Auteur Topic: liederen voor belijdenis doen  (gelezen 27950 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
liederen voor belijdenis doen
« Reactie #50 Gepost op: mei 14, 2004, 12:22:12 pm »

quote:

bela schreef op 14 mei 2004 om 08:19:
Nog een opmerking ik wordt ziek van het gedram dat er maar vanalles moet worden.
Een evangelische collega zei tegen mij  als mensen zoveel willen veranderen en steeds meer richting evangelische opschuiven moeten ze niet willen veranderen in hun eigen kedrk maar overstappen naar de evangelische

Nee dus! Ook deze redenatie is al vaker teruggekomen in discussies hier, maar ik wil heel bewust gereformeerd in de leer blijven en dus wil ik ook naar zo'n kerk (blijven) gaan. Hopelijk mag dat.  O-)  Dat gereformeerd-zijn houdt toch echter niet in dat het verkeerd is als je ontdekt dat er héél veel schitterende liederen zijn waarin je je verlossing in Jezus Christus bezingt (die toevallig met enige regelmaat uit evangelische hoek komen), dat je die liederen ook graag in de kerkdienst gezongen zou willen hebben? En het is toch niet verkeerd als je ontdekt dat er best meer instrumenten tijdens het zingen gebruikt mogen worden dat je dat dan graag wilt en als je ontdekt dat God het niet erg vindt dat je je lichaam enigszins mee laat bewegen tijdens het zingen dat je dat ook graag tijdens de kerkdienst wilt? Dat heeft toch (in principe) niets te maken met evangelisch -in de leer- willen zijn?

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: mei 14, 2004, 12:46:15 pm »
verkeerd is als je ontdekt dat er héél veel schitterende liederen zijn waarin je je verlossing in Jezus Christus bezingt (die toevallig met enige regelmaat uit evangelische hoek komen), dat je die liederen ook graag in de kerkdienst gezongen zou willen hebben? En het is toch niet verkeerd als je ontdekt dat er best meer instrumenten tijdens het zingen gebruikt mogen worden dat je dat dan graag wilt en als je ontdekt dat God het niet erg vindt dat je je lichaam enigszins mee laat bewegen tijdens het zingen dat je dat ook graag tijdens de kerkdienst wilt? Dat heeft toch (in principe) niets te maken met evangelisch -in de leer- willen zijn?[/quote]

Mezz,

ik ben het tot op zekere hoogte eens met jou. Maar ik wordt zo moe van het feit dat we maar steeds moeten veranderen en dat mensen niet tevreden willen wezen met de veranderingen die de laatste 5 jaar zijn doorgevoerd. En het gaat niet alleen om de liederen maar we denken steeds meer evangelisch

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: mei 14, 2004, 01:04:17 pm »
Dan rijst bij mij toch de vraag :

Als een lied voor de kerk afgekeurd wordt, dan moet er iets in staan dat niet bijbels is .

Waarom mag je zo.n lied dan wel thuis zingen, dan ga je toch tegen de bijbel in ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: mei 14, 2004, 01:47:33 pm »

quote:

Marnix schreef op 14 mei 2004 om 11:23:
Ja fijn... als je belijdenis doet... pas je je maar aan.... zing die liederen maar lekker thuis als je ze zo graag wil zingen. Komt ongeveer hier op neer: Mag wel maar val ons er niet mee lastig....
Dat is jouw interpretatie. Volgens mij gaat het erom dat bepaalde opwekkingsliederen gewoon niet geschikt zijn voor de dienst (qua tekst/muzikale stijl)

quote:

bela schreef op 14 mei 2004 om 12:46:
ik ben het tot op zekere hoogte eens met jou. Maar ik wordt zo moe van het feit dat we maar steeds moeten veranderen en dat mensen niet tevreden willen wezen met de veranderingen die de laatste 5 jaar zijn doorgevoerd. En het gaat niet alleen om de liederen maar we denken steeds meer evangelisch
Mee eens. Het neemt langzamerhand de vorm van 'drammerij' aan. Nu is de door de synode de deur opengezet naar opwekking (via de negentig gezangen), is het weer niet goed. Ik vraag me af wat er gebeurt als het echt helemaal vrij wordt gegeven. Dan zal er wel weer iets anders zijn om over te z...