen: Vrede zij u!

Hand 20,7
En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om brood te breken, hield Paulus een toespraak tot hen en, daar hij van plan was de volgende dag te vertrekken, zette hij zijn rede voort tot middernacht.

1 Kor 16,2
elke eerste dag der week legge ieder uwer naar vermogen thuis iets weg, en hij spare dit op, opdat er niet eerst na mijn komst inzamelingen moeten gehouden worden.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 06, 2004, 11:43:40 pm »
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 06 mei 2004 om 23:40:
Wat mij wel een opvalt is dat als je werk of de school om 8.30 uur begint we ook niet zeggen: "Dit is me te vroeg, ik kom wel een uur later".

Want we moeten de hele week al vroeg en op zaterdag moeten we vroeg eruit voor allerlei andere verplichtingen.....
En op zondag merk ik dat de kinderen plotseling altijd als een blok slapen en moet ik iedereen uit bed sleeeepen...

Het is ook een kwestie van zaterdags niet te laat naar bed, je instellen op zolaat moet ik eruit.

Enne....Je kunt toch ook aantekeningen maken in een opschrijfboek(je) zonder dat je daar uitgebreid extra ruimte voor nodig hebt?

Helemaal mijn woorden. Niets aan toe te voegen en 100% mee eens.  

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 06, 2004, 11:47:10 pm »
quote:

Dat zeg ik ook zowat dagelijks hoor maar daar kan ik niet onderuit komen. Als ik niet op mijn werk verschijn dan heb ik geen baan meer. Als het aan mij ligt komt hier ook verandering in maar ik heb het helaas niet voor het zeggen. Het is wel eenmaal bewezen dat je mensen eigenlijk moet laten werken op tijden die past bij hun bioritme, de productiviteit zal stijgen en het aantal ongelukken op werk zullen dalen maar helaas is de terreur van de ochtenmens nog overal aanwezig
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2004, 11:49:29 pm door Santaarnpaal »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 06, 2004, 11:47:18 pm »
Het is wel waar, door de week heb ik geen wekker, maar op zondag moet ik hem wel zetten..... terwijl ik op zaterdag niet later naar bed ga dan op andere dagen
Maar ik heb het geluk dat onze kerkdienst pas om 9:30 begint. Eerder trek ik gewoon niet. (En ja dat zelfde geldt ook door de week, heeft te maken met mijn persoonlijke lichamelijke situatie.) Maar persoonlijk zou het wel later mogen van mij. Ik vind 10:30 nog altijd de meest prettige tijd voor de eerste kerkdienst.  Je hebt dan gewoon meer tijd om je rustig voor te bereiden, en ik zit dan een stuk ontspannener in de kerk.
Pinkeltjefan

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 07, 2004, 12:23:21 am »
Voor ons maakt het niets uit, als we om half 10 kerk hebben moeten we ons uiteindelijk haasten, als we bij mijn schoonouders ter kerke gaan en  om 11 uur kerk hebben is dat precies het zelfde....

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 07, 2004, 10:19:43 am »
8:30 en 10:30 zijn de mogelijkheden hier
nou ja we moeten ons wel houden aan de juiste wijk natuurlijk... O-)

en opzich is die tijd in de kerk ook een acceptabele tijd op kantoor
dus qua bioritme verschilt het niet echt
de zaterdag is de uitrustdag in de meeste gevallen
slaaptekort inhalen enzo, doe ik toch nog een beetje aan sabbat ;)
[JESUS]Life[/JESUS]

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 07, 2004, 04:22:33 pm »
Jammer dat de discussie een verkeerde weg is ingeslagen. Vermoedelijk heb ik mijn punt niet helder genoeg uiteen gezet.
quote:

Ik heb al eens gezegd dat het mij gaat om de passiviteit. Als men mij dwingt om 8:30 met werk te beginnen of naar een college te gaan luisteren zonder dat ik aantekeningen mag maken, zal ik ook zeggen dat dat niet handig is. Want dan lig ik namelijk na 5 minuten weer te pitten. Waarom je er bij werk niet over klaagt is omdat werk ten eerste nu eenmaal nodig is om te kunnen leven en ten tweede het je bij werk minder dan bij de kerk interesseert of je wel of niet wakker bent. Juist omdát de kerk zo belangrijk is voor mij, maak ik hier een probleem van.

quote:
Dus wordt de zondag toch wel vaak gebruikt om je eigen ritme te houden...

Ik vind het een beetje gezocht om, na al die uitleg van mij, nog steeds te suggereren dat het mij om puur eigenbelang te doen is. Ik kom op voor een ieder die geen ochtendmens is, bovendien heb ik me in eerdere posts juist verzet tegen het argument 'mijn hele zondag breekt in stukken als kerk later moet beginnen', omdat ik dat een zwak argument vind.

quote:

Ik ben student. Ik zet de hele week door, inclusief de zondag, mijn wekker op 8:00 (of 9:00 als ik het laat heb gemaakt de avond ervoor). Uitslapen doe ik nooit. Ik zorg dat ik elke nacht 8 uur slaap krijg, liefst 9 want dat heb ik eigenlijk nodig.

quote:

Dat lijkt me verontrustend, want ik zie dit als een aanwijzing dat je kinderen kerk helemaal niet leuk vinden.

quote:

Zou kunnen, maar ik vind het nogal ongemakkelijk, en nogmaals: wat is er mis mee om gewoon met iedereen rekening te houden, in plaats van alleen met de ochtendmensen. Aantekeningen maken bij kerkdiensten of vroege colleges helpt inderdaad, maar het blijft zo dat ik nog allerminst 'topfit' ben. Ik zie hier mensen reageren met uitspraken als 'ik heb geen problemen met kerk om 8:30'. Da's heel mooi, maar ik wel!
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2004, 04:24:22 pm door Evian »

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 07, 2004, 04:44:13 pm »
quote:
Evian schreef op 07 mei 2004 om 16:22:
Zou kunnen, maar ik vind het nogal ongemakkelijk, en nogmaals: wat is er mis mee om gewoon met iedereen rekening te houden, in plaats van alleen met de ochtendmensen.

Met iedereen rekening houden is een illussie. De een wil graag om 8.00, de ander om 12.00. Gulden middenweg is dus omstreeks 10.00 uur.
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

motor

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 07, 2004, 04:52:13 pm »
quote:
HaJee schreef op 05 mei 2004 om 14:24:
kort geformuleerd: uitleg

en uitgebreid??

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 07, 2004, 05:00:24 pm »
quote:

Iets uitgebreider:

exe·ge·se (de ~ (v.), ~n)
1 bijbel-, schriftverklaring => uitlegkunde
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2004, 05:00:37 pm door pola »
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 07, 2004, 05:01:23 pm »
Eigenlijk, als ik heel eerlijk ben, is deze discussie te triest voor woorden, want als je ergens graag heen gaat kan het je niet vroeg genoeg zijn, net zoals vroeger met schoolreisje, of de ochtend dat je jarig was, je was voor dag en dauw meestal al wakker, zoveel zin had je er in.

Maar ja, als iets gewoon begint te worden zijn we vaak niet zo enthausiast meer.

Zelf ga ik ook liever om 11 uur naar de kerk ipv 9 uur, maar eigenlijk slaat het nergens op.

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 07, 2004, 05:24:03 pm »
Ja luister MacGuiness, als ik constant dezelfde argumenten moet gaan weerleggen is deze discussie inderdaad te triest voor woorden. Op de dingen die je nu tegenwerpt, heb ik al meerdere keren antwoord gegeven.

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 07, 2004, 05:27:18 pm »
quote:
pola schreef op 07 mei 2004 om 16:44:
Met iedereen rekening houden is een illussie. De een wil graag om 8.00, de ander om 12.00. Gulden middenweg is dus omstreeks 10.00 uur.

Probleem is dat de mensen die tegen 12:00 zijn, daarvoor geen goede motivatie hebben. Dat gaat niet veel verder dan 'het past niet in het programma van mijn zondag'. Dat is een argument dat haar grond heeft bij die persoon zelf en waar die persoon makkelijk iets aan kan doen door de planning van de zondag aan te passen. Mijn eigen argument tégen kerk om 9:00 of 10:00 is niet iets waar ik wat aan kan veranderen. Ik bén nu eenmaal geen ochtendmens, zo ben ik geboren en er is niets wat ik eraan kan doen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 07, 2004, 05:29:17 pm »
quote:
Evian schreef op 07 mei 2004 om 17:24:
Ja luister MacGuiness, als ik constant dezelfde argumenten moet gaan weerleggen is deze discussie inderdaad te triest voor woorden. Op de dingen die je nu tegenwerpt, heb ik al meerdere keren antwoord gegeven.

Inderdaad, als ik om half 9 iets moet doen, wat dan ook.... dan ben ik niet helder. Pas rond een uur of 10 kom ik op stoom en begint mijn dag te lopen. Ik doe die dingen wel eerder, en ik ga ook eerder naar de kerk. Maar daar gaat het helemaal niet om. We willen graag meer 'uit de dienst kunnen halen'.
Het heeft niks met uitslapen of zo te maken maar gewoon dat je fris en goed in de kerk zit en alles optimaal kunt opvangen.
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 07, 2004, 05:50:00 pm »
quote:
Evian schreef op 07 mei 2004 om 17:27:
[...]

Probleem is dat de mensen die tegen 12:00 zijn, daarvoor geen goede motivatie hebben. Dat gaat niet veel verder dan 'het past niet in het programma van mijn zondag'.

Een argument tegen een 12.00-dienst, is dat veel kerken ook graag een middagdienst willen waar dan nog erg weinig tijd voor overblijft. Verder zijn er veel kerken die meer leden dan zitruimte hebben, waardoor 'dubbele diensten' noodzakelijk zijn (kortom: 's morgens twee diensten, 's middags twee diensten). In dat geval kom je er gewoon niet onderuit eens in de zoveel tijd vroeg naar de kerk te moeten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 07, 2004, 05:56:09 pm »
quote:
Evian schreef op 07 mei 2004 om 16:22:
Jammer dat de discussie een verkeerde weg is ingeslagen. Vermoedelijk heb ik mijn punt niet helder genoeg uiteen gezet.

Als je goed lees waren het meer algemene opmerkingen van mij en niet speciaal gericht tegen jou....
quote:

Dat lijkt me verontrustend, want ik zie dit als een aanwijzing dat je kinderen kerk helemaal niet leuk vinden.

Als ik echt de wekker zette ging het vast beter...... En misschien moeten ze zaterdags eerder naar bed wat ik ook al aangaf als eventueel een oorzaak...
's Maandagsmorgens is het ook vaak moeilijk voor een gedeelte om op tijd te zijn...dus het ligt in die zin niet specifiek aan de zondag.
Wel is de zondag een ander soort verplichting dan je werk of de school.
quote:

Zou kunnen, maar ik vind het nogal ongemakkelijk, en nogmaals: wat is er mis mee om gewoon met iedereen rekening te houden, in plaats van alleen met de ochtendmensen. Aantekeningen maken bij kerkdiensten of vroege colleges helpt inderdaad, maar het blijft zo dat ik nog allerminst 'topfit' ben. Ik zie hier mensen reageren met uitspraken als 'ik heb geen problemen met kerk om 8:30'. Da's heel mooi, maar ik wel!

Om twaalf uur beginnen vind ik prsoonlijk niet echt prettig. Wij hebben namelijk twee diensten per zondag die totaal verschillend zijn. Eerste dienst Avondmaal en tweede dienst woordbediening.
Met een gezin is het lijkt me ook niet prettig zo laat. De kleintjes die wel vroeg wakker zijn, zijn al weer aan het middageten toe als je weg zou moeten....
Dam wordt het halverwege de middag en moet je het eten en de volgende dienst snel achterelkaar plannen... Niet handig (Wanneer drink je dan de koffie?)

Onze tweede dienst om vijf uur is ook qua tijd niet echt alles. Dat kan echt zo'n tijd zijn dat je ogen dichtzakken.... Soms heb ik er erge last van, andere keren niet.......
Dus je ziet het, voor ieder alternatief zijn er wel mensen te vinden denk ik.

Als we de tweede dienst om zeven uur zouden doen, vind ik dat te laat voor sommige kinderen, die zouden dan nooit bij een 'preek' zitten...
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2004, 05:57:23 pm door Priscilla en Aquila »

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: mei 07, 2004, 10:45:42 pm »
Welk ontbijt is beter als Geestelijk voedsel op de vroege morgen!
Tijden zijn prima!

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: mei 07, 2004, 10:55:21 pm »
quote:
Evian schreef op 07 mei 2004 om 16:22:Ik heb al eens gezegd dat het mij gaat om de passiviteit. Als men mij dwingt om 8:30 met werk te beginnen of naar een college te gaan luisteren zonder dat ik aantekeningen mag maken, zal ik ook zeggen dat dat niet handig is. Want dan lig ik namelijk na 5 minuten weer te pitten.

Ga dan in de kerk ook aantekeningen maken.

Evian

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: mei 07, 2004, 11:07:57 pm »
Hier heb ik reeds op geantwoord.

Komt bij dat ik er afkeer van heb om aantekeningen te maken in een kerkdienst. Het is geen college, maar een heilige eredienst. Ik heb daarnaast de indruk dat ik een bezienswaardigheid word, een zonderling, want niemand maakt aantekeningen. En ten derde blijft het zo dat ik nog niet wakker ben.

Ik begin genoeg te krijgen van die "Nou ik vind het perfect!" reacties. Heel fijn dat je het perfect vindt, maar ík vind het perfect om de kerkdienst van 24:00-1:00 te houden, en dan maggie ook wel doorgaan tot 1:30 eigenlijk. Echter andere mensen vinden dat verre van perfect, daarom pleit ik daar ook niet voor, want het draait niet alleen om mij. Ik ben echter van mening, nog steeds, dat er prima consensus te bereiken is. Een dienst van 11:00-12:00 of 12:00-13:00 kan ik ondersteunen. De middagdienst begint, naar de ervaring mij leert, meestal om 16:30 en dan heb je dus 3,5 uur tussen de diensten. Knap als dat onvoldoende tijd is voor de reguliere kop koffie, je kunt zelfs makkelijk warm eten tussen die diensten door. Kwestie van je dagindeling herschikken, wat is daar problematisch aan?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: mei 07, 2004, 11:11:58 pm »
Dat is problematisch als je een gezin met jonge kinderen hebt die  direkt na het middageten gaan slapen. Die kan je niet een paar uur eerder of later in bed stoppen, want dan slapen ze toch niet en zijn ze de hele dag verder chagrijnig.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: mei 07, 2004, 11:12:46 pm »
quote:
Evian schreef op 07 mei 2004 om 23:07:. Kwestie van je dagindeling herschikken, wat is daar problematisch aan?

dat geld natuurlijk ook voor de zaterdag, gewoon eerder naar bed gaan?